Makkelijker communiceren door TolkentelefoonApp voor de zorg

TolkentelefoonApp

Onlangs heeft het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) de TolkentelefoonApp gelanceerd voor de zorgsector. Het doel van deze app is om communicatie tussen zorgverlener en patiënt vele malen makkelijker te maken.

Het inschakelen van een tolk
Uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) is gebleken dat zorgverleners het bij 16% van hun klanten als noodzakelijk zien om een tolk in te schakelen. Dit gebeurt echter slechts in 5% van de gevallen. Om die reden bedacht TVcN de TolkentelefoonApp.

Het belang van goede communicatie
Guido Vroman, Manager Business Development & Sales bij TVcN: ‘In de zorgverlening is een goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener één van de basisvoorwaarden voor het leveren van de juiste zorg en in sommige gevallen zelfs van zeer groot belang.’

Juiste diagnose en zorgvraag
In veel gevallen is een professionele tolk noodzakelijk om de juiste diagnostiek en hulp te kunnen geven bij anderstalige patiënten. Vroman: ‘Enerzijds moet de zorgverlener de juiste diagnose en zorgvraag kunnen vaststellen, en anderzijds moet de patiënt kunnen begrijpen hoe de behandeling eruit ziet.’ Daarnaast kan het extra zorgverbruik met zich meenemen op het moment dat er geen tolk wordt ingeschakeld, terwijl dit eigenlijk wel nodig zou zijn.

De juiste tolk binnen 60 seconden
Via de TolkentelefoonApp kan er binnen 60 seconden de juiste tolk, voor welke taal dan ook, aan de lijn worden gekregen, 24 uur per dag en 7 dagen in de week. De app is gratis en beschikbaar voor Android, iOS en Windows. TVcN hoopt het inschakelen van een tolk op deze manier een stuk laagdrempeliger te maken.

Bron:
TVcN

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis