Tooth

Voorkomen en behandelen van iatrogene incidenten bij endodontie

Tijdens het chemisch-mechanisch prepareren van wortelkanalen kunnen meerdere iatrogene incidenten optreden. Ook tijdens de desinfectie van het wortelkanaalstelsel kunnen incidenten optreden. Welke incidenten kunt u tegenkomen en hoe gaat u hiermee om?

Tijdens het chemisch-mechanisch prepareren van wortelkanalen kunnen meerdere iatrogene incidenten optreden: afgebroken instrumenten, apicale blokkades, ledges en perforaties. Ook tijdens de desinfectie van het wortelkanaalstelsel kunnen incidenten optreden: doorpersen van irrigatievloeistof en dientengevolge het ontstaan van een emphyseem. Deze incidenten maken de behandeling complexer en kunnen het eindresultaat nadelig beïnvloeden.

Verslag van de lezing van prof. dr. Michael Hulsmann over het voorkomen en de behandeling van endodontische complicaties.

Instrumentenbreuk
Redenen voor het fracturen van vijlen is de mate van de kromming van het wortelkanaal. Ook blijkt dat grotere NiTi instrumenten een snellere achteruitgang van kwaliteit tonen dan kleinere vijlen en daardoor eerder factureren. Het steriliseren van instrumenten heeft geen invloed op instrumentbreuk.

Voorkomen
Instrumentbreuk kan voorkomen worden door het gebruik van een torque-controlled motor, een inschatting van de kanaalkromming, een constante snelheid, passief gebruik van instrumenten en geen instrumenten te gebruiken in een droog kanaal. Bij roterend instrumentarium is het advies: niet meer dan 300 rotaties per minuut.

Wat doen?
Wat te doen als een instrument is afgebroken? Raak niet in paniek, stop met de behandeling, informeer de patiënt en maak een röntgenfoto voor aanvullende informatie.

Afhankelijk van de positie van de afgebroken vijl in het wortelkanaal wordt gekeken of het mogelijk is om de vijl te verwijderen. Over het algemeen geldt dat alleen bij rechtlijnige toegang en zichtbaarheid van het coronale gedeelte van de afgebroken vijl het mogelijk is om het instrument te verwijderen. Het doel is daarbij nooit het verwijderen van het instrument, maar toegang verkrijgen tot het apicale foramen voor optimale desinfectie.

Er zijn verschillende technieken om gefactureerde instrumenten te verwijderen uit het wortelkanaal. Met een zogenoemd ‘staging platform’ wordt vanaf coronaal tot de afgebroken vijl geprepareerd, daarna is het mogelijk om de vijl met een ultrasone tip los te trillen. Bij ovale kanalen kan bypass-techniek een optie zijn om instrument te verwijderen. Langere instrumenten zijn vaak eenvoudiger te verwijderen dan kleine instrumenten. De anatomie van een gebitselement bijvoorbeeld isthmus kan soms handig zijn om een vijl te verwijderen.

Tijd
Uit onderzoeken blijkt des te langer je bezig bent een instrument te verwijderen, hoe kleiner de kans dat het gaat lukken. Ook is de kans groter op secundaire risico’s tijdens behandeling: onder andere het verlies van dentine en het ontstaan van een perforatie. Het advies van dr. Michael Hulsmann is om niet langer dan 45-60 minuten de tijd nemen om een instrument te verwijderen.

Er is geen universele techniek voor het verwijderen van instrumenten. Het is mogelijk verschillende technieken en hulpmiddelen te combineren. Bij het gebruik van ultrasone tips in combinatie met het werken met microscoop, is de kans het grootst om een instrument te verwijderen.

Irrigatie
Natriumhypochloriet lost organisch weefsel op en heeft een sterke desinfecterende werking. Buiten het wortelkanaal heeft het een oxiderende werking op de aanwezige eiwitten. Er kan hierbij schade optreden aan het endotheel van de bloedvaten. Hierdoor verandert de doorlaatbaarheid van de bloedvaten waardoor er bloedingen kunnen ontstaan en er ontstekingsmediatoren vrijkomen. Een hevige ontstekingsreactie treedt op met necrose en ulceratie tot gevolg (van Hooft & van Es 2008). Om de kans op een natriumhypochlorietaccident zo laag mogelijk te houden kunnen de volgende voorzorgsmaatregelen genomen worden:

  • Zo laag mogelijke concentratie NaOCl wat redelijkerwijs mogelijk is
  • Laterale opening van spoelnaald om minder apicale druk te krijgen
  • Juiste werklengtebepaling
  • Niet vastklemmen van spoelnaald in wortelkanaal
  • Lichte druk uitvloeien spoelvloeistof

Natriumhypochlorietaccident
Wanneer er een natriumhypochlorietaccident optreedt is er sprake van zeer hevige pijn bij de patiënt met zwelling, hematoomvorming en vaak ook bloeding uit het wortelkanaal. Het is belangrijk om goede uitleg te geven aan de patiënt over wat er gebeurd is en wat de patiënt nog kan verwachten.

De patiënt moet de eerste 24 uur koude compressen aanbrengen met een interval van 15 minuten. Als pijnstilling wordt een NSAID afgeraden om verdere bloeding te voorkomen (Hales et al. 2001). Na 24 uur kunnen er warme compressen aangebracht worden om ecchymose te voorkomen. Daarnaast kan er gespoeld worden met warm water of warme spoelmiddelen om de bloedcirculatie te stimuleren. Antibioticum is niet noodzakelijk, maar kan voorgeschreven worden in het geval van risico op secundaire infectie. Over het wel of niet voorschrijven van corticosteroïden is geen eenduidigheid. Over het algemeen geneest het letsel zonder verdere complicaties, maar zenuwletsel en littekenvorming worden wel beschreven.

Emfyseem
Naast het doorpersen van vloeistoffen kan er ook emfyseem in het gezicht optreden bij een endodontische behandeling. Het kan optreden wanneer het wortelkanaal gedroogd wordt. De verspreiding van lucht in het periradiculaire gebied gaat heel snel en uitgebreid met zwelling van het gelaat tot gevolg. Over het algemeen is de pijn kortdurend. Kenmerkend is crepitus bij palpatie. De zwelling gaat binnen een paar dagen weg en over het algemeen zijn er geen pijnklachten nadien. Profylactitisch wordt er een breed-spectrum antibioticum voorgeschreven.

Allergische reacties
Allergische reacties op endodontische materialen komen zelden voor.
Spoelvloeistof in ogen
Als er spoelvloeistof in de ogen van de patiënt komt moet men meerdere minuten spoelen met water. Preventief is het daarom aan te raden de patiënt een bril te laten dragen en de ogen dicht te houden gedurende de behandeling. Ook alert zijn op het voorkomen van beschadiging van kleding.

Doorpersen
Het cement AH26 wordt veel gebruikt, daarom zijn er veel case reports beschikbaar waarbij doorpersen hiervan beschreven wordt. In een uitzonderlijke situaties gaat dit gepaard met beschadiging van de nervus. Bij tweede molaren en spongieus bot is de kans hierop groter. Ook als er op de röntgenopname een apicale laesie zichtbaar is die tot de nervus loopt. Bij een overmaat aan vulmateriaal kan besloten worden een CBCT te maken voor diagnostiek en eventueel de overmaat chirurgisch te verwijderen.

Het doorpersen van calciumhydroxide is erg pijnlijk, aangezien het weefsel oplost. Opiaten kunnen eventueel worden voorgeschreven als pijnstilling.

Since 1982 prof. dr. Michael Hülsmann is member of the Department of Operative Dentistry, University of Göttingen, Germany. Since 1999: Professor for Operative Dentistry. 2009 – 2013: Head of Department of Preventive Dentistry, Periodontology and Cariology.Chief-Editor of the German journal ‘Endodontie’, and associate editor of the ‘International Endodontic Journal’. Board member of Journal of Endodontics and ENDO – Endodontic Practice Today. Author of textbook: Problems in Endodontics: Etiology, Diagnosis, Treatment (Quintessence Publ.), 2007. Awarded with the Hans-Genet-Award by the European Society of Endodontology (ese) and the NVvE.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts en tandarts-endodontoog Maikel Vogels van het congres De endodontische misser van de NVvE

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

Nanodiamanten bestrijden infecties na wortelkanaalbehandeling

Nanodiamanten in combinatie met het vulmateriaal guttapercha en antibiotica, kunnen bacteriële infecties na een wortelkanaalbehandeling voorkomen. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in ACS Nano

Infecties
Bij een wortelkanaalbehandeling wordt het ontstoken weefsel verwijderd met als doel het verlies van tanden te voorkomen. De ontstane lege ruimte wordt vervolgens gevuld met het polymeer guttapercha. Een van de nadelen van guttapercha is dat het niet veel infecties kan afweren. Door eventueel resterende infecties in het wortelkanaal kan dit alsnog leiden tot ongewenst tandverlies.

Nanodiamanten
Om deze reden heeft het team van de University of California School, Los Angeles (UCLA) School of Dentistry twee varianten op guttapercha ontwikkeld met gebruik van nanodiamanten. De nanodiamanten zijn een bijproduct van de diamantindustrie en duizendmaal kleiner dan de breedte van een menselijke haar. Nanodiamanten zijn door hun vorm zeer efficiënt in het afleveren van proteïnen.

Varianten
De eerste variant betreft het vulmateriaal en nanodiamanten. Na een röntgenfoto bleek dat deze variant net zo effectief was als de ‘normale’ guttapercha. Vervolgens hebben de onderzoekers een tweede variant getest die naast nanodiamanten, het breedspectrumantibioticum amoxicilline bevatte. Deze variant was wel effectiever in de bestrijding van bacteriële infecties dan de ongewijzigde guttapercha.

Vervolg
In de komende twee jaar zal het team de combinatie van nanodiamanten met guttapercha optimaliseren en beginnen met de klinische tests aan de UCLA.

Bron: ACS Nano 

Lees meer over: Endodontie, Thema A-Z
Kwaliteitsverbetering

Kwaliteitsverbetering mondzorg in verpleeghuizen

Goede mondzorg is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse verzorging van ouderen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft echter in 2014 geconstateerd dat de kwaliteit van de mondzorg in verpleeghuizen onvoldoende was. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en negen zorgaanbieders hebben daarom samen de Alliantie Mondzorg opgericht. In een korte tijd hebben de zorgaanbieders effectieve interventies ingezet waardoor de kwaliteit van mondzorg aantoonbaar is verbeterd.

Meetinstrument
De deelnemende zorgaanbieders spraken af om uiterlijk 1 januari 2016 de mondzorg voor hun cliënten op orde te hebben. Om dit doel te bereiken is er een meetinstrument ontwikkeld op basis van het toetsingskader van de IGZ. Dit instrument is in maart (nulmeting) en september (tussenmeting) 2015 ingevuld. Beide metingen zijn met elkaar vergeleken om de vorderingen van de individuele organisaties in kaart te brengen.

Thema’s
De meting richt zich op drie thema’s:

  • De organisatie van mondzorg (zoals de beschikbaarheid van een tandarts voor de cliënten)
  • Het zorgproces (zoals de relevantie informatie over de mondzorg opnemen in het cliëntdossier)
  • De deskundigheid en inzet van personeel (zoals medewerkers scholen via e-learning en training on-the-job)

Resultaten
Uit de resultaten blijkt dat bij de meeste zorgaanbieders op alle thema’s een positieve ontwikkeling heeft plaatsgevonden waardoor dus de kwaliteit van de mondzorg is verbeterd. Inmiddels zijn een tiental andere zorgaanbieders toegetreden tot de Alliantie om een vergelijkbaar traject te doorlopen.

Bron:
Rapport ‘Alliantie mondzorg: het werkt’

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
medentex

medentex en Blue Clinics starten samenwerking

Twee bedrijven op het gebied van tandheelkundige ondersteuning gaan met elkaar in zee. medentex – verwerker van tandheelkundig afval – en Blue Clinics, die de waterkwaliteit in de praktijk verzorgt, gaan gezamenlijk hun diensten aanbieden. Het complete totaalpakket wat zo ontstaat, combineert een milieupakket en watercontrole.

Tandartspraktijken ontzorgen
Hoewel de diensten van medentex en Blue Clinics zeer divers van aard zijn, vonden de twee partijen elkaar in hun missie om klanten te ontzorgen, zo vertelt Bassir Ihity van medentex. “Het is voor tandartspraktijken praktisch en voordelig om de diensten van medentex en Blue Clinics samen af te nemen. Zowel tandheelkundig afval ophalen als het testen van water wordt periodiek uitgevoerd, dus het is logisch en efficiënt om ze te combineren.”

Tandheelkundig afval ophalen en watercontrole
medentex, onderdeel van de Rentokil-Initial groep, haalt minstens een keer per jaar het tandheelkundig afval op bij praktijken, inclusief amalgaam en regelt daarbij alle milieuadministratie. Blue Clinics zorgt voor optimale waterkwaliteit in de praktijk en neemt twee keer per jaar watermonsters. Nicole Klaassen van Blue Clinics: “Wij gaan in onze aanpak en advies uit van de regelgeving in de nieuw omschreven WIP-richtlijn. Deze beschrijft dat de kwaliteit van het spoelwater hetzelfde zou moeten zijn als drinkwater.” Blue Clinics beschikt over een gecertificeerd laboratorium voor tests en advies aan praktijken over waterkwaliteit.

 

Lees meer over: Actueel, Samenwerken, Thema A-Z

Voorzitter KNMT legt functie neer

Aad van der Helm treedt per direct terug als voorzitter van het hoofdbestuur van de KNMT. Na afloop van de Algemene Vergadering van 11 december 2015 heeft Van der Helm geconcludeerd dat er voor hem geen rol meer is weggelegd in het hoofdbestuur van de KNMT.

Huidige vicevoorzitter neem voorzitterschap op zich
Om de continuïteit te waarborgen blijven de andere leden van het hoofdbestuur van de KNMT in functie tot de Algemene Vergadering (AV) van 23 juni 2016. Dan worden voorstellen tot modernisering van de verenigingsstructuur aan de leden voorgelegd en stellen ook deze bestuursleden hun functie ter beschikking. Tot de eerstvolgende AV neemt de huidige vice-voorzitter van de KNMT Hendrike van Drie het voorzitterschap op zich.

Adviseurs
Daarnaast heeft het hoofdbestuur twee adviseurs benoemd – prof.dr. J.R. Bausch en dr. G.J. Dicker –  om het vernieuwingsproces kracht bij te zetten.

Lees meer over: Actueel, Carrière, Thema A-Z
dentale-ergonomie

Video – Dentale ergonomie: 5 tips voor gezond werken

Een zeer hoog percentage van de tandartsen (65%) en mondhygiënisten (90%) ervaart fysieke klachten bij het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden. Amber Elings van Aeflex geeft tips voor gezond werken.

Bekijk de video in Dental E-learning

Amber Elings, ergonomiespecialist, Aexflex

 

Lees meer over: Ergonomie, Thema A-Z

Onderzoek vergelijkt verschillende CAD/CAM composities

Na het bestuderen van meerdere CAD/CAM composities, is gebleken dat lithium disilicate glas keramiek de grootste buigsterkte heeft. Echter, alle andere materialen bleken ook prima te zijn wat betreft hun mechanische en optische eigenschappen.

Materialistisch en klinisch perspectief
Over het algemeen werd door de Duitse onderzoekers bevonden dat CAD/CAM composities een behoorlijke buigsterkte en hoge transparantie hebben. Vanuit materialistisch perspectief, werd glas keramiek het beste materiaal bevonden wat betreft verkleuring en slijtage. Vanuit klinisch perspectief werden echter alle verschillende composities als goed bevonden.

CAD/CAM composities en glas keramiek
Deze resultaten zijn gebaseerd op een studie naar zowel de mechanische als de optische eigenschappen van de verschillende composities. Het volgende werd getest:
– CAD/CAM composities Lava Ultimate (3M ESPE), Cerasmart (GC), Shofu Block HC (Shofu) en twee andere composities van Ivoclar Vivadent en Coltene/Whaledent
– Een leuciet (IPS Empress CAD, Ivoclar Vivadent)
– Een lithium disilicaat glas keramiek (IPS e.max CAD, Ivoclar Vivadent)

Vier eigenschappen
Elk van deze werd getest op buigsterkte, slijtage, verkleuring en doorschijnendheid. De buigsterkte werd beoordeeld aan de hand van de normen van de International Organization of Standardization. Om slijtage te testen werd gebruik gemaakt van simulaties met echte menselijke tanden, waarna een kwalitatieve analyse werd gedaan. Verkleuring werd gemeten aan de hand van een 14 dagen durende blootstelling aan allerlei materialen, als curry en rode wijn. De doorschijnendheid werd gemeten in een spectrofotometer.

Verschil tussen CAD/CAM en glas keramiek
Uit de testen bleek IPS e.max CAD de winnaar wat betreft buigsterkte. Glas keramiek en het hybride materiaal kwamen het beste uit de test qua slijtage, en glas keramiek bleek de laagste verkleuring te hebben. Hiermee werd de hypothese dat de slijtage van de CAD/CAM composities en van glas keramiek het zelfde zou zijn verworpen.

Conclusies
De conclusies van deze studie luidden als volgt:
– CAD/CAM composities toonden grotere buigsterkte dan de keramische en hybride materialen.
– Slechts een CAD/CAM compositie (Coltene/Whaledent) bleek vergelijkbaar op het gebied van slijtage met glas keramiek en het hybride materiaal. De overige composities toonden meer slijtage.
– Glas keramiek toonde lagere verkleuring dan alle CAD/CAM composities.

Onderzoek naar lange termijn
Er is geen klinische data beschikbaar over de levensduur van elk van deze materialen. De schrijvers geven daarom aan dat onderzoek naar de lange termijn noodzakelijk is. De uitslagen van dit onderzoek kunnen wel gebruikt worden voor korte- en medium termijn restauraties.

Bron: Science Direct en Dr BicusPid

Lees meer over: Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z

Tandheelkunde opleiding wordt een learning community

De opleiding tandheelkunde in Groningen neemt drastische maatregelen om de heersende angstcultuur aan te pakken. De opleiding wordt vanaf 2017 een learning community. Dat staat in de eerste plannen voor het nieuwe studieprogramma.

Aanleiding
In het voorjaar stuurden masterstudenten een brandbrief naar het UMCG-bestuur over de kwaliteit van de opleiding. Een commissie deed vervolgens onderzoek en concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerst onder veel medewerkers en studenten.

Aanpak
Een projectgroep heeft het onderwijs bij tandheelkunde nader onderzocht. Zij kwamen tot de conclusie dat het complete studieprogramma moet worden aangepakt: de opleiding moet een learning community worden. Dit houdt in dat de studenten in kleine groepen werken, en ook buiten de universiteit een gemeenschap vormen.

Programma
De projectgroep wilt ook dat de stof meer verspreid wordt, minder toetsen tegelijkertijd plaatsvinden en er meer ruimte komt voor zelfstudie en internationalisering. Daarnaast zal het flipping the classroom-model worden toegepast: studenten bereiden thuis online de stof voor, en gaan op de universiteit in groepsvorm opdrachten maken. Ook moeten de studenten vakken gaan volgen bij geneeskunde voor de noodzakelijke medische basiskennis.

Bezuinigen
Door het nieuwe onderwijsprogramma en de bezuinigingen moet er worden gereorganiseerd. Hoe dit eruit gaat zien is nog onduidelijk.

Bron:
U krant

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z
Rookverbod in huis leidt tot minder rokers

Rookverbod in huis leidt tot minder rokers

Roken kan leiden tot ernstige mondgezondheidsproblemen. Het gebruik van tabak veroorzaakt ziektes aan het tandvlees, voortijdig verlies van tanden, verkleuring van tanden, slechte adem en het reuk- en smaakvermogen wordt aangetast. Volgens nieuw onderzoek wordt de kans groter dat mensen stoppen met roken, als roken in- en buitenshuis wordt verboden.

Onderzoek
Amerikaanse onderzoekers hebben 1718 rokers ondervraagd. Hieruit blijkt dat mannelijke rokers stoppogingen ondernemen als zij niet in huis mogen roken. Vrouwelijke rokers niet. Verder blijkt het rookverbod bij huishoudens zonder kinderen effectiever. Dit komt mogelijk omdat het ultieme doel is om te stoppen met roken, en niet om de blootstelling aan omgevingsrook te verminderen.

Effectief
Volgens de onderzoekers zijn mensen eerder geneigd te stoppen met roken, als er een wet komt die die het roken in eigen huis verbiedt. Een compleet rookverbod, zowel in- als buitenshuis, zou het meest effectief zijn.

Bron:
BDJ Team 

Lees meer over: Halitose (slechte adem), Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
Schotse mondzorgprofessionals ervaren stress

Schotse mondzorgprofessionals ervaren stress

Veel Schotse mondzorgprofessionals ervaren stress, die in de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen. Dit blijkt uit onderzoek van de Scottish Association of Local Dental Committees (SALDC).

Onderzoek
Praktijkeigenaren en medewerkers hebben een vragenlijst ingevuld waaruit blijkt dat 88,3 procent veel stress ervaart. 84 procent van deze groep ervaart meer stress dan een jaar geleden, en 87 procent geeft aan meer gestrest te zijn dan vijf jaar geleden.

Oorzaak
Volgens SALDC heerst een angstcultuur onder tandartsen met betrekking tot prestaties en de veiligheid van de patiënt. Tandartsen zijn bang dat zij bij het maken van een kleine fout zich meteen moeten verantwoorden bij de General Dental Council (beroepsvereniging van tandartsen in Schotland). Daarnaast ervaren zij ook een financiële druk. Uiteindelijk kan dit ook in het nadeel werken van de patiënt.

Bron:
sdmag.co.uk

Lees meer over: Thema A-Z, Werken met plezier

VAR verdwijnt per 1 april: Neem het serieus

Schijnzelfstandigheid, maar ook gebrek aan verantwoordelijkheid voor de opdrachtgever zijn voor de politiek redenen om de Verklaring Arbeidsrelaties (VAR) af te schaffen. Per 1 april 2016 is het idee. Het alternatief gaat uit van een ‘goedgekeurde’ voorbeeldovereenkomst in plaats van een VAR-beschikking. Een papieren exercitie? Nee, het is wel degelijk een serieuze verandering, die overeenkomstige aandacht verdient. Voor zzp’ers, maar zeker ook voor praktijkhouders.

Van VAR naar voorbeeldovereenkomst
Op 1 april 2016 treedt de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties in werking. Inmiddels beter bekend als ‘de DBA’. Daarmee verdwijnt de VAR, de beschikking die praktijkhouders duidelijkheid geeft als er een zzp-collega in de praktijk komt werken. Daarvoor in de plaats moeten straks voorbeeldovereenkomsten vooraf zekerheid geven over het ontbreken van inhoudingsplicht voor loonheffingen, inclusief sociale premies. De Belastingdienst publiceert hiervoor goedgekeurde overeenkomsten, online, herkenbaar per branche.

Eerste Kamer aan zet
Verandering op komst dus. Althans, als de Eerste Kamer ermee instemt. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Op 26 januari staat de stemming uiteindelijk op de rol. Het is vooralsnog reëel uit te gaan van daadwerkelijke inwerkingtreding per 1 april 2016.

Nieuw: voorbeeldovereenkomsten
Opdrachtgever (praktijkhouder) en opdrachtnemer (de zzp’er) kunnen straks een overeenkomst van opdracht sluiten op basis van zo’n gepubliceerd voorbeeld. De Belastingdienst stelt dat er dan geen dienstbetrekking bestaat. Inhoudingen zijn dan niet aan de orde.

Pas op: passend?
Partijen moeten in de praktijk wel daadwerkelijk werken volgens wat in de overeenkomst is bepaald. Het risico of dit naar de mening van de belastinginspecteur ook het geval is, ligt straks vooral bij de opdrachtgever. Van een vrijwarende werking, zoals bij de VAR, is in de nieuwe situatie immers geen sprake meer. Om de kans op naheffingen te beperken is serieuze aandacht en actie, met name bij de praktijkhouder, van groot belang.
Dus: bedenk goed of een overeenkomst (nog) wel passend is bij de gewenste samenwerking. Wellicht zijn andere oplossingen per saldo beter, verstandiger. Ook voor ‘bestaande gevallen’. Het kan immers zijn dat door de vrijwarende werking van de VAR situaties zijn ontstaan die feitelijk een dienstbetrekking zijn.

Zzp’er niet meteen ondernemer
Werken met een voorbeeldovereenkomst zegt overigens alleen iets over de loonheffingen. De vraag of de Belastingdienst de zzp’er voor de inkomstenbelasting, na afloop van het belastingjaar, als ondernemer ziet, is in het DBA-tijdperk een andere. Daar biedt de DBA geen zekerheid voor. Het inkomen van de zzp’er wordt door de Belastingdienst dus niet per definitie als winst uit onderneming aangemerkt.

Goedgekeurde overeenkomst tandartsen
Samen met KNMT en ANT diende VvAA overeenkomsten voor praktijkwaarneming en -medewerking in. Deze zijn inmiddels goedgekeurd en als voorbeeldovereenkomst gepubliceerd op de website van de Belastingdienst. Partijen bekijken momenteel samen met NVM de mogelijkheden voor een voorbeeldovereenkomst tandarts-mondhygiënist.

VvAA en DBA
VvAA werkt met verscheidene beroepsorganisaties aan voorbeeldovereenkomsten. Via de Landelijke klankbordgroep (met sociale partijen en grote koepels) en via de Projectgroep implementatie heeft VvAA directe contacten om invoeringsproblematiek met de Belastingdienst te bespreken.

Wat en wanneer?
De agenda

1. Voorbereidingsfase (tot 1 april 2016): VAR nog van kracht

 

  • De Belastingdienst start met beoordelen en publiceren van aangeboden overeenkomsten.
  • Gepubliceerde voorbeeldovereenkomsten desgewenst al te gebruiken voor nieuwe overeenkomsten.
  • In dat geval vooraf nog geldige VAR-WUO tonen.

2. Implementatiefase (van 1 april 2016 t/m 31 december 2016): DBA van kracht, beperkte handhaving

  • De VAR is vervallen, de DBA van kracht.
  • De Belastingdienst is terughoudend met handhavingsmaatregelen.
  • Wel ‘repressief’ optreden bij bijvoorbeeld fraude of geen zichtbare inspanning.
  • Gebruik van nieuwe, goedgekeurde overeenkomst is in het algemeen sterk aan te bevelen.

3. Vervolgfase (vanaf 1 januari 2017): DBA van kracht en volledige handhaving

  • DBA van kracht; implementatiefase is over.
  • Correcties worden opgelegd als er sprake blijkt van een dienstbetrekking. Dat kan flink oplopen.
  • Bij reguliere controles geeft de Belastingdienst extra aandacht aan het al dan niet bestaan van een dienstbetrekking.

Door: Erik van Dam, senior consultant kennismanagement en netwerken en Ferdy de Wijs, belastingadviseur, bij VvAA
Voor vragen over de eigen situatie is adviesteam Tandheelkundige beroepen beschikbaar via 030 247 4315.

        

Erik van Dam              Ferdy de Wijs

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Management, Ondernemen, Thema A-Z, ZZP-er
onderzoek-loepbril

IGZ verscherpt toezicht op medische hulpmiddelen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg is begonnen met actief toezicht op naleving van de Wet op de Medische Hulpmiddelen, melden de VGT en KNMT. De wet bevat regels om patiënten die in aanraking komen met medische hulpmiddelen te beschermen, bijvoorbeeld tegen niet goed functionerende hulpmiddelen of hulpmiddelen van inferieure kwaliteit. Hieronder vallen ook Medische Hulpmiddelen op maat als protheses, kronen en bruggen.

Wat is een medisch hulpmiddel?
Een medisch hulpmiddel is een instrument, toestel, apparaat, stof, software, hulpstuk of ander artikel dat door de fabrikant bestemd is voor toepassing bij mensen. Het toepassingsgebied is ruim: van injectienaald tot röntgenapparatuur, van desinfectiemiddel tot implantaat en van handschoenen tot vul- of afdrukmateriaal. De VGT (Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche) geeft als vrije vertaling van een medisch hulpmiddel: alles wat gebruikt wordt voor de behandeling van een patiënt of de diagnose van een ziekte.

CE-markering voor medisch hulpmiddel
De Wet op de Medische Hulpmiddelen bepaalt dat elk medisch hulpmiddel moet voldoen aan Europese veiligheidsnormen. Dat betekent dat alle medische hulpmiddelen die in uw praktijk gebruikt voorzien moeten zijn van een CE-markering. Op deze manier kunt u ervan uitgaan dat het hulpmiddel voldoet aan de meest essentiële eisen op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Ook voor tandtechniek geldt deze regel. Als u techniek in eigen beheer verzorgt, moet u ervoor zorgen dat u met CE-gemarkeerde materialen werkt. Als u techniek inkoopt bij een tandtechnisch laboratorium kunt u het beste nagaan of het laboratorium met CE-gemarkeerde materialen werkt.

Als de inspectie bij u op bezoek komt, moet u kunnen aantonen dat u gebruik maakt van CE-gemarkeerde hulpmiddelen. In het algemeen geldt dat een CE-markering op zowel de verpakking als de gebruiksaanwijzing moet zijn aangebracht. Er zijn CE-markeringen met en zonder nummeraanduiding. Hulpmiddelen met een CE-markering met nummeraanduiding zijn door een door de overheid aangewezen instantie beoordeeld.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Orthodontische esthetiek

Esthetiek vanuit orthodontisch perspectief

Bij een orthodontische behandeling moeten zowel de occlusie als de esthetiek van de patiënt in de behandelplanning worden meegenomen. De orthodontisten Bert Jongsma en Krista Janssen bespraken de proporties van het aangezicht tijdens de klinische avond CTM-MKA-Ortho in het UMCG op drie niveaus:

  • De marco-esthetiek – gehele aangezicht
  • De mini-esthetiek – het tonen van de gebitselementen, zoals bij bij lachen
  • De micro-esthetiek – rond gebitselementen en gingiva

Zorgvraag
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen subjectieve en objectieve zorgvraag. Het is lastig om de zorgvraag uit te filteren: wat bedoelt patiënt? Ziet de zorgverlener wat er gezien moet worden? Wat beweegt de patiënt? De professionele perceptie komt lang niet altijd overeen met de lekenperceptie. Daarom zullen orthodontisten rekening moeten houden met de perceptie van schoonheid van hun patiënten. (Proefschrift Rosemie Kiekens, 2008)

Wat is mooi?
Schoonheid blijft een mysterie. Er bestaan grote maatschappelijk verschillen, het is tijdsgebonden en de visie verschilt per regio. ‘Wat is mooi’, blijft subjectief. De oudste sporen van menselijke cultuur wijzen op een hang naar esthetiek. In de klassieke oudheid stond Euclides aan de basis van de sectio divina als basisprincipe voor ideale proporties, ook van het menselijk lichaam In de renaissance ontstond een ware revival van de belangstelling voor analyse van gelaatsverhoudingen ten behoeve van onder andere de portretkunst (Leonardo da Vinci, Hans Holbein, Albrecht Dürer ) Als relatief recentelijke ontwikkeling kunnen de röntgen cefalometrie (gevoed vanuit de anthropologie) en 3D imaging worden genoemd. In de orthodontie speelt het streven naar optimale esthetiek naast optimale functie en duurzaamheid een belangrijke rol in de diagnostiek en behandelplanning.

Macro esthetiek
Verhoudingen gelaat
Orthodontisten zijn momenteel bezig met de ontwikkeling van diverse richtlijnen, onder andere voor de orthodontische diagnostiek. Om de diagnostiek van esthetiek gestructureerd te kunnen uitvoeren zullen deze een belangrijke rol krijgen, ook voor tandartsen.

Analyse van de ontwikkeling op leeftijd
Bij adolescenten is er nog steeds kaakgroei, met een grote variatie. Daarbij is bij deze groep de groeispurt van belang. Groei is lastig in te schatten waardoor het effect bij een orthodontische behandeling niet altijd goed voorspelbaar is..

Evaluatie van het profiel
Evaluatie van het profiel geeft in zekere mate een indruk van de skeletale afwijking. Cephalometrie speelt een belangrijke rol in diagnostiek, waarbij wordt gelet op:

  • De voor- achterwaartse kaakrelatie
  • Positie van de lippen en de prominentie van de incisieven
  • De divergentie van het gelaatsprofiel, met name de inclinatie vanhet mandibula vlak

Bij frontaal onderzoek wordt gekeken naar:

  • Positie van de tandboogmiddens in relatie tot het aangezicht
  • Faciale symmetrie
  • Hoogte breedte verhouding (drie indeling)

Welke mogelijkheden zijn er voor behandeling?

  • Groeibeïnvloeding van het aangezichtskelet in combinatie met tandverplaatsing
  • Voornamelijk tandverplaatsing binnen de bestaande marges van de processus alveolaris
  • Orthognatische chirurgie in combinatie met tandverplaatsing

Mini esthetiek
Relatie tussen lippen en elementen

  • Lachlijn
  • Zichtbaarheid elementen en gingiva
  • Breedte van de lach

Mini-esthetiek gaat over het tonen van de gebitselementen bij lachen. De lach is erg belangrijk voor de buitenwereld. Wat maakt een lach een mooie lach?


Hoge lachlijn (gummy smile)

 
(Dys)congruentie incisale lijn bovenfront met onderlip


Er is toch iets mis: scheef occlusievlak


Agenesie 22 en de asrichting van de centrale incisieven wijkt af van de asrichting van de middenlijn door het gelaat.


Tandboogmidden bovenfront naar links na orthodontische behandeling en een ongelijkmatige guirlande vorm van de gingiva


Een van de zeldzame foto’s waarop Cary Grant lacht. Avulise 21 tijdens begin van zijn loopbaan (toneelknecht), het diasteem is grotendeels spontaan gesloten (mondelinge overlevering C. Booy)

Krista Janssen analyseerde de lach van beroemdheden.

Bij de tand-lippen relatie wordt gekeken naar de rust positie van de lippen bij het lachen en in rust. Bij de analyse van de lach wordt een onderscheid gemaakt tussen twee vormen van lach:

  1. Een sociale (is reproduceerbaar)
  2. Een emotionele

In de orthodontie behandelt men naar de sociale lach.
Voor de hoeveelheid blootgestelde gingiva en gebitselelementen zijn de frontale- en driekwart analyse beide belangrijk.

Relatie tussen lippen en lachlijn
Voor de esthetiek van de lach kan gebruikt gemaakt worden van een smile design. Belangrijk zijn dan harmonie & tandexpositie. Bij een smile desgin wordt gekeken naar:

  1. Liplijn
  2. Curve tandboog
  3. Curve van de bovenlip
  4. Laterale ruimte naast de tandboog bij lachen (black triangles)
  5. Lach symmetrie
  6. Kanteling van de kaak
    Op micro-niveau
  7. Element componenten
  8. Gingiva componenten

Micro esthetiek
Esthetiek op element niveau

  • Proporties van de elementen
  • Lengte-breedte verhouding
  • Gingivale niveau

Voor het gingivale niveau is het mooi als de gingivalijn van de centrale incisieven en de cuspidaten op dezelfde hoogte ligt en de gingivalijn van de laterale incisieven circa 1,5 mm lager ligt. Papillen zijn in het front groter. De ideale positie van het contactpunt ligt in het midden van de kroon op 50%. In percentages uitgedrukt neemt het percentage af van 50% tot 30% richting de cuspidaten en komt het contactpunt hoger te liggen.
– 50% tussen centrale incisieven  > 40% tussen centrale en laterale incisief > 30% tussen laterale incisief en cuspidaat.

Een afwijking van een verticale loodlijn valt op. Daarentegen valt een mediaanverschuiving minder op. Tot 4 mm wordt vaak nog als niet storend ervaren.

Wat kan de orthodontist doen op micro-esthetiek niveau?

  • Bovenboog verbreden
  • Extrusie en intrusie steps en torque verschillen aanbrengen bij individuele elementen voor gingivalijn en restauraties
  • Herstellen mediaanlijn
  • Voorbereiden op composietrestauraties
  • Voorbereiden op prothetiek

Lezing door: dr. A.C. Jongsma, en Krista Janssen, orthodontisten bij de afdeling Orthodontie, UMCG.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de klinische avond Orthodontie-CTM-MKA, georganiseerd door het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde UMCG in samenwerking met het Wenckebach Instituut.

Dec 2015

Lees meer over: Congresverslagen, Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z
veroudering rondom de mond

Correctie van veroudering rondom de mond

Veroudering rondom de mond kan worden gecorrigeerd met injectables: fillers en botox.
Verslag van de lezing van MKA-chirurg dr. Johan Jansma over de mogelijkheden.

Anatomie
Gedegen kennis van de anatomie en het verouderingsproces is van groot belang bij de behandeling met injectables. Voor een goed begrip kan het aangezicht het beste worden beschouwd aan de hand van de verschillende lagen waaruit het is opgebouwd. De buitenste laag is de huid, daaronder bevindt zich het oppervlakkig gelegen vet, daaronder de mimische musculatuur, daaronder het dieper gelegen vet. In het gelaat zijn ware en valse ligamenten aanwezig. Ware ligamenten zorgen voor de verankering van de huid aan het periost en zijn op deze manier relatief stabiele plekken in het gelaat. Hierdoor blijft de onderrand van de mandibula redelijk stabiel (mandibulaire retaining). Het uitzakken van vet over de onderrand van de mandibula (achter het ware ligament van de mandibula) heet ook wel jowling.

Valse ligamenten verankeren de weke delen en het vet. Doordat deze geen verankering op een vast punt hebben, kan het vet in het aangezicht gaan uitzakken. De musculatuur (onder andere heffers voor de bovenlip, platysma) in en rond het gelaat bepaalt voor een heel groot deel de manier waarop veroudering plaats vindt.

Tijdens het ouder worden vindt benige atrofie (het veranderen en verminderen van botstructuren) plaats. Hierdoor verandert de maxilla, wordt de kinpunt stomper, veranderen de oogkassen en wordt de neuspunt platter.

Rimpels ontstaan door de afname van de elasticiteit van de huid. Dit proces wordt versneld door herhaalde contracties van de spier en ook door roken en zonexpositie. Rimpels zijn eerst oppervlakkig, ze zijn dan alleen te zien bij contractie. Daarna kunnen ze statisch worden en zijn ze ook te zien zonder dat er contractie van een spier plaats vindt. In de hals worden de voorranden van het platysma steeds duidelijker zichtbaar bij het ouder worden. Het vet in de hals zakt uit en hierdoor ontstaat een stompere halshoek.

Injectables
Rimpels en plooien kun je behandelen met injectables of kun je verminderen door een huidbehandeling (bijvoorbeeeld een chemische peeling of laserbehandeling).
Botulinetoxine type A (Botox A) is vooral voor de behandeling van dynamische rimpels. Botox zorgt voor verlamming en atrofie van de spier die de rimpel veroorzaakt. Die rimpel is altijd loodrecht gelokaliseerd ten opzichte van de contractierichting van de mimische spier. Het effect houdt ongeveer 3-4 maanden waarna de behandelingherhaald moet worden.

Fillers kunnen gebruikt worden om volume aan te brengen. Fillers (hyaluronzuur) kunnen ingespoten worden in de gehele dermis. Hoe dieper, hoe groter de partikels in de filler moeten zijn voor een goed resultaat. Afhankelijk van de plaats waar het ingebracht wordt, houdt deze behandeling ongeveer 6-9 maanden aan. Op sommige plekken – op niet bewegelijke plekken zoals de neusrug – houdt het effect tot wel 18 maanden aan.

Botox
Bij een normaal beeld in rust en een gummy smile (tandvlees zichtbaar bij het lachen) bij contractie van de spieren (heffers van de bovenlip) is er sprake van erg mobiele bovenlip. Deze kun je behandelen door de musculus levator labii superioris alaeque nasi te injecteren met botox. De gummy smile zal dan veel minder aanwezig zijn bij activiteit.

Fillers
Fillers kunnen gebruikt worden om rimpels op te vullen. Een filler kan op verschillende manieren aangebracht worden. Dit kan door op een plek de naald in te steken en de klok rond te gaan en op elk stukje een beetje uit te spuiten (fanning). Tevens kan dit door op meerdere plekken in te steken en een soort rooster in te spuiten (crosshatching).

Ook het uitdrijven kan op twee manieren. Je kunt de naald heel diep insteken en uitdrijven tijdens het langzaam terugtrekken van de naald. Je kunt ook op meerdere plekken insteken en telkens een klein depot leggen.

De lippen kun je opvullen door langs de rand van lippenrood en normale huid een lijntje filler te leggen. Sommige patiënten vinden het ook mooi om de randen van het filtrum (de verticale sleuf boven de bovenlip) wat explicieter te maken. Hiertoe kan je op deze twee plekken een lijntje filler inspuiten.

Lipofilling
Lipofilling is het toevoegen van volume door middel van eigen vet. Hiertoe wordt vet elders uit het lichaam gehaald – vaak via de navel of binnenzijde van de knie – en weer geïnjecteerd op de plek waar je volume wilt. Dit heet ook wel micro-fattransfer of liposculptuur. Dit vet mag je overal, zelfs in de spieren, inspuiten.

Liplifting
Je kunt de bovenlip iets liften door een klein strookje huid onder de neus weg te halen. Dit doe je door middel van een zogenoemde bufallohorn-incisie.

Mondhoeklift
Een mondhoek lift kan de oplossing zijn bij de chronische aanwezigheid van ragaden bij prothesedragers. Dit kan door middel van een ‘taartpuntexcisie’ of ‘wrap around’ ter plaatse van de mondhoek. Bij de taartpuntexcisie blijft het litteken vaak iets meer zichtbaar na de behandeling.

Lipimplantaat
Ter verfraaiing van de lippen kan een siliconen lipimplantaat ingebracht worden in de bovenlip. Dit wordt gedaan door een naald, volledig van links naar rechts, door de lip te steken en op deze manier het implantaat op de plek te trekken.

Conclusie

  • Veroudering vindt plaats via een vast patroon, hierdoor kun je er ook op een voorspelbare manier in ingrijpen. Er is een sterke relatie met de anatomie.
  • Het mooiste resultaat krijg je door een subtiele verandering aan te brengen. Zo, dat niet duidelijk is wat er precies veranderd is, maar het totaal plaatje er wel beter uitziet.
  • Voor tandartsen is samenwerking met een kaakchirurg goed mogelijk.

Johan Jansma studeerde achtereenvolgens Tandheelkunde en Geneeskunde aan de Rijks Universiteit Groningen. In 1991 voltooide hij de opleiding tot Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurg in het UMCG. In datzelfde jaar promoveerde hij in de geneeskunde. In 2000 werd hij geregistreerd als Hoofd-Hals Oncoloog. Na zijn opleiding legde Johan Jansma zich in het bijzonder toe op chirurgische kaakcorrecties, cosmetische aangezichtschirurgie en de behandeling van aangeboren gelaatsafwijkingen. Voor de verdere verdieping in de cosmetische aangezichtschirurgie werden stages gevolgd in binnen- en buitenland, o.a. bij Prof. dr. Mommaerts, Prof. dr Roger West en Prof. dr. Bruce Epker. Hij is als MKA-chirurg werkzaam in het UMCG en het Martini ziekenhuis.

 

Verslag door Carina Boven, tandarts en onderzoeker UMCG, voor dental INFO van de klinische avond Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Wenckebach Instituut.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
relatie-patient

Röntgenfoto’s duidelijk zichtbaar op tablets

Steeds vaker maken tandheelkundige professionals gebruik van tablets voor verschillende klinische toepassingen, zoals het bekijken van elektronische medische dossiers. Nieuw onderzoek gepubliceerd in Imaging Science in Dentistry heeft aangetoond dat op tablets ook röntgenfoto’s bekeken kunnen worden omdat de anatomische kenmerken hier duidelijk waarneembaar zijn.

Tablet versus computer
Voor het onderzoek zijn deelnemers gevraagd om 16 anatomische oriëntatiepunten te identificeren van panoramische röntgenfoto’s, en 12 oriëntatiepunten van laterale röntgenopnamen op zowel een tablet als een LCD-monitor. De deelnemers hebben hiervoor naar 1000 digitale röntgenfoto’s gekeken op beide apparaten. Elke foto gaven zij een score van 0-3 op basis van zichtbaarheid op beide apparaten en geschiktheid voor diagnostisch gebruik.

Resultaten
De onderzoekers vonden geen significant verschil tussen de duidelijkheid van de röntgenfoto’s op de tablet en op een LCD-monitor. De resultaten suggereren daarmee dat een tablet geschikt is voor het bekijken van röntgenfoto’s. Tevens zou een tablet zelfs geschikter zijn voor het bekijken van onderbelichte beelden door een statistisch significante correlatie tussen de mate van blootstelling en helderheid van bepaalde anatomische oriëntatiepunten.

Vervolg
Tablets lijken veelbelovend, ook omdat ze aanzienlijk goedkoper en minder omslachtig zijn dan werkstations. Het onderzoeksteam wil het gebruik van de tablets in een klinische setting verder verkennen zoals bij het opstellen van een behandelingsplan en het maken van afspraken.

Bron:
Imaging Science in Dentistry NCBI

Lees meer over: Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z

Huisartsenvereniging wint beroep tegen de Tariefbeschikking van NZa

De Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) heeft bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven beroep (CBb) een beroep aangespannen tegen de Tariefbeschikking van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg voor het jaar 2015. Het beroep van de huisartsenvereniging is door de CBb gegrond verklaard.

Beroep
De NZa verbiedt huisartsen om behandelingen in rekening te brengen waarvoor zij geen contract hebben gesloten met een zorgverzekeraar. De VPH is het hier niet mee eens. Daarnaast heeft de VPH gesteld dat bij de berekening van de tarieven geen rekening is gehouden met het aantal uren per week dat de huisartsen werken.

Artikel 13
De NZa stelde dat huisartsen die voor een bepaalde prestatie geen contract met een verzekeraar hebben, in elk geval het algemene bedrag voor een consult of een visite in rekening zouden kunnen brengen. Maar het CBb merkt op dat een huisarts volgens de Wet marktordening gezondheidszorg niet mag declareren voor een andere prestatie dan hij verricht heeft. Dit is dan ook in strijd met artikel 13 van de Zorgverzekeringswet. Op dit punt heeft het CBb het beroep daarom gegrond verklaard.

Vrije huisartsenkeuze
Daarnaast stelt de CBb dat iedereen een arts moet kunnen kiezen die hij vertrouwt. Als een gekozen arts bepaalde behandelingen niet in rekening mag brengen, zal hij niet alle gevraagde zorg kunnen bieden. De vrije huisartsenkeuze wordt hierdoor belemmerd.

Aangepaste tariefbeschikking
De NZa moet binnen drie maanden met een aangepaste tariefbeschikking komen. Tot die tijd blijft de huidige tariefbeschikking in werking

Bron:
Rechtspraak

 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

Kaakchirurg Mooren op één na meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015

Kaakchirurg Mooren van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem heeft de tweede plaats behaald in de verkiezing van de Meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015, georganiseerd door Zorgkaart Nederland. Tandarts Polet van de Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde in Arnhem eindigde op de 6e plaats. Cardioloog Hofstra van het Cardiologie Centrum in Utrecht kwam op de eerste plaats en kreeg de titel Meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015.

Andere categorieën
Winnaars in de andere categorieën waren:

– Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis – Deventer Ziekenhuis (Deventer)
– Meest patiëntvriendelijke kliniek – Sint Maartsenkliniek (Nijmegen)
– Meest cliëntvriendelijke verpleeghuis – Opella (Ede)

De winnaars behaalden op de website van Zorgkaart Nederland de beste patiëntbeoordelingen. Hierin werden als factoren meegenomen het gemiddelde van de waardering, het percentage aanbevelingen van een zorgverlener, ziekenhuis, verpleeg/verzorgingshuis of kliniek en het aantal geplaatste waarderingen.

De onderdelen ‘luisteren’ en ‘informatie’ van de waardering op ZorgkaartNederland wogen zwaarder mee bij het bepalen van de patiëntvriendelijkheid.

Hoge waardering zorgverlener
Factoren voor het krijgen van een hoge waardering zijn volgens de website:
– Goede zorgverleners hebben ook behulpzame werknemers.
– Patiënten zijn hun zorgverlener dankbaar als zij geen pijn hebben na een behandeling.
– Een goede zorgverlener stelt z’n patiënt op het gemak door goed te luisteren. Vertellen wat er gaat gebeuren helpt hierbij.
– Snelheid: korte wachttijden en een efficiënte behandeling, maar ook voldoende tijd voor de patiënt.

Lees het complete rappport



Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z

ANT start meldpunt voor klachten over tandartsverzekeringen

MondzorgPolis.nl is het nieuwe meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners, gestart door de ANT. De ANT wil aan de hand van klachten in gesprek met zorgverzekeraars om tot betere en transparantere polissen voor de mondzorg te komen. “Consumenten raken de weg volledig kwijt: er zijn meer dan 2.000 mondzorg- en orthopolissen. Bovendien worden elk jaar de vergoedingen en de dekkingen aangepast: polissen met dezelfde naam worden feitelijk een heel ander product. Dat leidt tot vervelende discussies in de behandelkamer. De tandarts krijgt de schuld, terwijl de zorgverlener daar niets aan kan doen”, vertelt tandarts en ANT-bestuurslid Ravin Raktoe.

Aanvullende tandartsverzekering
Tandartsverzekeringen zijn populair. Dat komt omdat in Nederland iedereen vanaf 18 jaar zelf zijn tandartskosten moet betalen: de overheid betaalt vanaf dat moment niet meer mee via de basisverzekering. Om die reden heeft ruim 70 procent van de volwassenen een aanvullende tandartsverzekering. In de afgelopen jaren zijn de mondzorgkosten voor de gemiddelde Nederlander gestegen. De tandartstarieven worden jaarlijks door de Nederlandse Zorgautoriteit vastgesteld. Deze zijn in de afgelopen 5 jaar gemiddeld met 1,4 procent per jaar gestegen. Halverwege 2015 zijn de tarieven met 5 procent verlaagd. Tegelijkertijd hebben vrijwel alle zorgverzekeraars jaarlijks de premies van hun tandartsverzekeringen flink verhoogd. Raktoe: “In plaats van een betere verzekering, daalde juist de dekking van de tandartspolissen. We zien voor 2016 opnieuw stijging van de premies en daling van de dekking. Er zijn verzekeraars die de premie met 10 tot wel 27 euro per maand verhogen, soms zelfs in combinatie met een dalende dekking. Tegelijkertijd stijgen de tandartsprijzen volgend jaar met nog geen 0,4 procent minimaal. Zo wordt een controle bijvoorbeeld 7 cent duurder. Door verlaging van de tandartstarieven halverwege afgelopen jaar zijn de prijzen voor 2016 zelfs lager dan de prijzen van begin 2015. Dit is niet te rijmen met de stijgende premies voor 2016.”

Uitsluiten bepaalde mondzorgbehandelingen
De ANT vindt het vreemd dat steeds meer verzekeraars bepaalde behandelingen zoals kronen of protheses voor het eerste jaar van de verzekeringsperiode uitsluiten. Vervolgens wordt de verzekerde na een jaar met een premiestijging en lagere vergoeding geconfronteerd. Raktoe: “Feitelijk bindt de verzekeraar de patiënt voor een langere periode, maar verandert ondertussen zonder overleg de afspraken. Doe dan niet flauw en bied een meerjarige polis tegen lagere premie aan. Momenteel bestaan er 566 verschillende mondzorgpolissen en 1468 verschillende orthopolissen. Keuze is goed, maar in de praktijk is de patiënt meer gebaat bij een kleiner aantal degelijke polissen die jaar in jaar uit dezelfde voorwaarden bieden.”

Klachten over mondzorg bundelen
Het doel van Mondzorgpolis.nl is om alle klachten van patiënten en zorgverleners te bundelen en op die manier inzichtelijk te maken hoe en hoe vaak de tandartsverzekering tekort schiet. Zowel de behandelaar als de patiënt is gebaat bij een gepaste vergoeding tegen een redelijke prijs, waarbij keuzevrijheid voor de patiënt van groot belang is. “Met dit initiatief richten we ons zowel op patiënten als behandelaars”, legt Ravin Raktoe uit. “Bij patiënten kan het gaan om onduidelijke wijzigingen in de vergoeding of over zorgverzekeraars die proberen te bepalen door wie of zelfs hoe de patiënt behandeld wordt. Maar ook mondzorgverleners, die bijvoorbeeld te maken hebben met zorgverzekeraars die hun boekje te buiten gaan, op de behandelstoel gaan zitten of vergoedingen onterecht weigeren of terugdraaien, verzoeken we om op MondzorgPolis.nl hun klachten te registreren.”

De ANT gaat over de klachten die bij Mondzorgpolis.nl binnenkomen in gesprek met diverse zorgverzekeraars om tot goede oplossingen te komen en uiteindelijk betere verzekeringen. Daarbij zal nadrukkelijk ook een beroep op de Consumentenbond, de NPCF, de Nederlandse Zorgautoriteit en het Ministerie van Volksgezondheid worden gedaan.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Onno Hofman nieuwe voorzitter Ivoren Kruis

Onno Hofman, tandarts, is benoemd tot voorzitter van het Ivoren Kruis. Hij volgt Teun Rietmeijer op die de vereniging negen jaar lang heeft geleid.

Foto: links: Onno Hofman, rechts: Teun Rietmeijer

Maatschappelijk draagvlak
Rietmeijer werd door de kersverse voorzitter tot erelid benoemd en kreeg daarvoor het gouden logo van de vereniging opgespeld. Rietmeijer werd geprezen voor zijn verbindende en daadkrachtige inzet voor de vereniging. Hij heeft zich met name onderscheiden met zijn stimulerende liberale aanpak voor de vernieuwing van het voorlichtingsbeleid van de vereniging, waarbij hij ruimte gaf voor het bevorderen van de geïndividualiseerde preventieve mondzorg. Ook creëerde hij mogelijkheden voor de inzet van vrijwilligers. Daarmee is het maatschappelijk draagvlak van de vereniging vergroot en het imago van de mondzorg versterkt.

Penningmeester Ivoren Kruis
Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd verder mevrouw Anda Geerdink gekozen als nieuwe penningmeester. Naast haar algemene gezondheidskennis, kent zij de wegen van de zorgverzekeraar. Anda Geerdink werkte tot begin 2015 bij Menzis als adviserend tandarts en tot 2014 als contractmanager mondzorg bij de verzekeraar.

Dr. Carl Witthaus Medaille voor Ronald Bos
Ronald Bos werd voor zijn onschatbare waarde als secretaris en als bestuursadviseur van het Ivoren Kruis in de Algemene Ledenvergadering gedecoreerd met de dr. Carl Witthaus Medaille. Hij onderscheidde zich met name door zijn creativiteit, verbindingskracht, zakelijk inzicht en inzet. Onder andere daardoor zijn vele succesvolle projecten gestart en partners in preventie duurzaam aan het Ivoren Kruis verbonden. Tevens heeft hij op uitstekende wijze leidinggegeven aan het bureau. Mede door zijn inzet is het Ivoren Kruis uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie in mondgezondheid en preventie. Uit handen van oud-voorzitter Teun Rietmeijer kreeg Ronald Bos de dr. Carl Witthaus Medaille en versierselen in zilver opgespeld.

Congres Succesvolle communicatie met uw patiënt
Na de Algemene Ledenvergadering was het tijd voor het congres ‘Succesvolle communicatie met uw patiënt’.

Een volle zaal tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten volgenden een boeiend programma over de rol van mondzorgverleners in de aanpak van tabaksverslaving, de rol van het gezin in cariëspreventie bij kinderen uit sociaaleconomische en etnische risicogroepen en kregen antwoord op de vraag waarom doet de patiënt niet wat ik zeg. Dat motivational interviewing kan helpen ongewenst (rook)gedrag bespreekbaar te maken, werd door de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter op een ludieke manier gebracht.

Denise Duijster gaf in haar betoog onder andere het belang van het aanbrengen van structuur en routine in het gezin aan, het belang van de positieve benadering en de waarde van de investering in de relatie. Tips als eet en drink alleen aan tafel en haal eten en drinken weg na 10 minuten en benoem het gewenste in plaats van het ongewenste gedrag waren verhelderend.

Het belang van minder praten, meer vragen stellen en luisteren werd met de zaal geoefend tijdens de voordracht van huisarts Chris Rietmeijer. Wat heb je vandaag voor nieuws gehoord over stimuleren tot betere mondzorg? Hoe belangrijk vind je het om daarmee in de praktijk te gaan experimenteren? Hoe groot is je vertrouwen dat ook echt gaat doen? Daarover maakte het publiek een afspraak met zichzelf. De afspraak schreef de congresbezoeker in een brief aan zichzelf die hij over 4 weken thuisgestuurd krijgt.

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z

Verschillen tussen Europese tandartsen

Tandartsen zijn wereldwijd verschillend van elkaar. Dat is niet zo raar, met stuk voor stuk een andere opleiding, verschillende talen en verschillende normen en waarden. Een vergelijking tussen tandartsen in verschillende Europese landen leidt dan ook tot interessante resultaten.

Opmerkelijke verschillen
Anthony Kravitz, schrijver van The EU Manual of Dental Practice, onderzocht tandartsen wereldwijd, en merkte meerdere, opvallende verschillen op.

  • De meerderheid van de tandartsen werkt met een sociaal verzekeringsstelsel, net als in Nederland. Ook vele Oost-Europese landen adopteerden dit systeem, na de val van het ijzeren gordijn.
  • Waar Poolse tandartsen rond de 3500 patiënten kunnen verwachten, is dit in Spanje slechts 600.
  • 8 Europese landen kennen geen mondhygiënisten en in 6 landen waar mondhygiënisten werken moet deze groep zich registreren.
  • Slechts in 24 van de 32 onderzochte landen is schadevergoeding verplicht.
  • Er komen steeds meer tandheelkundeopleidingen. Waar in Engeland 16 verschillende scholen tandartsopleidingen aanbieden, zijn dit er in Italië 34.
  • In vele landen wordt alleen orthodontie en kaakchirurgie erkend als specialiteit.
  • Waar in sommige landen tandartsen gewoon ‘Dr’ voor hun naam mogen zetten, is dit in vele landen verboden

Wangedrag
Wat de Britse onderzoeker nog het meest verbaasde was dat doorhaling in een beroepsregister bij niet goed functioneren, wat in Engeland tot de belangrijkste regels behoort, zeldzaam is in andere landen. Slechts IJsland, Ierland en Nederland doen hier ook aan. In andere landen komen slecht gedragende tandartsen er vaak vanaf met slechts financiële sancties.

Bron: Dentistry

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z