tros-radar

Uitzending Tros Radar over declaratiefraude in zorg

Tros Radar zendde op 18 november een uitzending uit over declaratiefraude in de zorg.

De NMT keurt elke fraude af en meldt naar aanleiding van deze uitzending op haar website: ‘De relatie tussen tandarts en patiënt is gebaseerd op vertrouwen. Een patiënt moet er van op aan kunnen dat zijn tandarts goede zorg levert en zich houdt aan de wet- en regelgeving.’ De NMT is er dan ook voorstander van dat onderbouwde constateringen van fraude onder de aandacht worden gebracht van de NZa en zo nodig van het Openbaar Ministerie.”

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Illegale tandarts krijgt 3 maanden celstraf

Een Canadese tandarts met een praktijkruimte in een slaapkamer moet drie maanden celstraf uitzitten. Ook moet hij de onderzoeks- en gerechtskosten van 140.000 dollar betalen. De man opereerde patiënten zonder goedgekeurde materialen en onder onhygiënische omstandigheden schrijft de Montreal Gazette.

Verbod
Door onderzoek na een klacht was de praktijk van de Candase tandarts in mei ontdekt en gesloten. In 2003 kreeg de man al eens een werkverbod, omdat hij zonder het juiste diploma werkzaamheden als tandarts uitvoerde.

Onhygiënisch
Toch had de man een praktijk geopend in een slaapkamer. Er was echter geen gesteriliseerd water en de sterilisatiemachine was niet aangesloten. Waarschijnlijk zijn ongeveer 450 mensen behandeld. Deze mensen worden opgeroepen om zich te laten testen op ziekten die overdraagbaar zijn door bloed, zoals HIV en hepatitis. Ondanks een beloning van 2000 dollar blijft de oplichter onvindbaar.

Bron:
Montreal Gazette

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

IGZ toetst nu ook op vakinhoudelijke richtlijnen

Uit recente IGZ-rapporten blijkt dat IGZ haar toetsingskader heeft aangevuld met de vakinhoudelijke richtlijnen. Dit komt naast de al gebruikelijk toetsing op het volgen van de WIP-richtlijn, de eisen rondom radiologie en het KEW dossier.

WIP-richtlijn en KEW dossier
De tandartspraktijken zijn de laatste jaren geconfronteerd met een inspectie die praktijken toetst op met name de WIP-richtlijn en de eisen rondom radiologie. Dit heeft geleid tot meerdere sluitingen van tandartspraktijken. Veel praktijken hebben om deze reden de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verbeteren van de hygiëne en infectiepreventie binnen de praktijk.

Vakinhoudelijke richtlijnen
De inspecties van IGZ gaan onverminderd door. Uit recente rapportages blijkt echter dat IGZ haar toetsingskader heeft verruimd. Een gesprek van adviseur Sjoerd Kuiken met een IGZ-inspecteur bevestigde deze nieuwe werkwijze. Sinds kort worden bezochte praktijken ook getoetst op diverse vakinhoudelijke richtlijnen. Via dossieronderzoek wordt namelijk beoordeeld of de praktijk aantoonbaar deze vakinhoudelijke richtlijnen volgt. De inspectie hanteert als uitgangspunt bij haar beoordeling dat wat niet is opgenomen in het dossier ook niet is uitgevoerd.

Toetsing (vakinhoudelijke) richtlijnen
De IGZ toetst praktijken tegenwoordig ook op de volgende (vakinhoudelijke) richtlijnen:

  • Richtlijn Periodiek Mondonderzoek UMC St. Radboud 2007
  • Paroprotocol (NVVP 2012)
  • Richtlijn Tandheelkundige Radiologie NMT 2007
  • European guidelines on radiation protection in dental radiology; The safe use of radiographs in dental practice. Radiation protection Europese commissie 2004
  • Guidelines on CBCT for Dental en Maxillofacial Radiology, 2011, Sedentexct
  • Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen, NMT, NVVK, CBO en anderen, 2012
  • Algemene richtlijn tandheelkundige implantaten, NVOI 2012
  • Consensus report: Quality guidelines for endodontic treatment, European Society of Endodontology, NVVE 2006
  • Gedragsregels voor tandartsen
  • Praktijkwijzer WGBO in de praktijk, NMT 2006
  • Richtlijn Horizontale en Verticale verwijzing, NMT 2002
    – Horizontale verwijzing
    – Verticale verwijzing
  • Richtlijn Samenwerking Tandtechnicus, NMT 2002
  • Praktijkwijzer Verwijzing en Taakdelegatie, NMT 2005
  • Richtlijn patiëntendossier, NMT 2006
  • Meldcode Tandheelkunde Kindermishandeling en Huiselijk Geweld, NMT 2011
  • Tariefbeschikking Tandheelkundige Zorg 2013, NZA TB/CU-7042-01

Uitgebreid toetsingskader IGZ
Klik hier om het uitgebreide toetsingskader van IGZ te bekijken.

Door:
Sjoerd Kuiken – Sjoerd Kuiken adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving (inclusief de vakinhoudelijke richtlijnen), ISO 9001 kwaliteitssystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

HEMA verkoopt nu ook zorgverzekeringen met optie voor aanvulllende tandzorg

HEMA komt met een eigen zorgverzekering. Vanaf nu kan heel Nederland zich per 1 januari 2014 bij HEMA verzekeren tegen zorgkosten. Iedereen die overstapt naar de zorgverzekering van HEMA krijgt het hele jaar 10% korting op bijna alles van HEMA.

Aanvullende tandzorg
De basispremie van de zorgverzekering van HEMA bedraagt 89 euro per maand bij het wettelijke eigen risico van 360 euro. Klanten die kiezen voor een vrijwillig eigen risico van 500 euro bovenop het wettelijk eigen risico betalen slechts een premie van 69 euro per maand. Ook de aanvullende pakketten en tandartsdekkingen hebben de vertrouwde HEMA-eenheidsprijzen: aanvullende zorg is er voor 6, 12 en 18 euro, aanvullende tandzorg kost 11, 22 of 33 euro.

Kinderzorglijn en overstapassistent
De zorgverzekering van HEMA biedt verder een speciale kinderzorglijn, waar consumenten gratis terecht kunnen met vragen over kinderzorg. De gespecialiseerde medewerkers van de kinderzorglijn helpen bijvoorbeeld met het zoeken naar
een logopedist of verwijzen naar een kindvriendelijke tandarts of fysiotherapeut. Bovendien biedt HEMA een overstapassistent, die consumenten kunnen bellen voor vragen over overstappen.

Risicodrager
Voor dit nieuwe product werkt HEMA samen met zorgverzekeraar Menzis, die risicodrager is van de zorgverzekering. De klant merkt daar overigens weinig van. Zowel het online zorgoverzicht als bijvoorbeeld de telefonische klantenservice gaan via HEMA.

Logische stap
HEMA is al sinds 2004 succesvol actief op het gebied van online verzekeren. Onder meer de autoverzekering en de reisverzekering zijn erg populair vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding en de begrijpelijke taal waarin de voorwaarden zijn geschreven.
Van Zetten: “Wij zien onze zorgverzekering als een wezenlijke toevoeging aan ons productaanbod waarmee we nog beter invulling kunnen geven aan de missie van HEMA: het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen leuker en makkelijker maken.”

Meer informatie is te vinden via www.hema.nl/zorg

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
studenten

ANT: extra opleidingsplaatsen tandartsen hard nodig

De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) is blij met het advies van het Capaciteitsorgaan om het aantal opleidingsplaatsen voor tandartsen structureel te verhogen van 240 naar 287. De ANT roept minister Schippers op het advies over te nemen.

Tekorten
Er worden de komende jaren grote tekorten voorzien, doordat circa 40 procent van de tandartsen binnen tien jaar met pensioen zal gaan. Tegelijkertijd neemt de vraag naar mondzorg flink toe door de vergrijzing van de Nederlandse samenleving. Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT: “Nederland mag niet afhankelijk zijn van tandartsopleidingen in het buitenland en dat is nu wel het geval. Er zullen dan ook meer tandartsen moeten worden opgeleid om goede en toegankelijke tandheelkundige zorg voor patiënten in alle delen van het land te waarborgen.” De huidige beperkte opleidingscapaciteit van tandartsen in Nederland zal in de nabije toekomst grote gevolgen hebben voor patiënten, zo waarschuwt de ANT. Er zijn minder tandartsen beschikbaar, patiënten moeten verder reizen en patiënten krijgen vaker te maken met buitenlandse tandartsen.

Buitenlandse tandartsen
Het aantal buitenlandse tandartsen dat in Nederland een praktijk opent, is nu al ongeveer gelijk aan het aantal afgestudeerde Nederlandse tandartsen. Bovendien werken buitenlandse tandartsen vaak niet op de manier die hier gebruikelijk is. Vaartjes: “Er kunnen soms vraagtekens worden geplaatst bij de kwaliteit. Daarnaast is lang niet iedereen de Nederlandse taal machtig. Dat zouden wij wel als eis willen stellen voor instromende tandartsen. Op dit moment heeft VWS daar geen regels voor vastgelegd. De ANT is echter wel voorstander van zo’n eis, mede met het oog op de kwaliteit van de mondzorg.”

Advies
De ANT is positief over het advies van het Capaciteitsorgaan, dat adviseert over het aantal opleidingsplaatsen in de zorg, zoals vastgelegd in het Capaciteitsplan 2013. In dit plan adviseert het Capaciteitsorgaan om de instroom in de opleidingen tot tandarts fors te verhogen. Het advies wordt onderbouwd door een aantal uitgevoerde onderzoeken, onder andere naar de buitenlandse instroom van tandartsen in Nederland, de regionale spreiding van tandartsen en een consumentenpeiling over het gebruik en de perceptie van de eerstelijns mondzorg.

Deeltijd en vergrijzing
De mondzorgsector is in snel tempo aan het veranderen. Niet alleen wordt voorzien dat circa 40 procent van de tandartsen binnen 10 jaar met pensioen zal gaan. Ook de samenstelling van de uitstroom van de universiteiten wordt gedomineerd door vrouwelijke studenten die vaker in deeltijd het vak gaan uitoefenen of die in het geheel niet gaan werken als tandarts. Met het oog op de toch al beperkte opleidingscapaciteit in Nederland betekent dit dat er binnen nu en tien jaar een tekort aan bevoegde en goed opgeleide tandartsen is. Ook met het oog op de vergrijzing van de Nederlandse bevolking. Ouderen hebben vaker en langer mondzorg nodig. De ANT heeft hierover afgelopen zomer een brandbrief geschreven aan de minister.

Extra
In 2010 adviseerde het Capaciteitsorgaan ook om de instroom van tandartsen te verhogen, maar het advies is toen niet opgevolgd door de minister van VWS. ”We hopen dat de minister nu verstandiger is”, stelt Vaartjes. “We kunnen de problemen niet langer voor ons uitschuiven. Nederland heeft recht op goede en veilige mondzorg, ook in de toekomst. Dat betekent dan ook: nu investeren in extra opleidingsplaatsen, zodat er in de toekomst geen problemen ontstaan.”

Bron:
ANT

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Angstbegeleiding in 3 minuten

Tijd is een beperkende factor en de behandeling dient aangepast te worden aan de patiënt en niet andersom. Leonard Wetzels, angsttandarts bij het CBT Fatima, over hoe u een angstige patiënt in drie minuten kunt begeleiden.

Tijd is een beperkende factor. Maar de behandeling dient aangepast te worden aan de patiënt en niet andersom. Daarom vertelde Leonard Wetzels tijdens de netwerkbijeenkomst van het CBT Fatima te Nieuw Wehl hoe u een angstige patiënt in drie minuten kunt begeleiden.

Als u een patiënt uit de wachtkamer ophaalt, kunt u direct zien of iemand bang is. De patiënt slaakt dan bijvoorbeeld een zucht of schudt u een klamme hand. Angst voor de tandarts komt veel voor. Maar liefst 40% van de Nederlanders is angstig voor de tandarts, 20% is erg angstig en 5% vermijdt de behandeling geheel. 800.000 Nederlanders gaan nooit naar een tandarts omdat ze angstig zijn. Leonard Wetzels sprak vooral over de 40% die tandartsen en mondhygiënisten nog prima in de eigen praktijk kunnen behandelen. Tenminste, als zij weten hoe.

Vijf tips
Vijf algemene tips bij behandeling angstige patiënten

  1. Werk altijd vanuit vertrouwen
    Doe dit bij elke patiënt, ook bij niet angstige. Het moet klikken tussen de patiënt en behandelaar. Dat is afhankelijk van chemie tussen patiënt en behandelaar. Maar ook moet de patiënt goede ervaringen krijgen: “Je moet je bewijzen.” Goede afspraken vooraf zijn essentieel. Dat geldt over en weer.
  2. Behandel zo pijnloos mogelijk
    Voer een goed (100%) en betrouwbaar verdovingsbeleid. Eerlijkheid loont: beloof geen gouden bergen. Als u het niet zeker weet, zeg dan: “Ik weet niet of het gaat helpen”. En natuurlijk dient u voorzichtig te behandelen.
  3. Behandel zo voorspelbaar mogelijk
    Maak gebruik van Tell-Show-Do, in niet-bedreigende taal. Doe dit niet te kinderachtig, maar vertel gewoon wat u gaat doen. Laat de patiënt meekijken met een spiegel. Het is aan te bevelen om tijdens de behandeling te vertellen hoe ver u bent en wat de patiënt kan verwachten. Spreek een tijdsduur af per behandeling.
  4. Behandel zo beheersbaar mogelijk
    Mensen krijgen traumatische ervaringen als ze zich hopeloos voelen. Dit is belangrijker dan of het iets zeer doet of niet. Spreek een stopteken af. De wetenschap dat deze er is, is vaak al voldoende geruststellend. Nadeel is wel dat u dit MOET nakomen. Anders is het vertrouwen weer kwijt. Deel de behandeling op in kleinere stukken, van enkele seconden. Geef de patiënt zoveel mogelijk controle over wat u doet.

Do’s en Dont’s
Wetzels gaf ook enkel Do’s en Dont’s:

Do’s

  • Wees voorspelbaar
  • Maak het beheersbaar
  • Zorg ervoor dat de behandeling pijnvrij is
  • Kom afspraken na, ook als het niet goed uitkomt
  • Pas u – als behandelend team – aan de patiënt aan en niet andersom

Dont’s

  • Niet nakomen van afspraken, in het bijzonder het stopteken
  • Bot of boos reageren: “Ik ben bijna klaar”, “Nog een klein stukje, ik heb al zo vaak verdoofd, de kies moet wel verdoofd zijn”, “u vergist zich.” Of nog erger: “Stel u niet zo aan”.
    Dit onthouden patiënten en zij gaan hier doemverhalen van maken.

Communicatie
Wetzels gaf nog enkele tips voor communicatie met uw patiënt.

Let goed op uw taalgebruik. Zeg geen nare woorden zoals pijn, boren, naald en voelen. Laat ook niet het woord “proberen” vallen. Dit is een vervelend woord omdat het insinueert dat het mis kan gaan. Als angstpatiënten dit horen, zijn ze een stuk minder gerust. Gebruik ook geen niet-boodschappen, zoals “het doet geen pijn” of “u hoeft niet bang te zijn”. Veel mensen letten namelijk meer op de woorden “pijn” en “bang” en verwerken het woord “niet” minder.

Protocol
Hieronder vindt u een protocol voor omgang met angstige patiënten.

  • Initiële diagnostiek
    Herken de angstpatiënt
  • Maak het bespreekbaar
    Wees respectvol. Vraag: “ Klopt het dat u hier moeite mee heeft?”
  • Waar is patiënt bang voor?
    Vraag “Waar bent u NU bang voor?”
  • Ramp
    Vraag patiënt wat hij het allerengste vindt wat kan misgaan
  • Doe een interventievoorstel
    “Als ik het nu 100% verdoof, kan het dan nog misgaan? En als u uw vinger opsteekt, dan stop ik en verdoof ik desgewenst bij.”
  • Tijdens behandeling
    Vraag: “En? Is het goed verdoofd?”. Weiger door te behandelen, als ‘het wel gaat’ en verdoof bij. Wees daar zelf koppig in, u houdt zich aan uw afspraak.
  • Post-operatief
    Vraag: “En? Was het nu nog zo spannend? Als we dit nu altijd zo aanpakken?”

Het bovenstaande protocol kost slechts 3 minuten.

Resultaat
De angst daalt vaak al na 2 behandelingen. Misschien zelfs wel blijvend. Dit levert u een tevreden patiënt op, die actief participeert in de behandeling. Er is mogelijk een positief effect op de therapietrouwheid. Door al deze dingen neemt uw arbeidssatisfactie toe. Lukt het niet? Dan kunt u altijd doorverwijzen naar de tweedelijnszorg.

Verslag door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van angsttandarts Leonard Wetzels tijdens denetwerkbijeenkomst van het Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT) Fatima te Nieuw Wehl.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
Brushing Teeth

Helft cariës ontstaan voor vierde levensjaar

Waarschijnlijk is de helft van de cariësschade bij brugklassers al ontstaan voor het vierde levensjaar. Dat stelt de voorzitter van de Duitse beroepsvereniging voor tandartsen.

Oorzaak
De schade zou verklaard kunnen worden doordat de brugklassers tijdens hun eerste levensjaren niet bij de tandarts kwamen. Duitse kinderen hadden tot voor kort pas tussen hun derde en vijfde levensjaar recht op drie jaarlijkse controles.

Oplossing
Duitse tandartsen pleiten ervoor om kinderen al vanaf het eerste levensjaar op controle te laten komen. Daardoor kan zuigflescariës eerder worden vastgesteld.

Melktanden poetsen
Ook willen Duitse tandartsen ouders bewust maken van het belang van goede mondverzorging voor jonge kinderen. Beschadigde melktanden kunnen ertoe leiden dat een kind niet goed leert spreken, of slecht groeit. Aanstaande ouders zouden al tijdens de zwangerschap kunnen worden voorgelicht over de juiste mondverzorging.

Bron:
ZWP Online

 

Lees meer over: Cariës, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Orthodontie geen oplossing bij onderbeet

Orthodontie geen oplossing bij onderbeet

Kinderen en jongeren met een prominente onderkaak hebben weinig tot geen baat bij de huidige orthodontie. Dat blijkt uit een overzichtsstudie naar orthodontische behandelingen bij klasse III malocclusie.

Oorzaken
Klasse III malocclusie kan veroorzaakt worden door een verkeerde positie van de onder- of bovenkaak. De afwijking kan ook ontstaan als de bovenste snijtanden naar achter hellen, of als de onderste snijtanden naar voren zijn gekanteld.

Behandeling
Er zijn verschillende orthodontische behandelmethoden voor klasse III malocclusie bij kinderen en jongeren. Een daarvan is een gezichtsmasker dat de bovenkaak naar voren trekt.

Effectiviteit
Uit de overzichtsstudie blijkt dat het gezichtsmasker de enige behandelmethode is die mogelijk effectief is op korte termijn. Het resultaat op volwassen leeftijd is echter onbekend. Voor de effectiviteit van andere behandelmethoden was geen overtuigend bewijs, concludeerden de onderzoekers.

Bron:
Studie

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Orthodontie, Thema A-Z

Kaakchirurg in juridisch gevecht met privékliniek over honorarium

Een kaakchirurg uit Almere krijgt nog honorarium van een privékliniek in Lelystad waar hij patiënten behandelde. De kaakchirurg begon zijn werk bij de kliniek voordat er afspraken waren gemaakt over de omzetverdeling. Na beëindiging van de samenwerking weigerde de kliniek de kaakchirurg te betalen, meldt Medisch Contact.

Medisch Contact schrijft dat de kaakchirurg in goed vertrouwen was begonnen met zijn werk, maar dat de samenwerking op een mislukking uitdraaide. Beide partijen konden het niet eens worden over de omzetverdeling. De kliniek wilde vervolgens het honorarium niet uitkeren, omdat zij nog een kwart miljoen euro van de kaakchirurg claimde. Daarop incasseerde de kaakchirurg een deel van zijn honorarium zelf bij zijn cliënten. Op dit moment loopt er een juridische procedure.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Milieuschade door kwik in amalgaamvullingen verleden tijd door verdrag

Kwik mag niet langer leiden tot milieuvervuiling. Dat zijn overheden wereldwijd overeengekomen in een internationaal verdrag van de Verenigde Naties, schrijft de World Dental Federation.

Het verdrag is het resultaat van een driejarig onderhandelingsproces tussen leden van het Environment Programme van de Verenigde Naties over kwikgebruik. Verschillende verenigingen uit de internationale dentale sector pleitten daarbij voor het uitfaseren van dentaal amalgaam, waarin kwik is verwerkt.

Oplossing
Doel van het verdrag is kwikvervuiling tegen te gaan. Voor de mondzorgbranche betekent dat een uitdaging om steeds minder amalgaam te gaan gebruiken. Onderzoek moet leiden tot nieuw materiaal voor vullingen en een betere verwerking van afval met amalgaam. Daarnaast zou meer ingezet moeten worden op preventie, waardoor restauratie minder vaak nodig is.

Bron:
World Dental Federation

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Anno12 richt zich nu op start in 2015

De nieuwe zorgverzekeraar Anno12 die de start dit jaar moest afblazen, richt zich nu op een start in 2015. Dit meldt de initatiefnemer Rob Adolfsen op Facebook, schrijft Skipr. Eind oktober maakt Anno12 bekend niet te zullen starten in 2013. Als oorzaak gaven zij de huidige prijzenslag tussen verzekeraars aan.

Factoren
Adolfsen legde uit dat de toekomst van Anno12 afhankelijk is van een aantal factoren. In de eerste plaats noemde hij de buffers van de grote verzekeraars. Bij een prijzenslag van twee of drie jaar zal Anno12 niet van start kunnen volgens Adolfsen. “Wij kunnen de start nog wel een paar jaar rekken, want geen van ons hoeft er van te leven. Maar de vraag is: houdt de markt vertrouwen in ons als we zo lang niet van start gaan”, zei Adolfsen toen volgens Skipr. Ook moest Anno12 in overleg met financiers en de mensen die bijdragen via crowdfunding.

Bereid
Tijdens het overleg tussen het team, de raad van commissarissen, de besturen van de coöperatie en stichting Administratiekantoor Anno12 bleken alle partijen bereid om door te gaan en een start per 1 januari 2015 voor te bereiden. Ook de investeerders hebben hun accoord gegeven. De crowdfunders worden de komende twee weken geraadpleegd. Adolfsen verwacht voor december met een definitief besluit te komen over de start.

Anno12 had in juni het benodigde startkapitaal van 3,4 miljoen euro bijeen. Van dit bedrag komt 700.000 euro via crowdfunding.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Uitzending Tros Radar: zin en onzin van tandartsverzekering

Uitzending Tros Radar: zin en onzin van tandartsverzekering

Uitzending van Tros Radar over de aanvullende tandartsverzekering met NMT-voorzitter Rob Barnasconi en Wilfred Mooij van zorgvergelijkingssite www.goedkope-zorgverzekering.nl

‘Een aanvullende verzekering moet geen automatisme zijn. Erover nadenken is heel belangrijk’, zegt Barnasconi in de uitzending.
De nieuwe ixorg verzekering wordt uitgebreid besproken.

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Close-up of model teeth

Amerikaanse kunstgebitexpert vestigt zich in Tilburg

Het Amerikaanse Global Dental Science (GDS) vestigt zich in Tilburg als springplank voor verder expansie in Europa, meldt Tilburgers.nl. GDS is gespecialiseerd in kunstgebitten en heeft een volledig gedigitaliseerd productieproces.

De komst naar Tilburg kan tot honderd arbeidsplaatsen opleveren.

Bron:
Tilburgers.nl

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
dentidrill-180

Nieuwkomer ixorg zit achter nep doe-het-zelf tandartsboor

De Dentidrill, een doe-het-zelf tandartsboor voor thuisgebruik, bestaat niet echt en is een PR stunt van ixorg. De video en website waarin de Dentidrill wordt aangeprezen, riep de laatste dagen flink wat vragen op bij consumenten en media. De infomercial over de Dentridrill is in één week tijd ruim 200.000 keer bekeken. Op twitter en Facebook werd druk gespeculeerd over de echtheid en wie er mogelijk achter zou kunnen zitten. Zelfs de Inspectie voor de Gezondheidszorg uitte haar zorg bij het, volgens de inspectie, betrokken reclamebureau. Sinds enkele minuten is op de website te zien dat ixorg erachter zit.

Opvallend
Toine Beljaars, directeur ixorg: “We wilden op een opvallende manier duidelijk maken dat er sinds kort een nieuwe keuze is voor de consument als het gaat om het betalen van tandartskosten. Een groeiende groep patiënten is onverzekerd omdat zij de verzekeringspremie van een aanvullende tandartsverzekering niet kunnen of willen betalen. Maar om zelf je gaatjes te gaan vullen is natuurlijk geen optie. Daarom biedt ixorg een nieuwe optie die wel echt is: een combinatie van een persoonlijk budget opbouwen en een goedkope calamiteitenverzekering. Daarmee dichten we het gat tussen verzekerd zijn of geheel onverzekerd zijn voor de consument.”

ixorg
Consumenten die er bewust voor kiezen om alleen de werkelijk gemaakte tandartskosten te willen betalen, hebben tot nu toe maar één mogelijkheid: geen aanvullende tandartsverzekering meer afsluiten. Een eventueel ‘knagend gevoel’ over het onverzekerd zijn voor ongelukken, moet op de koop toe genomen worden. Het aantal Nederlanders dat onverzekerd is voor tandartskosten stijgt de laatste jaren aanzienlijk. Momenteel heeft bijna éénderde (32%) van de Nederlanders geen aanvullende tandartsverzekering. Er is te weinig keuze voor de consument die bewust omgaat met zijn mondzorgkosten, vindt het nieuwe bedrijf ixorg dat speciaal is opgericht om een nieuwe keuze voor de consument op de markt te brengen.

Bij ixorg bouw je een persoonlijk budget op voor de tandartskosten in combinatie met een goedkope calamiteitenverzekering. Zo betaal je alleen voor werkelijke tandartskosten en bij een calamiteit zijn de kosten honderd procent gedekt tot 10.000 euro. Je bepaalt zelf het budget dat je maandelijks op wilt bouwen en het geld dat je niet aan mondzorg besteedt blijft altijd van jezelf.

Bekijk hier de website van DentiDrill

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Speler trekt zelf losse tand tijdens ijshockeywedstrijd

Dat ijshockeyspelers tegen een stootje kunnen, bewijst ijshockeyspeler John Tavares uit de Verenigde Staten. Tijdens een wedstrijd kreeg hij een puck in zijn gezicht. Eenmaal op de bank merkte hij pas dat een van zijn tanden loszat, schrijft Spiegel online.

Trekken
Stoppen met spelen vond Tavares echter geen optie. Daarom trok hij de tand uit zijn kaak en gaf die aan zijn trainer. Vervolgens ging hij gewoon weer het ijs op. Het voorval werd vastgelegd op video.

Bron:
Spiegel

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Sterke vergrijzing tandartsen en andere medische beroepen

Sinds 2000 is de vergrijzing in de zorg sterker toegenomen dan in andere sectoren. Het aandeel 55-plussers met een medisch beroep is hoger dan onder andere werkenden in de zorg, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Tandartsen 55-plus
Van de tandartsen is 29,3 procent 55-plusser. Onder gezondheidszorg-psychologen (29,7 procent) en psychotherapeuten (48,7%) zijn nog meer werkenden van 55 tot 65 jaar. Van de verloskundigen is slechts 9,7 procent 55-plusser.

Medisch geschoolden in de zorg per beroepsgroep naar leeftijd, 2011



Huisartsenpraktijk meest vergrijst
In huisartsenpraktijken is 21,2 procent 55-plus. Hierbij zijn dan de medisch geschoolden en overige werkenden in de zorg samengevoegd. In de ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg ligt dit aandeel op 19 procent.

Bron:
CBS

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Tandartsen nemen meer nieuwe patiënten aan

Meer tandartsen stellen hun praktijk open voor nieuwe patiënten. Dit blijkt uit onderzoek van de vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl onder ruim 3.000 tandartspraktijken. Zij vergeleken de uitkomsten met aantallen van 2012.

Ruim 46% van de tandartspraktijken neemt nu nieuwe patiënten aan. In 2012 lag dit percentage lager, namelijk op 40%. Er blijken grote verschillen te bestaan tussen de provincies. Zo is de provincie Groningen de enige provincie in Nederland waar een groot gedeelte van de tandartsen nog voldoende patiënten lijkt te hebben. In Groningen neemt iets meer dan 25% van de tandartspraktijken nog nieuwe patiënten aan. Ook in de andere noordelijke provincies Friesland en Drenthe zijn er minder tandartspraktijken dan gemiddeld die open staan voor nieuwe patiënten.


Percentage praktijken dat nieuwe patiënten aanneemt per provincie



Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Wie krijgt parodontitis op zijn bord?

Het antwoord is simpel: alle zorgverleners in de tandheelkunde. Verslag van de lezing van parodontoloog Leo Kroon over het ontstaan en verloop van parodontitis en het onderzoek ervan.

Voor iedere mondzorgprofessional is een taak weggelegd op dit gebied. Toch zijn er nog steeds praktijken waarbij de diagnostiek van parodontale problemen niet goed wordt uitgevoerd. Maar de patiënt accepteert dat niet langer als hij weet dat problemen voorkomen hadden kunnen worden bij tijdige ontdekking. Verslag van de lezing van parodontoloog Leo Kroon tijdens het congres Paro Keukengeheimen.

Diagnostiek
Het is belangrijk om de diagnostiek van parodontale problemen simpel te houden en die uit te voeren tijdens een normale gebitscontrole. Een DPSI-score voldoet: het werkt snel en goed. Per sextant wordt steeds het grootste probleem gescoord waardoor een grote tijdwinst ontstaat. Een nadeel is wel dat de DPSI slechts een globale indruk geeft van de ernst en omvang van de eventuele problemen.

De DPSI sonde is hét instrument bij uitstek voor de DPSI score: de indeling van deze sonde geeft namelijk precies de DPSI-score aan. De kern van de DPSI-score is het scoren van bloeding na sonderen en het beoordelen van de pocketdiepte. Op basis van de hoogste DPSI-score voor alle sextantenten wordt de patiёnt ingedeeld in de categorieёn A, B of C.

Wie doet wat?
Het volgen van het paroprotocol is het belangrijkste:

Score

 

Score A betekent preventie: instructie mondhygiёne geven en tandplaque en tandsteen verwijderen. Dit zou ieder hiervoor opgeleid teamlid kunnen doen.
Score B en C betekenen dat er een uitgebreid parodontaal onderzoek geïndiceerd is. Voor beide groepen is het behandeltraject gelijk. Bij uitgebreid parodontaal onderzoek moeten in ieder geval de volgende gegevens genoteerd worden:

  • Recessies
  • Mobiliteit
  • Pocketdieptes
  • Bloeding
  • Furcaties

Röntgenfoto’s
Aanvullend kunnen er röntgenfoto’s worden gemaakt om het botverlies, furcaties en andere tandheelkundige problemen te beoordelen. Zonder die informatie is het meestal niet mogelijk om een adequaat behandelplan te maken. Aanvullend kan een bacteriologisch onderzoek bij jongere patiënten met parodontitis of bij patiёnten met ernstige parodontitis worden gedaan.

Behandelplan
Als de ernst van de situatie is vastgesteld kan er een behandelplan opgesteld worden. Belangrijk hierbij is dat de kennis voor het maken van een behandelplan goed en adequaat is. Verlies nooit uit het oog dat er diverse vormen van parodontitis en gingivitis zijn.

Bepaal wie bij u in de praktijk het parodontologische onderzoek en de behandeling doet. Hij of zij zal het echt goed moeten kunnen. Dit voorkomt dat patiënten ontevreden raken en zo krijgt en behoudt u tevreden patiënten.

Genetische oorzaken
Genetische risicofactoren kunnen, naast de typen bacteriën in de mond, een belangrijke rol spelen bij parodontitis. U kunt er als behandelaar niets mee in de behandeling maar het vaststellen van deze risicofactoren kan wel een verklaring opleveren voor een teleurstellend behandelresultaat. Dat kan de patiёnt soms verzoenen met een beperkt behandelresultaat.

Samenstelling van de plaqueflora
Sterk paropathogene bacteriën kunnen de aanleiding vormen voor ernstige parodontitis doordat het afweersysteem ze niet aankan. Hier kunt u wel wat aan doen. Een bacteriologisch onderzoek om vast te stellen welke bacteriёn in de tandplaque aanwezig zijn en op basis daarvan eventueel een antibioticakuur om de behandeling te ondersteunen, kunnen een oplossing bieden. Ook ziektes – bijvoorbeeld diabetes – kunnen parodontitis veroorzaken.

Lifestyle factoren
Veel lifestyle factoren kunnen effect hebben op de ernst van parodontitis. Daarbij kun je denken aan diabetes, roken en stress. Daarbij gaan roken en stress vaak samen! Daarnaast kunnen ook bruxisme, obesitas of vitaminetekorten een rol spelen. Vertel de patiёnt daarom dat de leefwijze invloed heeft op de mond.

Wees u dus bewust van deze risicofactoren als u een behandelplan opstelt. ‘En zorg altijd aan een goede dossiervorming’, sloot Kroon af.


Leo Kroon studeerde tandheelkunde aan de Universiteit van Amsterdam. Van 1977 tot en met 1988 was hij werkzaam als tandarts algemeen practicus in een groepspraktijk in Amsterdam waar hij de algemene tandheelkunde en parodontologie uitvoerde. Hij volgde van 1978 tot en met 1982 de opleiding tot parodontoloog aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 1982 was Leo betrokken bij de oprichting van de afdeling parodontologie van de Militair Tandheelkundige Dienst in Utrecht waarvan hij vervolgens vele jaren hoofd was. In 1986 startte hij de Parodontologie Praktijk Alphen aan den Rijn die in 1992 fuseerde met de Kliniek voor Parodontologie Amsterdam (KvPA). In 1988 werd hij door het consilium parodontologicum van de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie (NVvP) erkend als parodontoloog (NVvP). In de periode van 1990 tot 1997 werkte Leo als parodontoloog in de Kliniek voor Parodontologie Alkmaar en sinds 1992 is hij werkzaam in de KvPA als parodontoloog en als begeleider van parodontologen en mondhygiёnisten in opleiding. Sinds 1981 geeft hij lezingen op nationale en internationale congressen, symposia, workshops en cursussen.

Door:
Verslag door Lieneke Steverink-Jorna en Bertine van Roy voor dental INFO van het congres Paro Keukengeheimen van Dental Best Practice

Lees meer over: Parodontologie

Nieuwe preventiemethode mondzorg

Jeugdtandzorg ’s-Hertogenbosch, onderdeel van het Centrum voor Tandzorg, stapt binnenkort als één van de eerste tandartspraktijken in Nederland over op een innovatieve preventiemethode bij de jeugd. Het onderzoek dat eerder dit jaar werd afgesloten in het centrum heeft dermate positieve resultaten opgeleverd dat binnenkort alle circa 9.000 kinderen en jongeren via de nieuwe methode behandeld zullen worden.

Nieuwe preventiemethode
De nieuwe preventiemethode (NOCTP) houdt in dat er meer ingezet wordt op individuele preventie op basis van risico-inschatting. Uit het eerdere onderzoek blijkt dat deze nieuwe methode leidt tot 70% minder gaatjes en dus een betere mondgezondheid.

Bij NOCTP wordt het interval tussen twee preventieve bezoeken individueel bepaald op basis van risico-inschatting. Deze is gebaseerd op het niveau van zelfzorg, de mondhygiëne die de ouder bij het kind weet te bewerkstelligen, de doorbraakfase van blijvende gebitselementen en de cariësontwikkelingen in het gebit in het algemeen en in de blijvende kiezen in het bijzonder. De methode is gebaseerd op het Nexø-model dat van 1987 tot 2005 werd uitgevoerd bij alle kinderen in de gemeente Nexø in Denemarken, www.nexodent.com

Symposium
Het introduceren van de nieuwe methode valt samen met het 25-jarig bestaan van Jeugdtandzorg ’s-Hertogenbosch, ter gelegenheid waarvan op 7 november 2013 het jubileumsymposium ‘Preventie en Behoud bij Jong en Oud’ wordt georganiseerd. Tijdens het symposium wordt door dr. Erik Vermaire en dr. Cees de Baat inzichtelijk gemaakt wat het maatschappelijk belang is van goede mondzorg bij kwetsbare groepen, respectievelijk jeugd en ouderen. De sprekers gaan in op nieuwe ontwikkelingen in de preventieve jeugdtandverzorging en vragen aandacht voor het groeiende probleem van onvoldoende mondverzorging bij ouderen. Niet alleen tandartsen, maar ook beleidsmakers van verzekeraars, ministerie van VWS en zorginstellingen zullen aan het jubileumsymposium deelnemen.

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Mondhygiëne, Thema A-Z
picture perfect smile

Niet blijer na cosmetische behandeling voor gebit

Patiënten die een esthetische tandheelkundige behandeling ondergaan, zijn daarna niet altijd blijer met hun uiterlijk. Dat blijkt uit een studie, schrijft Dentistry.

Studie
Voor het onderzoek vulden 60 respondenten een vragenlijst in. Daarmee werd gemeten hoe tevreden zij waren over hun uiterlijk voor en na hun cosmetische behandeling. Ook maakten de respondenten een persoonlijkheidstest.

Patiënten die vóór hun behandeling het meest tevreden waren met hun uiterlijk, behoorden ook tot de groep patiënten die ná de behandeling het meest tevreden was met hun voorkomen. De soort behandeling maakte daarbij geen verschil. Vooral respondenten met neurotische trekken bleven ontevreden over hun uiterlijk.

Psycholoog
Volgens de onderzoekster is het belangrijk dat patiënten zo tevreden mogelijk zijn over hun uiterlijk, voordat zij een esthetische tandheelkundige behandeling ondergaan. Een afspraak met een psycholoog kan daarbij helpen.

Bron:
Dentistry


Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z