Geld

Lijfrentepremie 2011 vóór 1 januari 2012 betalen

Lijfrentepremies voor 2011 zijn alleen aftrekbaar wanneer deze vóór 1 januari 2012 zijn betaald. Dat meldt de Belastingdienst op zijn website. Let op, de polis moet voor de aftrekbaarheid wel voldoen aan sommige voorwaarden.

Vanaf belastingjaar 2011 mag iemand in zijn aangifte alleen nog lijfrentepremies aftrekken die diegene in het jaar zelf betaalt. Dit betekent dat premies die in het eerste kwartaal van 2012 worden betaald niet meer mogen worden afgetrokken in de aangifte 2011. Dat mag alleen nog in de aangifte 2012. Dit geldt ook voor stortingen op een lijfrentespaarrekening of een lijfrentebeleggingsrecht. Deze regels gaan in vanaf belastingjaar 2011. Voor belastingjaar 2010 gelden de oude voorwaarden.

Bron:
Belastingdienst
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
handtekening - contract

Arbeidsongeschiktheidsverzeraar Movir schaft acceptatieleeftijd af

Arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir schaft de maximale acceptatieleeftijd van 54 jaar af. Hierdoor kunnen mensen van 55 jaar of ouder nu ook bij Movir terecht om een nieuwe verzekering af te sluiten of een wijziging op hun bestaande verzekering door te voeren.

Uiteraard blijft de premievrijstelling in het laatste jaar van kracht. Daarom geldt er wel een minimale periode van vijf jaar tussen de gewenste ingangsdatum en de einddatum van de polis. Deze minimale periode geldt ook voor mutaties op bestaande verzekeringen.

Flexibiliteit op latere leeftijd
De beleidswijziging is het gevolg van een toenemende vraag van klanten; adviseurs krijgen steeds vaker het verzoek om meer flexibiliteit op latere leeftijd. Door maatschappelijke en economische omstandigheden groeit de behoefte om de eindleeftijd van de verzekering te verhogen. Dat kan nu dus met de afschaffing van de acceptatieleeftijd.

Bron:
Movir

Sep 2011

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Sparen, geld

Spaarloonregeling vervalt, in de plaats komt Vitaliteitspakket

De huidige Spaarloonregeling vervalt met ingang van 2012. Ook de Levensloopregeling wordt afgeschaft, waarbij een overgangsregeling wordt getroffen. Daarvoor in de plaats komt het Vitaliteitspakket.

Buffer
Het Vitaliteitspakket vervangt de Spaarloonregeling en Levensloopregeling m.i.v. 2013. De Vitaliteitsregeling bevat naar verwachting kenmerken van de Levensloopregeling en de Spaarloonregeling. Met de nieuwe spaarregeling kunnen werknemers een financiële buffer opbouwen om een periode van inkomensachteruitgang te financieren of de overgang van werk naar werk zo soepel mogelijk te laten verlopen. De gespaarde bedragen kunnen, anders dan bij de huidige regelingen, niet meer worden aangewend om eerder te stoppen met werken.

Drie beleidslijnen
Het kabinet wil met het Vitaliteitspakket duurzame inzetbaarheid stimuleren en de kaders scheppen waarbinnen bedrijven, instellingen en werkenden aan de slag kunnen gaan. Het kabinet geeft daarom het Vitaliteitspakket vorm langs drie beleidslijnen: doorwerken, mobiliteit en loopbaanfaciliteiten.

Doorwerken
Eén van de plannen is het beperken van de verplichtingen loondoorbetaling en re-integratie bij ziekte van een werknemer die de pensioenleeftijd heeft bereikt. Ook wil minister Kamp dat werkgevers meer mogelijkheden krijgen om een 65-plusser opeenvolgend meerdere contracten voor bepaalde tijd te geven. Daarnaast moet volgens Kamp de leeftijdsgrens van 65 jaar geschrapt worden uit de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Met betrekking tot automatisch leeftijdsontslag is Kamp van plan uitdrukkelijk in het Burgerlijk Wetboek op te nemen dat ‘pensioenontslagbedingen’ alleen geldig zijn als zij schriftelijk worden vastgelegd. Dit zorgt er volgens de minister voor dat de afspraak duidelijk en kenbaar is voor beide partijen.

Mobiliteit
De mobiliteitsbonus is één van de maatregelen om ‘mensen op leeftijd’ gemakkelijker aan het werk te krijgen of te blijven. De mobiliteitsbonus maakt deel uit van het Vitaliteitspakket. 62-plussers worden met de 62-plus bonus geprikkeld aan de slag te gaan of te blijven. De 62-plus bonus is een samenvoeging van de huidige arbeidskorting ouderen en de doorwerkbonus.

Loopbaanfaciliteiten
Het kabinet wil dat werkgevers en vakbonden in cao’s afspraken maken om ontslagen personeel weer aan de slag te krijgen via (om)scholing, zodat zij breder inzetbaar zijn. Daarvoor komt er een ‘van-werk-naar-werk-budget’. Werkgevers moeten daaraan gaan meebetalen. Om een overbrugging te kunnen opbouwen voor bijvoorbeeld de overgang naar een nieuwe baan wordt er voor werknemers een nieuwe spaarregeling in het leven geroepen.

De exacte invulling van de maatregelen zal op Prinsjesdag 2011 bekend worden gemaakt.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
online - communicatie

Belastingaanslag via digitale snelweg

Dertigduizend belastingambtenaren krijgen als eersten hun blauwe belastingbrief met aanslag niet meer thuis in de brievenbus, maar langs de digitale weg. De Belastingdienst wil aanslagbrieven niet langer op klassieke wijze over de post bezorgen en gaat de digitale verzending eerst bij de eigen ambtenaren uittesten. Als dat goed uitpakt, krijgen alle Nederlanders hun aanslag digitaal binnen. Dit meldt Binnenlands Bestuur.

De bedoeling is dat de vervolgcommunicatie, zoals bezwaarschriften, ook digitaal verloopt. De digitalisering van de overheidscommunicatie is een van de grote veranderingen die Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en uitvoeringsdiensten de komende jaren willen realiseren.
­
Het versturen van aanslagen, vergunningen, beschikkingen en andere officiële overheidsdocumenten, moet uiterlijk in 2015 digitaal plaatsvinden. Om dat mogelijk te maken, is er een berichtenbox – mijn.overheid.nl – gebouwd waar de overheid met elke burger kan communiceren.

Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
vakantiegeld

Spaarloonregeling moet wijken voor verlaging overdrachtsbelasting

Er komt een eind aan het fiscaalvriendelijk sparen via de spaarloonregeling. Vanaf 2012 kunnen werknemers niet meer inleggen in deze regeling. Het spaarloon dat al is ingelegd blijft wel onder het belastingvriendelijk regime vallen. De maatregel is nodig om de verlaging van de overdrachtsbelasting te kunnen betalen.

De komende jaren wordt het al opgebouwde spaarloon volgens de huidige systematiek jaarlijks gedeeltelijk vrijgegeven. Na vier jaar wordt de spaarloonregeling dan echt opgeheven. Uiteindelijk moet de spaarloonregeling opgaan in de nieuwe vitaliteitsregeling.

Vitaliteitsregeling
Volgens het regeerakkoord wordt in de vitaliteitsregeling ook de levensloopregeling voor verlofsparen ondergebracht. De nieuwe regeling moet ‘op zijn vroegst’ vanaf 2013 werknemers gaan helpen met het vrijmaken van tijd en geld voor zorgtaken, scholing, opzetten van een eigen bedrijf of deeltijdpensioen.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
berekenen - premie

6 tips om te besparen op uw boekhoudkosten

Aan uw accountant of administrateur bent u jaarlijks een aardig bedrag kwijt. Wilt u op die post besparen? Met heldere afspraken houdt u de regie en de kosten in eigen hand.

1. Vraag om een offerte
Doe net zoals bij de loodgieter: zeg van tevoren precies wat de bedoeling is en wat u van de ander verwacht. Maak concrete afspraken en zet deze op papier. Vraag altijd om een gespecificeerde offerte.

2. Spreek vaste bedragen af
Voor terugkerende handelingen kunt u een vast bedrag afspreken. Denk aan de jaarcijfers, de loonadministratie en de aangifte loonbelasting. Ook bij een adviesvraag is het raadzaam een offerte aan te vragen. Hierin zijn de werkzaamheden, het eindresultaat en eventueel meerwerk opgenomen.

3. Vraag om een urenspecificatie
Lees de algemene voorwaarden goed door. Een kantoor dat is aangesloten bij de beroepsgroep, kan de werkzaamheden zonder problemen specificeren. Dit doen zij op basis van een urenadministratie. Grote en middelgrote kantoren kunnen hier rigide in zijn: elk telefoontje wordt geregistreerd en gefactureerd.

4. Kijk wat u zelf kunt doen
Uw accountant kan u helpen bij het opzetten van een goede financiële administratie. Een online boekhoudpakket is een prima optie. U voert alles zelf in, uw accountant checkt de gegevens en een tussentijdse evaluatie is een stuk gemakkelijker. Bepaal altijd vooraf wat u zelf doet en wat u uitbesteedt.

5. Kies een passend kantoor
Voor een startende tandarts/mondhygiënist is ‘de boekhouder om de hoek’ vaak een betaalbare oplossing. Groeit uw praktijk of wilt u iemand met meer fiscale bagage, dan is een administratiekantoor de juiste keuze. Als uw winst rond de 2 ton ligt en u de overstap maakt naar een bv, is een registeraccountant (RA-accountant) interessant.

Kijk verder of het persoonlijk en professioneel klikt. Waar ligt de expertise van de adviseur? Kent hij de dentale branche? Hoe groot zijn de andere klanten?

6. Onderneem actie als u klachten heeft
Bent u het oneens met de hoogte van een factuur? Neem dan de volgende stappen:

Maak uw klacht kenbaar bij het kantoor en vraag om een specificatie van de werkzaamheden. Bent u nog niet tevreden, ga dan een gesprek aan en geef een duidelijke toelichting op uw klacht. Blijft het geschil bestaan, volg dan de klachtenprocedure bij de beroepsorganisatie.

Bron:
De Zaak
.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
pensioen

Bewindvoerder aangesteld bij pensioenfonds tandartsen

De Ondernemingskamer heeft bij Stichting Pensioenfonds Tandartsen en Tandarts-specialisten een bewindvoerder aangesteld. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) Hiermee komt de Ondernemingskamer tegemoet aan het verzoek van de toezichthouder, die een bewindvoerder wilde aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het pensioenfonds.

Deelnemersorgaan
De bewindvoerder, W.H. van Houwelingen, zal de taken van het ontslagen bestuur voor zes maanden op zich nemen. Het fonds beheert €1,5 miljard voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het was de beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan.

Niet onafhankelijk
Het probleem van dit orgaan is, zo stelt de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. Daardoor zou het orgaan niet onafhankelijk zijn. Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.

Beperkte rol beroepsvereniging
De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. Bovendien kost het de beroepsvereniging veel geld, zo meent het ontslagen bestuur.

Bron:
FD.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
sparen

Pensioenfonds tandartsen vecht om zeggenschap

Het ontslagen bestuur van het pensioenfonds voor tandartsen hoopt de eigen beroepsvereniging buitenspel te zetten. Hiertoe wil het bestuur de toekomstige bewindvoerder van het fonds inzetten. Dat bleek gisteren tijdens een zitting van de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Behalve de ruziënde partijen van het sinds 1997 gesloten fonds, was ook toezichthouder de Nederlandsche Bank (DNB) aanwezig.

Bewindvoerder
DNB wil een bewindvoerder aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het fonds, dat € 1,5 mrd beheert voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het bestuur wil de Ondernemingskamer ertoe overhalen om de bewindvoerder van DNB de opdracht mee te geven om de beroepsvereniging op te heffen.

‘Het is een farce’
Het was juist die beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan. Het probleem van dit orgaan is, zo stelt Peter Czaikowsky van de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. ‘Daardoor is het orgaan niet onafhankelijk, het is een farce.’

Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.

Verplichtstelling afgeschaft
De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. ‘Daarbij kost de vereniging heel veel geld.’

DNB probeerde zich tijdens de zitting zo weinig mogelijk te bemoeien met de conflicten in het ‘wespennest’. Wel bleek dat de eisen van de toezichthouder een stuk minder ver gingen dan de wijziging die het bestuur voorstelt.

Bron:
Financieel Dagblad

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Tijd - geld

Tips om de bijtelling auto van de zaak te verlagen

Microsoft heeft een aantal tips en rekentools verzameld om de de bijtelling privégebruik auto van de zaak te verlagen.

Het artikel bevat onder meer een gratis applicatie Excel-rittenregistratie en het vernieuwde Excel-werkboek Autokosten 2011.
Klik hier voor het artikel.

Bron:
Microsoft

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
apps - telefoon

Gratis apps IB-aangifte en belastingtips voor ondernemers

Jongbloed Fiscaal Juristen in Enschede heeft een gratis applicatie opgesteld om de aangifte inkomstenbelasting over 2010 in te vullen. Inmiddels hebben bijna 7.000 iPhone- en iPad-bezitters de aangifte-app gedownload. De app wordt volgende week uitgebreid met 30 aangiftetips.

Informatie op een rij
De app zet alle informatie over de aangifte inkomstenbelasting 2010 overzichtelijk op een rij. Welke inkomsten horen bij welke box, aftrekposten, tips voor als het huis is verkocht of als er sprake is van een opleiding of ziektekosten.

Ondernemers
Ook voor ondernemers is er inmiddels een speciale app met belastingtips. Ook deze app is gratis en is inmiddels 2.000 keer gedownload. Jongbloed werkt momenteel aan een nieuwe ondernemersapp met belastingwetten, belastingverdragen en korte adviezen. Meer informatie op de website van Jongbloed.

Bron:
Jongbloed Fiscaal Juristen

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
zorg - geld

Mondzorg bereidt zich voor op invoering vrije prijzen in 2012

Minister Schippers van VWS overweegt vrije prijsvorming in de mondzorg in te voeren in 2012. Dat blijkt uit een brief van de minister. De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT), de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM), de Vereniging van Orthodontisten (VvO), de Organisatie Nederlandse Tandprothetici (ONT), de Nederlandse Vereniging van Instellingen Jeugdtandverzorging (NVIJ) en de Samenwerkende Regionale Instellingen voor Jeugdtandverzorging (SRI) hebben de krachten gebundeld. Zij spannen zich de komende maanden met hun leden in om te zorgen voor voldoende transparantie waar het gaat om kosten en kwaliteit.

Tandarts en patiënt bepalen samen passende zorg
De Nederlandse mondzorg behoort kwalitatief tot een van de besten en meest betaalbare mondzorg van Europa. Daarnaast zijn er voldoende tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Ook is het wisselen van zorgverlener voor patiënten niet heel ingewikkeld. Niemand is gebaat bij standaardtandheelkunde met vastgestelde standaardtarieven; er bestaat immers geen standaardpatiënt. Met vrije tarieven kunnen tandarts en patiënt samen bepalen welke zorg tegen welke prijs het meest passend is. Los van de prijs, is voldoende ruimte nodig voor maatwerk en een centrale rol voor de relatie tandarts-patiënt.

Patiëntensite helpt patiënt kiezen
De organisaties in de mondzorg verwachten dat de prijzen eerlijker en concurrerend zullen worden. Soms wordt een behandeling goedkoper, en soms wat duurder. Een tandarts die de modernste technieken en materialen gebruikt, heeft hogere kosten aan scholing en techniek. Een tandarts in de grachtengordel heeft andere huisvestingskosten, dan een tandarts op het platteland. Beide tandartsen vielen tot nu toe onder hetzelfde tarief. Dat kan nu anders worden. Straks kunnen patiënten zelf kiezen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
gegevens

NMT moet gegevens tandartsen aan NZa geven

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) heeft beroepsvereniging NMT van tandartsen en tandarts(-specialisten) geen gelijk gegeven naar aanleiding van een voorlopige voorziening waar de NMT om had gevraagd in reactie op een besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Aanleiding voor de voorlopige voorziening was het opeisen van onderzoeksgegevens van tandartsen naar de organisatie van de eigen beroepsuitoefening.
De NMT stelde hierop dat de NZa het onderzoek door medische beroepsgroepen ondermijnt door dat onderzoek van en door beroepsbeoefenaren in de zorg aan te wenden in een geschil met diezelfde beroepsbeoefenaren over hun tarieven.
De NMT benadrukte dat de gegevens door deelnemers aan het eigen onderzoek op basis van vertrouwelijkheid aan de NMT zijn verstrekt.

De NMT kreeg bijval van:

  • de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW);
  • de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV);
  • de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP);
  • het koninklijk Nederlands genootschap voor Fysiotherapie (KNGF);
  • de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV);
  • en nog een aantal andere brancheorganisaties uit de zorg.

De voorzieningenrechter stelt de NMT nu in het ongelijk en stelt dat de NZa bevoegd is de gegevens op te vragen. De NMT is teleurgesteld.

Toelichting van de NMT
Als zorgverleners zoals huisartsen, tandartsen(-specialisten), medisch specialisten, verloskundigen er niet langer op kunnen vertrouwen dat de gegevens die zij vrijwillig aanleveren bij hun beroepsorganisatie niet tegen hen gebruikt zullen worden, daalt de bereidheid om aan onderzoek met betrekking tot de beroepsuitoefening mee te werken. BIG-geregistreerde zorgverleners wordt het onmogelijk gemaakt om in eigen kring onderzoek te verrichten en hun beroepsuitoefening te verbeteren.

Historie onderzoek NMT
Sinds 1995, het begin van het project Peilstations, verzamelt de NMT periodiek gegevens over allerlei aspecten van de beroepsuitoefening van tandartsen. Dit is destijds gedaan om het NMT-beleid aan de hand van empirische cijfers te kunnen ontwikkelen, onderbouwen en evalueren. Ter verzameling van de gegevens heeft de NMT een zorgvuldige constructie gekozen, waarbij de feitelijke gegevens door een extern bureau (ITS) worden verzameld en in vertrouwelijkheid beheerd.

Bron:
NMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
10 tips bij praktijkovername

10 tips bij praktijkovername

De overname van een praktijk is een belangrijke stap voor een tandarts of mondhygiënist. Waar moet u aan denken en wat moet u onderzoeken? Hieronder vindt u 10 tips voor praktijk overname.

1. Profiel
Stel allereerst een duidelijk profiel op van de praktijk die u zoekt. Neem in het profiel in ieder geval de gewenste ondernemingsvorm op. Wilt u een solopraktijk of in een samenwerkingsverband werken?

2. Praktijk
Een praktijk moet voldoende kunnen opleveren. Vraag om de jaarrekeningen van de laatste drie jaar. Let vervolgens op het omzetverloop. De omzet van het laatste jaar zal immers de maximale omzet zijn van het jaar waarin de praktijk wordt voortgezet. Is er sprake van een voortdurend dalende omzet, zoek dan uit wat de reden is van die omzetdalingen.

3. Huisvesting
Zonder praktijkruimte kan geen praktijk worden gevoerd. Kan de huur van de bestaande praktijkruimte worden overgenomen? Of, als de praktijk aan huis van de overdragende practicus wordt gevoerd, kan het huis worden overgenomen of kan de praktijkruimte worden gehuurd voor een langere periode in afwachting van een andere locatie. Is het mogelijk om in de buurt van de huidige praktijk vervangende praktijkruimte te huren of te kopen?

4. Meerdere stoelen
Is de praktijkruimte groot genoeg om het gewenste aantal stoelen te plaatsen. Is er een mogelijkheid tot uitbreiding aanwezig?

5. Personeel
Bij overname van een onderneming wordt automatisch ook het personeel overgenomen. Hoe is de leeftijdsopbouw van het personeel? Is sprake van langdurige ziekte bij een assistente? Hoe is de kwaliteit van het personeel?

6. Patiëntenbestand
Dit is de basis voor de omzet van de praktijk. Hoe groot is het aantal regelmatig terugkomende patiënten? Hoe is de leeftijdsopbouw van het patiëntenbestand? Vindt er een verschuiving plaats in het gebied van waaruit de patiënten komen in de zin dat de buurt vergrijsd of verjongd? Bestaat een deel van het huidige patiëntenbestand uit relatief ver weg wonende patiënten, dan mag er van worden uitgegaan dat deze bij praktijkopvolging zullen afvallen. Is er groeipotentieel?

7. Inrichting praktijk
Een patiënt kan de kwaliteit van het werk van een tandarts niet beoordelen. Eén van de zaken die een patiënt meeweegt in zijn beoordeling is de inrichting van de praktijk. Als er het laatste decennium niets meer aan de praktijkinrichting is gedaan, zal het wellicht noodzakelijk zijn om de inrichting aan te pakken.

8. Bereikbaarheid
Prettig voor patiënten maar ook voor u zelf is de bereikbaarheid van de praktijk. Is er (voldoende) gelegenheid om te parkeren en om fietsen te stallen? Openbaar vervoer in de nabijheid zal zeker een pre zijn.

9. Garanties
Leg in het overnamecontract vast hoe met eventuele klachten over behandelingen van de overdragende partij zal worden omgegaan. Ga na of er over de praktijk bijzonderheden bekend zijn bij zorgverzekeraars e.d. en maak kennis met collega praktijken in de buurt.

10. Financiën
Schakel –tijdig- een adviseur in. Deze kan helpen met de financiële en contractuele begeleiding. Zeker waar banken nu terughoudend zijn in het verschaffen van financiële middelen is een hecht doortimmerde meerjaarsbegroting van groot belang.

Door mr. Ronald Kienhuis, belastingadviseur bij Fortuin belastingadviseurs in Houten

 

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Minder hoge hypotheek voor artsen

ABN Amro gaat minder gemakkelijk hypotheken verstrekken aan tandartsen, piloten, medisch specialisten en huisartsen. Dit zegt John Smeets, hoofd producten van ABN Amro, in een gesprek met het Financieele Dagblad. ABN Amro is marktleider voor hypotheken aan artsen en piloten. De bank heeft op Schiphol een speciale pilotendesk.

Minder hoge hypotheken
Het verscherpte beleid zal volgens ABN Amro leiden tot minder hoge hypotheken voor deze beroepsgroepen. Nu worden aan deze beroepsbeoefenaren bovengemiddeld vaak tophypotheken verstrekt. Ook zal het karakter van de hypotheek veranderen. ABN Amro zal vooral minder vaak aflossingsvrije hypotheken gaan verstrekken.
­
“Over het algemeen gaat het om succesvolle mensen voor wie tot voor kort ‘the sky the limit’ was”, zegt Smeets. Maar volgens hem worden ook deze beroepsgroepen door de economische crisis geraakt. “De vooruitzichten van de ene piloot zijn niet meer dezelfde als voor de andere. Hetzelfde geldt voor medisch specialisten.”
­
Maatwerk
Vanaf 1 januari gaat het generieke beleid – waarbij de bank uitgaat van vaste criteria voor een hele beroepsgroep – op de schop. Smeets: “Er is voor deze groepen meer maatwerk nodig.”
­
ABN Amro wil meer gegevens hebben bij hypothekenaanvragen van tandartsen, piloten, medisch specialisten en huisartsen. Smeets: “Vroeger was het “u bent medicus, dan is het wel goed”. Dat beleid gaat veranderen.” Ook voor piloten ‘kon het niet op’. De economische crisis heeft volgens Smeets echter effect gehad voor de arbeidsmarkt voor piloten. “We gaan meer kijken naar de kwaliteit van het arbeidscontract en naar de maatschappij waarvoor piloten werken.”

Bij de medisch specialisten ging ABN Amro altijd uit van een inkomensstijging van 10% tot 15% per jaar. “Dat doen we straks niet meer. We zullen de inkomensontwikkeling beter moeten onderbouwen. Er zal scherper worden doorgevraagd”, aldus Smeets. “We gaan meer kijken naar de persoonlijke situatie: wat blijft er netto over?” Ook zal er specifieker worden gekeken naar vooruitzichten voor afzonderlijke groepen specialisten. “Voor een cardioloog kunnen de verwachtingen heel anders zijn dan voor een dermatoloog.”
­
Voor ABN Amro speelt ook mee dat de prijzen van de huizen waarin deze beroepsgroepen doorgaans wonen, in de afgelopen jaren relatief fors in waarde zijn gedaald. “In het vrijstaande segment zijn de prijzen sterk gedaald.”
­
Nieuwe regels AFM
ABN Amro past hiermee ook de nieuwe strengere regels toe van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Van de AFM mogen banken alleen uitzonderingen op de Gedragscode Hypothecaire Financieringen maken als ze per geval goed worden toegelicht. Eerder dit jaar kreeg de Rabobank een boete, omdat de bank bij de hypotheekverstrekking aan hoogopgeleiden uitging van standaardverwachtingen voor de inkomensstijging. Voortaan moet er een schriftelijke verklaring van de werkgever zijn.
­
De zorg van de AFM vloeit mede voort uit de relatief hoge hypotheeklasten in vergelijking met het buitenland. 

Bron:
Het Financieele Dagblad


Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Nieuwe website mijnpensioenoverzicht.nl: overzicht van uw inkomen bij pensionering

Nieuwe website mijnpensioenoverzicht.nl: overzicht van uw inkomen bij pensionering

Op 6 januari lanceerde  minister Kamp de site mijnpensioenoverzicht.nl door deze voor de eerste keer in gebruik te nemen. De site is gemaakt door de Stichting Pensioenregister, een samenwerkingsverband van de circa 600 pensioenfondsen, verzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank.

Introductiefilm
U krijgt daarmee een goede indruk van wat er op de site te vinden is.
Wat betekent mijnpensioenoverzicht.nl voor u?

Mijnpensioenoverzicht.nl is een goede aanvulling op de pensioencommunicatie. U logt in met uw DigiD. Met één druk op de knop
krijgt u vervolgens een overzicht van uw pensioen en AOW. Zo krijgt u een beeld van uw inkomen bij pensionering. De website toont niet wat men zelf voor de oude dag heeft geregeld (zoals een koopsompolis).

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Fiscale tips voor 2011

Niet alleen het jaartal wijzigt traditiegetrouw op 1 januari, maar ook de belastingwetgeving. De belangrijkste fiscale aandachtspunten voor u op een rijtje.

Vennootschapsbelastingtarief naar 25%
In 2011 gaat het vennootschapsbelastingtarief omlaag naar 25 procent. Over de eerste 200.000 euro blijft het tarief 20 procent. Dit betekent dat u een tariefsvoordeel kunt behalen door kosten nog dit jaar te nemen en indien mogelijk uw winsten uit te stellen.

Vastgoed BV
In 2011 worden naast enkele mooie maatregelen ook enkele aanscherpingen doorgevoerd. Zo bent u vanaf 2011 vaker dan voorheen overdrachtsbelasting verschuldigd als u aandelen in een zogenaamde vastgoed BV koopt.

Willekeurige afschrijving
Bent u van plan om te investeren? Maak dan optimaal gebruik van de willekeurige afschrijving door op tijd te investeren en te betalen. Om het investeringsklimaat te verbeteren is een mogelijkheid ingevoerd om tijdelijk willekeurig af te schrijven op bedrijfsmiddelen. Investeringen mogen in twee jaar worden afgeschreven, maximaal 50 procent in 2010 en 50 procent in 2011. Houd er rekening mee dat het bedrijfsmiddel dan wel in gebruik moet zijn genomen of voor minimaal 50 procent betaald moet zijn in 2010.

Beoordeel de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven in combinatie met de mogelijkheid om verliezen te compenseren. Als u (mede) door de willekeurige afschrijving een fiscaal verlies haalt, dat niet kan worden verrekend met winsten uit het verleden, is het verstandig om de willekeurige afschrijvingsmogelijkheden te bewaren voor 2011.

Milieu- en energie-investeringen
De percentages voor de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de energie-investeringsaftrek (EIA) zijn voor 2011 lager vastgesteld dan voor 2010. Ook zal de lijst van bedrijfsmiddelen die voor deze aftrek in aanmerking komen wijzigen.

Bedrijven die in aanmerking komen voor de vervroegde afschrijving op milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) kunnen met ingang van 2011 nog maar voor 75 procent willekeurig afschrijven.

Voorziening vormen
Als u verwacht binnen enkele jaren aanzienlijke uitgaven te moeten doen in het kader van uw onderneming, kunt u hiervoor onder bepaalde voorwaarden een (fiscale) voorziening vormen. U kunt de toekomstige uitgaven in dat geval nu al als kosten ten laste van uw winst brengen. Dit levert een liquiditeits- en rentevoordeel op.

Heeft u vorderingen op uw balans waarvan u twijfelt of deze ooit volledig betaald zullen worden, dan kunt u deze vorderingen afwaarderen en hiermee een liquiditeitsvoordeel behalen. U hoeft niet te wachten tot definitief duidelijk is dat een vordering niet betaald wordt.

Btw terugvragen
Heeft u over 2010 dubieuze debiteuren die niet meer zullen betalen, dan kunt u de Belastingdienst verzoeken om een teruggave te verlenen voor de door u afgedragen btw. Doe dit verzoek bij de laatste aangifte omzetbelasting van 2010 en voeg hierbij de bewijsstukken inzake de oninbaarheid.

Tankt u voor uw auto van de zaak, betaal dan altijd met uw tankpas, pinpas of creditcard. Bij een contante betaling loopt u het risico om de btw-aftrek op de brandstofkosten te verspelen! Bij een contante betaling kan de Belastingdienst niet nagaan wie de betaling heeft gedaan, omdat dit niet blijkt uit de kassabon. Dit geldt uiteraard ook voor de tankbeurten van uw medewerkers met een auto van de zaak.

Gemengd gebruikte panden
Nieuwe Europese regelgeving zorgt ervoor dat u met ingang van 2011 minder btw kunt terugvragen bij de aanschaf van een onroerende zaak die u zowel voor uw onderneming als in privé gebruikt. Op grond van de huidige regeling mag u onder voorwaarden alle omzetbelasting in uw onderneming aftrekken en betaalt u gedurende tien jaar jaarlijks een correctie voor het privégebruik. Vanaf 2011 kunt u de btw slechts aftrekken naar rato van het zakelijke gebruik.

Overdrachtsbelasting bij doorverkoop
Onder de huidige wetgeving is een regeling opgenomen dat bij doorverkoop van een onroerende zaak binnen zes maanden na aankoop, u alleen overdrachtsbelasting verschuldigd bent over de waardestijging na de aankoop.

Met ingang van 2011 wordt deze termijn tijdelijk verlengd naar twaalf maanden. Mocht onverhoopt uw nieuwe woning verkocht moeten worden, omdat u bijvoorbeeld uw oude woning niet verkocht krijgt, kan deze langere periode wellicht een pleister op de wonde zijn.

Sterk wisselende inkomsten in box I?
Bij sterk wisselend inkomen (belastbaar inkomen) in box 1 van de inkomstenbelasting over drie aaneengesloten jaren, kan recht bestaan op een belastingteruggave.

Op basis van deze regeling wordt het inkomen gelijkmatig over de jaren verdeeld en kan wellicht het nadelige effect van het progressieve inkomstenbelastingtarief ongedaan worden gemaakt. Het verschil tussen de werkelijk geheven belasting en de op deze wijze herrekende belasting wordt -mits boven de geldende teruggaafdrempel- terugbetaald.

Jaarlijkse schenkingsvrijstellingen
Voor ouders-kinderen geldt een jaarlijkse vrijstelling van 5.000 euro (2010) én de eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.000 euro (2010). De verhoogde vrijstelling kan slechts éénmaal worden benut, voor een kind dat tussen de 18 en de 35 jaar jong is. Indien het kind inmiddels ouder is dan 35, maar zijn of haar partner heeft deze leeftijd nog niet bereikt, kan ook gebruik worden gemaakt van de verhoogde vrijstelling. Voor kleinkinderen geldt een vrijstelling van 2.000 euro.

Vanaf 1 januari 2011 geldt een eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.000 euro. Deze vrijstelling wordt verhoogd tot 50.000 euro, als de schenking wordt aangewend voor de aankoop van een eigen woning of voor het betalen van een studie of opleiding voor een beroep van ten minste 20.000 euro per jaar. Deze bestemming moet in een notariële akte worden vastgelegd. Deze verhoogde vrijstelling is ook van toepassing wanneer de schenking wordt aangewend voor het aflossen van een eigenwoningschuld.

Bron:
Zibb

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Wijzigingen belasting per 1 januari 2011

Op dinsdag 21 december 2010 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2011 en het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2011.

Belangrijkste punten voor investeringen door eindgebruikers

  1. VAMIL/MIA-regeling
    De VAMIL/MIA-regeling blijft in 2011 van kracht, maar de regeling wordt wel enigszins versoberd voor de jaren 2011 t/m 2013. De Milieulijst 2011 is nog niet gepubliceerd dus het onduidelijk of de investeringen in dentale CAD CAM systemen voor 2011 in de VAMIL/MIA-regeling zitten.
  2. Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven
    Zoals verwacht is de Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven wederom met een jaar verlengd. Dit betekent dat investeringen gedaan in 2011 willekeurig mogen worden afgeschreven met een maximum van 50% in 2011 en 50% in 2012.
  3. Kleinschaligheidsaftrek
    De Kleinschaligheidinvesteringsaftrek wordt in 2011 gecontinueerd met dezelfde berekeningsgrondslag als in 2010, alleen de drempelwaardes worden iets verhoogd. De KIA loopt in 2011 door tot een investering van € 301.800,- (2010 : € 300.000,-).

Alle wijzingen
Een overzicht van alle wijzigingen vindt u op de website van de VGT.

Bron:
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Medailles

De VAMIL/MIA-regeling in de dentale branche voor het belastingjaar 2011

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn subsidies op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers.

MIA
De milieu-investeringsaftrek biedt de mogelijkheid de fiscale winst te verlagen. Ondernemers kunnen tot 36 procent van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst. Het percentage van de aftrek is afhankelijk van de milieueffecten en de gangbaarheid van het bedrijfsmiddel.

VAMIL
Met de VAMIL kan men een investering op een willekeurig moment afschrijven. Voor investeringen in 2011 is de willekeurige afschrijving beperkt tot 75%. Door sneller afschrijven vermindert de ondernemer de fiscale winst en betaalt minder belasting in dat jaar. Dit biedt een duidelijk rente- en liquiditeitsvoordeel.

Combinatie MIA en VAMIL
De MIA en VAMIL zijn twee verschillende regelingen maar worden vaak gecombineerd. Beide regelingen maken gebruik van een gezamenlijke lijst, de zogenaamde Milieulijst. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor MIA en/of VAMIL. Ieder jaar verschijnt een nieuwe Milieulijst. Klik hier voor deze lijst.

Bedrijfsmiddelen 2011
Op de milieulijst 2011 zijn de investeringen in CAD CAM apparaat (wederom) opgenomen zij het dat de omschrijving van deze bedrijfsmiddelen is aangepast:

A 8040 Camerapen voor driedimensionale gebitsopnames (fiscale aftrek 27%)

  1. bestemd voor: het maken van opnames van het gebit of delen daarvan met een camerapen die voorzien is van led-verlichting, waarbij de opnames worden verwerkt tot een digitaal driedimensionaal beeld,
  2. bestaande uit: een camerapen, een computer, een beeldscherm en software,waarbij slechts één computer, beeldscherm en software behorende bij de camerapen in aanmerking komen voor de milieu-investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

A 8041 Digitaal systeem voor tandheelkundige mond- of afdrukscanning (fiscale aftrek 27%)

  1. bestemd voor: het ter voorkoming van gipsafdrukken intra- of extraoraal scannen van tandheelkundige preparaties of het op basis van deze scans frezen van tandtechnisch kroon- en brugwerk,
  2. bestaande uit: een scanner of een freessysteem en software,waarbij apparatuur die alleen gebruikt wordt voor diagnostische doeleinden niet in aanmerking komt voor milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

Bedrijfsmiddelen
Verder zijn wij de navolgende bedrijfsmiddelen tegengekomen die mogelijk interessant kunnen zijn:

  • F 4070 Filtrerende stofafscheider voorafgegaan door puntgerichte afzuiging
  • A 4071 Filtrerende stofafscheider voorafgegaan door ruimtelijke afzuiging
  • A 4072 Niet-filtrerende ontstoffingsinstallatie
  • A 5200 Mobiele machine voor hefwerkzaamheden
  • F 5070 Elektrisch aangedreven voertuig
  • A 5073 Lithiumhoudende accu voor elektrische auto’s en mobiele werktuigen
  • B 5075 Vrachtwagen of bus met hybride aandrijving
  • C 5076 Zeer zuinige personenauto
  • E 5078 Hybride aangedreven bestelauto
  • C 5079 Aardgasauto voor zakelijk vervoer

Kijk voor een toelichting op deze bedrijfsmiddelen op de website van de VGT

Investeringsaftrek 2011
De fiscale investeringsaftrek voor 2011 is als volgt:

Investeringen waarvan de code begint met:

  • een F of G, behorende tot categorie I van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 36% van het investeringsbedrag in aanmerking voor een investeringsaftrek;
  • een A of D, behorende tot categorie II van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 27% van het investeringsbedrag in aanmerking voor investeringsaftrek;
  • een B of E, behorende tot categorie III van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 13,5% van het investeringsbedrag in aanmerking voor investeringsaftrek;
  • een A, B, C of F komen in aanmerking voor willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

Afloop crisismaatregelen
In 2010 kon een deel van de bedrijven voor hun investeringen in 2010 gebruikmaken van een tijdelijke verhoging van de milieu-investeringsaftrek met 20% (=de ‘aanvullende modelverklaring’; EK). Dit was een tijdelijke regeling in het kader van de bestrijding van de effecten van de kredietcrisis. Deze maatregel is vanwege het tijdelijke karakter van deze regeling met ingang van 1 januari 2011 vervallen.

Dit houdt dus in dat de investeringsaftrek in het kader van VAMIL/MIA voor dentale CAD CAM apparatuur teruggeschroefd is van 50% (30% standaard + 20% aanvullend) in 2010 naar 27% in 2011. Desalniettemin blijft het toch een aantrekkelijke fiscale regeling.

Belangrijk!
Om in aanmerking te komen voor de VAMIL/MIA regeling dient u uiterlijk binnen drie maanden na de datum van de investeringsverplichting (= het tekenen van de koopovereenkomst; EK) melding te doen aan Bureau IRWA. Het formulier hiervoor
vindt u op de VGT website bij ‘verdere informatie’. U stuurt dit formulier naar Bureau Investeringsregelingen en Willekeurige Afschrijving (IRWA) van de Belastingdienst, postbus 3338, 4800 DH Breda. Zij sturen u vervolgens een ontvangstbevestiging die u moet bewaren bij uw boekhouding. U verwerkt de willekeurige afschrijving en/of de milieu-investeringsaftrek in uw aangifte. Daarna beslist uiteindelijk de Belastingdienst over uw aangifte. Eventueel wordt die beslissing ondersteund door een advies van AgentschapNL na controle van de technische aspecten van uw VAMIL/MIA-melding.

Meer informatie
De informatie op de VGT website over dit onderwerp is aangepast.

Bron:
VGT, Ed Kolsteeg

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
kluis - veiligheid

Aangifteprogramma 2010 beschikbaar

Het aangifteprogramma 2010 voor de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen is beschikbaar op de website van de Belastingdienst.

Wanneer belastingplichtigen het gemak willen van de vooraf ingevulde aangifte (de ‘VIA’), moeten zij wachten tot 1 maart a.s. met het downloaden van de aangifte. Vanaf 1 maart is een aantal gegevens al vooraf ingevuld in de gedownloade aangifte.

Bron:
Belastingdienst

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Lijst

Vergroting praktijkruimte leidt tot heretikettering woon-praktijkpand

Ondernemers hebben binnen zekere grenzen de mogelijkheid een vermogensbestanddeel, dat zij zowel in privé als voor de onderneming gebruiken, tot het privévermogen of tot het ondernemingsvermogen te rekenen. Hierbij kan gedacht worden aan een bedrijfswoning. Een vergroting van een kleine praktijkruimte in een woon-praktijkpand kan in bepaalde situaties ertoe leiden dat het complete pand niet langer geheel verplicht privévermogen is, maar dat het pand keuzevermogen wordt.

In dat geval krijgt de ondernemer voor het eerst de mogelijkheid om een keuze te maken of hij het pand tot zijn privévermogen of tot zijn ondernemingsvermogen rekent.

Uitspraak Rechtbank Arnhem
Dit blijkt uit een recente uitspraak van Rechtbank Arnhem. In de onderhavige procedure bedroeg de inhoud van de praktijkruimte voor de verbouwing 8% van de inhoud van de woning en na de verbouwing 12%. Dit leidde ertoe dat na de verbouwing het zakelijke gebruik van de woning 12% was en derhalve meer bedroeg dan de kritische grens van 10% waarbij sprake kan zijn van keuzevermogen.

Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen