Raad van State schrapt boete RU Nijmegen

De Radboud Universiteit Nijmegen (RU) heeft van de Raad van State gelijk gekregen in een kwestie uit 2007 met de arbeidsinspectie, zegt Omroep Gelderland.

Een Iraanse studente tandheelkunde werkte bij de universiteit als co-assistent en was in afwachting van een verblijfsvergunning. De RU kreeg van de arbeidsinspectie een boete van 9.500 euro wegens verzuim van aanvraag van een werkvergunning.

De universiteit gaf aan dat er geen sprake was van werk maar van onderwijs. Deze zaak werd vervolgens tot de hoogste rechter uitgevochten.


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Aanvullende tandartsverzekering onnodig

“Mensen betalen vaak te veel in verhouding tot wat ze ervoor terugkrijgen.” Dat stelt Rob Barnasconi – Voorzitter van de NMT – volgens een artikel in de Telegraaf.

Rob Barnasconi is voorstander van andere manieren van verzekeren, zoals een zorgabonnement. Volgens de NMT-voorzitter betalen consumenten soms wel 800 euro voor een aanvullende tandartsverzekering terwijl een volwassene gemiddeld jaarlijks voor 180 euro mondzorg nodig heeft.

Veel mensen met een laag inkomen zijn volgens hem niet in staat een aanvullende verzekering voor tandartskosten te betalen doordat verzekeraars de laatste jaren de premie hiervan met 10% per jaar hebben verhoogd.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Winnie Sorgdrager gaat onderzoek doen naar dossiers IGZ

Op verzoek van minister Edith Schippers (VWS) gaat Winnie Sorgdrager onderzoek doen naar dossiers en de afhandeling daarvan door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Schippers wil met dit onderzoek een ‘herstel van vertrouwen’ in de IGZ bewerkstelligen.

In de brief aan de Tweede Kamer stelt Schippers dat zij eraan hecht dat de IGZ breed vertrouwen en gezag heeft in de samenleving, het zorgveld en in het parlement. Op dit moment ontbreekt het daaraan, zo erkent de IGZ zelf ook. De IGZ is veelvuldig negatief in het nieuws vanwege trage afhandeling van dossiers en gebrek aan klantvriendelijkheid. Zo hebben de Nationale Ombudsman en Tros Radar in een zwartboek recent talloze klachten over de IGZ verzameld.

Ander onderzoek
Eerder dit jaar kondigde Schippers al een ander onderzoek naar de IGZ aan: dit onderzoek is erop gericht om te zien of de IGZ robuust genoeg om te voldoen aan de eisen die Schippers in haar Toezichtvisie stelt aan een moderne handhavingsorganisatie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door ABD Top Consult en staat onder leiding van Koos van der Steenhoven.

Vlotte afhandeling
In de ogen van Schippers moet de IGZ daadkrachtig, proactief en klantvriendelijk zijn. Zaken bij de Inspectie dienen vlot afgehandeld te worden. Meldingen mogen niet langer open staan dan 1 jaar, tenzij daar goede redenen voor zijn. Schippers wil dat de IGZ dit principe van 1 jaar toepast, dan wel uitlegt als het niet toegepast kan worden.

Verder moet de IGZ helder aangeven waar ze al dan niet over gaat. Wanneer een zaak niet bij de IGZ thuishoort, moet de melder adequaat door de IGZ worden doorgeleid naar de juiste instantie.

Met het aangekondigde tweede onderzoek (het onderzoek onder leiding van Sorgdrager naar de dossiers van de IGZ) handelt Schippers in de geest van een aangehouden motie van de Kamerleden Leijten en Bouwmeester.

Patiënten en vertegenwoordiger zorg
Voor beide onderzoeken geldt dat daarbij zowel patienten als vertegenwoordigers van het zorgveld nauw worden betrokken. De aandachtspunten van de Ombudsman zullen eveneens bij beide onderzoek worden betrokken. Schippers zal de Tweede Kamer na de zomer over de uitkomsten informeren.

Bron:
Rijksoverheid.nl


Lees meer over: Inspectie, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
doktersgesprek

Patiënten gaan minder vaak naar tandarts

Eén op de drie Nederlanders zegt minder vaak naar de tandarts te gaan, nu de verwachting is dat de tandartskosten flink zullen stijgen. Dit blijkt uit een steekproef van Stadpeil Online Onderzoek in opdracht van Sensodyne.

Een derde denkt het controlebezoek aan de tandarts te kunnen vervangen door beter te poetsen, zo schrijft Sp!ts. Een ander deel schaft andere producten aan voor de mondverzorging.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Meerderheid Kamer dringt aan op onderzoek naar fraude implantaten

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil een onderzoek naar fraude met implantaten, zegt NRC Handelsblad. De NZa zou dit onderzoek moeten doen.

NRC meldde dat tandartsen jarenlang kortingen van implantatenfabrikanten ontvingen die zij niet doorberekenden aan patiënten, terwijl dit wettelijk wel verplicht was. In ruil voor kortingen op implantaten ontvingen tandartsen een CT-scanner cadeau. Of ze kregen twee facturen: één factuur voor patiënten en één met een lager bedrag voor de administratie.

Kamerleden van de SP en van de PvdA hebben schriftelijke vragen gesteld aan minister Schippers. Volgens NRC Handelsblad dringen GroenLinks en D66 ook hierop aan.

 

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z
Kindergebit

Belgische tandarts riskeert sanctie omdat hij kinderen bang maakt

Tandarts Eddy Brughmans uit Heers riskeert een sanctie omdat hij mensen “beledigt of bang maakt”. Hij zei onder meer tegen een twaalfjarig meisje dat hij haar “een spuitje zou geven met een riek” en vertelde hij een volwassen patiënt dat hij “de boel moest opkuisen” nadat de man zijn tanden jarenlang niet zou hebben verzorgd.

Een oma die afgelopen weekend met haar twaalfjarige dochter naar de tandarts in Heers ging, doet haar verhaal in Het Nieuwsblad. “Toen we daar aankwamen, zei hij: Oei oei, uw tanden zijn allemaal rot. Daarna wist hij doodleuk te melden dat hij haar een spuitje met een riek zou geven. Geen slecht woord over de behandeling op zich, maar het kind was wel doodsbang.”

De Koninklijke Limburgse Tandartsenvereniging (KLTV) heeft de man vier jaar geleden al eens gewaarschuwd en dreigt er nu mee Brughmans te schrappen uit de wachtdiensten.

Misbruik
Brughmans zelf vindt niet dat hij te ver gaat. Volgens hem zijn de mensen die naar de wachtdienst bellen het probleem. “Bij het merendeel is helemaal geen sprake van een spoedgeval”, klaagt hij in de krant.

“Er wordt misbruik gemaakt van die dienst. Mensen denken dat we voor alles staan te springen en problemen oplossen die even goed in de week, bij de vaste tandarts, kunnen gebeuren. Patiënten die echt dringende hulp nodig hebben, zullen hier wel goed geholpen worden hoor.”

Over zijn taalgebruik heeft de man het volgende te zeggen: “Ik minimaliseer de angst van kinderen niet. Maar ik vind wél dat ze schrik moeten hebben. Als ouders hier vertellen tegen de kinderen dat ze niet bang moeten zijn, dan zeg ik dat ze liegen. Want ook een kind verdient het dat je eerlijk bent. Dat wekt volgens mij ook vertrouwen. Ik heb een eigen aanpak. Humor is belangrijk. Zo zeg ik tegen iedereen dat ik de tandarts van de hoeren en de boeren ben”.

Bron:
Hbvl.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
implantaten

Patiënt betaalde te veel voor implantaten

Tandartspatiënten hebben jaren te veel betaald voor implantaten. Een aanzienlijk aantal tandartsen berekende hoge kortingen van fabrikanten niet door, wat ze wel hadden moeten doen. Dit blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad. Zorgverzekeraars spreken van een “economisch delict” en dringen bij toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan op een onderzoek. Deze zegt dat te overwegen. Er zijn 1,1 miljoen Nederlanders met implantaten.

Lees het hele artikel

Bron:
NRC

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z
Tuchtrecht

Celstraf geëist tegen tandartsassistente

Een assistente van een tandartspraktijk uit Badhoevedorp heeft volgens het Openbaar Ministerie in 5,5 jaar tijd bijna 100.000 euro verduisterd van haar werkgever. Officier van justitie Henri Tillart eiste woensdag voor de rechtbank in Haarlem 9 maanden celstraf, waarvan 4 maanden voorwaardelijk, tegen de 31-jarige Jaimy F. uit Zaandam. De vrouw stuurde jarenlang briefjes en e-mails naar patiënten van de praktijk met het verzoek hun rekening te betalen op een ander rekeningnummer dan op de oorspronkelijke nota stond vermeld. Het ging om de bankrekening van haar echtgenoot, die een andere achternaam heeft dan zijzelf.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
patient-moet-weten-wat-zorg-kost

Uitstelbrief Kamervragen over forse rekening door vrije tarieven mondzorg

Minister Schippers stuurde op 2 april een uitstelbrief aan de Tweede Kamer over beantwoording van vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over de forse rekening die patiënten ontvangen door vrije tarieven in de mondzorg.

Bron:
Rijksoverheid





Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vergoeding - geld -rechter

Onderzoek: Tandarts tarieven nauwelijks vergeleken

Nederlanders die een bezoek brengen aan de tandarts vergelijken nauwelijks van tevoren de prijzen. Alleen bij flinke prijsverschillen stapt een patiënt over. Dat blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Enkele feiten uit het onderzoek

  • Iets meer dan de helft van de ondervraagden weet niet of zijn of haar tandarts de tarieven heeft gewijzigd.
  • Slechts acht procent kent de hoogte van het tarief.
  • Drie kwart van de Nederlanders is niet van plan om tarieven te gaan vergelijken. Een op zes wil dat nog wel gaan doen.
  • Slechts twee procent heeft al prijsvergelijkingen gemaakt.
  • Prijs is ook voor maar een klein gedeelte de belangrijkste factor bij een keuze voor een tandarts. Kwaliteit zegt men belangrijker te vinden.
  • Patiënten zijn weinig gevoelig voor prijsverschillen. Pas bij een kostenverschil van tweehonderd euro stapt meer dan de helft over. Maar liefst 44 procent gaat helemaal niet meer naar de tandarts, mochten de prijzen flink hoger uitvallen.
  • Vorig jaar gaf 86 procent van de ondervraagden aan regelmatig naar de tandarts te gaan. De rekening kwam toen uit op gemiddeld 180 euro.

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
tandarts

Tandartsen geven autoriteit niet graag uit handen

De competentiestrijd tussen tandartsen en mondhygiënisten is verscherpt, sinds die laatsten zijn opgeleid om zelfstandig diagnoses te stellen en eenvoudige tandheelkundige ingrepen te doen. Tandartsen verwelkomen mondhygiënisten-nieuwe-stijl in hun praktijk, maar hebben er moeite mee hun autoriteit uit handen te geven. Daardoor verloopt de beoogde herschikking van de taken veel minder soepel dan de bedoeling was. Dat blijkt uit onderzoek van de Groningse hogeschooldocent Mondzorgkunde Katarina Jerkovic. Zij promoveert op 5 april 2012 aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Jerkovic beschouwt deze ontwikkeling als symptomatisch voor de hele gezondheidszorg. Want inmiddels worden in veel takken van de zorg hbo-opgeleide zorgverleners geacht taken uit handen te nemen van hun academisch geschoolde collega’s.

Dreigend tandartsentekort
Ruim twaalf jaar geleden lag er al een eerste voorstel om de opleiding tot mondhygiënist te verlengen en meer taken van de tandarts naar de mondhygiënist te verschuiven. Daardoor zou de tandarts meer tijd overhouden voor complexere taken. Het besluit anticipeerde op een tandartsentekort, dat zou ontstaan als gevolg van de vergrijzing. In 2002 begon de vierjarige opleiding Mondzorgkunde, waar die vroeger twee en later drie jaar duurde. Sinds 2006 studeren er jaarlijks zo’n 100 à 150 mondhygiënisten-nieuwe-stijl af, die bijvoorbeeld halfjaarlijkse controles mogen uitvoeren, kleine gaatjes mogen boren en vullen, en daarover ook zelfstandig diagnoses mogen stellen.

Besluitvorming
Tandartsen blijken echter moeite te hebben met de overdracht van hun verantwoordelijkheden, merkte Jerkovic: ‘Ze waarderen de ruimte die ze krijgen als ze mondhygiënisten in hun praktijk hebben, maar ze willen zelf de besluitvorming in handen houden. Daardoor krijgen de mondhygiënisten minder te doen dan waarvoor ze zijn opgeleid. Dat komt overigens ook omdat ze vaak een baan van een oude-stijl-collega opvullen, die dat werk toch al niet deed. Ook combineren de mondhygiënisten vaak meerdere banen, waardoor ze naast hun primaire taken in preventie en het behandelen van tandvleesaandoeningen, weinig tot geen tijd overhouden om zich met de nieuwe taken bezig te houden.’

Werkplezier
Uit het onderzoek van Jerkovic blijkt bovendien dat mondhygiënisten-nieuwe-stijl minder plezier in hun werk hebben dan hun voorgangers: ‘Deze nieuwe mondhygiënisten ervaren minder autonomie en meer rolconflict in hun banen, wat weer te verklaren valt door de huidige taakverdeling tussen de tandarts en de mondhygiënist.’ Jerkovic verwacht dat de situatie verandert nu patiënten zonder verwijzing naar een mondhygiënist mogen gaan. Dat vereist alleen bekendheid met die mogelijkheid, anders blijven ze trouw naar de tandarts gaan voor ingrepen die een mondhygiënist ook kan uitvoeren.

Symptomatisch
Wat gebeurt in de verhouding tandarts-mondhygiënist, komt ook voor in andere takken van de gezondheidszorg, stelt Jerkovic. Daarom is het van groot belang om goed te monitoren of dit model werkt. Jerkovic: ‘Deze nieuwe taakverdeling is symptomatisch voor de hele gezondheidszorg. Neem bijvoorbeeld oogartsen en optometristen, artsen en verpleegkundigen. De academisch gevormde artsen krijgen te maken met zorgverleners met een hbo-opleiding die veel van hun gewone taken kunnen overnemen. Dat is alleen maar goed, en het past in het beleid van de overheid om mensen met een gepast opleidingsniveau een gepast takenpakket te geven. Op het gebied van tandheelkunde loopt Nederland daarin in internationaal opzicht ook voorop. Er zijn geen aanwijzingen dat dat tot verdringing leidt van de academische artsen. Ze kunnen daarvan juist profiteren, als ze bereid zijn een deel van hun bevoegdheden te delen met hun hbo-collega’s.’

Curriculum vitae
Katarina Jerkovic-Cosic (Bosnië, 1976) studeerde af als mondhygiënist (oude stijl) aan de Hanzehogeschool Groningen en behaalde haar master Epidemiologie aan de UvA in Amsterdam. Sinds 2000 werkt ze als docent bij de opleiding Mondzorgkunde, vanaf 2002 maakt ze als onderzoeker deel van het lectoraat Transparante Zorgverlening aan de Hanzehogeschool en is ze verbonden aan het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het UMCG. Ze promoveert aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde bij prof.dr. A.M. Sorge, hoogleraar bedrijfskunde, en prof.dr. C.P. van der Schans, hoogleraar revalidatiegeneeskunde, op het proefschrift ‘The relation between profession development and job (re)design. The case of dental hygiene in the Netherlands’.

Bron:
RUG.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
camera - foto

Alleen een foto als het echt nodig is

Röntgendiagnostiek is essentieel in de tandartspraktijk. Maar de straling kan ook schadelijk zijn. Wat mag en moet u, als het gaat om het maken van röntgenopnamen?

Een dag zonder röntgen is een dag niet geleefd, vat prof. dr. Paul van der Stelt het belang van röntgendiagnostiek voor de tandartspraktijk samen. Van der Stelt (sectie Orale en maxillofaciale radiologie van de ACTA) sprak op het congres Veiligheid en regelgeving in de tandheelkundige praktijk’.

Dosis en effect
11% van de straling die we gemiddeld jaarlijks ontvangen is afkomstig van röntgendiagnostiek”, legde Van der Stelt zijn gehoor uit. Hoewel 36% van het medische röntgenonderzoek bij de tandarts plaatsvindt, kan slechts 1% va de straling op het conto van de tandheelkunde worden geschreven.

Een groot deel van de straling gaat dwars door de patiënt heen en veroorzaakt geen schade. Een deel van de fotonen veroorzaakt echter schade aan het DNA. Een deel daarvan wordt door het lichaam weer hersteld, maar een ander deel is blijvend.
Ook lage doses, zoals gebruikelijk in de tandheelkunde, kunnen schadelijke effecten teweegbrengen. Het gaat dan vooral om effecten die op langere termijn (na 10 tot 25 jaar) tot uiting komen als tumoren en leukemie.
Dat betekent dus dat bij dit soort lage doses de kans op een effect weliswaar beperkt is, maar dat het effect, als het tot uiting komt, altijd dezelfde ernst heeft, onafhankelijk van de oorspronkelijke dosis.

Het is nog niet exact bekend hoe groot de relatieve kans is op een nadelig effect bij lage doses. Daarom wordt veiligheidshalve een lineaire dosis-effect relatie aangehouden. De aanname is dus dat ook een lage dosis kans geeft op een effect. Daarom moet de dosis zo laag mogelijk worden gehouden.

Besluit Stralingsbescherming
Richtlijnen en regels zijn te vinden in het Besluit Stralingsbescherming (BS) van 2002. In het BS is geregeld wie er bevoegd zijn om röntgenopnamen te maken. In 2012 komt daarop een aanvulling, waarin ook rekening wordt gehouden met nieuwe opnametechnieken, zoals Cone Beam CT. Dit gaat effect hebben op uw praktijkvoering, voorziet van der Stelt.

De uitgangspunten van het veilig gebruik van röntgenstraling in het BS zijn gebaseerd op de principes die zijn geformuleerd door de International Commission on Radiological Protection (ICRP): rechtvaardiging, ALARA en dosislimieten.

Rechtvaardiging
Er moet een medische reden zijn om een opname te maken. Daartoe kan dus alleen worden besloten na klinische inspectie. De tandarts is de enige die de indicatie en de rechtvaardiging kan geven. Deze moeten bovendien worden toegelicht in het patiëntendossier, evenals een verklaring van het resultaat van de opnamen. Houdt u er rekening mee dat een panoramafoto maar een beperkt toepassingsgebied heeft.

Het maken van de opnamen kan alleen aan een assistent worden gedelegeerd indien deze een erkende opleiding daarvoor heeft gevolgd. De instructies aan deze persoon moeten schriftelijk worden vastgelegd.

ALARA
Bij het maken van opnamen moet de dosis As Low As Reasonably Achievable (ALARA) zijn. Dat betekent dus dat de hoeveelheid belastende röntgenstraling zo laag als redelijkerwijs uitvoerbaar is’ , moet zijn zijn. Het besluit Stralingsbescherming geeft geen exacte richtlijnen, maar stelt dat u moet handelen naar geldend inzicht. Dit betekent dat u voor zover nodig afschermingsmaatregelen moet treffen, de patiënt een loodkraag of -schild kunt (laten) dragen, gevoelige films moet gebruiken of digitaal werken, en een rechthoekig diafragma moet toepassen.

Wat er verder wordt verwacht volgens “geldend inzicht” is onder andere te vinden in de NMT Praktijkrichtlijn Radiologie en de European guidelines on radiation protection in dental radiology

Dosislimieten
Voor werknemers gelden dosislimieten. U dient daar zo ver mogelijk onder te blijven. De meeste praktijken zullen kunnen aantonen dat de straling onder 1 milliSievert per jaar blijft. In dat geval behoeven uw werknemers geen dosimeter te dragen.

Erkenning als deskundige
Heeft u een röntgenapparaat in uw praktijk, dan moet u kunnen aantonen dat u stralingsdeskundige op niveau 5A/M bent. U moet dus kennis over de eigenschappen van straling hebben en medisch gezien het maken van röntgenopnamen kunnen rechtvaardigen. Bovendien dient u uw tandartsbul te hebben om de rechtvaardiging en interpretatie van de opnamen te kunnen uitvoeren, en uw deskundigheid door bijscholing up-to-date te houden.

KEW-dossier
U bent verplicht een kernenergiewet-dossier samen te stellen. Belangrijkste onderdeel daarvan is de risicoanalyse. U moet daarvoor de stralingsbelasting op de omgeving (laten) meten of berekenen: op de werkplekken, op de gang, in de wachtkamer en op de straat voor uw praktijk. Met de juiste software is dit volgens Van der Stelt adequaat zelf te doen. Het röntgentoestel moet ook gemeld worden (indien het < 100 kV is; anders is vergunning nodig) bij het Agentschap-NL.

Bekijk het VGT-overzicht van de wettelijk verplichte inhoud van een KEW-dossier.

Bron:
Verslag door dental INFO, tijdens het congres Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk, georganiseerd door Dental Best Practice, 25 november 2011, RAI Amsterdam

Prof. dr. Paul van der Stelt studeerde af als tandarts bij de Vrije Universiteit in 1974. Hij promoveerde in 1979 op een onderzoek naar de herkenning van peri-apicale botresorptie op röntgenopnamen. Vanaf 1978 is hij actief in onderzoek op het gebied van digitale radiologie. In 2000 resulteerde dit erin dat ACTA als eerste tandheelkundige opleiding in de wereld volledig overging op digitale opnametechnieken. In 1984/85 bracht hij een sabattical door in de Verenigde Staten aan de National Institutes of Health. In 1986 werd hij benoemd tot hoogleraar Orale en Maxillofaciale Radiologie bij ACTA.

Apr 2012


Download brochure vgt-inhoud-kew-dossier-2011.pdf
Lees meer over: Congresverslagen, Diagnostiek, Kennis, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
Keramische materialen: gemotiveerd kiezen

Keramische materialen: gemotiveerd kiezen

Welke keramische materialen kunt u het beste gebruiken? Verslag van de presentatie van prof. dr. M. Cune en dr. M. Gresnigt tijdens de klinische avond in het UMC in Groningen op 15 maart.

Presentatie: Prof. dr. M. Cune
Prof. dr. M. Cune begon de avond met een presentatie over keramische materialen waarbij vooral werd ingegaan op zirconia keramiek.

Overzicht vol keramiek

  • Zirconia met opegbakken porselein (Lava, Everest)
  • Lithium discilicaat (IPS emax Press)
  • Materiaal schijnt door, liever niet op donkere stomp gebruiken.
  • Er kan een keuze gemaakt worden om de gehele kroon van dit materiaal te laten maken of om alleen de kap te laten bestaan uit lithium discilicaat.
  • Veldspaatporselein
  • Dit materiaal is geschikt als men beperkt invasief wil werken, 1,5 mm afname is al genoeg. – Dit porselein is bijvoorbeeld geschikt voor hoekopbouw. Een voordeel is dat het keramiek licht doorlaat, ook onder het tandvlees, waardoor het vriendelijker oogt.

 

Zirconia
Zirconia is het meest gangbare keramische materiaal momenteel. Het wordt zowel gebruikt als indirect restauratie-materiaal als voor abutments. Prof. dr. M. Cune ging door op de volgende onderwerpen wat betreft Zirconia.

1. Mechanisch: Hoe sterk is het?
Zirconia lijkt qua eigenschappen (buigsterkte, elasticiteitsmodus, thermische expansie, dichtheid) op dat van gehard staal.
Om het materiaal zo sterk te krijgen moet het de volgende opeenvolgende fases ondergaan: isostatisch persen (200Mpa), sinteren (850 graden Celcius), fraisen, sinteren (1350 graden Celcius). Tijdens het sinteren treedt exact 20% (gelijkmatige) krimp op. Hierdoor kan de kroon 20% te groot gemoduleerd worden en is de kroon exact reproduceerbaar.
Tijdens het verwarmen van zirconia, verandert ook de fase waarin zirconia zich bevindt. Het materiaal is bij kamertemperatuur in de mono-klinische fase. Door de temperatuur van het materiaal te verhogen, komt het materiaal in de tetragonale fase. Bij nog meer temperatuursverhoging komt het materiaal in de kubische fase. In deze laatste fase is het materiaal op zijn sterkst. Echter zal het materiaal uit elkaar spatten indien de temperatuur weer wordt verlaagd. Om deze reden wordt er een stabilisator toegevoegd aan zirconia: yttriumoxide. Deze stabilisator zorgt ervoor dat Zirconia in de tetragonale fase blijft bij kamertemperatuur.
Zirconia heeft ook nadelen. Bij een temperatuur van 220 graden celcius kan het vocht opnemen. Daarom is het af te raden om bijvoorbeeld zirconia-abutments te steriliseren. Daarnaast wordt het materiaal zwakker als het bewerkt wordt. Wat precies de oorzaak hiervan is, is niet bekend. Vermoedelijk heeft het iets te maken met de warmte die bij het bewerken ontstaat. Ook de slijtage is een nadeel. Dit geldt vooral bij zirconia-abutments. Het is bekend dat er meer slijtgage optreedt aan de implantaten dan bij titanium abutments.
Ondanks deze nadelen kan er gesteld worden dat Zirconia voldoende sterk is.

2. Biologisch: Is het wel gezond?
Er is onderzoek gedaan naar de cytototxiciteit, carcinogeniteit en mutageniteit. Deze blijken alledrie goed te zijn bij zirconia. Ook zijn er geen histologische verschillen te vinden tussen titanium en zirconia in de weke delen.

3. Esthetiek/functie: Is het mooier/beter dan ik dacht?
Bij een onderzoek met titanium en zirconia abutments bleek het volgende: bij dun tandvlees (<2mm) schijnt een titanium abutment door. Indien er dus sprake is van een dunne mucosa of een recessiegevoelige gingiva, dan kan beter gekozen worden voor zirconia. Er zijn nog geen vijfjaars resultaten bekend over zirconia kronen. Hier kan dus nog geen uitspraak over gedaan worden.

Presentatie dr. M. Gresnigt
Vervolgens heeft dr. M. Gresnigt zijn lezing gehouden over het adhesief cementeren van porseleinen partiele restauraties. Hieruit kwam naar voren dat men het beste zo minimaal invasief mogelijk kan werken. Dit betekent dat er eerder gekozen moet worden voor een partiële omslijping in plaats van een volledige omslijping. Hoe meer glazuur er behouden blijft, hoe beter de adhesie. Bovendien worden endodontische problemen hierdoor beter voorkomen.
Dr. M. Gresnigt vertelde dat sterkte van glaskeramieken niet alleen afhankelijk is van het restauratiemateriaal maar ook afhankelijk is van het cementatie proces. Het is belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van een adhesief cement.
Hierbij moet het porselein op de volgende manier bewerkt worden:

  1. Etsen met Hydrofluoridezuur (tijd is afhankelijk van soort porselein).
  2. 30 seconden spoelen met water.
  3. Debris verwijderen d.m.v. ultrasone reiniging in een trilbad met gedestilleerd water.
  4. Drogen.
  5. Silaan (monobond plus, Ivoclar Vivadent) aanbrengen en 1 minuut laten intrekken. Silaan kan worden gezien als een koppeling tussen twee verschillende oppervlaktes, de ene kant het porselein en de andere de bonding.
  6. Het aanbrengen van het adhesief en cement.

Hierna werd er door dr. M. Gresnigt ingegaan op de betreffende behandeling in het anteriore gebied en het posteriore gebied.

Anterior
Bij het gebruik van porselein in het anteriore gebied, is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van een wax-up om vervolgens een mock-up te maken van composiet of protemp. Op die manier kan de patiënt namelijk wennen aan de nieuwe situatie. Ook zijn er nog veranderingen mogelijk. Dit is om teleurstelling bij de patiënt achteraf te voorkomen.

Posterior
Bij het vervaardigen van porseleinen restauraties in het posteriore gebied waarbij veel dentine bloot ligt, is een Immediate Dentine Sealing (IDS) aan te raden. Dit betekent dat vóór het nemen van de afdruk al een sealing wordt aangebracht op het dentine (ets, prime, bonding). Voor het plaatsen van de porseleinen restauratie, wordt de IDS-laag voorbehandeld met behulp van een silica-coating (Cojet, 3M ESPE). Wanneer er gebruik wordt gemaakt van IDS dan is er sprake van een significantie lagere post-operatieve gevoeligheid. Daarnaast is er een betere hechting aan dentine.

Bekijk foto’s van behandelingen op de website van dr. Gresnigt

Bron: Klinische avond georganiseerd door de Stichting PAOT-NN in samenwerking met het UMCG Wenckebach Instituut.

Prof. dr. M. Cune is hoogleraar Orale Functieleer, in het bijzonder in de Restauratieve en Reconstructieve Tandheelkunde, aan het UMC Groningen en is daar werkzaam binnen het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde. Daarnaast is hij actief op het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde in het St. Antonius ziekenhuis in Nieuwegein.

Dr. M. Gresnigt is werkzaam als klinisch docent en onderzoeker in de reconstructieve en esthetische tandheelkunde bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde van het UMC Groningen. Daarnaast werkt hij in de algemene praktijk, waar hij zich met name richt op de orthodontie, esthetische en reconstructieve tandheelkunde.

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z

Man krijgt nieuw gezicht na uitgebreide transplantatie

Amerikaanse artsen hebben naar eigen zeggen de meest uitgebreide gezichtstransplantatie ooit uitgevoerd. Dat meldt de University of Maryland. De 37-jarige Richard Norris kreeg een nieuw gezicht, nieuwe tanden, een tong en een kaak tijdens de 36 uur durende operatie in het Maryland Medical Center vorige week.

Lees het hele artikel

Bron:
NU.nl

Mrt 2012

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
App, telefoon

Smartphone vaakst vergeten bij tandarts Brussel

Volgens een onderzoekje van Lookout Security verliezen mensen hun smartphone om de haverklap en, afhankelijk van het land, op de meest gekke plaatsen.

Het beveiligingsbedrijf, bekend van zijn apps voor Android en iOS, stelde enkele wereldkaarten samen die in beeld brengen hoe vaak hun gebruikers in 2011 de smartphone zijn kwijtgeraakt, waar dat het vaakst gebeurde en wat dat voor kosten met zich meebrengt. Lookout zegt dat vorig jaar 9 miljoen smartphones ergens zijn blijven liggen of werden gestolen.

Tandartspraktijk nummer één
Koffiebars, kantoren cafés staan over het algemeen hoog op de ranglijst, maar in sommige hoofdsteden raken smartphonebezitters op de meest bizarre plekken hun toestel kwijt. Zo is in Brussel de nummer één de tandartspraktijk, verliezen Parijzenaren het vaakst hun telefoon bij het benzinstation of in de kerk en laten inwoners van Moskou bij een bezoek aan de garage vaak hun gadget achter.

Slordigst
Lookout bekeek ook welke nationaliteiten het slordigst met hun toestel omspringen. In Amsterdam en Manchester raken smartphonebezitters hun toestel twee keer per jaar kwijt, terwijl dat inwoners van Tokyo maar een keer per twee jaar gebeurt.

Door de toestelprijs van gevonden toestellen bij elkaar op te tellen, becijfert Lookout tenslotte dat de totale waarde van vorig jaar verloren smartphones uitkomt op 2,5 miljard dollar en telt daar de resterende contractkosten en verloren gegane informatie van banking en sociale apps bij op om uit te komen bij 30 miljard dollar aan kosten.

Korrel
De bevindingen van het onderzoek moeten met een flinke korrel zout worden genomen. Lookout is weliswaar een bijzonder populaire applicatie, maar de gebruikte methodologie is nogal aan de magere kant. Lookout koppelde de laatst bekende locatie van een verloren telefoon namelijk aan de Foursquare API en vermeldde dan de dichtsbijzijndste populaire locatie. Niet alleen hangt de betrouwbaarheid af van de populariteit van Foursquare in een bepaald land, maar de vermelde locatie is ook zeker niet altijd de plaats waar het toestel verloren is.

Bron:
ZDnet.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
klantenservice

Zorgverzekeraar VGZ verliest duizenden klanten

Zorgverzekeraar Coöperatie VGZ heeft 123.000 klanten verloren. Dat meldt regionaal dagblad De Limburger.

Hoewel de zorgverzekeraar 4,3 miljoen verzekerden telt, is de organisatie erg geschrokken van dit hoge aantal, zo meldt De Limburger. VGZ gaat nu uitzoeken hoe dat kan en zint op maatregelen om herhaling komend jaar te voorkomen.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Contract, deal, ondertekenen

Schippers: Zorgverzekeraars moeten alleen gecontracteerde zorg vergoeden

Minister Edith Schippers van VWS wil dat patiënten die naar een ziekenhuis gaan waarmee hun zorgverzekeraar geen contract heeft, de rekening voor een groot deel of volledig zelf gaan betalen. De zorgverzekeraars moeten ervoor zorgen dat mensen voordat zij hun zorgverzekering afsluiten, weten met welke artsen en ziekenhuizen de verzekeraar een contract heeft.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

NZa: Verzekeraars vrij in vergoeden zorg buiten contract

Zorgverzekeraars mogen zelf de hoogte van de vergoeding bepalen voor niet-gecontracteerde zorgaanbieders, zo verduidelijkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nog eens in haar uitleg van artikel 13 van de zorgverzekeringswet (Zvw). Voorwaarde is dat de zorgverzekeraar voldoende zorg contracteert voor zijn verzekerden. Ook moet de consument voorafgaand aan de behandeling kunnen achterhalen wat de hoogte van de vergoeding is, in absolute bedragen.

Hoogte vergoeding
De hoogte van de vergoeding voor zorg geleverd door niet-gecontracteerde zorgaanbieders mag niet nul euro zijn. De verzekerde heeft recht op een vergoeding, zo staat in de wet. Maar de verzekeraar mag zelf de hoogte van die vergoeding bepalen. Op deze manier kan de zorgverzekeraar een sturende rol op zich nemen en selectief zorg inkopen op basis van prijs en kwaliteit voor zijn verzekerden. Dat is van belang om de zorg ook in de toekomst betaalbaar en toegankelijk te houden voor iedereen.

De NZa heeft in haar toezicht op de naleving van de zorgplicht als bedoeld in de Zvw altijd al deze lijn gehanteerd. De NZa verduidelijkt de regeling nu omdat er verwarring ontstond over de passage dat de keuzevrijheid niet belemmerd mag worden door de hoogte van de vergoeding voor zorg wanneer gekozen wordt voor een niet-gecontracteerde aanbieder.

Voldoende zorg
Voor de verzekerden moet er voldoende zorg worden gecontracteerd. Dat is een voorwaarde waar verzekeraars aan moeten voldoen, dit is de zogenoemde zorgplicht. De consument behoudt bovendien de keuze om naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder te gaan, maar gaat dan akkoord met de vergoeding die de zorgverzekeraar daarvoor heeft vastgesteld. Consumenten kunnen tot slot kiezen tussen verzekeringspolissen, ook op basis van de hoogte van de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg.

Transparantie
Transparantie over de gecontracteerde zorgaanbieders en de hoogte van de vergoeding zijn belangrijk in dit keuzeproces. De NZa ziet erop toe dat zorgverzekeraars hier duidelijk informatie over geven aan de consument.


Bron:
NZa

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
medicijnen

Drogisten en apothekers te makkelijk met zelfzorgmedicijnen

Drogisten en apothekers geven nog te makkelijk geneesmiddelen mee aan klanten. Ze checken onvoldoende of iemand de medicijnen veilig kan gebruiken.

Drogisten vragen aanmerkelijk vaker dan apothekers aan consumenten of zij nog informatie wensen over het gekozen geneesmiddel. In slechts 9 van de totaal 119 bezochte drogisterijen stelden de medewerkers vervolgens echter de juiste vragen om te achterhalen of consumenten de gevraagde medicijnen wel veilig kunnen gebruiken. Meestal kregen mysteryshoppers van de Consumentenbond de medicijnen zonder moeite mee, ook als ze vermeldden dat deze voor een achtjarig kind bedoeld waren.

Met een zogenaamde kassacheck hebben drogisten zichzelf verplicht erachter te komen of de verkoop van een geneesmiddel leidt tot gevaarlijke situaties. De medewerkers stellen hiervoor vragen over het beoogde gebruik. Als consumenten om drie doosjes vragen, moeten er alarmbellen gaan rinkelen. In veel gevallen gaven de medewerkers de mysterieshoppers ten onrechte de gevraagde pillen mee. 48 keer zelfs drie doosjes (23 keer bij de drogist en 25 keer bij de apotheek). De kwaliteit van de informatie over de verstrekte medicijnen van de apotheker is beter dan van de drogist. De apotheker vraagt gestructureerder door waar de drogist vaak verwijst naar de bijsluiter.

Mysterieshoppers
Mysterieshoppers van de Universiteit Twente bezochten voor de Consumentenbond 119 drogisten en 116 apotheken in 15 grotere steden. De onderzoekers vroegen om Aleve Select 275, een pijnstiller van het type NSAID met de werkzame stof naproxen. In de Consumentengids van april staat het hele verslag van de mysterieshoppers.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
prijs, geld

Minister Edith Schippers: Het gaat mij niet om marktwerking in de zorg, dat is mijn doel niet

Minister Schippers (volksgezondheid) wordt door critici weggezet als harde marktideoloog. Zelf ziet ze dit anders. ‘In de zorg kun je niet denken in termen van prijzen en productie, alsof het om wasmachines gaat.’

Lees het hele artikel

Bron:
Trouw

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z