orthodontist - Beugel

3.000 euro boete inspectie bij verkeerd titelgebruik orthodontist

Nieuwsuur besteedde op 22 juni aandacht aan verkeerd gebruik van de titel orthodontist door tandartsen. “Bij de eerste overtreding geven wij gelijk een boete van rond de 3.000 euro”, zegt IGZ hoofdinspecteur Hans Schoo in een video op de website van Nieuwsuur.

Boete van rond 3.000 euro
De website het programma toont een video waarin Schroo zegt: “De verschillende tandartsengroeperingen hebben afgesproken dat ze niet meer de titels gaan gebruiken. Dat hebben ze op 31 januari besloten. We hebben ze tot 1 juli de tijd gegeven om dat ook daadwerkelijk op hun website aan te passen. Als we daarna meldingen krijgen van patiënten dat dat niet aangepast is, dan gaan wij kijken. En bij de eerste overtreding geven wij gelijk een boete van rond de 3.000 euro.” En als ze volhouden? “Dan krijgen ze nog een keer een boete en dan een dubbel bedrag, dus ruim 6.000 euro. En als ze echt volhouden dan gaan we aangifte doen bij het openbaar ministerie.”

Bekijk de uitzending van Nieuwsuur
Fragment begint bij 26:67 uur

Tandarts voor orthodontie
Eind januari besloten de beroepsverenigingen ANT, KMT, de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten en de Orthodontische Vereniging van Algemeen Practici dat tandartsen die zich hebben verdiept in beugelbehandelingen zich voortaan ‘tandarts voor orthodontie’ mogen noemen. Hierbij zullen titels als beugelspecialist, tandarts-orthodontist en orthodontoloog in het verleden worden gelaten.

Steekproef consumentenbond
De consumentenbond maakte in maart van dit jaar de resultaten van een steekproef bekend. Hieruit bleek dat het aantal praktijken dat de naam van orthodontist onterecht draagt ruim 50 bedroeg.  Volgens Nieuwsuur zou nieuw onderzoek van de Consumentenbond aangeven dat 64 tandartsen zich nog steeds orthodontist noemen.

Video
Peter Lamark, voorzitter van de OVAP (Orthodontistische Vereniging van Algemeen Practici), wilde geen toelichting geven aan Nieuwsuur. “De gevoeligheid en nuances over dit onderwerp kunnen ons inziens niet in een kort interview of nieuwsitem voor het publiek duidelijk worden gemaakt”, liet hij aan het nieuwsprogramma weten. “Wij laten binnenkort zelf een film maken.” Op de OVAP-website kunnen consumenten een uitleg vinden over het verschil tussen een tandarts en orthodontist.

Bron:
Nieuwsuur

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Orthodontie voorlichtingstour

Orthodontie-voorlichtingstour in Den Haag

Vandaag startte de ‘De Krocky Tour’, een orthodontie-voorlichtingstour op internationale basisscholen in Den Haag.
De tour is een initiatief van orthodontistenpraktijk Smile Designer Den Haag.

Krocky Tour
De basisschoolleerlingen van de Internationale School in Kijkduin luisterde aandachtig naar alle do’s en don’ts rondom hun gebit. Ook was er ruimte voor vragen en kregen alle leerlingen na afloop een gebitsonderhoudpakket. Het uiteindelijke doel is de kinderen handvatten te bieden om te voorkomen dat ze later een beugel nodig hebben. De naam ‘Krocky Tour’ is afkomstig van de Duitse cartoon ‘Krocky de krokodil’, die in Duitsland het boegbeeld is van gebitsonderhoud-voorlichting op de basisschool. Smile Designer Den Haag brengt de Krocky-bus van Duitsland naar hier en toert daarmee van 26 t/m 30 juni langs langs vijf internationale basisscholen in Den Haag.

Het belang van orthodontie-voorlichting
Dr. Christina von Massow, initiatiefnemer en eigenaar orthodontistenpraktijk Smile Designer Den Haag, onderstreept het belang van de voorlichtingstour: “De voorlichtingstour is in het leven geroepen door Duitse Professor Hinz. Hij ondervond dat de meeste kinderen, die een beugel nodig hebben, tot op latere leeftijd duimen. Dit bracht de Duitse orthodontisten vereniging op het idee om kinderen te informeren over hoe je kan voorkomen dat je een beugel nodig hebt. In mijn praktijk in Den Haag merkte ik dat jonge kinderen vaak niet goed weten hoe zij zelf hun gebit goed moeten onderhouden, vandaar het idee om deze tour naar Nederland te halen en kinderen op een speelse wijze te informeren!” aldus Christina von Massow.

Programma ‘Krocky Tour’

  • Maandag 26 juni: 10:00 – 14:00 bij de Internationale School
    Adres: Wijndaelerduin, Kijkduin
  • Dinsdag 27 juni: 09:00 – 12:30 bij de British School
    Adres: Diamanthors 16, Den Haag
  • Woensdag 28 juni: 09:00 – 12:30 bij de British School
    Adres: Vlaskamp 19, Den Haag
  • Donderdag 29 juni: 08:00 – 12.30 bij de Duitse School
    Adres: Van Bleiswijkstraat 125, Den Haag
  • Vrijdag 30 juni: 09:00 – 14.30 bij de British School
    Adres: Vrouw Avenweg 640, Den Haag

orthodontie voorlichtings tour

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tandartspraktijken op instagram

Mooie tandartspraktijken op Instagram

Social media zijn bij uitstek middelen die gebruikt kunnen worden om eens wat extra aandacht te brengen aan onderbelichte onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de inrichting van een tandartspraktijk.

Samenwerkende Tandartsen maakte hier bijvoorbeeld al gebruik van en plaatste onder andere foto’s van een van hun praktijken in Nijmegen en in Dalfsen. Zo kunnen potentiële patiënten alvast een kijkje nemen in de praktijk en krijgt de mooie inrichting de verdiende aandacht!
tandartspraktijken op instagramtandartspraktijken op instagram

tandartspraktijken op instagram
Bron:
Instagram
Instagram

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Praktijkinrichting
mondzorg

Bijzonder in het kwadraat: mondzorg bij patiënten met afwijkingen

Liesbeth Clerx sprak over haar werk met bijzondere patiënten. Zij is mondhygiënist in een Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT). “Wees niet terughoudend in de behandeling van patiënten met aangeboren en verworven afwijkingen. Zij hebben ook recht op zorg van hoge kwaliteit.”

Taken
Clerx werkt met veel collega’s samen, waaronder ook psychologen. CBT-patiënten krijgen als eerste een intake, waaronder bij volwassenen een psychologische screening. Bij angstige kinderen en volwassenen volgt een gewenningstraject. Clerx liet een filmpje zien waarbij ze uitlegde dat je niet zomaar een mondhygiënist bent als je in een CBT werkt. In het filmpje kreeg ze een hele dikke knuffel van haar verstandelijk beperkte patiënt. “Je moet veel luisteren, braaksel opruimen, epileren van een intra-oraal huidtransplantaat ….”, vertelde Clerx aan een zaal die zich verbaasde over de foto’s.

Tot haar taken behoren verder het participeren bij de intake – soms samen met de psycholoog –, het geven van naaldexposure bij een fobie, sealen, kleine restauraties en afdrukken maken, mondfoto’s maken, diagnosticeren en het – in overleg – bepalen van het behandelplan.

Divers
Haar patiënten zijn ook divers: patiënten met schisis, oncologische patiënten, patiënten met oligodontie, patiënten met een verhoogd kokhalsreflex, patiënten die last hebben van mondbranden en nog veel meer.

Tips bij kokhalsreflex
Over het kokhalsreflex vertelde ze meer, want veel mondhygiënisten wilden hier tips over. Het kokhalzen kan al voorkomen bij het zien van een tandenborstel of witte kleding. Anatomisch is er niks aan de hand bij de patiënten.

Mondhygiënisten kunnen deze mensen helpen door ze in een gewenningstraject te begeleiden bij de  buikademhaling. Soms gaat de behandeling beter door wat zout (zoute tandpasta) op de tong aan te brengen. In de stoel zou de behandelaar de patiënt kunnen vragen om spieren aan te spannen en dan weer los te laten.

Terughoudend
Als take-home-message gaf Clerx mee: “Wees niet terughoudend in de behandeling van patiënten met aangeboren en verworven afwijkingen. Zij hebben ook recht op een hoge kwaliteit van zorg. Maar let in het algemeen ook op je onderbuikgevoel bij het behandelen van patiënten.” Zo zou je mensen met psychiatrische problematiek kunnen tegenkomen in je praktijk. “Ontwikkel je onderbuikgevoel en wees dan juist wel terughoudend met invasieve behandelingen.”

Liesbeth Clerx is NVM-mondhygiënist, lid vakgroep Intramurale Zorgverlening en werkzaam op de afdeling Centrum Bijzondere Tandheelkunde Radboudumc Nijmegen.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing van Liesbeth Clerx tijdens het NVM-voorjaarscongres. www.mondhygienisten.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Producten
Omgaan met weerstand bij de patiënt

Omgaan met weerstand bij de patiënt

Weerstand: iedereen maakt dit weleens mee. Zo kent iedereen wel die stagiaire die geen sprankje enthousiasme toont. Of de patiënt die kenbaar maakt echt geen tandenstokers te willen gebruiken. Hoe gaat u om met de verschillende soorten weerstand?

Soorten
Er zijn twee verschillende soorten weerstand, namelijk actieve en passieve weerstand. Bij actieve weerstand komt er iemand naar u toe met een vraag of met boosheid. Dit is eenvoudig te tackelen omdat u dan niet eruit hoeft te ‘trekken’ waar iemand precies mee zit. Passieve weerstand is als iemand niet mee doet, zich afsluit. Deze persoon kan heel luchtig doen. Dit kan irriterend werken. Waarom doet zo iemand dat? Het kan zelfprotectie zijn: Want als het dan niet lukt, dan is het logisch en is het geen gebrek aan slimmigheid of iets dergelijks. Het kan dus onzekerheid zijn als iemand niet gemotiveerd lijkt.

Actieve weerstand
Als iemand actief weerstand biedt, geeft dit vaak een emotionele reactie bij de ontvanger van de weerstand. Dit kan variëren van schrikken, tot zich onzeker gaan voelen, tot het minder leuk gaan vinden. Het grijpt u naar de keel. Er gebeurt vaak lichamelijk veel met u. Bijvoorbeeld dat uw handen gaan trillen of dat u rood wordt.

Een tip hierbij is, dat u beter vanuit uw rol kunt reageren dan vanuit uw eigen persoon. Want dan raakt het u een stuk minder: het voelt niet als een persoonlijke aanval. Dus zorg dat u in uw rol blijft. Mocht u toch een lichamelijke reactie of emotie voelen, wendt u zich dan heel even af. Probeer rustig te worden. U mag best eventjes stil zijn. Pak bijvoorbeeld even een glas water om u zich te herpakken en een passende reactie te bedenken. U kunt ook vragen aan de ander stellen zodat u bedenktijd krijgt.

Omarm actieve weerstand, want dan behoudt u uw professionele rol. Mocht u angst voelen, probeer dan niet te vluchten maar toon juist lef. Dit doet u door stevig op de grond te gaan staan en goed vanuit uw buik adem te halen. Laat uw gevoel los en neem uw rol weer aan.

Passieve weerstand
Als de weerstand passief is, probeer hem/haar er dan actief bij te betrekken. Ook dit kunt u door vragen te stellen doen. Staat u voor een groep, dan kunt u op een later tijdstip diegene die passieve weerstand vertoont even apart te nemen voor een gesprekje.

Een valkuil is om meteen een oplossing aan te dragen. Bijvoorbeeld: Uw patiënt zegt: “Dat gefriemel is niks voor mij, ik ga niet flossen.” Zeg dan niet: “Dan kunt u een waterflosser gebruiken.” Beter is om uw eigen oplossing even los te laten en eerst goed contact te leggen. Laat merken dat het oké is dat diegene die weerstand biedt dit zegt. Laat merken dat u luistert door de zin te herhalen en door te vragen wat in de lijn ligt van deze stelling. Bijvoorbeeld: “Dat gefriemel is niks voor u, u gaat niet flossen. Wat is precies het probleem? Denkt u dat het u niet gaat lukken?” Dus u vraagt door in andermans spoor, niet in uw eigen straatje. Laat de ander maar even van zich af klagen. Ga er even in mee en zeg daarna pas wat u ervan vindt, wat u belangrijk vindt.

Hierna spreekt u af wat het plan wordt. Bijvoorbeeld: “Ik vind het wel belangrijk dat u tussen uw tanden schoonmaakt om de ontsteking te bestrijden. Zonder deze reiniging gaat de ontsteking onmogelijk weg. Ik stel voor dat ik u een flosstechniek laat zien die vrij eenvoudig is. Mocht dit echt niet lukken, dan kan ik samen met u bekijken wat er voor u wel werkt. Lijkt u dat wat?” Zo kunt u op een nette manier samenkomen zonder dat de patiënt zich gepasseerd voelt.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO van de training Omgaan met weerstand, door Willeke van Essen voor Edin Dental Academy.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Samenwerken, Thema A-Z
online reputatie

Het belang en het beschermen van uw online reputatie

Uw online reputatie is vandaag de dag van groots belang. De praktijken met de meeste klachten krijgen deze niet vanwege hun slechte behandelingen, maar simpelweg vanwege slechte communicatie.

Klachten zijn altijd vervelend, en soms is het lastig om hier direct juist op te reageren – vooral als het om negatieve online berichten gaat. Deze berichten zijn meestal openbaar zichtbaar, wat de situatie gelijk ingewikkelder maakt. Een goede oplossing is om te zorgen dat de verdere conversatie zoveel mogelijk privé plaats vindt.

Een antwoord als: ‘Het spijt ons zeer dat u deze negatieve ervaring heeft met ons service. Kunnen we u bellen om dit verder te bespreken en kijken hoe we dit op kunnen lossen?’ kan hierbij goed van pas komen. Hierdoor zien ook buitenstaanders dat de klacht serieus wordt genomen.

Succesfactoren voor online klachten
Uit een enquête van TNS NIPO blijkt dat op slechts 38% van de online klanten wordt gereageerd. Ook hebben zij drie succesfactoren gevonden die komen kijken bij het reageren op online klachten, namelijk:

  • De snelheid van een reactie
  • De kwaliteit van de oplossing
  • Op welke manier het antwoord wordt gegeven

Reputatie behouden
Door zowel snel te reageren, het liefst in een privé gesprek, en een goede oplossing te geven wordt voorkomen dat de indiener van de klacht mogelijk slechte verhalen kan verspreiden en dat de goede reputatie kan worden behouden. Elke praktijk krijgt te maken met klachten, en dit is niet per sé wat slechts – zolang de reactie maar goed is.

Bron:
Dentistry.co.uk

Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis
Vooroordelen in de mondzorgpraktijk

Vooroordelen in de mondzorgpraktijk

Misschien wel een van de grootste fouten die een mondzorgprofessional kan maken, is het beoordelen van een klant op basis van uiterlijk, afkomst of manier van praten. Dit kan vele consequenties met zich meebrengen.

Het hebben van zulke vooroordelen mag dan misschien onschuldig lijken, het kan wel degelijk vele consequenties met zich meebrengen, aldus Ashley Latter. Deze Brit helpt tandartsen en hun teams om hun communicatie en verkoopvaardigheden te verbeteren.

Consequenties
Vooroordelen kunnen misbeoordelingen van klanten met zich meebrengen, wat niet alleen duizenden euro’s en kansen kan schelen, maar ook ervoor kan zorgen dat niet alleen het potentieel van de tandarts niet volledig wordt benut, maar ook dat de dromen van de klant niet kunnen worden waargemaakt.

Kosten versus behandeling
Denk hierbij aan een voorbeeld waarbij een klant komt om te kijken naar mogelijke behandelopties, waarbij de tandarts er vanuit gaat (door bepaalde vooroordelen) dat prijs per definitie de doorslaggevende factor zal zijn. De tandarts gaat helemaal op in de prijs, waarna de potentiële klant de ruimte weer verlaat zonder een enkel idee wat er aan het probleem kan worden gedaan.

Diagnose eerst
Om zeker te weten dat dit u als tandarts of mondhygiënist niet overkomt, is een ding belangrijk om te onthouden:

Schrijf nooit wat voor, voordat het beeld van het probleem, het doel en de wil van de klant volkomen duidelijk zijn. Dan kan er nog weinig misgaan.

Bron:
Dentistry, Ashley Latter

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kaakmodel

Kaakmodel effectiever voor poetsinstructie dan video

Recentelijk onderzoek toont aan dat een kaakmodel een effectiever model is om kinderen te leren poetsen dan een instructievideo.

 Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door een groep onderzoekers in Saudi-Arabië. Ondanks het belang van kinderen goed aanleren hoe je moet poetsen is er tot nu toe nog weinig onderzoek gedaan naar welke technieken het beste werken. Fouad Saad Al-dinhaky Salama, leider van het onderzoek, zei er het volgende over:

“Er is behoefte aan studies die kijken naar de effectiviteit van tools voor het aanleren van tandenpoetsen in relatie tot tandplak.”

In dit onderzoek werd er gekeken naar het verschil in effect tussen het gebruik van een instructievideo op een Ipad en een traditionele instructie met behulp van een kaakmodel, op de mate van tandplaque bij de kinderen. In totaal deden 100 kinderen mee aan het onderzoek welke onderverdeeld werden in twee groepen. De mate van tandplak werd zowel voor als na de instructie gemeten om de effectiviteit te bepalen.

Resultaten
De onderzoekers vonden een significant verschil tussen de twee groepen. De groep die de traditionele instructie had gekregen had gemiddeld een ruim 6% grotere afname van tandplaque dan de groep die de instructie via de tablet had gekregen.

Conclusie
De traditionele instructie met behulp van een kaak model werkt effectiever tegen het tegengaan van tandplaque bij kinderen. Echter is er nog ruimte voor verder onderzoek waarbij ook gekeken wordt naar effecten over een langere periode.

Bron:
European Journal of Paediatric Dentistry: 2016, 17 (4): 327-331

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Nederlands-Arabisch

Nieuwe Nederlands-Arabische website over gezondheidszorg

Sinds 1 april 2017 is er speciaal voor Arabisch sprekenden een tweetalige website online over gezondheidszorg in Nederland: Gezondinnederland.info. Allerhande informatie over gezondheid en (mond)zorg in Nederland is hierop te vinden.

Initiatief van GGD en Pharos
De website is een initiatief van GGD regio Utrecht en Pharos. Samen met de Facebookpagina Syriërs Gezond heeft de website als doel Syriërs wegwijs te maken in zorgland Nederland. Op de Facebookpagina wordt door een team van Syrische zorgprofessionals samen met Nederlandse professionals algemene informatie gegeven over gezondheid en zorg in Nederland in de vorm van korte filmpjes, infographics, animaties en ander voorlichtingsmateriaal.

Op de website is alle informatie van de Facebookpagina op onderwerp gerangschikt. Alle berichten zijn zowel in het Arabisch als in het Nederlands weergegeven.

Inhoud
De website gaat over de gezondheidszorg in Nederland en besteedt ook enkele pagina’s aan mondzorg bij volwassenen en kinderen. Het geeft algemene, beknopte informatie over een aantal onderwerpen, zoals tandartsbezoek, gebruik van fluoride, angst voor de tandarts en bleken van tanden. Ook staan er verschillende video’s op de website, waaronder een over ‘bij de tandarts’.

Arabisch sprekende patiënten
Gezondinnederland.info is een goede manier voor Arabisch sprekende asielzoekers om meer te weten te komen over de (mond)zorg in Nederland. Dus heeft u Arabisch sprekende patiënten in uw praktijk, verwijs ze dan naar deze nieuwe, tweetalige website!

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
digitale communicatie - telefoon

Digitale communicatie naar uw patiënt

De komst van nieuwe media heeft ervoor gezorgd dat we op een andere manier met elkaar communiceren. Ze bieden u als tandheelkundig professional nieuwe mogelijkheden voor communicatie met uw patiënt. Welke vormen van digitale communicatie kunt u gebruiken en hoe zet u dit effectief in?

digitale communicatie patient

  • Digitieners
    De digitieners zijn trendsetters op het gebied van sociale media. Ze zijn veelal op WhatsApp maar vaak ook wel te verleiden met een Wifi hotspot. De Kok opperde als idee dat u patiënten een Wifi hotspot aanbiedt in uw wachtkamer waarbij de gebruiker uw Facebookpagina eerst moet liken om toegang tot de hotspot te krijgen.
  • Millenials
    Millenials, ook wel generatie Y genoemd, zijn tussen de 15 en 35 jaar.
    Millenials gebruiken voornamelijk WhatsApp en Spotify.
    U kunt hen bijvoorbeeld informatie geven over welke tandenborstel zij het beste kunnen kiezen.
  • Generatie X
    Dit is de generatie die geboren is tussen 1961 en 1980, dus na de babyboomers.
    Generatie X gebruikt veelal Youtube. Om deze groep goed te bereiken zou u bijvoorbeeld een instructievideo kunnen plaatsen op Youtube of een vragenuurtje organiseren op Facebook.
  • Babyboomers
    Met deze veelgehoorde term wordt de geboortegolf aangeduid in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Onder de babyboomers kunnen we grofweg de mensen scharen die geboren zijn in de jaren 1945-1955. Aangezien deze doelgroep vooral actief is op Facebook zou u een vragenuurtje kunnen houden via Facebook of u plaatst een Ipad op de balie van uw praktijk en vraagt patiënten of ze tijd hebben om feedback te geven. Deze doelgroep heeft tenslotte meer vrije tijd en zal sneller de moeite nemen om deze feedback te even.

Misvattingen
Een veel gehoorde misvatting is dat social media aanwezigheid te veel tijd en/of geld kost. De meeste kanalen zijn echter kosteloos toegankelijk en volgens De Kok kun je met gemiddeld twee uur per week al veel bereiken op social media.

Een andere misvatting is dat sommige praktijken aangeven dat zij al voldoende patiënten hebben. Dit is echter geen bezwaar. Bij aanwezigheid op social media gaat het niet alleen om werving van nieuwe klanten maar ook om de tevredenheid van je huidige klanten.

Mondzorgprofessionals denken ook vaak dat niemand zit te wachten op een bericht van de tandarts. Daarop zegt Bas: “NIVEA”. Oftewel: Niet Invullen Voor Een Ander. Waarom zou een bericht van je eigen tandartspraktijk – bijvoorbeeld over een nieuwe medewerker of over een verbouwing van de praktijk – niet interessant zijn?

Tenslotte denken sommigen dat je iedere dag via social media moet communiceren. Dat hoeft zeker niet, zolang het maar wel consequent gebeurt gedurende het jaar. Bijvoorbeeld wekelijks een bericht plaatsen.

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie over expertise op Facebook: tips van een praktijk voor de patiënt

 

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie over bereikbaarheid op Facebook

 

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie persoonlijk op Facebook

Tips voor social media

De Kok gaf enkele tips voor aanwezigheid op social media.

  •  Het is belangrijk om relevant te blijven op social media
  • Boodschappen kort en bondig te houden
  • Regelmatig – dus eens per week – gedurende het gehele jaar door te communiceren
  • Vooral professioneel te blijven
  • Niet in één richting te communiceren
  • Geen commerciële of zakelijke berichten te plaatsen
  • Geen privé foto’s te plaatsen
  • Zeker geen inactiviteit laten zien
  • Creatief te zijn

digitale communicatie patient

Bas de Kok is Digital Consultant bij mediabureau Universal Media en werkt al 10 jaar in de online media industrie. Binnen UM geeft Bas strategisch online advies aan klanten als Dr. Oetker, Praxis, ESSO en Coca Cola. Daarvoor was hij werkzaam als digital consultant bij Ster en KPN. Voor de Educa club van Excent heeft Bas gedurende 3 jaar lezingen gegeven over de toepasbaarheid van social media binnen de tandheelkunde. Tijdens dit congres laat Bas zien hoe je digitale communicatie toepast binnen de tandartspraktijk.

 Verslag door tandarts Daniel Joffe, voor dental INFO van de lezing van Bas de Kok tijdens het congres Digitaal in de tandartspraktijk van Bureau Kalker

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
behandelplan

Hoe verkoopt u een behandelplan? Zeven tips

Om een behandelplan te verkopen, is het belangrijk dat de patiënt waarde hecht aan het plan. Of het financieel haalbaar is voor de patiënt is een ander verhaal. Belangrijk is vooral dat de patiënt de behandeling gaat overwegen.

De Amerikaanse Tandheelkundig adviseur Kevin Tighe geeft enkele tips om ervoor te zorgen dat de patiënt uiteindelijk voor een optimale oplossing kiest.

Zeven tips

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in uw patiënten. Mensen stellen het op prijs als je oprecht belangstelling voor hen toont. Denk steeds terug aan de kern van uw vak: met tandheelkundige zorg wilt u mensen helpen.
  2. Als u het behandelplan wilt bespreken, is het belangrijk dat u eerst uitlegt wat de behandeling precies inhoudt en waarvoor het nodig is voordat u over de kosten begint.
  3. Ga er niet van uit dat uw patiënt voldoende kennis heeft over algemene mondgezondheid. Gebruik daarom niet teveel medische termen wanneer u het behandelplan overlegt.
  4. Maak met een intra-orale camera foto’s van een tand of kies, gebruik modellen en maak tekeningen om de patiënt zo goed mogelijk uit te leggen waarom een behandeling nodig is.
  5. Vermijd vragen die beantwoord kunnen worden met “ja” of “nee”, zoals “Begrijp je?”. Patiënten zijn geneigd dan “ja” te zeggen, ook als ze het niet (volledig) begrijpen. Probeer via open vragen er achter te komen of de patiënt het belang van een behandeling inziet.
  6. Probeer goed naar uw patiënt te luisteren. Hoe meer de patiënt de gelegenheid krijgt om te praten, hoe groter de kans is dat het behandelplan geaccepteerd wordt.
  7. Maak vergelijkingen tijdens uw uitleg. Zo kunt u bijvoorbeeld gebitsonderhoud vergelijken met het onderhouden van een auto of huis. Of de behandeling van parodontitis met een wond: een pleister is niet genoeg.
  8. Zorg ervoor dat uw patiënt begrijpt wat de consequenties zijn als hij of zij ervoor kiest om geen behandeling te ondergaan.

Bron:
DentistryIQ.com

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
TolkentelefoonApp

Makkelijker communiceren door TolkentelefoonApp voor de zorg

Onlangs heeft het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) de TolkentelefoonApp gelanceerd voor de zorgsector. Het doel van deze app is om communicatie tussen zorgverlener en patiënt vele malen makkelijker te maken.

Het inschakelen van een tolk
Uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) is gebleken dat zorgverleners het bij 16% van hun klanten als noodzakelijk zien om een tolk in te schakelen. Dit gebeurt echter slechts in 5% van de gevallen. Om die reden bedacht TVcN de TolkentelefoonApp.

Het belang van goede communicatie
Guido Vroman, Manager Business Development & Sales bij TVcN: ‘In de zorgverlening is een goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener één van de basisvoorwaarden voor het leveren van de juiste zorg en in sommige gevallen zelfs van zeer groot belang.’

Juiste diagnose en zorgvraag
In veel gevallen is een professionele tolk noodzakelijk om de juiste diagnostiek en hulp te kunnen geven bij anderstalige patiënten. Vroman: ‘Enerzijds moet de zorgverlener de juiste diagnose en zorgvraag kunnen vaststellen, en anderzijds moet de patiënt kunnen begrijpen hoe de behandeling eruit ziet.’ Daarnaast kan het extra zorgverbruik met zich meenemen op het moment dat er geen tolk wordt ingeschakeld, terwijl dit eigenlijk wel nodig zou zijn.

De juiste tolk binnen 60 seconden
Via de TolkentelefoonApp kan er binnen 60 seconden de juiste tolk, voor welke taal dan ook, aan de lijn worden gekregen, 24 uur per dag en 7 dagen in de week. De app is gratis en beschikbaar voor Android, iOS en Windows. TVcN hoopt het inschakelen van een tolk op deze manier een stuk laagdrempeliger te maken.

Bron:
TVcN

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Toothcamp

Toothcamp vindt dit jaar plaats op 23 en 28 maart

Toothcamp is een jaarlijks evenement wat in het teken staat van het informeren en stimuleren van mondgezondheid bij kinderen. Dit jaar vindt het evenement plaats op 23 en 28 maart.

Promotie mondgezondheid
Het evenement is met name gericht op kinderen uit groep 8 en is gratis dus alle scholen kunnen hier langskomen met de groep 8-ers. Dit jaar vindt het evenement plaats op twee plekken in het land: op 23 maart in de RAI in Amsterdam en op 28 maart in de Brabanthallen Den Bosch. Het programma is gevuld met allerlei activiteiten waaronder scheikunde proefjes, spelletjes en theater. Initiatiefneemster Ira van Eelen wil door middel van beeld, muziek en humor het belang van mondgezondheid op een leuke manier onder de aandacht brengen. Ook heeft ze in samenwerking met de World Oral Health Day op 20 maart een maskeractie opgezet.

Bijdrage leveren
Er is een flyer beschikbaar die gebruikt kan worden als promotiemateriaal in de praktijk. Ook zijn er via de website voldoende mogelijkheden te vinden hoe je op andere manieren kunt bijdragen aan dit bijzondere initiatief, er zijn bijvoorbeeld tandartsen nodig maar ook creatieve ideeën zijn welkom.

Bron:
Toothcamp.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
Mondverzorging: de evolutie en het verschil tussen mannen en vrouwen

Mondverzorging: de evolutie en het verschil tussen mannen en vrouwen

De mens is de enige diersoort die niet zonder dagelijkse mondverzorging kan. Dat vereist gewoontegedrag wat moeilijk aan te leren en vol te houden is. Wat hierbij goed werkt is het wijzen op de sociale gevolgen van een ongezonde mond. Vrouwen zijn meer dan mannen alert op een slechte adem. Ook wijzen zij een potentiële partner af wanneer deze uit zijn mond ruikt.

Evolutie
Het gebit is het meest robuuste onderdeel van het lichaam. Fossielen van tanden en kiezen zijn heel belangrijk voor inzicht in de evolutie van de mens. De hoektanden vallen op in de evolutie want die werden al heel snel veel kleiner. Dat wijst waarschijnlijk op vermindering van agressieve competitie tussen mannen.

Samenwerking tussen mannen werd steeds belangrijker om roofdieren te weren en om te jagen. De ontwikkeling ging van promiscuïteit naar paarvorming waarbij mannen betrokken raakten bij de ouderlijke zorg. Daarbij werd de juiste partnerkeuze belangrijker en werd er meer gelet op goede genen en gezondheid. Voorheen draaide het enkel om seks en dus om ‘scoren’. “Sommige mannen doen dit nog steeds en kunnen hiermee ver komen, zoals we bij zagen bij de verkiezing van Trump”, grapte Buunk.

Afname van variëteit in mondbacterieën
Om de gezondheid van een ander te bepalen is het heel zinvol af te gaan op het gebit en dat heeft alles te maken met het robuuste karakter van het gebit. Ook de verandering van voedselinname had invloed op het gebit. Er is een afname van de variëteit in mondbacteriën en dat betekent dat de mond nu minder in staat is om allerlei ziektes tegen te houden dan de mond van onze voorouders. De hedendaagse mens heeft ook meer onregelmatigheden en crowding in het gebit. Door al deze veranderingen heeft de mond steeds meer structurele zorg nodig. Volgens Buunk is onze mond steeds lelijker geworden. Gelukkig zijn er wel allerlei tandheelkundige beroepen om de mond te verfraaien.

Buunk denkt dat er een aangeboren evolutionair bepaalde neiging is om te letten op de kwaliteit van het gebit van een ander. Het vreemde is dat er erg veel onderzoeken zijn gedaan naar partnerkeuze maar dat er hierbij vrijwel geen aandacht besteed is aan de mond.

Beoordeling gebit

Er is onderzoek gedaan naar tanden waarbij iedere proefpersoon een foto van een man of een vrouw en hun gebit moest beoordelen. Op een foto was crowding, diastemen of een normale stand te zien en de foto’s varieerden tevens in  kleur: een natuurlijke kleur, een geel gebit of een gebleekt gebit. Het effect op de beoordeling van de aantrekkelijkheid werd gemeten. De normale stand werd in het algemeen het beste beoordeeld, de crowding wat minder en die met de diastemen als minste. Bovendien bleek dat de kleur heel belangrijk was. De natuurlijke kleur werd als meest aantrekkelijk beoordeeld, gebleekt iets minder aantrekkelijk en geel allerminst aantrekkelijk.

Dus mensen met diastemen en ook nog gele tanden doen het het slechtst op de liefdesmarkt.

Uit onderzoek blijkt verder dat vooral vrouwen op de mooiheid van hun gebit worden beoordeeld. Dat heeft er mee te maken dat voor mannen een vrouw eerder een potentiële partner is en voor vrouwen eerder een potentiële concurrent. Vrouwen kunnen onderling daarom buitengewoon venijnig zijn, terwijl mannen eerder sportief omgaan met hun onderlinge concurrentie.

Missende tanden
Het effect van het missen van een of enkele boventanden op de beoordeling van een persoon van het andere geslacht is heel groot. Een missende tand is al genoeg om uitgeschakeld te worden als potentiele partner.

“Investeer niet in een datingbureau maar in een implantaat bij het missen van een voortand”, aldus het verstandige advies van Buunk, wat grinnikend ter ore werd genomen.

Inschatten gezondheid
Ook schaalt men de gezondheid van iemand die een enkele tand of meer mist laag in. Vaak  denkt men ook dat iemand een stuk minder intelligent is als hij of zij een of meerdere voortanden mist. Ook is gebleken dat we iemand met een of meerdere missende voortanden soms minder vertrouwen.

Belang van mondgezondheid in sociale interactie
Buunk en zijn vrouw Yvonne Buunk-Werkhoven hebben onderzoek gedaan naar halitose bij 1466 volwassenen. Er werd onderzocht wat het belang is van de mondgezondheid bij afwijzing van een partner en het belang van de mondgezondheid in sociale interactie in het algemeen.

Wat zijn nu de meest afstotelijke dingen die bepalend zijn voor de partnerkeus? Het allerergste vinden we een vieze lichaamsgeur, ten tweede halitose en ten derde een lelijk gebit. Pas daarna komen smakeloze kleren, overgewicht, een onaantrekkelijk gezicht, een slecht figuur, een lage opleiding, weinig geld en een andere sociale achtergrond.

Angst voor afwijzing wegens halitose
Niet enkel jongeren vinden persoonlijke hygiëne belangrijk maar ouderen zeker ook. Ouderen zijn veel vaker van plan om hun gebit op de juiste wijze te verzorgen dan jongeren. Vrouwen zijn ten opzichte van mannen eenvoudiger te motiveren tot goede mondzelfzorg. De vrees om als partner afgewezen te worden op basis van de mondgeur is ook voor ouderen een goede motivator om hun gebit goed te verzorgen.

De angst om afgewezen te worden wegens halitose is behoorlijk aanwezig, sterker dan de angst om afgewezen te worden op basis van een slecht of lelijk gebit.

Wederom ligt deze angst bij ouderen het hoogst. Jongeren zijn zich wel het meest bewust ervan dat anderen letten op hun gebit en ze zijn bezorgd om sociale afwijzing wegens een slecht gebit, maar ze laten zich hierdoor niet leiden in hun keuze om hun gebit wel of niet goed te verzorgen.

Prof. dr. Abraham (Bram) P. Buunk is sociaal psycholoog en werd in 2005 benoemd tot Akademiehoogleraar namens de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Behalve honorair hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, is hij ook hoogleraar Sociale en Organisatiepsycholoog aan de University of Curaçao. Hij doet veel internationaal onderzoek en publiceerde over tal van toegepaste sociaal psychologische onderwerpen, waaronder succesvol ouder worden, kwaliteit van leven bij kankerpatiënten, partnerkeuze, jaloezie, huwelijksproblemen, burn-out en Aids-preventie. Hij richt zich nu primair op de evolutionaire benadering van menselijk gedrag. In 2010 verscheen zijn boek Oerdriften op de werkvloer en in 2014 Applying Social Psychology: From Problems to Solutions.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van prof. dr. A.P. Buunk tijdens het NVM-Philips pre-congres 2016.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Halitose (slechte adem), Kennis, Thema A-Z
Nieuwe patiënten voor uw praktijk

Meer nieuwe patiënten voor uw praktijk met deze gesprekstips

Wilt u meer nieuwe patiënten voor uw praktijk? Dat begint met de juiste communicatie tussen u en uw patiënten. Lees de tips voor een slim communicatieplan.

– Gebruik uw lichaamstaal
Zorg ervoor dat u en uw team achter uw behandelingen en producten staan. Dit beïnvloedt namelijk uw lichaamstaal en de toon van uw stem. Deze elementen maken meer dan 70% uit van uw communicatie. Een goed gesprek bestaat dus uit meer dan de juiste woorden.

– Wees voorbereid
Als uw patiënt vragen of twijfels heeft, is het belangrijk dat u daar op in kunt spelen. Maak daarom met uw team een lijst met:

  • Vragen die patiënten kunnen stellen
  • Bezwaren die patiënten zouden kunnen hebben
  • Vijf voordelen van uw praktijk
  • Vijf redenen waarom patiënten zich zouden moeten inschrijven bij uw praktijk

Gebruik deze lijst als geheugensteuntje.

– Stel de juiste vragen
Gebruik vragen, zoals:

  • Wat vindt u van de praktijk?
  • Als u tevreden bent, kunnen we u dan inschrijven bij onze praktijk?

Zeg niet: ‘Wilt u zich misschien inschrijven bij onze praktijk?’. De kans is groot dat de patiënt dan nee zegt. Zeg ook nooit: ‘U kunt er gerust even over nadenken’. Daarmee bedoelt u namelijk: schrijf u vandaag niet in.

– Oefen
Oefen het gesprek over inschrijven een paar keer, zo krijgt u er handigheid in.

– Andere communicatiemiddelen
Naast het gesprek in uw praktijk, kunt u ook andere communicatiemiddelen overwegen, zoals:

  • Website voor uw praktijk
  • Social media, zoals Twitter en Facebook
  • Folders over uw praktijk
  • Leesmateriaal in uw wachtkamer over uw praktijk
  • Posters in uw wachtkamer

Bron:
Irelands Dentalmagazine

 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Tandarts voor orthodontie: duidelijkheid in titelaanduiding

Tandarts voor orthodontie: duidelijkheid in titel

Beroepsverenigingen hebben gezamenlijk afgesproken dat er een duidelijke titelaanduiding zal komen voor tandartsen die ook beugelbehandelingen uitvoeren: tandarts voor orthodontie.

Verwarring bij patiënten
De beroepsverenigingen ANT, KMT, de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten en de Orthodontische Vereniging van Algemeen Practici hebben besloten dat tandartsen die zich hebben verdiept in beugelbehandelingen zich voortaan ‘tandarts voor orthodontie’ mogen noemen. Hierbij zullen titels als beugelspecialist, tandarts-orthodontist en orthodontoloog in het verleden worden gelaten.

Duidelijkheid
De voornaamste reden om de verandering door te voeren is omdat de verschillende titels in veel gevallen verwarring veroorzaken bij patiënten. Het is vaak niet duidelijk voor ze of ze met een tandarts of een specialist te maken hebben, wat volgens de verenigingen ongewenst is.

Naamgeving praktijken en titels
Ook zijn de verenigingen nog in overleg over betere regels voor naamgeving van praktijken en het gebruik van buitenlandse titels en graden. De gemaakte afspraken zullen de komende periode geïmplementeerd worden in het werkveld en ook gedeeld worden met de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Consumentenbond, de Nederlandse Zorgautoriteit en de Patiëntenfederatie Nederland.

Bron:
Ant-tandartsen
KNMT

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z
antibioticaresistentie

FDI ontwikkelt berichtgeving antibioticaresistentie

World Dental Federation (FDI) heeft samengewerkt met de World Health Organization (WHO) aan de ontwikkeling van vijf boodschappen over antibioticaresistentie. Deze boodschappen zijn verwerkt in een flyer voor de World Antibiotic Awareness Week 2016, die werd gehouden van 14 tot 20 november.

Checklist
De flyer bevat onder andere een checklist, bestaande uit vijf vragen, namelijk:

  1. Volgt u altijd de infectiepreventie en controleprotocollen?
  2. Schrijft u antibiotica slechts voor indien noodzakelijk, volgens de huidige richtlijnen?
  3. Bij het voorschrijven van antibiotica, vertelt u de patiënt hoe deze dit juist moet gebruiken en wat de gevaren zijn van misbruik?
  4. Vraagt u uw patiënten over hun voormalige en huidige gebruik van antibiotica?
  5. Vertelt u de patiënten over het voorkomen van infecties?

World Dental Congress 2016
Antibiotica resistentie is van groot belang voor de FDI en was daarom dan ook het onderwerp van een speciale hot topic-sessie tijdens het FDI World Dental Congress 2016 in Poznan. De sessie focuste op het minimaliseren van bacteriële resistentie gevaren bij patiënten, en het limiteren van het voorschrijven ervan indien niet noodzakelijk. Dr. Dan Meyer, adviseur voor het FDI Science Committee, en Prof. Michael Glick, van de University of Buffalo’s School of Dental Medicine, spraken tijdens het congres.

Globaal actieplan
Het aanpakken van antibiotica resistentie is van hoge prioriteit voor de WHO. Een globaal actieplan met de volgende vijf strategische objectieven werd ontwikkeld in 2015:

  1. Meer aandacht en begrip voor antibioticaresistentie
  2. Meer toezicht en onderzoek
  3. Minder gevallen van infecties
  4. Optimaal gebruik van antimicrobiële medicijnen
  5. Zorgen voor duurzame investeringen in het bestrijden van antibioticaresistentie

Bron:
FDI

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
3 tips voor patiënttevredenheid

3 tips voor patiënttevredenheid bij het plaatsen van implantaten

Het plaatsen van een implantaat lijkt soms vanzelfsprekend te zijn – doe het zo goed als maar kan en het resultaat zal perfect zijn. Sommige patiënten hebben echter een ander plaatje in gedachten, en een eigen weg volgen kan hierbij leiden tot minder tevredenheid. De volgende tips kunnen dit verhelpen:

  • Licht de patiënten in over wat gaat gebeuren

Als patiënten weten wat hen te wachten staat en wat de resultaten zullen zijn van implantaten zullen hun verwachtingen veel dichter bij de realiteit komen te liggen. Praat met de patiënt over wat ze willen en wat ze hopen als resultaat te zien – op deze manier liggen patiënt en tandarts veel sneller op een lijn. Naast de patiënten is het ook slim om het volledige team in te lichten over wat implantaten nu eigenlijk inhouden, om zo ook gelijk patiënten altijd goed te kunnen informeren. Daarnaast helpt dit ook met het aantrekken van nieuwe patiënten.

  • Wijs een implantaat coördinator aan

Eén vast contactpersoon kan van groot belang zijn bij het optimaliseren van communicatie met de klant en bij klanttevredenheid. Als klanten hun eerste informatie via de telefoon van dezelfde persoon horen als die uiteindelijk hun operatie uit zal voeren is de kans groot dat je elkaar goed leert kennen, dat de informatie beter overkomt en dat het gehele proces optimaal kan verlopen. Ook is op deze manier de kans groter dat de mond-op-mond reclame zijn werk zal doen.

  • Bereid goed voor op alle aspecten

De kans is groot dat als iemand bepaalde skills heeft, dat dit als ‘normaal’ wordt gezien – zoals het feit dat een tandarts in staat is om implantaten te plaatsen. Niks is echter minder waar. Sommige, misschien op het eerste gezicht niet zeer belangrijke, aspecten moeten hierbij echter goed worden voorbereid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een ‘customer journey’- de reis die de patiënt maakt vanaf het punt dat deze kennis maakt met de praktijk tot nazorg na de behandeling. Het duidelijk communiceren over de totale kosten is ook een aspect dat de patiënttevredenheid kan bevorderen, net zoals het direct helpen van patiënten.

Succesvol zijn in het plaatsen van implantaten vergt veel tijd en moeite. Het volgen van de eerder genoemde drie stappen kan hier echter goed bij helpen en verzekeren dat patiënten blij zijn met de service gedurende het hele proces.

Bron: Dr Bicuspid, artikel van Judd Boehme, tandarts bij Lemmon Valley Dental Group en tevens werkzaam bij the California Implant Institute, in de Verenigde Staten.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Bel Allard voor een bijzondere poetsinstructie

Bel Allard voor een bijzondere poetsinstructie

De kunstenaar Allard heeft een bijzonder initiatief ontwikkeld: als je naar een mobiel nummer belt en kiest voor 6 krijg je een bijzondere poetsinstructie.

Geest en mondverfrissend

Het concept is in augustus 2015 ontwikkeld door Allard, een kunstenaar bekend van Noorderzon Groningen. Hij zette op het Tschumipaviljoen in Groningen een bijzonder kunstwerk neer met daarin ballonnen die samen een mobiel nummer vormen. Later is dit ook wel bekend geworden als: Bel Allard. Voor updates kun je hem op Facebook volgen of via zijn site . Als je het mobiele nummer belt, krijg je of Allard zelf aan de lijn of een uitgebreid keuzemenu.

Speciale poetsinstructie
Er zijn verschillende opties waaronder een spiegeloefening of een mop maar als je voor zes kiest krijg je een speciale poetsinstructie. De instructie is dit jaar geüpdate naar een vernieuwde versie. Deze is samengesteld door Yvonne Buunk-Werkhoven, onderzoeker, mondhygiënist en psycholoog. Een uitgebreid stappenplan leid je door het proces om je tanden op de optimale manier te poetsen. Maar dat is nog niet alles, de instructie is ook nog eens geestverfrissend. Je wordt ook begeleid in een ademhalingsproces om tot rust te komen en helemaal zen te worden. Ze noemen het ook wel: mondfulness. Nieuwsgierig geworden? Bel zelf naar: 06-42280481. Het nummer is 24/7 bereikbaar.

Bron: Facebook

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tolktelefoon

Tolktelefoon belangrijk voor goede zorgverlening vluchtelingen

Verschillende zorgverleners roepen de Tweede Kamer op om de tolkentelefoon te realiseren, dit is belangrijk om goede zorg te kunnen verlenen aan vluchtelingen.

Voorstel
In 2012 is de vergoeding voor tolkendiensten afgeschaft door de regering. Momenteel hebben alleen slachtoffers van mensenhandel, asielzoekers in opvangcentra en vrouwen in de maatschappelijk opvang recht op een tolk. De partijen D66 en GroenLinks benadrukken het belang voor goede zorg voor vluchtelingen en willen hierin graag verbetering brengen. Zij hebben een wijzigingsvoorstel ingediend op de begroting van 2017, hierin stellen zij een structurele vergoedingsregeling van twintig miljoen in totaal voor tolken voor. Als hiervoor een Kamermeerderheid wordt gevonden kan de tolktelefoon in het leven gebracht worden.

Verhoogde toestroom vluchtelingen
In 2015 hebben ruim 50.000 vluchtelingen asiel aangevraagd, dit is in 2016 alleen maar opgelopen en vooral in de laatste maanden is de toestroom verhoogd. Dit zijn mensen die bij aankomst allemaal een dokter of tandarts nodig hebben en goede communicatie is hierbij essentieel. Het maken van een medische fout zit in een klein hoekje als het niet geheel duidelijk is wat de patiënt nodig heeft. Om deze redenen roepen zorgverleners de tweede kamer op om de tolktelefoon te realiseren om zo deze kwetsbare groep mensen het veiligst en beste te helpen.

Bron: KNMT

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis