Geen handtassen maar gezichtsmaskers voor tandartsen

De Duitse oprichter van Spenderschrank, een producent van mondzorgpraktijkinterieur, zag de bui al hangen toen COVID-19 Europa bereikte. Met de (gedeeltelijke) sluiting van tandartspraktijken in verschillende Europese landen zou zijn omzet aanzienlijk dalen. Weinig praktijken zullen nu immers grote investeringen doen. Maar hij ging niet bij de pakken neer zetten. In plaats van zijn normale producten alsnog te proberen te slijten aan de praktijken die nog wel open waren, besloot Klaiber in te spelen op de echte behoefte van dentale specialisten: gezichtsbescherming.

Samenwerking met een tassenmaker

In zijn zoektocht naar gezichtsschermen zocht de Duitse ondernemer contact met een andere ondernemer in nood. Ingo Treu van Lederatelier Apolda, oorspronkelijk gespecialiseerd in handtassen, had ook een groot deel van de bestellingen verloren en alle werknemers moesten worden ontslagen. Toen Klaiber erachter kwam, ontwikkelde hij binnen een dag of twee een concept dat de studio en zijn eigen omzet kon redden.

“Mijn gevoel vertelde me dat vizieren straks in bulk nodig zouden zijn”, vertelt Klaiber aan ZWP-online. “Vervolgens gingen we samen door de productiehallen en bedachten we welke machines, die normaal gesproken gebruikt werden om handtassen te maken, geschikt zouden zijn voor de productie.” Op basis van de beschikbare apparatuur en de vaardigheden van de medewerkers werd het ontwerp van de gezichtsschermen binnen twee weken ontwikkeld. Een week later waren de eerste gezichtsschermen klaar voor verzending. Het gezamenlijke project was geboren.

Uitdagingen

Maar daarmee was het nog niet gedaan. “Allereerst was het een grote hindernis om geschikt materiaal te vinden en het vervolgens tijdig in grote hoeveelheden te ontvangen”, vervolgt de ondernemer. “Maar de grootste uitdaging is het bekend maken van het product. Zonder bestaand verkoopnetwerk en zonder reclamebudget is het eigenlijk hopeloos.”

Daarnaast waren ook de medewerkers van het Lederatelier in eerste instantie gereserveerd. Ze zouden immers ineens een product moeten maken dat niets met tassen te maken heeft. Toch zijn ze dankbaar. “Zonder orders en reserves had de Lederatelier geen toekomst”, zegt Klaiber. “Alle medewerkers waren op straat gezet, maar dankzij de nieuwe orders kon iedereen weer terug aan boord gehaald worden.” Met een verbetering van de workflow beginnen de tassenmakers bovendien al aardig te wennen. Elke dag rollen er nu zo 1.000 schermen van de productieband in Apolda.

Bekijk de website met de gezichtsschermen van de Duitse ondernemer

Bron:
ZWP online
gesichtsviere.de

 

 

Lees meer over: Corona, Thema A-Z/