Tand in oog laat blinde man weer zien

Een Britse man heeft een bijzondere operatie ondergaan. Een van zijn tanden werd in zijn oog geplaatst. Hierdoor kreeg de man zijn zicht deels terug, schrijft News.com.au.

De tand houdt een kleine plastic lens op zijn plek, waardoor de man weer kan zien. Omdat de tand bestaat uit lichaamseigen materiaal, zal het lichaam deze dentale prothese niet afstoten. Volgens artsen was de osteo-odonto-keratoprothese (OOKP) het laatste redmiddel voor de blinde man.

De operaties
Voor het plaatsen van de tand waren twee operaties nodig. Over de operaties is een documentaire gemaakt: The Day I Got My Sight Back.

Bron:
News.com.au

Lees meer over: Actueel, Opmerkelijk, Thema A-Z
diagnostiek bij pijn

Diagnostiek bij pijn

Bij pijn is de diagnose het allerbelangrijkste: het voorkomt overtreatment of een verkeerde behandeling. Waar moet u op letten bij de diagnosestelling? Verslag van de lezing van tandarts-endodontoloog Machteld Siers.

Pijn
Er zijn twee soorten pijn:

  1. Nociceptieve pijn: normale pijn die het meest bekend is, waarbij er een direct verband is tussen de stimulus en de respons.
  2. Neuropatische pijn: pathologische pijn, waarbij er een discrepantie is tussen de stimulus en de respons en er neurologische symptomen zijn.

Machteld Siers sprak tijdens het TP congres ‘Endo meets Resto’ over de nociceptieve pijn.

Diagnose
Het stellen van een diagnose van pijn bij een endodontische behandeling is het allerbelangrijkste. Het voorkomt overtreatment of zelfs een verkeerde behandeling. Voordat een diagnose is gesteld, kan geen behandeling plaatsvinden.

Onderdelen
Diagnostiek bestaat uit meerdere onderdelen:

1. Specifieke anamnese 
– Waar?
Locatie van de pijn
– Sinds wanneer?
Groot verschil tussen sinds korte of al langere tijd
– Wanneer?
Warm, koud, bij kauwen of aanraking
– Interval en frequentie van de pijn
– Is het element te hoog?
– Verandert de pijn?
Als de pijn na behandeling niet vermindert, kunt u zich afvragen of de goede diagnose is gesteld

2. Extra-oraal onderzoek
    – Zwelling
– Littekens
– Fistels
– Kaakgewricht

3. Intra-onderzoek
    – Slijmvliezen
– Mucosa
– Gingiva: sonderen is een zeer belangrijk onderdeel. Zijn er pockets?
– Conditie van de elementen: mobiliteit, restauraties, verkleuringen

Een luisterend oor en gezond verstand zijn daarnaast belangrijke aspecten van de diagnostiek. Vaak kan al een diagnose op basis hiervan gesteld worden en dient het onderzoek erna als bevestiging van deze diagnose. Zoek echter niet alleen naar bevestiging van wat je na het luisteren aanvankelijk denkt, maar ook naar het tegenovergestelde. Denk om de instinkers!

4. Testen
    – Percussie
– Koude en warmte
– Proefpreparatie
– Bijttest: ‘cracked tooth’, met behulp van een fract-finder
– Lokaal anesthesie

Alles gecombineerd resulteert dit in de diagnose.

Koude Warmte Percussie X-foto
Reversibel ++ +/-
Pijnlijk irreversibel +++ ++ +/-
Irreversibel met parodontitis apicalis +/- +/- + +/-
Parodontitis apicalis +++ +

De irreversibele pulpitis gecombineerd met parodontitis apicalis is een overgangsgebied, waarbij het element a-vitaal wordt, maar er nog lang niet altijd iets zichtbaar is op de röntgenfoto. Het element kan dan ook niet eenduidig op de testen reageren.
Bij de parodontitis apicalis is het belang van sonderen en vitaliteit testen groot. Er kan immers worden gedacht een gecombineerd paro-endo-probleem. Bij een puur parodontaal probleem is het element te allen tijde vitaal. Indien een element sensibel reageert: blijf eraf! Een endodontische behandeling heeft dan geen toegevoegde waarde.

Cervicale externe resorbtie
Een aparte diagnose, waarover nog veel te weinig bekend is. Zo weten we nog niet hoe het ontstaat en wat triggers zijn in het ontstaan hiervan. Er zijn nog geen causale verbanden gelegd. Dit maakt de diagnostiek ook lastig. Het wordt vaak pas te laat ontdekt en herkend, waardoor het betreffende element verloren is.

De pulpa blijft gezond, vitaal en normaal reversibel reageren. Het begint vaak diep, waardoor het intra-oraal niet te diagnosticeren is en röntgenfoto’s vereist zijn, maar ook hierop is het lastig zichtbaar. Het betreft een wolkerig beeld in tegenstelling tot cariës. Als het wel hoog zit, is het te herkennen aan een roze plek cervicaal op het element. Dit komt, omdat het bloed en granulatieachtig weefsel bevat. Hierbij onderscheidt het zich dus ook duidelijk van cariës.
Het is meestal solitair aanwezig, maar er is ook een casus bekend waarbij 12 elementen door resorbtie aangetast waren. Het maken van een status is slechts een momentopname, het komt immers bijna nooit tegelijk voor bij meerdere elementen.

CBCT
We zijn helaas vaak nog beperkt in onze diagnostiek. Op onze 2D-foto’s is lang niet altijd alles zichtbaar. CBCT kan hier uitkomt bieden, echter de straling is nog erg hoog bij deze techniek. Ook kan iets zichtbaar op de CBCT niet altijd één op één vertaald worden naar een diagnose door strooistraling. Per patiënt moet duidelijk aan de hand van het ALARA-principe bekeken worden of deze techniek een toegevoegde waarde kan hebben bij de diagnostiek.

Machteld Siers deed tandartsexamen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Haar werk als praktijkmedewerker in een algemene praktijk combineerde zij met een beroepsdifferentiatie tot tandarts-endodontoloog. In september 1999 heeft zij het examen tot tandarts-endodontoloog met succes afgelegd. Vanaf die tijd werkt zij als tandarts-docent, verbonden aan de vakgroep Preventieve en Curatieve Tandheelkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hier verzorgt zij zowel studentenonderwijs als PAO. Hiernaast voert zij sinds 1999 een verwijspraktijk voor endodontologie.

Verslag door Amée Swart, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Machteld Siers tijdens het TP congres Endo meets Resto

 

Lees meer over: Congresverslagen, Diagnostiek, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Gevangene ontsnapt voor tandartsbezoek

Een gevangene in Zweden had zoveel last van zijn gebit dat hij besloot te ontsnappen voor een tandartsbezoek, schrijft ZWP online.

De man had al meerdere keren geklaagd over kiespijn, maar hij kreeg geen behandeling. Daarom ging de gevangene zelf maar naar de tandarts.

Recidive
Na zijn illegale tandartsbezoek werd de straf van de man verlengd. Dat weerhield de man er echter niet van om vier dagen voordat zijn straf erop zat nogmaals naar de tandarts te gaan. Eenmaal in de praktijk werd een tand getrokken en was hij eindelijk van de pijn verlost.

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Rolstoel besturen met tong bij dwarslaesie

Met een speciale tongpiercing kunnen dwarslaesiepatiënten hun rolstoel besturen, schrijft ZWP online.

Door hun tong te bewegen kunnen dwarslaesiepatiënten binnen een half uur hun rolstoel leren besturen. Proefpersonen slaagden erin met een speciale tongpiercing een hindernisparcours af te leggen in hun rolstoel.

Hoe werkt het?
Als de tongpiercing beweegt, verandert het magnetisch veld. Deze verandering wordt geregistreerd door een speciale koptelefoon. De koptelefoon stuurt de bewegingen van de tongpiercing vervolgens door aan een Ipod die in verbinding staat met de rolstoel.

Verbetering
Eerder gebruikten dwarslaesiepatiënten al adembesturing. Tongbesturing is echter 3 maal sneller. Ook kunnen met tongbesturing meer opdrachten gegeven worden dan met adembesturing.

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Actueel, Opmerkelijk, Thema A-Z
dental office

De uitdaging van een gesaneerde praktijk

Lieneke Steverink-Jorna interviewde drie tandartsen met een zeer gesaneerde praktijk. Deze tandartsen leggen de nadruk op preventie en duurzame restauratie. Hoe bereikten zij hun hoge saneringsgraad? Wat vinden de patiënten daarvan? En voelen zij zich nog wel uitgedaagd in een praktijk waar alles op orde is?

Hameren op preventie
Richard Schäffer nam in 1982 een tandartspraktijk over waar de saneringsgraad zeer laag lag. Dat kwam door de portemonnee en de achtergrond van de patiënten.

De eerste dag had Richard 45 patiënten in een uur, de tweede dag 65! De eerste twee jaar werkte hij van 08.00 uur tot 23.00 uur. “Verstand op nul en doorwerken”, legt Richard uit. Hij trok zo’n 200-300 tanden per maand. Toch heeft hij van het begin het accent gelegd op preventie en duurzame restauraties. Nu heeft Richard 3750 patiënten en is zijn agenda maar twee dagen echt helemaal vol. De rest van de week heeft hij nog wel ruimte voor afspraken.

Gesaneerd patiëntenbestand
Richard legde zich steeds meer toe op preventie. In 2001 verhuisde hij met de praktijk en kreeg de beschikking over vier behandelkamers met vier preventieassistenten. “Dat was een hele investering, dus de tijd van liefdadigheid was voorbij. Ik ging meer, maar eerlijk, declareren. De praktijk groeide in die tijd tot 3500 patiënten. Tegelijkertijd verloor ik 1500 minder gemotiveerde patiënten.”

“Patiënten moeten erg wennen aan de moderne preventieve aanpak”, merkte tandarts Charlotte Jorna. Ze spreekt niet alleen van gesaneerde gebitten, maar ook van een gesaneerd patiëntenbestand. Toch heeft zij een praktijk met 1800 patiënten en een agenda die twee weken vol staat.

Even wennen
De voorganger van Richard was aan de behandeling van parodontitis niet toegekomen. Het tandvlees ging bloeden tijdens het reinigen. Dat begrepen veel patiënten niet. Ze vonden het onaangenaam. Bij hun vorige tandarts bloedde het niet, dus er zou vast iets mis zijn met hun huidige tandarts, dachten ze dan. “Zeer frustrerend, als je denkt het juist goed te doen”, aldus Richard.

Tandarts Yvonne Schalk-van der Weide ervoer hetzelfde. Zij nam haar huidige praktijk in 2006 over en is al 25 jaar tandarts. Haar praktijk telt bijna 5.500 patiënten en ze staat zo’n drie weken vol. Ook Yvonne hamert op preventie.

Yvonne merkt ook dat er voordelen zijn voor de patiënt: “Gelukkig zijn er ook veel mensen die dankbaar zijn dat we dingen gingen uitleggen. Zeker als ze merken dat het tandvlees stopt met bloeden. Dan heb je echt eer van je werk.”

Volhouden
“Toen ik net begon, stond ik bekend als de tandarts die in je tandvlees ging prikken”, vertelt Yvonne. Ik mat het DPSI, maar dat gebeurde daarvoor nooit. Ik vraag altijd weer aan mijn patiënten of ze nog tandenstokers gebruiken. Ik denk dat menig patiënt daar wel eens gek van wordt, maar het werkt wel!”

De tandartsen bleven volhouden. Financieel heeft de nadruk op preventie geen consequenties, merkte Richard: “Als een dag maar gevuld is, dan is het goed.” Ook scheelt het dat preventie nu goed te declareren is. Charlotte maakt duidelijk dat preventie voor de patiënt op lange termijn voordeliger kan zijn. “Hoe vaak de praktijk bezocht moet worden is heel persoonlijk en hoort ook bij een doordacht zorg- en preventieplan. We maken dit bespreekbaar en waar nodig met motivatie. Daarmee voorkom je onnodig veel aantasting van gezonde weefsels. Tegelijkertijd probeer je de praktijkbezoeker zo min mogelijk te belasten op financieel en logistiek gebied.”

Het geheim
Richard vertelt het geheim van een goed lopende gesaneerde praktijk: “Als je een goed gesaneerde praktijk wilt hebben, durf dan genoegen te nemen met minder financieel rendement voor preventie. Het duurt langer voordat je de vruchten kunt plukken. Maar als je werkt, komt het inkomen vanzelf. Ik kan mij voorstellen dat andere praktijk dit niet altijd kunnen doen. Als de vergoeding voor preventie beter zou zijn, wordt dat bezwaar opgeheven. Ook denk ik dat het voor een keten niet te realiseren is.”

Verder raadt Richard aan om geen concessies te doen aan materiaal en kwaliteit. “Bekijk het eindresultaat van elke behandeling alsof de behandeling om jezelf gaat. Ik wil altijd het beste. Durf een resultaat af te keuren en over te doen. De patiënt zal het na uitleg waarderen.”

Nieuwe uitdagingen
Een gesaneerde praktijk kan ook minder uitdagend zijn. “Je ‘standaardiseert’ de patiënt, wat het voor mij minder uitdagend maakt”, stelt Charlotte. “Maar je geniet meer vertrouwen. Dat is ook prettig. En wij ontvangen nog steeds nieuwe praktijkbezoekers, wat zeker uitdagend en spannend blijft.”

” Uitdaging vinden de drie tandartsen in andere dingen. “Een weekenddienst kan heel verfrissend zijn,” vindt Charlotte. “Je ziet bezoekers in je praktijk die te lang de mondzorg niet hebben bezocht.

Ook Richard ziet nog steeds veel uitdagingen in zijn werk. “Ik kom nu toe aan behandelingen en cursussen waar ik vroeger geen tijd voor had. Door het bijhouden van je vak kom je tot nieuwe uitdagingen. Bijvoorbeeld HKZ-certificering, andere behandeltechnieken leren, enzovoorts. Ik heb rust gevonden door mij volledig op behandelingen te concentreren. Het reilen en zeilen van de praktijk laat ik over aan mijn officemanagers.”

Charlotte zoekt ook de uitdaging in bij- en nascholing: “Ik hou van nieuwe dingen, niet van ‘op de winkel passen’. Ik ben mij in orthodontie gaan verdiepen om iets meer te bieden. Daardoor kan ik een deel van mijn taken delegeren. Zo heeft elke medewerker een nieuwe uitdaging. Ik vind het ook inspirerend om een praktijk met drie behandelkamers en vier à zeven vrouw personeel te hebben.”

Yvonne: “Werken in een nieuw pand met een prachtig team maakt het heel leuk! Het is mooi om de ontwikkeling van je teamleden te zien en mensen daarin te begeleiden. Daarnaast maken nieuwe technieken het werk leuker, zoals glasvezelbruggen, composietopbouwen en digitale mondscanners.” Ook Yvonne vond een uitdaging in bijscholing: “Doordat ik een masterclass tandheelkunde heb gevolgd, ben ik de praktijk ook meer gaan zien als een bedrijf. Het is leuk en uitdagend ook de zakelijke kant te ontwikkelen.”

NZa en tarieven
Hoewel de tandartsen nog genoeg uitdagingen zien, kunnen zij niet al hun plannen uitvoeren. De nieuwe regelgeving van de NZa zit daarbij soms in de weg. “Helaas heb ik sommige plannen in de vriezer moeten zetten vanwege de onzekerheid rondom de tarieven. Bijvoorbeeld nieuwe investeringen of verlengen van contracten.”

Hoewel Richard zich belemmerd voelt door de NZa, ziet Yvonne daar juist een uitdaging in: “Nu is het een uitdaging om om te gaan met dat wat de overheid ons oplegt. Ik ben niet van plan mij failliet te moeten laten verklaren, dus moet je ook een manier vinden om daar mee om te gaan.” Richard: “Het blijft een prachtig vak! Wat jammer dat de beleidsmakers dat vak om zeep willen helpen. Bezuinigingen gaan ten koste van de kwaliteit en voorzieningen voor de patiënt. De overheid speculeert erop dat zorgverleners hun bedrijf niet failliet laten.”

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist 

Lees meer over: Opinie, Thema A-Z
Fausse route: tand hoeft niet altijd te worden getrokken

Fausse route: tand hoeft niet altijd te worden getrokken

Een fausse route bij een wortelkanaalbehandeling betekent niet altijd het einde van de tand, schrijft ZWP online.

Met de juiste vulling is de prognose van de tand gunstig, stelt een Duitse tandartsenvereniging. Hoe sneller er gedicht wordt, hoe groter de kans op een geslaagde wortelkanaalbehandeling. De tand hoeft dan niet getrokken te worden.

Vulling
Afhankelijk van de soort fausse route zijn verschillende oplossingen mogelijk. In de tandkroon kan met kunststof gevuld worden, voor de wortel is cement geschikt.

Voorkomen
Toch is het altijd beter om een fausse route te voorkomen. Dit kan door goede bestudering van röntgenbeelden en de juiste preparatie van het wortelkanaal. Ook beter zicht met een loepbril of operatiemicroscoop kan helpen.

Bron:
ZWP online

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
patientenkaart

Achmea vordert declaraties terug bij tandartsen

Achmea vordert de komende maanden declaraties terug bij meer dan duizend tandartsen. Het gaat hierbij om een bedrag van potentieel 4 miljoen euro.

Het overgrote deel van de Nederlandse tandartsen doet alles keurig volgens de regels, stelt Achmea. Er is echter een groep van ongeveer duizend tandartsen waarvan Achmea heeft vastgesteld dat ze de laatste drie jaar onterechte declaraties hebben ingediend. De eerste 250 tandartsen hebben daarover inmiddels een brief gehad.

Onderzoek
Karin Hoekstra, manager zorginkoop mondzorg: “De tandarts bepaalt welke behandeling het best voor een patiënt is. Het is vervolgens onze taak als verzekeraar om te controleren of de zorg die de tandarts geeft aan onze verzekerde volgens de regels gebeurt, of de behandeling de meest logische behandeling is en of deze ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.”

Combinaties
Het afgelopen jaar heeft Achmea uitvoerig onderzoek gedaan naar tandartsdeclaraties waarbij twee categorieën behandelingen eruit sprongen. Daarvan wordt al het ten onrechte uitgekeerde geld nu teruggevorderd. Het gaat om combinaties van declaraties die niet met elkaar kunnen samengaan. Zoals het apart declareren van het aanbrengen van een beschermlaag bij een tand of kies terwijl die ook al in rekening is gebracht bij de declaratie van een reparatie aan kies of tand. Ook gaat het om declaraties van behandelingen die helemaal niet of niet volgens de regels hebben plaatsgevonden.

Reactie NMT: Achmea veegt eigen straatje schoon ten koste van tandartsen
Zorgverzekeraar Achmea stelt dat tandartsen sinds 2010 gemiddeld 4.000 euro per tandarts onterecht hebben gedeclareerd. Daarmee gaat Achmea willens en wetens voorbij aan de rol die de verzekeraar zelf in dit traject speelt, zegt de NMT. “De tarieven en declaratiecodes voor tandheelkundige verrichtingen zijn zwaar verouderd,” zegt Alexander Tolmeijer, lid van het hoofdbestuur van de NMT. “Dat weet Achmea als geen ander. Wij zijn al tijden met hen in overleg over het feit dat deze tarieven de inhoud van de huidige behandelingen niet dekken. Achmea heeft zich daarvoor horende doof getoond, heeft niet mee willen werken aan een oplossing en spuugt nu de tandarts publiekelijk op de witte jas.”

Binnen de beroepsgroep tandartsen is veel discussie hoe je moderne behandelingen moet declareren volgens de verouderde codes, zegt Tolmeijer. “Achmea ziet voor sommige aandoeningen maar één type behandeling, maar binnen de beroepsgroep zijn de meningen daarover verdeeld. Sommige omschrijvingen voor declaraties dateren uit 1980, terwijl de techniek niet heeft stilgestaan. Zo is het aantal kronen spectaculair gedaald omdat tandartsen vaker zelf creaties met witte vullingen maken. Dan wordt er minder van het originele gebit verwijderd, en het is ook goedkoper. De tarieven hiervoor kloppen niet meer en de omschrijvingen evenmin. Als we ons toch aan de oude codes moeten houden, is moderne mondzorg niet mogelijk en is de patiënt anno 2014 de dupe.”


Bron:
Achmea
NMT

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Rekening

NZa analyseert declaraties in mondzorg, huisartsenzorg, farmacie en GGZ op fraude

De NZa doe onderzoek naar zorgfraude. Als onderdeel van dit onderzoek heeft bureau Fraude Detectie Expertise Centrum (FDEC) de declaratiebestanden van huisartsen, mondzorgverleners, extramurale farmacie en de GGZ onder de loep genomen.
In een factsheet laat de NZa voorbeelden zien van zaken die naar voren zijn gekomen. In juli 2014 komt de NZa met een eindrapportage.

Totaalbeeld
Uit het onderzoek blijkt dat op veel plaatsen declaratieregels zijn overtreden. Daarin kunnen we een onderscheid maken. Sommige zaken zijn evident fout. Bijvoorbeeld een huisarts die vijf in plaats van vier kwartalen in een jaar het inschrijftarief declareert. Andere zaken, zoals iemand die opvallend vaak de apotheek bezoekt, gaat de NZa nader onderzoeken om vast te stellen of hier sprake is van fraude of niet. De analyse levert het volgende totaalbeeld op van aan declaratiefouten en afwijkende casuïstiek (in miljoen euro):



In de factsheet bespreekt de NZa voorbeelden van declaratiefouten en zaken die nader onderzocht moeten worden.

Mondzorg
De NZa meldt dat het onderzoeksteam in de mondzorg opvallende zaken tegenkwam. Volgens de NZa declareren bijvoorbeeld tandartsen en orthodontisten bepaalde combinaties van behandelingen die je niet in combinatie met elkaar mag declareren. De reden daarvan is dat je anders dubbel betaalt voor bepaalde verrichtingen. In 2011 is daarmee 7,7 miljoen euro teveel vergoed.

Volgens de NZa komt het daarnaast voor dat er bij kinderen kronen, wortelkanaalbehandelingen en gebitsprothesen worden gedeclareerd. De NZa geeft aan dit verder te gaan onderzoeken.


Bron:
NZa




 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Tandheelkundegebouw Radboud Universiteit Nijmegen wordt gerenoveerd

Het tandheelkundegebouw van de Nijmeegse Radboud Universiteit wordt verbouwd. De renovatie vangt aan in de zomer van 2014. Dat schrijft het Algemeen Nijmeegs Studentenblad.

Het gebouw krijgt verschillende ingangen voor patiënten en medewerkers en studenten. Ook voor leveranciers komt er een aparte ingang. Daardoor wordt de ontvangst van patiënten verbeterd en krijgt het gebouw een betere indeling. De verbouwing moet in 2017 afgerond zijn.

Bron:
Algemeen Nijmeegs Studentenblad

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Stichting Onafhankelijke Hulpverlening: Waarden belangrijker dan tarieven

De professie reageert allergisch op tariefmaatregelen. De NZa en de zorgverzekeraars verwachten niet anders. Een professie die daarover verontwaardigd is, is voor deze instanties dan ook een kat in het bakkie. Pers en publiek zal hen zelfs bijvallen. Het imago zal er dus niet beter op worden.

De Stichting Onafhankelijke Hulpverlening stelt zich anders op. Deze stichting, die naar aanleiding van de Wet Tarieven Gezondheidszorg is opgericht in 1986, is nieuw leven ingeblazen. Echte veranderingen komen niet van boven maar van beneden. Daarom richt de SOH zich op tandartsen die voor kwaliteit gaan. Daarbij speelt onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid een grote rol. Dat betekent dus dat jouw kwaliteit niet afhankelijk wordt gesteld van ‘gemiddelden’. De SOH heeft wat dit betreft haar visie over wat kwaliteitsbeleid is op haar website staan.

Goed om te weten
Tandartsen die zich bij de SOH hebben geregistreerd worden voorzien van korte berichten “Goed om te weten”. Deze berichten zijn speciaal bestemd voor hen en met name voor hun patiënten. Er wordt daarin uitgelegd wat kwaliteit is en wat die kwaliteit schaadt. Bovenal zullen ze worden geïnformeerd over wat er zich achter de schermen afspeelt van zorgverzekeraars en overheidsinstanties. De SOH heeft hiertoe een bedrijfsonderzoeker aan het werk gezet.

Geregistreerd
Inmiddels hebben zich meer dan 175 tandartsen geregistreerd. Dat is goed voor meer dan 100.000 patiënten. De SOH neemt echter aan dat veel meer tandartsen de waarde van deze aanpak inzien. Zij kunnen zich dan registreren via de website. Op die manier neem je verantwoordelijkheid. Daarbij hoort ook het informeren van je patiënten over de schadelijke effecten van het huidige beleid met de daarachterliggende belangen. Op die manier wordt de power aangeboord die nu nog passief is: de patiënt.
Den Haag zal moeilijk stil kunnen blijven zitten als meer dan 100.000 mensen beschikken over met name de bedrijfsinformatie die onthullend en onthutsend is. Op dat moment is de tijd rijp om aandacht te vragen voor de beleidsvisie van de SOH die zowel het belang van patiënten als van tandartsen omvat.

Door:
Stichting Onafhankelijke Hulpverlening

Lees meer over: Management, Ondernemen, Opinie, Tarieven, Thema A-Z

Nog geen 5% van tandartspraktijken geeft aan contract met zorgverzekeraar te hebben

Slechts 4,6% van alle tandartspraktijken geeft op hun praktijkwebsite aan een contract gesloten te hebben met een zorgverzekeraar. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl De vergelijkingssite bekeek meer dan 3.500 websites van tandartspraktijken. 


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Nieuwe piercing laat drager pronken met gebit

‘Je tanden laten zien’ krijgt een geheel nieuwe betekenis voor dragers van een nieuw soort piercing. De piercing biedt zicht op de ondertanden zonder dat de drager zijn of haar mond open hoeft te doen, schrijft Spickmich.

De nieuwe piercing wordt gedragen in de onderlip. De tanden zijn zichtbaar doordat de piercing een plaatje van transparante kunststof bevat ter grootte van een euro. Dragers van de nieuwe piercing maken eerst een gat in hun onderlip. Dit gat wordt vervolgens steeds verder opgerekt. Als het gat de juiste grootte heeft bereikt, wordt de ronde piercing geplaatst.

Bron:
Spickmich

Lees meer over: Actueel, Opmerkelijk, Thema A-Z
dental office

Independer: Meer consumenten sluiten tandartsverzekering af

De aanvullende tandartsverzekering wordt voor 2014 vaker afgesloten dan voor 2013 het geval was, meldt Independer.
Van de consumenten die via Independer overstappen naar een andere zorgverzekering kiest 54% een tandartsverzekering. Dit is hoger dan in 2013 toen dit nog 48% was.

Andere aanvullende verzekeringen zijn minder populair. De website concludeert dit na analyse van bijna 2,5 miljoen vergelijkingen van zorgverzekeringen in de afgelopen zes weken. Met name fysiotherapie en medische hulp in het buitenland worden veel minder gevraagd.

Bron:
Independer

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

De slechtste slogan van 2013: We do our business in your mouth

De website Slechte slogans organiseerde tussen 1 en 15 december de verkiezing slechtste slogan van 2013.
De slogan We do our business in your mouth, van een Amerikaanse tandartsenpraktijk kwam met 18% van de stemmen als slechtste uit de bus. 1500 mensen brachten hun stem uit. De uitslag is bekendgemaakt tijdens het televisieprogramma Studio MAX Live.

Initiatiefnemers van het project Slechte slogans zijn Christine Liebrecht en Tefke van Dijk. Zij doen allebei ‘iets met taal’. Christine Liebrecht is Neerlandica en Communicatiewetenschapper. Tefke van Dijk is freelance journalist, tekstschrijver en redacteur bij De Schrijfzolder.

Dec 2013

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
doorverwijzen

Financiële band tussen arts en fabrikant openbaar

Vanaf 2015 worden financiële relaties tussen leveranciers van medische hulpmiddelen en artsen openbaar gemaakt.
Minister Edith Schippers heeft hierover afspraken gemaakt met de betrokken organisaties, meldt zij in een brief aan de Tweede Kamer schrijft Medisch Contact.

Volgens de al twee jaar bestaande gedragscode medische hulpmiddelen zijn reclame en beïnvloeding toegestaan, maar moet er altijd een ‘zuivere relatie’ zijn tussen de zorgverleners die deze middelen inkopen en gebruiken en leveranciers hiervan.

De informatie over de financiële relaties wordt mogelijk in het Transparatieregister Zorg opgenomen. Dit register bestaat sinds april van dit jaar.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
NZa beboet twee tandartsen

NZa beboet twee tandartsen

De NZa heeft tandarts Van Hugten uit Hilversum en tandarts De Boer uit Schiedam een boete opgelegd van 20.000 euro. Volgens de NZa geven beide tandartsen geen openheid over de kosten en opbrengsten in het kader het kostenonderzoek, melden TV Rijnmond en De Gooi en Eemlander. Als de praktijken niet alsnog de gevraagde gegevens aanleveren, krijgt zij een nog hogere boete.

Tandarts de Boer zegt op TV Rijnmond niet mee te zullen werken aan het onderzoek. ”Ze komen me maar ophalen,” klinkt hij strijdvaardig. ”Ik vind de boete in geen verhouding staan. Ik heb toch geen slechte zorg geleverd?”, aldus de quote op TV Rijnmond.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Zorgconsument voelt zich minder een product

De consument begint te wennen aan marktwerking in de zorg.  Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor uitgevoerd door Newcom.

In 2011 voelde 54% van de consumenten zich ‘een product’ in de zorg. Dit is in 2013 afgenomen naar 40%.
Consumenten ervaren steeds meer keuzevrijheid. 59% van de Nederlanders is het eens met de stelling dat er binnen de zorg in Nederland voldoende keuzevrijheid is. In 2011 bedroeg dit 44%.

Vermoeden van fraude bij tandarts en ziekenhuis
Ruim de helft van de consumenten (55%) controleert de zorgrekening. De helft van de consumenten die in het afgelopen jaar een rekening heeft ontvangen heeft moeite met het beoordelen van de rekening. Van de ondervraagden vermoedt 7% te maken hebben gehad met frauduleuze zorginstellingen en weet 1% dit zeker. Dit vermoeden leeft met name bij de tandarts (38%) en bij het ziekenhuis (30%).

Persoonlijker en klantgerichter
61% van de Nederlanders heeft een goed gevoel bij de gezondheidszorg. In 2011 bedroeg dit 48% en in 2012 was dit opgelopen tot 53%. Er zijn ook verbetermogelijkheden. De gezondheidszorg wordt door 50% van de Nederlanders nog niet als klantgericht ervaren. De kwalificatie persoonlijk scoort ook nog vrij laag (53 %). Betrouwbaar (71 %) en kwalitatief (82 %) zijn aspecten die men meer toedicht aan de gezondheidszorg in Nederland.

Newcom voert sinds 2005 jaarlijks de Gezondheidszorgmonitor uit. In december 2013 is de meest recente versie van dit onderzoek uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1018 inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder. In het onderzoek van 2013 zijn vragen opgenomen over klantgerichtheid van ziekenhuizen en de beleving van de zorgconsument over de keuzevrijheid en marktwerking in de zorg.

Dec 2013

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Kwaliteitsprijs voor ouderenproject mobiele tandartsen UZ Gent

UZ Gent kreeg van het Rode Kruis Vlaanderen en het Centrum voor Ziekenhuis- en Verplegingswetenschap (CVZ) van de KU Leuven de kwaliteitsprijs voor het project Gerodent, meldt Nieuwsblad.be.

Project mondzorg kwetsbare ouderen
Het project is gericht op de mondzorg voor kwetsbare ouderen die vaak niet in staat zijn zelf de tandarts te bezoeken. Met de Geromobiel bezoeken tandartsen woonzorgcentra van ouderen.

Bron:
Nieuwsblad.be


Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

IGZ pleit voor verplichte visitatie en minder vrijblijvende bij- en nascholing

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vindt dat alle beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan visitaties of andere vormen van inhoudelijke, collegiale toetsing. Dit geldt ongeacht of iemand in loondienst is of zelfstandig werkt. De IGZ schrijft dit in  het visiedocument De staat van de gezondheidszorg 2013 dat op 13 december werd gepubliceerd. Deelname zou ook vanuit de beroepsorganisaties een beroepsnorm moeten zijn, volgens de inspectie.

Herregistratie en na- en bijscholing
Ook pleit de IGZ voor het stellen van meer inhoudelijke eisen aan de herregistratie. ‘Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een beroepsbeoefenaar deelneemt aan visitaties en aantoonbaar werkt aan verbeterpunten hieruit. Ook na- en bijscholing moet minder vrijblijvend worden: deelname volstaat niet als mensen de scholing niet met een positief resultaat afsluiten.’

Solisten
Ook solistisch werkende beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan intercollegiale toetsing en aantoonbaar werken aan het voortdurend verbeteren van hun competenties volgens de IGZ. ‘Wanneer een solist minder gaat functioneren, hebben collega’s wel degelijk een verantwoordelijkheid om te acteren, onafhankelijk van de vorm waarin de samenwerking plaatsvindt.’

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Verhoog het succes van uw praktijk met de DIAGNOcam

De KaVo DIAGNOcam is de nieuwe methode voor cariësdiagnostiek, die de tand gebruikt als een lichtgeleider en een live beeld op uw beeldscherm creëert.  Hiermee identificeert u aanwezige cariëslaesies en cracks met gemak.

Whitepaper over KaVO DIAGNOcam
Ontdek de economische integratie en de overtuigende patiëntcommunicatie van deze nieuwe methode voor cariësdiagnostiek met de whitepaper serie over de KaVo DIAGNOcam. Leer van andere DIAGNOcam gebruikers hoe u dit instrument kunt gebruiken, promoten en ervan kunt profiteren in uw eigen praktijk. In de eerste whitepaper kunt u lezen over 3 DIAGNOcam gebruikers die hun methodes presenteren om de DIAGNOcam succesvol en winstgevend in uw praktijk te integreren.

Download de whitepaper






 

Lees meer over: Apparatuur, Diagnostiek, Producten