Stichting Onafhankelijke Hulpverlening: Waarden belangrijker dan tarieven

De professie reageert allergisch op tariefmaatregelen. De NZa en de zorgverzekeraars verwachten niet anders. Een professie die daarover verontwaardigd is, is voor deze instanties dan ook een kat in het bakkie. Pers en publiek zal hen zelfs bijvallen. Het imago zal er dus niet beter op worden.

De Stichting Onafhankelijke Hulpverlening stelt zich anders op. Deze stichting, die naar aanleiding van de Wet Tarieven Gezondheidszorg is opgericht in 1986, is nieuw leven ingeblazen. Echte veranderingen komen niet van boven maar van beneden. Daarom richt de SOH zich op tandartsen die voor kwaliteit gaan. Daarbij speelt onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid een grote rol. Dat betekent dus dat jouw kwaliteit niet afhankelijk wordt gesteld van ‘gemiddelden’. De SOH heeft wat dit betreft haar visie over wat kwaliteitsbeleid is op haar website staan.

Goed om te weten
Tandartsen die zich bij de SOH hebben geregistreerd worden voorzien van korte berichten “Goed om te weten”. Deze berichten zijn speciaal bestemd voor hen en met name voor hun patiënten. Er wordt daarin uitgelegd wat kwaliteit is en wat die kwaliteit schaadt. Bovenal zullen ze worden geïnformeerd over wat er zich achter de schermen afspeelt van zorgverzekeraars en overheidsinstanties. De SOH heeft hiertoe een bedrijfsonderzoeker aan het werk gezet.

Geregistreerd
Inmiddels hebben zich meer dan 175 tandartsen geregistreerd. Dat is goed voor meer dan 100.000 patiënten. De SOH neemt echter aan dat veel meer tandartsen de waarde van deze aanpak inzien. Zij kunnen zich dan registreren via de website. Op die manier neem je verantwoordelijkheid. Daarbij hoort ook het informeren van je patiënten over de schadelijke effecten van het huidige beleid met de daarachterliggende belangen. Op die manier wordt de power aangeboord die nu nog passief is: de patiënt.
Den Haag zal moeilijk stil kunnen blijven zitten als meer dan 100.000 mensen beschikken over met name de bedrijfsinformatie die onthullend en onthutsend is. Op dat moment is de tijd rijp om aandacht te vragen voor de beleidsvisie van de SOH die zowel het belang van patiënten als van tandartsen omvat.

Door:
Stichting Onafhankelijke Hulpverlening

Lees meer over: Management, Ondernemen, Opinie, Tarieven, Thema A-Z

Nog geen 5% van tandartspraktijken geeft aan contract met zorgverzekeraar te hebben

Slechts 4,6% van alle tandartspraktijken geeft op hun praktijkwebsite aan een contract gesloten te hebben met een zorgverzekeraar. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingswebsite www.123tandarts.nl De vergelijkingssite bekeek meer dan 3.500 websites van tandartspraktijken. 


Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
dental office

Independer: Meer consumenten sluiten tandartsverzekering af

De aanvullende tandartsverzekering wordt voor 2014 vaker afgesloten dan voor 2013 het geval was, meldt Independer.
Van de consumenten die via Independer overstappen naar een andere zorgverzekering kiest 54% een tandartsverzekering. Dit is hoger dan in 2013 toen dit nog 48% was.

Andere aanvullende verzekeringen zijn minder populair. De website concludeert dit na analyse van bijna 2,5 miljoen vergelijkingen van zorgverzekeringen in de afgelopen zes weken. Met name fysiotherapie en medische hulp in het buitenland worden veel minder gevraagd.

Bron:
Independer

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

De slechtste slogan van 2013: We do our business in your mouth

De website Slechte slogans organiseerde tussen 1 en 15 december de verkiezing slechtste slogan van 2013.
De slogan We do our business in your mouth, van een Amerikaanse tandartsenpraktijk kwam met 18% van de stemmen als slechtste uit de bus. 1500 mensen brachten hun stem uit. De uitslag is bekendgemaakt tijdens het televisieprogramma Studio MAX Live.

Initiatiefnemers van het project Slechte slogans zijn Christine Liebrecht en Tefke van Dijk. Zij doen allebei ‘iets met taal’. Christine Liebrecht is Neerlandica en Communicatiewetenschapper. Tefke van Dijk is freelance journalist, tekstschrijver en redacteur bij De Schrijfzolder.

Dec 2013

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
doorverwijzen

Financiële band tussen arts en fabrikant openbaar

Vanaf 2015 worden financiële relaties tussen leveranciers van medische hulpmiddelen en artsen openbaar gemaakt.
Minister Edith Schippers heeft hierover afspraken gemaakt met de betrokken organisaties, meldt zij in een brief aan de Tweede Kamer schrijft Medisch Contact.

Volgens de al twee jaar bestaande gedragscode medische hulpmiddelen zijn reclame en beïnvloeding toegestaan, maar moet er altijd een ‘zuivere relatie’ zijn tussen de zorgverleners die deze middelen inkopen en gebruiken en leveranciers hiervan.

De informatie over de financiële relaties wordt mogelijk in het Transparatieregister Zorg opgenomen. Dit register bestaat sinds april van dit jaar.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z

Kwaliteitsprijs voor ouderenproject mobiele tandartsen UZ Gent

UZ Gent kreeg van het Rode Kruis Vlaanderen en het Centrum voor Ziekenhuis- en Verplegingswetenschap (CVZ) van de KU Leuven de kwaliteitsprijs voor het project Gerodent, meldt Nieuwsblad.be.

Project mondzorg kwetsbare ouderen
Het project is gericht op de mondzorg voor kwetsbare ouderen die vaak niet in staat zijn zelf de tandarts te bezoeken. Met de Geromobiel bezoeken tandartsen woonzorgcentra van ouderen.

Bron:
Nieuwsblad.be

 

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Zorgconsument voelt zich minder een product

De consument begint te wennen aan marktwerking in de zorg.  Dit blijkt uit de Gezondheidszorgmonitor uitgevoerd door Newcom.

In 2011 voelde 54% van de consumenten zich ‘een product’ in de zorg. Dit is in 2013 afgenomen naar 40%.
Consumenten ervaren steeds meer keuzevrijheid. 59% van de Nederlanders is het eens met de stelling dat er binnen de zorg in Nederland voldoende keuzevrijheid is. In 2011 bedroeg dit 44%.

Vermoeden van fraude bij tandarts en ziekenhuis
Ruim de helft van de consumenten (55%) controleert de zorgrekening. De helft van de consumenten die in het afgelopen jaar een rekening heeft ontvangen heeft moeite met het beoordelen van de rekening. Van de ondervraagden vermoedt 7% te maken hebben gehad met frauduleuze zorginstellingen en weet 1% dit zeker. Dit vermoeden leeft met name bij de tandarts (38%) en bij het ziekenhuis (30%).

Persoonlijker en klantgerichter
61% van de Nederlanders heeft een goed gevoel bij de gezondheidszorg. In 2011 bedroeg dit 48% en in 2012 was dit opgelopen tot 53%. Er zijn ook verbetermogelijkheden. De gezondheidszorg wordt door 50% van de Nederlanders nog niet als klantgericht ervaren. De kwalificatie persoonlijk scoort ook nog vrij laag (53 %). Betrouwbaar (71 %) en kwalitatief (82 %) zijn aspecten die men meer toedicht aan de gezondheidszorg in Nederland.

Newcom voert sinds 2005 jaarlijks de Gezondheidszorgmonitor uit. In december 2013 is de meest recente versie van dit onderzoek uitgevoerd onder een representatieve steekproef van 1018 inwoners van Nederland van 18 jaar en ouder. In het onderzoek van 2013 zijn vragen opgenomen over klantgerichtheid van ziekenhuizen en de beleving van de zorgconsument over de keuzevrijheid en marktwerking in de zorg.

Dec 2013

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
NZa beboet twee tandartsen

NZa beboet twee tandartsen

De NZa heeft tandarts Van Hugten uit Hilversum en tandarts De Boer uit Schiedam een boete opgelegd van 20.000 euro. Volgens de NZa geven beide tandartsen geen openheid over de kosten en opbrengsten in het kader het kostenonderzoek, melden TV Rijnmond en De Gooi en Eemlander. Als de praktijken niet alsnog de gevraagde gegevens aanleveren, krijgt zij een nog hogere boete.

Tandarts de Boer zegt op TV Rijnmond niet mee te zullen werken aan het onderzoek. ”Ze komen me maar ophalen,” klinkt hij strijdvaardig. ”Ik vind de boete in geen verhouding staan. Ik heb toch geen slechte zorg geleverd?”, aldus de quote op TV Rijnmond.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

IGZ pleit voor verplichte visitatie en minder vrijblijvende bij- en nascholing

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vindt dat alle beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan visitaties of andere vormen van inhoudelijke, collegiale toetsing. Dit geldt ongeacht of iemand in loondienst is of zelfstandig werkt. De IGZ schrijft dit in  het visiedocument De staat van de gezondheidszorg 2013 dat op 13 december werd gepubliceerd. Deelname zou ook vanuit de beroepsorganisaties een beroepsnorm moeten zijn, volgens de inspectie.

Herregistratie en na- en bijscholing
Ook pleit de IGZ voor het stellen van meer inhoudelijke eisen aan de herregistratie. ‘Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een beroepsbeoefenaar deelneemt aan visitaties en aantoonbaar werkt aan verbeterpunten hieruit. Ook na- en bijscholing moet minder vrijblijvend worden: deelname volstaat niet als mensen de scholing niet met een positief resultaat afsluiten.’

Solisten
Ook solistisch werkende beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan intercollegiale toetsing en aantoonbaar werken aan het voortdurend verbeteren van hun competenties volgens de IGZ. ‘Wanneer een solist minder gaat functioneren, hebben collega’s wel degelijk een verantwoordelijkheid om te acteren, onafhankelijk van de vorm waarin de samenwerking plaatsvindt.’

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Verhoog het succes van uw praktijk met de DIAGNOcam

De KaVo DIAGNOcam is de nieuwe methode voor cariësdiagnostiek, die de tand gebruikt als een lichtgeleider en een live beeld op uw beeldscherm creëert.  Hiermee identificeert u aanwezige cariëslaesies en cracks met gemak.

Whitepaper over KaVO DIAGNOcam
Ontdek de economische integratie en de overtuigende patiëntcommunicatie van deze nieuwe methode voor cariësdiagnostiek met de whitepaper serie over de KaVo DIAGNOcam. Leer van andere DIAGNOcam gebruikers hoe u dit instrument kunt gebruiken, promoten en ervan kunt profiteren in uw eigen praktijk. In de eerste whitepaper kunt u lezen over 3 DIAGNOcam gebruikers die hun methodes presenteren om de DIAGNOcam succesvol en winstgevend in uw praktijk te integreren.

Lees meer over KaVO DIAGNOcam

 

 

Lees meer over: Apparatuur, Diagnostiek, Producten

Dentale branche ondertekent Gedragscode Medische Hulpmiddelen

Met het ondertekenen van de Gedragscode Medische Hulpmiddelen (GMH) op 4 december 2013, hebben de twee belangrijkste brancheverenigingen binnen de tandheelkundige sector, INDENT en VGT, principieel gekozen voor een zuivere relatie tussen de zorgprofessional en de aanbieder van medische hulpmiddelen. Hiermee voldoen zij aan de uitdrukkelijke wens van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) op dit gebied en sluiten zij zich aan bij vele brancheorganisaties uit de medische sector die hen reeds voor gingen. Per 1 januari 2014 zullen ook diverse zorgpartijen, waaronder de KNMG, de Gedragscode ondertekenen waarmee wederkerigheid wordt bereikt.

Gunstbetoon verboden
De Gedragscode Medische Hulpmiddelen regelt de onderlinge relatie tussen leveranciers van medische hulpmiddelen en zorgprofessionals. De gedragscode moet ervoor zorgen dat (financiële) prikkels met betrekking tot de verkoop van medische hulpmiddelen voortaan transparant, zorgvuldig en controleerbaar zijn. Zo zijn allerlei vormen van gunstbetoon bij de verkoop van medische hulpmiddelen in beginsel verboden, behalve daar waar in de Gedragscode nog ruimte voor wordt gegeven. De mogelijkheden hierin zijn zeer gelimiteerd en verkoopacties zullen dan ook vanaf heden getoetst worden aan de bepalingen in deze Gedragscode.

Zorginhoudelijk en integer
Door ondertekening van de Gedragscode Medische Hulpmiddelen hebben alle leden van VGT en INDENT zich verplicht tot naleving van deze bepalingen. Dirk Annaars, voorzitter INDENT (Association for the dental industry in the Benelux): “In 2012 heeft de medische hulpmiddelenindustrie een gedragscode opgesteld, die de afgelopen tijd is uitgewerkt. Met de Gedragscode Medische Hulpmiddelen willen wij waarborgen dat beslissingen over medische hulpmiddelen genomen worden op zorginhoudelijke en integere gronden. De regels in de Gedragscode geven invulling aan een zorgvuldige, transparante en verantwoorde omgang tussen fabrikanten van medische hulpmiddelen en partijen die betrokken zijn bij de aanschaf of de
toepassing daarvan”.

Transparant
“De Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche (VGT) verwacht met het volgen van de Gedragscode een voorbeeld te stellen binnen de tandheelkundige sector. Het is een goede ontwikkeling om in de huidige samenleving transparant te zijn in de manier waarop je zaken doet. Zeker nu de tandheelkunde zoveel in het nieuws is geloven wij dat het belangrijk is om op een positieve manier van ons te laten horen en de zorgprofessionals in onze branche een houvast te geven”, aldus Cees Balder, voorzitter van de VGT.

Uiteraard verwachten VGT en INDENT dat ook de andere beroepsverenigingen in de tandheelkundige branche de code zullen ondertekenen. Een breed draagvlak onder leveranciers, groothandel en beroepsgroepen schept duidelijkheid in de dentale branche.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Kamervragen over rapport Tandarts maakte behandeling niet duurder

D66-kamerlid Pia Dijkstra stelde minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport vragen over het onderzoek van Milliman waaruit blijkt dat de rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven ondeugdelijk en misleidend waren. Dit onderzoek werd in opdracht van de ANT uitgevoerd.

Bekijk hieronder de vragen die zij op 6 december stelde.

Vraag 1
Wat is uw reactie op het artikel «Tandarts maakte behandelingen niet duurder»?

Vraag 2
Hoe beoordeelt u de resultaten van onderzoeksbureau Milliman dat tandart-sen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd tijdens het experiment met vrije tandartstarieven, in plaats van prijsstijgingen van meer dan 10%, zoals aangegeven door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)?

Vraag 3
Bent u van mening dat naar aanleiding van de bevindingen van onderzoeks-bureau Milliman de NZa de marktscans inzake de vrije tandartstarieven moet herzien, en haar onderzoeksmethoden moet evalueren?

Vraag 4
Deelt u de mening dat het experiment met vrije tandartstarieven onnodig voortijdig is gestaakt op basis van onjuiste marktscans van de mondzorg-markt?

Vraag 5
Wat is de stand van zaken van het mondzorgonderzoek dat onderzoeksbureau Deloitte uitvoert namens de NZa naar de opbrengsten, productie, praktijkkos-ten en tijdbesteding bij aanbieders van mondzorg?

Vraag 6
Klopt het dat het onderzoek naar de mondzorgtarieven meer tijd en geld zal gaan kosten dan verwacht? Zo ja, om hoeveel extra tijd en geld gaat het naar verwachting?

Vraag 7
Wat is uw oordeel over de transparantie van de kosten, opbrengsten en kwaliteitsindicatoren van mondzorgaanbieders?

Vraag 8
In hoeverre konden mondzorgaanbieders het afgelopen jaar met vragen over de vragenlijsten in het kader van het kostenonderzoek terecht bij de NZa?

Vraag 9
Bent u van mening dat de NZa over voldoende kennis beschikt om de tarieven van mondzorg aanbieders te monitoren en berekenen, wanneer u het rapport van onderzoeksbureau Milliman in ogenschouw neemt? Zo nee, welke mogelijkheden ziet u om dit te verbeteren?

Vraag 10
In hoeverre acht u het vaststellen van adequate landelijke tarieven in de mondzorg überhaupt mogelijk, gezien de constatering uit het «Visiedocument bekostigingsstructuur Mondzorg» dat de werkelijke kosten per aanbieder altijd zullen afwijken als gevolg van onder meer de lokale kostprijsverschillen en schaalverschillen?

Vraag 11
Bent u bereid, gezien de resultaten van onderzoeksbureau Milliman, de problemen rondom het huidige kostenonderzoek en de eerdere constateringen uit het Visiedocument, te onderzoeken of een nieuw experiment met vrije prijzen mogelijk is, om te beginnen met bijvoorbeeld de sector orthodontie? Zo nee, waarom niet?

Bron:
Tweedekamer.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT maakt bezwaar tegen nadere vragen kostenonderzoek NZa

De NZa meldde vorige week via de media dat zij deelnemers aan het kostenonderzoek nadere vragen zouden stellen. Vrijdag 6 december ontving deze groep bericht van de NZa. De NMT meldt op haar website geschrokken te zijn van deze nadere vragen en heeft bezwaar gemaakt bij de NZa.

Het belangrijkste bezwaar van de NMT is dat vertrouwelijke gegevens van de deelnemers aan het kostenonderzoek per mail worden verstuurd. Dit is volgens de NMT niet beveiligd en ook zouden er verkeerde bijlagen bij de verkeerde praktijken zijn binnengekomen.

Ook heeft de NMT inhoudelijke bezwaren tegen de vragen van de NZa. ‘In veel gevallen worden vragen gesteld die naar de mening van de NMT niets toevoegen aan het onderzoek of die door de klankbordgroep beantwoord hadden kunnen worden. Veel vragen zijn overbodig en dus onnodig belastend voor de deelnemers. Bovendien krijgen de deelnemers daarbij te maken met onrealistische deadlines’, meldt de NMT.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

Tarieven 2014 met 3,79% geïndexeerd

De mondzorgtarieven voor 2014 worden geïndexeerd met 3,79%. Dit maakte de NZa op 5 december bekend.
De NZa geeft hierbij aan dat de tarieven zullen worden aangepast in de loop van 2014, uiterlijk per januari 2015, op basis van de resultaten van het huidige kostenonderzoek.


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Sjoemelende Haagse tandarts vecht behandelverbod aan

De Haagse tandarts Thiel maakt bezwaar tegen de behandelstop die de Inspectie voor de Gezondheidszorg hem oplegde. De sjoemelende tandarts was een tijd lang spoorloos, maar heeft nu de inspectie benaderd, meldt Omroep West.

De Haagse tandarts rommelde met declaraties en beschadigde gebitten van patiënten onherstelbaar. Daarom moet tandarts Thiel de inspectie nu bewijzen dat hij verantwoorde zorg kan bieden. Tot die tijd moet zijn praktijk dicht, anders moet de tandarts een dwangsom betalen.

Onder toezicht
In januari 2013 werd Thiel al onder toezicht gesteld. Dat leidde niet tot verbetering en daarom kreeg de tandarts in de zomer van 2013 een behandelverbod. Thiel heeft nu bezwaar gemaakt tegen deze behandelstop. Tandarts Thiel werd eerder al uit zijn ambt gezet in Duitsland.

Bron:
Omroep West

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

NZa klaagt: Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten

Veel mondzorgaanbieders zijn niet open over de kosten en opbrengsten van hun praktijk, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De overheidsorganisatie tikte honderden mondzorgpraktijken hiervoor op de vingers. Bij 65 mondzorgpraktijken nam de NZa strengere maatregelen. Acht van hen moeten een boete betalen – van een paar duizend tot twintigduizend euro – als zij ontbrekende gegevens niet aanleveren.

Deloitte voert het kostenonderzoek onder mondzorgaanbieders uit voor de NZa die de resultaten gebruikt om de mondzorgtarieven te berekenen.

Onvolledig
Bij enkele honderden mondzorgpraktijken uit de steekproef van negenhonderd in totaal, waren de antwoorden over de kosten en opbrengsten van hun praktijk onvolledig volgens de NZa. De meeste daarvan leverden de gegevens desgevraagd alsnog aan. Acht mondzorgaanbieders van de 900 praktijken in de steekproef – dus minder dan 1% – leverden ondanks herhaalde verzoeken geen gegevens aan, schrijft de NZa in haar persbericht. Zij kregen een last onder dwangsom opgelegd die kan oplopen tot twintigduizend euro en moeten alsnog de gegevens aanleveren.

Toelichten

Daarnaast leverde een groot aantal mondzorgpraktijken uit de steekproef (deels) onjuiste of onrealistische gegevens aan volgens de NZa. Deze praktijken krijgen het verzoek om de gegevens toe te lichten of alsnog de juiste gegevens aan te leveren.

Reactie NMT
‘Stellen dat veel tandartsen niet transparant zijn over hun praktijkkosten en praktijkinkomens is ver naast de werkelijkheid. Het doet de beroepsgroep onrecht en schaadt hun vertrouwensrelatie met de patiënt.’ Dit zegt voorzitter Rob Barnasconi van de NMT in reactie op de berichtgeving door de NZa.

De NMT vraagt praktijken brieven van de NZa over aanvullende informatie kostenonderzoek te mailen aan de ledenservice via LS@nmt.nl 

Reactie ANT
De ANT geeft in een persbericht als reactie: ‘Het persbericht van de NZa over de voortgang van het kostenonderzoek is in de ogen van de ANT uiterst tendentieus en onnodig grievend. Onder de kop ‘Veel aanbieders van mondzorg niet open over kosten en opbrengsten’ wordt de schuld voor de vertraging van het lopende onderzoek eenzijdig bij de tandartsen gelegd. Het persbericht heeft inmiddels tot een golf van emoties en woede geleid, zowel binnen als buiten de mondzorgsector. De ANT zal mede namens de achterban de NZa aanspreken op hun werkwijze en communicatie en onze gevoelens daarover ook in Den Haag kenbaar maken.

De NZa heeft het gewraakte persbericht afgelopen maandag verstuurd, na ontvangst van het rapport van Milliman over de ondeugdelijke marktscans van NZa en vlak voordat dit rapport op dinsdag door de ANT wereldkundig is gemaakt. Het persbericht bevat volgens de ANT geen enkele informatie die dringend met de buitenwereld gedeeld had hoeven te worden of iets toevoegt aan het lopende kostenonderzoek.

De NZa stelt met zoveel woorden dat honderden mondzorgpraktijken opzettelijk onjuiste of onrealistische gegevens hebben aangeleverd. Dit is een slag in het gezicht van de bijna duizend mondzorgverleners die zijn aangeschreven voor deelname aan het kostenonderzoek. Terugkoppeling vanuit deze groep heeft geleerd dat met het invullen van de vragenlijsten en het uitzoeken van de informatie dagen gemoeid zijn geweest en dat soms duizenden euro’s aan accountantskosten zijn gemaakt om aan de (wettelijke) verplichting tot aanlevering van gegevens te voldoen.
Zolang het kostenonderzoek door Deloitte niet is afgerond kan de NZa simpelweg niet met stelligheid beweren of de aangeleverde informatie juist is dan wel onrealistisch, laat staan dat de mondzorgaanbieders bewust dit onderzoek tegenwerken. Het tegendeel is het geval. Conclusies mogen getrokken worden, maar dan wel graag na afloop en op basis van degelijk en objectief onderzoek en niet als een vorm van ‘shooting from the hip’.’

Bron:
NZa, NMT, ANT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Experiment vrije tandartstarieven gestopt op basis van ondeugdelijke marktscans

De rapportages van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over het experiment met vrije tandartstarieven waren ondeugdelijk en misleidend. Dat is gebleken uit onafhankelijk onderzoek door het gerenommeerde onderzoeksbureau Milliman in opdracht van de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT).

Onterecht
Het besluit om in 2012 het experiment met de vrije tarieven vroegtijdig te stoppen vanwege bewuste prijsopdrijving door tandartsen was dan ook voorbarig en onterecht. Berekeningen tonen glashelder aan dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie hebben doorgevoerd. Prijsstijgingen door tandartsen van meer dan 10 procent, zoals gecommuniceerd in de marktscans van de NZa, blijken niet alleen onjuist, maar bovendien gebaseerd op methodologische tekortkomingen. Uit het onderzoek komt naar voren dat de prijsstijgingen vooral zijn veroorzaakt door factoren die niet het gevolg zijn van de invoering van de vrije prijsvorming, maar van systeemwijzigingen door de NZa zelf. “De NZa en de politiek wilden veel te snel resultaten en hebben zich laten leiden door een tunnelvisie met alle kwalijke gevolgen van dien”, stelt ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes.

Marktscan NZa onder de loep
Met gegevens verkregen op basis van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) heeft ANT aan Milliman opdracht gegeven om de marktscans van de NZa onder de loep te nemen. Milliman is wereldwijd één van de grootste onafhankelijke consultancybureaus op het gebied van actuarieel onderzoek, onder andere in de zorg. Aanleiding voor het onderzoek was het besluit van de minister van VWS om op basis van de marktscans vroegtijdig de stekker uit het experiment met de vrije prijzen te trekken. De NZa beschuldigde de tandartsen van bewuste prijsopdrijving met gemiddeld 10,7 procent.

Milliman heeft de methodologische tekortkomingen van de marktscans blootgelegd en de gevolgen objectief gekwantificeerd. De bevindingen van Milliman roepen belangrijke vragen op over de werkwijze van de NZa. Ze laten zien dat er grond voor gerede twijfel is aan de onderbouwing van beslissingen die op basis van de marktscans zijn genomen. Opzienbarend omdat de NZa tot nu toe elke vorm van kritiek van tafel veegde en de schuld eenzijdig bij de tandartsen bleef leggen. De beroepsgroep heeft daardoor – ten onrechte – grote reputatieschade opgelopen.

Conclusies Milliman
Uit het Milliman-rapport blijkt dat tandartsen in 2012 slechts een inflatiecorrectie van bijna 3 procent hebben doorgevoerd bij het vaststellen van de vrije tarieven, lager dan de door de NZa voorgenomen indexatie dat jaar. De rest van de vermeende prijsstijging is vrijwel geheel terug te voeren op maatregelen door de NZa zelf. Belangrijke oorzaak is de introductie van een nieuw prestatiesysteem door de NZa. De behandelingen werden opnieuw ingedeeld, waarbij 480 declaratiecodes zijn teruggebracht tot 180 geclusterde codes. Maximaal 3 procent prijsstijging kan worden toegerekend aan deze overgang naar nieuwe prestatiecodes, waarvoor de NZa verzuimd heeft een conversietabel en referentietarieven beschikbaar te maken voor tandartsen.
Ook is de NZa niet in staat gebleken om op correcte wijze de referentietarieven 2011 te berekenen. Conclusie is dan ook dat van prijsopdrijving door tandartsen geen sprake is geweest.

NZa moet pas op de plaats maken
“Tandartsen zijn volkomen onterecht in het beklaagdenbankje gezet”, reageert Jan Willem Vaartjes. “De conclusie is dat de NZa is bezweken onder de complexiteit van de regels voor de mondzorg waar de NZa zelf verantwoordelijk voor is. Door de afwezigheid van referentieprijzen zijn veel tandartsen op het verkeerde been gezet en hebben – naar eer en geweten – getracht prijzen te berekenen bij deze nieuwe codes. De NZa heeft gefaald als marktmeester door pas medio 2012 referentieprijzen vast te stellen en deze met terugwerkende kracht toe te passen, zonder enig overleg met de sector. De NZa had hier zorgvuldiger naar moeten kijken en daarom de conclusies op basis van de Marktscan 2012 onder voorbehoud moeten trekken. De NZa is veel te stellig geweest en heeft daardoor een onjuist beeld van de sector neergezet. Er zijn verregaande conclusies getrokken uit een kort onderzoek naar een zeer complex vraagstuk.”

Wortelkanaalbehandeling
Het stoort de ANT dat de NZa in haar onderzoeken heeft nagelaten om te onderzoeken of te vermelden wat de relatie was tussen de vergelijkbaarheid en complexiteit van de behandelingen en de gemeten prijsstijging in 2012 ten opzichte van 2011. De kritiek op de werkwijze en bevindingen van de NZa is goed te illustreren aan de hand van een wortelkanaalbehandeling. In plaats van de door de NZa bekend gemaakte prijsstijging tussen de 30 en 40 procent is de prijs in werkelijkheid gestegen met nog geen 1,5 procent, zo blijkt uit berekeningen van Milliman. Vaartjes: “We zijn geschokt. Als de NZa diverse zaken in de vergelijking niet meeneemt, dan klopt er weinig van de uitkomst van het onderzoek. Dit is niet te aanvaarden gezien de grote gevolgen die het rapport heeft gehad voor de mondzorg. We overwegen met dit rapport van Milliman in de hand maatregelen te treffen tegen de NZa. We hopen echter dat de NZa het niet zover zal laten komen en het rapport van Milliman serieus neemt. Juist in 2014 is het belangrijk dat wij open en constructief met de NZa in dialoog kunnen gaan en dat we collectief kunnen werken aan een aantal belangrijke dossiers. Ik zou heel teleurgesteld zijn als we niet samen deze extra mijl zouden kunnen optrekken, bijvoorbeeld in het kader van het nog lopende kostenonderzoek in de mondzorg, waarbij de Zorgautoriteit zich opnieuw dreigt te verslikken in de complexiteit van de sector.”

Voordelen consument vrije tarieven
Omdat is gebleken dat de prijzen veel minder zijn gestegen dan door de NZa in 2012 is gecommuniceerd, is de ANT voorstander om opnieuw te kijken of het mogelijk is – al dan niet op kleinere schaal – te experimenteren met bandbreedtes in de tarieven. In de korte tijd dat het experiment heeft geduurd hebben de vrije tarieven een aantal positieve bemoedigende ontwikkelingen laten zien op het gebied van variatie in service en kwaliteit voor de consument, zoals bijvoorbeeld ruimere openingstijden en garantie. Tevens hebben de tandartsen hard gewerkt aan het transparant maken van de prijzen en de kwaliteit van de zorg die zij leveren (prijs- en praktijkinformatie via de praktijkwebsite, service-informatie via KiesBeter.nl). Vaartjes: “Het idee van het experiment met meer vrijheid ten aanzien van de tarieven is dat de consument iets te kiezen heeft en dat heeft de minister nadrukkelijk als uitgangspunt voor een succesvol experiment geformuleerd.”

Bekijk de samenvatting van het Milliman onderzoek

Bron:
ANT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Tandartsangst zichtbaar als afwijkende hersenactiviteit

Zit tandartsangst tussen de oren? Volgens Japanse onderzoekers wel. Zij vonden dat de hersens van mensen met tandartsangst afwijkend reageren op het geluid van boren en afzuigen, schrijft Dentistry.

Hersenscan
De onderzoekers scanden de hersens van proefpersonen terwijl zij naar geluiden van boren en afzuigen luisterden. Mensen met angst voor de tandarts vertoonden activiteit in het hersengebied dat gebruikt wordt bij leren en onthouden. De groep proefpersonen zonder tandartsangst vertoonde een heel ander patroon. Vooral de hersendelen die te maken hebben met horen waren actief.

Behandelen
Naar schatting is ten minste 5 procent van de bevolking zo bang voor de tandarts dat ze nooit op controle komt. Door te kijken wat de hersenactiviteit van zeer angstige patiënten verandert, hopen onderzoekers deze mensen te helpen.

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Pijn | Angst, Thema A-Z
kanaalbehandeling voor en na

Pijn voor, tijdens en na de kanaalbehandeling

Ongeveer 60% van alle pijnklachten in de algemene tandarts praktijk heeft een endodontische oorzaak. Welke oorzaken zijn er en hoe lost u dit op? Wat doet u bij napijn? Verslag van de lezing van endodontoloog Michiel de Cleen.

Ongeveer 60% van alle pijnklachten in de algemene tandarts praktijk heeft een endodontische oorzaak. In 90% van de gevallen is er sprake van pulpitis of een pijnlijke parodontische apicalis. Indien u geen diagnose kunt stellen, laat u dan niet verleiden tot behandeling. Beter kunt u pijnstilling voorschrijven en de patiënt terug laten komen na enkele dagen. Erg bestaat nog geen test om een onderscheid te maken tussen reversibele en een irreversibele pulpitis.

Bij een kiespijn die soms ineens spontaan komt opzetten en met name een heftige reactie geeft bij een koude prikkel, is de mogelijke oorzaak een cracked tooth. Na het vervangen van de amalgaam restauratie kunnen de klachten nog ongeveer drie maanden aanhouden. Uit onderzoek blijkt dat bij een pijnlijke pulpitis uw mandubulair blok in ongeveer een derde van de gevallen zorgt voor complete pijnreductie. Als check voor een adequate anesthesie kunt u de koude test uitvoeren.

Alternatieven
Alternatieven die u heeft als de verdoving onvoldoende is:

  • Buccale infiltratie anesthesie
  • Intra-ossale anesthesie
  • Intrapulpale anesthesie

Wat te doen?

  • Pijnlijke pulpitis
    In 90% van de gevallen geeft een pulpotomie reductie van de pijn.
  • Pijnlijke parodontitis apicalis zonder endodontische behandeling
    Voor pijnreductie dienen alle kanalen tot de hoofdvijl te worden schoongemaakt.
  • Pijnlijke parodontitis apicalis met endodontische behandeling
    Opties die u heeft zijn het trekken van de kies of een endodontische herbehandeling. Vaak ontbreekt het u aan tijd in de spoeddienst om een herbehandeling uit te voeren. Schrijf de patiënt dan pijnstilling voor.

Wel of geen calciumhydroxide?
CaHO geeft geen invloed op de pijnbestrijding. Volgens De Cleen maakt het niet uit of u het wel of niet gebruikt. Er bestaat hierover nog weinig consensus.

Kans op napijn
Endodontologen hebben weinig pijnklachten in de (verwijs)praktijk, vaak worden de pijnklachten behandeld bij de algemeen practicus. Heeft meer dan 5% van uw patiënten napijn, dan moeten bellen gaan rinkelen of u iets verkeerd doet: u zit boven het gemiddelde.

Wanneer napijn?
Napijn is erg lastig te voorspellen, onderstaande factoren vergroten de kans op napijn.

  • Pijn voor de kanaalbehandeling
  • Grootte van de zwarting (hoe groter des te meer kans)
  • Meer kanalen geven een grotere kans
  • Vrouwen hebben meer last dan mannen

Flare-up is een ernstige napijn. U dient de patiënt te zien en behandeling is noodzakelijk. Een behandeling voor napijn is geen antibioticum kuur. Tonen van empathie door te bellen een dag na te behandeling heeft resultaat: deze patiënten rapporteren minder napijn.

Het is niet waar dat endodontische herbehandelingen een grotere kans zouden hebben op napijn. De totale hoeveelheid pijn is geen voorspeller voor de herinnering aan pijn. Het laatste moment wordt meestal herinnerd, dus probeer de behandeling altijd pijnloos af te sluiten.

Michiel de Cleen (1962) is tandarts-endodontoloog. Na zijn afstuderen aan de Universiteit van Amsterdam was hij van 1988 tot 1995 (gast)medewerker van de vakgroep Cariologie en Endodontologie van ACTA. Thans voert hij een fulltime endodontische praktijk. Tot medio 2010 was hij hoofdredacteur van het tijdschrift TandartsPraktijk. Michiel de Cleen is mede-auteur van het standaardwerk Endodontologie en van zijn hand verschijnen regelmatig publicaties op het gebied van de endodontologie. Hij gaf talloze lezingen en cursussen in binnen- en buitenland.

Verslag door Joanne de Roos voor dental INFO van de lezing van Michiel de Cleen tijdens het congres Pijn en pijnbestrijding van Dental Best Practice.

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Implantaat raakt zoek in neusholte

Last van aangezichtspijn en ontstoken neusholten? Een Italiaanse vrouw kreeg een wel heel bijzondere diagnose: in haar neusholte zat een dentaal implantaat, schrijft Life Science.

Het implantaat was twee jaar eerder aangebracht in de bovenkaak van de vrouw. Toen de vrouw vanwege haar klachten onderzocht werd, leek het implantaat echter verdwenen te zijn. Waar het implantaat was ingebracht, zat alleen keurig geheeld tandvlees.

Neusholte
Een CT-scan wees uit dat het implantaat inmiddels niet meer in de kaak zat. Waar dan wel? De metalen schroef van twee centimeter werd aangetroffen in de neusholte onder het linkeroog van de vrouw. Nadat het implantaat operatief was verwijderd, verdwenen de klachten van de vrouw.

Bron:
Life Science

Lees meer over: Implantologie, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z