Tuchtrecht: Schenden van geheimhoudingsplicht bij plaatsing reactie onder recensie leidt tot waarschuwing voor tandarts
Klager plaatste een negatieve recensie over een tandarts op ZorgkaartNederland na een meningsverschil over het factuurbedrag. De tandarts heeft onder die recensie een reactie geplaatst waarin hij medische informatie geeft. Het Tuchtcollege acht de klacht als gegrond vanwege het feit dat de tandarts zijn beroepsgeheim heeft geschonden en zich onprofessioneel en beledigd heeft gedragen.
Situatie
Op 28 februari 2023 heeft de klager een intakeconsult gehad bij de tandarts. De klager heeft hierna een rekening van €117,04 ontvangen. De klager vond de factuur te hoog omdat het alleen ging om een consult en de tandarts ongevraagd kosten heeft gedeclareerd voor het beoordelen van een bestaande foto.
De klager maakte bezwaar tegen de hoogte van de factuur door contact op te nemen met de tandartspraktijk, echter is de factuur niet aangepast. De klager heeft op 2 mei 2023 een recensie over de tandartspraktijk achtergelaten waarin hij zijn negatieve ervaring met de tandarts heeft gedeeld. De tandarts heeft onder deze recensie op zorgkaart Nederland gereageerd.
Op 18 mei 2023 heeft de klager een klacht ingediend bij de KNMT over de hoogte van de factuur en de reactie van de tandarts op de recensie. Een paar dagen later heeft de tandarts de klager verzocht om de recensie te verwijderen en de klacht bij de KNMT in te trekken, omdat hij anders een advocaat zou inschakelen.
Op 1 september heeft de KNMT laten weten aan de klager dat de bemiddeling is beëindigd vanwege een verschil in inzicht tussen beide partijen. Op 21 oktober 2023 heeft de klager de geschilleninstantie mondzorg ingeschakeld over de factuur, respectloze benadering en schending van het beroepsgeheim.
Klacht
De klager heeft een klacht ingediend vanwege het feit dat de tandarts zijn geheimhoudingsplicht heeft geschonden door zijn reactie op de recensie.
De tandarts erkent deze reactie dan ook en geeft aan dat zijn reactie niet netjes is geweest, maar voortkwam uit boosheid. Daarnaast geeft de tandarts aan dat hij niet wist dat hij zijn beroepsgeheim hiermee zou schenden en heeft zijn excuses aangeboden.
Beoordeling
Het college heeft beoordeeld of de tandarts heeft gehandeld zoals verwacht mag worden. De tandarts heeft in zijn reactie op zorgkaart Nederland medische informatie over de klager openbaar gemaakt. Het is duidelijk dat de tandarts zijn geheimhoudingsplicht heeft geschonden, dat vindt het college ook. Het college acht de klacht als gegrond vanwege het feit dat de tandarts zijn beroepsgeheim heeft geschonden en zich onprofessioneel en beledigd heeft gedragen. De tandarts heeft de klager een schadevergoeding betaald.
Het college geeft aan dat ze tijdens de zitting niet overtuigd zijn geraakt van het feit dat de tandarts inziet wat de ernst van zijn onjuiste handelen is en daarom is een maatregel nodig.
Uitspraak
Het college heeft de klacht als gegrond verklaart en legt de tandarts de maatregel van een waarschuwing op.
Bron:
Tuchtrecht Overheid