De beste online marketing strategie voor mondzorgpraktijken

online - communicatie

Veel praktijken verwelkomen graag nieuwe patiënten en leunen hierbij traditiegetrouw op een organische groei via mond-tot-mond reclame. Echter, door de recente veranderingen in consumentengedrag hebben praktijken steeds meer moeite om de (jongere) doelgroep via deze methode te bereiken. De huidige beperkingen in het aantal sociale contactmomenten dragen hier zeker aan bij.

Het belang van een goede zichtbaarheid online

Ook als praktijk kunt u er tegenwoordig dus niet meer om heen: een goede online zichtbaarheid is de sleutel tot een succesvolle praktijk op lange termijn. Maar hoe werkt dit nu precies? Waar moet u op letten, en welke methode past het beste bij uw bedrijfsstrategie?

Veel mondzorgprofessionals kiezen voor een goede vindbaarheid op Google, wat vaak een uitstekende eerste stap is. Hierbij is de praktijk te vinden in de Google zoekmachine onder specifieke zoekwoorden, zoals bijvoorbeeld “Tandarts Amsterdam”, “Implantaten Den Haag” of “Goede mondhygiënist Rotterdam”. Voor iedere click betaalt u een bedrag dat afhangt van de concurrentie per zoekwoord. Hoe hoger de concurrentie per zoekwoord, hoe hoger de kosten per klik. Hierbij kan het aantrekkelijk zijn om zichtbaar te zijn op specifieke zoekwoorden met minder concurrentie, zoals bijvoorbeeld “Tandarts Amsterdam gespecialiseerd in angstpatiënten”.

Het actief bereiken van de juiste doelgroep

Het nadeel van de Google methode is dat uw aanbod vergeleken wordt met uw concurrenten en dat u enkel de patiënten bereikt die specifiek op zoek zijn naar een tandarts. Dit zijn dus enkel de patiënten met directe klachten. Het overgrote deel van uw doelgroep zult u hier dus niet mee bereiken. Wist u dat ongeveer 20% van de Nederlanders geen tandarts bezoekt? En dat 600.000 kinderen geen tandarts bezoeken door een gebrek aan voorlichting? Zou het niet veel interessanter zijn om juist deze doelgroep te benaderen?

Afbeelding: Een voorbeeld van een advertentie op Facebook.

De unieke kansen voor uw praktijk op Facebook

Een nieuwe methode waar steeds meer mondzorg praktijken van gebruik maken is het adverteren op social media. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 96% van alle Nederlanders dagelijks tijd spendeert op Whatsapp, Facebook of Instagram, met een gemiddelde van 98 minuten per dag. Tot kort geleden werd social media vooral bestempeld als iets voor de jeugd. Tegenwoordig is niets minder waar: zelfs 65-jarigen spenderen dagelijks gemiddeld 82 minuten op social media.

De voordelen van gericht adverteren

Veel praktijken assumeren dat zij een grote Facebook gemeenschap opgebouwd moeten hebben om hun doelgroep te bereiken, en dat het veel werk kost om deze community te onderhouden. Dit is mogelijk, maar er zijn ook andere methoden die een stuk minder tijdrovend zijn.

Zo is het mogelijk om betaalde advertenties te kopen bij Facebook. Op deze manier kunt u precies bepalen welke wijken uw advertentie te zien krijgen. Voor gevorderden is het zelfs mogelijk om een specifieke doelgroep aan te spreken. Hierbij is het mogelijk om te segmenteren op basis van demografische gegevens, gedrag, persoonlijke voorkeuren en interesses. Denk bijvoorbeeld aan “jonge gezinnen in een bepaalde nieuwbouwwijk” of mensen die “persoonlijke verzorging” belangrijk vinden. Voor slechts een klein budget per dag krijgen duizenden mensen uw gerichte advertentie te zien.

Daarnaast is adverteren op Facebook een uitstekende manier om meer naamsbekendheid voor uw praktijk te verkrijgen. Uw concurrentie is niet zichtbaar op social media, wat u de kans geeft om het persoonlijke verhaal van uw praktijk te vertellen. Patiënten weten vaak niet dat een goede mondgezondheid bijdraagt aan een goede resistentie tegen virussen. Of dat kinderen tot 18 jaar via de basisverzekering gratis een bezoek kunnen brengen aan de mondhygiënist. Facebook is een uitstekende manier om uw doelgroep hier van op de hoogte te brengen. En dat zonder dat zij die dag specifiek op zoek waren naar een bezoek aan uw praktijk.

Re-targeting” advertentie

Ten slotte is het bewezen dat ongeveer 80% van de mensen niet direct actie onderneemt na het zien van een advertentie. Vaak nemen mensen even de tijd om na te denken over hun beslissing – het kost immers wat tijd om een vertrouwensrelatie op te bouwen met een patiënt. Ook voor deze doelgroep heeft Facebook een speciale functie: de “re-targeting” advertentie. Het is mogelijk om potentiële patiënten die eerder een bezoek brachten aan uw website nogmaals te benaderen met een speciale aanbieding. Dit kan een speciale goodie-bag zijn met gratis tandpasta of bijvoorbeeld 30% korting op de eerste behandeling. Deze methode helpt twijfelende patiënten over de streep te trekken om zich aan uw praktijk te verbinden.

Door:

Paul Bakker, online marketing expert bij Level Up – Ads Agency, een online marketing bedrijf dat mondzorgpraktijken helpt om hun patiëntenbestand te groeien met behulp van Facebook en Instagram advertenties.
Lees ook het gratis E-Magazine “In 4 Stappen Succesvol Nieuwe Patiënten Aannemen via Facebook”

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen