Zuid-Afrika

Stichting Nieuwe Steen ook dit jaar weer in Zuid-Afrika voor gratis tandheelkundige kliniek

Wegens groot succes de afgelopen jaren zal Stichting Nieuwe Steen dit jaar weer gratis tandheelkundige klinieken opzetten in verschillende plaatsen in Zuid-Afrika.

Het project is opgestart door tandarts Joshua. Samen met vrijwilligers reist hij jaarlijks naar plekken in Zuid-Afrika om gratis mondzorg te verlenen. De kliniek is speciaal voor kansarmen in de gemeenschap van Saldanhabaai en omringende streken. Tandheelkunde is in dit gebied voor velen onbetaalbaar en daarnaast is er de capaciteit niet om alle mensen te behandelen. Vorig jaar heeft de stichting dan ook maar liefst 1670 patiënten behandeld in de klinieken, in totaal werden er wel 4040 extracties uitgevoerd. Mensen vanuit de hele omgeving kwamen bij de kliniek langs. In de periode van 7 tot en met 19 augustus zullen er dit jaar opnieuw op zes plaatsen klinieken worden gevestigd. Iedere patiënt krijgt na een bezoekje ook een mondzorg pakketje mee met daarin tandenborstels, tandpasta en informatie over mondgezondheid. Daarnaast wordt er voor eten en drinken gezorgd.

Het team van vorig jaar

Patiënten in de wachtkamer

Stichting nieuwe steen 3

Hotdogs voor de patiënten

Stichting nieuwe steen 4

Tandartsen in actie

Bron:
Stichting Nieuwe Steen

 

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
mond

Mondkankergevallen zal naar verwachting stijgen

Het aantal gevallen van kanker in de mond en keelholte bij mannen zal naar verwachting in 2017 toenemen tot meer dan 35.000 in de Verenigde Staten. Volgens het rapport over kankersterfte gepubliceerd door de American Cancer Society (ACS) zullen 7.000 mannen uiteindelijk overlijden aan deze vormen van kanker in 2017.

Stijging
Kanker van de mond- of keelholte is een van de kankersoorten die het snelst toeneemt bij mannen. Bij vrouwen is de verwachte stijging lager. De auteurs verwachten iets minder dan 14.000 nieuwe gevallen in 2017 en minder dan 3.000 doden.

Daling sterftecijfer
De ACS schat dat er in totaal 1,7 miljoen nieuwe kankergevallen en 601.000 sterfgevallen zullen zijn in de Verenigde Staten. De sterftecijfers voor mannen en vrouwen zullen wel dalen met ongeveer 1,5%. Volgens de ACS is de daling te verklaren omdat minder mensen roken en kanker tegenwoordig eerder ontdekt wordt.

Bron:
Wiley.com

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Stress

Stress bij tandartsen: oorzaak en aanpak

Vier op de tien tandartsen in het Verenigd Koninkrijk ervaren veel stress. Dat blijkt uit een survey die door de British Dental Association (BDA) is uitgevoerd. Tim Newton, hoogleraar psychologie, en Brid Herdon, tandarts en coach, leggen uit hoe stress bij tandartsen ontstaat en wat men er aan kan doen om de stress te verminderen.

Factoren
Professionals willen graag dingen zo snel mogelijk veranderen om de stress in hun professionele leven te verminderen. Maar men moet zich ervan bewust zijn dat het vooral heel belangrijk is om te achterhalen wat de oorzaak is. Stress ontstaat wanneer we bijvoorbeeld te hoge eisen stellen, of redelijke eisen stellen maar bepaalde factoren ontbreken (bijvoorbeeld capaciteit, vaardigheden, uitrusting, personeel, energie, geld) om hieraan te voldoen.

Langdurige stress
Korte perioden van onevenwichtigheid (acute stress) zoals defect apparatuur of teveel patiënten op een dag is in principe te overzien. Maar aanhoudende stress kan ontevredenheid en angst veroorzaken. Omdat dit over langere tijd uitstrekt, wordt de stress op een gegeven moment gezien als ‘normaal’. Vandaar dat we vaak niet meer door hebben dat we gestresst zijn. Echter blijkt uit onderzoek dat tussen de 8% en 16% van de mensen werkzaam in de tandheelkunde stress ervaart die mogelijk schadelijk is voor hun gezondheid. 18% heeft ook last van burnoutklachten.

Oorzaak
Maar wat is de oorzaak? Tandartsen ervaren vaak een financiële druk en ook een tandheelkundige behandeling vereist een hoge mate van concentratie dat tot stress kan leiden. Daarnaast kunnen tijdsdruk, gebrek aan waardering van patiënten en het grote aantal patiënten bepalende factoren zijn.

Aanpak
Als tandarts kunt u uw stress aanpakken door voor uzelf na te gaan wat de oorzaak is van de spanning die u ervaart. Het uitzoeken van de oorzaak is zeer belangrijk om de benodige stappen te maken om er iets aan te gaan doen.

Tim Newton is hoogleraar psychologie, toegepast op de tandheelkunde. Hij heeft al meerdere artikelen gepubliceerd over de oorzaak van stress en burn-outs bij tandartsen en heeft interventies ontworpen om de stress te verminderen.

Brid Hendron is een gekwalificeerde tandarts en communicatie coach. Brid biedt op maat gemaakte training voor professionals in de gezondheidszorg om de prestaties te optimaliseren en stress te verminderen. Ze is een gekwalificeerd NLP trainer en biedt een-op-één coaching voor alle tandheelkundige professionals.

Bron:
nature.com

Lees meer over: Thema A-Z, Werken met plezier
hoofd- hals

Intekenrichtlijnen voor voorkomen weefselschade bestraling hoofd en hals

Charlotte Brouwer, klinisch fysicus, heeft nieuwe intekenrichtlijnen ontworpen om weefselschade in het gebied rondom de hoofd en hals nog beter te kunnen voorkomen in geval van bestraling. Deze richtlijnen beschrijven de anatomische grenzen van de organen die het meest regelmatig bijwerkingen veroorzaken. Brouwer promoveerde met ‘Geometric variability of organs at risk in head and neck radiotherapy’ in Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.

Internationale erkenning
De richtlijnen zijn inmiddels goedgekeurd en erkend door internationale hoofd-hals-kankerorganisaties. Uniforme richtlijnen helpen bij het consistent gebruiken van voorspelmodellen, het creëren van een beter behandelplan voor de patiënt en voor het toepassen van een lagere dosis straling op kwetsbare organen, aldus Brouwer.

Radiotherapie
Een belangrijk gedeelte bij het behandeling van een hoofd-halskankerpatiënt is radiotherapie. Een bijwerking die hier vaak uit voort komt is xerostomie, wat een beschadiging van de speekselklier betekent, dat een droge mond veroorzaakt. Dit komt voor bij wel 40% van de patiënten en beïnvloedt eetlust en de manier van spreken en slapen op een negatieve manier.

Normal Tissue Complication Probability-modellen
Eerdere voorspelmodellen, genaamd normal tissue complication probability (NTCP) zijn niet algemeen toepasbaar aangezien verschillende zintekenrichtlijnen worden gebruikt door verschillende ziekenhuizen. De nieuwe intekenrichtlijnen zijn van groot belang voor het ontwikkelen van breder toepasbare NTCP modellen. UMCG heeft KWF afgelopen jaar een subsidie gegeven om hier aan te werken, om zo uit eindelijk voor elke patiënt een zo goed mogelijke behandeling te kunnen faciliteren.

Proefschrift
In haar proefschrift brengt Brouwer de grootte en effect in kaart van verschillen in intekening en anatomie om zo de variaties te verkleinen en de gevolgen te beperken. Een belangrijke bijdrage met haar proefschrift is het ontwerp van internationaal gedragen consensus-intekenrichtlijnen Ook stelt ze een methode voor waarbij patiënten worden geselecteerd met grote verschillen in bestralingshoeveelheden op de speekselklier.

Charlotte Brouwer (1983) studeerde Biomedical Engineering aan de universiteit van Twente, en werd vervolgens opgeleid tot klinisch fysicus in het UMCG, waar ze nog steeds werkt. Ze deed haar onderzoek binnen onderzoeksinstituut CRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Bron: RUG

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
samenwerken

Wanneer roddelen bemoeienis vraagt

“Dat wij over haar roddelen, heeft zij aan zichzelf te danken.” Collega’s zijn het roerend met elkaar eens. De betreffende collega gedraagt zich dusdanig dat er kwaadsprekerij is ontstaan.

Stoom afblazen
“We willen weleens stoom af kunnen blazen als het weer zo ver is”. En ook die stelling vindt bijval. Tenslotte kan gedrag zo frustrerend zijn, dat het te zwaar is om daar zelf mee rond te blijven lopen. Zo kan een aanhoudend probleem roddel veroorzaken.

Rechtstreeks
Wanneer er onderlinge irritatie is, is het belangrijk om dat rechtstreeks te bespreken. Tenslotte is dat het meest direct en het heeft bovendien de meeste kans op oplossing van het probleem en eventuele aanpassing van het gedrag.

Aanspreken op gedrag
Als medewerkers elkaar aanspreken op gedrag, leidt dat helaas niet altijd tot het gewenste effect. Omdat het nog altijd moeilijk is om feedback te geven, en ook om te ontvangen. Met als gevolg dat de goed bedoelde pogingen om het probleem op te lossen, mislopen. Ook kan het zijn dat de kritiek die wordt gegeven, niet veranderd kan of wil worden door de feedback-ontvanger.

Nadelige neveneffecten
De functie van roddelen wordt dan: stoom afblazen. Het kan heerlijk zijn om even je hart te luchten. Dat ‘even je hart luchten’ heeft echter wel een hoge prijs omdat er een mega kans is op nadelige neveneffecten:

  • Een onveilig klimaat omdat u weet: morgen kan er achter mijn rug kwaad gesproken worden.
  • Ongelijkwaardigheid: kwaad spreken over een ander, drukt de ander neer en maakt daardoor roddelaar(s) (ogenschijnlijk) groter: ‘wij zijn beter’.
  • Onwaarheden: roddel verspreidt zich als een lopend vuurtje, waarbij allerlei vertroebelingen ontstaan. Meestal niet in het voordeel van degenen waarover gesproken wordt. Het negatieve beeld wordt daardoor versterkt.
  • Ongenuanceerdheid: Roddel is per definitie eenzijdig: de ander kan niet reageren. Dat versterkt de negativiteit.
  • Uitsluiting: de betreffende persoon wordt buitengesloten.

Goed werkklimaat
Praktijkeigenaren vinden het belangrijk dat medewerkers elkaar aanspreken en zelfstandig zorgen voor een goed werkklimaat. Terecht, want van volwassen mensen mag u een volwassen stijl van communiceren verwachten.

Waarom lukt dat soms dan niet?
Soms kúnnen medewerkers het probleem niet oplossen. Bijvoorbeeld omdat ze communicatieve vaardigheden missen. Of omdat het probleem zo groot is dat het niet op medewerkers niveau opgelost kan worden.

Neiging tot roddelen kan worden gevoed wanneer de cirkel van invloed te klein is. Het bespreken van het probleem heeft geen zin (gehad) en andere oplossingen liggen niet binnen het bereik. Zo ontstaat er onmacht die er zo nu en dan uit moet. Bijvoorbeeld middels roddelen. Ook andere uitingsvormen zijn mogelijk zoals negeren, intimideren, verzuimen en ‘de kantjes er vanaf lopen’.

Soms is interventie door de praktijkeigenaar noodzakelijk omdat uw cirkel van invloed groter is.

Merkt u geroddel?
Blijf stimuleren dat medewerkers met elkaar het probleem oplossen. Lukt dat niet, bemoeit u zich er dan vooral wel mee. Bijvoorbeeld door het gesprek te begeleiden en/of door maatregelen te treffen waardoor het probleem wordt aangepakt en opgelost.

Door: Gerrie Vogels, geregistreerd arbeids- en organisatiedeskundige en systemisch coach, ondersteunt bij de ontwikkeling van mens en organisatie.

 

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
gesprekken

Tips voor alledaagse gesprekken

Of u nou een gemakkelijke prater bent of wel eens moeite heeft met babbelen over koetjes en kalfjes, met deze tips navigeert u zich met minimale inspanning door elk gesprek met uw patiënt.

Dagelijks wordt er van u in allerlei situaties verwacht dat u communiceert met anderen. Dit kunnen collega’s zijn, familie, vrienden of patiënten. Een goede communicatie met uw patiënten kan zorgen voor een succesvolle relatie met uw patiënten.

6 tips

Benader het gesprek nonchalant
Wanneer we van tevoren bedenken wat we willen bereiken in een gesprek zal dit de loop van het gesprek eerder belemmeren dan bevorderen. Het kan belangrijk zijn om doelen te hebben, maar in communicatie is het belangrijk te letten op wat er op het moment plaatsvindt.

Aanwezig zijn in het gesprek
Het lijkt wellicht voor de hand liggend, bij een gesprek bent u uiteraard fysiek aanwezig. Maar let u erop dat ook uw gedachten bij het gesprek zijn en dat u dit laat merken. Door inhoudelijk en op het juiste moment op het gesprek te reageren in plaats van een automatisch antwoord te geven, vergroot u het vertrouwen dat uw gesprekspartner in u heeft.

Geen aannames doen
Vooroordelen werken beperkend. Wanneer u een bepaalde houding aanneemt ten opzichte van iemand is het voor die persoon lastig dit oordeel te doorbreken. Het beste kunt u vragen stellen als u iets onduidelijk is en iets zeggen wanneer u vindt dat er iets gezegd moet worden. Haal deze twee niet door elkaar, door bijvoorbeeld een vraag als stelling te positioneren. Hierdoor legt u de ander woorden in de mond en dit kan zorgen voor een beperking in de communicatie.

Luister naar de ander
U kunt vast een situatie bedenken waarin iemand u iets vraagt en hij of zij vervolgens eigenlijk niet luistert naar uw reactie. Hij of zij haakt in op het gesprek met eigen ervaringen en heeft eigenlijk geen woord gehoord van wat uw ervaring is. Daadwerkelijk naar uw gesprekspartner luisteren kan een verrijking voor het gesprek zijn.

Positiviteit loont
Er zijn verschillende manieren om een bepaalde boodschap over te brengen en hier geldt: vriendelijkheid en positiviteit brengen u een heel eind. Door simpelweg uw mededeling positief te formuleren zorgt u voor een vriendelijkere uitstraling. Zeg bijvoorbeeld ‘onze praktijk is tot 4 uur voor u geopend’, in plaats van ‘wij sluiten om 4 uur’. De boodschap is hetzelfde, maar het gevoel is geheel anders.

Begin altijd vriendelijk
Een gesprek moet ergens beginnen en volgens ervaren speeddaters kan het erg lonend zijn om te beginnen met een compliment. Hierdoor creëert u een positieve basis omdat iedereen nu eenmaal graag iets positiefs hoort.

Door deze tips toe te passen in uw dagelijkse gesprekken zullen deze gesprekken gemakkelijker verlopen. En dit kan u uiteindelijk een hoop energie opleveren.

Bron:
ZWP online

 

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Recessies bij tanden of implantaten

Recessiebedekking in het front: hoe gaat u te werk?

Recessies komen veelvuldig voor en kunnen allerlei problemen geven. Een recessie is letterlijk een verplaatsing van de marginale gingiva in apicale richting ten opzichte van de glazuurcementgrens waarbij het worteloppervlak bloot komt te liggen. Dit wordt primair veroorzaakt door het verdwijnen of niet aanwezig zijn van een marginale botlamel, ook wel alveolaire botrecessie genoemd.

Verslag van de lezing van Haakon Kuit en Bart Beekmans tijdens de cursus Anterior Course.

Hoofdoorzaken recessie

Een gingivarecessie kan optreden door trauma of door bacteriële oorzaken. Bij trauma kan gedacht worden aan te hard poetsen, onjuist flossen of verkeerd gebruik van overige interdentale reinigingshulpmiddelen. Daarnaast kunnen ook mondgewoonten of de aanwezigheid van een orale piercing een rol spelen. Iatrogene schade in de vorm van te diep prepareren, verkeerd gebruik van een elektrotoom of slecht passend kroon- en brugwerk kan eveneens leiden tot verplaatsing van de marginale gingiva. Speciale aandacht zal verderop besteed worden aan orthodontische krachten en welke gevolgen deze kunnen hebben.

Door marginale plaque ophoping en tandsteenvorming zal de gingiva ter plaatste uiteindelijk naar apicaal kunnen migreren, dit als gevolg van een plaatselijk ontstekingsproces. Daarnaast kan een apicaal aanwezige ontsteking leiden tot verlies van botniveau, soms zelf over de gehele lengte van de apex met als gevolg een forse recessie.

Predisponerende factoren
Naast directe oorzaken zijn er in de literatuur een aantal predisponerende factoren beschreven. Patiënten die een dun gingiva morphotype hebben, in combinatie met een van de eerder beschreven directe oorzaken, hebben een grotere kans op gingivarecessies. Andere predisponerende factoren zijn malposities van gebitselementen, wortelprominentie, een frenulum ter plaatse van een recessie of een endodontische perforatie.

Klachten patiënt bij recessies

Esthetisch
De meest voorkomende klachten van patiënten zijn van esthetische aard. Mensen storen zich vooral aan a-symetrisch tandvlees en een verkleurde wortel die door de recessie zichtbaar is.

Dentinegevoeligheid

Naast klachten van esthetische aard, wordt dentinegevoeligheid veelvuldig genoemd. Dit wordt veroorzaakt door het blootliggen van de dentine tubuli en kan voor patiënten een grote invloed hebben op het dagelijks functioneren. Daarnaast kan uit tandheelkundig oogpunt de voorkeur uitgaan naar recessiebedekking ter preventie van abrasie of wortelcariës om te voorkomen dat aanwezige recessies zullen verergeren.

Overgaan tot behandeling

In de praktijk worden verschillende chirurgische methoden gebruikt om recessies te bedekken. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van een bindweefseltransplantaat. Recessies bedekken met composiet geeft vaak een compromisuitkomst. Een goed, langdurig, esthetisch en functioneel resultaat valt echter enkel met soft tissue bedekking te realiseren.

Orthodontisch veroorzaakte recessies

Recessies als gevolg van een orthodontische behandeling komen relatief veel voor. Gebitselementen worden bij orthodontische behandelingen vaak buiten de tandboog geplaatst, voorbij de labiale/buccale botlamel. Hierdoor kan het worteloppervlak bloot komen te liggen met een recessie als gevolg. Tegenwoordig kan met behulp van een CBCT-scan de situatie veel beter in kaart gebracht worden.

De meest voorkomende recessies veroorzaakt door orthodontische malpositie komen het meest frequent voor in het onderfront.

Voordat een chirurgische recessiebedekking bij een element dat in een malpositie staat uitgevoerd gaat worden, is het raadzaam om het element in de juiste positie terug te plaatsen. Dit om de voorspelbaarheid van de chirurgische ingreep te vergroten.

Verschillende soorten transplantaten

Een transplantaat waarbij het eigen weefsel van de patiënt wordt gebruikt, wordt bij voorkeur vanuit het gehemelte geoogst. Dit wordt een autoloog transplantaat genoemd.

Indien autoloog transplantaatweefsel niet geoogst kan worden, omdat de patiënt dit niet wil of omdat er sprak is van een te dun type palatumweefsel, kan gebruik gemaakt worden van vervangend materiaal. In verband met weefselreactie en esthetiek is het autologe transplantaat nog steeds de gouden standaard.

Autologe transplantaten
Bij het autologe transplantaat kan onderscheid gemaakt worden tussen:

1. Het vrije bindweefsteltransplantaat. Hierbij wordt zowel epitheel bindweefsel als vetweefsel meegenomen. Over het algemeen wordt dit gebruikt om een tandvleesverdikking na te streven.

2. Het subepitheliaal bindweefsel transplantaat
Dit wordt gebruikt bij recessiebedekking en wordt aangebracht onder een coronaal verplaatste flap of bij een tunnelingtechniek. Dit transplantaat is dus zonder epitheel.

Haakon Kuit, tandarts-implantoloog en werkzaam als docent aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Bart Beekmans, tandarts-implantoloog en oprichter – eigenaar van het Amsterdams Centrum voor Cosmetische Tandheelkunde.

Verslag door Lise Marie Timmerhuis, voor dental INFO, van de lezing van Haakon Kuit en Bart Beekmans tijdens de cursus Anterior Course, een 10-daagse cursus waarin verschillende tandheelkundige onderwerpen met betrekking tot het front aan bod komen, gegeven door vijf professionals op het gebied van implantologie, parodontologie, endodontologie en restauratieve tandheelkunde.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Restaureren, Thema A-Z
teamwork

Het belang van reflectie – individueel en in team

Zelfreflectie is van groot belang voor zorgverleners die veel zelfstandig werken. Zo bleek uit de lezing van Thalita Smit.

Zelfreflectie en feedback
Zorgverleners die veel zelfstandig werken krijgen vaak weinig tot geen directe feedback van collega’s, terwijl dit wel van groot belang is voor het ontwikkelen van jezelf. In teams is het goed om dit te doen door evaluatie sessies waarbij kwetsbaarheden worden besproken wat betreft werkzaamheden.

Vertrouwen in het team
Tijdens de lezing kreeg Smit meerdere malen de vraag gesteld hoe er meer vertrouwen in een team kan worden ingebracht, aangezien kwetsbaar opstellen vaak pas gebeurt op het moment dat de teamleden elkaar vertrouwen. Want ook al zou je denken dat binnen de zorgverlening iedereen altijd voor een ander klaar staat, waardoor dit ook binnen teams snel het geval zou zijn, blijkt uit verschillende onderzoeken dat dit lang niet altijd het geval is.

Reflectie versus evaluatie
Reflectie:

  • Omschrijf de situatie en omgeving
  • Onderzoek je eigen gedrag
  • Stel jezelf vragen over je eigen vaardigheden
  • Achterhaal je motivatie of overtuigingen
  • Sta stil bij je identiteit
  • Is er oog voor je dieperliggende drijfveren

Reflectie is een individueel proces. Zet jezelf centraal en ga je eigen doen en laten na in een werksituatie. Het is lastig om dit goed uit te voeren zonder jezelf te hard te beoordelen, maar het is wel heel belangrijk.

Evaluatie:

  • Beoordeel de resultaten van je acties
  • Kijk welke eventuele storende factoren een rol hebben gespeeld
  • Trek conclusies voor de werkwijze in soortgelijke situaties

Bij evalueren beoordeel je de resultaten van je handelen en trek je conclusies wat een volgende keer beter anders zou kunnen. Evalueren gebeurt vaak in groepsverband, in dit geval binnen je team. Door elkaar feedback te geven en je kennis en kunde met elkaar te delen kun je tijdens een evaluatie meer de diepte in. Kwetsbaar opstellen leidt ertoe dat collega’s met een bepaalde ervaring of kennis het hele team kunnen helpen om te verbeteren. Dit kan heel waardevol zijn op het moment dat iedereen actief aan deze discussie deelneemt.

Benutten van alle kansen
Veel zorgverleners zijn onvoldoende in staat om elkaar op de juiste wijze feedback te geven, terwijl dit wel van groot belang is voor vertrouwen binnen het team. Volgens Smit is dit een van de grote problemen binnen zorgorganisaties: iedereen laat teveel kansen liggen. Zo kan meer duidelijkheid binnen een team bijvoorbeeld binnen de kortste keren productiviteit omhoog brengen. Zo ben je onmiddellijk af van valse aannames en nutteloze besteding van energie.

Positieve verandering door feedback
Mensen staan erom bekend meer te denken dan daadwerkelijk uit te spreken. Wanneer je samen ergens voor staat zal je elkaar moeten aanspreken op dingen die goed gaan – het compliment – en op de punten die verbetering op kunnen leveren – de feedback. De wijze waarop je elkaar aanspreekt is allesbepalend voor een goed verloop en vertrouwen. Feedback is te allen tijden bedoeld om positieve veranderingen teweeg te brengen. Wees dus niet zo bang om kritische zaken aan te stippen binnen het team – dit zou nooit bedoeld moeten zijn om te kwetsen, maar slechts om te verbeteren.

Valse bescheidenheid
Als je ergens goed in bent, mag dat rustig benoemd worden – teamleden kunnen hiervan leren. Zorgverleners hebben vaak last van ‘valse bescheidenheid’ en zijn niet in staat om van zichzelf te zeggen dat ze goed werk leveren of ergens goed in zijn. Tegelijkertijd verwachten ze wel dat anderen dit zien en hier hun waardering over uitspreken.

Verschillende types mens
Ook is het zinvol om binnen je team te weten met welk ‘type’ mens je te maken hebt. Ben je dominant, subdominant, introvert of juist extravert? Wanneer je weet met welk type je te maken hebt kun je meer begrip opbrengen voor de manier van reageren en handelen, wat elkaar aanspreken een stuk makkelijker maakt.

Bespreek en groei!
Wat Smit betreft, begint samenwerken en elkaar vertrouwen bij elkaar aanspreken, je kwetsbaar durven opstellen, en de bereidheid om je autonomie deels op te geven en openstaan voor meningen en ideeën van anderen. Elkaar kritisch aanspreken is lastig maar zeer belangrijk voor het werkplezier en het vermogen om doelstellingen te behalen.

Verslag van de lezing van Thalita Smit, van Smit en Cornelder Bedrijfstrainingen. Dit bedrijf ontwikkelt het commercieel vermogen van niet-commerciële mensen in de paramedische- en zorgsector. Wil jij in een halve dag leren hoe je team is samengesteld en leren hoe je elkaar op een positieve wijze feedback geeft? Vraag informatie aan via info@smitencornelder.nl

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
kanaalanatomie

Beoordeling kanaalanatomie in vitale en avitale elementen

Verslag van de lezing van Machteld Siers en Aukje Bouman, beiden tandarts-endodontoloog, over het belang van een goede beoordeling van de kanaalanatomie in vitale en avitale elementen bij endodontologie.

 

 

 

 

 

 

 

Bij een endodontische behandeling moet worden voldaan aan de volgende punten:

  • Benodigde infectiepreventie
  • Genoeg informatie over de anatomie en lengte
  • Anesthesie?
  • Voorbehandelen: onvoldoende restauratie verwijderen, cariës verwijderen, eventueel knobbels verlagen, restaureerbaarheid inschatten
  • Rubberdam aanbrengen voor de veiligheid en het voorkomen van contaminatie
  • Goede endodontische opening
  • Spanningsvrije en overzichtelijke toegang creëren
  • Werklengte bepalen
  • Vormgeven van het wortelkanaalstelsel zodat reinigen en vullen mogelijk is
  • Irrigatie van het wortelkanaalstelsel
  • Drogen
  • Vullen
  • Röntgenologische controle van de wortelkanaalvulling
  • Vaststellen van de controletermijn

Gebruik van DETI-checklist
Gebruik van een DETI-checklist, maakt een endodontische behandeling voorspelbaarder. Je weet beter waar je aan begint.

Complexe endodontische behandelingen zijn meer tijdrovend en lastiger. Nieuw omschreven verrichtingen zijn gekoppeld aan de DETI. De DETI is een korte checklist toepast op het element. Als er geen complexiteiten zijn, dan is het een DETI A. Is de behandeling complex dan is het een DETI B. Als u complicaties verwacht waardoor de behandeling minder voorspelbaar is, dan gebruikt u de CEB scorelijst.

DETI   A
B > CEB score

Er worden 3 categorieën onderscheiden die van invloed kunnen zijn op de behandeling:

  1. Patiënt gebonden factoren: beeldvorming, anatomie
  2. Element gebonden factoren: anatomie, iatrogene schade
  3. Additionele factoren

Na gebruik van de DETI checklist komt er een plan uit. Deze kunnen worden onderverdeeld in:

  • Plan 1: normale moeilijkheidsgraad
  • Plan 2: beetje lastig
  • Plan 3: heel erg lastig

Dit is geen richtlijn. Het kan wel helpen om problemen makkelijker te benaderen. Complicaties kunnen niet altijd voorkomen worden, maar helpen er alert op te zijn of eventueel de patiënt op tijd in te sturen. U kunt altijd afwijken van een richtlijn als die er is, zolang de onderbouwing goed is en is het goed wordt gecommuniceerd met de patiënt.

Wat weten we over de endodontische behandeling?
Hoe vaak de anatomische variaties voorkomen en in welke elementen bij voorkeur.

  • Dat de etiologie van de pathologie altijd gelijk is.
  • Dat het slagingspercentage van een wortelkanaalbehandeling beduidend hoger is bij vitale, niet geïnfecteerde wortelkanalen, ongeacht de anatomie.
  • Dat een behandeling een meer voorspelbaar resultaat heeft bij een systematische aanpak.
  • Dat een complexe anatomie de wortelkanaalbehandeling tijdrovender maakt.

Bij gebruik richtlijn: wat weten we niet?

  • Is het slagingspercentage bij een lastige anatomie lager?
  • Treedt er meer iatrogene schade optreedt op bij een lastige anatomie?
  • Dien je af te wijken van de kwaliteitsrichtlijnen omdat je met een lastige anatomie te maken hebt?

Bijverschijnselen en complicaties bij de wortelkanaalbehandeling

  • Pijn, beschadiging van omliggende weke delen weefsel en osteonecrose
    Extrusie van calciumhydroxide, gebruik van paraformaldehyde, doorpersen van natriumhypochloriet.
  • Beschadiging van de nervus alveolaris inferior of de sinus maxillaris
    Extrusie van GP of sealer (met name formaldehyde bevattende of formaldehyde afgevende sealers).
  • Allergische reacties

  • Opvlamming van de ontsteking
    Opvlamming na endodontische behandeling.
    Verspreiding van bacteriën en microben via de bloedbaan.
  • Iatrogeen gewijzigde kanaalconfiguratie
    Verstopping
    Ledgevorming
    Apicale transportatie/apicale overinstrumentarium
    Perforatie
    Instrumentatiebreuk

Wat zijn risicopatiënten in de endodontologie?

  • Medisch gecompromitteerde patiënten met een verminderde afweer (niet ingestelde diabetes, immunodeficiëntie, chemotherapie)
  • Patiënten met aangeboren of verworven cardiale aandoeningen (met name eerder doorgemaakte infectieuze endocarditis en patiënten met een kunsthartklep) 

Complicaties tijdens de behandeling

  • Bij een vitaal element is het soms beter om een afgebroken vijl laten zitten in plaats van deze te verwijderen. Soms moet er gekozen worden uit weefsel opofferen (wel vijl verwijderen) of afvullen (vijl laten zitten). De aanwezigheid van een vijl in geïnfecteerd gebied geeft ook een sterk verkleinde kans van slaging van de behandeling. Daarom is het belangrijk de afweging te maken of de vijl is afgebroken in een schoon kanaal of een volledig geïnfecteerd kanaal. Dit moet worden meegenomen bij de behandelkeuze.
  • De mesiale kanalen in de ondermolaren zijn lastiger te prepareren met roterend instrumentarium. Daarom is het soms beter om het met handvijlen te prepareren. Het mesiobuccale kanaal in de onderkaak is het meest gevoelig voor vijlbreuk.
  • Kanaalantomie heeft grote invloed op breuk van een vijl. Ook metaalmoeheid kan een rol spelen.
  • Op basis van wetenschappelijke literatuur kan niet worden vastgesteld of een achtergebleven fragment van een afgebroken instrument tot een lager succespercentage leidt.
  • De belangrijkste factor voor het succespercentage is de aanwezigheid van een peri-apicale radiolucentie.

Wat doen bij een gefractureerde vijl?

  • Als u de vijl kunt bypassen dan kunt u het beste de kanaalbehandeling voltooien, dus niet trachten het fragment te verwijderen.
  • Als u de vijl niet kunt bypassen en het deel bevindt zich in apicale 1/3 dan is het verwijderen meestal niet mogelijk zonder beschadiging van de wortel.
  • Als  de vijl zich in het coronale deel bevindt en er geen rechte, spanningsvrije toegang mogelijk is, dan is verwijdering niet haalbaar. Is er wel spanningsvrije toegang mogelijk dan moet verwijdering van het fragment worden overwogen en moet er een kosten/batenanalyse gemaakt worden.

Wat weten we over de endodontische behandeling?

  • Dat iatrogene schade het slagingspercentage negatief beïnvloedt.
  • Welke factoren bijdragen aan het optreden van iatrogene schade.
  • Dat een behandelingen een voorspelbaarder resultaat heeft bij een systemische aanpak.
  • Dat ook hierbij de eerste kans de beste kans is.

Wat weten we niet over de endodontische behandeling?

  • Is de overleving lager?
  • Hoe vaak treden de verschillende complicaties op?
  • Dien je af te willen wijken van de kwaliteitsrichtlijnen omdat je met een iatrogeen gewijzigde anatomie te maken hebt?

Machteld Siers deed tandartsexamen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Haar werk als praktijkmedewerker in een algemene praktijk combineerde zij met een beroepsdifferentiatie tot tandarts-endodontoloog. In september 1999 heeft zij het examen tot tandarts-endodontoloog met succes afgelegd. Vanaf die tijd werkt zij als tandarts-docent, verbonden aan de vakgroep Preventieve en Curatieve Tandheelkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hier verzorgt zij zowel studentenonderwijs als PAO. Hiernaast voert zij sinds 1999 een verwijspraktijk voor endodontologie.

Aukje Bouwman studeerde in februari 2000 af aan de universiteit van Nijmegen. Daarna werkte zij in een algemene praktijk en vervulde diverse waarnemingen. Van 2002 tot 2005 volgde ze de MSc opleiding tot tandarts-endodontoloog aan het ACTA. Sinds het afronden van de opleiding werkt zij als tandarts-docent op de afdeling Preventieve en Curatieve tandheelkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen, vooral op het gebied van de endodontologie. Daarnaast is zij parttime werkzaam in haar verwijspraktijk voor endodontologie te Nijmegen.

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Machteld Siers en Aukje Bouwman tijdens het NVvE Congres De Endo-Richtlijn.

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis
slijpen instrumenten

Tips voor het slijpen van instrumenten

Het tandheelkundig instrumentarium bevat een aantal instrumenten waarvan het werkzame deel uit een werkblad met één of meerdere snijranden bestaat. Tijdens het instrumenteren worden deze snijranden bot. Hier volgen enkele tips voor het slijpen van het instrumentarium.

 

 

 

 

 

 

 

  1. Behandel uw instrumenten regelmatig. Anders zult u uiteindelijk veel tijd moeten besteden aan het scherp maken van de snijranden.
  2. Gebruik een geautomatiseerde slijper of een slijpsteen. Iedereen heeft zo zijn voorkeur en het een is niet beter dan het andere. Het is aan te raden om met beide ervaring op te doen. Er bestaan verschillende soorten stenen, maar meestal wordt enkel de arkansis steen gebruikt. De cilindrische steen is voor het faciale vlak.
  3. Indien u slijpt met de hand, gebruik dan een stabiele steunpunt en de juiste hoek voor een goed eindresultaat. Eindig ook altijd met een neerwaartse slag. Zet enkel druk op de steen bij de neerwaartse beweging bij het handmatig slijpen.
  4. Houd de steen goed schoon. De steen kan huishoudelijk gereinigd worden en eventueel daarna in de thermodesinfector. Het is echter verstandig om de steen enkel op schone instrumenten te gebruiken.
  5. Vergeet niet om olie op de steen te gebruiken.
  6. Volg een cursus om bekend te raken met de benodigde materialen en de techniek van het slijpen. Of schakel hulp in van iemand die veel kennis heeft van het slijpen van instrumenten.
  7. Overweeg om het slijpwerk uit te besteden aan een hierin gespecialiseerd bedrijf.
  8. Creëer een handleiding als meerdere mondhygiënisten of tandartsassistenten de instrumenten verscherpen. Zo wordt de procedure gestandaardiseerd en de levensduur van de instrumenten verlengd.
  9. Spreek vooral met elkaar goed af wanneer er wordt geslepen en ga er niet vanuit dat uw collega dat wel doet.
  10. Kennis van de vorm van de instrumenten is zeer belangrijk anders is een instrument binnen no time versleten.
  11. Blijf oefenen.
  12. Vervang een slijpsteen tijdig, want deze kan slijten en dan wordt het vlak anders geslepen dan u wilt. Het werkeinde vervormt dan.

Bronnen:
dentistryiq.com
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Anekdote uit

Anekdote uit de praktijk: Trillende koffers

Een patiënt vertelde me laatst dat ze bij haar laatste verre reis een behoorlijk tijdje moest wachten voordat ze de douane door was. De vrouw voor haar werd aan een uitgebreid onderzoek onderworpen aangezien haar koffer trilde. Heel verdacht.

Het gebied rondom de douane was volledig afgezet met rood-wit lint, waarbinnen de koffer met veel heisa publiekelijk werd geopend. Wat bleek? Haar sonische tandenborstel was per ongeluk aangegaan.

Inzending van Lieneke Steverink Jorna, mondhygiënist

Heeft u ook een bijzondere, leuke, ontroerende of verrassende anekdote uit de praktijk voor plaatsing op dental INFO? 
Stuur ons een e-mail

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
NZa wachttijden kaakchirurgie

NZa rapport: wachttijden kaakchirurgie lopen op

De gemiddelde wachttijd voor kaakchirurgie is sinds 2014 toegenomen met 43%. In 2016 bedroeg de gemiddelde wachttijd 3,5 weken versus 2,5  in 2014 en 3,0 in 2015. Dit blijkt uit het rapport dat de NZa publiceerde over wachttijden in de zorg.

Regionale verschillen
Landelijk gezien is de gemiddelde wachttijd voor kaakchirugie onder de Treeknorm, de afgesproken wachttijdnorm. Regionaal zijn er wel verschillen: in Friesland, West-Brabant, Oost-Nederland en het zuiden van de Randstand werd de Treeknorm in het laatste kwartaal van 2016 wel overschreden.

In Zeeland geldt voor veel patiënten dat zij extra reistijd hebben voor een kaakchirurgische behandeling. De wachttijden vielen in Zeeland in 2016 wel onder de Treeknorm.

 

NZa-wachttijden kaakchirurgie

Nuancering
De analyse van de NZa omvat alleen gegevens over ziekenhuizen die kaakchirurgie aanbieden. ZBC’s (Zelfstandige handelcentra) zijn hierin niet opgenomen. Niet alle ZBC’s tonen volgens de NZa de wachttijd op hun website. De ZBC’s die wel de wachttijd publiceren zijn meestal onder de Treeknorm. De NZa ziet dit wel als een nuancering bij de conclusie.

Oorzaken
Volgens ziekenhuizen vragen consumenten naar kaakchirurgiebehandelingen in het ziekenhuis terwijl ook ZBC’s deze behandeling kunnen doen. Daarnaast kopen zorgverzekeraars niet altijd voldoende zorg in, zeggen de ziekenhuizen. Ook zijn er tijdelijke redenen voor een langere wachttijd, zoals ziekte en verloop.

Volgens de NZa blijkt dat er een verschuiving is van de zorg binnen de kaakchirurgie. Zo nemen ZBC’s de eenvoudigere zorg over van ziekenhuizen en nemen ziekenhuizen de complexe kaakchirurgie voor hun rekening.

Bron:
NZa Rapport Wachttijden medisch specialistische zorg

 

 

Lees meer over: Chirurgie, Thema A-Z
Hands-free mondhygiëne apparaat: de ORALITE

Ontwerper ontwikkelt hands-free mondhygiëne apparaat

Productontwerper Olga Schikurski heeft een bijzonder apparaat ontwikkeld: de ORALITE is handsfree waardoor ook mensen met beperkte mobiliteit hun mondhygiëne op peil kunnen houden.

Proefschrift
Olga heeft eerst onderzoek gedaan naar de huidige mogelijkheden voor mondhygiëne bij mensen met beperkte mobiliteit. Voor mensen met een functiestoornis is het vaak niet mogelijk om een reguliere of elektrische tandenborstel te gebruiken. Zij zijn dan afhankelijk van de hulp van derden, waarbij een goede reiniging ook niet gegarandeerd is omdat er vaak geen tijd is. Dit is volgens Olga een serieus probleem omdat de mondgezondheid ook invloed heeft op de algehele gezondheid.

Voor haar proefschrift heeft Olga het probleem aangenomen. Zij wilde met name ervoor zorgen dat deze mensen ook een optimale reiniging van de mond kunnen realiseren en hier ook onafhankelijk in kunnen zijn. Het apparaat dat ze heeft ontwikkeld is uniek omdat het juist gebruikt kan worden door mensen die minder controle hebben over hun handen en/of armen.

Speciale technologie
Het apparaat bestaat uit een kopstuk wat in de mond geplaatst kan worden, de reiniging kan dan automatisch van start gaan. Het apparaat maakt gebruik van een speciale technologie genaamd APDT. Eerst wordt de mond gespoeld met een speciale vloeistof waarna de tanden bestraald worden met rood licht (APDT), met de laatste spoeling wordt de resterende plaque weggespoeld. Het mondstuk wordt individueel ontwikkeld aan de hand van een afdruk van het gebit. Er kunnen verschillende mondstukken op het apparaat worden aangesloten waardoor er door meerdere mensen gebruik gemaakt kan worden van het apparaat.

Toekomst
Met haar prototype heeft Olga de Lucky Strike Junior Designer Award gewonnen en is ook ze op de tweede plaats gekomen bij de Hessischen Staatsprijs. Momenteel is ze op zoek naar partners of een team om het design verder te ontwikkelen en de technologie te realiseren zodat het product de markt opgebracht kan worden.

Bron:
James Dyson Award

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
Zelfklevende facing

Virale hit: Tandarts test zelfklevende facings van Amazon

Een stralende Hollywood-lach in een paar minuten, zonder bezoek aan de tandarts. Zelfklevende facings van Perfect Smile Veneers zouden de oplossing zijn. Een Amerikaanse tandarts kocht de facings op Amazon, testte ze en plaatste een video erover op internet die een virale hit is. De video is door bijna 8 miljoen Facebookgebruikers bekeken.

De tandarts, Dr. Mauricio Rodriguez, test in de video de doe-het-zelf facings en laat met een spoortje ironie het resultaat zien. In plaats van de verwachtte Hollywood-lach heeft de tandarts een overbeet en moeite met spreken. Meer iets voor carnaval dan een alternatief voor een professionele mondzorgbehandeling.

Bron:
YouTube

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z, Video
paardentandheelkunde

Onderzoeken paardentandheelkunde

Equine Veterinary Journal, een Brits medisch tijdschrift over paarden, heeft tien artikelen gepubliceerd over diverse ontwikkelingen in de paardentandheelkunde. De gevarieerde collectie is online voor iedereen toegankelijk en brengt dierenartsen volledig op de hoogte van het huidig onderzoek dat momenteel wordt gedaan in het Verenigd Koninkrijk.

Greep uit de artikelen
Recente onderzoeken in de paardentandheelkunde focussen onder andere op de fysiologie, ziektes, diagnose en behandelingstechnieken van het paardengebit. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van Computertomografie (CT) onderzocht voor het stellen van een nauwkeurige diagnose van een tandinfectie bij paarden. Het blijkt dat CT niet veel gebruikt wordt voor het identificeren van een ontsteking en weefselvernietiging.

Een ander onderzoek heeft gebitsslijtage bij wilde paarden en gedomesticeerde paarden met elkaar vergeleken. Uit de resultaten blijkt dat de dieren in gevangenschap minder gebitsslijtage hebben omdat ze veel zachter voer eten. Echter moet er wel meer rekening worden gehouden dat haken kunnen ontstaan wanneer de voorste kiezen in de bovenkaak niet geheel in contact komen met de voorste kiezen in de onderkaak. Dit is voornamelijk het geval bij paarden met een overbeet.

Collectie
Wilt u meer informatie over de huidige onderzoeken in de paardentandheelkunde? De gevarieerde collectie aan artikelen is online te vinden en voor iedereen toegankelijk.

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
Zorgverzekeringskaart wordt uitgebreid naar aanvullende verzekering

Zorgverzekeringskaart wordt uitgebreid naar aanvullende verzekering

Dit najaar zal de zorgverzekeringspas niet uitsluitend meer aangeboden worden bij de basiszorgverzekering. Zorgverzekeraars gaan deze kaart, die inzicht biedt in de verschillende dekkingen die aanvullende verzekeringen bieden, ook introduceren bij alle aanvullende zorgverzekeringspolissen.

Belangrijk
Volgens Petra van Holst, directeur van branchevereniging Zorgverzekeraars Nederland (ZN), is het belangrijk dat verzekerden op de hoogte zijn van alle opties. Naar aanleiding hiervan zullen zij betere keuzes kunnen maken wat betreft een aanvullende verzekering.

Grote invloed
Holst stelt dat de persoonlijke situatie grote invloed heeft op de zorgbehoefte. Zorgverzekeraars willen daarom heldere en voor iedereen begrijpelijk informatie verspreiden.

Zorgverzekeringskaart
De zorgverzekeringskaart verschaft verzekerden voor elke polis de benodigde, heldere informatie over de voornaamste polisvoorwaarden. Alle zorgverzekeraars zullen naast gestandaardiseerde teksten ook dezelfde indeling en vormgeving gebruiken. Hierdoor ziet de kaart er overal hetzelfde uit.

Makkelijk
Naast inzicht biedt de zorgverzekeringskaart een makkelijke manier om een passende basis- en aanvullende zorgverzekering vast te stellen.

Europees format
De Nederlandse zorgverzekeraars hebben besloten de kaarten in november 2017 te lanceren. Ze maken hiervoor gebruik van een nieuw Europees format, opdat de consument de kaart kan gebruiken in het zogenaamde ‘overstapseizoen’.

Dekkingspakketten
In aanvullende zorgverzekeringspolissen offeren zorgverzekeraars uiteenlopende dekkingspakketten. Dit bovenop het basiszorgverzekering, dat voor iedereen hetzelfde is. Met de zorgverzekeringskaart kunnen mensen makkelijker een weloverwogen keuze maken, aldus ZN-directeur Van Holst.

Basisverzekering
De zorgverzekeringskaart voor de basisverzekering biedt informatie over onder andere het eigen risico, zorgadvies, zorgbemiddeling en de basisverzekering in het algemeen.

Overige informatie
De kaart bevat ook informatie over contractering, keuzevrijheid en vergoeding voor de doorgaans gebruikte zorgvormen. Hieronder vallen ziekenhuizen, huisarts, medicijnen, fysiotherapie, wijkverpleging en hulpmiddelen.

Bron:
zn.nl

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Tandenborstel

Silver Diamine Fluoride effectief in het remmen van cariësactiviteit bij kinderen

Silver Diamine fluoride (SDF) dat een hoge concentratie fluoride bevat, is effectief in het remmen van cariësactiviteit bij kinderen. Dit blijkt onderzoek gepubliceerd in JDR Clinical & Translational Research.

Melkgebit
Het doel van het onderzoek was om middels een systematisch review de klinische effectiviteit van Silver Diamine fluoride (SDF) te bepalen in het remmen van cariësactiviteit bij kinderen. Tandbederf bij jonge kinderen komt steeds vaker voor door onder andere verhoogde suikerinname en slechte mondhygiëne.

Systematisch review
Na een systematische zoektocht van publicaties met sleutelwoorden zoals “SDF”, Silver Diamin” en “Silver fluoride”, hebben de onderzoekers acht gepubliceerde onderzoeken geanalyseerd waar 38% SDF is gebruikt voor de behandeling van cariës in het melkgebit. Deze onderzoeken omvatten in totaal 6500 patiënten waaruit blijkt dat een 38% oplossing SDF effectief is het stoppen van cariësactiviteit bij kinderen.

Voordelen
Daarnaast benoemen de verschillende onderzoeken de voordelen van het gebruik van SDF:

  • SDF is effectiever dan glasionomeercement of fluoridevernis in het voorkomen van tandbederf in het melkgebit
  • Je hoeft cariës niet eerst te behandelen voordat je SDF gebruikt
  • Behandelingskosten zijn relatief laag
  • Toedienen van SDF vereist geen geavanceerde instrumenten of technieken
  • De behandeling is pijnloos

Conclusie
Het enige nadeel bij een SDF-behandeling is dat er soms zwarte vlekken op de tanden ontstaan. Er zijn echter in de geraadpleegde onderzoeken geen andere complicaties gevonden bij het gebruik van SDF bij kinderen. De behandeling is non-invasief en vereist geen geavanceerde instrumenten of technieken. SDF is dan ook veelbelovend door de sterke cariësremmende werking bij jonge kinderen.

Bron:
JDR Clinical & Translational Research

Lees meer over: Cariës, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
David Beckham

The Sexiest Man Alive met gele tanden?

Toen de voormalige sterspeler van Real Madrid David Beckham onlangs een foto op zijn Instagram account plaatste waren vele fans geschokt. Wat er te zien was? Grote littekens en een zeer slecht gebit.

De schade valt gelukkig mee. Beckham’s gezicht blijkt onaangetast te zijn en de foto is slechts een voorproefje van de film “King Arthur – Legend of the Sword” waar Beckham snel in te zien zal zijn. De gele tanden en littekens op David Beckham zijn gezicht zijn het werk van een make-up artist.

David Beckham

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z
robots mondzorg

Nemen robots de mondzorg over?

De technische ontwikkelingen gaan steeds verder. Er bestaan al allerlei apparaten die met behulp van sensoren gezondheidsmetingen doen bij mensen. Hebben deze ontwikkelingen ook invloed op de tandheelkunde? Zullen robots ooit de hele mondzorg overnemen?

Digitalisering
Laatst kopte een artikel dat de tandarts nooit vervangen kan worden door de digitalisering. Ik twijfel daaraan gezien de ontwikkelingen. Ik borduur er alvast op voort.

“Luister, tandarts, ik heb een gaatje bij de 36O, fix die eventjes. Mondhygiënist, mijn tandvlees is onrustig en er zit tandsteen onder mijn tandvlees bij de 17.” Klinkt brutaal? Nou, wees gerust, in de toekomst zal dit niet in uw gezicht worden gezegd. Want wat uw patiënt wil, heeft hij (of zijn robot) allang aan u gecommuniceerd. Hoe weet de patiënt dit? Doordat hij dit zelf kan meten met allerlei technische snufjes, die nu al op de markt aan het komen zijn. Zoals de tandenborstel die je ademgeur kan peilen en je kan adviseren. Hoog tijd om u te verdiepen in deze ontwikkelingen voordat u uw patiënt niet meer begrijpt!

Wearables
Zo’n apparaat met technische snufjes is vaak een ‘wearable’. Dit is een digitaal apparaatje dat je bij je draagt. Dit kan een miniatuurtelefoontje voor om de pols zijn tot een sensor in de lens die bloedsuikerwaardes meet. Wearables zijn onder te verdelen in verschillende categorieën, waaronder ‘fitness trackers’.

Fitness trackers
Met fitness trackers, die je om je pols of aan je kleding kunt hangen, kunnen activiteiten in kaart gebracht worden. Hiermee kunnen stappen geteld worden en bijvoorbeeld hartslag en lichaamstemperatuur gemeten worden. Door koppeling van data kan er bijvoorbeeld inzicht gegeven worden in de voortgang van trainingen en de calorieverbranding. De kleine sensoren kunnen nog meer. Bijvoorbeeld bloedsuikerwaardes meten via een lens in het oog, iemands houding in de gaten houden via een clipje (‘Ga eens rechtop zitten!’) en de drukpunten van de voeten via de schoenzolen in kaart brengen tijdens het wandelen of hardlopen.

Online platform
Het online platform Selfcare speelt in op deze ontwikkelingen. Meetgegevens van zowel lifestyle- als gezondheidsapparaten van verschillende leveranciers kunnen op dit platform bewaard worden.

Deze meetgegevens blijven altijd bewaard, ook als de gebruiker stopt met een bepaald apparaat of een applicatie. Selfcare bewaart de gegevens, de gebruiker koppelt een ander apparaat aan en kan zonder onderbrekingen verder met het in kaart brengen van de eigen gezondheid en lifestyle. Op deze manier is het ook mogelijk om verbanden tussen lifestyle en medische parameters te leggen.

Desgewenst kan er zelfs een koppeling met de huisarts gemaakt worden om de gegevens over de gezondheid op een veilige manier door te sturen.

Diagnose geen mensenwerk
Goed, de data zijn verzameld en doorgestuurd naar de huisarts. Ik ga nog een stapje verder. Wat als de verzameling data uit een lichaam compleet is? Een robot kan dan zelf zoeken naar een diagnose, doordat hij over een database beschikt van alle ziektes die er maar bestaan. De robot kan dan dus ook verwijzen naar een geschikte behandelaar. Uiteraard eentje die compleet past bij de voorkeuren van zijn baasje, de patiënt, door de transparantie die behandelaars inmiddels geven. Hij kan bovendien een behandelvoorstel doen. Op het moment dat een computer/robot digitale röntgenfoto’s en alle behandelingen die daarop volgden (of juist niet volgden) kan inzien en bovendien het succespercentage kan monitoren, kan hij een prima advies kan geven. Bijvoorbeeld ook of er ergens geboord moet worden of niet. Als wij het kunnen leren, dan kan een computer het ook. Sterker nog, hij zal het beter kunnen dan wij!

Restaureren met hersengolven
Een gaatje boren doen we dan ook niet meer zelf. Dit gebeurt door een piepkleine robotarm, die zich in het gebit vastklemt en beschikt over sensoren en meters, die kunnen bepalen tot hoe diep er geboord zou moeten worden. Hij communiceert met de behandelaar die achter een scherm zit en het oppervlak flink uitvergroot ziet. De behandelaar heeft dan nog een joystick in handen. Later zal dit gewoon ergens in de lucht zweven en kan de behandelaar de robotarm opdrachten geven door in de lucht te tasten. Of direct via zijn hersengolven, die de robotarm kan opvangen. De robot kan interne discussies opvangen van zijn behandelaar en optreden als adviseur. Een computer die hersengolven opvangt van mensen die verlamd zijn, bestaat al.

Geen stress
Uw patiënt ligt er ondertussen rustig bij, want zijn stressniveau wordt keurig bijgehouden en daarop volgen precies de juiste interventies. Uiteraard bijgehouden en bedacht door een computer. De interventies blijven gedeeltelijk wel mensenwerk, omdat de patiënt dat wil. De patiënt wil persoonlijke aandacht. We willen menselijkheid in de zorg. Maar daarnaast worden we bijgestaan door technische snufjes, zoals geurtjes met een geruststellend effect en fijne muziekjes die zich rechtstreeks in de hersenen ‘boren’. Ach, misschien is uw patiënt ondertussen gewoon ook aan het werk via zijn VR-bril en merkt hij nog nauwelijks iets van de behandeling. Misschien is straks het hele principe van boren ook nog eens hopeloos ouderwets en kunnen alle gaatjes in de toekomst worden voorkomen of hoeft de cariës slechts overgoten te worden met een medicijn om het tandmateriaal te verharden.

Waar vindt de behandeling plaats?
Komt uw patiënt überhaupt nog bij u over de vloer? Of werken we op afstand? En behoren gaatjes dan nog wel tot de werkelijkheid of is het dan inmiddels een uitgestorven ziekte? Doordat sensoren elke aantasting in het gebit kunnen zien, kan er vroeg in gegrepen worden. De sensoren communiceren direct met de favoriete mondhygiënist die allerlei data kan lezen, waardoor de vinger meteen op zere plek gelegd kan worden. De mondhygiënist kan op afstand inbellen (hopeloos ouderwets woord) en de patiënt van advies voorzien. Zorg op maat wordt echt gegarandeerd, met werkelijk alles wordt rekening gehouden. De adviezen kunnen worden geprogrammeerd in het dagschema en dieet van de patiënt. In de ‘koelkast’ verschijnt namelijk vanzelf het beste uitgebalanceerde dieet en ragers, als die nog bestaan, komen spontaan ‘uit de lucht vallen’ op het juiste moment en in de juiste maat.

Zorg op maat
De gespreksvoering tussen mondhygiënist en patiënt blijft voorlopig nog wel bestaan. Patiënten willen menselijk contact houden en zelf kunnen blijven beslissen over hun levensstijl. Of dat ‘face to face’ is of via VR, dat is een persoonlijke keuze.

Zorg op maat is dus echt een blijvertje en zo ook ‘patient included decision making’. De patiënt heeft het meer dan ooit te voren voor het zeggen en alles kan. Gegevens over de behandeling hoeft de mondhygiënist niet met de tandarts te delen. Nee, het gehele (para)medische dossier is nu echt van de patiënt. Oh en privacy? Dat is zooooo 2017!

“Spelers als Google en Nike gaan de gezondheidszorg op z’n kop zetten”
Onlangs schreef Bob de Wit, professor Strategic Leadership Nyenrode Business University, een blog op Zorgvisie waarin hij aangeeft:

“De medisch-technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat preventie van zorg komende decennia een enorme vlucht gaat nemen. Nieuwe tech-spelers als Google en Nike gaan de gezondheidszorg op hun kop zetten.”

Volgens De Wit is de strategie van grote technologische bedrijven gericht op preventie, niet op de cure en de care in de zorg. Deze bedrijven verzamelen veel informatie over de gezondheid van mensen via smart devices die bijvoorbeeld iemands conditie meten. Op basis van Big Data kunnen zij zo voorspellingen doen en adviezen geven. “Dan krijg je een melding dat het tijd is om te bewegen of een waarschuwing wanneer je hart slechter functioneert.”

‘In 2025 heeft u geen arts meer nodig’
De Wit vindt dat de gevolgen van de gevolgen van de digitale revolutie zwaar worden onderschat. “Ik had laatst een bijeenkomst met chirurgen. Ze denken dat ze onvervangbaar zijn. Maar het duurt niet lang meer voordat de operatierobots beter opereren, zeker bij de standaardoperaties. Die robots verbeteren zichzelf met zelflerende algoritmes. Het werk van chirurgen gaat veel meer lijken op dat van piloten. Die stellen aan het begin van de vlucht wat knopjes in en het vliegtuig vliegt zichzelf naar een bestemming.” Ook in care krijgen robots een grotere rol volgens De Wit. Er komen apps die databases met diagnoses met elkaar verbinden.

“Daar kan geen huisarts tegenop. In 2025 heeft u geen arts meer nodig.”

Bron:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Markttrends, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
wortelkanaalvulling

Wat weten we over wortelkanaalvulling en slagingspercentages?

Het doel van een wortelkanaalvulling is het voorkomen van lekkage en het insluiten van achtergebleven bacteriën. De volgende factoren zijn gerelateerd aan een hoger slagingspercentage:

– De kanalen moeten compact gevuld zijn, er mogen geen ‘gaten’ aanwezig zijn in de wortelkanaalvulling.
– Vullen voorbij de restrictie maakt een goede apicale afsluiting onzeker. Een beetje doorgeperste sealer kan daarentegen geen kwaad.
– Een goede coronale afsluiting is vereist om lekkage te voorkomen.

Wat weten we over wortelkanaalvullingen?

  • Vultechnieken
    Er zijn veel verschillende vultechnieken. Er is echter nooit aangetoond dat de ene vultechniek beter is dan de andere.
  • Guttaperchastift
    Voordat de guttaperchastift geplaatst wordt moet er gecontroleerd worden of de guttaperchastift apicaal goed vastzit om doorpersen van het vulmateriaal te voorkomen.
  • Locatie van sealer
    Bij voorkeur bevindt de sealer zich tussen de guttapercha en dentinewand omdat sealer zich hecht aan dentine en guttapercha doet dat niet. Bij warme vultechnieken is de kans groter dat de guttapercha zich mengt met de sealer en hierdoor kan een goede hechting aan dentine niet gegarandeerd worden.
  • Dynamische stabiele sealer
    Het is aan te raden om een dynamische stabiele sealer te gebruiken (bijvoorbeeld AH26).
  • Coronale afsluiting
    Uit onderzoek blijkt dat bij een coronale afsluiting (adhesieve plug) van de guttapercha er minder periapicale onsteking optreedt. Voorheen werd hier vaak vitrebond voor gebruikt, tegenwoordig heeft SDR de voorkeur omdat de kans op luchtbellen minder groot is.

 Kasper Veenstra, tandarts, Centrum voor Mondzorgkunde,  UMCG

Verslag door Marieke Filius, onderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van Kasper Veenstra tijdens de cursus Endodontologie van het Wenckebach instituut.

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z