Kristina Takrovskaja: een mondhygiënist met een missie

Kristina Takrovskaja: een mondhygiënist met een missie

Mondhygiënist Kristina Takrovskaja is erg gedreven. Met volle energie zet ze zich in om cariës te voorkomen bij met name kinderen. Dental INFO sprak met haar over haar jeugd in Rusland en haar inzet in haar praktijk.

Jeugd in Rusland

Kristina is geboren in Rusland en kwam in 1999 als 14-jarige naar Nederland. Al op 10-jarige leeftijd besloot ze dat ze later in de mondzorg wilde gaan werken. In Rusland at ze veel suikerrijk voedsel en werd er weinig aandacht aan haar gebit besteed. Door haar slechte ervaringen met de schooltandarts wilde ze nooit meer een gaatje krijgen. “Het staat mij nog bij dat ik bij het laatste bezoek aan de schooltandarts een klassikale tandenpoetsles heb meegemaakt. Die heeft zoveel indruk op mij gemaakt, dat ik daarna nooit meer ging slapen zonder mijn tanden te poesten.” Helaas bleef ze gaatjes ontwikkelen, omdat er geen voorlichting was over voeding of interdentale reiniging.

Studie Mondzorgkunde

Kristina studeerde in 2007 af, waarna ze in een vrije vestiging en in een algemene praktijk werkte. Ook nam ze waar bij een praktijk voor parodontologie en bij een kinderpraktijk. Vanaf 2010 werkte ze samen met een Russische tandarts en sinds 2015 heeft ze haar eigen mondzorgpraktijk.

Over haar motivatie voor de studie Mondzorgkunde zegt ze: “Het idee dat ik mijn kennis zou kunnen overdragen aan kinderen heeft mij gedreven. Het voorkomen van pijn en angst door mijn kennis te delen maakt mijn vak het mooiste van de hele mondzorg.” Het geeft haar enorm veel voldoening om kinderen en volwassenen te laten zien dat ze zelf echt iets kunnen doen om hun gebit gaaf en gezond te houden. “Het uitvoeren van mijn vak gaat dieper dan alleen instructie en voorlichting geven. Elke patiënt raakt mij, elke patiënt is een privé-issue voor mij. Het voelt als het redden van een drenkeling.”

Russische patiënten

Kristina gooit veel Russen de reddingsband toe. Zij zijn het helemaal niet gewend om elke zes maanden een controle te laten uitvoeren. Zij zijn vaak bang en zijn gewend om enkel bij pijn naar de tandarts te gaan. “Ik vind het leuk om hen te heropvoeden en te laten zien dat ze zelf in staat zijn mondproblemen te voorkomen zonder dat het veel hoeft te kosten. Haar succes verbreidt zich snel in de Russische gemeenschap. De groep Russen in Amsterdam en omgeving groeit snel. Kristina heeft voor Russischsprekende moeders in Amsterdam een Facebookgroep opgericht in het Russisch met de naam ‘Cariëspreventie bij kinderen’. Ze heeft ook een praktijkwebsite in twee talen, Nederlands en Russisch, omdat veel expats in Amsterdam niet de Nederlandse taal spreken. Toch komen de Russische patiënten niet vanzelf aanwaaien. “Het blijft een uitdaging, omdat Russen erg sceptisch zijn tegenover adviezen van artsen en ze niet altijd vertrouwen. Dit komt mede doordat geneeskunde en tandheelkunde in Rusland zeer curatief zijn.

Statusverhogend

Aan de andere kant geloven zij wel heel erg in natuurlijke wondermiddeltjes.” Inmiddels weten ze wel dat gebitsreiniging essentieel is om een frisse mond te houden. Dit wordt als statusverhogend gezien. Toch hebben zij vrijwel altijd gecompliceerde gebitten met veel restauraties en missende elementen, doordat ze niet regelmatig de tandarts hebben bezocht. Daarnaast eten zij veel suikerrijk voedsel en poetsen ze vaak hun kinderen niet na. Er komt ook veel zuigflescariës voor. “Het is voor een Rus heel normaal om tot het 3e of 4e jaar borstvoeding te geven. Met daarbij opgeteld die suikerrijke voeding komt zo’n kindje tot erg veel zoet/zuur-momenten op een dag.“

Vertrouwen winnen

Benadert Kristina Russen anders dan de gemiddelde Nederlander? “ Ja, inderdaad. De behandeling mag absoluut geen pijnlijke of gevoelige sensaties met zich meebrengen, anders komen zij nooit meer terug. Ze zijn sceptisch tegenover mijn adviezen en ik moet ze echt overtuigen dat stoken of ragen de ontsteking of cariës zal helpen voorkomen. Het kost vaak een jaar of twee om het vertrouwen volledig te winnen en enige compliance te zien in het nakomen van afspraken, maar ook in het uitvoeren van de instructies. Het mooie is dat als zij eenmaal het nut ervan inzien, zij ook eeuwig dankbaar en trouw blijven. De relatie met Russische patiënten is vaak ook persoonlijker dan met de Nederlandse patiënten. Het kost mij vaak ook meer energie – maar dat is het enige nadeel.“

Samenwerken met de kindertandarts

Kristina heeft recent een kindertandarts gevonden om mee samen te werken. “Samenwerking met een kindertandarts wilde ik graag, omdat ik zoveel Russische kinderen met ‘early childhood caries’ zie. Met een kindertandarts in de praktijk kan ik meer (curatieve) zorg bieden. Het woord ‘kindertandarts’ straalt meer autoriteit uit. “Als doel is gesteld kinderen heel jong, vanaf de eerste tand, naar de praktijk te krijgen voor controles en ouders de nodige voorlichting te geven. “Ik merk namelijk dat er toch te veel kinderen met 4 jaar al cariës hebben of een extractie hebben moeten ondergaan en dat de huistandarts verder niets aan preventie doet. Samen met de kindertandarts wil ik curatieve behandelingen tot een minimum brengen. Daarnaast gaan we samenwerken met een logopedist en later met een diëtist.”

Samenwerken met het consultatiebureau

Kristina heeft plannen om ook met het consultatiebureau te gaan samenwerken. “De kindertandarts heeft het project ’De liefste glimlach‘ bedacht. In het kader hiervan willen wij op het consultatiebureau tijdige en laagdrempelige mondzorg bieden aan jonge kinderen en hun ouders. Door samen te werken met het consultatiebureau kunnen we de kinderen en ouders tijdig, dus vanaf de eerste tand, bereiken. Wij zien dat 90% van de 2-jarigen al gaatjes hebben en dat is zorgwekkend.“

Pilotfase

Het heeft wel moeite gekost om afspraken met het consultatiebureau te maken. ”Het consultatiebureau staat gelukkig wel positief tegenover samenwerken, maar wij proeven wel dat ze liever hebben dat wij de verpleegkundige ‘opleiden’ om advies te geven. Toen we uitlegden dat wij ook graag in de mond willen kijken en een poetsadvies en instructie op maat kunnen geven, waren zij om.” Er volgt nog een gesprek samen met de kinderarts en verpleegkundige om alle neuzen een kant op te laten wijzen, ook met betrekking tot de adviezen rondom de borstvoeding.

Daarna volgt een maand ‘proeftijd’ waarbij zij twee dagen in de week tijdens het spreekuur ouders actief gaan werven om vragen te stellen over voeding en poetsen. Na deze pilotfase komt een evaluatiegesprek om te kijken of het project wordt doorgezet.

Powertalk

Waar haalt Kristina haar doorzettingsvermogen vandaan? “Aan collega’s wil ik zeggen: heb je doel voor ogen en blijf geloven in je innerlijke kracht. Oefen je vak uit zoals jij het graag ziet, dan heb je er het meeste plezier in. “

Door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Carrière, Opinie, Thema A-Z
levercirrose

Parodontitis leidt tot verhoogde mortaliteit bij levercirrose

Een ontsteking van de tand heeft niet alleen gevolgen voor de mondhygiëne en mond zelf. Verscheidene studies hebben reeds aangetoond dat parodontitis tot systemische effecten leidt. Uit een Nederlandse studie blijkt zelfs dat parodontitis sterfte door levercirrose verhoogt.

Progressief effect

Eerdere studies hebben al aangetoond dat een slechte mondhygiëne en de daaruit voortvloeiende parodontitis bij patiënten met levercirrose vaak voorkomt. Ook is aangetoond dat bestaande parodontitis een progressief effect heeft op de ziekte. Het kan zelfs een negatieve invloed hebben op het succes van een levertransplantatie.

Het onderzoek

Een recente studie uit Denemarken onderzocht de mortaliteit van patiënten met cirrose. Het onderzoek werd gehouden onder 184 vrijwilligers. Van deze vrijwilligers leed 44 procent bij aanvang van de studie al aan ernstige parodontitis. Voor de studie werden ook leeftijd, geslacht, rookgedrag, alcoholgebruik, et cetera meegenomen.

Resultaat

Het resultaat toont aan dat bestaande parodontitis de symptomen van levercirrose verergert. Binnen de studie periode van een jaar overleed bijna de helft van de proefpersonen. De oorzaken van de complicaties kwamen voort uit de cirrose.

Meer onderzoek

In latere studies moet onderzocht worden of een betere mondhygiëne de levercirrose bij patiënten met parodontitis de mortaliteitcijfers kan beïnvloeden.

Bron:
British Liver Trust

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Parodontologie, Thema A-Z
druivenpittenextract

Druivenpittenextract kan levensduur van composietvullingen verlengen

In een recent onderzoek aan het Chicago College of Dentistry van de University of Illinois is aangetoond dat druivenpittenextract gebruikt kan worden om de stevigheid van dentine te vergroten en de levensduur van composietvullingen te verlengen.

Amalgaan- en composietvullingen

Geen een vulling houdt het levenslang uit, of het nu een composietvulling of een amalgaamvulling is. Tandartsen vinden over het algemeen amalgaam – een combinatie van kwik, zilver, tin of andere materialen – gemakkelijker en goedkoper. Deze vullingen gaan 10 tot 15 jaar of nog langer mee. Composietvullingen hebben esthetische voordelen. Ze bestaan uit een mix van plastic en glaspoeder en kunnen in dezelfde kleur als de tand van de patiënt gemaakt worden. Deze vullingen hebben echter een beperktere levensduur, namelijk 5 tot 7 jaar.

Druivenpittenextract

In Journal of Dental Research, beschrijft professor Ana Bedran-Russo, hoe druivenpittenextract composietvullingen sterker kan maken, waardoor de levensduur wordt verlengd.

Druivenpittenextract is al eerder onderwerp van gezondheidsstudies geweest, omdat het antioxidanten bevat. Antioxidanten kunnen cellen beschermen tegen beschadigingen en bescherming bieden tegen verscheidene ziekten. Het extract kan volgens Bedran-Russo de stevigheid van het dentine vergroten.

Verbinding tussen kunsthars en dentine

“De kunstharsen in composietvullingen moeten zich binden aan het dentine, maar de verbinding is een zwak punt, waardoor de vullingen kunnen loslaten,” aldus Bedran-Russo.

Een van de mogelijke voordelen van het gebruiken van druivenpittenextract is dat het tandbederf voorkomt. “Wanneer een vulling loslaat, ontstaat rondom tandbederf. We willen de verbinding tussen kunsthars en dentine versterken.”

Dentine bestaat hoofdzakelijk uit carrogeen. Bedran-Russo ontdekte dat beschadigd collageen zichzelf kan herstellen met behulp van een combinatie van plantaardige oligomere proanthocyanidinen – flavonoïden die in de meeste voedingsmiddelen en groenten voorkomen – en extracten van druivenpitten. “De stabiliteit van de verbinding is essentieel voor de duurzaamheid, en dus de levensduur van de vulling en het verminderen van tandverlies,” vertelde Bedran-Russo.

Andere plantaardige bestanddelen

Mogelijk kunnen ook andere plantaardige bestanddelen tandbederf tegengaan. Bedran-Russo en Guido Pauli, hoogleraar medische chemie en farmacognosie in de UIC College of Pharmacy, hebben onlangs samengewerkt aan een andere studie, waarbij werd aangetoond dat het extract van de wortelbast van de Chinese rode den vergelijkbare eigenschappen heeft als druivenpittenextract.

Bron:
College of Dentistry, UIC

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z
gebit

40% van Engelsen niet blij met gebit

Veertig procent van de Britse bevolking is niet blij met hoe hun gebit eruit ziet, zo is gebleken uit een nieuwe studie. Bijna de helft hiervan (48%) is van plan om hier binnenkort cosmetische chirurgie voor te ondergaan.

Niet blij met uitkomst chirurgie

Cosmetic Surgery Solicitors nam een enquête omtrent gelukkigheid met gebit af bij 666 Engelsen. Van de 40 procent die aangaf niet gelukkig te zijn met hun gebit liet 47 procent weten hier al eerder een behandeling voor te zijn ondergaan, zoals het witter laten maken van de tanden. Een kwart hiervan gaf aan niet blij te zijn met de uitkomst van de procedure.

Onzekerheid door slecht gebit

‘Het gebit kan een zeer gevoelig onderwerp zijn voor mensen met scheve, gekleurde of missende tanden. Het kan ertoe leiden dat mensen erg onzeker zijn of weinig zelfvertrouwen hebben,’ aldus Michael Saul, partner bij Cosmetic Surgery Solicitors. ‘Cosmetische chirurgie is echter niet altijd de oplossing, aangezien het soms meer problemen aanricht dan dat het oplost. Dit kan ervoor zorgen dat patiënten teleurgesteld zijn over het resultaat. Daarnaast kan het soms tot veel pijn leiden.’

Tanden bleken

De meest voorkomende ingrijp was het bleken van tanden. Bijna een kwart (24%) van de deelnemers van het onderzoek bleekte hun tanden regelmatig. De meerderheid deed dit zelf met een thuiskit (68%), gevolgd door het laten bleken van de tanden door een tandarts (24%) of bij een gespecialiseerde kliniek (8%). De mensen die voor een echte behandeling kozen bleken over het algemeen echter een stuk vaker tevreden met het eindresultaat: waarbij de mensen die zelf hun tanden bleekten slechts 42 procent tevreden was, was dit 69 procent voor de mensen die hun tanden lieten bleken. De meest genoemde klachten waren het niet witter zijn van de tanden of gevoeligheid na het bleken.

Restauratieve tandheelkunde

Van alle deelnemers aan de enquête heeft 85 procent ooit in hun leven een vorm van restauratieve tandheelkunde ondergaan. In 66 procent van de gevallen ging dit om het vullen van tanden. Cosmetische chirurgie, en dan met name het bleken van tanden, stond op nummer twee.

Bron:
Dentistry.co.uk

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Council of European Dentists vraagt aandacht bij Europees parlement: vergeet de mond niet

Pathogenen betrokken bij vorming cariës

Franse onderzoekers bestudeerden welke specifieke bacteriën aanwezig zijn in interdentale biofilms en zo komen kijken bij de vorming van cariës. De resultaten van de studie zouden gebruikt kunnen worden om patiënten het poetsen van tanden en interdentaal reinigen meer serieus te laten nemen.

Verwijderen van pathogenen

Denis Bourgeois, PhD aan de afdeling preventie en algemene gezondheid aan de tandheelkundige faculteit aan de University Lyon in Frankrijk, en zijn team verzamelden biofilms van vier interdentale plekken in de mond onder 25 cariësvrije volwassenen. Er werd bevonden dat Streptococcus en Lactobacillus aanwezig waren op alle plekken. Streptococcus mutans werd gevonden op 28% van de plekken. De conclusie van het onderzoek was dat cariësvrije mensen deze pathogenen zouden moeten verwijderen door te flossen en goed te poetsen.

Het onderzoek

Wereldwijd gezien zijn er zo’n 2 miljard patiënten met onbehandelde cariës. Tandbederf komt met name voor bij mensen onder de 35 jaar. Om die reden is het noodzakelijk dat er verder wordt onderzocht hoe cariës in elkaar zit en hoe dit voorkomen zou kunnen worden.

De 15 mannen en 10 vrouwen die deelnamen aan het onderzoek waren allen tussen de 20 en 35 jaar oud. De patiënten waren gezond, hadden geen cariës en ook geen vullingen en/of missende tanden. De interdentale biofilms tussen tand 15 en 16, 25 en 26, 35 en 36 en 45 en 46 werden verzameld. De resultaten waren als volgt:

Pathogenen betrokken bij vorming gaatjes

Verder onderzoek

Een limitatie van het onderzoek is het kleine aantal deelnemers en het feit dat alle deelnemers dezelfde etnische achtergrond hadden. Dit haalt niet weg dat de resultaten potentieel conclusies geven over de pathogenen die betrokken zijn bij de vorming van cariës en dat deze resultaten als uitgangspunt genomen kunnen worden voor verder onderzoek.

Bron:
Plos One

Lees meer over: Cariës, Mondhygiëne, Thema A-Z
Voorbereiding op tandheelkundige noodgevallen

Voorbereiding op tandheelkundige noodgevallen

Wat moet u doen als een patiënt een acuut myocardinfarct ondervindt tijdens een afspraak? Heeft u een noodplan? Tijdens de California Dental Association 2017 vergadering werd er een presentatie gegeven over hoe u het beste voorbereidingen kunt treffen voor eventuele ernstige medische gevallen.

Tandarts-anesthesioloog Robert Peskin, DDS, gaf vijf aanbevelingen voor wat tandheelkundige praktijken kunnen doen om medische noodgevallen beter te kunnen behandelen.

1. Maak een noodsituatiepakket

Zorg dat het noodsituatiepakket is afgestemd op de medische ervaring en vaardigheden van haar beoefenaars. Nuttige voorwerpen voor dit pakket zijn onder andere:

  • Injecteerbare adrenaline
  • Injecteerbare anti-histamine
  • Zuurstof met positieve druk toediening
  • Nitroglycerine sublinguale tabletten of aerosolspray
  • Bronchodilatator of astma-inhalator
  • Iets dat geconcentreerde suikers bevat
  • Aspirine
  • Benadryl
  1. Noodsituatie checklijst

Alle medewerkers moeten worden opgeleid in basis levensondersteuning en er moet een rampenplan zijn, aldus Dr. Peskin. Er moeten nood-telefoonnummers aanwezig zijn. Ook moeten er dagelijkse of wekelijkse beoordelingen worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat alle ademhalingstoestellen en medicijnen nog in goede staat zijn.

  1. Zorg voor een grondige medische geschiedenis

Stel gerichte vragen aan patiënten en laat ze niet enkel het standaard formulier invullen. Op deze manier kan het verergeren van een situatie voorkomen worden.

  1. Zorg voor een plan voor noodgevallen

Volgens Dr. Peskin kunnen medische noodgevallen de volgende soorten ernstige medische problemen bevatten:

  • Niet-cardiovasculaire stress-gerelateerde en niet stress-gerelateerde noodgevallen
  • Cardiovasculaire stress-gerelateerde en niet stress-gerelateerde noodgevallen
  • Anesthesie-gerelateerde noodgevallen, die onder andere kunnen worden veroorzaakt door ademhalings-, hart- en vaatziekten
  • Acute myocardinfarct, bijvoorbeeld, is een non stress-gerelateerde gebeurtenis die soms gewoon opkomt. Anesthesie gerelateerde ademhalingsproblemen omvatten luchtweg obstructie, laryngospasm, bronchospasme en hyperventilatie
  1. Volg vaste richtlijnen

Ten slotte, is het belangrijk dat ook patiënten vaste richtlijnen volgen. Dit omvat ook het doorgeven van informatie aan patiënten na een behandeling. bijvoorbeeld dat ze gedurende de zes uur na een behandeling geen vaste stoffen mogen consumeren.

Bron:
drbicuspid.com

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Tandartspatiënten screenen op obstructieve slaapapneu nuttig

Tandartspatiënten screenen op obstructieve slaapapneu nuttig

Het screenen van tandartspatiënten op het obstructieve slaapapneu syndroom (OSAS) redt levens, aldus een presentatie op de jaarlijkse ADA (American Dental Association) bijeenkomst. Daarom zou dit binnenkort nog wel eens deel van het ADA beleid kunnen worden.

Tijdens de bijeenkomst besprak Ken Berley, DDS, JD, het belang dat tandartsen patiënten screenen op OSAS, en raadde hij alle tandartsen aan om een cursus te volgen om te leren hoe dit kan en waarom het nodig is. De ADA zal binnenkort stemmen over of het screenen van patiënten op slaap gerelateerde ademhalingsstoornissen wel of niet een vast onderdeel van hun beleid zou moeten worden. Dr. Berley legde uit dat zijn vader in zijn slaap aan een beroerte is overleden, wat voorkomen had kunnen woorden als hij hem hierop had gecontroleerd.

Rond de 52 miljoen Amerikanen en bijna een kwart van de mannen heeft last van OSAS, aldus Dr. Berley. Slechts 15% van deze gevallen is hier echter mee gediagnosticeerd, waarvan maar 25% succesvol ‘s nachts gebruik maakt van een continuous positive airway pressure (CPAP) apparaat.

Slaap gerelateerde ademhalingsproblemen vallen binnen de praktijk van de algemene tandheelkunde, om welke reden Dr. Berley stelt dat tandartsen verplicht zouden moeten zijn om hun patiënten hierop te screenen. Hij legt uit dat tandartsen dit dan wel niet moeten kunnen behandelen, maar dat zou wel in staat zouden moeten zijn om het probleem te herkennen.

Hoe scan ik op OSAS?

Dr. Berley noemde verschillende manieren om te screenen voor OSAS, waaronder:

  • Neem vragen over de diagnose van OSAS, CPAP gebruik en slaapgewoontes mee in het noteren van de medische geschiedenis
  • Schrijf een tandheelkundige geschiedenis op
  • Vraag OSAS-gerelateerde gezondheidsvragen
  • Kijk binnen de mond naar dentale tekenen en symptomen van OSAS
  • Vraag de familie van de patiënt naar gerelateerde symptomen
  • Meet de bloeddruk van de patiënt – meer dan de helft van de mensen met een hoge bloeddruk heeft OSAS
  • Meet de maat van de nek van de patiënten – een grotere nek wordt geassocieerd met OSAS

Dentale tekenen en symptomen van OSAS zijn onder andere:

  • Bruxisme
  • Temporomandibulaire gewrichtsstoornis (TMD)
  • Abfracties
  • Beschadiging aan het gebit
  • Het gebruiken van een mondspleet
  • Cervicale afscheidingen

Algemene gezondheidsvragen over OSAS zouden bijvoorbeeld kunnen gaan over:

  • Luid snurken
  • Naar adem moeten happen tijdens het slapen
  • Vaak wakker worden
  • ’s Nachts vaak naar de wc moeten
  • Overdag slapen of vermoeid zijn, slechte concentratie, snel geïrriteerd, in slaap vallen tijdens routine activiteiten
  • Het drinken van veel koffie
  • BMI
  • Insomnia

Tot slot verhogen de volgende factoren de kans op het hebben van OSAS met een bepaald percentage:

  • Ooit een beroerte gehad (80%)
  • Obesitas (50%)
  • Hoge bloeddruk (50%)
  • Depressie (32%)
  • TMD of bruxisme (30%)
  • Coronaire hartziekte (28%)

Bron:
Plos one

Lees meer over: Slaapgeneeskunde, Thema A-Z
5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.

  1. Wees niet bang voor zo nu en dan een negatieve recensie, dit kan geen kwaad en zorgt dat de recensie website als meer authentiek wordt ervaren. Zolang er maar meer positieve dan negatieve recensies zijn is dit over het algemeen niet iets om u zorgen over te maken.
  2. Over het algemeen is het raadzaam om negatieve reacties niet te negeren. In sommige gevallen kan dit echter wel de beste keuze zijn, bijvoorbeeld indien de recensies meer op chantage dan op feedback lijken. In dit geval kan het slimmer zijn om ten eerste bij uzelf na te gaan of deze reactie gegrond is, en zo niet, om de recensie te rapporteren.
  3. Ga ook niet in een online discussie met patiënten. De kans op een positieve uitkomst is heel klein, en dit kan snel als onprofessioneel worden ervaren. Reageer liever openbaar met een reactie als: ‘Wij vinden het erg vervelend dat u dit zo heeft ervaren. Zou u ons kunnen bellen of mailen op [gegevens]? Dan kunnen we samen naar de problemen kijken.’
  4. Plaats geen valse recensies of koop patiënten niet om voor een positieve recensie. Het is een stuk beter (en realistischer) om een aantal negatieve recensies te krijgen dan om onrealistische positieve recensies te ontvangen. Slimme patiënten zullen dit opmerken, wat niet alleen als onprofessioneel en verdacht zal worden ervaren, maar ook kan leiden tot juridische problemen.
  5. Zorg zo goed als mogelijk voor uw patiënten – het voorkomen van redenen om een negatieve recensie te schrijven is uiteraard altijd het beste!
Lees meer over: E-health, Kennis, Klachten, Thema A-Z
Het voedingsdagboek Ivoren Kruis

Het voedingsdagboek

Een voedingsdagboek kan waardevolle informatie geven over de mogelijke relatie tussen voedselinname en gebitsklachten van de patiënt.

Een voedingsdagboek kunt u inzetten bij patiënten die onverklaarde cariës ontwikkelen, erosieve of andere vormen van gebitsslijtage vertonen of droge mondklachten hebben.​

Het voedingsdagboek is ontwikkeld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.

Het voedingsdagboek

Lees meer over: Adviezen, Kennis, Voeding en mondgezondheid
Publieke openbaarmaking door IGJ wees op uw hoede

Publieke openbaarmaking door IGJ: wees op uw hoede

“Aanwijzing voor tandartspraktijk Amsterdam”. “Last onder dwangsom mondzorginstelling in Rotterdam”. “Bevelen aan tandartspraktijken te Groningen”. Zomaar enkele recente nieuwsberichten die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft gepubliceerd op haar website. Met naam en toenaam van de betreffende praktijk. Publiciteit die voor mondzorgaanbieders behoorlijk schadelijk kan uitpakken. Enkele woorden over nieuwe regels, waardoor IGJ binnenkort veel vaker en veel meer gegevens zal moeten publiceren.

Voorlichtende functie van de Inspectie

IGJ heeft, als toezichthoudend orgaan, voor het publiek een waarschuwende en voorlichtende functie. In dat kader heeft zij op dit moment de bevoegdheid om, indien zij dat nodig acht, informatie te publiceren over het door haar uitgeoefende toezicht bij mondzorgaanbieders. Dat IGJ over bepaalde schadelijke praktijken in de zorg transparant wil zijn en ook moet kunnen zijn, zal geen enkele zorgaanbieder ontkennen. De belangen van de zorgaanbieders ten aanzien van wie het toezicht wordt uitgevoerd, moeten echter bij de openbaarmakingafweging door IGJ wel in acht worden genomen. Maar die belangenafweging zal voor IGJ binnenkort nauwelijks meer mogelijk zijn.

Nieuwe regels op komst

Door de wetgever zijn immers nieuwe regels vastgesteld over het publiceren van informatie over het toezicht door IGJ. De nieuwe regels zijn automatisch van toepassing voor alle zorgaanbieders en praktijken, met de nodige gevolgen van dien. De nieuwe regeling kent immers een zogenoemd ‘dwingend karakter’,  wat wil zeggen dat IGJ verplicht is gegevens over de uitkomsten van haar controles, inclusief calamiteitenrapporten, te openbaren. Zij heeft dan dus geen ruimte meer om te besluiten niet tot publicatie over te gaan, bijvoorbeeld indien het belang van de zorgaanbieder dat de gevoelige informatie niet op straat komt te liggen groter is dan het belang voor het publiek om geïnformeerd te worden.

Gevolgen: naming & shaming?

Nadat de nieuwe regels inwerking zijn getreden, is IGJ verplicht over te gaan tot publicatie van de naam van de praktijk. Ook de namen van de bij die praktijk werkzame mondprofessionals en andere beroepsbeoefenaren worden door IGJ openbaar gemaakt.

Voor het blootleggen van de namen van de in de praktijk werkzame personen behoudt IGJ wel enige ruimte voor een belangenafweging. En dat is maar goed ook. De ervaring leert dat een mondzorgprofessional die via de informatiebronnen van IGJ – en ook via alle nieuwswebsites die deze bronnen afspeuren – in verband wordt gebracht met een toezichtincident, daarvan nog jarenlang hinder kan ondervinden, of het nu is bij het werven van nieuwe patiënten of bij een carrièrestap.

Wij roepen IGJ daarom op spaarzaam gebruik te maken van de mogelijkheid informatie over specifieke personen bekend te maken. De Raad van State heeft zich niet voor niets kritisch uitgelaten over de nieuwe regels in het licht van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Mondzorgaanbieder: wees waakzaam

In de dagelijkse praktijk merken wij veelal dat de publieke bekendmaking door toezichthouders als IGJ met alle gevolgen die deze bekendmaking met zich brengt, door mondzorgpraktijken en door hun medewerkers als heftiger wordt ervaren, dan de controle door IGJ zelf en de eventuele sancties die IGJ kan opleggen.

Eerder schreven wij al een artikel over de verantwoordelijkheid van de mondzorgprofessional om goed stil te staan bij de vraag of medegewerkt kan worden aan een controle door IGJ. Dat wordt, door de nieuwe regeling, alleen maar belangrijker.

Het is van groot belang dat mondzorgprofessionals en praktijken uiterst waakzaam zijn bij het verstrekken van informatie aan IGJ, nu de strekking van de nieuwe regeling is: “toezichtinformatie die IGJ vergaart, moet IGJ ook publiceren”. Het simpelweg op eerste verzoek van IGJ verstrekken van alle gegevens zou in de nabije toekomst dus tot gevolg kunnen hebben dat al die gegevens aan het grote publiek worden bekendgemaakt. Over vragen als “welke (tuchtrechtelijke) verantwoordelijkheid heb ik indien ik deze gegevens verstrek?” en “In welke gevallen mag IGJ medische dossiers inzien, als de patiënt daarvoor geen toestemming heeft gegeven?” zou door elke tandarts, mondhygiënist en tandprotheticus goed moeten worden nagedacht, alvorens wordt besloten welke gegevens aan IGJ kunnen worden verstrekt.

Door:
Ralph Tak en Daniël Post – advocaten, zorgmakelaars en juridisch adviseurs bij Eldermans|Geerts

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
intra-oraal scannen

Reconstructieve tandheelkunde en het gebruik van digitale workflows

Het ‘Digital Rehabilitation Concept’ (DRC) is een alomvattend behandelconcept dat gebruik maakt van digitale workflows in de reconstructieve tandheelkunde. Digitale foto- en videografie, intra-oraal scannen en softwarematig plannen maken hier onderdeel van uit.

De reconstructieve behandeling wordt binnen DRC opgedeeld in vier verschillende stappen; diagnostiek, planning, behandeling en nazorg. De mogelijkheden van DRC zijn oneindig en dit maakt voorspelbaar werken binnen een team eenvoudiger. Het concept kan zowel bij direct en indirect werken worden toegepast.

 Verslag van de lezing van Erik-Jan Muts, tandarts, gespecialiseerd in reconstructieve tandheelkunde en digitale technieken. In samenwerking met het CTM-UMCG is het DRC ontwikkeld, waarmee hij in 2013 de 3M Espertise Talent Awards heeft gewonnen.

 Het restauratieve vak is iets tijdelijks en niet zoals de natuur het bedacht heeft.

Restauratie cyclus

-> gezonde tand -> vulling -> kroon -> wortelkanaalbehandeling -> extractie -> implantaat

Prosthodontic tandarts is de ‘Healer’. Met behulp van een oude scan van de mond en een nieuwe scan van de huidige situatie kan het percentage van de slijtage worden berekend.

Er zijn steeds meer handige hulpmiddelen op de markt, zoals onder andere telefoon apps, waarmee de situatie goed uitgelegd kan worden aan de patiënt. Hierdoor kan het makkelijker worden gemaakt voor de patiënt om alles goed te begrijpen. Ook tools zoals een speekseltest kunnen gebruikt worden om de patiënt te laten zien wat de situatie is in de mond. Er wordt inzicht gecreëerd bij patiënt.

Speekseltest

Met behulp van een speekseltest kan gekeken worden naar:

  1. Wat de systemische invloed van speeksel is op de algehele gezondheid.
  2. Cariësrisico.
  3. Parorisico.

Probeer de boodschap naar de patiënt op een andere manier over te brengen dan het standaard tandheelkundige verhaal. Zo wordt het voor de patiënt leuker en makkelijker om het te blijven volgen. Onder andere fotografie is hierbij een belangrijke tool. Dit zorgt voor een goede reflectie naar de patiënt toe.

Digitale workflow

  1. Documenteren.
  2. Opwas/wax-up analoog of digitaal.
  3. Definitief uitvoeren: frezen van de restauraties en het cementeren.
  4. Nazorg.
  5. Beschermplaat.

Treatment planning

  • Digitale scan.
  • Risicoprofiel van de patiënt.
  • Foto’s

Behandelprotocol slijtage

  1. Documentatie: intake, informed consent, digital smile design (DSD) middels foto’s.
  2. Wax-up: analoog of digitaal.
  3. Mock-up: test drive met behulp van Protemp, twee tot vier weken testen door patiënt. Dit zorgt voor een functionele en esthetische controle. Het kan nuttig zijn om de patiënt te filmen en het filmmateriaal aan de patiënt te tonen. Dit maakt vaak meer indruk op de patiënt dan alleen een foto. Maak een video van voor en na de behandeling en met de mock-up. Zo kun je het beste zien wat het effect is van de behandeling.
  4. Overzetten van mock-up naar definitieve restauraties in de mond.
  5. Nazorg.
  6. Eventueel een beschermplaat.

Digital workflow: 4 stappen

De digital workflow verloopt in vier stappen. Het kan worden toegepast voor zowel een enkele vulling als voor een volledige rehabilitatie.

  1. Onderzoeken
    Documentatie, referentie analyse, scan en foto’s. Drie belangrijke foto’s zijn:
    1. Foto waarbij je het incisiefpunt kunt bepalen.
    2. Een met een volle lach.
    3. Een foto met een retracted smile.
  2. Design
    Met een DSD krijgt u het doel voor ogen en kunt u naar een gestreefd resultaat toewerken. Belangrijk is dat als DSD wordt gebruikt alle foto’s vanuit dezelfde inschietrichting zijn genomen om vertekeningen te voorkomen, wax-up en mock-up.
  3. Uitvoering
    Materiaal selectie, preparatie en scan, cementeren.
  4. Controle
    Functie, bescherming, documentatie.

Indien er een nieuwe beet wordt bepaald, deprogrammeer dan bij voorkeur eerst de patiënt met behulp van een beschermplaat. Dit zorgt voor een betere gewenning bij de nieuwe beet.

Materialen die gebruikt kunnen worden voor het vervaardigen van indirecte restauraties

CAD/CAM

  1. Keramieken: silica keramieken (lithiumdislicaat en lithiumsilicaat) en oxide keramieken
  2. Hybride keramieken: hybride keramiek en composiet keramiek
  3. Plastic: PMMA
  4. Metaal: metaallegering

Deze materialen zijn allemaal freesbaar en digitaal te verwerken.

Silica keramieken

Goed te cementeren en biocompatibele producten:

  1. E.max: lithiumdisilicaat. Pre-gekristalliseerd. Heeft een buigsterkte van 360 MPa. Kristalliseer pas na het frezen anders treden veel microcracks op.
  2. Vita Suprinity: lithiumsilicaat, dit is zirkonium versterkt. Het is pre-gekristalliseerd en heeft een buigsterkte van 420 MPa.
  3. Celtra Duo: lithiumsilicaat, gekristalliseerd en zirkonium versterkt. Het heeft een buigsterkte van 370 MPa.

Hybride composiet keramieken

  1. Lava Ultimate: composiet resin versterkt met silica en zirkonium nanopartikels en zirkonia/silica nanoclusters.
  2. Cerasmart: composiet resin versterkt met silica en barium glas nanopartikels.
  3. HC Block: composiet resin versterkt met silicapoeder, zirkonium silica.
  4. Brilliant Crios: composiet resin versterkt met barium glas en silica partikels.

Lithiumdisilicaat heeft grotere kristallen dan lithiumsilicaat en zirkonium waardoor het beter te frezen en nauwkeuriger is en betere opalucentie en translucentie-eigenschappen heeft.

Hybride keramiek moet eerst geëtst worden. Composietkeramiek hoeft niet van tevoren geëtst te worden. Composiet is slijtvaster gemaakt door onder andere zirkonium deeltjes.

Het materiaal wat gebruikt wordt, is ook belangrijk voor de pasvorm van het eindproduct. Niet alleen de freesmachine heeft hierop invloed.

Erik-Jan Muts voltooide in 2013 zijn studie tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en is sindsdien zelfstandig werkzaam bij MP3 Tandartsen te Apeldoorn. Hij heeft ruim 2 jaar gewerkt bij Beekmans Tandartsen te Laren. Daarnaast is hij bestuurslid van de Dutch Academy of Esthetic Dentistry (DAED) en zit hij in de Raad van Raadgevers voor de ANT. In zijn laatste master jaar volgde Erik-Jan een stage voor Restauratieve Tandheelkunde bij PRO-Rotterdam, waar hij een voorliefde heeft ontwikkeld voor reconstructieve tandheelkunde en digitale technieken. In samenwerking met het CTM-UMCG is het DRC ontwikkeld, waarmee hij in 2013 de 3M Espertise Talent Awards heeft gewonnen. Zijn artikel “Tooth wear: A systematic review of treatment options” ontving in 2015 de Glen P. McGivney Scientific Writing Award voor systematische reviews. 

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Erik-Jan Muts tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
Taak voor mondhygiënist om onderliggende ziektes in beeld te brengen

Taak voor mondhygiënist om onderliggende ziektes in beeld te brengen

Parodontitis kan mede veroorzaakt worden door een andere, ernstige ziekte. Er moet daarom altijd onderzocht worden waarom een patiënt parodontitis ontwikkeld heeft. Wijnand Teeuw gaf tijdens de themadag Up-to-date van Quality Practice Mondhygiëne inzicht in de factoren die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van parodontitis. Hij lichtte een en ander toe aan de hand van twee afbeeldingen: een vraagteken en een volumeknop.

Het vraagteken: waarom parodontitis?

Bij een patiënt met parodontitis moet je nagaan waarom hij parodontitis heeft ontwikkeld. “Als je niet weet waarom iemand parodontitis heeft, vind ik dat je niet mag behandelen,” aldus Teeuw. Dus niet routinematig aan de slag gaan, maar bij iedere patiënt opnieuw deze vraag stellen. Overigens geldt voor cariës hetzelfde. Alleen heeft parodontitis directere gevolgen voor de gezondheid. Als je de vraag ‘waarom’ niet stelt, dan wordt de behandeling te simpel. Er wordt dan enkel plak verwijderd, omdat voorheen gedacht werd dat dit de enige oorzaak was.

De volumeknop: er moet balans zijn

Als een auto hard rijdt, moet de volumeknop verder opengedraaid worden om de radio nog goed te horen. Als de radio goed te horen is, is er balans. Als de volumeknop ver open staat terwijl de auto niet zo hard rijdt, dan is er een disbalans, want dan staat de radio vreselijk hard.

Bij disbalans in het lichaam kan parodontitis ontstaan. Bij iedere patiënt werkt dit anders. Bij de een moet er harder aan de volumeknop worden gedraaid voor balans of disbalans dan bij de ander.

Als een patiënt weinig tot geen afweer heeft, dan is er disbalans. De meerderheid van patiënten met parodontitis heeft een afwijkend afweer. Als duidelijk is wát aan die volumeknop draait, dan kan de behandeling daarop aangepast worden. Alle factoren die de balans kunnen verstoren, zullen in beeld moeten worden gebracht voordat een behandeling gestart kan worden. Als de oorzaak niet volledig bekend is, kan je de oorzaak of bron niet aanpakken.

Factoren voor disbalans

Er zijn naast de biofilm meerdere factoren die bepalen of iemand in balans of disbalans is. Sinds de jaren 80 is de invloed van omgeving, leefstijl en genetica bekend. Daarnaast speelt ‘epigenetica’ een rol: een drager van een verkeerd gen hoeft er niet per se last van te hebben. Wat leefstijl betreft: hier leren we nog steeds over bij. Ook wordt rekening gehouden met de invloed van systemische ziekten en andere minder bekende factoren, zoals overbelasting.

De factoren kunnen ook elkaar beïnvloeden. Zo heeft een lichamelijke ziekte vaak consequenties voor de leefstijl of andersom. En menig ziekte kan stress veroorzaken en maakt medicijngebruik nodig. Dit kan parodontitis in de hand werken.

Ziekten van invloed op parodontitis

Inmiddels worden meer dan 50 lichamelijke ziekten geassocieerd met parodontitis, zoals kanker, reuma, luchtweginfecties en hart- en vaatziekten. Zeker als een patiënt meerdere van deze ziekten heeft, neemt het risico op parodontitis toe. Een patiënt kan bij verschillende artsen voor verschillende ziekten behandeld worden, terwijl ze allemaal door dezelfde factoren veroorzaakt kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan roken of een bepaald eetpatroon.

Intake parodontitispatiënt

Om alle factoren helder in beeld te krijgen zal een intake bij een parodontitispatiënt veel tijd in beslag nemen. Bij verdenking van onderliggende lichamelijke factoren, zoals stress, diabetes mellitus, reumatoïde artritis etc., zal gezocht moeten worden naar interdisciplinaire samenwerking.

Teeuw geeft van een aantal ziekten aan hoe zij van invloed zijn op het ontstaan van parodontitis.

Kanker

Bij iemand met kanker is de aanname dat alleen een chirurgische behandeling in de mondholte niet direct invloed heeft op het ontstaan van parodontitis. Lokale bestraling kan daarentegen de botstructuur en de doorbloeding zodanig beïnvloeden dat het een zeer progressieve parodontitis in de hand werkt. De vermindering van de afweer duurt waarschijnlijk het hele leven. Ondersteuning met antibiotica voor de parodontitisbehandeling kan daarom nodig zijn. Bij chemo valt de afweer een periode weg, maar is weer snel terug. Patiënten zijn vaak wel chronisch vermoeid na en tijdens de chemokuur. Daarom zal er overleg moeten plaatsvinden met de oncoloog. Vraag hoe het met de afweer op dat moment is.

Reuma

Reumatische artritis is een auto-immuunziekte, waarbij voornamelijk de gewrichten worden aangetast. Bij reumapatiënten is de lichamelijke ontsteking verhoogd en staat de volumeknop te hard, de afweer is te hoog. Hierdoor is de kans op parodontitis verhoogd. Medicatie bij reumapatiënten is er juist opgericht om de ontstekingsgraad te doen verminderen. Er zijn studies die een indicatie geven dat deze medicatie soms daarom ook beschermend tegen parodontitis kan werken. Het tegendeel is ook aangetoond, dat soms door de medicatie het immuunsysteem zo onderdrukt wordt dat de kans op secundaire infecties, zoals parodontitis, juist verhoogd is. Bij deze medicatie is het ook goed om er op te letten dat door de bacteriemie, die altijd ontstaat na een  parodontale behandeling, de kans op sepsis verhoogd is. Bij sommige reumapatiënten is het daarom beter de medicatie stop te zetten voordat ze een parodontitisbehandeling ondergaan. Een goede interdisciplinaire behandeling met een reumatoloog is dan noodzakelijk.

Diabetes

Diabetes mellitus is een chronische ziekte, waarbij de suikerregulatie verstoord is, met als gevolg vaak te hoge bloedsuikerwaarden. Door te hoge bloedsuikerwaarden raken verschillende organen, maar ook vitale processen ontregeld, die betrokken zijn bij het onderhoud van het hart- en vaatstelsel, de wondgenezing en de afweer tegen infecties. Op langere termijn ontstaan vooral complicaties op het gebied van HVZ. Vanwege de verhoogde kans op infecties en de slechte wondgenezing, wordt parodontitis twee tot drie keer vaker gediagnosticeerd bij diabetespatiënten. Een goede bloedsuikerregulatie is  belangrijk voor het bereiken van een gezonde parodontale situatie. De suikerregulatie draait bij 1:1 aan de volumeknop voor parodontitis. Een goede instelling bereiken is dus essentieel, ook voor de mond. Ook hier geldt dat een interdisciplinaire behandeling met een diabetesbehandelaar belangrijk is.

Verborgen ziekte

Als niet duidelijk is hoe parodontitis wordt veroorzaakt, kan het nodig zijn om een patiënt te verwijzen naar de huisarts om te laten uitzoeken of er sprake is van een nog onbekende onderliggende ziekte. Zo is uit onderzoek op ACTA gebleken dat 25% van de mensen met ernstige parodontitis ook al bloedsuikerwaarden hadden die wijzen op de aanwezigheid van diabetes mellitus. Ongeveer 20% van deze mensen was hiervan niet op de hoogte. Hieruit kan geconcludeerd worden dat parodontitis mogelijk een vroege aanwijzing is voor het hebben van diabetes mellitus. Mondhygiënisten kunnen daarom mogelijk bijdragen aan het vroegtijdig signaleren van onderliggende ziekten, zoals diabetes mellitus.

Wijnand J. Teeuw, parodontoloog NVvP, behaalde in 2003 zijn doctoraaldiploma Biologie aan de Universiteit Utrecht met als afstudeerrichting Fundamentele Biomedische Wetenschappen (FBMW). In 2006 studeerde hij als tandarts af aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) waaraan hij sinds die tijd verbonden is aan de sectie Parodondologie. Van 2009 t/m 2012 volgde hij aldaar de MSc-opleiding tot parodontoloog, welke hij cum laude heeft afgerond. Sinds 2015 is hij hoofd van de Kliniek voor Parodontologie ACTA. In 2017 promoveerde hij op de relatie tussen parodontitis en de algemene gezondheid, in het bijzonder diabetes mellitus en hart- en vaatziekten.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing van Wijnand Teeuw tijdens de themadag van Quality Practice Mondhygiëne.

Lees meer over: Mondhygiëne, Parodontologie, Thema A-Z
Gepubliceerd artikel mondhygiënisten Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

Gepubliceerd artikel mondhygiënisten: Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

In Annual Clinical Journal of Dental Health van The British Society of Dental Hygiene and Therapy is onlangs een artikel gepubliceerd van Yvonne Buunk-Werkhoven, Kristina Takrovskaja en Lieneke Steverink-Jorna. Hierin beschrijven zij hun onderzoek naar de invloed van voorlichting over mondzorg tijdens het kinderfestival Kidsfabriek.

Kidsfabriek

Kidsfabriek is een jaarlijks terugkerend gratis kinderfestival in Ulft. Sinds 2014 wordt hieraan ook deelgenomen door een aantal mondhygiënisten met het doel om op een leuke manier kinderen bewust te maken van het belang van een goede mondhygiëne. Dit blijkt een groot succes te zijn, de kinderen zijn erg enthousiast over de poetsles en andere mondzorgactiviteiten.

In 2015 en 2016 hebben Yvonne Buunk-Werkhoven en Lieneke Steverink-Jorna tijdens Kidsfabriek kinderen en hun ouders ondervraagd over onder andere hun poetsgedrag. Dit vormde de basis voor het nu gepubliceerde onderzoek.

Onderzoek

Doel van het onderzoek was het bepalen van de invloed van promotie van mondgezondheid tijdens een openbaar speel- en leerevenement op de mondhygiëne van kinderen en hun ouders.

Tijdens Kidsfabriek 2015 zijn aan 74 bezoekende ouders enquêteformulieren uitgereikt met vragen over mondzorg. Zij kregen de vragen voordat hun kinderen een workshop tandenpoetsen volgden.
Een jaar later zijn tijdens Kidsfabriek 2016 108 kinderen geïnterviewd nadat zij een interactieve workshop tandenpoetsen – gegeven door mondhygiënisten – volgden.

Resultaten 2015

Uit het onderzoek van 2015 kwam naar voren dat 18 van de geënquêteerde ouders (27,3%), met een middelbaar tot hoger opleidingsniveau, nog nooit een mondhygiënist had bezocht. 26 ouders (39,4%) gaven aan dat ze nooit poetsinstructies voor hun kinderen hadden gekregen van een mondzorgprofessional. 33 ouders (50%) poetsten de tanden van hun kinderen twee keer per dag. 11 respondenten (16,7%) gaven aan dat ze probeerden het eten van tussendoortjes door hun kinderen te beperken.

Resultaten 2016

Tijdens Kidsfabriek 2016 werd door twee derde van de kinderen enthousiast op de tandenpoetsworkshop gereageerd.

Uit vragen over de sociaaleconomische achtergrond van de ouders bleek dat 70 ouders (64,8%) een gemiddeld gezinsinkomen hadden en 28 (25,9%) een bovengemiddeld inkomen.

Een derde van de volwassen respondenten had nooit een mondhygiënist bezocht, 27 ouders (25%) bleken dat wel te willen. De geïnterviewde kinderen gaven veelal aan hun mondzorg te willen verbeteren en het snoepen en drinken van zoete drankjes te willen verminderen.

Conclusie

Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat deelname aan een evenement zoals de Kidsfabriek de kennis over mondhygiëne van kinderen en hun ouders kan vergroten en kinderen en ouders kan aanmoedigen om de mondzorg thuis te verbeteren.

Lees het gehele onderzoek Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
beker - prijs

Henry Schein voor 7e keer gekozen als een van world’s most ethical companies

Henry Schein is door het Ethisphere Institute, een wereldwijd leider bij het formuleren en stimuleren van normen voor ethisch ondernemen, gekozen als een van de World’s Most Ethical Companies van 2018.

Dit is het zevende achtereenvolgende jaar dat Henry Schein is erkend en als enige uit de branche voor gezondheidsproducten.

In 2018 waren er 135 winnaars uit 23 landen en 57 branches. De twaalfde editie heeft winnaars die van recordniveau waren wat betreft betrokkenheid bij hun stakeholders en gemeenschappen over de hele wereld. Het beoordelen en verbeteren van cultuur, toonaangevende authenticiteit en inzet voor transparantie, diversiteit en betrokkenheid waren allemaal prioriteiten voor de winnaars.

Vereerd

“Wij zijn bij Henry Schein vereerd dat we voor de zevende keer gekozen zijn als een van de World’s Most Ethical Companies en dit jaar als enige winnaar in de branche voor gezondheidsproducten. Het onderstreept onze betrokkenheid om onze verantwoordelijkheid als maatschappelijk verantwoorde onderneming te nemen door iets terug te doen voor de beroepen en gemeenschappen waaraan we leveren”, aldus Stanley M. Bergman, Chairman of the Board en Chief Executive Officer van Henry Schein. “Sinds onze oprichting in 1932 hebben we het ideaal van ‘doing well by doing good’ nagestreefd, en blijven we standvastig in het geloof dat grote successen behaald kunnen worden door in te gaan op behoeften van de maatschappij, door onszelf de hoogste ethische normen op te leggen en door ons voortdurende succes uit te breiden op een basis van vertrouwen en teamwork.”

Gezondheidszorg in achtergestelde gemeenschappen

“Terwijl de dialoog in 2017 wereldwijd drastisch is veranderd, ontstond er ook een sterker geluid. Wereldwijde ondernemingen die werken met een gemeenschappelijke regelgeving zijn nu de drijvende kracht in de maatschappij om omstandigheden voor mensen te verbeteren. Dit jaar zagen we dat ondernemingen steeds vaker hun eigen geluid wisten te vinden. Met name de World’s Most Ethical Companies lieten voorbeeldig leiderschap zien, ” legt Ethisphere’s CEO Timothy Erblich, uit. “Henry Schein had in het bijzonder een krachtige boodschap voor meer toegang tot gezondheidszorg in achtergestelde gemeenschappen over de hele wereld, en ik feliciteer Team Schein van harte als een van de World’s Most Ethical Companies.”

Ethiek & prestaties

De World’s Most Ethical Companies van 2018 laten nog maar een keer zien dat werken met integriteit leidt tot betere financiële prestaties. Onderzoek heeft aangetoond dat, indien geïndexeerd, winnaars van World’s Most Ethical Companies gedurende vijf jaar met 10,72 procent en gedurende drie jaar met 4,88 procent beter presteerden dan de Amerikaanse Large Cap index. Ethisphere noemt dit Ethics Premium.

Methode & scores

De beoordeling van de World’s Most Ethical Companies is gebaseerd op het kader voor de Ethis Quotient® (EQ) van het Ethisphere Institute, een kwantitatieve methode om de prestaties van een onderneming op een objectieve, consistente en gestandaardiseerde manier te meten. De verzamelde gegevens bieden een integraal overzicht van criteria voor kerncompetenties in plaats van alle aspecten van corporate governance, risico, duurzaamheid, compliance en ethiek.

Er worden scores toegekend in vijf categorieën: ethiek en nalevingsprogramma (35%), maatschappelijk verantwoord ondernemen & verantwoordelijkheid (20%), cultuur van ethiek (20%), bestuursstructuur (15%) alsmede leiderschap, innovatie en reputatie (10%). Alle ondernemingen die meedoen aan dit beoordelingsproces ontvangen hun scores, waardoor ze een waardevol inzicht krijgen in hoe ze het doen ten opzichte van toonaangevende organisaties.

Winnaars

Bekijk de complete lijst van de World’s Most Ethical Companies van 2018.
De beste praktijken en ervaringen van de winnaars van 2018 wordt in maart en april van dit jaar gepubliceerd in de vorm van een rapport en webcast.

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Speeksel peptide voor betere implantaat integratie

Speeksel peptide voor betere implantaat integratie

Een peptide die te vinden is in het speeksel zou de oplossing kunnen zijn om implantaten sneller te laten integreren met de omliggende cellen. Onderzoekers vonden uit dat cellen in de mondholte die werden blootgesteld aan deze specifieke peptiden zich makkelijker aan titanium aanpasten dan de cellen die niet met de peptiden in aanraking kwamen.

Hoofdonderzoekster Irene van Dijk, PhD aan het Academisch Medisch Centrum Amsterdam presenteerde de resultaten van haar onderzoek op de International Association for Dental Research (IADR) in San Francisco.

Barrière tegen ontstekingen

Om een implantaat succesvol te laten zijn moeten omliggende cellen zo snel mogelijk integreren met het implantaat, om zo een barrière tegen ontstekingen te creëren. Om die reden zijn veel onderzoekers geïnteresseerd in nieuwe mogelijkheden om dit integratieproces sneller te laten verlopen.

Mondholte cellen

Van Dijk en haar collega’s bevonden in een eerder onderzoek al dat menselijke mondholte cellen die worden blootgesteld aan Hst1 zich snel hechtten aan glas. Deze realisatie deed hun inzien dat dit ook wel eens het geval zou kunnen zijn voor implantaten, waarna zij een soortgelijk onderzoek deden naar hoe Hst1 zich hechtte aan titanium, het materiaal dat meestal wordt gebruikt voor implantaten.

Significant verschil

Hiervoor werden de cellen op schijven met een titanium coating geplaatst, waarna Hst1 werd toegevoegd aan de helft van deze schijven om vervolgens drie uur te wachten. Het experiment werd telkens drie keer herhaald. De schijven waar Hst1 aan toe was gevoegd bleken twee keer zo goed te zijn gehecht aan de schijven dan die zonder Hst1.

Verder onderzoek

De significantie van het verschil verraste Van Dijk. Het onderzoek is echter nog in een vroeg stadium, en het begrip van de relatie tussen Hst1 en implantaatintegratie is nog beperkt. De uitkomsten van dit onderzoek waren echter zo veelbelovend dat plannen voor verder onderzoek al in ontwikkeling zijn.

Bron:
DrBicuspid

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z
Bandje voor minder koordweerstand

Bandje voor minder koordweerstand

CordEze is een pols- of armbandje dat de weerstand van het koord van een handstuk, ultrasonic scaler of air polisher kan verminderen in het gebruik. Een Amerikaanse mondhygiënist ontwikkelde het product.

Makkelijker gebruik van koord-instrumenten

Door gebruik te maken van een bandje zoals CordEze wordt de omgang met alle koorden soepeler en wordt het makkelijker om vrij te bewegen en zo alle macht over de instrumenten te behouden.

Comfortabel

Het bandje is gemaakt van zacht materiaal dat comfortabel om de arm zit. Er zijn drie verschillende kleuren beschikbaar en de maat van het bandje kan naar wens worden aangepast.

Bron:
CordEze.com

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Huppelend naar de mondhygiënist: blog op website ministerie van VWS

Huppelend naar de mondhygiënist: blog op website ministerie van VWS

Onlangs verscheen het tweede blog van mondhygiënist Lieneke Steverink op de website van het ministerie van VWS. In dit blog vertelt ze over hoe belangrijk het is dat kinderen regelmatig naar de mondhygiënist gaan.

Ze vertelt onder andere over het evenement Kidsfabriek waar kinderen een gratis tandenpoetsworkshop kunnen volgen, over de aanwezigheid van de Stichting Goed Gebekt op de Huishoudsbeurs en de videobril die ze aanschafte om kinderen in haar behandelstoel af te kunnen leiden.

Lees het blog op de website van het ministerie van VWS

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
16 mei: European Gum Health Day

16 mei: European Gum Health Day

Op 16 mei vindt de European Gum Health Day plaats, een internationale dag om bij het publiek het bewustzijn van tandvleesaandoeningen te vergroten. Dit jaar krijgen alle parodontologen, tandartsen en mondhygiënisten in Nederland het verzoek om aandacht te besteden aan deze dag. Hoe kunt u dat doen? 

De European Gum Health Day is een initiatief vanuit de European Federation for Periodontology (EFP) en wordt in 2018 voor de vijfde keer georganiseerd. ‘Health begins with healthy gums’ is de bijbehorende slogan, die treffend de visie van de EFP – ‘Periodontal health for a better life’ – omvat. Met deze dag proberen we onder de bevolking meer bewustzijn te bereiken voor parodontale gezondheid en ontsteking, de daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico’s en de mogelijkheden van preventie en behandeling. Daartoe maken we reclame via (social) media, bieden we gratis screening aan en geven we informatie over de staat van het tandvlees. Vele nationale verenigingen binnen Europa nemen deel aan European Gum Health Day 2018, waaronder uiteraard ook de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie (NVvP).

Een extra spreekuur in uw praktijk

Dit jaar krijgen alle parodontologen, tandartsen en mondhygiënisten in Nederland het verzoek om aandacht te besteden aan deze dag. Het idee hierbij is dat u in uw praktijk een speciaal spreekuur houdt, waarbij mensen een gratis screening van het tandvlees krijgen – via de DPSI-screening – en informatie ontvangen over tandvlees en gingivitis/parodontitis.

U kunt zelf bepalen op welk moment van de dag u een spreekuur wilt houden en hoe lang dit zal duren. Ter ondersteuning ontvangt u promotiemateriaal plus informatie die u aan patiënten kunt meegeven. Op de website van de NVvP worden per praktijk het tijdstip van het spreekuur en de gegevens van de betreffende praktijk aangegeven.

Screening in de Mobiele Praktijk van Defensie

Maar dat is niet alles! Dit jaar heeft Defensie de Mobiele Tandheelkundige Praktijk, een echte tandartsbus, beschikbaar gesteld voor de European Gum Health Day. Deze bus wordt op 16 mei op een strategische locatie in Nederland geplaatst, zodat langslopend publiek de bus kan betreden voor nadere informatie plus een screening van zijn/haar tandvlees.

Meer informatie en aanmelden

Inschrijven voor de European Gum Health Day kan snel en eenvoudig via de website www.nvvp.org.

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
mondkanker

Amerikaanse beroepsvereniging tandartsen AGD focust op mondkanker

Nieuw in de missie van het Amerikaanse Academy of General Dentistry (AGD) fonds is om tandartsen betere mogelijkheden te geven voor het verbeteren van de algemene mondgezondheid, door middel van het promoten van mondkanker bewustzijn, preventie van risico factoren en het trainen van tandartsen in het diagnosticeren van mondkanker.

48,000 nieuwe patiënten

De American Cancer Society schat in dat in 2016 maar liefst 48,000 mensen met mondkanker zijn gediagnosticeerd. Slechts 57 procent van de patiënten die recentelijk zijn gediagnosticeerd met mondkanker zullen naar schatting over vijf jaar nog leven.

Risicofactoren en HPV

Factoren die het risico op mondkanker verhogen zijn roken, overmatig alcohol gebruik en de seksueel overdraagbare aandoening HPV. Uit recent onderzoek gebleken is dat op dit moment maar liefst 23 procent van de Amerikanen in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 59 jaar een vorm van HPV heeft, waardoor zij hoog risico lopen op verschillende vormen van kanker, waaronder mondkanker.

Preventieve maatregelen

Mondkanker is lastig op te merken in vroege stadia, waardoor de ziekte vaak pas laat kan worden gediagnosticeerd. Mede daarom is het dan ook van immens belang dat meer mensen zich algemeen bewust worden van de preventieve maatregelen en gevolgen van mondkanker. Zo zou iedereen moeten weten dat simpele dingen als regelmatig poetsen, flossen en het regelmatig bezoeken van de tandarts een goede eerste stap zijn bij het voorkomen van mondkanker.

Bron:
Academy of General Dentistry Case Statement

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Uitzending RTL Z Doe maar duurzaam over procesverloop tandtechniek

Uitzending RTL Z Doe maar duurzaam over procesverloop tandtechniek

Alles over het procesverloop rondom tandtechniek is zondag 18 februari te zien in de uitzending medische innovaties van Doe maar duurzaam. Torsten Schwafert, Jacqueline Koster en Patrick Oosterwijk van Elysee Dental zijn dan aan het woord.

State-of-the-art oplossing voor iedere individuele patiënt

Met de ruime keuze die er is op het gebied van tandtechniek heeft de tandarts de mogelijkheid om de juiste zorg voor elke individuele patiënt te bieden. Hierbij is het belangrijk dat de tandarts ondersteunt wordt door een tandtechnische partner die de mogelijkheden, kennis én capaciteit heeft om state-of-the-art producten en oplossingen te leveren. Zowel de patiënt als de tandarts dienen in dit proces centraal te staan. In de uitzending van Doe maar duurzaam vertellen Torsten Schwafert, Jacqueline Koster en Patrick Oosterwijk hoe dit proces eruit ziet.

Doe maar duurzaam

Doe maar duurzaam is een informatief RTL Z-programma over diverse ontwikkelingen en innovaties binnen de duurzaamheidsbranche. Dit kan variëren van Energie tot Duurzaam Ondernemen en van Milieu tot Bouw. Doe Maar Duurzaam is het totaalplaatje van verschillende duurzaamheidsaspecten om mensen bewust te maken.

Uitzending Doe maar duurzaam bij RTL Z: Zondag 18 februari 17.00 uur

De herhaling is te zien op maandag 19 februari om 7.30 uur, woensdag 21 februari om 10.30 uur, Vrijdag 23 februari om 13.05 uur en zaterdag 24 februari om 16.30 uur.

Lees meer over: Duurzaamheid, Ondernemen, Restauratie, Tandprothese | techniek, Thema A-Z