Nieuwe incassowet sinds 1 juli van kracht

Nieuwe incassowet sinds 1 juli van kracht

Per 1 juli is de nieuwe incassowet van start gegaan. Incassobureaus mogen niet meer zomaar hoge kosten in rekening brengen, als iemand zijn rekening niet op tijd betaalt. Er mogen nu pas incassokosten in rekening worden gebracht als twee weken eerder een aanmaning is verstuurd waarin met deze incassokosten wordt gedreigd. Als uw debiteur een bedrijf is, hoeft u geen aanmaning te sturen en kunt u meteen na het verstrijken van de betalingstermijn incassokosten in rekening brengen.

Als iemand binnen twee weken betaalt, mogen er geen incassokosten worden berekend. Daarnaast is de hoogte van de incassokosten gekoppeld aan het bedrag van de factuur. De volgende percentages zijn van toepassing:

– 15% over de eerste 2500 euro van de vordering, met een minimum van 40 euro;
– 10% over de volgende 2500 euro van de vordering;
– 5% over de volgende 5000 euro van de vordering;
– 1% over de volgende 190.000 euro van de vordering;
– 0,5% over het meerdere, met een maximum van 6775 euro.

Calculator Wet Normering Wettelijke Incassokosten
Credittools ontwikkelde een calculator waarmee u de incassokosten er vordering kunt berekenen.
Meer over deze tool.

Meer informatie
Websites met meer informatie over de nieuwe incassowet:
Zakelijk nieuws

Overheid

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Gevolgen van de BTW verhoging per 1 oktober 2012

Per 1 oktober 2012 wordt het BTW-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. Maar wat betekent dit voor reeds aangegane verplichtingen? Staatssecretaris Weekers van Financiën verschafte hierover vorige week duidelijkheid tijdens een
debat in de Tweede Kamer over het wetsvoorstel Fiscale maatregelen uitwerking begrotingsakkoord
2013.

Overgangsrecht
De Kamer had hem gevraagd of en zo ja, welk overgangsrecht er komt. Weekers heeft de Kamer hierop geantwoord dat bij wijzigingen van het btw-tarief altijd overgangsregelingen worden getroffen. Het uitgangspunt bij het overgangsrecht is dat het tijdstip waarop de levering of de dienst plaatsvindt, bepalend Is voor de hoogte van de te betalen belasting.

Onroerende zaak
Voor de levering van een onroerende zaak is het tijdstip van levering in principe het tijdstip van oplevering van de onroerende zaak. Maar als het gaat om de levering van een onroerende zaak waarvoor de koopsom in termijnen vervalt, zoals bij nieuwbouwwoningen, ligt dat weer anders. De achtergrond hiervan is dat er bij de bouw van onroerende zaken vaak sprake Is van langlopende projecten. Bovendien wordt In bouwovereenkomsten vaak afgesproken dat voor bepaalde bouwfasen termijnen vervallen en deelvergoedingen dienen te worden betaald.

Met het oog op langlopende projecten en wegens het maatschappelijke belang dat met de bouw van onroerende zaken gemoeid is, vindt Weekers het passend om niet terug te komen op de btw die over de reeds vervallen termijnen verschuldigd is. Dat betekent concreet dat bij koop-/aannemingsovereenkomsten die vóór 1 oktober 2012 zijn gesloten. Voor bouwwerken die pas na 30 september 2012 geleverd respectievelijk opgeleverd worden, de termijnen die voor 1 oktober verschuldigd zijn nog tegen 19 procent worden belast. Indien in dezelfde bouwovereenkomst wordt afgesproken een keuken, badkamer of vloer te plaatsen
en de termijnbetalingen voor de onroerende zaak zien ook op de plaatsing daarvan, dan geldt daarvoor eveneens dat de termijnen die voor 1 oktober verschuldigd zijn, nog tegen 19 procent worden belast.

Roerende zaak
Bij leveringen van roerende zaken en bij diensten ligt dit volgens staatssecretaris Weekers anders. Een specifieke sector waarbij particulieren meestal afnemer zijn van kostbare roerende goederen waarbij termijnbetalingen voorkomen, is bijvoorbeeld de jachtbouwsector. Als de levering van roerende zaken of diensten na 30 september 2012 plaatsvindt, geldt het nieuwe tarief, ook al zou de verplichting daarvoor reeds vóór 1 oktober 2012 zijn aangegaan en er daarvoor al betalingen zijn gedaan voor die datum.

Levering vóór 1 oktober, factuur na 1 oktober
Tijdens de parlementaire behandeling in de Tweede Kamer kwam ook nog de vraag aan de orde welk btw-tarief er op een factuur moet staan als een levering ergens halverwege september plaatsvindt en de factuur na 1 oktober wordt verstuurd.
Weekers: ‘Als het gaat om een prestatie van voor 1 oktober, lijkt mij dat het uitgangspunt. Als de prestatie is verricht voor 1 oktober en de levering heeft ook voor 1 oktober plaatsgevonden, dan geldt het tarief van 19 procent. Is de prestatie pas na 1 oktober afgerond, dan is het 21 procent.’

Tenslotte gaf Weekers nog aan dat ondernemers voor prestaties die zij verrichten vanaf 1 oktober 2012, reeds voor 1 oktober 2012 belasting mogen factureren naar het tarief van 21 procent. De afnemer mag, als hij daarvoor in aanmerking komt, dan ook die 21 procent in aftrek brengen.

Bron:
Staatscourant
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Weekers: Belastingdienst moet meer controles uitvoeren, met name bij bedrijven

Staatssecretaris Weekers van Financiën zei tijdens het halfjaarlijkse overleg met de Tweede Kamer over de Belastingdienst dat de fiscus meer controles moet uitvoeren, met name bij bedrijven. Verder moet er steviger op wanbetalers worden gejaagd, ook als het om lagere bedragen gaat.

Nu minder controle
Eventueel moeten er extra medewerkers worden aangenomen, zolang die hun eigen salaris maar terugverdienen. Dit meldt Het Financieele Dagblad. Uit het gepubliceerde rapport van de commissie Stevens komt naar voren dat er door bezuinigingen en door een andere werkwijze minder gecontroleerd wordt.

Kleine belastingschulden
Bij particulieren wordt er niet gejaagd op belastingschulden kleiner dan €1500 en bij bedrijven op schulden kleiner dan €5000. Weekers wil de belastingmoraal hoog houden en gaat die grenzen van €1500 en €5000 schrappen. Er komen meer (ingehuurde) deurwaarders en meer steekproefsgewijze controles. 




Lees meer over: Financieel, Ondernemen

NMT FenCS overgenomen door Infomedics en DFA

Infomedics en DFA hebben besloten per 1 juni 2012 hun krachten te bundelen en een nieuw bedrijf te vormen: Infomedics Groep B.V. Op dezelfde datum nemen zij het factoring- en clearingbedrijf NMT FenCS over van de NMT (Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde).

Met de fusie van Infomedics en DFA en de overname van NMT FenCS ontstaat een factoring- en clearingbedrijf met meer dan 125 medewerkers dat in de volle breedte van de zorgsector opereert en optimaal kan inspelen op de door de markt gevraagde professionalisering, kostenefficiency en nieuwe vormen van dienstverlening.

Geïntegreerd
Infomedics was al sinds 2005 de uitvoerder van de factoringactiviteiten van NMT FenCS. Door de overname worden voor- en achterkant van het factoringsbedrijf geïntegreerd wat belangrijk is voor de verdere groei en ontwikkeling van de dienstverlening van NMT FenCS. De prijs-kwaliteitverhouding van de dienstverlening blijft dan ook geborgd voor klanten. Bovendien gaan directie en medewerkers van NMT FenCS mee over naar Infomedics Groep B.V. Zij blijven voor klanten van NMT FenCS het aanspreekpunt.
De drie bedrijven binnen de Infomedics Groep B.V. gaan samen verder in het besef dat zakelijke aspecten in de zorgmarkt in snel tempo professionaliseren. Financiële expertisecentra zullen moeten inspelen op de nieuwe vragen die uit die professionalisering gaan voortkomen. De nieuwe combinatie zal zich vooral richten op het verder optimaliseren van de bestaande dienstverlening, kostenverlaging en de ontwikkeling van nieuwe vormen van dienstverlening.

Directie
Het directieteam van Infomedics Groep B.V. wordt gevormd door Dirk Jan Emmens, Fred Bloem (beiden Infomedics), Bart Mulder (DFA Services en DFA Mediparc) en Ruud Lamers (NMT FenCS).

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Lijst met spookfacturen

Ondernemers ontvangen nog steeds spookfacturen in de brievenbus. Het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) geeft op haar website een overzicht van spooknota’s.

Spooknota´s zijn te omschrijven als zeer op facturen lijkende aanbiedingen, waarbij goed op de kleine lettertjes moet worden gelet:
“dit is geen factuur maar een aanbieding/offerte”. Spooknota´s bevatten vaak kenmerken die de suggestie wekken dat er al een klantrelatie met de ondernemer bestaat. Niets van al dit is waar. Op de website van de SAF vindt u een overzicht van bedrijven waarover een melding is gemaakt.

Bekijk een lijst van frauderende bedrijven op Info.nu

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Fiscale regels gezamenlijke kosten

U bent zelfstandig praktijkhoudend tandarts en gebruikt bedrijfsmiddelen samen met een collega die ook zelfstandig is.
U heeft geen maatschap. Hoe mag u de kosten verdelen van de fiscus?

Wanneer u als zelfstandig praktijkhoudend tandarts bedrijfsmiddelen samen met een collega gebruikt, maar niet samenwerkt door middel van een maatschap, deelt u vaak de gezamenlijke kosten. Een dergelijke situatie wordt aangeduid als gezamenlijkheid.

Kostenverdeelovereenkomst
Om de onderlinge verrekening van deze kosten buiten de sfeer van de BTW te houden, wordt de wijze van verrekening vaak geregeld in een kostenverdeelovereenkomst. De fiscus stelt eisen aan de in deze overeenkomst opgenomen verdeelsleutels. Deze moeten uitgaan van vaste verhoudingen en mogen niet variabel zijn.

Geen wijzigingen
Eénmaal afgesproken verdeelsleutels mogen niet worden gewijzigd gedurende de hele periode dat de gezamenlijkheid bestaat. Het is niet mogelijk om veranderingen, bijvoorbeeld het toerekenen van een groter aandeel in de kosten in verband met een toename van het aantal gewerkte dagen, door te voeren. Het is ook niet mogelijk om de verdeelsleutels voor een bepaalde termijn af te spreken, om na het verstrijken van deze periode de afspraken te herzien tussen dezelfde partijen.

Alle aanpassingen leiden naar oordeel van de Belastingdienst tot een beëindiging van de gezamenlijkheid en het ontstaan van belaste leveringen voor de BTW. Bij een toe- of uittreding van een deelnemer in zo’n gezamenlijkheid ontstaat een nieuwe situatie en is een herziening van de afspraken wel toegestaan.

Bron:
NMT


Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving

Arseus zet groeiversnelling in

Arseus heeft in het eerste kwartaal tegen de economische stroom in vrijwel de hoogste autonome groei in zijn vijfjarige bestaan gerealiseerd. De grootste meevaller vormde de autonome omzetgroei van 5% bij Dental, vooral omdat deze divisie vorig jaar nog kromp. Van het feit dat tandartsen in Nederland sinds begin dit jaar vrij zijn in het bepalen van hun tarieven, hadden de op laboratoria gerichte activiteiten een beetje last. „Sommige patiënten besloten om even geen kroon of stifttanden te plaatsen, vanwege de onduidelijkheid over de vergoeding”, aldus de topman, die het nog te vroeg vindt om van een structurele verbetering bij Dental te spreken. „Ondanks de economische onzekerheid waren tandartsen bereid om grote uitgaven te doen. Het is echter de vraag of zich dat doorzet.”

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
berekenen - premie

Nibud lanceert Pensioenkortingsberekenaar

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) lanceert vandaag de Pensioenkortingsberekenaar. Hiermee kunnen pensioengerechtigden berekenen wat het voor hun maandinkomen betekent als hun aanvullende pensioen wordt gekort.

Verschillende pensioenfondsen kondigen aan in 2013 te gaan korten op de pensioenuitkeringen. Ieder pensioenfonds meldt weer een ander kortingspercentage. Voor veel pensioengerechtigden zorgt dit voor onrust: hoeveel heb ik straks maandelijks minder te besteden?

Kortingen
De afgelopen weken hebben verschillende pensioenfondsen verschillende percentages geroepen die ze willen korten op de pensioenen. Pas eind 2012 wordt duidelijk of er daadwerkelijk in 2013 wordt gekort. Met de Pensioenkortingsberekenaar geeft het Nibud mensen inzicht in wat een korting percentagegewijs voor de totale pensioenuitkering betekent. Het Nibud vindt het belangrijk te benadrukken dat een korting van bijvoorbeeld 5%, niet betekent dat het hele maandinkomen van de pensioengerechtigde 5% lager wordt. De meeste 65-plussers in Nederland hebben recht op een (gedeeltelijke) AOW-uitkering. Op deze uitkering zal niet gekort worden. In 2010 ontving 73% van de 65-plussers een aanvullend pensioen. De korting zal wel effect hebben op de hoogte van dit pensioen. Het is afhankelijk van het pensioenfonds of er wordt gekort en zo ja, met welk percentage. Wanneer mensen bij verschillende pensioenfondsen pensioen hebben opgebouwd, kunnen zij met verschillende percentages te maken krijgen.

Voorbeeld
Een alleenstaande 65-plussers met AOW en een aanvullend pensioen van € 600 euro bruto, krijgt te horen dat zijn pensioenfonds misschien 6 % gaat korten. Voor hem betekent dat zijn huidige een netto maandinkomen van ongeveer € 1500 euro in 2013 ongeveer € 1470 wordt. Een daling van 2 %.

Bron:
Nibud

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
geld

Fiscale gevolgen nieuw huwelijksvermogenrecht

Op 1 januari 2012 is de wet ‘Aanpassing van de wettelijke gemeenschap van goederen’ in werking getreden. Hoewel deze wet formeel hoofdzakelijk tot wetsaanpassingen leidt in het Burgerlijk Wetboek, kan deze wetswijziging wel degelijk fiscale gevolgen hebben. Dit meldt PwC Belastingnieuws.

Situaties
PwC zet de mogelijke fiscale gevolgen op een rijtje. Het betreft onder meer situaties van ondernemers met een eenmanszaak of een eigen bv die buiten gemeenschap van goederen gehuwd zijn en waarbij de echtgenoot-niet-ondernemer als medefinancier fungeert van de onderneming. Hetzelfde geldt voor bepaalde aanmerkelijkbelangsituaties met de echtgenoot wederom in de rol van co-financier. Daarnaast is het wetsvoorstel -civielrechtelijk en fiscaalrechtelijk- van belang bij echtscheiding. Ook als het gaat om ‘estateplanning’ biedt het wetsvoorstel interessante fiscale mogelijkheden.

‘Economisch belang-benadering’
Een belangrijk element in de wetswijziging betreft de ‘economisch belang-benadering’ bij financiële verstrengeling tussen gehuwden buiten gemeenschap van goederen. Dit houdt -kort gezegd- in dat als de ene echtgenoot de andere echtgenoot financieel in staat stelt om bijvoorbeeld een woning op eigen naam te kopen, de eerstgenoemde echtgenoot in beginsel (civielrechtelijk) meedeelt in de waardeontwikkeling van die woning, zowel in positieve als in negatieve zin. Tot 1 januari 2012 was de geldstrekkende echtgenoot veelal alleen gerechtigd tot een terugbetaling van de geldsom (het vergoedingsrecht). Hoewel deze wet formeel alleen tot wetsaanpassingen leidt in het Burgerlijk Wetboek, de Faillissementswet en de Wet conflictenrecht huwelijksvermogensregime kan deze wetswijziging in voorkomende situaties wel degelijk fiscale gevolgen hebben.
Mede-financier

Notarissen wijzen op financiële risico’s samenwonen
Het betreft onder meer situaties van ondernemers in de inkomstenbelasting die gehuwd zijn buiten gemeenschap van goederen en waarbij de echtgenoot-niet-ondernemer met eigen vermogen als medefinancier optreedt om de echtgenoot-ondernemer in staat te stellen om bijvoorbeeld een bedrijfspand op eigen naam te kunnen. Hetzelfde geldt voor de situatie van co-financier van de verbouwing van een bestaand pand van de echtgenoot-ondernemer. Zelfs het verstrekken van middelen aan de onderneming van de ondernemende echtgenoot zonder dat het daarbij gaat om een specifiek vermogensbestanddeel van de onderneming heeft voortaan andere fiscale gevolgen.

Aanmerkelijkbelangregeling
Andere fiscale gevolgen per 1 januari 2012 betreffen de aanmerkelijkbelangregeling waarbij bijvoorbeeld de ene echtgenoot de andere echtgenoot financieel in staat stelt om een aanmerkelijk belang te verwerven of uit te breiden of waarbij de ene echtgenoot de echtgenoot met een aanmerkelijk belang geldmiddelen verstrekt om daarmee een bedrijfspand voor de bv te kopen.

Echtscheiding
Het wetsvoorstel regelt daarnaast een aantal zaken die vooral van belang zijn in geval van echtscheiding. De civielrechtelijke regeling die het mogelijk maakt de huwelijkse voorwaarden te wijzigen of op te heffen zonder tussenkomst van de rechter, kan interessante fiscale mogelijkheden bieden bij echtscheiding of in het kader van estateplanning.

Bron:
PwC

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
telefoon

Kunt u smartphones en iPads loonheffingenvrij vergoeden?

Wanneer zijn een iPad en een smartphone communicatiemiddelen en wanneer niet? De regels voor het verstrekken of vergoeden door werkgevers zijn niet eenvoudig.
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft daarom uitgelegd wanneer er sprake is van een (mobiel) communicatiemiddel en wanneer van een computer.

Werkgevers mogen een telefoon loonheffingenvrij vergoeden als hun werknemers het toestel meer dan 10 procent zakelijk gebruiken. Computers zijn vrij bij 90 procent zakelijk gebruik. Veel smartphones hebben bijna dezelfde functies als een computer, maar blijven toch onder de communicatiemiddelen vallen.

Hier is sprake van als:

  • het apparaat de uiterlijke kenmerken heeft van een mobiele telefoon;
  • het een toestel is waarbij communicatie centraal staat;
  • het beeldscherm niet groter is dan 7 inch (17,78 cm);

Dit ligt vast in het loonheffingenbesluit van 5 juli 2011.

Let op: groter scherm
Als u uw werknemers een apparaat met een groter scherm vergoedt of verstrekt, dan kunnen zij het mogelijk gebruiken als computer, ook al is het een communicatiemiddel. U zult dan aannemelijk moeten maken waarom het toch geen computer is en de soepelere fiscale regels voor telefonie zouden moeten gelden.

iPad en pocket-pc
Er is nog een aantal zaken, bijvoorbeeld een navigatiesysteem, een iPad en een pocket-pc, waarover onduidelijkheid kan bestaan over de geldende regeling. Omdat bij deze apparaten bellen, sms’en en e-mailen niet centraal staan, vallen zij onder de computerregeling en mag u deze toestellen alleen vrij verstrekken of de kosten hiervan vrij vergoeden als het zakelijk gebruik meer dan 90 procent is.

Werkkostenregeling
Binnen de werkkostenregeling gelden dezelfde percentages voor zakelijk gebruik van communicatiemiddelen en computers. Stelt u ze ter beschikking, dan geldt een nihilwaardering. Er moet dan wel sprake zijn van een gebruik op de werkplek. Vergoedt u ze, dan zijn ze altijd belast. U kunt ze dan natuurlijk wel in de vrije ruimte laten vallen, zodat deze voor de werknemer onbelast zijn.

Tip
U kunt hier het loonheffingenbesluit inzien.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
contract - brief

Gezondheidsverklaring wordt stuk eenvoudiger

De vragenlijst die consumenten moeten invullen over hun gezondheid bij de aanvraag van een levensverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering, wordt een stuk eenvoudiger. Het Verbond van Verzekeraars en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CGRaad) hebben afgesproken dat een fors aantal vragen kan worden geschrapt. De nieuwe formulieren worden per 1 januari 2012 ingevoerd.

Risico inschatten
Vorig jaar werden zo’n 750.000 gezondheidsverklaringen door consumenten ingevuld bij het sluiten van een levensverzekering en zo’n 25.000 voor het aangaan van een verzekering tegen arbeidsongeschiktheid. Verzekeraars vragen zo’n verklaring om het risico van arbeidsongeschiktheid of overlijden te kunnen inschatten.

„Voor mensen met een beperking is het aanvragen van zo’n verklaring niet altijd makkelijk”, legt een woordvoerster van de CG-Raad uit. De belangenorganisatie, die 180 verschillende patiëntenverenigingen vertegenwoordigt, nam het initiatief voor de vereenvoudiging.

Geschrapt
„De vraag over familieomstandigheden ligt bijvoorbeeld lastig. Gevraagd wordt of mensen in de familie zijn overleden aan bepaalde erfelijke ziekten, zoals kanker.” Dit type vragen, bijvoorbeeld ook naar het voorkomen van hart- en vaatziekten in de familie, worden nu vaak als belastend ervaren. Ze worden daarom geschrapt.

De toelichting bij de aanvraag op beide formulieren is ook verbeterd. Het Verbond van Verzekeraars hoopt dat hierdoor „mensen beter begrijpen wat de bedoeling is van de verklaring en hoe ze deze moeten invullen”. Een woordvoerder legt uit: „We merkten dat de gezondheidsverklaring regelmatig vragen opriep bij mensen.”

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
geld - munten

Fiscale wijzigingen voor investeringen per 1 januari 2012

Belangrijkste punten voor investeringen door eindgebruikers:

1. VAMIL/MIA versoberd
De VAMIL/MIA-regeling blijft in 2012 van kracht, maar de regeling wordt wel enigszins versoberd voor de jaren 2011 t/m 2013. Er mag ‘slechts’ tot 75% willekeurig worden afgeschreven, de overige 25% moet ‘normaal’ worden afgeschreven. In 2014 wordt dit weer omgezet naar 100% willekeurige afschrijving.

De Milieulijst 2012 is nog niet gepubliceerd dus het is nog onduidelijk of de investeringen in dentale CAD CAM systemen voor 2012 in de VAMIL/MIA-regeling blijven zitten.

2. Tijdelijke regeling Willekeurig Afschrijven beëindigd
Zoals verwacht wordt de Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven per 01-01-2012 beëindigd.

3. Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek gecontinueerd
De Kleinschaligheidinvesteringsaftrek wordt in 2012 gecontinueerd met dezelfde berekeningsgrondslag als in 2011, alleen de drempelwaardes worden in 2012 iets verhoogd. Het maximale percentage blijft wel gelijk (28% van het investeringsbedrag) en de KIA loopt in 2012 door tot een investering van € 306.931,- (2011 : € 301.800,-).

Klik hier voor de tabel van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek 2012.

Op de website van de VGT vindt u een overzicht van alle belastingwijzigingen per 1 januari 2012.

Aantrekkelijk
Al met al blijft het klimaat voor het doen van investeringen in nieuwe tandheelkundige en/of tandtechnische apparatuur fiscaal gezien onverminderd zeer aantrekkelijk, zeker als de rente zich in 2012 op een vriendelijk niveau blijft manifesteren.

Bron:
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Geld

Wacht niet af met werkkostenregeling

Veel ondernemers hebben de aankondiging van de werkkostenregeling maar voor kennisgeving aangenomen. Iets waar de Belastingdienst zelf mede debet aan is: bij de introductie in 2010 kreeg het bedrijfsleven nog tot 2014 respijt om over te stappen. Veel ondernemers zijn door die lange wachttijd op het verkeerde been gezet, concludeert teamleider Salaris en Personeel Erik Bos van Alfa in Nijkerk. “Ondernemers die nú niet in actie komen, hebben op 1 januari 2014 een heel groot probleem.”

Dat probleem komt er kort gezegd op neer dat de fiscus het kapmes heeft gezet in het woud van onbelaste vergoedingen en verstrekkingen. En wel zodanig, dat weinig ondernemers genoeg zullen hebben aan de algemene vrijstelling ter grootte van 1,4 procent van de loonsom. “Een werkgever die zijn medewerkers beloont met een kerstpakket en nog een keer per jaar uit eten gaat, is er al bijna”, zegt Erik Bos. Want afgezien van enkele gerichte vrijstellingen en nihilwaarderingen is die 1,4 procent de enige ruimte die een werkgever nog heeft om onbelast te vergoeden en te verstrekken. Voor het meerdere gaat de teller lopen, à raison van tachtig procent belasting.

Nu inventariseren
Erik Bos: “De kans is groot dat een ondernemer er ruim boven zit. Ook al gaat de regeling pas officieel in 2014 in, het is zaak om nú te inventariseren wat er onbelast wordt vergoed aan de medewerkers. Er is dan genoeg tijd om regelingen aan te passen of er iets anders voor te verzinnen.”

Medewerkers binden
Veel van die vergoedingen vallen immers nét onder de ’emolumenten’ die een functie aantrekkelijk maken: geschenken, personeelsactiviteiten, kortingen op personeelskosten van bedrijfsproducten, de fiets van de zaak, gereedschapskosten en vergoedingen voor het gebruik van een mobieltje. “Ook voor een werkgever zijn dat aantrekkelijke posten: het zijn precies de zaken die passen in het beleid van binden en boeien van medewerkers. Een ondernemer moet zich realiseren dat hij die posten niet ineens per 1 januari 2014 kan afschaffen. Hij moet geleidelijk een ander beleid gaan invoeren. Anders moet hij vanaf die datum tachtig procent uit eigen zak gaan bijbetalen.”

Tijdig overleg met adviseur
De grootscheepse promotiecampagne voor de regeling lijkt het nog erger te maken. Erik Bos: “Het wordt gepresenteerd alsof je een subsidie misloopt als je niet meteen overstapt. Wij adviseren klanten echter terughoudend te zijn om meteen de nieuwe regeling in te voeren. Beter is het om in overleg met uw adviseur te zoeken naar alternatieven voor het onbelast vergoeden. Er zijn genoeg andere mogelijkheden om de werknemer het idee te geven dat hij of zij wordt gewaardeerd en de werkgever fiscaal uit de wind te houden.”

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Euro, geld, goodwill

Kaakchirurg moest voor stakingswinst afschrijving op goodwill splitsen

Kaakchirurg X kocht zich op 1 september 2000 in een kaakchirurgenpraktijk in voor een aandeel van 33,33% tegen een bedrag van € 181.512. Op 1 december 2000 verkocht hij 19,04% van zijn aandeel door voor € 136.811. Na de doorverkoop had hij nog een aandeel van 14,29%. X gaf in zijn aangifte IB 2000 geen stakingswinst aan. De inspecteur legde een navorderingsaanslag IB 2000 op.

Hij stelde dat voor de berekening van de afschrijving van de goodwill de inkoopprijs gesplitst moest worden in een doorverkocht deel (€ 103.690) en een niet-verkocht deel (€ 77.822) en stelde de stakingswinst op het doorverkochte deel vast op € 59.043. Verder corrigeerde hij de negatieve inkomsten van een chalet in Zwitserland. X had terzake van het chalet kosten afgetrokken maar die kosten waren volgens de inspecteur al verwerkt in de ¼ huurinkomsten die niet aangegeven hoefde te worden. Ook was de inspecteur het er niet mee eens dat X een Jaguar uit 1954, waarvoor aanzienlijke onderhoudskosten waren gemaakt, tot het ondernemingsvermogen had gerekend.

Hof Amsterdam was het met de inspecteur eens dat X er ten onrechte vanuit was gegaan dat de verkoop van een deel van de goodwill moest leiden tot een extra afschrijving. De uitbreiding van zijn aandeel in de maatschap op 1 maart 2004 lag volgens het Hof te ver verwijderd van de verkoopdatum in 2000 om te kunnen stellen dat X een vervangingsvoornemen had per 31 december 2000. Het Hof was het ook eens met de splitsing door de inspecteur van de inkoopprijs van het verkochte en niet-verkochte deel. Het Hof besliste verder dat X niet had aangetoond dat hij de Jaguar in redelijkheid als ondernemingsvermogen kon etiketteren.

Tot slot besliste het Hof dat terzake van het chalet alleen de rechtstreeks met het verhuren van het chalet samenhangende kosten in aftrek konden worden gebracht. De inspecteur had volgens het Hof bij het bezwaar tegen de aanslag over 1999 echter bij X het vertrouwen gewekt dat de opgevoerde kosten volledig in aftrek mochten worden gebracht op de huuropbrengsten. Het Hof verklaarde ten aanzien van dit onderdeel daarom het hoger beroep van X gegrond.

Bron:
Fiscaal up to date

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
BTW

BTW-tips voor auto van de zaak

Als u een auto van de zaak hebt, kunt u de BTW op autokosten in principe volledig aftrekken. Aan het einde van het boekjaar moet u echter wel een BTW-correctie aangeven voor het privégebruik van de auto. De regels met betrekking tot de BTW-correctie zijn sinds 1 juli veranderd. Tegen de oude regels kunt u in bezwaar gaan, waardoor mogelijk een lagere BTW-correctie voor u van toepassing is.

Uitspraak rechtbank
Aanleiding voor verandering van de regels is een uitspraak van de rechtbank Haarlem. Onder het oude regime was de BTW-correctie voor milieuzuinige auto’s aanzienlijk lager dan voor niet-zuinige auto’s. Hoe lager de BTW-correctie, hoe minder BTW u hoeft af te dragen. De rechtbank heeft geoordeeld dat er bij het vaststellen van de BTW-correctie voor privégebruik van een auto geen onderscheid gemaakt mag worden tussen een milieuzuinige en een milieu-onzuinige auto. Ook ondernemers met een niet-zuinige auto kunnen daarom volgens de rechter een beroep doen op de lagere BTW-correctie. De Belastingdienst is in hoger beroep gegaan tegen deze uitspraak.

Omdat het niet zeker is of de Belastingdienst het hoger beroep zal winnen en deze uitspraak grote financiële gevolgen heeft voor de schatkist, is de BTW-correctie sinds 1 juli 2011 losgekoppeld van de bijtelling die geldt voor de inkomsten- of loonbelasting. Hierdoor kan er toch BTW-heffing over het privégebruik van de auto blijven plaatsvinden.

Nieuwe regels
De nieuwe regels die per 1 juli 2011 gelden houden het volgende in:

  • Er wordt geen verschil meer gemaakt tussen werknemers en ondernemers
  • De BTW op autokosten kan in beginsel volledig worden afgetrokken
  • U moet over het werkelijk privégebruik 19 procent BTW gaan betalen
  • Woon-werkverkeer is ook privé (anders dan voor de IB-bijtelling)
  • U kunt het werkelijke privégebruik berekenen door een kilometeradministratie bij te houden, maar u mag ook een vast percentage per jaar berekenen. Voor de BTW-heffing over het privégebruik gaat u dan uit van 2,7 procent van de catalogusprijs (inclusief BTW en BPM) van de auto.
  • Er zullen door de overheid nog maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de BTW-heffing over het privégebruik kan worden gefrustreerd door lage vergoedingen voor het privégebruik in rekening te brengen.

Bezwaar
In de laatste btw-aangifte van 2011 moet u twee regelingen toepassen. De oude regeling tot 1 juli en de nieuwe regeling vanaf 1 juli. Zoals hierboven vermeld maakt de oude regeling onderscheid tussen zuinige en niet-zuinige auto’s, wat volgens de rechtbank Haarlem niet mag.

Als u werkgever bent, kunt u gebruik maken van deze uitspraak en in bezwaar gaan tegen uw eigen aangifte die betrekking heeft op de eerste helft van 2011. In deze aangifte moet u immers de oude regeling toepassen. Door het indienen van het bezwaar maakt u kans op toepassing van het meest gunstige correctiepercentage, wat in het beste geval voor u betekent dat een correctiepercentage van nul (!) procent moet worden toegepast.

Niet alleen als werkgever kunt u in bezwaar gaan tegen uw eigen aangifte, ook voor ondernemers bestaan bezwaarschriftmogelijkheden.

Bron:
Businesscompleet.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
fiscaal, geld

Fiscale eindejaarstips

Wilt u optimaal profiteren van de huidige fiscale regels? De KvK heeft voor u de 10 meest interessante fiscale eindejaarstips op een rij gezet. Kijk snel en overleg met uw accountant van welke voordelen u in 2011 nog kunt profiteren. Bijvoorbeeld door toch nog dit jaar die ene investering te doen.

Alle tips op een rij

Tip 1: Doe dit jaar nog een nieuwe investering
Bent u toe aan een nieuwe investering, doe hem dan nog dit jaar. Investeringen in nieuwe bedrijfsmiddelen kunt u alleen dit jaar nog versneld afschrijven. U kunt zo over 2011 een groter bedrag van uw winst aftrekken, waardoor u over 2011 minder belasting betaalt. Deze regeling, die in 2012 vervalt, geldt voor alle ondernemers.

Tip 2: Reserveer uw winst voor de FOR
Als ondernemer met een eenmanszaak, vof of maatschap mag u jaarlijks een deel van uw winst reserveren voor uw oudedagsvoorziening. Dit heet de FOR. De reservering zorgt voor uitstel van belastingheffing, waardoor u op korte termijn minder belasting betaalt. Voor dit jaar kunt u nog 12% van de winst (tot maximaal € 11.882,-) aan de FOR toevoegen. Volgend jaar is dat bedrag nog maar € 9.382,-. Reserveer daarom dit jaar het maximale bedrag voor de FOR.

Tip 3: Schaf voor 1 juli 2012 een zuinige auto aan
Vanaf 1 juli 2012 worden de milieuregels voor CO2-uitstoot aangescherpt. Hiermee verdwijnt het belastingvoordeel voor ruim de helft van het huidige aanbod aan belastingvrije auto’s. Zorg dat u dus ruim voor die datum een eco-auto heeft. Dan kunt u voor het huidige aanbod van auto’s nog profiteren van de lage bijtelling en vrijstelling van de BPM. Zo kunt u duizenden euro’s besparen. Zolang u of de leasemaatschappij uw auto niet verkoopt, houdt u de lage bijtelling ongeacht de looptijd van het leasecontract.

Tip 4: Benut nog dit jaar de zelfstandigenaftrek
De zelfstandigenaftrek wordt met ingang van 1 januari 2012 omgevormd tot één vast bedrag van € 7.280,-. Heeft u een eenmanszaak, vof of maatschap, bekijk dan samen met uw adviseur hoe u dit jaar nog het meest kunt profiteren van de huidige zelfstandigenaftrek. Bijvoorbeeld door sommige kosten naar voren te halen en nog in 2011 te investeren. Hierdoor wordt uw winst lager, en uw zelfstandigenaftek mogelijk hoger.

Tip 5: Vergeet de MKB-winstvrijstelling niet
Ongeacht hoeveel uur u in uw eenmanszaak, vof of maatschap steekt, kunt u gebruikmaken van de MKB-winstvrijstelling als aftrekpost. Over 12% van uw winst hoeft u geen belasting te betalen.

Tip 6: Pas de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toe
Hoe meer u investeert in bedrijfsmiddelen, des te lager is uw kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Daarom is het soms gunstiger als u uw investeringen verdeelt over meerdere jaren. Zo krijgt u per jaar de hoogst mogelijke aftrek. Overleg met uw adviseur wat in uw geval het meest voordelig is. Wist u dat ook in 2011 zeer zuinige personenauto’s en elektrische auto’s nog onder de KIA vallen? De KIA geldt voor alle ondernemers.

Tip 7: Verlies geleden? Verreken dit verlies achterwaarts
Maakt u dit jaar verlies met uw bv? In 2011 kunt u nog eenmaal gebruikmaken van de verruimde achterwaartse verliesverrekening. Dit houdt in dat u in uw aangifte over 2011 ervoor kunt kiezen om het verlies over 2011 te verrekenen met het positieve belastbare bedrag over 2008, 2009, 2010 en 2012 tot en met 2017. Vanaf 2012 wordt deze regeling voor de verliezen weer beperkt tot 1 jaar.
Verwacht u over dit jaar verlies? Dan kunt u verzoeken om reeds 80% van het vermoedelijke verlies dat u lijdt alvast te verrekenen. Voorwaarde is wel dat de aanslag over de vorige jaren is vastgesteld. Zo houdt u meer cash over om te ondernemen.

Ook als u geen bv heeft, kunt u van een vergelijkbare regeling gebruikmaken. Verwacht u inkomstenbelasting terug te krijgen, bijvoorbeeld door verlies uit uw onderneming, een negatief inkomen uit werk en woning (box 1) of een negatief voordeel uit aanmerkelijk belang (box 2)? Dan kunt u de Belastingdienst vragen om een voorlopige achterwaartse verliesverrekening.

Tip 8: Profiteer alleen nog dit jaar van de verruimde WBSO
Heeft u werknemers die tijd steken in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en programmatuur? Dan hoeft u door de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) minder loonheffing voor deze medewerkers af te dragen. Alleen dit jaar geldt de verruimde WBSO nog. In 2012 gaan de percentages weer omlaag.

Tip 9: Let op: de spaarloonregeling verdwijnt
De spaarloon- en levensloopregeling worden in 2012 afgeschaft en vervangen door vitaliteitssparen. In 2011 kan uw werknemer voor het laatst gebruikmaken van de spaarloonregeling. Ook werknemers die dit nog niet deden, kunnen hier in 2011 nog snel van gebruikmaken. Dit levert ze al gauw een paar honderd euro belastingvoordeel op. Vanaf 2013 gaat het vitaliteitssparen van start, een spaarregeling voor werknemers, zelfstandigen en ondernemers.

Tip 10: Betaal niet te veel btw
Heeft u debiteuren die u niet (meer) betalen? Vraag dan de door u betaalde btw over de facturen die u naar deze debiteuren heeft gestuurd terug bij de Belastingdienst. Beoordeel dit bij het doen van de laatste btw-aangifte van 2011 of bij het vaststellen van de jaarrekening.

Heeft u heel weinig btw afgedragen over 2011? Als u minder dan € 1.883,- aan btw af te dragen hebt, dan hoeft u minder af te dragen. Tot € 1.345,- hoeft u dan helemaal geen btw af te dragen.

Bron:
Kamer van Koophandel

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
agenda, planner

De VAR blijft op de agenda

Een paar weken geleden kwamen de eerste resultaten van een actieplan regeldruk voor zzp’ers naar buiten. Zzp-organisaties hebben met het ministerie hard gewerkt om het leven van de zzp’er eenvoudiger te maken. Zo wordt de jaarlijkse heffing van de Kamer van Koophandel afgeschaft.

Andere aangedragen knelpunten zoals het vereenvoudigen van de urenregistratie, belastingaanslagen, BTW-regels en het aanvragen van vergunningen bij gemeentes zullen in het komende jaar worden aangepakt.

Een groot deel van de zzp’ers vindt belastingzaken ingewikkeld en onoverzichtelijk, als PZO worden we daar dagelijks mee geconfonteerd.

VAR
Onlangs ontving ik weer een bericht over 40 zzp’ers in de zorg die geen VAR hadden. Ze moesten verplicht in loondienst en alsnog sociale premies terugbetalen. Tegelijkertijd waren er 40 zzp’ers met een VAR die exact hetzelfde werk deden. Zij werden wel als ondernemer gezien. Ondernemerschap zit niet in het papiertje, maar in de mens.

Wat veel mensen namelijk niet weten: een VAR is niet verplicht! En: hoewel de VAR nog steeds een belangrijke bouwsteen is onder het ondernemerschap, was de VAR altijd bedoeld als tijdelijke regel. PZO heeft destijds hard gewerkt voor een VAR die ondernemers meer duidelijkheid geeft over haar status.

Op de agenda
Bij dezen de belofte van PZO, dat we de VAR op de agenda houden, ook voor 2012. Het is duidelijk dat we met de belastingdienst en de verantwoordelijke ministeries de VAR blijven inzetten waar hij voor is bedoeld, namelijk de zzp’er in zijn ondernemerschap bevestigen. De zzp’er is niet meer weg te denken uit het economisch landschap, de VAR moet mee gaan met de tijd. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk dat de zzp’er en de opdrachtgever een werkbaar instrument hebben dat het makkelijker maakt om zaken te blijven doen.

Geschreven door Esther Raats, voorzitter PZO

Bron:
Businesscompleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving, ZZP-er
vakantiegeld

Laatste weken voordeelregeling willekeurige afschrijvingen

Voor investeringen die voor 31 december 2011 zijn betaald en voor 1 januari 2014 in gebruik worden genomen, kunnen bedrijven nu nog profiteren van de regeling van de willekeurige afschrijvingen.

Met deze regeling kan dit en volgend jaar nog een fors liquiditeitsvoordeel behaald worden, doordat in het jaar van aanschaf en betaling tot 50% mag worden afgeschreven. In het jaar daarna kan ook nog tot 50% worden afgeschreven. Veel investeringen kwalificeren zich voor deze regeling die in 2012 geheel vervalt.

Bron:
PleinPlus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Geld, pot

Rabobank Cijfers & Trends kaart: toekomstperspectief tandartsen positief

De Rabobank heeft een Cijfers & Trends kaart uitgebracht voor tandartsen en orthodontisten met trends en kansen en bedreigingen. Samengevat zien zij het toekomstperspectief postief.

Trends
De Rabobank ziet de volgende trends:

  • De traditionele tandarts (man en vrije beroeper) maakt plaats voor de tandarts die werkzaam is als zzp’er, vaak vrouw is en werkzaam in deeltijd.
  • In de markt zijn veel praktijken van oudere tandartsen beschikbaar voor overname, terwijl de vraag van starters beperkt is.
  • Buitenlandse tandartsen gaan in Nederland aan de slag.
  • Taakdelegatie: meerstoelenconcept.

Kansen en bedreigingen

  • Het tandartsenbestand in Nederland veroudert snel: nog maar 31% van de tandartsen is jonger dan 40 jaar.
  • Feminisering: ca. 60% van de tandartsen jonger dan 40 jaar is vrouw.
  • Nieuwe modellen zijn in opkomst, waarbij tandartsen in loondienst en/of met commissie werken.
  • Steeds minder mensen zijn aanvullend verzekerd voor de tandarts.
  • De huidige economische situatie leidt momenteel ook tot minder cosmetische gebitsbehandelingen.

Perfectief
De tandheelkundige zorg is sterk in beweging. Positieve ontwikkelingen zijn onder meer het beschikbaar komen van nieuwe tandheelkundige materialen, technieken en technologieën. De forse vraag naar tandheelkundige zorg en het teruglopende aanbod aan tandheelkundige zorgverleners sluiten in sommige regio’s van ons land niet meer goed op elkaar aan.

Nieuw in 2012 is de introductie van vrije prijsvorming in de mondzorg. De maximumtarieven worden losgelaten en tandartsenmogen zelf hun tarieven vaststellen. Vrije prijzen maken concurrentie bij tandartsen mogelijk en stimuleren tandartsen zich van collega’s te onderscheiden. Dit kan door nieuwe bedieningsconcepten, specialisme in activiteit of doelgroep, andere openingstijden of moderne apparatuur.

Geringe prijsstijging
Het is de verwachting van de Rabobank dat er na de introductie van de vrije prijzen sprake zal zijn van een geringe prijsstijging.

De Rabobank vat het toekomstperspectief voor tandartsen als positief samen.

Bron:
Rabobank


Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er
BTW

MRA-behandeling door tandartsen vrijgesteld van btw

De Belastingdienst bevestigt dat een MRA-behandeling door tandartsen en tandtechnici is vrijgesteld van btw.

Een MRA staat voor Mandibulair Repositie Apparaat. Het is een beugel die onder meer wordt verstrekt aan patiënten die last hebben van slaapapneu. DE MRA wordt voor de individuele patiënt op maat gemaakt

Definitie

De Wet op de Omzetbelasting 1968 kent een vrijstelling voor de levering van tandprothesen. Dat is alleen zo als de levering wordt verricht door een tandarts of een tandtechnicus. Het begrip tandprothesen wordt ruim uitgelegd. Dat betekent dat daar ook onder wordt verstaan tandtechnische werken die voor de individuele patiënt op maat worden gemaakt.
Een MRA valt onder deze definitie en de levering hiervan door een tandarts of tandtechnicus is daarom vrijgesteld.

Bron:
Belastingdienst

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen