Meer eigen betalingen nodig volgens Schippers

Meer eigen betalingen in de zorg zijn nodig om de kosten van het systeem in het gareel te houden. Dat stelde minister Edith Schippers (VWS) zaterdag in een interview met De Telegraaf.

De VVD-bewindsvrouw heeft echter geen politieke meerderheid om patiënten meer te laten betalen, bijvoorbeeld bij een bezoek aan de huisarts. Coalitiepartij CDA en gedoogpartner PVV zijn erop tegen om de eigen betalingen te verhogen. Maar volgens Schippers is dit echter onvermijdelijk. Ze denkt dat er vroeg of laat meer eigen betalingen in de zorg komen. ‘Of ik die nou invoer of mijn opvolger’, aldus de minister. “Het is niet voor niets dat eigen betalingen overal in het buitenland gebruikelijk zijn. Het is de beste manier om de zorgkosten in de hand te houden”, zegt ze.

Geen grote bedragen
Schippers wijst er verder op dat het basispakket in Nederland riant is. De zorgkosten stijgen deze kabinetsperiode van 60 naar 75 miljard euro per jaar. Volgens de minister wordt het basispakket elk jaar groter. Maar er gaan ook dingen uit, zoals stoppen met roken en dieetadvies. De afweging daarbij is of mensen het voor eigen risico kunnen dragen. “Als jij een klein loontje hebt en je kapot werkt, en je hebt de pech dat je een hele dure ziekte krijgt, dan kun je dat nooit betalen. Dan moet je je huis verkopen.” Maar wie dieetadvies wil, hoeft maar een paar keer naar de diëtiste. “Dat zijn helemaal geen grote bedragen”, aldus Schippers.

Bron: Zorgvisie

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
les, studenten, college

Start verbouwing ACTA-gebouw naar 460 studentenkamers

Dinsdag 6 december om 16.00 uur, opent stadsdeelwethouder Paulus de Wilt (Stedelijke Ontwikkeling) het voormalig gebouw van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) voor haar toekomstige bewoners.

Driehonderd studenten hebben zich al ingeschreven en zijn klaar om mee te helpen aan de verbouwing tot een wooncomplex met 460 kamers voor jongeren en studenten.

Korting op de huur
De stichting Tijdelijk Wonen Amsterdam (TW-A), bestaande uit de student-bewoners, verbouwt en beheert de woningen. De kamers worden kaal opgeleverd. Bewoners die helpen met de verbouwing van hun eigen woon- of werkplek krijgen korting op de huur. De kamers komen op de tweede tot en met achtste verdieping.

Urban Resort
Op de begane grond en eerste verdieping komen ongeveer veertig ateliers voor kunstenaars en creatieve ondernemers, en een horecaonderneming. Deze onderste ruimten zijn in beheer van Urban Resort. Begin 2012 betrekken de nieuwe huurders het pand. De Alliantie, eigenaar van het voormalig ACTA-gebouw tegenover het Slotervaart Ziekenhuis,verhuurt het gebouw voor een periode van minimaal vijf jaar.

Bron: Gemeente Amsterdam Stadsdeel Nieuw-West

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld en financieel

Zorgverzekeraars willen tarief tandarts in de hand houden

Tandartsen mogen vanaf 2012 zelf bepalen welk tarief zij in rekening brengen. Om te voorkomen dat de prijzen straks de pan uitrijzen, proberen zorgverzekeraars daar nu al een stokje voor te steken.

Tot nu toe stelde de overheid vast hoeveel tandartsbehandelingen maximaal mochten kosten. Zo gold voor een gewone controle een maximumtarief van €19,63. Tandartsen waren vrij om minder te vragen, maar deden dat vaak niet.

Vanaf volgend jaar worden de tarieven in de mondzorg vrij gegeven. Dat moet voor meer concurrentie tussen de tandartsen zorgen. Ook de zorgverzekeraars zullen opnieuw moeten bepalen hoe hoog hun vergoedingen worden, want zij willen uiteraard – net als de consument – niet ineens het dubbele betalen voor het trekken van een kies.

Het Algemeen Dagblad meldde dit weekend dat zorgverzekeraar CZ – goed voor ruim 3 miljoen verzekerden – de tandartsvergoedingen niet of nauwelijks verhoogt. Daarmee geeft de zorgverzekeraar indirect een signaal af aan de tandartsen dat ze met hun tarieven maar beter niet te hoog kunnen gaan zitten.

CZ zegt bij het vaststellen van de tarieven advies te hebben gevraagd aan de tandartsen. Ook hebben ze onderzoek gedaan naar het declaratiegedrag van verzekerden van CZ. ‘De prijzen die wij nu bieden, zijn volgens ons marktconforme tarieven’, aldus een woordvoerder van CZ tegen de krant.

Bron: AD

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
onterecht, rood, kruis

Medische missers gehoord door Minister Schippers

De afhandeling van medische missers laat nog veel te wensen over. Minister Schippers van Volksgezondheid wil consumenten daarom een sterkere (rechts)positie geven in het wetsvoorstel ‘Wet cliëntenrechten zorg (Wcz)’. De minister reageert hiermee op de meldingen van medische missers uit de campagne van de Consumentenbond ‘Kiezen moet kunnen’. Deze campagne is gericht op het verbeteren van de rechten en keuzevrijheid van consumenten.

Verbetering rechtspositie consumenten
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Het is belangrijk dat het kabinet luistert naar de persoonlijke verhalen over medische missers die met ons zijn gedeeld. Hopelijk leidt dit tot een daadwerkelijke vooruitgang’. In het wetsvoorstel Wcz staan bepalingen die de rechtspositie van consumenten verbetert. Met name het verplicht in het dossier opnemen van incidenten zal bijdragen aan een sterkere positie van slachtoffers van een medische misser in een juridische procedure.

1 op de 10 geeft fout uit zichzelf toe
Uit de 1900 reacties op de meldactie medische missers blijkt dat minder dan 1 op de 10 hulpverleners uit zichzelf toe gaf dat er een fout is gemaakt. 10% deed dit pas nadat patiënten of nabestaanden er specifiek om vroegen.

Het merendeel van de consumenten dient geen klacht in na een medische misser. Meer dan eenderde (36%) verwacht dat het geen zin heeft; anderen hebben er geen energie meer voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.

Van de mensen die een klacht indienen heeft gemiddeld 60% het gevoel dat ze niet serieus worden genomen. Ook vindt bijna 50% de klachtenfunctionaris of klachtencommissie van de instelling partijdig.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Tuchtrecht: Waarschuwing na onterecht beëindigen van behandelovereenkomst

Perfectsmile beticht NZa en DSW van onheuse bejegeningen

Perfectsmile, een tandheelkundige kliniek met meerdere vestigingen verspreid over Nederland, beticht de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en DSW Verzekeringen van onheuse bejegeningen aan haar adres. De NZa concludeert uit eigen onderzoek dat Perfectsmile de zogenoemde tandartscodes niet op de juiste wijze zouden toepassen. Perfectsmile weerlegt deze aantijgingen en beraadt zich op juridische stappen teneinde de door de NZa berokkende imagoschade te verhalen.

Te hoge kosten
Volgens de NZa brengt Perfectsmile te hoge kosten in rekening voor behandelingen met de onzichtbare beugel van leverancier Invisalign. Terwijl de consument voor eenzelfde behandeling bij aanbieders van reguliere tandheelkundige zorg zoals tandartsen en orthodontisten maar liefst 1.000 tot 2000 euro duurder uit te zijn bij deze behandeling.

Inspectie sluit tandenbleker
Perfectsmile is inmiddels door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gesloten. Volgens de inspectie lopen mensen die zich laten helpen gevaar. In de praktijk, Perfectsmile, werden medicijnen gebruikt die over de houdbaarheidsdatum heen waren, aldus de inspectie woensdag. Ook waren patiëntendossiers niet op de orde. De directeur van het bedrijf toont volgens de inspectie geen besef van kwaliteit, laat staan dat hij die kwaliteit bewaakt. De man zou bovendien een ‘defensieve en ontwijkende houding’ hebben. De inspectie heeft er geen vertrouwen in dat hij bereid is de situatie te verbeteren, zei ze woensdag. De sluiting geldt voorlopig voor zeven dagen. Als de man nog weigert, kan de minister van VWS hem een dwangsom opleggen. De kliniek wordt al verdacht van fraude. De afgelopen jaren zou het bedrijf enkele tonnen te veel hebben gedeclareerd bij verzekeraars en patiënten. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een onderzoek ingesteld.

Transparantie
In een persbericht reageert Perfectsmile op deze aantijging. ‘Perfectsmile biedt sinds haar oprichting in 2006 volledige transparantie in de kostenopbouw van haar behandelingen en vermeldt deze dan ook op haar website. Met de wetenschap dat Perfectsmile de goedkoopste aanbieder van deze behandelingen is en het gegeven dat de prijzen voor tandartsen en orthodontisten in 2012 worden vrijgegeven, acht de organisatie het niet geheel toevallig dat zij juist nu door de NZa wordt belaagd.
Bovendien is een oud-tandarts van Perfectsmile overgestapt naar een concurrent die voet aan de grond probeert te krijgen met een vergelijkbaar concept. Deze oud-tandarts blijkt een reputatie te bezitten die vragen oproept.’

Zwart geld
In de media is veel aandacht voor Perfectsmile. Zo staat in de Telegraaf te lezen dat er sprake zou zijn van zwart geld, onbevoegde behandelaars en er zou voor tonnen zijn gefraudeerd. ‘Bij Perfectsmile worden nooit betalingen zwart uitgevoerd, eigenlijk wordt alles gepind of gestort op de bedrijfsrekening. Bovendien is het bij de Invisalign behandeling zo dat het grootste deel van de behandelprijs bestaat uit de verdiensten van de tandarts en de producent van de beugeltjes uit de VS. Perfectsmile verdient dus alleen aan haar eigen werkzaamheden. Dat is een heel normaal, redelijk en verantwoordbaar bedrag. Circa 1000 tot 1500 euro per beugel. Hiervoor moeten alle salarissen van Perfectsmile betaald, de huren, de verzendkosten, de investeringen, de begeleiding, alles moet hiervan betaald worden. Dat zal bij andere ondernemingen niet anders zijn’, aldus Perfectsmile.

Tanden bleken
Perfectsmile voert het meest behandelingen uit om tanden te bleken. Op het merendeel van de vestigingen is dat overigens ook de enige behandelingen die wordt aangeboden. ‘Een bleekbehandeling mag tegenwoordig iedereen uitvoeren. Juist omdat Perfectsmile het daar niet mee eens is, wordt gebruik gemaakt van mondhygiënisten of preventieassistenten. En dat terwijl anderen soms zelfs vanuit een kapsalon of garagebox werken. Juist daarom neemt Perfectsmile er aanstoot aan dat er nu wordt gesuggereerd alsof er ongediplomeerden aan het werk zijn en er een dubieuze manier van werken op na wordt gehouden. Niets is minder waar. Perfectsmile werkt juist met uitvoerig geschoold en bekwaam personeel.’
Jesse Bartels van Perfectsmile: ‘Ik roep de consument nu al op om bij tandartsen en orthodontisten voorafgaand aan een behandeling volledige transparantie in zowel de behandelkosten als de techniekkosten te eisen.’

Bron:
Zorgmarkt

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
recht

Drie jaar cel voor tandartsassistente

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft voor de rechtbank in Roermond drie jaar cel, waarvan één jaar voorwaardelijk, geëist tegen een 50-jarige voormalige tandartsassistente uit Weert. De vrouw zou 884.000 euro hebben verdiend met oplichting en valsheid in geschrifte.

Declaratie via zorgverzekeraar
Via haar werkgever, een tandartsenpraktijk in Stramproy, declareerde ze vanaf 2002 negen jaar wekelijks gemiddeld bijna 2000 euro aan niet gemaakte tandartskosten. Zorgverzekeraar VGZ werd daarvan de dupe. Eind 2010 liep ze tegen de lamp. De vrouw, die nu in België woont, heeft de fraude bekend. Het geld zou helemaal zijn opgemaakt.

Met de zorgverzekeraar heeft ze inmiddels een betalingsregeling getroffen. Het OM vindt dat de rechtbank haar desondanks een ontnemingsvordering van 864.000 euro moet opleggen. Via haar advocaat verzet de vrouw zich hiertegen. Ze wil ook niet meer naar de cel. De verdachte zat honderd dagen in voorarrest. De advocaat pleitte voor een werkstraf. De rechtbank doet op 13 december uitspraak.

Bron:
De Limburger

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
tandenborstels

Magnetron ideaal voor ontsmetting tandenborstel en tongschraper

Gebruikte tandenborstels of tongschrapers bevatten bacteriën die infecties kunnen veroorzaken. Als de tandenborstels en tongschrapers gezamenlijk worden bewaard, kunnen deze bacteriën bovendien over en weer worden overgebracht. Van alle beschikbare middelen bleek de magnetron de meest ideale manier voor ontsmetting.

Bron:
Spolidorio DMP, et al. Evaluation of two alternative methods for disinfection of toothbrushes and tongue scrapers. Int J Dent Hygiene 2011; 9: 279-283. doi: 10.1111/j.1601-5037.2011.00503.x.

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
Praktijk-gesloten

Tandartspraktijk in Amstelveen gesloten door de IGZ

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 29 november 2011 Beperfect B.V. het bevel gegeven de praktijk Perfectsmile in Amstelveen te sluiten. Op 22 november 2011 bracht de inspectie een inspectiebezoek aan de praktijk in Amstelveen. De situatie die de inspectie daar aantrof veroorzaakt een zodanig gevaar voor de patiëntveiligheid dat het zo snel mogelijk treffen van maatregelen noodzakelijk was.

Melding
Aanleiding van het inspectiebezoek was een melding over de röntgen- en hygiënetoepassing. Het inspectiebezoek had tot doel te beoordelen of de praktijkvoering van Perfectsmile voldoet aan de randvoorwaarden voor verantwoorde zorg. Tijdens het bezoek heeft de inspectie geconstateerd dat binnen de praktijk diverse wettelijke richtlijnen niet of onvoldoende worden nageleefd. De praktijk voldoet hierdoor niet aan de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg.

Reden sluiting
De inspectie constateerde ondermeer dat dossiers niet up-to-date zijn en dat de aanwezige tandarts geen toegang tot de patiëntendossiers heeft, waardoor het risico op fouten bij de behandeling wordt vergroot. Ook trof de inspectie medicatie met een verlopen houdbaarheidsdatum aan. In de praktijk is geen enkele werkwijze schriftelijk vastgelegd. Het reinigingsproces was niet op orde en het reinigings-, desinfectie- en sterilisatieproces is niet in een protocol is geborgd.

De inspectie heeft haar bevindingen aan de directeur van Beperfect Clinics B.V. kenbaar gemaakt en de mogelijkheid tot zienswijze geboden. Het ontbreekt de directeur aan kwaliteitsbesef, beleid en bewaking. De defensieve en ontwijkende houding van de directeur maakt dat de inspectie geen vertrouwen heeft dat hij de benodigde veranderingen zonder dwang tot stand brengt. De inspectie is daarom genoodzaakt om Beperfect Clinics B.V. te bevelen dat de praktijk Perfectsmile in Amstelveen met ingang van 29 november 2011 geen patiëntenzorg mag leveren. De aangetroffen situatie in de praktijk veroorzaakt een zodanig gevaar voor de patiëntveiligheid en/of de gezondheid van de medewerkers dat het nemen van maatregelen noodzakelijk is.

Dit bevel heeft een geldigheidsduur van zeven dagen en kan door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport na een zienswijzengesprek worden verlengd. Bij gebreke van het opvolgen van het bevel kan door de Minister een bestuursdwang worden toegepast, dan wel een dwangsom worden opgelegd. Het bevel wordt opgeheven als naar het oordeel van de inspectie de constateringen zijn verbeterd of opgelost en de praktijk voldoet aan de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
dossier, map

Medische missers verplicht in dossier

Informatie over medische incidenten moet verplicht deel gaan uit maken van het medisch dossier. Als een medisch dossier onvolledig is dan zal de rechter in geval van een schadeclaim, uitgaan van de stelling van de patiënt.

Ook stelt de minister verplicht dat een zorgaanbieder binnen zes weken reageert op een klacht. Minister Schippers wil dit opnemen in de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorgsector.

Verschuiving bewijslast
Dat heeft Schippers laten weten in een brief aan de Consumentenbond. Met deze verschuiving van de bewijslast van patiënt naar zorgverlener, komt de minister tegemoet aan de wensen van de Consumentenbond. Het idee van de bond een kenniscommissie in te stellen die een medisch inhoudelijk oordeel kan vellen over medische incidenten, behoeft nadere uitwerking.

Serieus nemen
De minister heeft de bond gesproken naar aanleiding van een ‘meldactie medische missers’. Patiënten voelen zich ongelijkwaardig ten opzichte van artsen, vinden de klachtafhandeling traag en stuiten te vaak op onbegrip bij zorgaanbieders. Een woordvoerder van de Consumentenbond laat weten heel blij te zijn dat de minister de constateringen van de bond onderschrijft. “Mensen willen serieus worden genomen. Ze willen dat er naar hun klachten wordt geluisterd.” De Consumentenbond hoopt dat de WcZ zo snel mogelijk wordt ingevoerd.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
lopen, ouderen

Betere mondzorg voor kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen nodig

Door een verbeterde preventieve en curatieve mondzorg gedurende de afgelopen decennia is het aantal tandeloze ouderen afgenomen en is het percentage ouderen dat tot op hoge leeftijd gebitselementen heeft flink gestegen. Ondanks verschillende inspanningen laten de resultaten van internationaal onderzoek zien dat de mondgezondheid van ouderen, en in het bijzonder van kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen, nog steeds slecht is.

Oorzaken
Verschillende oorzaken zorgen ervoor dat kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen gevoeliger zijn voor het krijgen van mondproblemen dan jongere mensen. Vijf belangrijke mondzorggerelateerde problemen bij ouderen zijn:

  • Parodontitis
  • Droge mond
  • Speekselsecretiesnelheid
  • Zuurgraad van speeksel
  • Mondverzorging door verzorgenden

Om zorgverleners meer bewust te laten worden van deze belangrijke mondzorggerelateerde problemen en om richting te geven aan oplossingen voor of beheersbaarheid ervan, deed Gert-Jan van der Putten onderzoek onder voornamelijk verpleeghuisbewoners. Daaruit bleek dat de vijf belangrijke mondzorggerelateerde problemen bij verpleeghuisbewoners frequent voorkomen en dat deze kunnen worden verminderd door een betere mondzorg. Hij waarschuwt dat als de mondzorg niet aanzienlijk verbetert, tienduizenden ouderen per jaar hun gebitselementen zullen verliezen, het aantal mondziekten en mondgezondheidgerelateerde problemen zullen stijgen met grote gevolgen voor de algemene gezondheid en de levenskwaliteit van kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen.

Promotie
Datum: donderdag 1 december, 13.00 uur
Locatie: Radboud Universiteit Nijmegen, Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Promovendus: de heer drs. G.J. van der Putten
Promotors: prof. dr. C. de Baat, prof. dr. J.M.G.A. Schols, prof. dr. J.N.O.

Biografie
Gert-Jan van der Putten (Beverwijk, 1960) studeerde geneeskunde aan de Universiteit van Amsterdam, volgde de opleiding tot verpleeghuisarts aan de Vrije Universiteit en ging eind 2002 werken in het Eduard Douwes Dekkerhuis in Amsterdam. In 2006 kreeg hij de gelegenheid voor wetenschappelijk onderzoek en implementatie van de Richtlijn Mondzorg. Hij werkte twee jaar als onderzoeker bij de vakgroep Orale Functieleer van het Universitair Medisch Centrum St Radboud in Nijmegen en is sinds 2008 verbonden aan Birkhoven Zorggoed in Amersfoort. Dit promotieonderzoek is begeleid vanuit het Nijmegen Centre for Evidence-Based Practice. Van der Putten behaalde verschillende prijzen voor zijn wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de Gerodontologie. Hij geeft les aan studenten mondzorgkunde en aan specialisten ouderengeneeskunde in opleiding aan de Radboud Universiteit Nijmegen en hij verzorgt symposia, lezingen en postacademisch onderwijs aan artsen en tandartsen.

Bron:
RU

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
medicijnen

Run op medicijnen die basispakket verlaten

Apotheken en huisartsen verwachten in december een enorme run op medicijnen die uit het basispakket verdwijnen. Patiënten vragen om wat extra’s van hun dagelijkse medicatie, zoals maagzuurremmers.

‘Die medicijnen schrijven we ook uit’, zegt een assistente van een huisarts in Capelle aan den IJssel aan De Telegraaf. ‘Maar we zijn wel voorzichtig met middelen die verslavend werken.’

Stoppen met roken
Ook middelen voor rokers die willen stoppen zijn populair. ‘Champix verdwijnt uit het basispakket’, zegt enate van Boven, doktersassistente bij huisartsenpraktijk Van Woudenberg in Deventer. ‘Het medicijn werkt echter wel heel goed. Mensen willen het om die reden nog snel even proberen.’

Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Eén derde van de patiënten angstig voor een bezoek aan de mondhygiënist

Tandartsbezoek pijnlijk voor arme Bulgaren

Tanden trekken in Bulgarije wordt pijnlijk voor mensen met weinig geld. De Bulgaarse Vereniging van Tandartsen heeft woensdag voorgesteld arme patiënten slechts onverdoofde behandelingen aan te bieden. Het zou vooral gaan om wezen, ouderen, doodzieke volwassenen en mensen met psychische problemen.

„Het zonder narcose trekken van tanden van bijvoorbeeld wezen en terminaal zieke volwassenen is nodig omdat de overheid daarop bezuinigd, vanaf 2012”, aldus verenigingsvoorzitter Borislav Milanov.

Onmenselijk
De invloedrijke Bulgaarse krant 24 Chasa (24 Uur) noemde de maatregel onmenselijk. „Deze plannen van de tandartsenvereniging zijn angstaanjagend, schaamteloos en cynisch”, aldus het dagblad in een commentaar. „Tandartsen en zorgverzekeraars vergeten dat ook de zwaksten recht hebben op een menselijke behandeling. Dit is een op moderne leest geschoeide inquisitie.”

Geen tanden
Toch zullen veel ouderen weinig merken van de voorgestelde middeleeuwse praktijken. Negen van de tien Bulgaren boven de 60 hebben geen of hooguit een paar tanden, meldde de tandartsenvereniging.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
devil-lips

Kortslip heeft deels erfelijke oorzaak

Onderzoekers van de University of Utah denken dat terugkerende, ernstige koortslippen een erfelijke oorzaak hebben.

Een koortslip is een uitslag van blaasjes rond of op je lippen, veroorzaakt door het herpes simplex virus type 1 (HSV-1). Meer dan 90 procent van de bevolking is drager van het virus, dat sluimert in zenuwknopen in de huid. Slechts een derde krijgt regelmatig een koortslip.

Uitbraak
Het virus wordt actief onder invloed van bepaalde factoren. De onderzoekers vonden een gen, C21orf91, dat verband houdt met hoe vaak iemand een koortslipuitbraak krijgt. Dit gen bepaalt voor 21 procent hoe gevoelig je bent voor koortslippen. Verder vergroten omgevingsfactoren het risico op een koortslip, zoals zon en stress.

Er zijn nog geen middelen die een koortslip kunnen voorkomen. Er zijn alleen middelen te koop waarmee je kunt proberen de koortslip iets sneller over te laten gaan. Mogelijk leidt dit onderzoek in de toekomst tot medicatie waarmee je een koortslip wel kunt voorkomen.

Bron:
Nu

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
tandenknarsen

Scheve tanden: een erfenis van verre voorouders

Volgens nieuw onderzoek zijn de onderkaken van de moderne mens gekrompen op het moment dat onze voorouders overstapten van een jagers- en verzamelaarsamenleving naar de landbouw. Mensen gingen toen meer bewerkt voedsel eten, wat makkelijker te kauwen is. Grote, sterke onderkaken waren hierdoor niet langer nodig. Maar helaas bieden kleinere onderkaken vaak niet genoeg ruimte voor al je tanden en kiezen. Met een scheef gebit tot gevolg.

Kaken
Wetenschappers verzamelden schedels van elf verschillende populaties. Zes van die populaties moesten het hebben van de landbouw. De rest moest het doen met jagen en verzamelen. En dat bleek zichtbaar te zijn aan de kaak. Zo hadden de jagers en verzamelaars langere en smallere onderkaken. Ook bleken er verschillen te zijn tussen de vorm van de gehemeltes van jagers en verzamelaars en boeren. En ook die verschillen leidden weer tot een andere manier van kauwen, zo concluderen de onderzoeker in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Orthodontist
Om er zeker van te zijn dat de overstap op de landbouw leidde tot andere kaken keken de onderzoekers ook nog naar andere factoren die van invloed konden zijn. Bijvoorbeeld de locatie waar mensen zijn opgegroeid of verschillen in klimaat. Maar de onderzoekers konden geen verband vinden. Ze moeten dan ook concluderen dat het overstappen op de landbouw en het nieuwe dieet dat daarmee samenhing leidde tot een kortere en minder robuuste kaak. Het gevolg: de tanden passen er niet altijd meer zo mooi in. En zo ontstond dan het beroep van orthodontist.

Hoewel het onderzoek redelijk overtuigend is, twijfelen sommigen toch nog aan de conclusies. Sommige wetenschappers wijzen er bijvoorbeeld op dat de onderzoekers de situatie wel heel erg versimpeld hebben. Zo stapten mensen niet van het ene op het andere moment over opeen nieuw dieet: dat ging gaandeweg en gedurende lange tijd gingen mensen boeren, jagen en verzamelen. Anderen vermoeden dat ook andere factoren weldegelijk invloed hebben gehad op de ontwikkeling van een kortere kaak.

Lees het gehele artikel

Bron:
Wetenschap24.nl
Scientias.nl

Lees meer over: Orthodontie, Thema A-Z
app, telefoon

Voedingscentrum lanceert Eet Wijzer App

Uw eigen eetcoach op de smartphone. Voortaan kan het met de Eet Wijzer App van het Voedingscentrum. Hij ‘leest’ uw persoonlijke agenda en geeft praktische tips op het moment dat ze nodig zijn. Bijvoorbeeld als u aan het werk bent, een bruiloft hebt of gaat sporten.

Uit onderzoek blijkt dat 41% van de Nederlanders graag gezonder wil gaan eten. Maar dit is voor velen toch een lastige opgave. Meer dan de helft (57%) heeft behoefte aan meer praktische informatie. Daarom introduceert het Voedingscentrum de gratis Eet Wijzer app, die laat zien waar kansen liggen voor een gezondere leefstijl.

Na het scannen van uw persoonlijke agenda op de smartphone geeft de app aan op welke gebieden er ruimte is voor verbetering, passend bij de persoonlijke leefstijl. Denk bijvoorbeeld aan regelmatiger eten, gezonder kiezen, kleinere porties, gevarieerder eten of een goed voorbeeld geven aan de kinderen.

Gedurende twee weken krijg je 8 tips die passen bij de dagelijkse activiteiten. Op het trefwoord ‘Kerst’ kan de tip bijvoorbeeld zijn om bijvoorbeeld lekker samen met de kinderen een kerstmenu te koken of om niet alle kerstsnacks tegelijkertijd op tafel te zetten. Na twee weken vindt er weer een agendascan plaats voor nieuwe tips.

De Eet Wijzer app is gratis te downloaden voor iPhone en Android-telefoon.

Bron:
Voedingscentrum

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
horizontaal toezicht

Tandzorg Assen, Leeuwarden en St. Nyk opnieuw onder verscherpt toezicht

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) stelt de praktijken Tandzorg Assen, Tandzorg Leeuwarden en Tandzorg St. Nyk onder verscherpt toezicht. De praktijken zijn onvoldoende in staat om structureel goede kwaliteit en veiligheid van zorg te garanderen.

Op 26 mei van dit jaar gaf de inspectie de praktijk in Assen het bevel te sluiten vanwege ernstige tekortkomingen in de kwaliteit van de zorg die een risico vormden voor patiënten. Tijdens een inspectiebezoek op 23 juni constateerde de inspectie dat de praktijk voldoende verbeterd had, om weer open te mogen. Daarbij zijn door de bestuurder een aantal toezeggingen gedaan. De inspectie heeft in die periode eveneens de praktijk in Leeuwarden en de praktijk in St. Nyk bezocht. Ook daar zijn dusdanige verbeteracties ingezet dat de inspectie de bestuurder het vertrouwen gaf dat er verantwoorde zorg kon worden geleverd.

Opnieuw tekortkomingen
Tijdens de inspectiebezoeken op 8 en 10 november 2011 aan de praktijken in Assen en Leeuwarden constateerde de inspectie echter opnieuw tekortkomingen. Zo zijn de dossiers zijn niet in orde. Er ontbreekt bijvoorbeeld vaak een anamnese. En de medische indicatie voor het maken van een röntgenfoto wordt niet genoteerd. Ook is de beoordeling van de röntgenfoto niet terug te vinden. Daarbij wordt een medewerkster als mondhygiëniste voorgesteld, terwijl zij niet daartoe is opgeleid. Bovendien is er, ondanks toezeggingen, nog onvoldoende zicht op de hepatitis preventie. Tot slot is ook het benodigde controle-onderhoud niet gepleegd aan de röntgenapparatuur in Leeuwarden. Daardoor kan men onvoldoende vertrouwen op de werking en veiligheid van de apparatuur.

Structureel
De inspectie is van oordeel dat gezien de intensiteit en de lange periode van het huidige toezicht, vanaf 2008, een structurele tekortkoming in de kwaliteit en veiligheid van zorg is vastgesteld.
Deze constateringen waren voor de inspectie aanleiding om voor Tandzorg Assen, Tandzorg Leeuwarden en Tandzorg St. Nyk verscherpt toezicht in te stellen voor een periode van drie maanden met ingang van 16 november 2011.

De komende tijd gaat de inspectie de praktijk zeer nauwlettend volgen, onder andere door onaangekondigde bezoeken. Wanneer daarna niet genoeg verbetering te zien is, zal de inspectie de minister adviseren een aanwijzing te geven.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
verzekering

Zorgverzekering: vergoeding orthodontie 2012

Orthodontie kan voor de consument een enorme kostenpost zijn. Independer.nl bekeek de vergoedingen van de verschillende aanvullende zorgverzekeringen en ontdekte forse verschillen. Een overzicht.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
mond, lachen, man

Eerste tand groeide buiten het lijf

Nieuw onderzoek wijst erop dat de eerste tanden buiten het lichaam groeiden en pas veel later in de mond belandden.

De onderzoekers baseren die opmerkelijke conclusie op een onderzoek naar onder meer de diersoort Ischnacanthid acanthodians. Dit zijn vissen die veel weg hebben van haaien. Ze leefden heel lang geleden: tussen de 416 en 397 miljoen jaar terug.

Bijzonder
Met deze vis is iets bijzonders aan de hand. Hij bevindt zich namelijk in een soort overgangsfase en is bezig om puntige structuren op zijn lippen te ontwikkelen. Het wijst erop dat de eerste tanden buiten de mond (ergens nabij de lippen) ontstonden en later pas in de mond terechtkwamen, zo schrijven de onderzoekers in het blad Journal of Vertebrate Paleontology.

Vasthouden
Waarschijnlijk hielpen de tanden de dieren eerst om hun prooi te pakken en vast te houden totdat ze de gelegenheid hadden om deze heel door te slikken. Dankzij die tanden (en de kaken, die al eerder ontstonden) hoefden vissen niet langer water te filteren en zo tamelijk passief aan voedsel te komen. Ze konden echt op jacht. “Omdat tanden gewervelden in staat stelden om betere jagers en uiteindelijk goede vleeseters te worden, bleven ze en werden ze in de meeste groepen van generatie op generatie doorgegeven,” legt onderzoeker Stephanie Blais uit.

Uiteindelijk kregen ook de voorouders van de mens en de mens zelf dus tanden. En die tanden werden naarmate de tijd vorderde steeds belangrijker voor dieren en mensen. Tanden werden ook steeds gespecialiseerder: zo hebben dieren vaak tanden die helemaal zijn afgestemd op hun dieet.

Bron:
Scientias

Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z
Casus: Beeldvorming en labonderzoek essentieel bij diagnose reuzencelgranuloom bij 17-jarige

Vroege diagnose hypomineralisatie belangrijk

Hypomineralisatie van de blijvende molaren en incisieven komt relatief vaak voor. Wat zijn de beste behandelopties?

Introductie
Hypomineralisatie is een ontwikkelingsstoornis van het glazuur, die vooral voorkomt bij de permanente incisieven en molaren. Hypomineralisatie presenteert zich tijdens de eruptie van deze elementen. Het is belangrijk om de diagnose ‘hypomineralisatie’ vroeg te stellen zodat de juiste behandeling uitgevoerd kan worden. De glazuurdefecten kunnen verschillen van mild (opaciteiten en verkleuringen) tot ernstig (post-eruptie afbraak van het glazuur). Er is nog weinig bekend over de prevalentie van hypomineralisatie. In Europa ligt de prevalentie tussen de 2,4% en 25%. De etiologie is onbekend. Vermoed wordt dat meerdere factoren een rol spelen.

Problemen bij het jonge kind
Tussen 6 en 8 jaar zullen de eerste blijvende elementen doorbreken. Gehypomineraliseerde elementen zijn veel gevoeliger dan elementen die normaal ontwikkeld zijn. Dit kan zorgen voor pijn bij poetsen en eten. Bovendien vergt een tandheelkundige behandeling extra aandacht. Een kind zal eerder pijn ervaren en er zal dus eerder verdoofd moeten worden. Ook moet er rekening worden gehouden met het ontwikkelen van angst. Indien de incisieven ook zijn aangetast, zal dit esthetische problemen met zich meebrengen.

Behandeling van molaren
Hierbij moet onderscheid worden gemaakt in de ernst:

  • Mild: Bruine, witte of gele kleurverandering
    Hier worden vaak alleen sealants aangebracht. Er moet wel rekening worden gehouden met eventuele post-eruptieve afbraak. Indien dit het geval is, dan zullen er composiet restauraties vervaardigd moeten worden.
  • Gemiddeld: Verlies van glazuur
    Hier wordt gekozen voor het vervaardigen van composietrestauraties. De gebruikelijke ‘etch- bonding-primer procedure’ kan hierbij worden aangehouden.
  • Ernstig: Verlies van het glazuur waarbij ook het dentine is aangetast
    Hier moet worden gekozen voor extraheren of restaureren. Bij restaureren wordt gekozen voor het plaatsen van een roestvaststalen noodkroon die de gehele kroon bedekt. Deze kroon wordt met glasionomeercement gecementeerd. Eventueel kan, op latere leeftijd, een definitieve kroon worden vervaardigd. Extractie wordt vaak alleen uitgevoerd in combinatie met orthodontie.

 

Ernstige vorm hypomineralisatie molaar: voor en na behandeling (roestvaststalen noodkroon).

Behandeling incisieven
De behandeling hangt af van de ernst van de hypomineralisatie. Esthetiek is de belangrijkste factor omdat er minder vaak sprake is van post-eruptieve afbraak. Dit komt doordat de incisieven minder belast worden tijdens occlusie en articulatie. Vaak wordt gekozen voor composietveneers, die eventueel op latere leeftijd vervangen kunnen worden voor porselein.

Milde vorm hypomineralisatie incisief: voor en na behandeling (composietveneer).

Conclusie
Het is belangrijk om hypomineralisatie vroeg te diagnosticeren. De behandeling wordt bepaald aan de hand van de ernst en de plaats van het element (molaar vs. incisief).

Bron:
Journal of the Irish Dental Association

 

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Thema A-Z
prijs - beker - winnaar

Melissa Schipper Tandartsassistent van het Jaar 2011

Melissa Schipper mag zich sinds 5 november Tandartsassistent van het Jaar 2011 noemen. Tijdens de 25e Landelijke StandbyDag kreeg zij de prijs uitgereikt.

Schipper was voor de jury met 57% van de stemmen dé kandidaat die het beste naar voren kwam als vertegenwoordigster van de tandartsassistenten in Nederland. De jury (bestaande uit Maria de Vries, hoofdredacteur vakblad Standby, Gejo Vermij, tandarts, en Cecil Penso, trainer) en het publiek, hadden een gelijk aandeel in de stemmen.
Voorafgaand aan de finale vond op 8 oktober een selectieronde plaats waar tien genomineerden een pittige juryondervraging ondergingen. Aan het einde van de selectieronde werden de drie finalisten bekend: Myrelly Lichtenberg, Margo Langelaar en Melissa Schipper.

Ouderen
Schipper is werkzaam in Tandartspraktijk Geriatrie van tandarts Ellen van Bruggen in Naarden. Op de vraag waarom zij assistent van het jaar is geworden, zegt Schipper: “Werken met ouderen is zeker een uitdaging en je kunt er veel van leren. Het is een heel mooi vak en een eer om met ouderen te werken. Mijn enthousiasme wil ik graag overbrengen op anderen!”.

De tweede editie van de verkiezing van Tandartsassistent van het Jaar werd georganiseerd door Bohn Stafleu van Loghum en Edin. Naast de eervolle titel ontving Schipper een prijzenpakket, bestaande uit een jaar lang gratis deelname aan cursussen van Edin, deelname van twee personen aan de Edin-cursusreis naar Malaga en een champagnebrunch voor het hele team.

Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z