NMT: Goede vergelijking tarieven 2011-2012 vrijwel onmogelijk

Onderzoeken laten zien dat het onmogelijk is om conclusies te trekken over de verschillen in mondzorgtarieven van 2011 en 2012. Dit meldt de NMT op haar website als reactie op de marktscan van de NZa.

De NMT deed samen met de Consumentenbond en het ACTA een onderzoek waarin tandartsen werden gevraagd offerte uit te brengen voor een aantal behandelplannen. Hieruit bleek de complexiteit van tariefsvergelijking. ‘Vanaf 2012 moesten tandartsen gaan werken met samengestelde prestaties in plaats van separate verrichtingen, waardoor een goede vergelijking vrijwel onmogelijk is’, schrijft de NMT. Zowel het systeem van prijsvaststelling als ‘het product’ is veranderd waardoor bij omrekening veel aannames worden gedaan.

Ook geeft de NMT aan dat onderzoek laat zien dat de kosten van tandheelkundige zorg per patiënt in 2012 vrijwel hetzelfde zijn als in 2011.

Bron:
NMT

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NZa: Prijsstijging mondzorgtarieven gemiddeld 10,7 procent

De NZa heeft een tweede marktscan gehouden waaruit blijkt dat de mondzorgtarieven in 2012 gemiddeld met 10,7 procent stegen vergeleken met 2011. De scan laat daarnaast zien dat er minder contracten tussen verzekeraars en mondzorgaanbieders zijn gesloten en dat consumenten iets minder tevreden over de mondzorg zijn.

Verschillen
De prijsstijging verschilt per behandeling. De prijsstijging van een periodieke controle bleef beperkt met 3,2%. De prijzen van de meest voorkomende beugelbehandelingen bleven gelijk of werden lager. Een wortelkanaalbehandeling en vulling werden duurder: een eenvlaksvulling werd 21,8% duurder, een wortelkanaalbehandeling 40,6%.

Consumentenonderzoek
Het consumentenonderzoek in de marktscan laat zien dat meer mensen wisseling van mondzorgprofessional overwogen. Daarnaast geven consumenten aan minder tevreden te zijn over de beschikbare informatie om een aanbieder te kiezen.
De wachttijden en toegankelijkheid van de mondzorg bleven gelijk.

Contracten
Na de marktscan van juni zijn er niet veel contracten tussen verzekeraars en mondzorgaanbieders bij gekomen. Er werden wel meer kwaliteitsafspraken gemaakt.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Promotie: Preventie en behandeling van cariës in Egypte

Vooral ten zuiden van Caïro (Egypte) komen veel regio’s voor waar de arme bevolking een slechte mondgezondheid heeft. Abeer Farag deed onderzoek naar preventie en behandeling van cariës  door tandartsen in hun privépraktijk en in regeringsklinieken.

Behandelingsgericht
Het blijkt dat tandartsen vooral een behandelingsgerichte aanpak hebben, en nauwelijks aandacht besteden een het voorkomen van ziekte. De meest uitgevoerde behandeling is het trekken van tanden en kiezen. Als een vulling wordt gemaakt, wordt deze meestal van het zilverkleurige amalgaam gemaakt.

ART-aanpak
Om meer tanden en kiezen te behouden, is de ART-aanpak (boren en vullen zonder boor) in dit gebied geïntroduceerd. Deelnemende tandartsen gingen deze ART-techniek wel in hun eigen praktijk toepassen, maar niet in de regeringskliniek. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat er in de regeringskliniek nauwelijks goed instrumentarium of vulmiddel aanwezig is.

Abeer Farag voltooide de bachelor Oral and Dental Medicine en de master Conservative Dentistry in Caïro, Egypte. Haar promotie is begeleid vanuit de afdeling Tandheelkunde van het UMC St Radboud. Farag is associate professor aan de Faculty of Dentistry, Minia University, Minia (Egypte). Daarnaast is ze tandarts in een privékliniek in Caïro.

Promotor: prof. dr. N.H.J. Creugers
Copromotor: dr. J.E.F.M. Frencken, dr. W.J.M. van der Sanden
Datum: woensdag 19 december 2012, 14. 30 uur
Locatie: Radboud Universiteit, Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2, Nijmegen

Bron:
UMC St Radboud

Lees meer over: Cariës, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
Consument wil tandarts in het basispakket

Consument wil tandarts in het basispakket

Maar liefst 85% van de consumenten vindt dat de tandarts vergoed moet worden in het basispakket. Ook vindt 84% dat fysiotherapie in het basispakket hoort. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL.

Draagvlak
NIVEL-programmaleider Judith de Jong geeft aan dat draagvlak voor de inhoud van het basispakket belangrijk is. “Het zorgstelsel is gebaseerd op solidariteit en iedereen betaalt voor het basispakket. Als veel mensen het idee hebben dat ze veel moeten betalen voor zorg die volgens hen helemaal niet in het basispakket thuishoort, komt de houdbaarheid van ons zorgstelsel onder druk te staan.”

Consumentenpanel
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL bestaat uit ongeveer 6000 personen van 18 jaar en ouder. In het panel wordt informatie verzameld over de meningen over de gezondheidszorg en de ervaringen hiermee van de algemene bevolking.

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tanden bleken in België binnenkort alleen door specialist

Tanden bleken in België binnenkort alleen door specialist

Wie binnenkort in België zijn tanden wil laten bleken, rimpels wil wegwerken met botox en tatoeages wil weghalen moet daarvoor binnenkort naar een arts die hierin gespecialiseerd is. Dit meldt Kliniekoverzicht.

De Senaatscommissie Sociale Zaken heeft dit plan gepresenteerd. In het plan komt een onderscheid tussen chirurgische en niet-chirurgische esthetische ingrepen, met een nieuwe titel “medisch specialist in niet-chirurgische medische esthetiek”. Het plan geeft duidelijk aan wie wat mag doen. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de Kamer.

Bronnen:
Kliniekoverzicht.nl
Dmorgen.be

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Thema A-Z

Tandtatoeage signaleert tandvleesontsteking

Amerikaanse wetenschappers ontwikkelden een tandtatoeage die tandvleesontsteking signaleert door het meten van de bacteriën in de mond. Het team maakte een tandtatoeage van goud, zijde en grafiet die tijdelijk op een tand van een patiënt wordt bevestigd.

Beeld
Gerard Kugel van de School of Dental Medicine in Boston zei: ‘Deze sensor kan een panoramisch beeld geven van wat er in de mond gebeurt gedurende enkele uren of zelfs dagen. Als je kunt aangeven wanneer de bacterieniveaus uitschieten, dan kun je de behandeling daarop aanpassen’.

Buiten de mond
De sensor zou ook ziekten buiten de mond kunnen signaleren omdat veel indicatoren van ziekten in het speeksel zichtbaar zijn.
Gerard voegde toe: ‘De mond is een raam naar de rest van het lichaam. Je kunt veel gezondheidsproblemen signaleren via het speeksel en het is een minder belastende diagnostiek dan uitvoering van een bloedonderzoek’.

Het onderzoeksteam werkt nu aan het verkleinen van de sensor. Ook onderzoeken zij welke eiwitten nodig zijn voor binding van de bacteriën.

Bron:
Dentistry


Lees meer over: Parodontologie, Thema A-Z

Tandartsverzekering voor hockeyers, boksers en pechvogels

De nieuwe verzekeraar JOOiN brengt een tandartsverzekering op de markt die gericht is op het vergoeden van onverwacht hoge tandartskosten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een trauma door een hockeyongeluk waarbij een tand moet worden vervangen voor een implantaat, of waarbij een aantal kronen op de voortanden moeten worden gezet. Dit schrijft Vergelijkmondzorg.nl

De verzekering kan ook worden gebruikt voor “reguliere” tandartszorg. De verzekering is anders ingericht dan gebruikelijke tandartsverzekeringen. Er geldt wel een gemaximaliseerde vergoeding van 100 euro voor reguliere preventieve tandartskosten, zoals controles, foto’s en tandsteenverwijdering. Echter voor behandelingen dienen patiënten de eerste 500 euro zelf te betalen. Verdere kosten tot een bedrag van maximaal 2250 euro, worden betaald door de verzekeraar.

Het is vervolgens ook mogelijk om de traumavergoeding te verhogen met een door de patiënt zelf te bepalen extra inleg, vanaf 1 euro per maand. Het is ook mogelijk om deze ongevallenverzekering enkel af te sluiten voor een vergoeding bij trauma.

Bron:
Vergelijkmondzorg.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Student bespaart niet op zorgverzekering

Naast de feestdagen staat december traditioneel ook in het teken van het overstappen van zorgverzekeraar. Bijna de helft van de studenten is zich echter niet bewust van dit overstapseizoen en een nog groter deel is nog nooit overgestapt. Ook wordt er weinig gebruik gemaakt van kortingsmogelijkheden. Dit blijkt uit een onafhankelijke enquête van www.studenten-zorgverzekeringen.nl over kennis en gedrag met betrekking tot zorgverzekeringen, afgenomen onder ruim 500 studenten.

Overstapperiode onbekend
Een groot deel (42%) van de studenten heeft geen idee dat ze van half november tot eind december hun verzekering op kunnen zeggen en tot 1 februari kunnen overstappen. Dit verlaagt de kans dat studenten in deze periode überhaupt op zoek zullen gaan naar een goedkopere zorgverzekering. Van de studenten van 18 jaar en ouder is 65 procent ook nog nooit overgestapt van verzekeraar. De geringe kennis beperkt zich echter niet tot het overstapseizoen.

Weinig gebruik van studentenkortingen
Via studentenverenigingen, vakbonden of onderwijsinstellingen kunnen studenten zich verenigen als groep. Toch is maar een klein percentage van de studenten aangesloten bij een collectieve zorgverzekering. Een totaal van 93 procent laat deze collectiviteitskorting liggen.

Ook andere studentenkortingen worden door een grote groep niet benut. Van de studenten weet 29 procent helemaal niet van het bestaan van speciale studentenzorgverzekeringen af. De `arme studenten` hebben blijkbaar niet veel behoefte aan een zo goedkoop mogelijke zorgverzekering. Ruim een kwart van de ondervraagden weet niet eens hoe hoog zijn maandelijkse premie is.

Desinteresse eigen risico en polisvormen
Het verschil tussen een natura- en restitutiepolis is maar bij een op de vijf studenten bekend. Ook het vrijwillig eigen risico is niet iets waar studenten veel interesse in lijken te hebben. Het is opvallend dat meer dan de helft van de studenten (54%) over dit vrijwillig eigen risico zelfs nog nooit nagedacht heeft. Bijna veertig procent kon de vraag of hij een eigen risico had en hoe hoog zijn eigen risico was dan ook niet beantwoorden. Het verhogen van het eigen risico is blijkbaar toch geen bespaaroptie waar veel studenten voor kiezen. Slechts 14 procent heeft dit bewust gedaan.

Bron:
Studenten-zorgverzekering.nl

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NMT vice-voorzitter bestuurslid Council of European Dentists

NMT vice-voorzitter Alexander Tolmeijer is benoemd tot bestuurslid van de CED (Council of European Dentists). Dit schrijft het Nederlands Tandartsenblad.

De CED behartigt de belangen van 340.000 Europese tandartsen. Tolmeijer heeft de interne Europese markt als taakgebied. Het is de eerste keer dat de NMT op Europees niveau een bestuursfunctie vervult.

Tolmeijer is een van de 8 bestuursleden die elke drie jaar worden herkozen.

Bestuursleden van de CED (van links naar rechts): de heer Landi (Italië), de heer L’Herron (Frankrijk), mevrouw Sanderson (Verenigd Koninkrijk), de heer Tolmeijer (Nederland), de heer Doneus (Oostenrijk), de heer Sharkov (Bulgarije) en mevrouw Grönroos (Finland). De heer Engel (Duitsland) was niet aanwezig.


Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Relatie tussen parodontale aandoeningen en erectieproblemen

Mannen van in de dertig met ontstoken tandvlees door parodontale aandoeningen hebben drie keer meer kans op erectieproblemen. 
Dit blijkt uit onderzoek van de Journal of Sexual Medicine, meldt Dentistry.

De Turkse onderzoekers vergeleken 80 mannen tussen de 30 en 40 jaar met erectieproblemen met een controlegroep van 82 mannen zonder deze problemen. Het onderzoek liet zien dat 53% van de mannen met erectiestoringen last had van ontstoken tandvlees, vergeleken met 23% in de controlegroep.

Gecorrigeerd voor andere factoren, zoals leeftijd, gewicht, inkomen en opleidingsniveau, hadden de mannen met ernstige parodontale aandoeningen 3,29 meer kans op erectieproblemen dan mannen met gezond tandvlees.

Onderzoeker Faith Oguz van Inonu University in Malatya, Turkije, zei: ‘Erectiestoornissen vormen een groot gezondheidsprobleem dat de levenskwaliteit beïnvloedt van zo’n 150 miljoen mannen en hun partners wereldwijd. Fysieke factoren veroorzaken bijna tweederde van de erectieproblemen en psychologische factoren zoals stress zijn verantwoordelijk voor de rest.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Parodontologie, Thema A-Z

62 procent sluit geen tandartsverzekering af in 2013

Nog maar 48% van de consumenten sluit een tandartsverzekering af. Dit blijkt uit nieuwe afgesloten zorgverzekeringen via Zorgverzekering 2013 

De optie ‘75% vergoed tot 250 euro’ is de meest gekozen optie bij consumenten die wel kiezen voor een tandzorgverzekering. Dit is de laagste dekking van een tandzorgverzekering.

Bron:
Zorgverzekering 2013

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
smiling boy on white background

Onderzoek: Vitamine D voorkomt cariës

Vitamine D in voeding beschermt tegen cariës. Dit blijkt uit een onderzoek dat in de december editie van Nutrition Reviews wordt gepubliceerd, schrijft Science Daily.

Voor dit onderzoek werden data gebruikt van eerdere onderzoeken onder 3.000 kinderen in de periode 1920 tot 1980. De onderzoekers concludeerden dat vitame D voor circa 50% vermindering van tandbederf zorgt.

In de wetenschap is echter veel onenigheid over de werking van vitamine D tegen cariës. In de vijftiger jaren concludeerde de American Medical Association dat vitamine D bijdraagt aan het voorkomen van cariës. De American Dental Association beweerde op basis van dezelfde onderzoeken juist het tegenovergestelde.

Hujoel, één van de onderzoekers van dit recente onderzoek, zei: ‘Zulke onsamenhangende conclusies zijn niet echt logisch op basis van het bewijs dat er is’.

Bron:
Science Daily

Lees meer over: Cariës, Parodontologie, Thema A-Z
Klein spiegeltje

Consumentenvertrouwen in deskundigheid mondhygiënist gestegen

De consument blijkt nog steeds een stabiele voorkeur te hebben voor de tandarts als behandelaar. De bekendheid met de mondhygiënist is echter duidelijk toegenomen tussen 2009 en 2012. En waar de consument eenmaal ervaring heeft met de mondhygiënist, groeit het vertrouwen in de deskundigheid van deze professional. Dit blijkt uit onderzoek ‘De eerstelijns mondzorg
door consumenten opnieuw bekeken’
uitgevoerd door het NIVEL in opdracht van het Capaciteitsorgaan.

Onderzocht werd het feitelijk gebruik van mondzorg door tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistenten, de bekendheid met deze drie zorgverleners en de kennis over kwaliteit en kosten van de mondzorg.

Een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek

  • Mondzorg is voor veel consumenten een belangrijk goed. Een meerderheid heeft een aanvullende verzekering voor mondzorg te hebben en bijna iedereen bezoekt een vaste tandartspraktijk. Van de 84 respondenten die geen vaste tandarts hebben, geven slechts 2 respondenten aan dat er in hun woonplaats geen tandarts is die nieuwe patiënten aanneemt.
  • Slechts 4% van de respondenten zonder kunstgebit heeft de afgelopen twee jaar geen bezoek gebracht aan de tandarts.
  • Het merendeel van de consumenten kan altijd of meestal terecht bij hun eigen tandartspraktijk voor een afspraak.
  • De respondenten die een grotere tandartspraktijk bezoeken, zijn op de hoogte van de titels van de verschillende beroepsgroepen in de praktijk.
  • Ervaring met mondhygiënisten en preventieassistenten blijkt flink te zijn toegenomen vergeleken met 2009. 
    In 2009 had 37% van de bevolking ervaring met een mondhygiënist en 11 % met een preventieassistent. Nu is dat respectievelijk 44% en 13%.
  • Consumenten zien voor het verwijderen van tandsteen en/of plak meer ruimte dan in 2009 voor overdracht van de tandarts naar de mondhygiënist.
  • Ook de voorkeur voor de mondhygiënist voor periodieke controle is gestegen.
  • De consument ziet daarnaast vaker de meerwaarde van de mondhygiënist – en ook deels van de preventieasssistent – bij instructie over mondhygiëne.
  • Een meederheid van de respondenten weet niet of de tandarts dan wel mondhygiënist een hoger of lager tarief heeft.
  • De meeste respondenten zijn op de hoogte van het kennisniveau van de verschillende mondzorgprofessionals maar weten niet welke bevoegdheid zij hebben voor zelfstandig behandelen.
  • Consumenten hebben een voorkeur voor behandeling door hun eigen tandarts. Als men echter ervaring heeft met de mondhygiënist, dan hebben consumenten een minder uitgesproken voorkeuer voor de tandarts als het gaat om eenvoudige tandheelkundige behandelingen en periodieke controles.
  • Niet aanvullend verzekerden lijken een voorkeur voor de tandarts te hebben vergeleken met wel aanvullend verzekerden. Dit wel in mindere mate.
  • Meer dan de helft van de respondenten vergelijkt geen prijzen van tandartspraktijken met elkaar. Ook geeft meer dan de helft aan niet naar een andere tandarts te gaan als deze goedkoper is. Een kleine groep mensen geeft juist wel aan praktijken te vergelijken.

Bron:
Nivel

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Premies tandpakketten zorgverzekering grotendeels gelijk

Het tarief van 72 procent van de aanvullende tandzorgverzekeringen blijft gelijk. Van 21 procent van de tandverzekeringen gaat de prijs omhoog en van slechts acht procent daalt de premie vergeleken met 2011. Dit blijkt uit onderzoek van Verzekeringssite.nl.

Dit jaar gingen de premies voor aanvullende tandverzekeringen met 14 procent omhoog vergeleken met 2011. Dit was twee keer zo hoog als in andere jaren.

Bron:
Verzekeringssite.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
bqe-halter-90

Armsteunen: weinig gebruikt maar wel aan te raden

In Nederland gebruikt slechts een kleine 10% van de tandartsen, mondhygiënisten en assistenten armsteunen tijdens het werk in de praktijk. Maar waarom is deze groep zo klein? Veel mondzorgprofessionals vinden armsteunen onhandig: ze zitten te veel in de weg. Althans zo wordt er vaak gedacht. Onbekend maakt onbemind. En dat is niet terecht. Een armsteun kan namelijk veel schouder-, nek- en armklachten voorkomen.

Hoe werkt een armsteun?
Het gewicht van één arm vormt 5% van uw lichaamsgewicht. Gedurende de hele dag heeft uw nek/schouder zo een fysieke belasting van 3 tot 4 kg, die vaak ook asymmetrisch is. Bovendien hangt uw arm niet steeds loodrecht naar beneden: het steunpunt ligt niet altijd loodrecht onder het ophangpunt. De kracht op uw schoudergewricht en nek is hierdoor vele malen groter. Door gebruik van een armsteun, verdeelt u het gewicht en vermindert u de belasting van uw schouder en nek.

Een voorbeeld
Stel het gewicht van een halterje is 3 kg. Wat gebeurt er als u de arm opzij brengt? Juist, de 3 kg wordt al snel vele malen hoger. En zo werkt het dus ook tijdens uw werk in de praktijk.



Armsteun voor assistenten
Voor assistenten is een armsteun aan te raden bij gebruik van het afzuigsysteem (zie foto). De assistent houdt deze boven de mond van de patiënt vast, waardoor de arm op afstand van het lichaam is, net als in het voorbeeld met de gewichten hierboven. Het gewicht van de arm neemt zo vele malen toe. Een goede oplossing is het gebruik van twee-dimensionale armsteunen die kunnen roteren en naar voren kunnen glijden, zie de foto links hieronder.

 
Armsteun gebruik door                 Beste steun is loodrecht
assistent


Foto’s: Universiteit Leuven

Drie-dimensionale armsteunen
Er bestaan ook drie-dimensionale armsteunen met een opwaartse kracht. Onderzoek laat echter zien dat dit minder effectief is omdat de gebruiker vaak onbewust veel tegenkracht naar beneden uitoefent. Dit kan dan een overbelasting tot gevolg hebben.


Door:
Ernst Haaksma, fysiotherapeut, Back Quality Ergonomics, www.BQE.nl


Lees meer over: Ergonomie, Thema A-Z
justice

Patiënten krijgen meer rechten in Duitsland

Patiënten in Duitsland krijgen meer rechten. De Duitse Bondsdag stemde op 29 november in met een wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld, zo meldt het Rerformatorisch Dagblad.

De nieuwe regelingen geven patiënten het recht om hun medische dossier in te zien en kopieën hiervan te maken. Bovendien hebben patiënten recht op volledige en goede informatie voorafgaand aan de diagnose en behandeling.

Bij grote fouten geldt de omgekeerde bewijslast: artsen moeten aantonen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de fout en de aangerichte schade. Patiënten moeten bij kleine missers wel zelf aantonen dat de arts de fout heeft veroorzaakt. Patiënten kunnen met deze wet ook eerder een antwoord van verzekeraars eisen over vergoeding van een behandeling.

Er komt nog geen fonds voor schadeloosstelling van gedupeerden van medische missers.

Bron:
RD.nl

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z

Faillissement Beperfect Clinics

Beperfect Clinics heeft op 29 november de hoofdvestiging in Amstelveen gesloten. Eigenaar Jesse Bartels vroeg zelf het het faillissement aan voor vijf van z’n bv’s, schrijft de Telegraaf. Uit het handelsregister blijkt dat ook bv’s geregistreerd in Breda en Den Haag sinds vorige week niet meer bestaan.

Beperfect stelt dat het faillissement niet door de bedrijfsvoering is veroorzaakt maar door de negatieve publiciteit aangericht door onrechtmatig handelen van de NZa. Dit bleek uit de uitspraak van de Rechtbank Rotterdam van 16 november 2012 over een zaak die Beperfect aanspande tegen de NZa, zo meldt het Tandtechnisch magazine.

De NZa legde de kliniek in november een boete op. De voorzieningenrechter oordeelde dat Beperfect onvoldoende inzichtelijk heeft gemaakt dat het faillissement door deze boete is veroorzaakt.

Bronnen:
Telegraaf.nl
Tandtechnisch magazine

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Videoconsult in ziekenhuiszorg krijgt zelfde vergoeding als fysiek consult

De Nederlandse Zorgautoriteit publiceerde op 22 november de regels en tarieven voor de bekostiging van de medisch specialistische zorg in 2013. Nieuw is dat bij een herhaalbezoek aan de medisch specialist nu ook een videoconsult op dezelfde manier bekostigd wordt als een fysiek consult. Tot nu toe telden alleen face-to-face consulten in de ziekenhuiszorg mee bij de vergoeding van een behandeling (DBC-zorgproduct). Het eerste contact tussen een medisch specialist en een patiënt blijft wel altijd een fysiek consult.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Europese vereniging tandartsen onderzoekt effecten van tandenbleken

Europese vereniging tandartsen onderzoekt effecten van tandenbleken

De Europese vereniging van tandartsen (CED) startte eind oktober een onderzoek naar de ongewenste effecten van tandbleekprodukten met een concentratie waterstofperoxide tussen de  0,1% en 6%. Tandbleekprodukten met deze concentratie mogen sinds 1 november 2012 alleen nog verkocht worden door tandartsen.

Het onderzoek zal eind oktober 2013 worden afgerond. De uitkomsten worden gerapporteerd aan de Europese Commissie. Het onderzoek is een gevolg van de overeenkomst tussen de Europese Commissie en de CED van maart 2010. Deze overeenkomst is aangegaan om  te zorgen voor correcte tandbleekbehandelingen door kwalificeerde mondzorgprofessionals.

Tandartsen die ongewenste effecten van tandbleekproducten constateren kunnen een online vragenlijst invullen op de website van de nationale beroepsvereniging, geeft de CED aan op haar website.

Bron:
Council of European Dentists

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Thema A-Z

Help uw patiënt van zijn tandartsangst af

Ingrid Stoop bedacht de Matrixmethode waarmee ze mensen van hun tandartsangst af helpt. Je moet het zelf ervaren om te weten hoe het precies werkt. Een verslag van haar training.

Doe precies wat ik zeg, instrueerde Ingrid Stoop meteen aan het begin van de training. Anders werkt het niet. Stoop bedacht zelf de MatriXmethode en heeft al 10.000 vlieguren achter de rug, zoals ze dat zelf noemt. Het luistert nogal nauw en daarom wordt onze volle aandacht gevraagd tijdens de training. Stoop heeft een video online staan over tandartsangst maar toch komen mensen bij haar voor een consult. Je zal het zelf moeten ervaren om te weten hoe het precies werkt , zegt Stoop.

Zien, horen, voelen en denken
De methode gaat er vanuit dat ervaringen uit het verleden  zowel leuke als minder leuke – een beleving geven in het nu. Voor de toekomst kan iemand zo een verwachtingspatroon creëren. En deze beleving, of het nu klopt of niet, kan dan angst veroorzaken. Zelfs als iemand nog helemaal niets zelf heeft ervaren maar teert op andermans ervaringen. Een beleving bestaat uit zien, horen, voelen en/of denken”, ratelde Stoop op. Deze vier passeerden nog regelmatig de training en werden er behoorlijk in gestampt.

Hulpvraag
De coaching spitst zich op het nu. De negatieve beleving moet helemaal uit het systeem zijn. Niet een beetje, niet bijna helemaal, maar het moet echt nul worden. De MatriXmethode gaat net als Motivational Interviewing  uit van de eigen ideeën van de patiënt. Dat wat iemand zelf bedenkt, is hij geneigd echt te geloven. Het is dus niet de bedoeling om de patiënt omhoog te praten door bijvoorbeeld te zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat het vast wel goed zal gaan. Want dat gelooft die patiënt echt niet. Nee, het is beter om de negatieve beleving van de patiënt te ontkrachten en daarna de positieve beleving te bekrachtigen. Belangrijk hierbij is dat er wel sprake is van een hulpvraag. Geen hulpvraag? Dan is coaching niet zinvol.

Een doe-ding
Wat die beleving van de patiënt is, hoeven wij als tandheelkundig zorgverlener niet eens precies te weten. Dat gaat je niks aan, je hebt er dan zelf last van en bovendien kost je dat te veel energie, prentte Stoop in. Patiënten willen helemaal niet vertellen wat er allemaal in hun hoofd omgaat. Dat kunnen ze bij deze methode prima voor zichzelf houden. Nadat er een van de cursisten ter plekke een live coaching kreeg, mochten we zelf aan de slag.

Een van de struikelpunten is dat de zorgverlener teveel vraagt. Als u gebruik gaat maken van de MatriXmethode, moeten er korte duidelijke opdrachten worden gegeven. Dit is wel heel verschillend ten opzichte van de techniek Motivational Interviewing. Het is dus niet echt een gesprek maar meer een doe-ding. En dat terwijl de patiënt veelal met gesloten ogen zit om zich te kunnen focussen op de eigen beleving van het eigen probleem

Hoe dan wel?
Begin altijd eerst te vragen wat de hulpvraag precies is. Een van de cursisten zei tandartsangst te hebben, dus daar kon ik mooi mee oefenen. Echter tijdens het oefenen bleek dat het niet echt de tandartsangst was waarmee ze zat. Het was meer dat ze bang was om de controle te verliezen. Stoop raadde me aan om hierop te gaan focussen.

  • Herhaal altijd hetgeen wat de patiënt aandraagt. Met die exacte bewoording, ga niet parafraseren. Hiermee geef je de patiënt het idee dat het okay is om te zien, horen, voelen en denken wat er in hem omgaat.
  • Vraag wat de angst met hem doet: Is het een zien, horen voelen of denken?” Antwoord de patiënt zien, vraag dan of het een plaatje of een filmpje is. Vraag daarna in welk detail het ‘m precies zit. Soms duurt het even tot je echt tot de essentie komt.
  • Geef de patiënt opdracht om dit negatieve detail uit het filmpje of plaatje weg te halen. Hoe gaat hij dat doen? Laat de patiënt het zelf verzinnen hoe. Dat kan zijn met een schaar, met een gum enzovoorts. Het detail zal daarna onverbiddelijk moeten verdwijnen. Hoe? Ook dat mag de patiënt verzinnen. Bijvoorbeeld door het te verbranden.
  • Daarna zal de patiënt iets in het gat van het filmpje of het plaatje moeten zetten. Dat iets zal een hele positieve lading moeten hebben: iets moois, iets grappigs dus. Wederom moet de patiënt zelf verzinnen wat dat precies is. Ook dat hoeft hij je niet te vertellen. Hij kan even ja zeggen als het voor de bakker is.

Hiermee is het zien behandeld en kan op ongeveer dezelfde wijze te werk worden gegaan met het horen, voelen en denken.
Pas als de patiënt aangeeft dat zijn negatieve beleving helemaal nul is, dan kan er door worden gegaan met de positieve bekrachtiging. Hierbij imagineert de patiënt een de meest fantastische ik-persoon met prachtige beelden, geluiden, gevoelens en gedachtes. Het is heel leuk om te zien hoe rustig en tevreden de patiënt hierbij wordt. Ik vond het verbazing wekkend en als een klein wondertje. Zo snel van een angst af!

Aanrader
Hoe het verder in zijn werk gaat is eigenlijk niet met een pen te beschrijven. Zoals Stoop al in het begin van de cursus zei: Je zult het echt zelf moeten ervaren en zelf moeten oefenen. Je patiënten zullen je dankbaar zijn.

De methode is uitgetest door een mondhygiënist die er een scriptie over schreef. Zij deed de opleiding Psychosociaal werker, counselor en coach bij Academie Gradatim en volgde de vijfdaagse training tot MatriXcoach bij Ingrid Stoop. Haar conclusie: De MatriXmethode is goed toepasbaar voor angstcoaching in de tandheelkundige behandeling. De snelle resultaten en de kortdurende coaching samen met de eendaagse training angst oplossenof de kortdurende opleiding tot gecertificeerd MatriXcoach (5 dagen) maken de MatriXmethode geschikt voor toepassing in de algemene tandheelkundige praktijk.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist.
Verslag door dental INFO van de eendaagse training angst oplossen MatriXmethode door Ingrid Stoop.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z