Exclusief interactief e-book : Het belang van de barrière van het zachte weefsel

Partnernieuws

Welke kritische succesfactoren beïnvloeden het peri-implantaire zachte weefsel en het uiteindelijke succes van het implantaat en het esthetische resultaat? Wereldberoemde clinici als Prof. Touati, Prof. Rompen en Dr. Lambert geven hun visie in dit nieuwe e-book.

Bekijk het Nobel Biocare e-book Het belang van de barrière van het zachte weefsel 

Lees meer over: Implantaten, kronen en bruggen, Partnernieuws, Producten/
Aquasil Ultra +: Smart Wetting Impression afdrukmateriaal

Nieuw: Afdrukmateriaal Aquasil Ultra+ Smart Wetting Impression Material

Dentsply Sirona Restorative introduceert haar nieuwe toonaangevende afdrukmateriaal Aquasil® Ultra+ Smart Wetting Impression Material. Het materiaal is volledig herzien om nog betere prestaties te leveren en om tegemoet te komen aan behoeften en technieken op het vlak van afdrukken bij tandartsen. Het materiaal is nu nog hydrofieler, nog altijd even sterk en sneller voor de patiënt.

Aquasil® Ultra+ voor alle afdruktechnieken

Aquasil® Ultra+ is een definitief VPS-afdrukmateriaal, dat geïndiceerd is voor alle afdruktechnieken. Met de beste intraorale hydrofiliciteit en scheurweerstand op de markt biedt het optimale prestaties in de meest uitdagende situaties: in de omgeving van de mond zeer gedetailleerde reproducties mogelijk maken met minimaal risico op holtes en scheuren. Aquasil® Ultra+ is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten, werk- / uithardingstijden en afgiftemogelijkheden. Aquasil® Ultra+ biedt u een compleet gamma aan prestatie- en keuzemogelijkheden voor een uitgebreid aantal afdruksituaties.

Bij de keuze van uw afdrukmateriaal hoeft u niet meer te kiezen tussen hydrofiliciteit, scheurweerstand, snelheid en resultaat. Het Aquasil® Ultra+ Smart Wetting Impression Material is dé compromisloze oplossing.

Aquasil-Ultra-afdruk

Meer informatie Aquasil® Ultra+

Neem voor meer informatie over Aquasil® Ultra+ contact op met uw area manager van Dentsply Sirona of met onze afdeling Customer Services via tel.: +31 88 024 52 00 (NL), +32 3 232 81 50 (BE) of per e-mail: benelux-pre-info@dentsplysirona.com.

Aquasil-Ultra

Lees meer over: Afdrukmaterialen, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten/
Vraag nu aan: Henry Schein Catalogus 2018-2019

Vraag nu aan: Henry Schein Catalogus 2018-2019

Op veler verzoek brengt Henry Schein medio oktober een nieuwe productcatalogus uit. Het bewaarexemplaar is meer dan 500 pagina’s dik vol met tandheelkundige producten.

Een compleet overzicht met duidelijke productafbeeldingen en omschrijvingen. Binnen een mum van tijd heb je het product gevonden dat je zoekt. Oftewel gewoon handig om te hebben liggen in de praktijk.

Vraag de Henry Schein Catalogus 2018-2019 kosteloos aan via: https://info.henryschein.nl/catalogus-henry-schein-2018-2019

  • Overzichtelijk
  • Meer dan 20.000 artikelen
  • Handig naslagwerk
Lees meer over: Materialen, Partnernieuws, Partnernieuws, Praktijkinrichting, Producten/

Het tijdelijk kroon- en brugmateriaal: Visalys® Temp

Visalys® Temp
Een zeer stabiel en esthetisch composietmateriaal voor de vervaardiging van tij delij k kroon- en brugmateriaal, inlays, onlays en facings. Dit tweecomponenten systeem, gebaseerd op multifunctioneel acrylcomposiet, bevat geen bisfenol-A of derivaten ervan. De pasta’s worden door middel van Applyfi x 6 doseerpistool (10:1) en overeenkomstige mengtips gedoseerd en gemengd.

De voordelen op een rij:
Eenvoudige verwerking
✓ Zeer goede vloei-, thixotrope-eigenschappen en minimale verwerkings- en afwerktijd.
✓ Geringe smeerlaag welke snel en gemakkelijk met een desinfectiedoekje te verwijderen is.
✓ Zolang deze smeerlaag nog niet verwijderd is kan de noodvoorziening probleemloos met Visalys Temp gerelined c.q. gerepareerd worden.
✓ Dankzij dichte oppervlakte structuur eenvoudig af te werken met geringe stofontwikkeling.
✓ Glad oppervlakte en hoogglans zonder te polijsten – polijsten is niet nodig en indien toch gewenst, dan slechts minimaal.
✓ Extra prijsvoordeel via de Big-Pack verpakking

Buitengewoon stabiel
✓ Aanwijsbaar minder reparaties: minder werk, tevreden patiënten.
✓ Ook als langdurige noodvoorziening (> 4 weken) geschikt.
✓ Noodvoorzieningen breken zelden tijdens uitnemen en terugplaatsen.

Hoge esthetiek
✓ Natuurlijke translucentie en opalescentie, geven dankzij het kameleoneffect een optimale integratie in de bestaande mondsituatie.
✓ Natuurlijke fluorescentie.
✓ Esthetisch zeer geschikt als noodvoorziening voor in het front.

Kettenbach GmbH & Co. KG
Im Heerfeld 7 35713 Eschenburg · Germany
www.kettenbach.de

Voor meer informatie vraag uw dental depot of direct via ons.
E info@dental4.nl
T 06 16 79 15 91

Lees meer over: Implantaten, kronen en bruggen, Partnernieuws, Producten/
Werving in de mondzorg: het draait om kennis, kunde en persoonlijkheid

Werving in de mondzorg: het draait om kennis, kunde en persoonlijkheid

Solange de Groot richtte in 2011 SOdental op, een wervings- en selectiebureau voor tandheelkundig personeel. Daarvoor had ze al ruime ervaring opgedaan in de mondzorgbranche als tandartsassistente, accountmanager, equipmentspecialist, recruiter en als voorzitter van de NVvTA. Nu zorgt ze voor de ideale match tussen personeel en organisaties in de mondzorg. Hoe ze dat doet, vertelt ze graag.

Iedereen kent de verhalen over het tekort aan tandartsen. Merk jij ook dat het steeds lastiger wordt om een vacature voor tandarts te vervullen?

“Niet steeds lastiger, ik doe dit werk nu zes jaar en het is altijd lastig geweest. Er is altijd een tekort aan góede tandartsen, degenen die bij jou passen. Reacties op vacatures krijg je wel. Het is echter de vraag of de juist passende kandidaat er bij zit. En natuurlijk mogen er meer afstuderen, absoluut!
Er zijn ook genoeg jongens en meiden die vernomen hebben dat dit een goed verdienende job is. Die hebben niet voor tandheelkunde gekozen, maar voor een goede baan. Dat is wat anders dan wanneer je met passie je vak kiest. Ik zoek bevlogen tandartsen, die niet alleen goed zijn in hun vak, maar ook een fijn persoon zijn. Alles moet gewoon kloppen, het moet een ‘zorger’ zijn en niet iemand die verdiensten boven zorg stelt.
Het komt ook wel voor dat ik een vacature niet 1, 2, 3 kan invullen. De regio speelt ook een rol, vooral in Zeeland is het lastig.”

Is er ook een tekort aan mondhygiënisten?

“Er is steeds meer vraag naar mondhygiënisten. Ook hier is het de uitdaging de juiste te vinden.
Taakdelegatie is aan de orde van de dag, mede door de tekorten. Echter: “look on the bright side”; dan blijft men doen wat men leuk vindt. Dan hou je dus plezier in je werk én op de werkvloer!
Als ik bij een praktijk kom, dan informeer ik naar het aantal tandartsen en wat voor behandelingen ze verrichten. Wordt er intern samengewerkt met een mondhygiënist en een preventieassistent? Zijn er alleen tandartsen aan het werk, dan hebben die hun agenda ook gevuld met preventie- en mondhygiënewerk. Op het moment dat ze een kamer inrichten voor een mondhygiënist of een preventieassistent, houdt de tandarts ruimte over in zijn agenda om de dingen te doen die hij leuk vindt. Dit kan op behandelgebied of hobbymatig zijn, zowel binnen als buiten de praktijk. Dat is zo belangrijk!

Blijf doen wat je leuk vindt. Doe een stap vooruit of juist terug en blijf daardoor gewoon een leuk mens en leuk team!

Startende tandartsen moeten natuurlijk wel eerst zelf de controles doen en de patiënten leren kennen. De patiënt moet ook het gevoel hebben dat de tandarts hem serieus neemt. Hij moet niet iedere keer door iemand anders behandeld worden.”

Hoe ga jij te werk als een praktijk jouw hulp inroept?

“Ik wil altijd zo veel mogelijk mensen zien, ik wil ook echt veel weten. Ik vind het gewoon te leuk, elke praktijk werkt anders. Dus ik ga daar naar toe en heb er graag uitvoerige gesprekken. Hoe ze werken, wat ze willen, waar ze staan en hoe hun toekomst eruitziet. Waar willen ze over drie jaar zijn, gaan ze nog verbouwen, hebben ze een patiëntentekort? Hoe is het team samengesteld, is het een loyaal team of is er een enorm verloop, is er een praktijkmanager? Je moet echt weten hoe een praktijk draait. Ik merk vaak dat mijn vragen een eyeopener zijn. De bedoeling is dat men mij allereerst vertrouwt. Doordat men open kan zijn en is, wordt mijn totaalbeeld van de praktijk én de gewenste collega helder.

Kan een tandarts niet net zo goed zelf een collega zoeken?

Het kost heel erg veel tijd om goed te kunnen screenen, dat is iets wat vaak onderschat wordt. Ieder heeft zijn ding waar hij of zij goed in is. Je moet echt wel verder kijken dan je neus lang is.
Je hebt kennis, kunde en persoonlijkheid. Kennis krijgen ze mee vanuit de opleiding, daar hebben ze dat papiertje voor gekregen. Kunde daar kan ik niet helemaal over oordelen, omdat ik geen tandarts ben. Dat stukje ligt echt bij de tandarts-praktijkhouder. En je hebt persoonlijkheid en dat is mijn ding. Ik kijk ook naar wat voor visie er is en hoe de teamsamenstelling is. Als de praktijk uit twee mannen bestaat en er twee haantjes aan het werk zijn, dan moet er niet nog een derde bijkomen. Die twee is misschien al te veel.
Ik vraag ook aan de praktijkhouder: “Wat zijn jouw specialiteiten, behandel je graag endo’s en wat wil je er voor aanvulling bij hebben?” “Nou, als ik endo’s kan afstoten…,” hoor ik dan. Dus als ik iemand heb die dat heel leuk vindt, worden zij daar heel blij van. Dan kunnen ze hun endo’s lekker doorsluizen, en dan is het echt ook een aanvulling op hun vakgebied.”

En dan stel jij een profiel op voor de geschikte kandidaat?

“Ja. Ik vraag eerst wat ze willen en waarom. Dan stel ik een profiel op en vervolgens zoek ik geschikte kandidaten. In principe zie ik alle kandidaten voordat ik ze voorstel, ik ga geen cv’tje schuiven. Ik geef ook altijd aan dat een praktijk niet moet verwachten dat ik binnen een week al met kandidaten kom.
Mensen blijven bij mij hangen als ik een gesprek met ze heb gehad. Als ik dan iemands cv weer zie, weet ik of hij daar in de praktijk past. Het is niet alleen het poppetje met wat hij kan, maar het gaat ook om de persoonlijkheid die hij heeft. Ben je een extreem joviaal type, dan hoef ik je niet voor te stellen bij een kleine dorpspraktijk. Daar wordt niemand blij van. Dat zie je simpelweg niet van een cv of foto. En bepaalde persoonlijke details zie of hoor je ook niet door de telefoon. Neem alleen al persoonlijke hygiëne of correctheid.”

Hoe gaat het dan verder?

“Nadat ik de door mij geziene kandidaat heb voorgesteld aan de praktijk zal deze een 1 op 1 kennismaking hebben. Aansluitend volgt er een feedback van zowel de kandidaat als de praktijk. Indien de eerste kennismaking inderdaad positief is, adviseer ik altijd de kandidaat een of twee dagdelen te laten meelopen. De kandidaat kan dan zien hoe het draait en wie er nog meer werken. Ik raad de kandidaat altijd aan om in ieder geval ook tijdens een pauze aanwezig te zijn, zodat hij ook even in het ‘vrijetijdsmoment’ ziet hoe het reilt en zeilt en of hij zich daarbij prettig voelt.
Tijdens het meelopen kan de praktijk ook zien hoe iemand binnen het team ligt. Om zijn kunde te screenen, kun je hem wellicht een patiënt laten behandelen of hem een casus voorleggen. Vraag bijvoorbeeld aan de hand van een foto of situatie wat zou hij zou doen. Neem de tijd om iemand te screenen op het gebied van kunde. Liever er wat langer over doen, dan snel beslissen en een ’rotte appel in je fruitschaal’ krijgen.”

Is het nog zinvol om referenties te vragen?

“Ja zeker, als je daarvoor de goedkeuring van de kandidaat hebt. De referenties kunnen ook wel komen van collega’s, dus over de persoonlijkheid gaan en niet alleen over kunde.
Je mag geen negatieve referentie geven, dus dat is een beetje krom. Maar als iemand geen referentie wil geven, dan weet jij al genoeg. Ik probeer het van tevoren al te screenen. Als iemand al een heel druk cv heeft, dan ben ik alert. Dit wil niet altijd gelijk iets negatiefs over de persoon zeggen. Bij assistentes is het vaak zo dat ze tijdelijke contracten krijgen en na twee jaar niet in vaste dienst komen. Zo wisselen ze dus vaak van baan, maar dat wil niet zeggen dat ze hun werk slecht doen of geen fijne collega zijn.
Er wordt natuurlijk ook vaak op iemands social media gekeken. Je kan zo snel een (voor)oordeel krijgen over iemand. Dit kan ook heel positief zijn. Iemand die allemaal leuke foto’s van reizen of kinderen of sporten post en een gezellig sociaal leven heeft, wil je misschien wel graag als collega.”

Als iemand is aangenomen, heb je dan nog tips voor de eerste periode?

“In de eerste plaats: zorg ervoor dat je iemand welkom heet! Leg de ’oranje‘ loper uit (het logo van SOdental is oranje)! Dat wordt te weinig gedaan. Zorg als praktijkeigenaar dat je zelf aanwezig bent als iemand begint of zorg ervoor dat je praktijkmanager hiervoor zorg draagt. Vraag aan het eind van de dag even hoe het ging. Neem de tijd en zorg voor begeleiding van een nieuwe medewerker. Introduceer hem of haar aan de rest van het team. Spreek evaluatiemomenten af (na 3 weken, na 3 maanden) om even stil te staan bij hoe het gaat. Zeker binnen een groter team is het belangrijk om te bespreken hoe het gaat en hoe de samenwerking met de collega’s is.
Belangrijk is, en dat is feitelijk ook mijn basis: zorg dat ze niet alleen jou zien, maar zie hen ook!”

Interview door Yvette in ’t Velt met Solange de Groot, eigenaar van SOdental.

SOdental bemiddelt in vaste en tijdelijke functies, parttime en fulltime, voor kleine en middelgrote praktijken in heel Nederland (geen ketens) voor tandartsen, tandheelkundig specialisten, mondhygiënisten en assistenten op alle dentale gebieden. Ook medewerkers voor commerciële bedrijven in de dentale branche worden door SOdental geplaatst.

Lees meer over: Ondernemen, Partnernieuws, Personeel, Praktijkorganisatie, Producten/
Vraag hier de Ivoclar Vivadent Efficiënt Esthetics testkit aan

Vraag hier de Ivoclar Vivadent Efficiënt Esthetics testkit aan

Ivoclar Vivadent biedt u complementaire producten voor directe, kwalitatieve en esthetische restauraties
voor een efficiënte workflow in uw tandartspraktijk.

Vraag hier de Efficiënt Esthetics testkit aan

 

Lees meer over: Esthetiek, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Video's/
Valplast

Ontdek Proti-Flex: de Valplast© flexibele partiële prothese van Protilab

De flexibele prothese is ontwikkeld als alternatief voor de kunststof partiële prothese. Proti-Flex is de perfecte oplossing voor een tijdelijke partiële prothese. Door het gebruik van Valplast©, een nylon kunststof, is de Proti-Flex flexibel, stabiel, duurzaam en sterk.  Voor de patiënt zijn er vele voordelen zoals esthetiek, retentie en comfort.

Tijdelijke voorziening bij implantaten
Proti-Flex is zeer geschikt als tijdelijke voorziening bij implantaten en kan ook worden gebruikt als een unilaterale of bilaterale prothese en kan worden gebruikt in combinatie met een metalen frame dat voor meer stabiliteit zorgt.

Waarom Proti-Flex?
Proti-Flex is esthetisch zeer fraai, is stabiel in de mond en is qua draagcomfort prettiger dan conventionele kunststof. In plaats van metalen klammers maakt Proti-Flex gebruik van dunne esthetische klammers in de kleur van het tandvlees die netjes de elementen omvatten net boven het tandvlees. Door het “kameleon effect” van het materiaal is het ook mogelijk om de valplast te gebruiken voor cosmetische oplossingen zoals bijvoorbeeld bij “lange tanden”, als gevolg van gingiva recessie. Door de natuurlijke uitstraling kunnen de klammers lager geplaatst worden om zo het blootliggende gedeelte van de wortels te camoufleren. Dit is voor de patiënt een relatief goedkope oplossing. De Proti-Flex prothese is ook geschikt als alternatief voor patiënten met een allergie voor conventionele kunststof en daarbij is het dun, licht en zo goed als onbreekbaar. Tenslotte kan de Proti-Flex worden geplaatst om de functie en esthetiek tijdelijk te herstellen in afwachting van de definitieve tandvervangingen.

Meer informatie
Voor meer informatie, neem contact op met Protilab: 0800-0525 of klik HIER.

Lees meer over: Partnernieuws, Producten, Tandtechnische materialen/
Lactona

Lactona najaarsactie: 5 + 1 of 10 + 2 gratis

Lactona actie Lactona najaarsactie: 5 + 1 of 10 + 2 gratis

Aanbiedingen van de Lactona najaarsactie zijn geldig van 28 september t/m 30 november 2018.

Aanbiedingen Lactona

  • 10 + 2 dozijn gratis voor alle tandenborstels, Blue Floss, Blue FlossTape, tongreinigers
  • 5 + 1 verpakking gratis voor EasyGrip, Interdental Cleaners, EasyDent
  • 5 + 1 dozijn gratis voor  Intersticks tandenstokers
  • 5 + 1 stuk gratis voor de AftenCarePlus en Clear Breath

Meer informatie en bestellen

Informatie op de beurs

  • Bezoek de Lactona stand op de NVM beurs op 16 november 2018.

Informatie voor uw praktijk

  • Gratis presentatie aan uw ICO groep (in overleg).
  • Gratis afsprakenblokjes met ruimte voor het noteren van de afspraak en een overzichtelijk productadvies.
  • Gratis mondhygiënefolder met duidelijke poets- en ragerinstructies en productinformatie.

Vragen of informatie?

E info@lactona.nl
T 0164 241507

 

Lees meer over: Aanbiedingen, Mondhygiëne, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten/
FRESH BREATH BAR op de Dental Expo 2018

Een frisse adem en gezonde mond met Fresh4Sure

Cavex Holland zal na de Dental Expo ook Dentex op 4, 5 en 6 oktober in Brussel verrijken met de FRESH BREATH BAR. Deze ludieke bar is dé plek waar iedere bezoeker een frisse adem kan halen.

Uit onderzoek van Cavex is gebleken dat het onderwerp Halitose nog te weinig wordt besproken bij de mondzorgspecialist. Terwijl 75% van de Europese bevolking in aanraking komt met de aandoening*. Met behulp van de FRESH BREATH BAR wil Cavex niet alleen het gesprek aangaan over halitose maar ook de oplossing ervoor bieden.

FRESH BREATH BAR

De FRESH BREATH BAR is een bar waar bezoekers op een laagdrempelige manier meer te weten kunnen komen over de oplossingen tegen een slechte adem. Professionele flairtender schenken shotjes Fresh4Sure en geven indrukwekkende flairshows. Ook kan de adem worden getest op halitose (een slechte adem) met het Oral Chroma systeem.

Fresh4Sure

Fresh4Sure is een 3-staps systeem dat bestaat uit een tongschraper, mondspoelmiddel en tong gel. Het systeem helpt om de balans tussen ‘goede’ en ‘slechte’ bacteriën te herstellen. Hiermee wordt een slechte adem en een droge mond voorkomen en ontstaat er een gezonde conditie in de mond.

Lees meer over Cavex Fresh4Sure een mondverzorgingssysteem tegen halitose en een slechte adem.

Lees ook Fresh4Sure effectief tegen halitose en een slechte adem

Lees meer over: Dental Expo, Partnernieuws, Producten/
Utrecht Dental Open Huis Dagen

Utrecht Dental Open Huis Dagen

Bezoek de Utrecht Dental Open Huis dagen op op vrijdag 5 oktober van 10:00 tot 19:00 uur en zaterdag 6 oktober van 10:00 tot 17:00 uur.

Utrecht Dental bestaat 45 jaar en dat vieren we met 45 historische aanbiedingen en gratis Expert Kennissessies op uw verzoek! Kom langs op vrijdag 5 oktober of zaterdag 6 oktober voor GRATIS expert kennissessies, scherpe aanbiedingen met laagste prijsgarantie of gewoon voor een hapje en een drankje.

Gratis Expert Kennissessies op uw verzoek

U leert het meest van individuele gesprekken met experts helemaal toegespitst op uw situatie. Met 45 jaar ervaring beschikt Utrecht Dental over een groot netwerk specialisten welke graag met u om tafel gaan en u persoonlijk op maat adviseren. Meerdere gesprekken met specialisten mogelijk. U geeft aan welk gesprek u wanneer wilt voeren en wij proberen uw ideale programma samen te stellen. Zo combineren wij uw wensen met onze ervaring.

Iedereen is welkom zonder afspraak. Mochten wij voor u een Expert Kennissessie kunnen organiseren klik dan hier

Graag tot ziens op 5 en 6 oktober!
Het team van Utrecht Dental

Lees meer over: Bij- en nascholing, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten/
Effectiviteit van Curasept chloorhexdine nogmaals bevestigd in systematic review

Effectiviteit van Curasept chloorhexdine nogmaals bevestigd in systematic review

Een systematic review concludeert dat chloorhexidine mondwater met ADS – zoals in Curasept – verkleuring van tandoppervlak vermindert terwijl het even effectief is voor gingivitis en plaqueverwijdering als reguliere chloorhexidine mondspoelmiddelen. De systematic review van Van Swaaij et al. is als poster gepresenteerd tijdens Europerio9 in juni in Amsterdam.

Curasept chloorhexidine bevat ADS (Anti Discoloration System) en werkt volgens de systematic review dus zoals van een chloorhexidine mondspoelmiddel verwacht mag worden. Het voorkomt bovendien verkleuringen waardoor patiënten tevreden zijn en een hoge therapietrouw hebben.

De systematic review is geschreven door B.W.M. van Swaaij, G.A. van der Weijden, E.W.P. Bakker en D.E. Slot en werd in postervorm gepresenteerd tijdens Europerio9 in juni in Amsterdam.

 Effectiviteit van Curasept chloorhexdine nogmaals bevestigd in systematic review

Effectiviteit van Curasept chloorhexdine nogmaals bevestigd in systematic review (vergrote versie)

 

 Effectiviteit van Curasept chloorhexdine nogmaals bevestigd in systematic review

Bekijk de gehele productrange van Curasept mondspoelmiddelen, tandpasta en gel

Meer informatie en/of aanvragen gratis adviesbloks

E info@curaden.nl
I www.curaprox.nl

Lees meer over: Mondhygiëne, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten/
Nieuwe documenten: Zelf evaluatie - op o.a. dossiervoering en via de patiëntenenquête

Nieuwe documenten: Zelf evaluatie – op o.a. dossiervoering en via de patiëntenenquête

Door de druk van de alledaagse werkzaamheden ‘zien’ we vaak niet meer onze eigen verbeterpunten. Er zijn blinde vlekken gecreëerd. Door wat afstand te nemen en de praktijk met een kritische blik te bekijken, kunt u toch tot goede verbeter ideeën komen. Ook het bevragen van uw patiënten naar hun ervaringen kan hier uiteraard goed bij helpen. De onderstaande nieuwe documenten kunnen u hierin ondersteunen:

Neem een abonnement en download de documenten voor zelf evaluatie

Dental Management Toolkit: online protocollen, video’s en tips

Dental Management Toolkit: Online protocollen, video’s en tipsHet management van een praktijk vraagt net zo veel passie en gedrevenheid als de uitoefening van uw vak als tandarts of mondhygiënist. Voor veel praktijken is het een uitdaging om het praktijkmanagement – het ‘smeermiddel’ binnen een praktijk – net zo goed uit te voeren als de zorgverlening aan de patiënt. De Dental Management Toolkit helpt u hierbij met protocollen, video’s en tips.

“Het wiel is vast al uitgevonden, maar niet bij mij bekend”

Iedere praktijk heeft grotendeels te maken met dezelfde vragen en problemen op management gebied. Vanuit onze ervaring bij veel praktijken kunnen we gericht adviseren en oplossingen aandragen. Met de Dental Management Toolkit worden de kennis én praktische oplossingen op een laagdrempelige manier beschikbaar gesteld voor praktijken. Deze toolkit is bedoeld voor alle praktijken – van klein tot groot – die continu willen verbeteren en daarvoor praktische oplossingen aangedragen willen krijgen.

Toegang

U heeft gedurende 365 dagen toegang tot de Dental Management Toolkit na eenvoudige aanmelding. Via deze online omgeving heeft u vrije toegang tot veel voorbeeld protocollen en formulieren. Van hygiëne protocollen en voorbeeldformulieren voor het functioneringsgesprek tot video’s met tips en handige documenten voor praktijkmanagement. Naast de vrije toegang van de toolkit wordt de praktijk op verschillende manieren getriggerd zich verder te verbeteren. Zo ontvangt u regelmatig een advies of tip en worden nieuwe protocollen of formulieren beschikbaar gesteld, bijvoorbeeld om te voldoen aan nieuwe wetgeving zoals de WKKGZ.

Wat biedt een abonnement op Dental Management Toolkit?

Met de Dental Management Toolkit ontvangt u gedurende 365 dagen één gebruikersaccount per praktijk, dat recht geeft op:

  • Toegang tot de afgeschermde Toolkit
  • De mogelijkheid voorbeeld protocollen en formulieren vrij te downloaden en te gebruiken.
  • Het bekijken van (instructie) video’s voor verdere uitleg en achtergronden.
  • Update of aanvulling van protocollen en formulieren en regelmatig nieuwe video’s, adviezen en/of tips.

Tarief

Het tarief voor toegang tot de Dental Management Toolkit bedraagt € 250,00 (exclusief 21% BTW) en kan individueel of per praktijk worden afgesloten. De toegang geldt voor een periode van 1 jaar.

Initiatiefnemers

Dental Management Toolkit is een initiatief van Kuiken Praktijkmanagement en dental INFO. Heeft u vragen? Mail naar info@dentalinfo.nl of bel 06-1498 0141.

Registreren jaarabonnement

Lees meer over Dental Management Toolkit

Lees meer over: Infectiepreventie, Partnernieuws, Partnernieuws, Praktijkorganisatie, Producten/
Afschaffen verbruiksbelasting op suikervrije frisdranken goed idee voor mondgezondheid

Afschaffen verbruiksbelasting op suikervrije frisdranken goed idee voor mondgezondheid?

Het Algemeen Dagblad berichtte onlangs dat het kabinet de verbruiksbelasting op suikervrije frisdranken en bronwater wil gaan afschaffen, waardoor deze producten goedkoper worden voor de consument. Is dit een goede maatregel om de mondgezondheid in Nederland te verbeteren?

Frisdrankenaccijns

Nederland is het enige land in Europa dat accijns heft over frisdranken, bronwater, vruchtensappen en siropen. Accijns is een indirecte belasting, die opgelegd wordt aan goederen die schadelijk zijn voor de gezondheid of het milieu. Volgens Europese richtlijnen mag dit alleen bij producten als tabak, alcohol en brandstof. Om deze richtlijnen te omzeilen wordt de Nederlandse frisdrankenaccijns ‘bijzondere verbruiksbelasting’ genoemd.

Kabinetsplan

Volgens het Algemeen Dagblad is het kabinet van plan deze verbruiksbelasting af te schaffen voor suikervrije frisdranken en bronwater. Een literfles zou hierdoor 9 cent goedkoper worden. Het idee achter de maatregel is dat mensen eerder voor een light-variant zullen kiezen als deze goedkoper is. De afschaffing van de verbruiksbelasting zou gebeuren in het kader van het Nationaal Preventieakkoord dat staatssecretaris Blokhuis eind oktober wil presenteren. In dit Preventieakkoord worden overheidsmaatregelen gepresenteerd om de gezondheid van de bevolking te verbeteren en met name roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik tegen te gaan.

Verlaging btw groente en fruit

Gezondheidsdeskundigen plaatsen kanttekeningen bij de beoogde maatregel. Op de website van Een Vandaag zegt huisarts Tamara de Weijer dat de logica van de maatregel haar ontgaat, omdat suikervrije frisdranken niet bepaald gezond zijn en geen onderdeel zijn van de schijf van vijf. Ze denkt dat er meer gezondheidswinst is te behalen door de btw op groente en fruit te verlagen en een suikertaks in te voeren.

Suikertaks

Een suikertaks houdt in dat dranken die suiker bevatten extra belast worden. In een aantal landen is de suikertaks al ingevoerd en dat blijkt een groot succes te zijn. In Groot-Brittannië heeft het de frisdrankindustrie aangezet om de hoeveelheid suiker in de frisdranken fiks omlaag te brengen. In een arm land als Mexico heeft de invoering van de suikertaks daadwerkelijk geleid tot een daling van de verkoop van suikerrijke dranken en een stijging van gezondere dranken. Vooral mensen met een lage sociaaleconomische status bleken gevoelig voor het prijsverschil.

Mondzorg

Het consumeren van minder suiker is niet alleen van invloed op iemands gewicht, maar kan ook positief uitpakken voor de mondgezondheid. Is het afschaffen van de verbruiksbelasting voor suikervrije frisdranken en bronwater daarom een goed idee voor de mondzorg? Of zijn er betere maatregelen te bedenken? Wij vroegen het de brancheorganisaties KNMT en NVM-mondhygiënisten.

KNMT

De KNMT zegt in een reactie blij te zijn met de aandacht van het huidige kabinet voor preventie. Volgens woordvoerder Hans Scholten zijn light-frisdranken echter vrijwel even slecht voor de tanden als frisdranken met suiker. “Het toegevoegde zuur aan frisdranken is namelijk een belangrijke oorzaak van tandbederf. Het effect van het bevoordelen van light-frisdrank boven suikerbevattende dranken is voor de mondgezondheid dan ook beperkt.”

De KNMT verwacht meer van andere maatregelen om kinderen te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van frisdrank, zoals meer voorlichting over verantwoord eten en drinken en het bannen van deze drankjes uit schoolkantines.

NVM-mondhygiënisten

NVM-mondhygiënisten vindt de afschaf van de verbruiksbelasting op suikervrije dranken op zich een positieve ontwikkeling. Volgens Manon van Splunter-Schneider, voorzitter NVM-mondhygiënisten, kan het goedkoper maken van deze producten leiden tot bewustere keuzes geprikkeld door het financiële voordeel. “Het is een voordeel voor mond, lijf en portemonnee en een stap in de goede richting.” Ze zou echter liever zien dat er een suikertaks wordt ingevoerd, aangezien dit in andere landen succesvol is gebleken. “Waarom moet er in Nederland weer iets worden verzonnen, terwijl het wiel, met goede resultaten, al is uitgevonden? Bovendien vinden wij het vreemd dat groente en fruit duurder worden en dat frisdrank, ook al is het zonder suiker, goedkoper wordt door de accijns erop te laten vervallen.”

Daarnaast benadrukt NVM-mondhygiënisten het belang van voorlichting over een gezonde mond en preventieve mondzorg. Daar horen ook voedingsadviezen bij om bijvoorbeeld het effect van koolzuur op het gebit beter bekend te maken.

Vindt u de afschaffing van de verbruiksbelasting op suikervrije dranken een goed idee voor de mondgezondheid?

Geef nu uw mening. De resultaten van de mondzorgprofessionals maken wij binnenkort bekend op dental INFO.

Lees meer over: Partnernieuws, Partnernieuws, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid/
CAD CAM event 2018

CAD|CAM EVENT 2018

Digitale tandheelkunde is aan razendsnelle ontwikkelingen onderhevig met nieuwe mogelijkheden en kansen voor tandartspraktijken en -laboratoria tot gevolg. Tijdens het CAD|CAM Event komen de nieuwste ontwikkelingen aan bod. 4 oktober, 18:00 – 21:30 uur, Almere.

Avondsessies CAD|CAM event

Of u nu wilt kennismaken met de digitale mogelijkheden voor uw praktijk of als expert het maximale eruit wilt halen.
Tijdens het CAD|CAM event op 4 oktober, heeft u de keuze uit één van de vier avondsessies:
CEREC & TRIOS: Digitaal scannen
CEREC: Meer met Omnicam
CEREC: Digitale workflow implantologie
TRIOS: Implant Studio software

De avond begint om 18.00 uur en het officiële gedeelte zal rond 21.30 eindigen.

Meer informatie en inschrijven CAD|CAM EVENT 2018

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing/
TP Congres 2018 – Gebitsslijtage: diagnose, behandeling en prognose

TP Congres 2018 – Gebitsslijtage: diagnose, behandeling en prognose

Tijdens het TP Congres 2018 wordt een grote diversiteit aan behandelingen van het ‘gesleten’ gebit behandeld. De wens van de patiënt om een leven lang het eigen gebit te behouden, is een grote uitdaging voor de tandheelkunde. Vrijdag 30 november 2018 – Prodentfabriek Amersfoort.

www.tpcongres.nl

In de tandheelkunde is niet meer weg te denken om een leven lang uw eigen gebit te behouden tegen lage onderhoudskosten. De wens van de patiënt is een grote uitdaging voor de tandheelkunde: het gebit duurzaam conserveren door tijdig minimaal invasief te restaureren.

Wanneer gebitsslijtage niet tijdig wordt gediagnosticeerd of restauratief wordt behandeld, kunnen gebitsmutilaties complexer worden. Hierdoor zal een orthodontische behandeling, het vervaardigen van kronen en bruggen, het plaatsen van implantaten en/of het herstel van de beethoogte moeten plaatsvinden.

Tijdens deze dag wordt een grote diversiteit aan behandelingen van het ‘gesleten’ gebit behandeld.

TP Congres 2018: in één dag leert u:

  • Patiënten met gebitsslijtage te herkennen die om hulp vragen.
  • Hoe de zorgverzekeraar aankijkt tegen gebitsslijtage.
  • Gebitsslijtage in de dagelijkse praktijk eenduidig te benaderen.
  • Wat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van behandeling met composiet zijn.
  • Het vooraf bepalen van de moeilijkheidsgraad van gebitsslijtage.

Meer informatie TP Congres 2018 – Gebitsslijtage: diagnose, behandeling en prognose

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing/
Campus SMART Guide: voor computergestuurde chirurgie en driedimensionale implantologie planning

Campus SMART Guide: voor computergestuurde chirurgie en driedimensionale implantologie planning

Dit event is voorbij

SMART Guide is een gebruiksvriendelijk en universeel product voor de computergestuurde chirurgie en driedimensionale implantologie planning. Ervaar tijdens deze campusavond hoe u deze digitale werkwijze in de implantologie ook in uw algemene praktijk kunt integreren. 11 sep: Alphen aan den Rijn of 12 sep: Amsterdam.

SMART Guide is toepasbaar op alle gangbare implantologie systemen. Hierdoor behoudt u voor u en uw patiënt de vrije behandelkeuze van elk willekeurig implantaatsysteem.

Datum en locatie Smart Guide campus

11 september Elysee Dental, Alphen aan den Rijn
12 september Novotel, Amsterdam

De voordelen van SMART Guide

• Uitgebreide diagnose na CT-beelden
• Minimaliseert het risico op mogelijke complicaties
• Perfecte positionering van de implantaten door het individuele (optionele) boorsjabloon
• Beperking van pijnklachten door minimum invasieve behandeling
• Vermindering van het aantal stappen in het behandelproces
• Is compatibel met alle gangbare implantaatsystemen
• Voordeliger in prijs dan reguliere systemen

Dr.-Endre-Varga

Dr. Varga is tandarts en kaakchirurg, gespecialiseerd in computergestuurde implantologie.
Na zijn studie aan het AO Research Institute in Davos, Zwitserland, promoveerde hij in computergestuurde planning en chirurgie in het kaak- en aangezicht gebied. Endre is oprichter en CEO van DicomLab en ontwikkelaar van SMART Guide. Hij heeft uitgebreide kennis en ervaring met de professionalisering, wetenschappelijke en technische aspecten van computergestuurde chirurgie.

Endre zijn visie is: door het aanbieden van een werkproces dat in elke algemene praktijk te integreren is, kan computergestuurde chirurgie een standaard worden in het implantologie proces.

“SMART Guide software is het beste digitale platform voor implantologie behandelplanning”. Dr. Endre Varga

Programma Smart Guide

18.00 uur Ontvangst met een lichte maaltijd
19.00 uur Start presentatie
21.00 uur Afsluiting en borrel

Meer informatie en inschrijven Campus SMART Guide

Heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling marketing, bereikbaar op telefoonnummer: 0172-653300 of via e-mail: marketing@elysee-dental.nl

Lees meer over: Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Scholing/
StandbyDag 2018

StandbyDag 2018

Het jaarlijkse evenement voor de tandarts-, preventie- en orthodontieassistent. “De StandbyDag is een gezellige dag met je collega’s waar je ondertussen ook nog wat van opsteekt!” Compleet vernieuwd! Een unieke dag uit voor jou en je collega’s. Fred van Leer neemt je mee in een compleet nieuw programma en nodigt jou uit om zijn unieke fashionles te volgen. 3 november 2018, Bussum.

www.standbyDag.nl

Deze dag is bedoeld voor de tandarts-, preventie-, orthodontie- en balieassistent, officemanager, docent opleiding tandartsassistent, onderwijsinstructeur en receptioniste.

Nieuw in het programma: verdiepende workshops met thema “Jong en Oud”

Per workshopronde volg je één workshop. Je kunt zelf kiezen waarin jij je wilt verdiepen. Een overzicht van thema’s en praktische oplossingen.

Sprekers

  • Fred van Leer | stylist en presentator
  • Mr. Joan M. van der Ven | hoofd juridische zaken | KNMT
  • Wenda Linthorst | Founder & Co-owner | Consumatics
  • Prof. dr. Edwin G. Winkel | Halitoloog | Kliniek voor Parodontologie Amsterdam
  • Anna Beeftink | tandarts, psycholoog
  • Nynke Tymstra | tandarts
  • Hanneke de Valk | directeur

Expo

De Expo maakt onderdeel uit van de StandbyDag. Diverse bedrijven en organisaties op het gebied van de tandheelkunde en aanverwante bedrijfsvoering presenteren zich op de Expo. De exposanten bieden je uitgebreide informatie en staan je graag te woord over de nieuwste producten, diensten en tandheelkundige ontwikkelingen. Tijdens het evenement is er ruim de gelegenheid om de expo te bezoeken in één van de pauzes.

Kortom: een inspirerende dag die je niet mag missen!

Lees meer over de StandbyDag 2018

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Scholing/
Root to Crown workshops – Opgeleid voor iedere behandelstap

Root to Crown workshops – Opgeleid voor iedere behandelstap

Met het nieuwe workshopprogramma ‘Root to Crown’ introduceert Dentsply een volledig programma voor succesvolle restauraties. De disciplines Endo, Resto Direct en Resto Indirect komen aan bod onder begeleiding van de zeer ervaren sprekers Joerd van der Meer, Sjoerd Smeekens en Maarten Bekkers. In dit artikel leest u meer over de Resto workshops onder leiding van Sjoerd Smeekens en Maarten Bekkers. Schrijf u in voor één of meer workshops en zet met hernieuwde kennis en technieken de kroon op uw werk!

Ga naar de website voor meer informatie en om u in te schrijven voor Root to Crown workshops

 

 Joerd van de Meer Sjoerd Smeekens Maarten-Bekkers

Resto Direct – Sjoerd Smeekens

10 januari 2019: Klasse II composietrestauraties en stiftopbouw
24 januari 2019: Composiet in het front

Sjoerd leert u aan de hand van klinische casussen en hands-on oefeningen hoe u een duurzame coronale afsluiting van een endodontisch behandeld element bereikt, hoe u het element het beste voorbereidt op de daaropvolgende restauratie en hoe u de directe restauratie het beste uitvoert. Hij behandelt preparatievormen, optimale adhesieve verbindingen en het bereiken van de juiste occlusale
en approximale vormgeving.

31 januari 2019: Afdruktechnieken voor indirecte restauraties

Maarten Bekkers behandelt weefselbesparende methoden om indirecte restauraties in de zijdelingse delen te vervaardigen. De indicatiestelling, (digitale en analoge) afdrukmethoden en de tijdelijke restauratie komen aan bod. Het belangrijkste doel hierbij is om in de toekomst op het juiste moment de gewenste indicatie uit te kunnen voeren (1/2 dag).

7 februari 2019: Indirecte adhesieve restauraties en 3D CAD/CAM restauratieontwerpen

Blijkt uit de huidige inzichten en klinische ervaring dat endodontisch behandelde elementen met indirecte restauraties de langste levensduur hebben? Welke indirecte restauraties hebben dan de voorkeur voor een duurzaam resultaat? En welke preparatietechnieken en materialen zijn daarvoor nodig? Welke rol speelt het occlusieconcept hierin? En welke nazorg biedt de hoogste overlevingskans? Sjoerd neemt u mee in dit onderwerp.

Praktische informatie

De workshops vinden plaats bij de Kliniek & Academie voor Reconstructieve Tandheelkunde in Beuningen. Volg ook de workshops binnen het Endo-thema met Joerd van der Meer bij Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. De workshops duren een volledige dag en worden aangemeld bij het KRT. Deelname kost € 475,- per workshop en u kunt zich voor meerdere data aanmelden.

Ga voor alle praktische en inhoudelijke informatie en inschrijven naar de website van Root to Crown.

 

www.root2crown.nl

 

Volg ook deze workshops binnen het Endo-thema:

9 november 2018: 3D diagnostiek en behandelplanning in de endodontie

16 november 2018: Wortelkanaalvormgeving en obturatie

7 december 2018: Herbehandeling en oplossen van complicaties

 

Lees meer over: Instrumenten, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws, Producten, Restauratie, Scholing/
Deel uw bijzondere casussen met uw collega’s!

Deel uw bijzondere casussen met uw collega’s!

Als tandarts, mondhygiënist of orthodontist krijgt u heel wat patiënten in uw behandelstoel. Vaak voor een routinebehandeling, maar soms is er meer aan de hand. dental INFO is benieuwd naar uw bijzondere casussen. Deel ze met ons en uw collega’s!

Wat moet u doen?

Mail uw casus naar info@dentalinfo.nl. Vertel wat het probleem was, wat u heeft gedaan en wat het resultaat was. Graag vergezeld van foto’s. Vergeet niet uw naam te vermelden. Uw casus wordt geplaatst op onze website.

Lees meer over: Casus, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws/
Nadelen voor tandartsen door onbetrouwbare patiënten

Heeft u wel eens patiënten die op een afspraak niet op komen dagen?

Wij zijn benieuwd hoe Nederlandse tandartsen en mondhygiënisten dit ervaren. Doe mee aan onze inventarisatie en vul de vragenlijst (anoniem) in. Op een later moment zullen we de resultaten op dental INFO bekendmaken.

Nadelen voor tandartsen door onbetrouwbare patiënten

Elke tandartsenpraktijk krijgt er wel eens mee te maken: onbetrouwbare patiënten. Deze patiënten, die bijvoorbeeld niet bij hun afspraken komen opdagen, zorgen er zelfs voor dat medische professionals vaak wel €1000 of meer per maand mislopen.

Behoefte aan optimalisatie

Deze resultaten bleken uit een punctualiteitsstudie die in Duitsland werd uitgevoerd onder 561 artsen. Opvallend was dat met name patiënten tussen de 19 en 30 jaar uitblinken in onbetrouwbaarheid (44,64%). Aangezien de meerderheid van de artsen meende dat deze onbetrouwbaarheid steeds populairder lijkt te worden is er een grote behoefte van optimalisatie.

Afspraaksherinneringen

Zo bleek dat slechts de helft van de onderzochte praktijken hun patiënten aan hun aankomende afspraken herinnert. De meeste praktijken doen dit met relatief dure middelen, zoals per telefoon (42,93%) of per post (31,48%), terwijl goedkopere alternatieven, zoals SMS (8,94%) of e-mail (14,49%), een stuk minder worden gebruikt in Duitsland. Als meer praktijken slim van dit soort middelen gebruik zouden gaan maken is de kans groot dat een stuk minder patiënten hun afspraken in de toekomst zullen missen.

Bron:
Aertzeblatt.de

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Partnernieuws, Partnernieuws/