docent

STAP-budget voor om- of bijscholing in de mondzorg: wat is het?

STAP staat voor Stimulering Arbeidsmarkt Positie. De regeling is bedoeld om mensen te mogelijkheid te geven en te stimuleren hun positie in de arbeidsmarkt te verstevigen door middel van om- of bijscholing. De regeling vervangt daarmee vanaf 1 maart 2022 de fiscale aftrek scholingskosten.

Wie kan een STAP-budget aanvragen?

Iedere Nederlandse burger tussen de 18 jaar en de AOW-leeftijd een STAP-budget van maximaal €1000,- per jaar aanvragen via het STAP portaal van UWV. Maar het budget kan niet worden gecombineerd met andere financiering.

Het STAP-budget kan bijvoorbeeld niet gebruikt worden voor een Hbo-opleiding zolang de burger ook recht heeft op studiefinanciering. Diezelfde burger zou het STAP-budget echter wel kunnen inzetten voor een cursus, aangezien daarvoor geen studiefinanciering wordt verstrekt vanuit DUO.

Mogelijke opleidingen

Het STAP-budget kan worden gebruikt voor opleidingen, cursussen en trainingen. Op STAP-budget.nl vind je opleidingen waarvoor je  STAP-budget kunt aanvragen.

Alleen instellingen die zich hebben ingeschreven in het STAP-budgetregister komen in aanmerking voor het STAP-budget. Een belangrijke voorwaarde voor inschrijving is dat de instelling officieel erkend moet zijn, bijvoorbeeld door het OCW.

STAP-budget voor de mondzorg

Ook voor mensen in de mondzorg is het STAP-budget beschikbaar. Er zijn ook relevante opleidingen, cursussen en trainingen voor bijvoorbeeld tandartsassistenten die in aanmerking komen voor het STAP-budget.

6 Aanvraagtermijnen

Vanuit het STAP-budget zijn er ieder kalenderjaar 6 aanvraagtermijnen (1 juli, 1 september etc.) beschikbaar. Binnen elk aanvraagtermijn is er ruimte voor ongeveer 35.000 aanvragen. De ervaring is dat het budget zeer snel is vergeven. Het STAP-budget niet kunnen bemachtigen? Dan is aanvragen weer mogelijk bij het eerst volgende aanvraagtermijn.

Bron:
Rijksoverheid

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
ACTA op nummer 2 in lijst beste universiteiten voor tandheelkunde

ACTA op nummer 2 in lijst beste universiteiten voor tandheelkunde

Het Academic Centre for Dentistry Amsterdam (ACTA), de gedeelde tandheelkundige faculteit van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, klimt met 85 punten naar een gedeelde plek in de jaarlijkse ranglijst van QS Top Universities.

In 2021 moest het ACTA nog genoegen nemen met een derde plek op de ranglijst van universiteiten voor tandheelkunde wereldwijd. Maar dit jaar deelt de Amsterdamse faculteit de tweede plek met de University of Hong Kong. Zij moeten alleen het Zweedse Karolinska Institutet voor zich laten.

Elsbeth Kalenderian, decaan van ACTA, reageerde op de uitslag voor tandartspraktijk.nl: “Iedere collega levert dagelijks een waardevolle bijdrage aan de kwaliteit van ons onderwijs en onderzoek. Wij kunnen dan ook zeer trots zijn op de mooie resultaten en deze welverdiende plek.”

Top 10

Hieronder vind je de top 10 van het onderzoek van QS Top Universities, waarin vooral Europa en Zuidoost-Azië goed vertegenwoordigd zijn. De volledige ranglijst vind je op de website van QS Top Universities.

1. Karolinska Institutet, Zweden (87,1 punten)
2. ACTA, Nederland (85 punten)
2. University of Hong Kong, Hong Kong (85 punten)
4. University of Gothenburg, Zweden (83,8 punten)
5. University of Michigan-Ann Arbor, Verenigde Staten (83,1 punten)
6. Tokyo Medical and Dental University, Japan (82,8 punten)
7. University of Bern, Zwitserland (81,4 punten)
8. University of Zurich, Zwitserland (81,2 punten)
9. King’s College London, Verenigd Koninkrijk (80,6 punten)
9. University of California, Verenigde Staten (80,6 punten)

Beste universiteiten voor tandheelkunde van Nederland en België

Met de tweede plek op de wereldwijde ranglijst is het ACTA vanzelfsprekend ook de beste instelling van Nederland. De enige andere Nederlandse universiteit in de lijst is de Radboud Universiteit in Nijmegen, die met 66,7 punten op plek 42 (van de 70) eindigde.

In de lijst vinden we ook een Belgische universiteit. De KU Leuven heeft heel knap plek 11 weten te bemachtigen. Daarvoor waren 79,9 punten voldoende.

Onderzoeksmethode

QS Top Universities doet jaarlijks onderzoek naar de kwaliteit van Universiteiten per vakgebied. Ook de tandheelkunde (Dentistry) komt jaarlijks aan bod, met dit jaar dus een mooie plek van het Amsterdamse ACTA.

In de rangschikking kunnen punten verdient worden aan de hand van vier criteria: de reputatie onder werkgevers, de reputatie onder vakgenoten, het aantal citaties van wetenschappelijke artikelen afkomstig van de universiteit, en de ‘H-index’ (een koppeling van het aantal citaties en het aantal publicaties).

Bron:
QS Top Universities

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Vakbeurs mondhygiene 2023

De Vakbeurs Mondhygiëne: 10 juni, ’s Hertogenbosch

De 9e editie van Dé Vakbeurs Mondhygiëne zal plaatsvinden op zaterdag 10 juni 2023 in onze vertrouwde locatie 1931 congrescentrum in ’s-Hertogenbosch. Het thema van dit jaar is: Mondzorg bij de tijd. Doe mee met een workshop en bekijk nieuwe inzichten en producten op het innovatieplein.

Dé Vakbeurs Mondhygiëne is voor velen elke jaar vaste prik. Daar zijn we trots op!
De beurs heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een evenement waar ieder naar uit kijkt.

In Congrescentrum 1931 in Den Bosch creëren we een ontspannen sfeer waarbij leren, inspireren en contact met elkaar voorop staan!

Komende editie is er ruimte voor vernieuwing en aanvulling. Nieuwe inzichten en producten vindt u straks op ons innovatie plein.

Workshops

Bij de workshops is er aandacht voor hands-on en bruikbare tips voor de dagelijkse praktijk.
Naast workshops gaan we met elkaar in gesprek om van elkaar te leren in een heuse studio setting. Super spannend, maar wat een leuke ontwikkelingen.

Alle discipline in de mondzorg

Goed om te zien dat we alle disciplines in de mondzorg op de beurs ontmoeten. Praktijken die er een uitje van maken om samen kennis op te doen en in een andere omgeving met collega’s in gesprek te zijn. Oud studiegenootjes die bijkletsen en daarnaast bijscholen en de nieuwste producten bij onze exposanten komen bekijken.

Lees meer over de Vakbeurs Mondhygiëne

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
Anatomie leren zonder stinkende kadavers het kan met geplastineerde specimen

Anatomie leren zonder stinkende kadavers: het kan met geplastineerde specimen

Studenten aan de University of Nevada, Las Vegas (UNLV) School of Dental Medicine leren over de hoofd- en nekanatomie en het verband met de mondholte met behulp van geplastineerde menselijke hoofden. Zo krijgen ze de echte ervaring, zonder de geur en grauwheid van kadavers.

Overstap van kadavers

De tandheelkundeschool van UNLV is een van de weinig in de VS die is overstapt van kadavers naar geplastineerde exemplaren. Geplastineerde specimen zijn afkomstig van menselijke donoren wiens biologische weefsels zijn gepreserveerd. Door het water en vet te vervangen met uithardbaar plastic wordt het menselijk weefsel droog, niet-toxisch en geurloos, terwijl de meeste oorspronkelijke eigenschappen van het monster behouden blijven. Bekijk een foto van de geplastineerde menselijke hoofden.

Geurloos en duurzaam

Scholen zijn om verschillende redenen begonnen met het gebruiken van plastinaten in plaats van gebalsemde menselijke kadavers, die worden geconserveerd met formaldehyde. Geplastineerde exemplaren zijn geurloos, duurzaam en kunnen tientallen jaren meegaan. Hoewel kadavers een natuurlijker aanvoelende weefselstructuur hebben, kunnen ze voor maar één semester gebruikt worden.

Meerdere specimen

UNLV heeft momenteel 38 hoofden met meerdere doorsneden, twee volledige lichamen, vier ruggengraten (twee verbonden met de hersenen), zes harten en twee onderarmen. Ze worden gebruikt om eerstejaars tandheelkundestudenten de anatomie van hoofd en nek te onderwijzen. Ook worden ze ingezet tijdens neuroanatomiecursussen en in een klinisch georiënteerde anatomiecursus voor tweedejaarsstudenten. In totaal zullen ongeveer 170 studenten per jaar de exemplaren gebruiken.

Elke patiënt is anders

Omdat onder andere de kleur en het gewicht hetzelfde blijven zijn zenuwen, botten en spieren in geplastineerde specimen goed zichtbaar. Studenten kunnen nu met droge 3D-samples werken: een transformatie van het anatomische onderwijs. Virtuele leermiddelen kunnen daarnaast een effectieve aanvulling zijn, hoewel ze echte specimen niet kunnen vervangen. Elke patiënt is namelijk anders, maar de meeste virtuele weergaves zijn hetzelfde. Ook geeft het studenten niet de mogelijkheid om gewrichten, spieren of organen te mobiliseren.

Diepte van structuren

“Je kunt de monsters verplaatsen om een beter begrip te krijgen van hoe de ene structuur dieper is, maar ook meer lateraal te opzichte van een andere structuur. Dat effect kan heel moeilijk te repliceren zijn de 3D-gerenderde afbeeldingen,” zegt een assistent-professor van de school hierover.

Tijdbesparing

Een ander voegt toe: “Kadaverdissectie is superieur voor bepaalde klinische programma’s, maar geplastineerde specimen zorgen voor een tijdbesparing in de anatomie van het hoofd en de nek. Deze exemplaren gaan tientallen jaren mee.”

Bron:
UNLV 

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
CURSUS_400x230_simplifiedrestorations GC

Cursus Simplified posteriors in challenging cases met Dr. Ieva Jelisejeva, 3 & 4 maart, Leuven

GC geeft op haar moderne campus te Leuven in België een tweedaagse cursus op 3& 4 maart over Simplified posteriors in challenging cases en zal er  Deep Margin Elevation, adhesion, IDS, contact points en occlusion aan pakken.

Dr. Ieva Jelisejeva has a full time dental practice in Riga, Latvia where she uses the techniques that are taught in her continues education seminars on a daily basis to treat her patients. Her private practice focused on quality modern comprehensive care and is specialized in aesthetic adhesive restorative dentistry and fixed prosthodontics.

Majority of what we do in dentistry are direct posterior restorations. Average longetivity of resin bonded posterior restorations is 6 years. Their mechanism of failure is known: microleackage, moisture control, polimerisation shrinkage, bonding techniques, voids and bubles and postoperative sensitivity. How can we create solid foundation which lasts?  Science and clinical knowleadge leads to better understanding of adhesive protocols and materials we use in everyday dentistry.  Structurally and aestheticaly restored tooth is void free, has no postoperative sensitivity and is protected at its best. This course in details will give a practical tips for all aspects of direct composite resin restorations, inlcuding: how to achieve maximum bond strenght, how to obtain tight marginal seal, how to maintain pulp vitality and how to reduce and manage polimerisation stress.

Posterior composite restorations are dependant not only on adhesives, composites and restorative techniques. Ideal form, marginal adaptation, and proximal contact and contour are all achievable goals if proper accesories are selected.

Learning objectives:

  • Newer composite technologies, their advantages and mechanical properties
  • Adhesives-history and where we are now. Overview of adhesives. Bond strenght and how the polymerisation stress impacts hybrid layer. How to manage polymerisation stress and increase bond strenght.
  • Immediate dentin sealing
  • Deep margin elevation with composite
  • How to achieve optimal separation, tight proximal contacts, perfect contour – overview, and tips and tricks of different accesories for various clinical situations
  • How to obtain ideal occlusal form- pizza restorative technique, which helps to generate precise and correct occlusal anatomy.

 

 

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing
diploma

VGT breidt dienstverlening uit met online nascholingsaanbod

Sinds 1 januari is er een uitbreiding op het abonnement VGT Portal Stralingsbescherming beschikbaar waarmee praktijken toegang krijgen tot online nascholing. Door samenwerking met AVS-Radiant Stralingsonderwijs kunnen alle medewerkers die röntgenopnames maken of daartoe opdracht geven, op een uiterst flexibele wijze voldoen aan de eisen die in de wetgeving en beroepsrichtlijn worden gesteld.

Met het aanvullende abonnement VGT Portal Stralingsbescherming krijgt de praktijk toegang tot de modules stralingsbescherming in de online omgeving van AVS-Radiant. Op eigen tempo en gelegenheid volgt men periodieke nascholing en wordt voldaan aan de nascholingsverplichting uit de wetgeving (Bbs). Doordat de nascholing volledig online is kan deze overal en altijd gevolgd worden, dus ook vanaf huis en buiten praktijktijden. De nascholingen zijn opgebouwd uit een gedegen leerpad met afwisselend gebruik van media en daardoor interessant om te volgen.

Uniek aan dit concept is dat de nascholing beschikbaar is voor alle teamleden van de praktijk. Men betaalt een vast bedrag (inclusief het abonnement VGT Portal Stralingsbescherming) en heeft hiermee naast het KEW-dossier tevens de nascholingsverplichting voor de medewerkers georganiseerd.

AVS-Radiant helpt medische professionals veilig te kunnen (blijven) werken met straling. De geregistreerd stralingsdeskundigen Linda Krikke en Anja Brouwer-Breukelman ontwikkelden gedegen en geaccrediteerde online periodieke nascholing stralingsbescherming. De online nascholing is door de KRT geaccrediteerd met 4 punten.

Lees meer over het VGT-online nascholingsaanbod

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Dental Practice Excellence – Seminar & Masterclass met Ben Tiggelaar

Dental Practice Excellence – met topspreker Ben Tiggelaar

Hét event van Dentiva voor praktijkhouders en -managers op vrijdag 30 september & zaterdag 1 oktober 2022 (live & coronaproof). Thema: Jouw praktijk naar de top. Met keynote speaker Ben Tiggelaar!

Als praktijkhouder of -manager word je soms volledig in beslag genomen door de dagelijkse werkzaamheden. Hoe zorg je dat je actief en effectief bezig blijft met ontwikkelen? Hoe zorg je voor succesvolle teamprestaties, werk je efficiënter én verbeter je de cijfers van de praktijk? Het Dental Practice Excellence event ‘Jouw praktijk naar de top’ op vrijdag 30 september & zaterdag 1 oktober 2022 helpt je hierbij. De sprekers bieden verhelderende theorie en praktische inzichten voor groei en het aanpakken van verbeterpunten. Het programma gaat in op zowel de praktijkinhoudelijke als de menselijke kant, met als doel de beste prestaties voor team en praktijk.

Extra trots zijn we dit jaar op de bijdrage van keynote speaker Ben Tiggelaar. Deze bestseller auteur en gedragswetenschapper weet jou evidence-based en met een goede dosis humor mee te nemen in actuele inzichten uit de veranderpsychologie. Hoe zet je kennis over gedrag en verandering praktisch in bij dagelijkse situaties? Dit mag je niet missen!

WAAR:  Hotel Van der Valk, Breukelen
WANNEER: vrijdag 30 september & zaterdag 1 oktober 2022
WIE: Praktijkhouders & praktijkmanagers
SPREKERS: Alexander Tolmeijer (tandarts, consultant Dentiva), Ben Tiggelaar (gedragswetenschapper en bestseller auteur), Charlotte van den Wall Bake (professioneel coach)

Onderwerpen

  • Dé eigenschappen van een High Performance Tandartsenpraktijk
  • Best of both worlds – Hoe verbind je verschillende generaties en werkstijlen in het team en hoe zet je deze in als kracht?
  • Verbeteren met jouw team met behulp van de bewezen Lean-managementmethode
  • Praktische leiderschapsinzichten
  • Hoe maak ik mijzelf dit eigen?

Meer informatie en inschrijven? Ga naar www.DPE2022.nl

 

 

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
VTvO

Extra VTvO congres: Het stellen van een orthodontische diagnose, 13 november

De VTvO organiseert dit jaar een extra congres speciaal voor tandartsen die zelf (nog) geen orthodontische behandelingen uitvoeren maar wel geïnteresseerd zijn in het stellen van een betere orthodontische diagnose.

Aan de hand van ervaren vakgenoten wordt u meegenomen in de concepten van orthodontische behandeling. Maar leert u ook over de essentiële rol van de tandarts bij het in vroeg stadium vaststellen van luchtweg obstructies.

Klik hier voor meer informatie en inschrijven “Het stellen van een orthodontische diagnose”

Sprekers

De sprekers op dit cursusachtige congres, Dr. Peri Colino, Drs. Jan Cleyndert en Drs. Nico van der Werff, streven ernaar dat u straks in staat zult zijn om een betere orthodontische diagnose te stellen en daarmee de eventuele verwijzing naar een tandarts voor orthodontie of orthodontist soepeler te laten verlopen.

Programma

09:30 10:00 uur inloop met koffie/thee en lekkernij
10:00 10:45 uur Congres deel I
Drs. Jan Cleyndert en Drs.. Nico van der werff Orthodontic Diagnostics in the general practice
10:45 11:15 uur Pauze
11:15 12:15 uur Congres deel II
vervolg
12:15 13:15 uur Lunch
13:15 14:15 Inspirerend Intermezzo
14:15 15:00 Congres Deel III
Dr. Peri Colino
Early treatment, and the effect of airway obstruction on the genesis of orthodontic problems
15:00 15:30 Pauze
15:30 16:30 Congres deel IV

Drs. Jan Cleyndert en Drs.. Nico van der werff
Presentation of the orthodontic checklist for general practitioners

16:30 17:30 Afsluiting met een hapje en een drankje

 

Klik hier voor meer informatie en inschrijven “Het stellen van een orthodontische diagnose”

 

 

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
Ortho-company

Master of science in Orthodontics, start in september of januari

De UCAM (Universidad Católica San Antonio de Murcia) biedt een Master of Science in Orthodontics aan. Diverse internationale referenten verlenen hun medewerking aan deze Master. Combinatie van online en op locatie, in Spanje en Nederland. Start september of januari.

Meer informatie Master of science in Orthodontics

Who is it for?

  • Training dentists who can face, with guarantees and quality, any malocclusion through the application of current criteria and knowledge.
  • Provide the student with the necessary knowledge to practice the specialty of orthodontics and dentofacial orthopedics.
  • Knowing the Orthodontic and Dentofacial Orthopedics appliances, the traditional mechanical systems and the Self-ligating mechanical systems.
  • Prepare protocols for the treatment and prevention of malocclusion based on the previously explained diagnosis and equipment.
  • Learn retention protocols once orthodontic treatments are completed.

Meer informatie Master of science in Orthodontics

Lees ook over SWIP: voor tandartsen en assistenten die met orthodontie willen beginnen, start februari 2022

 

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
Webinar Mondgezondheid, ondervoeding en microbiota

Webinar Mondgezondheid, ondervoeding en microbiota, 15 februari

In dit geaccrediteerde webinar zullen drie sprekers in gaan op de relatie tussen (een slechte) mondgezondheid, de microbiota en ondervoeding bij thuiswonende ouderen. Daarnaast ook aandacht voor multidisciplinaire samenwerking voor nog betere signalering.

Meer informatie en aanmelden

De mond is de spiegel van onze algehele conditie. Zo kan een slechte mondgezondheid bij ouderen leiden tot ondervoeding. In het webinar wordt ingegaan op de relatie tussen (een slechte) mondgezondheid en ondervoeding bij thuiswonende ouderen. Wat maakt ze kwetsbaar voor ondervoeding? En welke rol speelt de darmgezondheid en de microbiota hierin? Ook is er aandacht voor het belang van samenwerking tussen mondhygiënisten en diëtisten om ondervoeding snel te signaleren en te voorkomen.

Datum: 15 februari 2022 15.00 – 16.30 uur
Voor wie: mondhygiënisten, diëtisten en andere geïnteresseerde gezondheidsprofessionals
Kosten: geen
Accreditatie: aangevraagd voor KRM, ADAP, V&VN

Programma

15.00 – 15.30 uur: Darmmicrobiota, ondervoeding en (mond)gezondheid, dr. Olaf Larsen
15.30 – 15.35 uur: pauze
15.35 – 16.30 uur: Mondgezondheid en ondervoeding bij ouderen, dr. Katarina Jerkovic en Elke Naumann

Sprekers

  • Dr. Katarina Jerkovic: mondhygiënist en klinisch epidemioloog, lector bij Lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg
  • Elke Naumann: diëtist, associate professor bij de HAN en betrokken bij Lectoraat Voeding, Diëtetiek en Leefstijl
  • Dr. Olaf Larsen: Senior Science Manager bij Yakult Nederland B.V. en Assistant Professor op de Vrije Universiteit Amsterdam

Achtergrond

Het project Eten met Lange Tanden is een samenwerking tussen de lectoraten Voeding, Diëtetiek en Leefstijl (HAN) en het lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg (Hogeschool Utrecht). Dit project gaat over verbetering van de samenwerking tussen diëtisten en mondhygiënisten om ondervoeding bij thuiswonende ouderen te signaleren en te voorkomen.

Meer informatie en aanmelden Webinar Mondgezondheid, ondervoeding en microbiota

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing
DentConnect Talent Program “Graduation Event Class of 2019”

DentConnect Talent Program “Graduation Event Class of 2019”

Recent hebben zes jonge, getalenteerde tandartsen hun opleiding aan het DentConnect Talent Program afgerond met een diploma. Het Talent Program is een postacademische opleiding van 2,5 jaar dat onderdeel uitmaakt van de DentConnect Academy.
De zes studenten zijn de eerste lichting afgestudeerden van dit nieuwe programma waarin vakinhoudelijke én persoonlijke ontwikkeling centraal staan.

Eerste keuze voor patiënten en mondzorgprofessionals

,,Het is onze visie om de eerste keuze te zijn voor zowel patiënten als mondzorgprofessionals. Dit is ook de reden waarom wij – als eerste dentale serviceorganisatie – deze postacademische opleiding op het gebied van Tandheelkunde zijn begonnen’’, zegt algemeen directeur Jeroen van der Hamsvoort. ,,Het mes snijdt namelijk aan twee kanten: we bieden talentvolle behandelaren gratis een postacademische opleiding, waardoor hun kennis en kunde nóg verder vergroot wordt. En daar profiteren uiteindelijk onze patiënten van. Mede op deze manier borgen we namelijk dat zij in onze praktijken worden voorzien van kwalitatieve mondzorg met optimale service en gemak.’’
Ondanks de coronacrisis is vorig jaar ook de “lichting 2020” begonnen aan de opleiding. Ook dit jaar zullen weer talentvolle behandelaren aan deze postacademische opleiding beginnen.

Postacademische opleiding van 2 jaar met intensieve individuele begeleiding

Het DentConnect Talent Program is een uniek en KRT (115 punten) geaccrediteerd postacademische opleiding van 2 jaar met een intensieve individuele begeleiding voor jonge talentvolle tandartsen, werkzaam bij DentConnect. Het bestaat uit een high-end ontwikkeltraject in onder andere esthetische en restauratieve tandheelkunde plus persoonlijke ontwikkeling.

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Producten, Scholing
Brief KNMT aan Tweede Kamer: los nu eindelijk eens het tandartsentekort op

Brief KNMT aan Tweede Kamer: los nu eindelijk eens het tandartsentekort op

De KNMT roept de Tweede Kamer in een brandbrief op om elk jaar 100 extra tandartsen op te leiden. Dat is nodig om het al jaren bestaande tekort aan tandartsen op te lossen. Ook de komende jaren gaan veel meer tandartsen met pensioen dan er instromen, terwijl de vraag naar mondzorg groeit. ‘De capaciteitsproblematiek onder tandartsen is urgenter dan ooit tevoren en duurt inmiddels meer dan tien jaar’, zo stelt de beroepsvereniging in haar brief.

De KNMT geeft aan dat het Capaciteitsorgaan, een onafhankelijke instelling die de overheid adviseert over de benodigde instroom van medici, al sinds 2009 aangeeft dat er meer tandartsen moeten worden opgeleid dan de huidige 259 per jaar.

Urgent

Het is intussen twee voor twaalf, zo stelt vice-voorzitter Jan Willem Vaartjes: ‘Al tot 4 keer toe hebben de ministers van Medische Zorg en van Onderwijs onafhankelijke adviezen voor meer opleidingsplekken naast zich neergelegd. Intussen wordt het probleem alleen maar nijpender. Er is meer zorg nodig, omdat de bevolking groeit en mensen steeds langer hun eigen tanden en kiezen behouden. Tegelijkertijd gaan er meer tandartsen met pensioen dan dat er afstuderen. Omdat Tandheelkunde een 6-jarige studie is, duurt het minstens zo lang voor de eerste ‘extra’ tandartsen instromen. Dat maakt nu handelen des te urgenter.’

1 op de 5 tandartsen is niet Nederland opgeleid

Om patiënten toch toegang tot mondzorg te kunnen blijven geven, leunt Nederland al jarenlang op het buitenland. Op dit moment is al bijna 1 op de 5 tandartsen in Nederland niet hier opgeleid. De meeste buitenlandse tandartsen komen uit landen als Spanje, Portugal en Griekenland, waar de laatste jaren een overschot aan tandartsen werd opgeleid.

Volgens de KNMT mag Nederland zich gelukkig prijzen dat deze tandartsen ons uit de brand helpen maar is het een wankel evenwicht: ‘Deze zorgverleners vestigen zich in de regel niet permanent in ons land. Dit maakt het onmogelijk voor de patiënten die zij behandelen om een langdurige vertrouwensrelatie op te bouwen, welke juist in de mondzorg van grote waarde is.’ Daarbij zou een welvarend land als Nederland niet van andere landen afhankelijk moeten zijn voor goede (mond)gezondheidszorg, zo vindt de vereniging.

Ondanks de komst van de buitenlands gediplomeerde tandartsen zijn er nu regionaal al problemen, vertelt Vaartjes: ‘In verschillende regio’s zijn er praktijken die nu al geen nieuwe patiënten meer aannemen. Ook stellen sommige tandartsen hun pensioen maar uit omdat ze geen opvolger kunnen vinden. Je moet er niet aan denken dat mensen straks een uur in de auto moeten voor een afspraak bij de tandarts.’

Waarborgen mondgezondheid

De KNMT vraagt, twaalf jaar na het eerste advies van het Capaciteitsorgaan, daarom nu echt snel meer tandartsen op te gaan leiden: ‘Alleen zo blijft de mondgezondheid in Nederland gewaarborgd voor toekomstige generaties. De huidige totstandkoming van het aanbod van tandartsen is niet duurzaam, maakt de sector onnodig afhankelijk en is daarmee onvoldoende toekomstbestendig.’

De vereniging ziet zich gesteund in haar streven door de recente mondzorgnota van CDA-Kamerlid Van den Berg en de vragen die de VVD-Kamerleden Van den Hil, Van der Woude en De Vries aan minister Van Engelshoven van Onderwijs heeft gesteld over het in kaart brengen van de mogelijkheden voor het uitbreiden van het aantal opleidingsplaatsen.

Bron:
KNMT

Lees meer over: Kennis, Scholing
Kindertandheelkunde-2022

Congres Kindertandheelkunde, 7 oktober 2022, RAI Amsterdam

Zeven zeer ervaren sprekers hebben een goed doordacht congresprogramma samengesteld over de behandeling in de algemene praktijk van jonge kinderen, met de nadruk op de eerste levensfase van 0-4 jaar.

De nieuw verschenen richtlijn ‘Klinische praktijkrichtlijn Mondzorg voor Jeugdigen-Preventie en behandeling van cariës 2020’ van het Kennisinstituut Mondzorg (KIMO) en het Advies Cariëspreventie van het Ivoren Kruis, vormt de rode draad door het congres heen.

Congresprogramma

Het congresprogramma bestaat uit de volgende lezingen:

Ingrid van Essen
Een goede vertrouwensrelatie: dé basis voor een gezond gebit!

Lina Jasulaityte
Gewoon Gaaf/NRCT – Maximaal communicatief, minimaal invasief

Dr. Clarissa Bonifácio
Cariës in de eerste levensfase: risicofactoren en diagnose

Dr. ir. Manon van Eijsden en Ir. Michelle van Roost
Gezond eten voor gezonde tanden: zo adviseer je ouders!

Dr. Dien Gambon
Erosieve gebitsslijtage: het is zuur voor het kindergebit

Arie Riem en Dr. Clarissa Bonifácio
De indicaties voor behandeling van cariës bij kinderen: van NRCT, ART, Hall tot narcose

 

Op www.kindertandheelkunde2022.nl ziet u het volledige congresprogramma.

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Root-to-crown

Root to Crown: een praktisch hands-on programma voor de algemeen tandarts

De Dentsply Sirona Academy start een nieuw seizoen en ontmoet u graag live tijdens één van de zes workshops. Ervaren docenten Joerd van der Meer, Sjoerd Smeekens, Maarten Bekkers en Arend van den Akker laten meerdere disciplines aan bod komen; van endo tot resto (in)direct.

We starten op 28 mei 2021 met drie webinars (NIEUW!) en vanaf september vinden de workshops plaats. In een kleinschalige setting begeleiden de docenten u om de geleerde behandeltechnieken met zelfvertrouwen toe te passen.

Zet met hernieuwde kennis en technieken de kroon op uw werk en meldt u vandaag nog aan!

Webinars & workshops 2021

Vrijdag 28 mei

Live webinars met modules Endo, Resto Direct en Resto Indirect (na afloop on-demand beschikbaar)
Sprekers: Joerd van der Meer, Maarten Bekkers en Sjoerd Smeekens

Vrijdag 17 september

Workshop Endo I – Wortelkanaalvormgeving en obturatie
Spreker: Joerd van der Meer

Vrijdag 24 september

Workshop Endo II: Herbehandeling en oplossen van complicaties na endo behandeling
Spreker: Joerd van der Meer

Vrijdag 29 oktober

Workshop Resto Direct I: Klasse II composietrestauraties en stiftopbouw
Spreker: Sjoerd Smeekens

Zaterdag 30 oktober

Workshop Resto Direct II: Composiet in het front
Spreker: Sjoerd Smeekens

Vrijdag 19 november

Workshop Resto Indirect I: First impression: indirecte partiële restauraties
Spreker: Maarten Bekkers

Zaterdag 20 november

Workshop Resto Indirect II: Indirecte, adhesieve restauraties en 3D-CAD/CAM-restauratieontwerpen (kronen, inlay, onlay, veneer)
Sprekers: Sjoerd Smeekens & Arend van den Akker

Root-to-crown

Praktische informatie

Een webinar duurt 75 minuten. Een workshop duurt 4 uren. Uitzondering is workshop Resto Indirect 2, die duurt 6 uren. Deelname aan webinars en workshops levert *KRT-punten op. Per workshop zijn maximaal 15 plaatsen beschikbaar.  U kunt zich voor één of meerdere workshops inschrijven.

 

 

Lees meer over: Instrumenten, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Restauratie, Scholing

Schedels en computertomografie helpen tandheelkundige studenten met het leren over orofaciale botanatomie

Leren over de anatomie van de schedel is een complex en driedimensionaal onderwerp. Door gebruik te maken van echte schedels hebben studenten meer plezier in het leren over dit onderwerp, aldus een recente studie.

Beter leren met CBCT?

De auteurs vroegen zich af of studenten door middel van conusbundel computertomografie (CBCT) beter konden leren over tandheelkundige anatomie. Om dit uit te vinden namen ze de overgrote meerderheid van eerstejaars studenten tandheelkunde in Hong Kong op in hun onderzoek.

Onderzoek onder studenten in Hong Kong

De studenten waren proefpersonen in een onderzoek naar de impact van het gebruik van menselijke schedels en beeldvorming met conusbundel computertomografie (CBCT) op het onderwijs. De 64 studenten werden in acht groepen verdeeld waarna vier lesmethodes werden getest. De lesmethodes waren verschillende combinaties van CBCT, normale hoorcolleges en hoorcolleges met schedels.

Verschillende lesmethodes

De CBCT-colleges omvatten een demonstratie waarbij iemand een CBCT-apparaat gebruikte om een menselijk schedel te scannen en analyseren. Een gewoon hoorcollege bestond uit een presentatie met dertig slides terwijl studenten tijdens een schedelcollege zelf een set schedels en onderkaken ontvingen om te observeren.

Vragenlijst over leerresultaat en tevredenheid

De studenten moesten na de lessen een multiplechoicevragenlijst invullen over hun objectieve leerresultaten en een questionnaire beantwoorden over hun subjectieve tevredenheid. Verschillende statistische tests werden gebruikt om de resultaten te analyseren.

Methode geen invloed op leerresultaat

Uit de resultaten bleek dat lesmethode geen invloed had op het leerresultaat hoewel studenten het idee hadden meer te leren door schedels te bestuderen. Hoorcolleges met schedel na een CBCT-demonstratie kregen de hoogste score op het gebied van leerervaring. Deze studenten presteerden echter niet het beste in een toets over hun kennis – 8.7 procentpunt slechter dan degenen die een CBCT-demonstratie na een normaal college hadden gevolgd.
In het Anatomical Sciences Education zeggen de auteurs: “Vergeleken met een conventionele lezing, kan het gebruik van schedels een betere betrokkenheid hebben verkregen, wat leidde tot grotere algehele tevredenheid. Het bieden van een praktische ervaring met echt biologisch materiaal kan aantrekkelijker zijn omdat het dichter bij een echte patiënt staat en de interesse voor details kan stimuleren.”

Bron:
Anatomical Sciences Education

Lees meer over: Kennis, Scholing
Webinar terugkijken: Augmented en Virtual reality: wat is het en wat kan je ermee in de tandheelkunde?

Webinar terugkijken: Augmented en Virtual reality: wat is het en wat kan je ermee in de tandheelkunde?

Je zal er wel van gehoord hebben: Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) zijn nieuw en steeds populairder, ook in de gezondheidszorg. Maar wat zijn ze nou eigenlijk, en waar kan je ze voor gebruiken? In deze webinar leggen twee experts het uit.

Robotchirurgie-academie

De webinar is georganiseerd door Junior Orsi, de dochterorganisatie van de ORSI-Academy. ORSI-Academy is grootste robotchirurgie-academie van de wereld en staat in voor innovatie, onderzoek en onderwijs op medisch gebied. Junior Orsi heeft als doel om mensen met verschillende achtergronden en interesse in innovatie te verenigen, voornamelijk op medisch gebied.

AR en VR in de gezondheidszorg

De eerste spreker is Bert Hoorne, een Health Industry Technoloy Strategist van Microsoft. Samen met zijn team heeft hij te maken met alles dat raakvlakken heeft met de gezondheidszorg en heeft hij allerlei innovaties mogelijk gemaakt. Een belangrijk onderdeel hiervan is hoe Augmented en Virtual Reality kunnen worden gebruikt in de gezondheidszorg. Na een introductie over wat AR en VR nu eigenlijk zijn legt Bert Hoorne dit uit.

Hologeneeskunde

Een nieuw type medische technologie gebaseerd op de technologische vooruitgang van Mixed Reality (MR) is hologeneeskunde. Hiermee zijn alle medische gegevens te visualiseren als 3D-hologrammen en zichtbaar voor (tand-)artsen en patiënten. In het tweede deel geeft de bekende Antwerpse tandarts Dirk Neefs een overzicht van de hologeneeskunde. Dr. Neefs is lid van de adviesraad van ApoQlar, een bedrijf dat dergelijke MR-technologieën ontwikkelt, en een hologeneeskunde-expert.

Webinar

Geïnteresseerd in de tandheelkunde van de toekomst en benieuwd naar hoe Bert Hoorne en Dirk Neefs denken over AR en VR? Bekijk dan nu de webinar:

Bron:
Junior Orsi

Lees meer over: Kennis, Scholing
he-sooner-the-better---400

Free webinar: the sooner the better – onset of peri-implant infections, 31 March, 17.30 – 18.30

Onset of peri-implant infections. Prevention, detection and early treatment. Free webinar Wednesday March 31, 17.30 – 18.30 CET.A GumCare companion initiative.

The sooner the better

Peri-implantitis is a complex chronic inflammatory condition, in which multiple systemic (e.g., smoking, diabetes), behavioral (e.g., patient compliance with oral hygiene and maintenance visits), local (e.g., presence of periodontitis) and prosthetic (e.g., excess cement, poorly fitting prostheses, micro gaps at the implant–abutment interface) all contribute to the risk of developing the disease.

The more intense inflammatory character of peri-implantitis lesions pose an elevated risk of rapid progression that underscores the importance of timely and effective disease diagnostics and treatment.

Speakers

  • Peter van der Schoor DDS, Garderen, the Netherlands
    Moderator
  • Dr. Viktoria Sampson BDS, MFDS RCS Ed., London, UK
    “The importance of early diagnosis and management of peri implantitis using quantitative and qualitative methods”
  • Peter Thoolen DDS, Oisterwijk, the Netherlands
    “Vacuum pocket cleaning, a promising addition to the treatment protocol”

  • Irfan Abas DDS. MSc., Bussum, the Netherlands
    “The use of oxygen therapy in peri-implantitis”

 

 

 

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing
Marie-Charlotte-Huijsmans-en-Renske-Thomas---400

Webinar Paro-behandeling gelukt, element verloren…

Webinar: donderdag 11 maart 2021
Aanvang: 20.00 uur

De NVvP organiseert op donderdag 11 maart 2021 om 20.00 uur een webinar, waarbij Prof.dr. M-C. Huysmans en Dr. R.Z. Thomas (parodontoloog NVvP – Arnhem, Groningen) de discussie voeren over het ontstaan van wortelcariës.

Een effectieve parodontale behandeling biedt ons de kans om zo veel mogelijk gebitselementen van de patiënt te behouden. De patiënt is blij en wij zijn trots! En toch verliezen patiënten daarna soms elementen. “Waarom gaat het mis als ik zo goed poets?”, vraagt de patiënt zich af. Het antwoord is dat het gereduceerde parodontium, gezond of niet, een nieuw risico vormt voor het gebit, namelijk het ontstaan van wortelcariës. Hoe vaak komt het voor? Wat zijn de oorzaken, risico’s, de meest voorkomende lokaties en wat zijn mogelijkheden voor therapie? Helpt het boren of vergroot het juist de schade? Welke producten zijn voor de preventie en welke voor de curatieve behandeling van dit lastige probleem? Antwoorden worden in deze webinar door de twee experts uitgebreid toegelicht.

 

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Yvonne-Buunk-Werkhoven

Online colleges geven als Visiting Professor in een 3 in One Programme aan Indonesische studenten en docenten: “Introspectie ten top”

In de week van 4 tot 10 november 2020 heeft gedragswetenschapper (psycholoog en mondhygiënist) dr. Yvonne Buunk-Werkhoven ’s ochtends om 6 uur online gastcolleges gegeven aan derdejaarsstudenten en aan de staf van de faculteit tandheelkunde aan de Universitas Brawijaya in Malang, Indonesië.

Visiting professor

Vanwege de wereldwijde COVID-19 situatie en omdat het vliegen naar het buitenland ten strengste is afgeraden, was dr. Yvonne Buunk-Werkhoven dit jaar uitgenodigd om online als Visiting Professor in het ‘3 in One Programma’ aan de Fakultas Kedokteran Gigi (faculteit tandheelkunde) van de Universitas Brawijaya te participeren.
Waar ze vorig jaar ‘on the spot’ in Malang op Oost-Java in Indonesië was, startte ze vanaf woensdag 4 t/m vrijdag 6 november en na het weekend op maandag en dinsdag 9-10 november om 6.00 uur ’s ochtends het ‘3 in One programma’. Voor 100 derdejaarsstudenten waren de gastcolleges ‘Dental Practice Management’ omgezet naar Online Onderwijs. Om internationalisering te bevorderen was het eerste college ‘Oral Health Psychology’ opengesteld voor internationale studenten. Naast Zuid-Korea, Australië, Ruwanda en Ethopië was er ook uit Nederland belangstelling; binnen het ACTA was de uitnodigingsflyer op de digitale leeromgeving Canvas voor studenten geplaatst en vierdejaars MZK-studenten van INHolland konden voor deelname en het schrijven van een zelfreflectieverslag 3 studiepunten ontvangen.

Onderwerpen die aan de orde kwamen waren:

  • Hoe word je een succesvolle tandarts of mondzorgprofessional; hoe kan je nieuwe patiënten naar je praktijk laten komen en over klantenservice en patienttevredenheid
  • Aanpakken van problemen; probleemdefinitie
  • Communicatie en teamwork
  • Creatieve interventies in de tandheelkunde en met betrekking tot de mondgezondheid

De discussie-bijeenkomsten voor docenten gingen over observaties, interviews en het ontwikkelen van onderzoeksvragenlijsten op het gebied van gedragswetenschappen binnen de sociale tandheelkunde-geneeskunde. Op de laatste ochtend werden ‘rapid fire’ (5 minuten) presentaties door groepjes studenten gegeven en aansluitend vond een evaluatiegesprek met de decaan en de staf-docenten plaats .

Intensieve week

Om het tijdsverschil te overbruggen paste ik in de week voorafgaand aan het programma mijn slaap- en bioritme aan; op tijd naar bed en vroeg eruit. Het was een hele intense en vermoeiende week, waarbij de belangrijkste vormen van sociale en (non)verbale communcatie met de studenten volledig ontbrak. Een moderator en een technicus ondersteunden mij om interactie met de studenten tijdens de presentaties te krijgen. Enkel tijdens de ‘moments of reflection’ kreeg ik via de Mentimeter in een ‘word cloud’ of via korte antwoorden een indruk van wat zich in de hoofden van de studenten afspeelde. Er werd geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vragen te stellen via de chat, en zelfs na herhaaldelijk vragen, zag ik mezelf alleen op het scherm, en besefte ik ook dat ik meer tegen de laptop sprak, dan dat ik echt in verbinding was met de studenten.

Introspectie ten top

Door letterlijk op afstand én online te werken werd ik spontaan geconfronteerd met mijzelf. Het was zelfreflectie en introspectie in de hoogste vorm. Ik zag mezelf in het beeldscherm en terwijl ik sprak, keek ik van een afstandje naar mezelf. Ik zag wat ik op dat moment deed, en vooral hoe ik presenteerde; mijn mimiek en gebaren. Maar ook alles wat ik heb gedaan aan onderzoek en interventies passeerden in foto’s en video’s de revue. Tegelijk werden mijn eigen gedachten, gevoelens, motieven, gedrag en herinneringen onderwerp van overdenking en adequate (inter)actie. Hoewel ik meer dan 15 jaar werkervaring heb binnen het hogeronderwijs, inclusief met internationalisering, had ik zoiets niet eerder ervaren. En plots lag ook de nadruk op mijn eigen rol in deze toch wel stressvolle situatie en buitengewone gebeurtenis van online onderwijs verzorgen. Gedurende het presenteren bracht ik continue mijn gedachten, gevoelens of herinneringen onder woorden, benoemde wat zich voordeed, ondersteunde dit met handgebaren en leerde steeds mijn eigen gedrag en emoties beter te begrijpen. Vooral tijdens de besprekingen met de docenten over observaties en vragenlijstontwikkeling, stond ik even stil bij waar ik nu sta in het gedragswetenschappelijk onderzoeksleven en realiseerde ik me wat ik allemaal heb bereikt.
Deze week in november was bovendien 7 jaar geleden dat ik in Boston verbleef, omdat de Harvard School of Dental Medicine (HSDM) mijn basisonderzoek oppakte en het nader uitwerkte. Teruggeworpen op mezelf, zag ik – via foto herinneringen op social media uit 2013 – mezelf weer in de collegebanken zitten tijdens een seminar voor “freshman Harvard College students” over het onderwerp Stress en Disease, dat gegeven werd door Prof. Dr. Donald Giddon. Niet vaak dacht ik er over na, maar ik ben absoluut trots dat Daniël Brein voor zijn HSDM-bachelor thesis in 2016 over mijn onderzoeken publiceerde in de Journal of Periodontology.

Probleem identificatie en presentatie

De uitwerking van 25 problemen gepresenteerd via ‘rapid fire’ presentaties van de studenten in groepjes van 4 waren een ware kroon op mijn online werk. Het onderlinge contact in de vorm van intervisie en samenwerking werd door de studenten erg gewaardeerd. Door COVID-19 en de fysieke afstandsmaatregel van 1.5 tot 2 meter kwam het actuele probleem van beperkte skills lab activiteiten, online onderwijs en de impact daarvan voor de studenten, ook voor het voetlicht. Door thuis werken, zelfstudie en gemis van sociale interactie raken de studenten corona-moe en uitgeput. De digitale lessen duren te lang en hun concentratie vermogen raakt grenzen. Mijn aanpak van maximaal 45 minuten college met meerdere werkvormen en een pauze van 15 minuten werd dankbaar als mogelijke oplossing genoemd richting de staf van de tandheelkunde faculteit. Ook maken de toekomstige tandartsen zich zorgen over de tandheelkundige situatie in Indonesië. Mensen gaan niet of nauwelijks naar de tandarts en kinderen hebben veel cariës (zuigflescariës). Door financiële beperkingen gaan de mensen als ze pijn hebben naar de ‘dental handyman’, die goedkoop en voor de korte termijn hun mondprobleem oplost. Inmiddels is door de overheid (Ministry of Health) een National Action Plan Caries Free Indonesia 2030 opgesteld.

Co-auteur en verdere –internationale– samenwerking

Als co-auteur schrijf ik op het ogenblik mee in een aantal Engelstalige manuscripten om te publiceren in internationale wetenschappelijke tijdschriften. Het ontwikkelen van onderzoeksvragenlijsten en het meedenken over datacollectie zal ik blijven doen. Met dit cohort studenten heb ik afgesproken dat als ik volgend jaar weer in Malang ben, we een ‘face-to-face meet & greet’ gelegenheid zullen organiseren. Eveneens zullen de internationale activiteiten worden gecontinueerd en nader worden verkend.

Programma op de website van de Fakultas Kedoktoran Gigi – Universitas Brawijaya
Yvonne-Buunk-Werkhoven---program-universitas-Brawijaya

Lees meer over: Kennis, Scholing
NVvE webinar: HELP! Ik zie zwarte vlekken

NVvE webinar: HELP! Ik zie zwarte vlekken, 1 december

Een radiolucentie, wat is wijsheid? NVvE WEBINAR — dinsdag 1 december 2020. Bij endodontisch behandelde gebitselementen bestaat de kans op persisterende periapicale radiolucenties. Vaak is de radiolucentie het enige symptoom van postoperatieve pathologie. Hoe gaan we hiermee om? Wanneer spreek je van een litteken en wanneer is er sprake van parodontitis apicalis? Welke nadelen zijn verbonden aan het accepteren van deze radiolucentie, en is het gerechtvaardigd om een niet-symptomatische radiolucentie te ‘behandelen‘ wanneer de patiënt geen klachten heeft?

In dit webinar maken Aukje Bouwman en Machteld Siers u ‘live’ vanuit de studio in Amersfoort deelgenoot van de overwegingen die met de patiënt besproken dienen te worden en die uiteindelijk leiden tot het gezamenlijk nemen van een besluit. Eventuele vragen kunnen via de chatfunctie worden gesteld en zullen door ondergetekende worden voorgelegd aan de sprekers.

Na dit webinar:

heeft u kennis van de prevalentie van post-operatieve periapicale radiolucenties en de incidentie van daarmee gepaard gaande risico’s;
kunt u een zorgvuldige afweging maken tussen behandelen en accepteren van een post-operatieve periapicale radiolucentie;
kunt u de patiënt informeren over de situatie en de daarmee gepaard gaande risico’s en de gemaakte keuze van de patiënt vastleggen in het dossier.

 

 

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing