Hoe blijft de orthodontist overeind?

Orthodontisten hebben het zwaar. Voor de tweede keer is er 16% ingeleverd. Bas Njio maakt zich ongerust over de toekomst van zijn specialisatie. Een interview met deze ondernemende orthodontist.

Bas Njio is zeer gepassioneerd over zijn vak, heb ik gemerkt in de jaren dat wij samenwerken op het forum van Tandarts.nl. Zijn tweets werden steeds pittiger: “De totaalkosten orthodontie op macroniveau zullen toenemen in 2013. Na het geplande onderzoek van de NZa zal in 2014 naar alle waarschijnlijkheid de beugelbehandeling in 2015 gratis worden”. Tijd voor een interview.

Njio studeerde cum laude af aan ACTA en volgde van 1993 tot 1997 de specialisatie Orthodontie. Hij legde, met de EURO-QUAL groep onder leiding van Professor Birte Prahl, de basis voor het huidige Europese kwaliteitssysteem op orthodontisch gebied. Zo was hij kwaliteitscoördinator orthodontie bij ACTA en editor voor Euro-Qual voor twee boeken over implementatie van een Europees kwaliteitssysteem voor orthodontie. Nu runt hij twee orthodontiepraktijken waarin hij veel zelf doet en is hij docent bij Orthocourse. Tijdens zijn stage in Kopenhagen ontstond z’n interesse voor orthodontie. “Bij orthodontie moet je veel samenwerken. Zowel met de patiënt, als met een team. Dat sprak mij aan. Het leukste is om samen met de patiënt en je team iets moois te bouwen, waarbij je met je team inspeelt op de vragen en verwachtingen van de patiënten. De laatste tien jaar richt ik mij daarom voornamelijk op de behandeling van volwassenen. Langzamerhand zijn wij uitgegroeid tot een, regionaal en nationaal bekend, orthodontiecentrum voor volwassenen. Wij bieden behandelingen die volledig afgestemd worden op de wensen en omstandigheden van de individuele patiënt. Door onze samenwerking met fijne, deskundige tandartsen om ons heen, kunnen we de complete (cosmetische) tandheelkunde coördineren”, zegt Njio.

Scandinavië is nog steeds zijn voorbeeld. “Typisch voor mijn praktijken is het Scandinavische gevoel: Simpel, eenvoudig en ingetogen, maar tegelijkertijd modern en vooruitstrevend. In balans met de natuur, zou je kunnen zeggen. Ons uitgangspunt is het verzorgen van een moderne beugelbehandeling die past bij de wensen van de patiënt. Wij doen er alles aan om de verwachtingen waar te maken. Daarbij staat niet de ideale occlusie – een verouderd concept uit 1960 – maar het individuele optimum van de patiënt centraal.”

Tariefsverlaging onterecht
Toch heeft Njio zich uitgeschreven als orthodontist in 2008. Maar dit was een politiek spelletje vanwege de tariefsverlaging. “Samen met een groot aantal orthodontisten hadden wij bedacht dat het de beroepsorganisaties NMT, VVO en ANT zou kunnen helpen om duidelijk te maken dat Den Haag toen echt fout zat. Daar is nooit iets mee gebeurt.”

Nu is er weer een daling van 16% maar vreemd genoeg heeft Njio hier geen enkele spontane reactie van patiënten op gekregen. “Noch bij mijn stijging in 2012, noch bij de daling in 2013. Als ik ernaar vraag dan spreken ze alleen hun verbazing uit over de lage prijs van de controles. Zelfs een leek heeft door dat die prijs niet klopt. Een inschrijving, anamnese, overleg, beoordeling, advies, behandelingsplan, kostenbegroting en rapportage via e-mail moeten we nu blijkbaar doen voor 20 euro. En een orthopantomogram is 30% goedkoper bij ons dan bij de tandarts, een vreemde situatie die duidelijk bedacht is vanachter een bureau.”

Degradatie van een super vak ten top
“De echte professionele tegenslag is niet zozeer de hoogte van het tarief, als wel de smalheid van de tariefsopbouw. Er is geen enkele ruimte voor individuele aanpassing, er is alleen plaats voor standaardplannen. Als ik snel klaar kan zijn, dus minder controles nodig heb, of we vinden het onderfront niet belangrijk en doen dus alleen de bovenkaak, dan kan het tarief niet uit. Ook verschillende moderne retentietechnieken zitten niet in het ‘pakket’. En dat voor een wetenschappelijk bewezen kwalitatief zeer hoogwaardige behandeling door een orthodontist. Ook de moeilijke behandelingen (impacties) moeten nu gedaan worden voor dit lage tarief. Terwijl de simpele behandelingen misschien prima in dit tarief te doen zijn. Uitbannen van variatie, daar is Nederland al jaren mee bezig, in het kader van alles moet voor iedereen hetzelfde zijn. Degradatie van een super vak ten top. Nu werken we voor een ruim 35% lager tarief dan 5 jaar geleden, we zijn echt de goedkoopste in Europa, en misschien wel in de wereld. Een behandeling met vaste apparatuur kost nu 1.750 euro all in.

Ik merk dat de prijs zo laag is geworden dat het volume volwassenen nog meer toeneemt. Hun complete jaarlijkse uitgave aan sporten is hoger dan de kosten voor een beugel. Maar daarmee gaan de uitgaven aan orthodontie op macroniveau natuurlijk stijgen. Ik blogde al dat in 2015 de beugel gratis wordt. Er zou een scheiding moeten komen in de prijs voor noodzakelijke behandelingen bij kinderen. Die zijn te meten met de ICON (IOTN). De rest is vrije markt, net als de kapper.”

Trots
Ondanks alles blijft Njio trots op elke beugel die hij met z’n team verwijdert. “Trots op die nieuwe glimlach! Dat verveelt nooit. En ik ben ook trots als ik zie dat mijn team fijn samenwerkt. Na een drukke dag met tevreden patiënten zijn we dan samen moe, maar voldaan.”

Wat moet er veranderen?
Twee dingen: Ten eerste geeft twee derde van de patiënten in het onderzoek van de Consumentenbond aan dat zij van tevoren niet wisten dat zij behandeld zouden worden door een tandarts in plaats van een orthodontist. Dit terwijl wetenschappelijk aangetoond is dat de orthodontist efficiënter behandelt. Hierover moet meer duidelijkheid komen voor de patiënt. “Ik hoor nog dagelijks: ’mijn tandarts is ook orthodontist’ en dat klopt natuurlijk niet.”

“De overheid denkt dat de tandarts de eenvoudigere behandelingen doet. Dat is ook zo bij de tandartsen die ik ken. Die vinden het zelf ook vreemd dat ik evenveel mag rekenen voor een behandeling die zij doorsturen.”

Ten tweede zullen we een voorbeeld moeten nemen aan Noorwegen, volgens Njio. “Daar kunnen ze beter met geld en gezondheid omgaan. In het Noorse systeem krijgen patiënten die om gezondheidsredenen een beugel nodig hebben, 100% vergoed. In Noorwegen wordt alle orthodontie door specialisten begeleid. Een scheve tand of spleetje tussen de voortanden behoeft geen vaste apparatuur, maar individueel kan men hiervoor wel kiezen. In zulke gevallen betaalt de Noorse patiënt de beugel gewoon zelf, zonder verzekeringsvergoeding. Is de beugel een beetje nodig, dan krijg je een gedeeltelijke vergoeding van 40 tot 75%. Realiseer je dan wel dat de verzekeringen in Noorwegen nationaal gereguleerd worden. Niet commercieel, zoals in Nederland. In Nederland wordt minder dan 5% van de orthodontie vergoed vanuit de basisverzekering. De rest komt uit de particuliere zelf-gefinancierde aanvullende verzekering. Mijn volwassen cliënten betalen de behandelingen meestal compleet zelf, zonder bijdrage van hun verzekering. Als wij praten over de behandelingsopties en mijn ideeën over aanvullende service, begrijpen zij niet waar de overheid zich mee bemoeit. Zo wil ik op zaterdag en zondagmiddag open gaan, maar elke ondernemer snapt dat dat met de huidige tarieven onmogelijk is.
Ook dat realiseert Den Haag zich niet. Waarom zou je zo iets moeten reguleren, volledig particulier gefinancierde zorg die wordt uitgevoerd door professionals met 10 jaar opleiding? Uit diverse contacten met de overheid weten ze dit niet, of doen ze alsof. Misschien omdat ze denken ooit zelf een beugel nodig te hebben? En dan is een lage prijs wel lekker natuurlijk. Die strategie hebben ze natuurlijk in de hele tandheelkunde gebruikt.”

Overeind blijven
Ondanks de vele wolken schijnt de zon volop voor Njio. Hij krijgt veel media-aandacht. Het afgelopen jaar verscheen hij vaak in de krant, in diverse glossies en zelfs twee keer op televisie. Njio beschikt over de kunst van het omdraaien: Hij heeft plannen, want hij voelt zich uitgedaagd en dat maakt hem creatief. “Ik luister naar suggesties en klachten van patiënten en denk niet ‘dat-kan-ik-niet’. Ik verzamel de juiste ideeën en pas mijzelf en mijn team aan. Verandering is leuk. En dat zouden mijn collega’s ook moeten doen, willen ze overeind blijven staan.”

Websites
www.rechtetanden.nl 
www.smilelounge.nl

www.njio.nl
Bekijk de video

Interview door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO

 

Lees meer over: Opinie, Orthodontie, Tarieven, Thema A-Z

Poster NVVE: wat te doen bij uitgeslagen tand bij kinderen

De Nederlandse vereniging voor Endodontologie (NVvE) ontwierp een poster waarop op toegankelijke manier wordt uitgelegd wat te doen bij een uitgeslagen tand bij kinderen. De poster is gericht op kinderen en hun ouders. De posters worden ingezet op basisscholen, sportverenigingen en in wachtkamers bij tandartsen.

Bekijk de poster



Bron:
NVvE

Lees meer over: Communicatie patiënt, Endodontie, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Verdoving bij jonge kinderen remt mogelijk ontwikkeling verstandskiezen

Nieuw onderzoek laat zien dat locale verdoving bij jonge kinderen de ontwikkeling van de verstandskiezen in de onderkaak zou kunnen remmen. Het onderzoek is gepubliceerd in de april uitgave van The Journal of the American Dental Association, meldt Dentistry.

Onderzoekers van de Tufts University School of Dental Medicine ontdekten het verband tussen het geven van locale verdoving bij kinderen tussen de 2 en 6 jaar en het ontbreken van verstandskiezen in de onderkaak.

De onderzoekers analyseerden de gegevens van 220 patiënten die op 2 tot 6-jarige leeftijd een tandheelkundige behandeling ondergingen en drie of meer jaar daarna een röntgenopname kregen. Patiënten met beïnvloedende factoren als vertraagde dentale ontwikkeling werden niet meegenomen.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Pijn | Angst, Thema A-Z

Patiënten tandartspraktijk in VS mogelijk besmet met HIV

Gezondheidsinstellingen in de Amerikaanse steden Oklahoma en Tulsa hebben 7.000 patiënten van een tandarts gewaarschuwd voor een mogelijke besmetting met hiv en andere besmettelijke aandoeningen. Bij verschillende praktijken van tandarts Scott Harrington werden ernstige overtredingen van de hygiënewetgeving geconstateerd die tot een besmetting kunnen leiden, meldt FoxNews. Welke overtredingen dit zijn is niet bekend.

De praktijk is direct gesloten. De patiënten kregen het advies om zich in het ziekenhuis te laten testen op hepatitis B, hepatitis C en hiv, het virus dat aids kan veroorzaken.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Een op de vijf Nederlanders beknibbelt op zorgverzekering

Een op de vijf Nederlanders beknibbelt op zorgverzekering

Begin dit jaar wisselde 10% van de Nederlanders van zorgverzekeraar. In de voorgaande jaren was dit lager: 8,4% in 2012, 7,6% in 2011 en in de jaren daarvoor rond de 5%. De premiehoogte blijkt de belangrijkste reden om te wisselen (34%).

Het aantal mensen met een aanvullende verzekering neemt langzaam af. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL onder het Consumentenpanel Gezondheidszorg. Jongeren tussen de 18 en 39 jaar wisselen het vaakst (16,5%).

Bezuinigen
Twintig procent van de Nederlanders bezuinigt op de zorgverzekering. NIVEL-onderzoeker Margreet Reitsma zegt: “Opmerkelijk is dat ruim twee op de tien verzekerden zeggen dit jaar te hebben bezuinigd op hun zorgverzekering. Bijvoorbeeld door een goedkopere aanvullende of basisverzekering te nemen, de aanvullende verzekering op te zeggen of te kiezen voor een hoger vrijwillig eigen risico.”

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
bevel-voor-tandartsenpraktijk-damlaan-9021

Imago IGZ wordt bepaald door media

De media spelen een grote rol bij het vertrouwen van zorggebruikers in de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Opmerkelijk is dat een derde geen mening heeft over de inspectie. Veel mensen weten niet wat de inspectie doet. Waarschijnlijk omdat ze zelf niet met de inspectie in aanraking komen. Dit blijkt uit onderzoek van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Op verzoek van de IGZ onderzocht het NIVEL het beeld van de inspectie binnen het Consumentenpanel Gezondheidszorg.

Vertrouwen
Bijna een derde van de algemene bevolking heeft veel vertrouwen in de IGZ, bijna een derde heeft weinig vertrouwen en ruim een derde heeft geen mening.

Bij vragen naar de onpartijdigheid of deskundigheid van de IGZ, geeft meer dan de helft geen mening. Waarschijnlijk komt dit doordat maar weinig mensen met de IGZ in aanraking komen. Het vertrouwen in de IGZ lijkt vooral gebaseerd op berichtgeving in de media.

Bekend
De onderzoekers peilden ook de bekendheid van de IGZ onder Nederlanders. De inspectie blijkt redelijk bekend. Zes op de tien mensen weten ongeveer wat de IGZ doet, 12% weet dat precies en slechts 11% van de consumenten heeft nog nooit van de IGZ gehoord.

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Eerste 18.000 ondertekeningen NMT petitie keuzevrijheid

De petitie voor behoud van vrijheid van patiënten is nog maar enkele weken geleden gestart en nu al succesvol. Al 18.000 mensen hebben de petitie online ondertekend. Sinds vorige week wordt de petitie ook verspreid door het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie) en de NVGzP (Nederlandse Vereniging voor Gezondheidszorgpsychologie).

Hoe lang loopt de actie?
Momenteel is er nog geen vaste einddatum. Dit is mede afhankelijk van het besluitvormingsproces in de Tweede Kamer. Vooralsnog gaat de NMT ervan uit dat de petitie in de tweede helft van april wordt aangeboden aan de vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport van de Tweede Kamer.

De petitie kan online worden ingevuld via de website van de NMT.

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

Voorzitters NVM en NMT in BNR Nieuwsradio over keuzevrijheid patiënt

NMT-voorzitter Rob Barnasconi en NVM-voorzitter Corrie Jongbloed waren op zaterdag 23 maart te gast bij het programma Gezond van BNR Nieuwradio. Zij spraken over de plannen van het kabinet om artikel 13 van de zorgverzekeringswet te schrappen. Hierdoor zijn zorgverzekeraars niet meer verplicht een vergoeding te geven voor zorg als de zorg door een niet-gecontracteerde aanbieder wordt verleend. De keuzevrijheid van een patiënt wordt hierdoor beperkt: een patiënt kan zo alleen naar een tandarts of mondhygiënist die door de verzekeraar is gecontracteerd.

Mensenrecht
De NMT heeft een petitie geschreven tegen afschaffing van deze vrije keuze. Volgens Rob Barnasconi is het een “mensenrecht” om zelf je zorgverlener uit te kiezen. Barnasconi zei in het BNR programma over het afsluiten van een contract door een mondzorgverlener met een zorgverzekeraar: ‘Er moet altijd worden nagedacht: heeft een contract sluiten toegevoegde waarde? Die toegevoegde waarde moet niet alleen liggen bij verzekeraars, maar ook bij de patiënt en de zorgverlener.’

Het recht hebben
Ook de NVM is voorstander van de vrije keuze voor de patiënt. Corrie Jongbloed zei: ‘Wij vinden dat patiënten het recht moeten hebben om zelf hun zorgverlener te kunnen kiezen. Ik denk dat de relatie patiënt – zorgverlener een vertrouwensrelatie is. Er moet een klik zijn. Patiënten zouden door een zorgverzekeraar naar een zorgverlener kunnen worden gestuurd waar ze niets mee hebben.’

 

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen

MTA: de gouden standaard bij endodontische herbehandeling

Een overzicht van MTA en biokeramische producten bij de endodontische herbehandeling, door endodontoloog Marga Ree. Verslag van haar lezing tijdens het congres De endodontische herbehandeling.


Biomaterialen

  • Worden gebruikt in een medische toepassing met de bedoeling een interactie aan te gaan met levende weefsels.
  • Bestaan uit dierlijk of menselijk materiaal, metalen, polymeren, keramieken of samenstellingen hiervan.
  • Kunnen bio-tolerant, bio-inert of bio-actief zijn
    Bio-tolerant: materiaal wordt gedoogd
  • Roestvrijstaal, polymethacrylaat (PMMA)
    Bio-inert: geen weefselreactie
  • Titanium, aluminiumoxide, zirkoniumoxide
    Bio-actief: actieve binding met omliggend weefsel
  • Bioglas, calciumfosfaat, hydroxyapetiet

MTA is bioactief en lokt een positieve reactie uit. Het maakt hydroxyapatiet en sluit dus hermetisch af. Het heeft een hoge pH en antibacteriële eigenschappen. MTA bestaat uit Portlandcement en bismutoxide. Dit laatste kan verkleuringen in dentine veroorzaken. Portlandcement is een mengsel van: dicalciumsilicaat, tricalciumsilicaat, tricalciumaluminaat, calciumsulfaat en tetracalciumaluminaatferriet.

Eigenschappen van MTA

  • Biocompatibel
  • Goede afsluiting
  • Stimuleert een biologische respons in osteoblasten
  • Stimuleert vorming van reparatief dentine
  • Cementconductief en/of cementinductief door regulering gedrag van cementoblasten
  • Antimicrobieel

Bioactiviteit van MTA

  • Als MTA in contact komt met water komt er Ca(OH)2 vrij
  • Ca(OH)2 kan met fosfaten uit weefselvloeistof hydroxyapatiet vormen
  • Dit verklaart de weefsel-inductieve eigenschappen

Biokeramische materialen zijn anorganische, metaalvrije, biocompatibele materialen met gelijksoortige fysische eigenschappen als het weefsel dat ze herstellen of vervangen. Toepassingen die we allemaal wel kennen zijn: orthopedie, coatings op hartkleppen, kunstligamenten en tandheelkundige implantaten.

Op de Nederlandse markt zijn momenteel MTA bevattende sealers en putties en biokermische sealers en putties verkrijgbaar. Biodentine is zo’n biokeramische putty. Het is niet zo gemakkelijk te verwerken omdat het mengen met grote nauwkeurigheid dient te worden gedaan. Een half druppeltje te veel of te weinig kan al een probleem zijn. De juiste schudtijd kan mede afhangen van het merk schudder. Gelukkig werkt de fabrikant hieraan. Ook geeft het wat minder röntgencontrast dan MTA. Het is meer geschikt als onderlaag of overkappingsmateriaal bij een pulpaexpositie.

Een materiaal dat onlangs op de markt is gebracht, is een putty op basis van MTA MM-MTA van Micromega of MTA caps van Acteon, het mengen is eenvoudiger omdat het al in capsules zit die alleen nog hoeven te worden geschud. Deze MTA putty blijft wat coherenter dan MTA, dat reageert op vocht en kan vervloeien. Er is op dit moment nog geen literatuur beschikbaar over deze MTA putties, zodat terughoudendheid is geboden om deze putties aan te bevelen voor klinische toepassingen.

Ree raadt aan om een Dovgan carrier te gebruiken om het MTA aan te brengen, deze zijn er in verschillende soorten en ook disposable.

Indicaties voor biokeramische putties

  •  Endosequence Root Repair Material Putty van Brasseler
    – Apicale barrière bij open apex
    – Afsluiten van perforaties
    – Retrogade vulling na apexresecties
    – Uithardingstijd van 4-12 uur, dus niet geschikt om meteen mee te restaureren
  • Biodentine
    – Directe pulpa overkapping, en pulpotomie
    – Klinisch onderzoek gaande naar endodontische toepassingen zoals apexificaties, retrograde vullingen, en sluiten van perforaties
    – Hardt relatief snel uit, zou in dezelfde zitting bedekt kunnen worden met composiet

Biokeramische cementen

  • Endosequence BC sealer /Smart Paste Bio
    – Calciumsilicaat cement
    – Voorgemengd en gemakkelijk aan te brengen
    – Goede flow
    – Prijzig

Cementen op basis van MTA

  • MTA fillapex
    – Kunsthars cement met MTA partikels
    – Bioactiviteit
    – Minder gunstige resultaten m.b.t. cytotoxiciteit
  • Tech Biosealer
    – Gebaseerd op MTA
    – Poeder en vloeistof lastig aan te brengen
    – Droogt snel uit bij warme obturatietechniek
    – Relatief goedkoop

Biokeramische putties en cementen

  • Hydrofiel, hoge pH
  • Dimensioneel stabiel
  • Variabele uithardingstijd
  • Biocompatibiliteit en bioactiviteit MTA
  • Weinig publicaties over afsluitende eigenschappen
  • Nauwelijks in vivo onderzoek, geen lange termijn resultaten

Lange termijn prognose MTA

  • 16 perforatie casussen (5 laterale, 5 strip, 3 furcatie, en 3 apicale perfs) behandeld met MTA resulteerden in 100% succes na 1 jaar. Main et al JOE 2004
  • 9 van de 10 casussen met een perforatie in de furcatie afgesloten met MTA waren succesvol na 5 jaar. Pace et al OE 2008
  • 18 van de 21 perforatie casussen (verschillende locaties) afgesloten met MTA lieten volledige genezing zien bij de follow up na 1-5 jaar (gemiddeld 3 jaar). Mente et al JOE 2010
  • 4 perforatie casussen afgesloten met MTA toonden volledige genezing bij een follow-up tussen de 4,5 en 13 jaar. Ree et al. JOE 2012

Marga Ree studeerde in 1979 af als tandarts aan de Universiteit van Amsterdam. In 2001 heeft zij haar postdoctorale opleiding endodontologie voltooid en geeft sindsdien regelmatig postacademische cursussen en lezingen in binnen- en buitenland. Zij heeft diverse publicaties op haar naam staan in nationale en internationale vakbladen en boeken op het gebied van endodontologie en algemene tandheelkunde. Sinds 1980 heeft zij een praktijk in Purmerend, waarvan de laatste twaalf jaar een verwijspraktijk voor endodontologie. 

Verslag door Maja Faasen voor dental INFO van het congres De endodontische herbehandeling van bureau Kalker


Download brochure onderzoek-m-ree.pdf
Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

GGD Fryslân toont tandplak aan bij schoolkinderen met camera

GGD Fryslân is in maart gestart met de pilot ‘Zien is Poetsen’. Hiervoor geeft de GGD poetslessen op een aantal basisscholen in Sneek met behulp van een speciale camera; de zogeheten QLF-camera. De camera maakt (oude) tandplak zichtbaar en geeft een beeld van waar beter moet worden gepoetst. GGD Fryslân wil met de pilot onderzoeken of het effect van poetslessen met camera groter is dan poetsles zonder camera. Verwacht wordt dat dit effect groter is, doordat ouders en kinderen met behulp van beeld worden geconfronteerd met hun mondgezondheid.

Tandenpoetsles
Tijdens de poetsles maakt GGD Fryslân foto’s van het gebit van de kinderen. Op deze foto wordt zichtbaar waar tandplak zit en waar kinderen beter moeten poetsen. De GGD stuurt de foto’s met een bijbehorend advies naar de ouders van de leerlingen. Na ongeveer 6 tot 7 weken maakt de GGD opnieuw foto’s van de kindergebitten. Vervolgens wordt gekeken of de mondgezondheid is verbeterd.

Mondgezondheid
Met behulp van de pilot ‘Zien is Poetsen’ wil GGD Fryslân het belang van goed poetsen onderstrepen en kinderen motiveren om 2 keer per dag 2 minuten hun tanden te poetsen. Een goede mondgezondheid is van belang omdat tandbederf een negatieve invloed op de kwaliteit van leven heeft. Het kan leiden tot onder andere: pijn, infectie, problemen met eten, maag- en darmproblemen, verslechterde ontwikkeling van de spraak, een laag zelfbeeld en problemen in sociaal functioneren. GGD Fryslân geeft al jaren poetsles op scholen om ouders en kinderen te wijzen op het belang van een gezond gebit.

Samenwerken
GGD Fryslân voert de pilot uit in samenwerking met De Friesland Zorgverzekeraar en het Ivoren Kruis. De Friesland Zorgverzekeraar stelt de QLF-camera in de pilot beschikbaar. Met haar (financiële) bijdrage in dit onderzoek onderschrijft de zorgverzekeraar haar rol ten aanzien van de kwaliteit van leven door de problematiek van een slechte mondgezondheid serieus te nemen. Het Ivoren Kruis stelt lesmateriaal ter beschikking voor de poetslessen. Het Ivoren Kruis doet dit vanuit haar rol als initiator, producent en organisator van het landelijke onderwijsproject Hou je mond gezond!. Het behulp van dit project willen zij de mondgezondheid in Nederland bevorderen.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Klein spiegeltje

25 stappen voor de preventieassistente

Veel behandelingen worden gedaan op routine. Soms is het goed hier even bij stil te staan. Doe je de juiste dingen en in de goede volgorde? Bekijk het 25-stappenplan voor tips.



  1. Weet wie je in de stoel krijgt
  2. Stel je netjes voor
  3. Geef aan welke functie je hebt
  4. Denk aan de hygiëne
  5. Denk aan de anamnese update en vraag naar wensen/klachten
  6. Denk aan je houding en uurpositie
  7. Breng de stoel achterover en in de juiste positie
  8. Denk aan goede belichting
  9. Vertel wat je gaat doen
  10. Kijk even rond in de mond voordat je begint voor een algemene indruk
  11. Bedenk waar je gaat starten met de DPSI-score/bloedingsindex
  12. Laat de patiënt met zijn gezicht de juiste kant opdraaien
  13. Denk aan de gemodificeerde pengreep
  14. Plaats eerst de steunvinger of steun extra-oraal af en begin op de distale lijnhoek
  15. Hou een vaste volgorde aan herhaal de stappen vanaf punt 6
  16. Bepaal de DPSI- en de bloedingsscore en trek hier een conclusie uit
  17. Trek samen met de tandarts of mondhygiënist een conclusie en bepaal het behandelplan
  18. Informeer en motiveer de patiënt
  19. Bepaal of je moet kleuren of niet
  20. Bepaal of je eerst tandsteen gaat verwijderen of eerst de instructie doet
  21. Kies het juiste instrumentarium en de juiste werkzijde en herhaal de stappen
  22. Denk bij het scalen aan het maken van de hoek in 3 stappen (van het element af, naar het element toe, naar boven halen)
  23. Controleer of al het tandsteen weg is met behulp van licht en lucht
  24. Polijst en herhaal daarbij de stappen
  25. Sluit de behandeling af. Is de patiënt tevreden? Welke naklachten zijn er te verwachten?

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist



Lees meer over: Assisteren, Thema A-Z

Introductie robotpatiënte op de IDS in Keulen

Op de dentale vakbeurs IDS is de robotpatiënte Simroid geïntroduceerd, een vrouwelijk pop met rood haar en zakelijke kleding. De robot wordt gebruikt door tandheelkunde studenten tijdens de praktijklessen. ‘De robotpatiënte kan voor elk leerdoel worden gebruikt’, zegt Julia Meyn van de Japanse fabrikant Morita tegen ZWP-Online. ‘Ook de pijngevoeligheid kan worden ingesteld’.

De robotpatiënte ziet eruit als een echt mens in de behandelstoel: de mond staat open, de blik is naar het plafond gericht, de handen liggen gesloten op haar buik. De levensgrote pop kan zelfs pijn ervaren en ‘au’ zeggen. Ook reageert ze als er op de tanden wordt gedrukt.

De productiekosten van de robot lopen in de zes cijfers, volgens de fabrikant. Vanaf de herst zal de robot beschikbaar zijn voor universiteiten.

Bron:
ZWP-Online

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z

Uitzending Klokhuis over orthodontie

Het kinderprogramma Klokhuis heeft een aflevering gewijd aan orthodontie. De uitzending is opgenomen bij ACTA.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Orthodontie, Thema A-Z

Veel mensen weten niet dat ze slaapapneu hebben

Driekwart van de mensen die slaapapneu hebben, is zich hiervan niet bewust terwijl zij wel met klachten rondlopen. Soms zijn ze zelfs onder behandeling voor hartklachten, hoge bloeddruk, depressie en diabetes. Dit blijkt uit onderzoek onder Philips medewerkers van de Universiteit Twente, de ApneuVereniging, Medisch Spectrum Twente en Philips.

Bevestiging onderdiagnose
Voor de ApneuVereniging vormen de uitkomsten een bevestiging van de grote onderdiagnose. Uit onderzoek dat de ApneuVereniging stelselmatig sinds 2004 houdt, komt naar voren dat het gemiddeld vijf tot acht jaar duurt voordat slaapapneu ontdekt wordt. Voor 37% van de patiënten duurde het zelfs langer dan 8 jaar. In die periode lopen mensen grote schade op; lichamelijk, maar daardoor ook op hun werk en in hun relatie. Schade die soms onherstelbaar is. Dit terwijl slaapapneu goed te behandelen is en mensen bij een tijdige diagnose en adequate behandeling 100% normaal kunnen blijven functioneren.

Werknemers
Volgens het onderzoek heeft 6,4% van de werknemers slaapapneu. De onderzoekers berekenen nu hoe ze deze cijfers kunnen vertalen naar de (werkende) bevolking in heel Nederland. Als deze cijfers worden doorgetrokken, dan zouden 473.000 werknemers slaapapneu hebben en als de cijfers vertaald worden naar alle Nederlanders boven de 40 jaar dan zouden er zelfs meer dan 750.000 patiënten zijn. Momenteel worden er slechts 80.000 mensen behandeld voor apneu, meldt de ApneuVereniging.

Bron:
ApneuVereniging

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Slaapgeneeskunde, Thema A-Z

Mond-tot-mondreclame belangrijkst bij keuze tandarts

Familie en vrienden zijn van grotere invloed op de keuze van een tandartspraktijk dan internet. Dit blijkt uit Brits onderzoek van Bray Leino. Bijna de helft van de Britse respondenten (44,7%) kiest hun tandarts op basis van aanbevelingen van familie en vrienden, terwijl maar 7,5% kiest aan de hand van internet, meldt Dentistry.

Bijna twee derde (63,7%) vertrouwt op aanbevelingen van vrienden en familie bij de keuze van een mondzorgprofessional.
De Britten hebben veel vertrouwen in hun tandarts: 66,3% van de onderzoekdeelnemers wil het liefst behandeld worden hun eigen tandarts bij elk bezoek.

Bron:
Dentistry

 

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z

Een derde van Nederlanders poetst tanden te weinig

Een derde van de Nederlanders poetst z’n tanden minder dan de aanbevolen twee keer per dag. Dat blijkt uit onderzoek van Rainmakers in opdracht van een mondwaterfabrikant, meldt NU.nl.

In België ligt dit precentage nog lager: slechts 47% poetst de tanden minder dan twee keer per dag. Gemiddeld bezoekt 61% van de Europeanen de tandarts een keer per jaar. Voor Nederland ligt dit op 79%, wat aanzienlijk hoger is.

Nederlanders gebruiken minder mondwater dan Europeanen: 51% gebruikte ooit mondwater, tegenover 77% gemiddeld in Europa.

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Longartsen starten website over tabakslobby

De longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter hebben met hun Stichting Rookpreventie Jeugd de website www.tabaknee.nl ontwikkeld over de tabaksindustrie. De website maakt de activiteiten en de machtige lobby van de tabaksindustrie openbaar. “Zij is geboren uit verontwaardiging over wat de tabaksindustrie aanricht onder de Nederlandse bevolking”, meldt de site op haar homepage.

De website laat de ‘hulptroepen’ van de tabaksindustie zien. Zo worden prominente Nederlanders als minister Schippers van VWS genoemd en het Tweede Kamerlid Arno Rutte. In het Algemeen Dagblad reageerde minister Schippers op dit nieuwe initiatief: ‘Dit soort beweringen moet je hard maken of achterwege laten. Niets is onderbouwd. Het zou de initiatiefnemers sieren deze aperte onzin weg te laten.’

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Lieneke Steverink-Jorna gekozen tot mondhygiënist van het jaar

Tijdens het 12e VPM-congres op 8 maart is Lieneke Steverink-Jorna gekozen tot mondhygiënist van het jaar. Zij werd gekozen door een vakbekwame jury.

Lieneke is een actieve mondhygiënist die zich op vele gebieden inzet voor de mondzorg. Zij heeft een eigen praktijk in Dinxperlo en Varsseveld en werkt daarnaast in een mondzorgpraktijk in Aalten. Lieneke beheert een forum op Tandarts.nl waarbij ze vragen beantwoordt van consumenten. Via Mondzorgforum is zij actief op Twitter en op Facebook. Ook schrijft ze al jaren artikelen en congresverslagen voor dental INFO. In maart organiseert zij haar eerste symposium ‘Naoberschap in de mondzorg’ over hoe je prettig kunt samenwerken met collega’s, andere (para)medici en vooral met de patiënt. Ook coacht zij angstige patiënten via Skype en begeleidt zij stagiaires en (preventie)assistenten. Daarnaast heeft zij blogs op Moeders.nu en Digitale Zorggids.

Lieneke kreeg als prijs een cheque ter waarde van 1000 euro die zij vrij kan besteden aan bij- of nascholing.

Andere finalisten
De andere finalisten waren Kirsten Jorritsma en Judith Bout.

Kirsten Jorritsma is mondhygiënst bij Mondhygiënisten Lange Herenvest in Haarlem. Daarnaast is zij werkzaam voor de Stichting Hartekampgroep in de gehandicaptenzorg, is zij docent van de cursussen Logopedie en mondhygiëne en  Dysfagy & Mondhygiëne. Sinds 2010 is zij bestuurslid van de VMTI  (Vereniging Medische Tandheelkundige Interactie). Ook is zij lid van de IT-groep in Haarlem.

Judith Bout is eigenaar van Mondhygiënisten Praktijk Alkmaar. In 2008 vierde zij haar 25-jarig jubileum als vrijgevestigde mondhygiënist. Zij zet zich sterk in voor preventie bij kinderen. In Amerka heeft zij een originele schoolbus gekocht waarmee zij scholen wil bezoeken voor het geven van een poetsles.

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
At the phone

Slikproblemen en slechte mondgezondheid: risicofactoren voor aspiratiepneumonie

Claar van der Maarel-Wierink beschrijft in haar promotieonderzoek de rol van slikproblemen en een slechte mondgezondheid bij de ontwikkeling van aspiratiepneumonie (longontsteking door het inhaleren van materiaal uit de mond of maag), een ernstige en onder kwetsbare ouderen regelmatig voorkomende aandoening.

Associatie
De resultaten tonen aan dat slikproblemen in sterke mate en slechte mondgezondheid in minder sterke mate geassocieerd zijn met aspiratiepneumonie bij kwetsbare ouderen. De relatie tussen slikproblemen en aspiratiepneumonie blijkt sterker te zijn bij ouderen die zijn getroffen door een beroerte. Verbetering van de dagelijkse mondverzorging kan het risico op een aspiratiepneumonie verminderen.

In de Landelijke Prevalentiemeting Zorgproblemen geeft 9 procent van de verpleeghuisbewoners zelf aan slikproblemen te hebben. In aanvullend onderzoek onderzochten logopedisten verpleeghuisbewoners, in de eerste week na opname, op de aanwezigheid van slikproblematiek; zij vonden zelfs bij 21 procent slikproblemen. Daarmee wordt slikproblematiek een zeer relevant probleem binnen deze doelgroep.

Claar van der Maarel-Wierink (Amsterdam, 1979) studeerde Tandheelkunde in Amsterdam. In 2004 specialiseerde ze zich tot tandarts-geriatrie in het UMC St Radboud. Ze verrichtte haar promotieonderzoek op de afdeling Orale Functieleer van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Evidence Based Practice. Ze werkt binnen de groepspraktijk de Aemstelgroep Tandartsen te Amstelveen als ‘algemeen’ tandarts en tandarts-geriatrie. Ook verzorgt ze scholing en lezingen om haar kennis uit te dragen over tandheelkunde bij ouderen.

Promotie
Tijd
Donderdag 21 maart 2013, 10.30 uur

Locatie
Academiezaal Aula
Comeniuslaan 2
FaculteitFaculteit der Medische Wetenschappen

Promovendus
Mevrouw drs. C.D. van der Maarel – Wierink

Promotores
prof. dr. C. de Baat, prof. dr. J.M.G.A. Schols, prof. dr. J.N.O. Vanobbergen

Copromotores
dr. G.J. van der Putten

Lees meer over: Halitose (slechte adem), Kennis, Onderzoek, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Tendens tandheelkunde: Harder werken en meer preventie

“We kunnen ervan uitgaan dat er weer veranderingen komen in de tarieven, dat we harder moeten gaan werken en ons meer moeten richten op preventie.” Alexander Tolmeijer van de NMT gaf zijn visie over de tendens in de tandheelkunde.

Wat gaat er in 2014 gebeuren met de tarieven? Alexander Tolmeijer van de NMT gaf ons zijn visie. “We kunnen ervan uitgaan dat er weer veranderingen komen in de tarieven, dat we harder moeten gaan werken, maar dat elke gevolg in extra verdienen door de overheid wordt teruggehaald. Verder moeten we ons meer richten op preventie.”

Verslag van de presentatie van Alexander Tolmeijer, tandarts en vice-voorzitter en penningmeester van de NMT, tijdens de Quality Practice themadag mondhygiëne.

Kostenonderzoek
De NZa is bezit met een kostenonderzoek onder mondzorgprofessionals. Zo wordt bekeken wat  zij verdienen en welke kosten praktijken maken. Aan de hand hiervan zal de NZa de tarieven voor 2014 vaststellen.

Het norminkomen voor tandartsen bedraagt nu 109.000 euro bruto per jaar. Dit is dan de omzet minus de kosten voor praktijkvoering. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioen moeten daar nog van af. De NZa heeft nog geen norminkomen voor mondhygiënisten vastgesteld en beslist hier later over. Een norminkomen gaat uit van een standaard aantal gewerkte uren. En hierin schuilt het gevaar. Als een grote groep tandartsen en mondhygiënisten meer uren werkt dan de norm, wordt het feitelijke inkomen dus hoger. De NZA houdt geen rekening met dit effect en vergelijkt het inkomen inclusief overwerk met een gewoon norminkomen.

Mondzorgprofessionals doen veel meer dan alleen maar behandelingen. Denk maar eens aan de werkoverleggen in de pauze, het opstellen van protocollen, beantwoorden van patiënten e-mails, het bespreken van patiëntenbehandelingen met collega’s, het opruimen en schoonmaken van de behandelkamer en het slijpen van de instrumenten. Dat is ook werk, maar dit wordt vaak niet meegeteld in het aantal gewerkte uren.

Meer werk
De minister spreekt niet van een tandartsen tekort, maar ondertussen groeit de bevolking door. Er komen steeds meer ouderen en deze groep behoudt veel langer hun natuurlijke dentitie. Het aantal Nederlanders met een prothese is de afgelopen 30 jaar met zo’n 100.000 per jaar gedaald. Als al deze mensen hun eigen gebit hebben, komt dat neer op 2,8 miljoen elementen die professionele reiniging nodig hebben. Ook is het type restauratie veranderd. We leggen nu haast geen goud meer in de mond, wat twintig jaar mee kon gaan, maar gebruiken vaak composiet wat een gemiddelde levensduur heeft van zeven jaar. “En als tandartsen niet méér mogen werken, dan zijn er meer mondhygiënisten nodig”, zei Tolmeijer tegen een knikkend publiek. “Weet je hoeveel patiënten een tandarts ongeveer in zijn bestand heeft?”, vroeg hij. “Dat zijn er zo’n 2200. En hoeveel patiënten heeft een mondhygiënist? Als iedereen naar de mondhygiënist zou gaan, zou elke mondhygiënist 7000 patiënten in de stoel krijgen!” Een geroezemoes ging door de zaal.

Oplossing
Hoe gaan we dat oplossen? “De verbetering in de zorg zit niet in apparaten met allerlei bliepjes.” Voor de tandheelkunde geldt dat er preventie moet worden ingezet. Want er valt nog veel te winnen als we zien dat 20% van de mensen niet twee keer per dag poetst en maar 30% interdentaal reinigt.
In gesprek gaan met de patiënt door middel van Motivation Interviewing zal hierin de sleutel zijn. Echt contact hebben met de patiënt is niet alleen belangrijk bij preventie, maar is ook een marketingtool. De patiënt beoordeelt je namelijk hierop, niet op de perfecte vulling. Patiënten die een goede band hebben met hun mondzorgprofessionals, zullen dit anderen vertellen. Mond-tot-mond-reclame is de beste reclame die er is.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO van de presentatie van Alexander Tolmeijer, tandarts, vice-voorzitter en penningmeester van de NMT, tijdens de Quality Practice themadag mondhygiëne.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z