Vooroordelen in de mondzorgpraktijk

Vooroordelen in de mondzorgpraktijk

Misschien wel een van de grootste fouten die een mondzorgprofessional kan maken, is het beoordelen van een klant op basis van uiterlijk, afkomst of manier van praten. Dit kan vele consequenties met zich meebrengen.

Het hebben van zulke vooroordelen mag dan misschien onschuldig lijken, het kan wel degelijk vele consequenties met zich meebrengen, aldus Ashley Latter. Deze Brit helpt tandartsen en hun teams om hun communicatie en verkoopvaardigheden te verbeteren.

Consequenties
Vooroordelen kunnen misbeoordelingen van klanten met zich meebrengen, wat niet alleen duizenden euro’s en kansen kan schelen, maar ook ervoor kan zorgen dat niet alleen het potentieel van de tandarts niet volledig wordt benut, maar ook dat de dromen van de klant niet kunnen worden waargemaakt.

Kosten versus behandeling
Denk hierbij aan een voorbeeld waarbij een klant komt om te kijken naar mogelijke behandelopties, waarbij de tandarts er vanuit gaat (door bepaalde vooroordelen) dat prijs per definitie de doorslaggevende factor zal zijn. De tandarts gaat helemaal op in de prijs, waarna de potentiële klant de ruimte weer verlaat zonder een enkel idee wat er aan het probleem kan worden gedaan.

Diagnose eerst
Om zeker te weten dat dit u als tandarts of mondhygiënist niet overkomt, is een ding belangrijk om te onthouden:

Schrijf nooit wat voor, voordat het beeld van het probleem, het doel en de wil van de klant volkomen duidelijk zijn. Dan kan er nog weinig misgaan.

Bron:
Dentistry, Ashley Latter

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kaakmodel

Kaakmodel effectiever voor poetsinstructie dan video

Recentelijk onderzoek toont aan dat een kaakmodel een effectiever model is om kinderen te leren poetsen dan een instructievideo.

 Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door een groep onderzoekers in Saudi-Arabië. Ondanks het belang van kinderen goed aanleren hoe je moet poetsen is er tot nu toe nog weinig onderzoek gedaan naar welke technieken het beste werken. Fouad Saad Al-dinhaky Salama, leider van het onderzoek, zei er het volgende over:

“Er is behoefte aan studies die kijken naar de effectiviteit van tools voor het aanleren van tandenpoetsen in relatie tot tandplak.”

In dit onderzoek werd er gekeken naar het verschil in effect tussen het gebruik van een instructievideo op een Ipad en een traditionele instructie met behulp van een kaakmodel, op de mate van tandplaque bij de kinderen. In totaal deden 100 kinderen mee aan het onderzoek welke onderverdeeld werden in twee groepen. De mate van tandplak werd zowel voor als na de instructie gemeten om de effectiviteit te bepalen.

Resultaten
De onderzoekers vonden een significant verschil tussen de twee groepen. De groep die de traditionele instructie had gekregen had gemiddeld een ruim 6% grotere afname van tandplaque dan de groep die de instructie via de tablet had gekregen.

Conclusie
De traditionele instructie met behulp van een kaak model werkt effectiever tegen het tegengaan van tandplaque bij kinderen. Echter is er nog ruimte voor verder onderzoek waarbij ook gekeken wordt naar effecten over een langere periode.

Bron:
European Journal of Paediatric Dentistry: 2016, 17 (4): 327-331

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Nederlands-Arabisch

Nieuwe Nederlands-Arabische website over gezondheidszorg

Sinds 1 april 2017 is er speciaal voor Arabisch sprekenden een tweetalige website online over gezondheidszorg in Nederland: Gezondinnederland.info. Allerhande informatie over gezondheid en (mond)zorg in Nederland is hierop te vinden.

Initiatief van GGD en Pharos
De website is een initiatief van GGD regio Utrecht en Pharos. Samen met de Facebookpagina Syriërs Gezond heeft de website als doel Syriërs wegwijs te maken in zorgland Nederland. Op de Facebookpagina wordt door een team van Syrische zorgprofessionals samen met Nederlandse professionals algemene informatie gegeven over gezondheid en zorg in Nederland in de vorm van korte filmpjes, infographics, animaties en ander voorlichtingsmateriaal.

Op de website is alle informatie van de Facebookpagina op onderwerp gerangschikt. Alle berichten zijn zowel in het Arabisch als in het Nederlands weergegeven.

Inhoud
De website gaat over de gezondheidszorg in Nederland en besteedt ook enkele pagina’s aan mondzorg bij volwassenen en kinderen. Het geeft algemene, beknopte informatie over een aantal onderwerpen, zoals tandartsbezoek, gebruik van fluoride, angst voor de tandarts en bleken van tanden. Ook staan er verschillende video’s op de website, waaronder een over ‘bij de tandarts’.

Arabisch sprekende patiënten
Gezondinnederland.info is een goede manier voor Arabisch sprekende asielzoekers om meer te weten te komen over de (mond)zorg in Nederland. Dus heeft u Arabisch sprekende patiënten in uw praktijk, verwijs ze dan naar deze nieuwe, tweetalige website!

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
digitale communicatie - telefoon

Digitale communicatie naar uw patiënt

De komst van nieuwe media heeft ervoor gezorgd dat we op een andere manier met elkaar communiceren. Ze bieden u als tandheelkundig professional nieuwe mogelijkheden voor communicatie met uw patiënt. Welke vormen van digitale communicatie kunt u gebruiken en hoe zet u dit effectief in?

digitale communicatie patient

  • Digitieners
    De digitieners zijn trendsetters op het gebied van sociale media. Ze zijn veelal op WhatsApp maar vaak ook wel te verleiden met een Wifi hotspot. De Kok opperde als idee dat u patiënten een Wifi hotspot aanbiedt in uw wachtkamer waarbij de gebruiker uw Facebookpagina eerst moet liken om toegang tot de hotspot te krijgen.
  • Millenials
    Millenials, ook wel generatie Y genoemd, zijn tussen de 15 en 35 jaar.
    Millenials gebruiken voornamelijk WhatsApp en Spotify.
    U kunt hen bijvoorbeeld informatie geven over welke tandenborstel zij het beste kunnen kiezen.
  • Generatie X
    Dit is de generatie die geboren is tussen 1961 en 1980, dus na de babyboomers.
    Generatie X gebruikt veelal Youtube. Om deze groep goed te bereiken zou u bijvoorbeeld een instructievideo kunnen plaatsen op Youtube of een vragenuurtje organiseren op Facebook.
  • Babyboomers
    Met deze veelgehoorde term wordt de geboortegolf aangeduid in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Onder de babyboomers kunnen we grofweg de mensen scharen die geboren zijn in de jaren 1945-1955. Aangezien deze doelgroep vooral actief is op Facebook zou u een vragenuurtje kunnen houden via Facebook of u plaatst een Ipad op de balie van uw praktijk en vraagt patiënten of ze tijd hebben om feedback te geven. Deze doelgroep heeft tenslotte meer vrije tijd en zal sneller de moeite nemen om deze feedback te even.

Misvattingen
Een veel gehoorde misvatting is dat social media aanwezigheid te veel tijd en/of geld kost. De meeste kanalen zijn echter kosteloos toegankelijk en volgens De Kok kun je met gemiddeld twee uur per week al veel bereiken op social media.

Een andere misvatting is dat sommige praktijken aangeven dat zij al voldoende patiënten hebben. Dit is echter geen bezwaar. Bij aanwezigheid op social media gaat het niet alleen om werving van nieuwe klanten maar ook om de tevredenheid van je huidige klanten.

Mondzorgprofessionals denken ook vaak dat niemand zit te wachten op een bericht van de tandarts. Daarop zegt Bas: “NIVEA”. Oftewel: Niet Invullen Voor Een Ander. Waarom zou een bericht van je eigen tandartspraktijk – bijvoorbeeld over een nieuwe medewerker of over een verbouwing van de praktijk – niet interessant zijn?

Tenslotte denken sommigen dat je iedere dag via social media moet communiceren. Dat hoeft zeker niet, zolang het maar wel consequent gebeurt gedurende het jaar. Bijvoorbeeld wekelijks een bericht plaatsen.

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie over expertise op Facebook: tips van een praktijk voor de patiënt

 

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie over bereikbaarheid op Facebook

 

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie persoonlijk op Facebook

Tips voor social media

De Kok gaf enkele tips voor aanwezigheid op social media.

  •  Het is belangrijk om relevant te blijven op social media
  • Boodschappen kort en bondig te houden
  • Regelmatig – dus eens per week – gedurende het gehele jaar door te communiceren
  • Vooral professioneel te blijven
  • Niet in één richting te communiceren
  • Geen commerciële of zakelijke berichten te plaatsen
  • Geen privé foto’s te plaatsen
  • Zeker geen inactiviteit laten zien
  • Creatief te zijn

digitale communicatie patient

Bas de Kok is Digital Consultant bij mediabureau Universal Media en werkt al 10 jaar in de online media industrie. Binnen UM geeft Bas strategisch online advies aan klanten als Dr. Oetker, Praxis, ESSO en Coca Cola. Daarvoor was hij werkzaam als digital consultant bij Ster en KPN. Voor de Educa club van Excent heeft Bas gedurende 3 jaar lezingen gegeven over de toepasbaarheid van social media binnen de tandheelkunde. Tijdens dit congres laat Bas zien hoe je digitale communicatie toepast binnen de tandartspraktijk.

 Verslag door tandarts Daniel Joffe, voor dental INFO van de lezing van Bas de Kok tijdens het congres Digitaal in de tandartspraktijk van Bureau Kalker

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
behandelplan

Hoe verkoopt u een behandelplan? Zeven tips

Om een behandelplan te verkopen, is het belangrijk dat de patiënt waarde hecht aan het plan. Of het financieel haalbaar is voor de patiënt is een ander verhaal. Belangrijk is vooral dat de patiënt de behandeling gaat overwegen.

De Amerikaanse Tandheelkundig adviseur Kevin Tighe geeft enkele tips om ervoor te zorgen dat de patiënt uiteindelijk voor een optimale oplossing kiest.

Zeven tips

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in uw patiënten. Mensen stellen het op prijs als je oprecht belangstelling voor hen toont. Denk steeds terug aan de kern van uw vak: met tandheelkundige zorg wilt u mensen helpen.
  2. Als u het behandelplan wilt bespreken, is het belangrijk dat u eerst uitlegt wat de behandeling precies inhoudt en waarvoor het nodig is voordat u over de kosten begint.
  3. Ga er niet van uit dat uw patiënt voldoende kennis heeft over algemene mondgezondheid. Gebruik daarom niet teveel medische termen wanneer u het behandelplan overlegt.
  4. Maak met een intra-orale camera foto’s van een tand of kies, gebruik modellen en maak tekeningen om de patiënt zo goed mogelijk uit te leggen waarom een behandeling nodig is.
  5. Vermijd vragen die beantwoord kunnen worden met “ja” of “nee”, zoals “Begrijp je?”. Patiënten zijn geneigd dan “ja” te zeggen, ook als ze het niet (volledig) begrijpen. Probeer via open vragen er achter te komen of de patiënt het belang van een behandeling inziet.
  6. Probeer goed naar uw patiënt te luisteren. Hoe meer de patiënt de gelegenheid krijgt om te praten, hoe groter de kans is dat het behandelplan geaccepteerd wordt.
  7. Maak vergelijkingen tijdens uw uitleg. Zo kunt u bijvoorbeeld gebitsonderhoud vergelijken met het onderhouden van een auto of huis. Of de behandeling van parodontitis met een wond: een pleister is niet genoeg.
  8. Zorg ervoor dat uw patiënt begrijpt wat de consequenties zijn als hij of zij ervoor kiest om geen behandeling te ondergaan.

Bron:
DentistryIQ.com

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
TolkentelefoonApp

Makkelijker communiceren door TolkentelefoonApp voor de zorg

Onlangs heeft het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) de TolkentelefoonApp gelanceerd voor de zorgsector. Het doel van deze app is om communicatie tussen zorgverlener en patiënt vele malen makkelijker te maken.

Het inschakelen van een tolk
Uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) is gebleken dat zorgverleners het bij 16% van hun klanten als noodzakelijk zien om een tolk in te schakelen. Dit gebeurt echter slechts in 5% van de gevallen. Om die reden bedacht TVcN de TolkentelefoonApp.

Het belang van goede communicatie
Guido Vroman, Manager Business Development & Sales bij TVcN: ‘In de zorgverlening is een goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener één van de basisvoorwaarden voor het leveren van de juiste zorg en in sommige gevallen zelfs van zeer groot belang.’

Juiste diagnose en zorgvraag
In veel gevallen is een professionele tolk noodzakelijk om de juiste diagnostiek en hulp te kunnen geven bij anderstalige patiënten. Vroman: ‘Enerzijds moet de zorgverlener de juiste diagnose en zorgvraag kunnen vaststellen, en anderzijds moet de patiënt kunnen begrijpen hoe de behandeling eruit ziet.’ Daarnaast kan het extra zorgverbruik met zich meenemen op het moment dat er geen tolk wordt ingeschakeld, terwijl dit eigenlijk wel nodig zou zijn.

De juiste tolk binnen 60 seconden
Via de TolkentelefoonApp kan er binnen 60 seconden de juiste tolk, voor welke taal dan ook, aan de lijn worden gekregen, 24 uur per dag en 7 dagen in de week. De app is gratis en beschikbaar voor Android, iOS en Windows. TVcN hoopt het inschakelen van een tolk op deze manier een stuk laagdrempeliger te maken.

Bron:
TVcN

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Toothcamp

Toothcamp vindt dit jaar plaats op 23 en 28 maart

Toothcamp is een jaarlijks evenement wat in het teken staat van het informeren en stimuleren van mondgezondheid bij kinderen. Dit jaar vindt het evenement plaats op 23 en 28 maart.

Promotie mondgezondheid
Het evenement is met name gericht op kinderen uit groep 8 en is gratis dus alle scholen kunnen hier langskomen met de groep 8-ers. Dit jaar vindt het evenement plaats op twee plekken in het land: op 23 maart in de RAI in Amsterdam en op 28 maart in de Brabanthallen Den Bosch. Het programma is gevuld met allerlei activiteiten waaronder scheikunde proefjes, spelletjes en theater. Initiatiefneemster Ira van Eelen wil door middel van beeld, muziek en humor het belang van mondgezondheid op een leuke manier onder de aandacht brengen. Ook heeft ze in samenwerking met de World Oral Health Day op 20 maart een maskeractie opgezet.

Bijdrage leveren
Er is een flyer beschikbaar die gebruikt kan worden als promotiemateriaal in de praktijk. Ook zijn er via de website voldoende mogelijkheden te vinden hoe je op andere manieren kunt bijdragen aan dit bijzondere initiatief, er zijn bijvoorbeeld tandartsen nodig maar ook creatieve ideeën zijn welkom.

Bron:
Toothcamp.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
Mondverzorging: de evolutie en het verschil tussen mannen en vrouwen

Mondverzorging: de evolutie en het verschil tussen mannen en vrouwen

De mens is de enige diersoort die niet zonder dagelijkse mondverzorging kan. Dat vereist gewoontegedrag wat moeilijk aan te leren en vol te houden is. Wat hierbij goed werkt is het wijzen op de sociale gevolgen van een ongezonde mond. Vrouwen zijn meer dan mannen alert op een slechte adem. Ook wijzen zij een potentiële partner af wanneer deze uit zijn mond ruikt.

Evolutie
Het gebit is het meest robuuste onderdeel van het lichaam. Fossielen van tanden en kiezen zijn heel belangrijk voor inzicht in de evolutie van de mens. De hoektanden vallen op in de evolutie want die werden al heel snel veel kleiner. Dat wijst waarschijnlijk op vermindering van agressieve competitie tussen mannen.

Samenwerking tussen mannen werd steeds belangrijker om roofdieren te weren en om te jagen. De ontwikkeling ging van promiscuïteit naar paarvorming waarbij mannen betrokken raakten bij de ouderlijke zorg. Daarbij werd de juiste partnerkeuze belangrijker en werd er meer gelet op goede genen en gezondheid. Voorheen draaide het enkel om seks en dus om ‘scoren’. “Sommige mannen doen dit nog steeds en kunnen hiermee ver komen, zoals we bij zagen bij de verkiezing van Trump”, grapte Buunk.

Afname van variëteit in mondbacterieën
Om de gezondheid van een ander te bepalen is het heel zinvol af te gaan op het gebit en dat heeft alles te maken met het robuuste karakter van het gebit. Ook de verandering van voedselinname had invloed op het gebit. Er is een afname van de variëteit in mondbacteriën en dat betekent dat de mond nu minder in staat is om allerlei ziektes tegen te houden dan de mond van onze voorouders. De hedendaagse mens heeft ook meer onregelmatigheden en crowding in het gebit. Door al deze veranderingen heeft de mond steeds meer structurele zorg nodig. Volgens Buunk is onze mond steeds lelijker geworden. Gelukkig zijn er wel allerlei tandheelkundige beroepen om de mond te verfraaien.

Buunk denkt dat er een aangeboren evolutionair bepaalde neiging is om te letten op de kwaliteit van het gebit van een ander. Het vreemde is dat er erg veel onderzoeken zijn gedaan naar partnerkeuze maar dat er hierbij vrijwel geen aandacht besteed is aan de mond.

Beoordeling gebit

Er is onderzoek gedaan naar tanden waarbij iedere proefpersoon een foto van een man of een vrouw en hun gebit moest beoordelen. Op een foto was crowding, diastemen of een normale stand te zien en de foto’s varieerden tevens in  kleur: een natuurlijke kleur, een geel gebit of een gebleekt gebit. Het effect op de beoordeling van de aantrekkelijkheid werd gemeten. De normale stand werd in het algemeen het beste beoordeeld, de crowding wat minder en die met de diastemen als minste. Bovendien bleek dat de kleur heel belangrijk was. De natuurlijke kleur werd als meest aantrekkelijk beoordeeld, gebleekt iets minder aantrekkelijk en geel allerminst aantrekkelijk.

Dus mensen met diastemen en ook nog gele tanden doen het het slechtst op de liefdesmarkt.

Uit onderzoek blijkt verder dat vooral vrouwen op de mooiheid van hun gebit worden beoordeeld. Dat heeft er mee te maken dat voor mannen een vrouw eerder een potentiële partner is en voor vrouwen eerder een potentiële concurrent. Vrouwen kunnen onderling daarom buitengewoon venijnig zijn, terwijl mannen eerder sportief omgaan met hun onderlinge concurrentie.

Missende tanden
Het effect van het missen van een of enkele boventanden op de beoordeling van een persoon van het andere geslacht is heel groot. Een missende tand is al genoeg om uitgeschakeld te worden als potentiele partner.

“Investeer niet in een datingbureau maar in een implantaat bij het missen van een voortand”, aldus het verstandige advies van Buunk, wat grinnikend ter ore werd genomen.

Inschatten gezondheid
Ook schaalt men de gezondheid van iemand die een enkele tand of meer mist laag in. Vaak  denkt men ook dat iemand een stuk minder intelligent is als hij of zij een of meerdere voortanden mist. Ook is gebleken dat we iemand met een of meerdere missende voortanden soms minder vertrouwen.

Belang van mondgezondheid in sociale interactie
Buunk en zijn vrouw Yvonne Buunk-Werkhoven hebben onderzoek gedaan naar halitose bij 1466 volwassenen. Er werd onderzocht wat het belang is van de mondgezondheid bij afwijzing van een partner en het belang van de mondgezondheid in sociale interactie in het algemeen.

Wat zijn nu de meest afstotelijke dingen die bepalend zijn voor de partnerkeus? Het allerergste vinden we een vieze lichaamsgeur, ten tweede halitose en ten derde een lelijk gebit. Pas daarna komen smakeloze kleren, overgewicht, een onaantrekkelijk gezicht, een slecht figuur, een lage opleiding, weinig geld en een andere sociale achtergrond.

Angst voor afwijzing wegens halitose
Niet enkel jongeren vinden persoonlijke hygiëne belangrijk maar ouderen zeker ook. Ouderen zijn veel vaker van plan om hun gebit op de juiste wijze te verzorgen dan jongeren. Vrouwen zijn ten opzichte van mannen eenvoudiger te motiveren tot goede mondzelfzorg. De vrees om als partner afgewezen te worden op basis van de mondgeur is ook voor ouderen een goede motivator om hun gebit goed te verzorgen.

De angst om afgewezen te worden wegens halitose is behoorlijk aanwezig, sterker dan de angst om afgewezen te worden op basis van een slecht of lelijk gebit.

Wederom ligt deze angst bij ouderen het hoogst. Jongeren zijn zich wel het meest bewust ervan dat anderen letten op hun gebit en ze zijn bezorgd om sociale afwijzing wegens een slecht gebit, maar ze laten zich hierdoor niet leiden in hun keuze om hun gebit wel of niet goed te verzorgen.

Prof. dr. Abraham (Bram) P. Buunk is sociaal psycholoog en werd in 2005 benoemd tot Akademiehoogleraar namens de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Behalve honorair hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, is hij ook hoogleraar Sociale en Organisatiepsycholoog aan de University of Curaçao. Hij doet veel internationaal onderzoek en publiceerde over tal van toegepaste sociaal psychologische onderwerpen, waaronder succesvol ouder worden, kwaliteit van leven bij kankerpatiënten, partnerkeuze, jaloezie, huwelijksproblemen, burn-out en Aids-preventie. Hij richt zich nu primair op de evolutionaire benadering van menselijk gedrag. In 2010 verscheen zijn boek Oerdriften op de werkvloer en in 2014 Applying Social Psychology: From Problems to Solutions.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van prof. dr. A.P. Buunk tijdens het NVM-Philips pre-congres 2016.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Halitose (slechte adem), Kennis, Thema A-Z
Nieuwe patiënten voor uw praktijk

Meer nieuwe patiënten voor uw praktijk met deze gesprekstips

Wilt u meer nieuwe patiënten voor uw praktijk? Dat begint met de juiste communicatie tussen u en uw patiënten. Lees de tips voor een slim communicatieplan.

– Gebruik uw lichaamstaal
Zorg ervoor dat u en uw team achter uw behandelingen en producten staan. Dit beïnvloedt namelijk uw lichaamstaal en de toon van uw stem. Deze elementen maken meer dan 70% uit van uw communicatie. Een goed gesprek bestaat dus uit meer dan de juiste woorden.

– Wees voorbereid
Als uw patiënt vragen of twijfels heeft, is het belangrijk dat u daar op in kunt spelen. Maak daarom met uw team een lijst met:

  • Vragen die patiënten kunnen stellen
  • Bezwaren die patiënten zouden kunnen hebben
  • Vijf voordelen van uw praktijk
  • Vijf redenen waarom patiënten zich zouden moeten inschrijven bij uw praktijk

Gebruik deze lijst als geheugensteuntje.

– Stel de juiste vragen
Gebruik vragen, zoals:

  • Wat vindt u van de praktijk?
  • Als u tevreden bent, kunnen we u dan inschrijven bij onze praktijk?

Zeg niet: ‘Wilt u zich misschien inschrijven bij onze praktijk?’. De kans is groot dat de patiënt dan nee zegt. Zeg ook nooit: ‘U kunt er gerust even over nadenken’. Daarmee bedoelt u namelijk: schrijf u vandaag niet in.

– Oefen
Oefen het gesprek over inschrijven een paar keer, zo krijgt u er handigheid in.

– Andere communicatiemiddelen
Naast het gesprek in uw praktijk, kunt u ook andere communicatiemiddelen overwegen, zoals:

  • Website voor uw praktijk
  • Social media, zoals Twitter en Facebook
  • Folders over uw praktijk
  • Leesmateriaal in uw wachtkamer over uw praktijk
  • Posters in uw wachtkamer

Bron:
Irelands Dentalmagazine

 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Tandarts voor orthodontie: duidelijkheid in titelaanduiding

Tandarts voor orthodontie: duidelijkheid in titel

Beroepsverenigingen hebben gezamenlijk afgesproken dat er een duidelijke titelaanduiding zal komen voor tandartsen die ook beugelbehandelingen uitvoeren: tandarts voor orthodontie.

Verwarring bij patiënten
De beroepsverenigingen ANT, KMT, de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten en de Orthodontische Vereniging van Algemeen Practici hebben besloten dat tandartsen die zich hebben verdiept in beugelbehandelingen zich voortaan ‘tandarts voor orthodontie’ mogen noemen. Hierbij zullen titels als beugelspecialist, tandarts-orthodontist en orthodontoloog in het verleden worden gelaten.

Duidelijkheid
De voornaamste reden om de verandering door te voeren is omdat de verschillende titels in veel gevallen verwarring veroorzaken bij patiënten. Het is vaak niet duidelijk voor ze of ze met een tandarts of een specialist te maken hebben, wat volgens de verenigingen ongewenst is.

Naamgeving praktijken en titels
Ook zijn de verenigingen nog in overleg over betere regels voor naamgeving van praktijken en het gebruik van buitenlandse titels en graden. De gemaakte afspraken zullen de komende periode geïmplementeerd worden in het werkveld en ook gedeeld worden met de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Consumentenbond, de Nederlandse Zorgautoriteit en de Patiëntenfederatie Nederland.

Bron:
Ant-tandartsen
KNMT

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z
antibioticaresistentie

FDI ontwikkelt berichtgeving antibioticaresistentie

World Dental Federation (FDI) heeft samengewerkt met de World Health Organization (WHO) aan de ontwikkeling van vijf boodschappen over antibioticaresistentie. Deze boodschappen zijn verwerkt in een flyer voor de World Antibiotic Awareness Week 2016, die werd gehouden van 14 tot 20 november.

Checklist
De flyer bevat onder andere een checklist, bestaande uit vijf vragen, namelijk:

  1. Volgt u altijd de infectiepreventie en controleprotocollen?
  2. Schrijft u antibiotica slechts voor indien noodzakelijk, volgens de huidige richtlijnen?
  3. Bij het voorschrijven van antibiotica, vertelt u de patiënt hoe deze dit juist moet gebruiken en wat de gevaren zijn van misbruik?
  4. Vraagt u uw patiënten over hun voormalige en huidige gebruik van antibiotica?
  5. Vertelt u de patiënten over het voorkomen van infecties?

World Dental Congress 2016
Antibiotica resistentie is van groot belang voor de FDI en was daarom dan ook het onderwerp van een speciale hot topic-sessie tijdens het FDI World Dental Congress 2016 in Poznan. De sessie focuste op het minimaliseren van bacteriële resistentie gevaren bij patiënten, en het limiteren van het voorschrijven ervan indien niet noodzakelijk. Dr. Dan Meyer, adviseur voor het FDI Science Committee, en Prof. Michael Glick, van de University of Buffalo’s School of Dental Medicine, spraken tijdens het congres.

Globaal actieplan
Het aanpakken van antibiotica resistentie is van hoge prioriteit voor de WHO. Een globaal actieplan met de volgende vijf strategische objectieven werd ontwikkeld in 2015:

  1. Meer aandacht en begrip voor antibioticaresistentie
  2. Meer toezicht en onderzoek
  3. Minder gevallen van infecties
  4. Optimaal gebruik van antimicrobiële medicijnen
  5. Zorgen voor duurzame investeringen in het bestrijden van antibioticaresistentie

Bron:
FDI

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
3 tips voor patiënttevredenheid

3 tips voor patiënttevredenheid bij het plaatsen van implantaten

Het plaatsen van een implantaat lijkt soms vanzelfsprekend te zijn – doe het zo goed als maar kan en het resultaat zal perfect zijn. Sommige patiënten hebben echter een ander plaatje in gedachten, en een eigen weg volgen kan hierbij leiden tot minder tevredenheid. De volgende tips kunnen dit verhelpen:

  • Licht de patiënten in over wat gaat gebeuren

Als patiënten weten wat hen te wachten staat en wat de resultaten zullen zijn van implantaten zullen hun verwachtingen veel dichter bij de realiteit komen te liggen. Praat met de patiënt over wat ze willen en wat ze hopen als resultaat te zien – op deze manier liggen patiënt en tandarts veel sneller op een lijn. Naast de patiënten is het ook slim om het volledige team in te lichten over wat implantaten nu eigenlijk inhouden, om zo ook gelijk patiënten altijd goed te kunnen informeren. Daarnaast helpt dit ook met het aantrekken van nieuwe patiënten.

  • Wijs een implantaat coördinator aan

Eén vast contactpersoon kan van groot belang zijn bij het optimaliseren van communicatie met de klant en bij klanttevredenheid. Als klanten hun eerste informatie via de telefoon van dezelfde persoon horen als die uiteindelijk hun operatie uit zal voeren is de kans groot dat je elkaar goed leert kennen, dat de informatie beter overkomt en dat het gehele proces optimaal kan verlopen. Ook is op deze manier de kans groter dat de mond-op-mond reclame zijn werk zal doen.

  • Bereid goed voor op alle aspecten

De kans is groot dat als iemand bepaalde skills heeft, dat dit als ‘normaal’ wordt gezien – zoals het feit dat een tandarts in staat is om implantaten te plaatsen. Niks is echter minder waar. Sommige, misschien op het eerste gezicht niet zeer belangrijke, aspecten moeten hierbij echter goed worden voorbereid. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een ‘customer journey’- de reis die de patiënt maakt vanaf het punt dat deze kennis maakt met de praktijk tot nazorg na de behandeling. Het duidelijk communiceren over de totale kosten is ook een aspect dat de patiënttevredenheid kan bevorderen, net zoals het direct helpen van patiënten.

Succesvol zijn in het plaatsen van implantaten vergt veel tijd en moeite. Het volgen van de eerder genoemde drie stappen kan hier echter goed bij helpen en verzekeren dat patiënten blij zijn met de service gedurende het hele proces.

Bron: Dr Bicuspid, artikel van Judd Boehme, tandarts bij Lemmon Valley Dental Group en tevens werkzaam bij the California Implant Institute, in de Verenigde Staten.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Bel Allard voor een bijzondere poetsinstructie

Bel Allard voor een bijzondere poetsinstructie

De kunstenaar Allard heeft een bijzonder initiatief ontwikkeld: als je naar een mobiel nummer belt en kiest voor 6 krijg je een bijzondere poetsinstructie.

Geest en mondverfrissend

Het concept is in augustus 2015 ontwikkeld door Allard, een kunstenaar bekend van Noorderzon Groningen. Hij zette op het Tschumipaviljoen in Groningen een bijzonder kunstwerk neer met daarin ballonnen die samen een mobiel nummer vormen. Later is dit ook wel bekend geworden als: Bel Allard. Voor updates kun je hem op Facebook volgen of via zijn site . Als je het mobiele nummer belt, krijg je of Allard zelf aan de lijn of een uitgebreid keuzemenu.

Speciale poetsinstructie
Er zijn verschillende opties waaronder een spiegeloefening of een mop maar als je voor zes kiest krijg je een speciale poetsinstructie. De instructie is dit jaar geüpdate naar een vernieuwde versie. Deze is samengesteld door Yvonne Buunk-Werkhoven, onderzoeker, mondhygiënist en psycholoog. Een uitgebreid stappenplan leid je door het proces om je tanden op de optimale manier te poetsen. Maar dat is nog niet alles, de instructie is ook nog eens geestverfrissend. Je wordt ook begeleid in een ademhalingsproces om tot rust te komen en helemaal zen te worden. Ze noemen het ook wel: mondfulness. Nieuwsgierig geworden? Bel zelf naar: 06-42280481. Het nummer is 24/7 bereikbaar.

Bron: Facebook

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tolktelefoon

Tolktelefoon belangrijk voor goede zorgverlening vluchtelingen

Verschillende zorgverleners roepen de Tweede Kamer op om de tolkentelefoon te realiseren, dit is belangrijk om goede zorg te kunnen verlenen aan vluchtelingen.

Voorstel
In 2012 is de vergoeding voor tolkendiensten afgeschaft door de regering. Momenteel hebben alleen slachtoffers van mensenhandel, asielzoekers in opvangcentra en vrouwen in de maatschappelijk opvang recht op een tolk. De partijen D66 en GroenLinks benadrukken het belang voor goede zorg voor vluchtelingen en willen hierin graag verbetering brengen. Zij hebben een wijzigingsvoorstel ingediend op de begroting van 2017, hierin stellen zij een structurele vergoedingsregeling van twintig miljoen in totaal voor tolken voor. Als hiervoor een Kamermeerderheid wordt gevonden kan de tolktelefoon in het leven gebracht worden.

Verhoogde toestroom vluchtelingen
In 2015 hebben ruim 50.000 vluchtelingen asiel aangevraagd, dit is in 2016 alleen maar opgelopen en vooral in de laatste maanden is de toestroom verhoogd. Dit zijn mensen die bij aankomst allemaal een dokter of tandarts nodig hebben en goede communicatie is hierbij essentieel. Het maken van een medische fout zit in een klein hoekje als het niet geheel duidelijk is wat de patiënt nodig heeft. Om deze redenen roepen zorgverleners de tweede kamer op om de tolktelefoon te realiseren om zo deze kwetsbare groep mensen het veiligst en beste te helpen.

Bron: KNMT

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Motiveren kan je leren: Hoe ga je het gesprek over tabaksverslaving aan?

Motiveren kan je leren: Hoe ga je het gesprek over tabaksverslaving aan?

Hoe kunt u als tandarts een gesprek met de patiënt aangaan zodat de patiënt overweegt om te stoppen met roken?

Veel patiënten vinden het normaal dat de tandarts, mondhygiënist of assistent over roken praat: door de mond te openen, geeft de patiënt zijn of haar mondzorgverlener direct zicht op een van de gevolgen van tabaksverslaving. Een mondzorgverlener kan aan preventie doen door een rokende patiënt te wijzen op mondgezondheidsproblemen die door roken kunnen ontstaan, zoals mond- en keelkanker en parodontitis. Motiverende gesprekstechniek kan u helpen om op een productieve en prettige manier het gesprek in goede banen te leiden waardoor de kans op succes groter wordt dan na het geven van ongevraagd advies.

Verslag van de lezing van dr. Pauline Dekker en dr. Wanda de Kanter tijdens het Ivoren Kruis congres ‘Succesvolle communicatie met uw patiënt’.

Wordt actief in tabaksbestrijding
Longartsen Pauline Dekkers en Wanda de Kanter zien heel veel patiënten die ziek zijn geworden door roken. Ziekten zoals longkanker, COPD (een chronische longziekte), emfyseem en klaplongen. Volgens de artsen doet minister Schippers van Volksgezondheid weinig aan tabaksbestrijding, terwijl er jaarlijks meer dan 20.000 Nederlanders sterven aan de gevolgen van het roken. In Nederland zijn er in totaal 4 miljoen rokers waarvan 1 miljoen rokers sterven voordat de pensioensleeftijd wordt bereikt. De artsen vragen dan ook aan de mensen werkzaam in de mondzorg om ervoor te zorgen “..dat de rokers geen patiënt bij ons worden.”

Gevolgen van roken
Roken kan resulteren in mondziektes zoals stomatitis, gingivitis, parodontitis, leukoplakie, plaveiselcelcarcinoom en haartong. Rokers hebben ook vaker een gebitsprothese dan niet-rokers. Implantaten mislukken ook vaker door minder stevig bot.

Het roken heeft gevolgen voor vrijwel het hele lichaam. Zo kunnen ziektes ontstaan zoals chronische oorinfecties, aneurysma en blaaskanker. Zelfs je eicel voorraad wordt gehalveerd waardoor je vruchtbaarheid is gehalveerd. Tevens komen angsten en depressies vaker voor onder rokers. Stoppen met roken zou zelfs evenveel of meer effect kunnen hebben als antidepressiva. Roken kent naast lichamelijke effecten ook een negatief economisch effect; rokers melden zich bijvoorbeeld 1,5 keer zo vaak ziek dan niet-rokers en nemen gemiddeld 3 weken aan rookpauzes op in een jaar.

Oorzaak roken
Waarom rookt iemand? De Kanter legt uit: “Het is een ernstige verslaving en heeft niet zoveel te maken met vrije keus. De meesten zijn al voor  hun zestiende verslaafd. Het is net zo verslavend als sommige drugs maar het is ook nog eens overal te verkrijgen voor een laag prijsje.” Dekker voegt er cynisch aan toe:

“Het is net een basisproduct, op elke hoek van de straat te koop voor een paar euro… De pakjes sigaretten zijn te vinden naast de tandpasta”

Verslaving
Nicotine stimuleert en activeert verschillende stoffen in de hersenen, waaronder dopamine. In het begin geeft het geen prettig effect, maar na een paar weken al rook je vooral omdat de ontwenningsverschijnselen onprettig aanvoelen. Die klachten kun je alleen maar opheffen door het roken van een volgende sigaret.  Na een half uur  is dit gevoel weer weg en wil je weer een nieuwe sigaret. Doordat je je zo snel weer beter voelt na een sigaret, ga je die sigaret aan van alles koppelen. Zo ontstaat de geestelijke verslaving. De sigaret kaapt als het ware je beloningssysteem.

Deze geestelijk verslaving is een hersenziekte. Mensen blijven vaak toch roken omdat zij denken dat het tegen stress werkt, om beter te concentreren en omdat ze het lekker vinden: allemaal gedachtenkronkels. Je rookt om de onprettige gevoelens door het nicotinetekort op te heffen. Rokers zijn gestresster dan niet rokers. “Lekker is het niet; even geen ontwenningsverschijnselen, dat is wat het lekker maakt”, zegt Dekker. “Rokers weten niet wat er in hun brein omgaat. Nederland is daarover dan ook slecht geïnformeerd aangezien er in de afgelopen tien jaar geen antirookcampagne is geweest.”

“Een gezondheidswerker die geen rookstopadvies geeft verwaarloost zijn/haar patiënt.”
Een gesprek aangaan over het roken is het meest essentiële wat een zorgverlener kan doen. Alleen een folder geven is niet genoeg.  Via de gesprekstechniek Motivational Interviewing kunnen zorgverleners de patiënt helpen veranderen door de ambivalentie van de patiënt te onderzoeken en op te lossen. Open vragen en reflecties zijn belangrijk in de gespreksvoering. Men moet niet zo’n gesprek beginnen als de ontvanger hier niet voor openstaat en ook geen ongevraagd advies geven. Dreigen met ‘anders behandel ik je niet meer’ is onverstandig, want dan zoekt de patiënt gewoon een andere behandelaar. De behandelaar moet zich voornamelijk gidsend opstellen.

Gesprekstechniek
Motivational Interviewing bestaat uit vijf specifieke vragen:

  • Vraag toestemming: mag ik het met u over het roken hebben?
  • Waarom rookt u?
  • Hoe graag wilt u stoppen op een schaal van 0-10? Wat maakt dat het al een 1, 2, 3 etc is?
  • Hoe groot is het vertrouwen dat het u ook lukt?
  • Mag ik u informatie geven over stoppen met roken?Motivational interviewing gaat uit van:
  • Open vragen stellen
  • Reflectief luisteren
  • Ondersteunen en bevestigen
  • Samenvattingen geven
  • Verandertaal ontlokken

Hoe meer men reflecteert, hoe meer dit een tweede natuur wordt. “Tussen droom en daad ligt nog heel veel. Help de patiënt daarmee. Vraag of je het over het roken mag hebben, vraag waarom iemand nog rookt, vraag om een motivatie-cijfer te geven om te stoppen met roken, vraag hoeveel vertrouwen hij of zij heeft dat dit gaat lukken en vraag of je meer informatie mag geven.”

kanter en dekker

Wanda de Kanter (1959) is longarts in het Antoni van Leeuwenhoek in Amsterdam. Pauline Dekker (1961) is longarts in het Rode Kruis Ziekenhuis te Beverwijk. Sinds 2008 zijn zij zich – naast hun werkzaamheden in het ziekenhuis – in toenemende mate gaan toeleggen op tabaksverslaving, en bovenal om kinderen niet te laten beginnen met roken  Van hun hand verschenen de twee bestsellers: ‘Nederland Stopt! Met Roken’ en ‘Motiveren kun je leren – het handboek voor hulpverleners’. Het duo geeft lezingen door het hele land aan alle beroepsgroepen in de gezondheidszorg over de bestrijding van tabaksverslaving en de intensieve marketing en lobby technieken van de tabaksindustrie Zij zijn voor hun inspanningen beloond met diverse prijzen, waaronder de prestigieuze Prof. dr. P. Muntendam prijs van het KWF. Kijk voor meer informatie op www.stichtingrookpreventiejeugd.nl en www.tabaknee.nl of bekijk de film De streep – De vervangers

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO Wanda de Kanter en Pauline Dekker tijdens het Ivoren Kruis congres ‘Succesvolle communicatie met uw patiënt’.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Kunsthal organiseerde dag Ik hou van mijn tanden

Kunsthal organiseerde Ik hou van mijn tanden-dag

Op 19 oktober organiseerde de Kunsthal in Rotterdam, samen met het Ivoren Kruis, een dag met als onderwerp gezonde tanden. Bezoekers konden in de behandelstoel een scan laten maken om te bekijken of ze goed hadden gepoetst. Ook werden er tandensprookjes verteld, was er een rondleiding die gegeven werd door Gert Schade, kaakchirurg in ruste en konden bezoekers meedoen aan de workshop ‘Pimp je tandenborstel’.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Eet je mond gezond

Winnaar Mail & Win: Eet je mond gezond 

In de dental INFO e-mailnieuwsbrief van oktober plaatsten wij de Mail & Win aktie voor het boek Eet je mond gezond van auteur Yvonne Kort. Uit alle inzendingen hebben wij ad-random Esther Vroonen van tandartsenpraktijk Javier Spits als winnaar gekozen.

De winnaar krijgt het boek per post toegestuurd. Wij wensen haar veel leesplezier!

Het boek Eet je mond gezond
Yvonne Kort (1982) is mondhygiënist, orthomoleculair therapeut en oprichter van oergezondemond.nl. In haar nieuwe boek laat ze zien wat de relatie is tussen mondgezondheid en de algehele gezondheid. Het boek bevat een theoretische basis over mondgezondheid en het belang van een gezonde darm. Dit wordt aangevuld met een praktisch stappenplan en recepten. Ze leert de lezer wat de verstorende factoren zijn voor een optimale gezondheid en een fit en energiek lichaam. Ook geeft ze een stappenplan waarin ze beschrijft hoe lezers stapsgewijs een gezonder voedingspatroon kunnen aanleren.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Vijftal nieuwe sprookjes met link naar poetsgedrag

Vijf nieuwe sprookjes met link naar poetsgedrag

Lang, heel lang geleden, toen er nog geen tandartsen waren – dat is dus echt heel erg lang geleden – , was er een land waar iedereen een gaaf gebit had. Wat zeg je nu. Had iedereen een gaaf gebit. Niemand een gaatje, helemaal niets?  Ja, zo was het. Alle mensen hadden mooie, witte tanden en kiezen. En Glansje had de mooiste. Haar tanden straalden je al van verre tegemoet’.

Met dit sprookjesachtige beeld opent ‘De taarten van Glansrijk’, een sprookje ontsproten uit de pen van Raoul Trentelman, algemeen directeur bij JTV Mondzorg voor kids, een instelling voor jeugdtandverzorging. Geschreven om een bijdrage te leveren aan het aanleren van verantwoord mondzorggedrag bij kinderen, vooral die uit sociaal – economisch zwakkere gezinnen.

Achterstand
“Toen ik drie jaar geleden bij JTV Mondzorg voor kids kwam te werken had ik nauwelijks een beeld van de achterstand van kinderen uit de zogenaamde lage SES. Het duurde niet lang voordat ik werd geconfronteerd met de werkelijkheid en met mijn betrokken collega’s werk ik nu dagelijks aan de gewenste verbetering. Dat dat nog steeds hard nodig is blijkt ook weer uit het Signalement Mondzorg”, aldus Raoul Trentelman, “Juist voor deze kinderen geldt dat zij meer gaatjes hebben, minder poetsen en minder vaak naar de tandarts gaan”.

Vijf sprookjes
Om vooral jongen kinderen en hun ouders te bereiken heeft Raoul Trentelman de pen ter hand genomen en is gaan schrijven. Geen nota’s of beleidsdocumenten, nee; sprookjes. “Omdat sprookjes een hoog bereik hebben en prettig ‘binnendringen’ in de belevingswereld van het jonge kind. Wellicht ook die van de ouders”, zo vervolgt hij. “Als ouders de sprookjes voor het naar bed gaan voorlezen, dan draagt dat mogelijk bij aan de verbetering van de mondgezondheid van kinderen en hoeft een schitterend gebit bij kinderen uit de lage SES straks wellicht geen sprookje meer te zijn”.

Resultaat van zijn schrijven is inmiddels een vijftal sprookjes, alle prachtig geïllustreerd door tekeningen van Floortje Klinkenberg. De hoofdpersoon in de sprookjes is ‘Glansje’, een prinsesje uit Glansrijk, een land waar alle kinderen gelukkig zijn. Met haar vriend Tom beleeft zij spannende en mooie avonturen, steeds met een link naar verantwoord poetsgedrag.

sprookje

Digitaal lespakket
De sprookjes zijn in een uitgebreide vorm als digitaal lespakket voor basisscholen en kinderopvang beschikbaar. “De eerste sprookjes werden zowel door leraren uit het basisonderwijs als door kennissen en professionals uit mijn netwerk zo hoog gewaardeerd, dat ik ben blijven schrijven. Toen een uitgeverij actief binnen basisscholen ook enthousiast reageerde heb ik natuurlijk  doorgepakt, daar immers zit onze doelgroep”.

Voor ouders en praktijkhouders
De sprookjes zijn inmiddels ook beschikbaar voor ouders en praktijkhouders, leuk en zinvol als voorleesverhalen voor in uw wachtkamer. Heeft u belangstelling, ga dan naar www.glansje.nl.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
De mondige patiënt: tips voor versterken van uw patiëntrelatie

De mondige patiënt: tips voor versterken van uw patiëntrelatie

Patiënten worden steeds mondiger. Een ontwikkeling die vooral als negatief wordt bekeken. Maar u kunt dit ook als kans zien. Door patiënten nooit te onderschatten komen de mogelijkheden bovendrijven voor een goede tandarts – patiëntrelatie. Hoe kunt u uw kansen benutten?

Als de huidige ontwikkelingen binnen de zorg worden besproken komt al snel de mondige patiënt om de hoek kijken. Een ontwikkeling die vooral als negatief wordt weggezet. Echter, deze ontwikkeling kan ook als kans worden gezien. Door patiënten nooit te onderschatten komen de mogelijkheden bovendrijven voor een goede tandarts – patiëntrelatie. Dit artikel geeft tips voor een goede informatieverstrekking aan patiënten, die tevens kunnen bijdragen aan een betere acceptatie van behandelplannen.

Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO)
De WGBO stelt dat het verstrekken van relevante informatie en vragen van toestemming niet alleen een wettelijke plicht is. Informatie en toestemming bepalen ook de sfeer en de kwaliteit van de tandarts-patiëntrelatie. Deze relatie wordt doorgaans getypeerd als een vertrouwensrelatie. Ook de doeltreffendheid van de behandeling is ervan afhankelijk.

Wat wil de patiënt?
De tandarts – patiëntrelatie wordt dus getypeerd als een vertrouwensrelatie. Ondanks dat patiënten kritischer en mondiger worden, kiezen patiënten hun zorgverlener vooral op basis van persoonlijk vertrouwen. Het winnen van het vertrouwen komt onder andere tot stand door in te kunnen spelen op wat de patiënt wil:

  1. Patiënt wil gezamenlijk beslissen
    Naast de wettelijke verplichting vanuit de WGBO om de patiënt van relevante informatie te voorzien en toestemming te vragen, wil de patiënt ook graag samen beslissen met de tandarts. Dit op basis van informatie over de behandelmogelijkheden en prijzen.
  1. Elke patiënt heeft wensen
    Elke patiënt die in een behandelstoel gaat liggen heeft wensen. Uiteraard kunnen de wensen enorm verschillen. Van het ene uiterste om alleen de pijn weg te nemen, tot de wens voor een fraaie opbouw met composiet.

Tips: Hoe deze kansen te benutten?
De mondige patiënt kun je als kans zien. Via onderstaande tips kan hier invulling aan worden gegeven.

Tip 1: Onderschat patiënten nooit
Onderschat de patiënt nooit. Dit is het belangrijke uitgangspunt om aan de wil en de wensen van patiënten tegemoet te kunnen komen. Echter, te vaak hoor ik tandartsen diverse argumenten aandragen om niet met patiënten in gesprek te gaan over de wensen en het zorgdoel. “Patiënten zitten hier niet op te wachten” of “Zij hebben geen wensen”. Een gesprek met de patiënt over het zorgdoel en de wensen wordt regelmatig als moeilijk ervaren. Echter, onderschat de patiënt nooit en ga dit gesprek aan. Het levert vaak verrassende reacties op.

Tip 2: Zorgdoel geeft richting aan de zorg
Binnen de KNMT-richtlijn Patiëntendossier is het wenselijk een zorgdoel vast te leggen. Kenmerk van het stellen van doelen is dat dit richting en focus oplevert. Het bespreken van het zorgdoel met patiënten levert een toekomstgericht gesprek op. Het zorgdoel kan vervolgens als kapstok dienen bij het bespreken van behandelplannen, wat de acceptatie van behandelplannen vergroot.

Tip 3: Geef antwoord op deze 3 goede vragen
De informatieverstrekking aan de patiënt is optimaal als de tandarts antwoord kan geven op de volgende 3 vragen, die elke patiënt zichzelf stelt:

  1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
    Tandarts en patiënt zetten samen de mogelijkheden op een rij. Dit zijn er altijd minimaal twee, want even wachten is ook een mogelijkheid.
  2. Wat zijn de voor- en nadelen van die mogelijkheden?
    Iedere behandeling heeft voor- en nadelen. Bespreek deze met de patiënt.
  3. Wat betekent dat in mijn situatie?
    De persoonlijke situatie van de patiënt (denk aan leeftijd, beroep, financiën, thuissituatie, etc.) is belangrijk voor de keuze.

Deze vragen zijn afkomstig van de campagne ‘3 goede vragen’ van Patiëntenfederatie Nederland.

Conclusie
Informatie en toestemming zijn van invloed op de kwaliteit van de tandarts – patiëntrelatie en op de doeltreffendheid van de behandeling. Ik adviseer de toenemende mondigheid van patiënten als kans te zien door patiënten nooit te onderschatten en met ze in gesprek te gaan over de wensen, ze te voorzien van de juiste informatie en ze te helpen in het beslistraject over behandelplannen.

Door: Sjoerd Kuiken – www.kuikenpraktijkmanagement.nl. Sjoerd begeleidt en coacht tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk. Dit houdt o.a. in een solide praktijkorganisatie, een goed werkend team en voldoen aan wet- en regelgeving.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Yvonne Buunk-Werkhoven herkozen als bestuurslid Public Health Section FDI

Yvonne Buunk-Werkhoven herkozen als bestuurslid Public Health Section FDI

Tijdens het FDI Annual World Dental Congress in het Poolse Poznan is een nieuwe Executive Board gekozen voor de Chief Dental Officer/Public Health Section. Yvonne Buunk-Werkhoven, onderzoeker, mondhygiënist en psycholoog, blijft lid van dit bestuur waar zij in 2010 toetrad.

Yvonne Buunk-Werkhoven herkozen als bestuurslid Public Health Section FDI

Nieuwe leden
Nieuwe leden zijn Dr. Kitty Hse (Hong Kong), Dr. James Taylor (Canada) and Dr. Hiram Lockhart (Bahamas).  Dr. Shlomo Zusman (Israel) blijft de chair van de Chief Dental Officer/Public Health Section. Na het plotselinge overlijden van de vorige chair, Fannye Thompson, was Shlomo Zusman waarnemend voorzitter. Hij is nu formeel benoemd.

Chief Dental Officers
De bestuursleden, Chief Dental Officers, zijn mondzorgprofessionals die overheden informeren over ontwikkelingen op het gebied van mondgezondheid en mondverzorging. Al 34 jaar komen de Chief Dental Officers bijeen tijdens het World Dental Congress van de FDI om de internationale ontwikkelingen in mondgezondheid te bespreken.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis