Slecht gebit invloed op carrière

Een kwart van de Britten is ontevreden over zijn of haar gebit. De helft van hen denkt dat een slecht gebit een nadelige invloed heeft op de kansen om een nieuwe baan te vinden. Dit blijkt uit onderzoek van Oasis Dental Care onder 2.125 mensen, meldt The Telegraph.

De Britten die ontevreden zijn over hun gebit (25%), zouden wittere tanden willen (58%), een compleet gebit (37%), een schoner gebit (36%) en rechtere tanden (35%).

64% van alle deelnemers is van mening dat een slecht gebit het zelfvertrouwen beïnvloedt. Ook denkt 55% dat een slecht gebit de kans op een nieuwe relatie verkleint. Daarnaast is 44% van de deelnemers ervan overtuigd dat slechte tanden de kansen op nieuwe vriendschappen verkleint.

Bron:
The Telegraph


Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Risicoanalyse

Risicoanalyse voor tevreden patiënten

Patiënten hebben soms het idee dat tandartsen alleen maar geld willen verdienen. Dit beeld kan ontstaan als ze geen idee hebben van wat er aan de hand is. Door toepassing van een risicoanalyse maakt u de reden van uw behandeling goed inzichtelijk. Lezing dr. John C. Kois.

There is no joy in mediocre dentistry
J.C.Kois

There is no better dentistry than no dentistry
J.C. Kois

Het vijfentwintigjarig bestaan van de Paro Praktijk Utrecht en Praktijk voor Parodontologie en Implantologie in Nijmegen werd gevierd met een serie van vier lezingen van dr. John C. Kois op het lustrumcongres in Ermelo. Kois is een tandarts en een gerenommeerd internationale spreker. Hij is een inspirator op het gebied van parodontale en restauratieve tandheelkunde. Deze Amerikaan wordt daarom gezien als een grootheid in de tandheelkunde. Jaren geleden was hij al in Nederland. Dat hij nu weer naar Nederland kwam voor het lustrumcongres is uniek. Het was dan ook een congres dat je niet had willen missen.

Hit Man versus Healer
Door aan patiënten uit te leggen wat de problemen zijn, kunnen tandartsen gezien worden als Hit Man. Vaak heerst bij patiënten het idee dat tandartsen alleen maar geld aan ze willen verdienen. Dit beeld ontstaat doordat patiënten vaak geen idee hebben van wat er precies aan de hand is. Als tandarts moet je zorgen dat patiënten je in een andere rol zien. Door toepassing van een risicoanalyse maak je goed inzichtelijk voor de patiënt wat er aan de hand is. De gegevens zelf – zoals onder andere lichtfoto’s, modellen, vragenlijsten – moeten dan de Hit Man worden terwijl de tandarts dan de Healer wordt, omdat hij een oplossing moet bedenken. Door gebruik te maken van moderne technologieën, zoals bijvoorbeeld een intra-orale scanner, is het mogelijk om slijtage aan te tonen. Hierdoor wordt het probleem inzichtelijk voor de patiënt. En zo ben je de Healer die een oplossing moet bedenken in plaats van de Hit Man.

Risicoanalyse
Een lange termijn visie bij de behandelplanning is erg belangrijk. Door een individuele risicoanalyse is het mogelijk de meest geschikte behandeling te bepalen. Tevens ontstaat daardoor de mogelijkheid om patiëntproblemen te evalueren, met als doel het afnemen van het risicoprofiel voor elke patiënt. De klinische besluitvorming is daardoor objectief en zal niet worden beïnvloed door emoties. Door een risicoanalyse uit te voeren bij de behandelplanning, zal er volgens Kois een verplaatsing komen van het restauratieve denken van de tandarts, naar een wellnessmodel. Door gebruik te maken van een checklist wordt efficiëntie, continuïteit en voorspelbaarheid gecreëerd.

Kois legt de risicoanalyse uit die is gebaseerd op vier verschillende diagnostische categorieën. Het gebruiken van deze analyse laat patiënten zien dat behandelingen voortkomen uit vier verschillende soorten risico’s:

1.Parodontaal
2. Biomechanisch
3. Functie
4. Dentofaciaal

Doordat patiënten zo eerder inzien wat hun probleem is, kunnen zij de Hit Man zijn.

Risicoprofielen
Bij de risicoanalyse wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende risicoprofielen.

Bij de risicoanalyse vult de patiënt een vragenlijst in. Tandartsen komen hierdoor meer te weten en worden niet verrast door iets wat de patiënt weet en dat gemist is tijdens de controle.

Advies van dr. John Kois: creëer een focus voor de risicogroepen 1 t/m 4 en ontwikkel ‘the why’. Streef ernaar om van hoog risicoprofiel rood naar laag risicoprofiel groen te gaan. Door de diagnostische categorieën gelijktijdig te analyseren, waarbij het risico is verkleind of de prognose wordt verbeterd, kan interdisciplinaire behandeling succesvol worden toegepast met veelbelovende kansen.

Barbecue concept
Kois maakt voor mondzorgbehandelingen de vergelijking met het zogenoemde ‘barbecue concept’. Er zijn verschillende soorten barbecues op de markt te krijgen, waarvan de kosten erg variëren. Door de hoge kosten van tandheelkundige behandelingen, kunnen veel mensen zich geen (uitgebreide) behandelingen veroorloven, volgens Kois.

Het idee: bied meer mensen een instap tandheelkundige behandeling aan – zoals het instapmodel barbecue – met de mogelijkheid om later over te stappen naar effectievere behandelingen. Zo blijft het gebit stabiel. Een voorbeeld dat Kois noemde is om eerst de stabiliteit in het front te herstellen en daarna de behandeling van zijdelingse delen in kwadranten over de jaren te spreiden.

Skills
‘Producten geven je niet de skills’ zei Kois. Volgens Kois zijn tandartsen geneigd alle mogelijke materialen te kopen, maar weten ze vaak niet bij welke patiënt ze deze materialen het beste kunnen gebruiken. Door te begrijpen hoe een verandering in de mondgezondheid ontstaat (‘Build the why’), weet de tandarts wat hij doet. Door te denken hoe een verstoring ontstaat, zal de manier van zorg veranderen en leiden tot meer betaalbare behandelopties.

Risico’s

  • Parodontaal

Doordat er tegenwoordig in de parodontologie goede protocollen zijn, is parodontitis geen grote veroorzaker van tandverlies meer. Een groter risico voor tandverlies is de biomechanische oorzaak. De parodontale risicoanalyse is gebaseerd op de hoeveelheid botverlies. Om botverlies te bepalen is het belangrijk om het aanhechtingsverlies te meten. Bloeding na het meten van pockets is minder voorspelbaar voor botverlies. Bij de parodontale analyse wordt gekeken naar patiëntspecifieke risico’s (zoals genetica, roken en diabetes) en tandspecifieke risico’s (botdefecten). Een furcatie is een voorbeeld van een tandspecifiek risico dat resulteert in een hoger risicoprofiel.

  • Biomechanisch

Bij de biomechanische risicoanalyse wordt gekeken naar de oorzaken van verlies van tandstructuren, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen cariës en erosie. Bij xerostomie is het cariësrisico toegenomen. Een simpele manier om te kijken of er sprake is van xerostomie is, door te kijken of een houten stoker blijft plakken op het wangslijmvlies.

Erosie is lastig te scoren, het is de taak van de tandarts om te achterhalen hoe erosie is ontstaan. Een voorbeeld van Hitman: laat uw patiënt lichtfoto’s van de erosie zien en zeg niet alleen maar dat het tandglazuur aan het oplossen is.

Cola heeft een zeer lage pH waarde (2,48). Yoghurt heeft ook een lage pH waarde maar veroorzaakt geen erosie. De kans op erosie is namelijk afhankelijk van het soort zuur. Citroenzuur geeft het meeste erosie.

Niet carieuze cervical laesies
Uit onderzoek blijkt dat de RDA-waarde van tandpasta invloed heeft op cervicale slijtage. Advies is om een tandpasta te gebruiken met een RDA-waarde die niet hoger is dan 70.

  • Functie

Functie: Hoe je bijt en kauwt. Bij de diagnostiek wordt gekeken naar de stabiliteit van het kauwstelsel, TDM, occlusaal trauma (mobiliteit) en attritie. Parafuncties en neurologische afwijkingen worden door de hersenen gestuurd en hebben een hoog risico. Een beperkte kauwbeweging of disfunctie wordt veroorzaakt door de tanden, hierbij hoort een gemiddeld risicoprofiel.

Over occlusie zijn vele theorieën beschikbaar. Kois gebruikt een protocol gebaseerd op drie P’s:
P 1– Positie: Positie van de manidibula, condyles in stabiele situatie
Het doel is een reproduceerbare positie van de condyles vast te leggen. Hiervoor gebruikt Kois ‘the Kois Deprogrammer’.

P2- Place: Occlusie zijdelingse delen in maximale occlusie en esthetiek
Kois noemt dit de home positie van de posterior dentitie. Dit betekent een stabiele occlusie in de zijdelingse delen.

P3- Pathway vs. Guidance: Pathway wordt bepaald door de hersenen en guidance door de tanden
Hiervoor gebruikt Kois de zogenoemde ‘envelope of function’. Dit zijn de bewegingen van de mandibula gecreëerd door de vorm van de tanden. Belangrijk bij P3 is dat de bewegingen van de voortanden binnen de ‘envelope of function’ vallen.

  • Dentofaciaal

Bij de dentofaciale analyse wordt gekeken naar de lach. Is er sprake van veel of weinig zichtbare tanden? Hierbij wordt dan ook gekeken naar de bewegelijkheid van de lip. Een lipbeweging van 8 mm is normaal, bij 10 mm is er sprake van hypermobiliteit. Ook spelen de kleur van de tanden, de positie van de tanden en de gingiva een rol. Daarnaast is belangrijk is om te weten of de patiënt zijn oude lach weer wil herstellen of een de lach wil die nooit heeft bestaan.

Conclusie
Maak een systematische behandelplanning met behulp van de vier diagnostische categorieën en gebruik hiervoor protocollen. Door gebruik te maken van een risicoanalyse worden mislukkingen tot een minimum beperkt en de kans op succes vergroot.

Dr. John Kois is oprichter van het Kois Center, een trainingscentrum voor implantologie, esthetische en restauratieve tandheelkunde.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van het lezing van dr. John C. Kois, tijdens het Lustrumcongres van de Paro Praktijk Utrecht & Praktijk voor Parodontologie en Implantologie in Nijmegen.

Interessante links
Biologische zone
Crest hoogte
Treatment planning deel 1
Treatment planning deel 2
Succesvolle behandeling
Introductie occlusaal onderzoek (oude video)
Parodontale behandeling

Lees meer over: Communicatie, Congresverslagen, Kennis, Ondernemen
De noodzaak van een rubberdam bij de wortelkanaalbehandeling

De noodzaak van een rubberdam bij de wortelkanaalbehandeling

Veel tandartsen zijn sceptisch over het gebruik van een rubberdam. Ze vinden het onnodig, niet praktisch, lastig en tijdrovend. Uit onderzoek blijkt ook dat in de algemene praktijk het gebruik van een rubberdam laag is. Evidence vinden in de literatuur voor het gebruik van rubberdam is erg lastig. Maar tijdens de presentatie van de zeer ervaren endodontoloog Walter van Driel werd duidelijk dat het gebruik van een rubberdam bij de wortelkanaalbehandeling noodzakelijk is.

Nadelen van het gebruik van een rubberdam

  • Patiëntacceptatie
  • Aanbrengen van de rubberdam is tijdrovend
  • Een rubberdam is moeilijk in gebruik
  • Kosten
  • Effect van rubberdamklemmen. Puntcontactklemmen kunnen schadelijk zijn, met name klemmen in het front kunnen veel krachten uitoefenen. Het is daarom belangrijk dat klemmen mooi aansluiten.

Voordelen van het gebruik van een rubberdam

  • Bescherming. Door gebruik van een rubberdam is de kans op aspiratie erg klein.
  • Uitkomst van de behandeling. Uit onderzoek van Nieuwenhuysen blijkt dat endodontische herbehandeling met een rubberdam betere resultaten geeft.
  • Minder napijn met isolatie.
  • Beter zicht op het werkterrein.
  • Behandeling kan efficiënter worden uitgevoerd.

Technieken en hulpmiddelen die het gebruik en aanbrengen van een rubberdam makkelijker maken

  • Walter van Driel adviseert de rubberdamklem langzaam te plaatsen. Laat tijdens het plaatsen het element droogblazen door uw assistent, daardoor zakken de weefsels en kan de klem geplaatst worden op de glazuurcementgrens en wordt beschadiging van de gingiva voorkomen.
  • Breng bij kinderen een ligatuur aan om de klem om aspiratie te voorkomen.
  • Door gebruik van Opaldam (Ultradent) is het mogelijk om het element volledig te isoleren.
  • Om allergische reacties te voorkomen wordt het gebruik van een latexvrije rubberdam aangeraden.
  • Tijd is geen issue. Het is altijd mogelijk een rubberdam binnen 5 minuten aan te brengen.
  • Voor het isoleren van tanden kan ook gebruik gemaakt worden van wedjets. Bijvoorbeeld als het niet mogelijk is een klem te plaatsen op elementen kan ook gekozen worden tanden te isoleren zonder klem en enkel wedjets te gebruiken.

Walter van Driel studeerde van 1977 tot 1984 tandheelkunde aan de UvA. Van 1997-2005 was hij universitair docent endodontologie op het ACTA. Daarnaast heeft hij diverse functies vervuld binnen de NVvE en NMT. Hij is van diverse wetenschappelijke verenigingen lid en tevens Fellow van het International College of Dentists (ICD). Sinds 1986 heeft hij een verwijspraktijk voor endodontologie. Walter geeft veel lezingen en cursussen over endodontologie. Hij is eigenaar van het CIDE in Den Haag, een cursuscentrum voor praktische cursussen, met name op het gebied van de endodontologie.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Walter van Driel tijdens ENDO2014 van Bureau Kalker

 

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

Kaasmolaren en de (on)mogelijkheden vanuit orthodontisch perspectief

Hypomineralisatie, oftewel de aanwezigheid van een kaasmolaar, komt veel voor. Wanneer kunt u een kind met kaasmolaren doorverwijzen naar een orthodontist? Op welk tijdstip kunnen kaasmolaren het beste geëxtraheerd worden? Congresverslag.

Verslag van de lezing van mevrouw drs. K.I. Janssen, orthodontist, afdeling Orthodontie, UMCG.

Hypomineralisatie in het blijvende gebit

MIH en MH
Hypomineralisatie, oftewel de aanwezigheid van een kaasmolaar, komt veel voor. De prevalentie van een kaasmolaar in het blijvende gebit ligt tussen de 10-19%. In sommige gevallen zijn niet alleen de zessen aangedaan maar ook de incisieven. Hier worden de volgende termen voor gebruikt:

  • ‘Molar Incisor Hypomineralisation’ (MIH)
    Zowel de incisieven als de eerste molaren zijn aangedaan.
  • ‘Molar Hypomineralisation’ (MH)
    Alleen de eerste molaren zijn aangedaan.

Etiologie
De etiologie is multifactorieel.
Zuurstofgebrek tijdens de geboorte of astma, hoge koorts, otitis media, prematuriteit, malabsorptie en zelfs inname van dioxines via de moedermelk bij langdurige borstvoeding worden genoemd als mogelijke oorzaak.

Uitingen
Hypomineralisatie is te herkennen aan het aanwezige glazuurdefect. De aangedane elementen zijn overgevoelig voor warm, koude en mechanische prikkels. Ook is de DMFS-score hoger bij kinderen met kaasmolaren.

Extractie van de kaasmolaar

De behandeling van kaasmolaren kan erg variëren, van sealants tot en met het plaatsen van implantaten. Een van de behandelopties is extractie van de kaasmolaren. Behandeling van M(I)H vergt goede communicatie tussen de verschillende tandheelkundige professionals.

Gebitsontwikkeling bij kinderen met kaasmolaren
Het is bekend dat de wortel afvorming sneller verloopt bij kinderen met kaasmolaren. Het is dus verstandig om kinderen met kaasmolaren al vroeg te verwijzen naar de orthodontist.

Op welk tijdstip moet er geëxtraheerd worden?
De furcatie vorming van de tweede molaren vindt plaats in de intertransitionele periode, dit is in de leeftijdsperiode 8-10 jaar. Extractie van de eerste (kaas)molaar kan het beste plaatsvinden in deze periode, dus wanneer de bifurcatie van de tweede molaren net te zien zijn op de OPG. Als deze timing wordt gehandhaafd dan is de kans groot dat de diastemen goed worden ingenomen door de doorbrekende tweede molaren.
Follow-up is erg belangrijk. Vooral de inclinatie van de tweede molaren moet goed gevolgd worden. Zolang deze parallel verloopt is er geen probleem. Kipt deze molaar naar mesiaal of linguaal dan is orthodontische behandeling nodig om de diastemen te sluiten. De kans is groot dat ook de verstandskiezen uiteindelijk op de plaats van de tweede molaren doorbreken.

Ernstige vormen en craniofaciale afwijkingen
Bij een ernstige vorm van MIH is een snelle wortelresoptie van de melkelementen in de zijdelingse delen opvallend. Ook komt MIH voor met andere craniofaciale afwijkingen. Voorbeelden zijn schisis, cleidocraniale dysplasie waarbij de botresorptie afwijkend verloopt en er veelal sprake is van geretineerde elementen, oligodontie waarbij ectopische resorptie van de eerste molaren geregeld optreedt.

Extractie in de bovenkaak
Indien er sprake is van ruimtegebruik dan kunnen de eerste molaren in de bovenkaak het beste zo lang mogelijk behouden blijven. Bij extractie van de eerste molaren in de bovenkaak moet er rekening gehouden worden met een eventueel zakkende sinusbodem in extractie alveole.

Samenvatting

  • Veel dentities laten hypocalcificaties zien.
  • Niet alle kaasmolaren zijn te behouden.
  • Orthodontische interventie kan verhoudingen verbeteren.
  • Behandeling vergt een goede samenwerking tussen verschillende disciplines.
  • Wortelafvorming verloopt sneller samen met de dentale ontwikkeling bij kinderen met kaasmolaren.
  • Maak op tijd een OPG bij iemand met kaasmolaren.
  • Door een eerste (kaas)molaar te extraheren, behoeven de verstandskiezen niet meer geëxtraheerd te worden.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van mevrouw drs. K.I. Janssen, orthodontist,afdeling Orthodontie, UMCG, tijdens het afscheidssymposium ‘Kaaskiezen? Geen Keuze!’ in het UMCG.

Het afscheidssymposium van Bart Fledderus stond in het teken van kaasmolaren. Bart Fledderus, algemeen practicus, klinisch docent en kinder- en CBT-tandarts, werd door verschillende sprekers in het zonnetje gezet op deze dag. Ook de bezoekers die Bart niet persoonlijk kenden, hadden na deze dag een goed beeld van hem. Bart is een bevlogen man die geen tijd kent. Met plezier heeft hij veel betekend voor de tandheelkundige behandeling van kinderen, angstigen, ouderen en gehandicapten. Ook het behandelen van katten, honden en konijnen was voor Bart geen probleem. Bart heeft ook een tijd in het bestuur van Ivoren Kruis gezeten, de Nederlandse vereniging van mondgezondheid.

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z
Geüpload naarCraniomandibulaire dysfunctie en orofaciale pijn: een lastige probleem?

Craniomandibulaire dysfunctie en orofaciale pijn: een lastig probleem?

Pijn is subjectief. Wat zijn de oorzaken van craniomandibulaire dysfunctie en orafaciale pijn en hoe behandelt u het? Verslag van de lezing van fysio- en manueeltherapeut dr. Jules Hesse.

Pijn is subjectief
De clinicus is afhankelijk van de pijnrapportage van de patiënt. Er is bestaat geen neurofysiologische of chemische test die pijn kan meten. Risicogroepen voor onder- en overbehandeling van pijn zijn: jonge kinderen, hoogbejaarden met cognitieve en/of emotionele handicap en gehandicapten. Taalbarrières en cultuurverschillen vormen ook een risico. Pijnschalen zijn een hulpmiddel bij onderzoek naar pijn, ook wel clinimetrie genoemd.

CMD en orofaciale pijn
Craniomandibulaire dysfunctie (CMD) is overwegend een musculo-skeletale klacht. Deze kaakklachten worden globaal onderverdeeld in: artrogene, myogene en gecombineerde vorm. Kiespijn in een voortand, maar geen oorzaak te vinden? De pijn zou veroorzaakt kunnen worden door een triggerpoint in de temporale spier. Triggerpoints in spieren kunnen een gerefereerde pijn veroorzaken. Uit recent onderzoek is gebleken dat er een verband is tussen hoofdpijn, parafuncties (klem- en knarsgedrag) en nekklachten. Hoofdpijnklachten zijn vaak het gevolg van parafuncties en nekklachten kunnen worden aangezet en onderhouden door parafuncties. Als tandarts dient u alert te zijn op deze symptomen en zo nodig te behandelen.

Als de maximale mondopening niet meer wordt bereikt, wordt er gesproken van een trismus. Een myogene trismus is de meest voorkomende in de tandheelkunde, deze ontstaat vaak bij zwelling en pijn na het verwijderen van een verstandskies of een mandibulaire anesthesie. De spier m. pterygoideus medialis is hier het meest bij betrokken. Bij persisterende klachten kan na de ontstekingsfase eventueel gestart kunnen worden met een fysiotherapeutische behandeling van een myogene trismus.

Oorzaken CMD

  • Aantasting van het gewrichtsoppervlak
  • Spierincoördinatie
  • Vacuüm formatie (cavitatie-effect)
  • Synoviale vloeistof beweging
  • TMG hypermobiliteit (lateraal/mediaal. Ligamenten)
  • Tuberculum knap

60% van de bevolking heeft een kaakknap die doorgaans geen klachten veroorzaakt. Een gewrichtspijn is doorgaans beter te lokaliseren dan een musculaire pijn.

Interventie

Myogene klachten

  • Interventie snelheid: laag tot midden
  • Behandeling: instructies,counseling, oefeningen, splint
  • Splinttherapie is een behandeling die vaak wordt toegepast bij CMD. Bij deze behandeling dient u er rekening mee te houden geen geretrudeerde contactpositie van de onderkaak te nemen.

Arthrogene klachten

  • Interventie snelheid: hoog!
  • Met name snel insturen bij discus verplaatsing (”closed lock”) die een duidelijke mondopeningsbeperking veroorzaakt; meestal gaat dit gepaard met lokale (oor-)pijn.
  • Habituele condylaire luxaties: een zogenaamde ”open lock”.
  • Behandeling: insturen naar specialist of gespecialiseerd fysiotherapeut.

Dr. Jules R. Hesse (1954) was in 1982 als eerste fysio- en manueeltherapeut betrokken bij het onderwijs aan studenten tandheelkunde aan de UVA en VUMC. Hij is aangesloten bij de American Academy of Orofacial Pain (AAOP) en mede-oprichter van de Physical Therapy Board of Craniofacial and Cervical Therapeutics (PTBCCT). In zijn onderzoek heeft hij zich o.a. toegelegd op craniomandibulaire dysfunctie en orofaciale pijn. Op dit moment is hij verbonden aan de afdeling Mondziekten en Kaakchirurgie van het Slotervaart Ziekenhuis en het VU Medisch Centrum. Daarnaast is hij als manueeltherapeut voor hoofdpijn-, kaak- en wervelkolomklachten verbonden aan het Sport Medisch Centrum Fysiomed. Van zijn hand zijn vele publicaties in de nationale en de internationale literatuur verschenen. Zo is hij o.a. mede-auteur van het boek Mondziekten-, kaak- en aangezichtschirurgie. Wereldwijd geeft hij vele lezingen aan zowel tandartsen, artsen en fysiotherapeuten.

Verslag door:
Joanne de Roos voor dental INFO van de lezing van Jules Hesse tijdens het congres Pijn en pijnbestrijding van Dental Best Practice .

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

4 excuses van mondzorgprofessionals om internet marketing links te laten liggen

Veel mondzorgprofessionals maken gebruik van internet marketing: het contact leggen met de patiënt via internet. Toch bestaan er volgens DentristIQ redenen voor twijfel over de werking van internet marketing, maar is die onzekerheid gegrond te noemen?

1. Berichten per post kunnen versturen maakt internet marketing nutteloos
Mondzorgprofessionals verzonden voorheen hun berichten per post, maar op dit trage systeem was veel aan te merken. Internet marketing biedt echter uitkomst. Zo zorgt internet marketing ervoor dat de patiënt mondzorgprofessionals kan opzoeken die zich binnen diens regio bevinden.

2. Internet marketing werkt niet
Het werkt zeker! Haast elke mondzorgprofessional wereldwijd voorziet zich van internet marketing.

3. Patiënten doen aan mond-tot-mondreclame
Het bovenstaande is zeker waar, maar brengt niet voldoende. Weinig mensen wisselen hun ervaringen uit met anderen over hun mondzorgprofessional. Het investeren in internet marketing geeft juist een permanente en grotere toestroom van nieuwe patiënten.

4. Geen geld voor internet marketing
Het is een veel gehoord excuus. Maar: bij een goed aangeschreven bedrijf voor deze diensten, zullen de inkomsten al gauw de kosten overstijgen. Het is de investering zeker waard.

Bron:
DentristIQ


Lees meer over: E-health, Kennis

Spraak-app helpt mindervaliden met communicatie mondzorgprofessional

Wat is deze app?
Schotse wetenschappers aan de Universiteit van Dundee hebben een zogenaamde ‘spraak-app’ ontwikkeld. Dit programma helpt kinderen en volwassenen met een lichamelijke of geestelijke handicap om contact te leggen met hun mondzorgprofessional.

Wat doet de app?
Gehandicapten hebben veelal angst voor een bezoek aan een mondzorgprofessional en ervaren daarbij veel stress.

Het ‘Stories at the Dentist communication’ systeem bereidt mindervaliden voor op een bezoek aan hun mondzorgprofessional. Zo geeft het systeem de aanwezige opties van de behandeling en de nazorg. Deze opties worden gegeven op basis van de al bestaande gegevens van de patiënt. Een patiënt met autisme krijgt bijvoorbeeld voornamelijk afbeeldingen te zien, zoals van artsen.

Vervolgens kan de patiënt niet alleen een keuze maken uit deze plaatjes, maar ook welke opties angst opwekken. Nadat de patiënt zijn of haar keuze heeft gemaakt, wordt een rapport opgesteld. Dit rapport over de angst en voorkeuren van de patiënt wordt, voor de behandeling van start gaat, besproken tussen mondzorgprofessional en patiënt.

Wat brengt de toekomst?
In de toekomst moet deze app te downloaden zijn voor iedereen die behoefte heeft aan afstemming voor de mondzorgbehandeling.

Bron:
University of Dundee

Lees meer over: E-health, Kennis

Stoppen met roken bij de tandarts

In Noord-Ierland kunnen tandartsen hun patiënten binnen hun praktijk gratis externe begeleiding aanbieden om te stoppen met roken. “Stoppen met roken is goed voor je mondgezondheid”, zo motiveert een tandarts zijn deelname aan het project.

De Noordierse organisatie voor kankerbestrijding Cancer Focus Northern Ireland begon het door de overheid gefinancierde project aangezien 25% van de volwassenen er rookt en daarvan tweederde met roken wil stoppen. De helft van de rokers overlijdt er als gevolg van zijn verslaving.

Persoonlijke begeleiding
Cancer Focus zette een gratis begeleidingsservice op in onder meer tandartsenpraktijken, bedrijven en dorpshuizen. Degenen die willen stoppen met roken kunnen wekelijks rekenen op persoonlijke begeleiding én nicotinepleiseters of -kauwgom.

Losse tanden door roken
“Stoppen met roken is ontzettend goed voor je mondgezondheid”, vertelt tandarts Phillip McLorinan vanuit zijn praktijk in Dunmurry, een voorstad van Belfast. “Roken kan leiden tot verkleuring van tanden, tandvleesontsteking, losse tanden en mondkanker.

Bijna 70% stopt
Dunmurry Dental Practice was de eerste waar het project van start ging, en met succes. “Al 30 patiënten van ons maakten gebruik van de begeleiding en dit aantal blijft stijgen”, vertelt de tandarts. Het stoppen-met-roken project behaalt in heel Nood-Ierland goede resultaten: 68% van de deelnemers is na een behandeling van vier weken gestopt met roken.

Bron
Ireland’s dental magazine
Cancer Focus

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

De audit van een kwaliteitsmanagementsysteem

Een audit is een belangrijke tool om te toetsen of het kwaliteitsmanagementsysteem werkt. Het is een onderdeel dat thuishoort in de C-stap (Check) uit de verbeter- of PDCA-cyclus* In de vorm van een interview en een kritische blik op de documenten in het praktijkwerkboek, wordt getoetst of het managementsysteem nog voldoet aan de normeisen, het managementsysteem wordt nageleefd en er mogelijkheden zijn tot verbetering.

* De PDCA-cyclus is de basis voor een kwaliteitsmanagementsysteem. De letters staan voor:
P – Plan: De plannen die je maakt en doelen die je stelt voor de praktijkvoering.
D – Do: Je gaat aan de slag om de doelen te realiseren.
C – heck: Je checkt of je op de goede weg zit.
A – Act: Je stelt de doelen bij of zet een tandje bij om alsnog de doelen te behalen.

Soorten
Er zijn 3 soorten audits:

  • Een eerste partij of interne audit binnen dezelfde organisatie.
  • Een tweede partij of externe audit waarbij een organisatie een leverancier of aannemer audit.
  • Een derde partij of externe audit uitgevoerd door een onafhankelijke organisatie, ook wel een certificatieaudit genoemd.

Voorwaarden
Een audit moet aan diverse voorwaarden voldoen om succesvol te verlopen:

  • Een audit dient plaats te vinden door een onafhankelijk persoon voor een objectief resultaat.
  • Er moet een toepassingsgebied of scope vastgesteld worden. Zo kan men ervoor kiezen om binnen een praktijk alleen de processen te toetsen die betrekking hebben op de eerstelijns tandheelkunde en niet de processen voor de orthodontie.
  • Er moeten auditcriteria of eisen geformuleerd worden welke dienen als referentie waartegen getoetst gaat worden. Zo kan getoetst worden of men voldoet aan wet- en regelgeving, normen, procesbeschrijvingen in het praktijkwerkboek en werkinstructies.
  • Feiten en bewijzen vormen de basis op grond waarvan conclusies worden getrokken om gericht actie te kunnen nemen.

Een concreet resultaat is bijvoorbeeld dat er behoefte is aan training of dat niet conform een procedure in het praktijkwerkboek gewerkt wordt. Op grond daarvan kan weer actie worden ondernomen en de PDCA-cyclus is weer rond.

Door:
Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit

Triatleten brengen hun mondgezondheid in gevaar

Hoe meer sporters trainen, hoe meer hun mondgezondheid in het geding komt. Zij hebben vaker last van tanderosie dan niet-sporters en hun speekselproductie is niet optimaal. Dat blijkt uit een Duitse studie, schrijft Dentistry.

Minder speeksel
Voor deze studie werden twee groepen vergeleken: 35 triatleten en 35 niet-sporters. De triatleten produceerden minder speeksel en hun speeksel had een lagere ph-waarde.

Meer tanderosie
Verder had de groep triatleten meer tanderosie. Atleten gebruiken vaak sportvoeding en energiedrankjes met veel suiker tijdens het sporten. Dat vergroot het risico op tanderosie. Geadviseerd wordt om een rietje te gebruiken voor suikerhoudende dranken.

Bron:
Dentistry


Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Tandpasta geeft beschermende laag tegen verval

Onderzoekers van de Universiteit van Leeds hebben een revolutionaire tandpasta ontwikkeld. Bij deze tandpasta ontstaat bij aanbreng op de tanden een beschermlaag die verdere gebitsaantasting voorkomt.

Natuurlijke bestanddelen
De tandpasta bestaat uit moleculen die in het menselijk lichaam zelf voorkomen. Deze moleculen, ofwel peptiden, creëren vervolgens een gel die beschermt tegen tandbederf. Deze gel onttrekt calcium aan uit het mondspeeksel, waarna de hoeveelheid calcium stijgt en de beschermende laag tot stand komt.

Vertrouwen in methode
Professor Jennifer Kirkham van de Universiteit van Leeds liet al weten vertrouwen te hebben in deze nieuwe formule: “We wisten al dat de formule een zekere mate van gebitsherstel zou bewerkstelligen. Toch konden we ook zien dat deze formule – zowel in de vorm van pasta als in een vloeibare variant – het gebit beschermt tegen zuuraanvallen.”

De Daily Mail meldde dat deze methodiek binnen een jaar beschikbaar is.

Bron: Dentistry



Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Slechts 10% geslaagd voor toelating (tand)artsstudie België

Een kleine 10% van de studenten slaagden voor het toelatingsexamen voor arts en tandarts in België. Vorig jaar slaagde nog 14,7% en het jaar ervoor zelfs 16,7%, meldt De Standaard.

Het aantal deelnemers neemt elk jaar wel toe maar in absolute aantallen zijn er minder geslaagden dan in de afgelopen twee jaar. Dit jaar slaagden 556 kandidaten voor het toelatingsexamen, vorig jaar waren dat er 695 en 712 in 2012.

Het lage slagingspercentage komt deels door het aantal vijfdejaars dat meedoet. Zij proberen voor een eerste keer, maar gebleken is dat minder dan één procent van hen slaagt.


Bron:
De Standaard

Lees meer over: Kennis, Scholing

Beatriz Giménez winnaar IADR prosthodontic award

Beatriz Gonzalez van de ACTA-afdeling Implantologie won onlangs de IADR Arthur Frechette Award voor haar onderzoek Accuracy and Repeatability of Intra-oral Scanners for full arch implant impressions, meldt ACTA. Haar onderzoek werd beoordeeld op originaliteit, wetenschappelijke onderzoeksopzet, methodes en analyses, en de wetenschappelijke waarde.

Zij ontving € 1.000, – als prijs.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Vlaamse tandartspraktijk gesloten na ontdekking legionella

Een tandartspraktijk uit Hoeselt in België is begin juli gesloten door de Vlaamse inspectie vanwege een legionella besmetting, meldt Nieuwsblad. Een patiënt liep er mogelijk legionella op.

Monsters
De vrouw lag tien dagen in het ziekenhuis omdat ze besmet was met de legionella bacterie. Na inventarisatie bleek dat zij onlangs de tandartspraktijk had bezocht. De artsen van de vrouw brachten de Vlaamse inspectie op de hoogte en die liet direct monsters nemen in de tandartspraktijk.

Meegebracht
‘Ik mocht vanaf dinsdag geen patiënten meer verzorgen omdat er in de waterstalen van mijn apparatuur een concentratie van legionella was gevonden’, zegt de tandarts tegen Nieuwsblad. ‘Het zou maar al te gek zijn om me nu aan de schandpaal te nagelen, want ook bij de patiënt thuis werd er een hogere concentratie van de bacterie gevonden in het water. Ze kan het dus – en dat is meer dan waarschijnlijk – ook meegebracht hebben naar mijn praktijk.’

Bron:
Nieuwsblad.be



Lees meer over: Kennis, Kwaliteit

Onduidelijkheid HKZ-certificatie tandprothetische praktijken

Diverse tandprothetische praktijken hebben het HKZ-logo op hun website geplaatst, zonder dat zij HKZ-gecertificeerd waren. In enkele gevallen bleken de praktijken in de veronderstelling dat zij dit certificaat wel hadden, meldt de NEN.

Volgens de NEN is dit ‘een vervelende situatie omdat de praktijk tijd en geld geïnvesteerd had in het behalen van het HKZ-Keurmerk en dit vervolgens niet bleek te hebben.’ Er blijkt onduidelijkheid te zijn over HKZ-certificaten en het HKZ-keurmerk.

In 2001 zijn de eisen voor kwaliteit vastgelegd in het HKZ-certificatieschema voor tandprothetische praktijken. Dit schema is nu niet meer geldig omdat de normen niet meer gebaseerd zijn op de huidige situatie en ontwikkelingen in de branche.

Tandprothetische praktijken die een HKZ-certificaat hebben op basis van dit oude certificatieschema, verliezen hun certificaat per einddatum van het certificaat. Praktijken die na 1 juli 2013 gecertificeerd zijn, verliezen hun certificaat op 1 juli 2016.

Bron:
NEN

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
NVGPT stelt 10.000 euro beschikbaar voor onderzoek

NVGPT stelt 10.000 euro beschikbaar voor onderzoek

De NVGPT stelt jaarlijks een geldbedrag beschikbaar voor de ondersteuning van wetenschappelijke onderzoeksprojecten in haar werkveld. Heeft u een relevant onderzoek? Dan kunt u een aanvraag voor een bijdrage indien bij de NVGPT.

De deadline hiervoor is 15 oktober. De aanvragen zullen worden beoordeeld op grond van vooraf vastgestelde criteria. Bekijk de voorwaarden voor subsidiëring op de website van de NVGPT.

Lees meer over: Kennis, Onderzoek

Hokwerda Award voor duurzaamheid in de mondzorg

De Stichting Hokwerd Award vraagt studenten tandheelkunde en mondzorgkunde om hun beste idee over het vergroten van de duurzaamheid in de tandheelkunde in te zenden. Wat is de opzet van de Hokwerda Award en hoe doe je mee?

Opzet Hokwerda Award
De Stichting Hokwerda Award heeft in oktober 2007 de Hokwerda Award in het leven geroepen. Dit is een prijs die oorspronkelijk één keer per 2 jaar werd uitgereikt aan een persoon, instelling of organisatie die zich verdienstelijk heeft gemaakt op het gebied van het verbeteren van de beroepsuitoefening en de werkomstandigheden in de mondzorg. Dit vergt kennis van de toepassing van de ergonomie in relatie met de praktische beroepsuitoefening. Deze aanpak bleek niet goed uit de verf te komen en daarom is de focus van de Hokwerda Award nu vooral gericht op het thema duurzaamheid. Ten einde recht te doen aan het uiteindelijke doel van de tandheelkundige ergonomie: het op gezonde wijze voor patiënt en behandelteam uitoefenen van de tandheelkunde. Maar thans vooral gericht op een duurzaam resultaat. De prijs wordt thans eens per jaar uitgereikt aan een student tandheelkunde of mondzorgkunde die een creatief idee heeft ontwikkeld voor een duurzame aanpak van een aspect van de beroepsuitoefening in de mondzorg.

Waarom studenten?
Studenten zijn enthousiast en nieuwsgierig bezig zich kennis en vaardigheden voor de mondzorg eigen te maken. Tijdens de opleiding worden zij gestimuleerd om kritisch na te denken over het beroepsmatig handelen en zij leren zich voortdurend nieuwe handelwijzen eigen te maken. Vaak komt daarbij de vraag naar voren: waarom zo en niet anders? Zo leren zij na te denken over de vele aspecten van de beroepsuitoefening en komen ook ideeën over een andere en mogelijk betere aanpak naar voren. Daarom zijn studenten nu de doelgroep voor de nieuwe opzet van de Hokwerda Award gericht op duurzaamheid. Hen wordt gevraagd een goed idee met betrekking tot het vergroten van duurzaamheid in de tandheelkunde in te zenden.

Wat is duurzaamheid?
De termen duurzaamheid en duurzaam zijn oorspronkelijk ontleend aan de benadering van het milieu. Het ging hierbij om het handhaven van een natuurlijk evenwicht zonder beschadiging en verspilling, zodat de natuurlijke structuren en processen niet worden aangetast. Later is het begrip duurzaamheid betrokken op alle activiteiten van de mens gericht op het op lange termijn en zonder verspilling gebruiken van grondstoffen, hulpbronnen en herwinbare bronnen. Met daarbij het voorkomen van schade aan natuur en gezondheid. Op deze wijze moet een ideaal evenwicht ontstaan tussen economische, sociale en ecologische belangen.

Ook in de tandheelkunde wordt het begrip duurzaam steeds meer gehanteerd. In de VS is dit reeds langer gaande. Hiervoor richt men zich op gedurende lange(re) termijn gunstig verlopende werkprocessen, zowel effectief als efficiënt en op zo duurzaam mogelijke gezondheidsresultaten. Zonder verspilling en met voorkoming van schade aan gezondheid en natuur. Dit heeft betrekking op alle aspecten van het behandelproces, zoals de werkwijze, de organisatie, het samenwerken, het invoeren van een nieuwe aanpak etc. En op het hieruit voortkomende product in de vorm van een preventieve aanpak, een behandelresultaat, het bewerkstelligen van een gezonde mond en tevredenheid van de patiënt.

Vier domeinen voor het uitwerken van duurzaamheid.
Voor het concreet hanteren van het begrip duurzaamheid in de tandheelkunde zijn 4 domeinen beschreven die van belang zijn voor het hanteren van het begrip duurzaamheid in de mondzorg.

  1. Kwaliteit. Het er voor zorgen dat alle handelingen van het behandelteam, die bijdragen aan de kwaliteit van de verleende mondzorg, de juiste aandacht krijgen.
  2. Veiligheid. Het veilig omgaan met materialen, röntgenstraling, infectierisico’s en arbeidsomstandigheden, zodat geen gezondheidsschade kan ontstaan.
  3. Een gezonde werkwijze. Een aanpak van werken gericht op het in stand houden van gezondheid van zowel patiënt als behandelteam
  4. Ergonomie. Het hanteren van het brede gebied van plannen, organiseren en uitvoeren van activiteiten om de eigenlijke patiëntenbehandeling mogelijk te maken. En dit op een effectieve , efficiënte en gezonde wijze te doen. Het omvat dus het systeem van het omgaan met het geheel van werkzaamheden rondom de patiëntenbehandeling.

Het is de opzet van de prijsvraag het begrip voor een duurzame aanpak in de mondzorgpraktijk te vergroten.

Criteria voor inzending van een idee
De inzending van een idee voor de prijsvraag moet aan een aantal criteria voldoen.

  • De uitwerking van een idee moet minimaal betrekking hebben op één van de vier genoemde domeinen (kwaliteit, veiligheid, gezonde werkwijze en ergonomie) en beschreven zijn op 1,5 x A4
  • De criteria waaraan voldaan moet worden hebben betrekking op:
    – Een heldere en duidelijke omschrijving van het probleem
    – Het doel van het vergroten van de duurzaamheid
    – De wijze van realisatie
    – De praktische toepasbaarheid
    – Het wel overwogen uitwerken van het idee
    – Het toevoegen van literatuur c.q. documentatie

Wijze van beoordeling
De inzendingen worden beoordeeld door de hiervoor ingestelde adviescommissie die eerst vaststelt of de inzendingen voldoen aan de gestelde criteria en daarna welke inzendingen in aanmerking komen voor uitreiking van de prijzen: een eerste prijs en de Hokwerda Award; en de tweede en derde prijs. Dit voorstel wordt voorgelegd aan het bestuur van de Stichting Hokwerda Award dat een definitief besluit neemt over de prijsuitreiking. Deze zal in 2014 plaats vinden tijdens het NMT Studentencongres op 3 oktober.

Vervolg
Het idee dat leidt tot uitreiking van de Hokwerda Award zal worden voorgelegd aan het ‘veld’ met de vraag het idee verder uit te werken in een praktisch en toepasbaar product. De winnaar van de prijs in 2013 werd Niels Zwartkruis omdat zijn DentApp idee als beste naar voren kwam. Hij had goed aangegeven hoe zijn voorstel verder uitgewerkt kan worden. Het idee is niet geheel nieuw maar een voorbeeld van verder gaan waar een huidige applicatie stopt. Er is overleg gaande over verdere ontwikkeling hiervan. Met het idee van Niels Zwartkruis wordt ingespeeld op de individuele zorgbehoefte van een patiënt met een hulpmiddel dat hij/zij gemiddeld eens in de 3-6 minuten hanteert.

Studenten, stuur je idee in
De Stichting Hokwerd Award vraagt studenten tandheelkunde en mondzorgkunde om hun beste idee over het vergroten van de duurzaamheid in de tandheelkunde in te zenden.

Door:
Stichting Hokwerda Award

Lees meer over: Duurzaamheid, Kennis, Kwaliteit, Ondernemen

Het kwaliteitsjaarverslag: wat en voor wie

Het kwaliteitsjaarverslag is wettelijk verplicht, maar niet voor elke praktijk. Moet uw praktijk een kwaliteitsjaarverslag opstellen? En wat moet daar in staan? Een verslag van de ANT-workshop ‘Het kwaliteitsjaarverslag’.

Een verslag van dental INFO over de ANT-workshop ‘Het kwaliteitsjaarverslag’ door drs. Lisette Sloots.

Moet uw praktijk een kwaliteitsjaarverslag hebben?
Volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen moet u een kwaliteitsjaarverslag maken als u praktijk een ‘zorginstelling’ is. Een zorginstelling heeft twee of meer nevengeschikte zorgverleners. Als in uw praktijk twee tandartsen werken, bent u dus wettelijk verplicht om een kwaliteitsjaarverslag te schrijven. Ook als één van de twee tandartsen bijvoorbeeld als zzp’er voor drie dagen in de praktijk werkt.

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) hanteert een strengere definitie. Volgens de IGZ is een solist ook een zorginstelling als deze samenwerkt met een assistent die meer doet dan assisteren aan de stoel. Het ANT raadt aan om de definitie van de IGZ aan te houden.

Levert u geen kwaliteitsjaarverslag aan? Dan kan de IGZ u een boete opleggen van maximaal €33.500. In de praktijk krijgt u echter eerste de kans om alsnog een kwaliteitsjaarverslag aan te leveren.

Wat moet er in het kwaliteitsjaarverslag staan?
Er zijn wettelijk eisen aan de inhoud van het kwaliteitsjaarverslag. U beschrijft:

  • Praktijkgegevens: bijvoorbeeld juridische vorm, praktijkgeschiedenis;
  • Betrokkenheid van patiënten bij het kwaliteitsbeleid;
  • De kwaliteitsbeoordeling en resultaten daarvan;
  • Klachten en incidenten en reactie daarop;
  • Voornemens voor kwaliteitsbeleid.

In het algemeen beschrijft u hoe in uw praktijk zorgkwaliteit gewaarborgd wordt, in hoeverre uw kwaliteitsdoelstellingen gerealiseerd zijn en welke verbeterpunten er zijn. Daarnaast neemt u informatie op over:

  • Achtergrond van de praktijk
  • Organisatie van de praktijk
  • Patiëntenpopulatie
  • Missie
  • Visie
  • Doelstellingen komend jaar

Wanneer en waar dient u het kwaliteitsjaarverslag in?
U levert het kwaliteitsjaarverslag in voor 1 juni van het volgende jaar bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het patiëntenplatform (bijvoorbeeld Zorgbelang Nederland).

Drs. Lisette Sloots is communicatiemanager bij de ANT. Daarnaast is zij zelfstandig projectmanager en heeft veel ervaring met het verbeteren van bedrijfsprocessen binnen organisaties.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Kwaliteit, Ondernemen, Wet- en regelgeving, ZZP-er

FDI-congres 2016 in Polen

Polen wordt het gastland van de FDI Annual World Dental Congress (AWDC) in september 2016. De FDI en het locale organisatieteam kwamen onlangs tot overeenstemming om dit congres in de stad Poznan te houden, meldt de FDI.

FDI voorzitter dr. Tin Chun Wong zegt: ‘De beslissing om het AWDC in 2016 in Polen te houden laat de intentie van de FDI zien voor afwisseling van de locatie van dit congres over de continenten Amerika, Azië en Europa.”

De markt voor dentale apparatuur en diensten in Polen wordt geschat op bijna 2,2 miljard dollar in 2013. De vraag naar mondzorg groeit er snel. In Polen werken zo’n 30.000 tandartsen, waarvan 80% vrouw is, in 23.000 mondzorgpraktijken.

Lees meer over: Kennis, Scholing

Uitzending Medical Travel met poetstips voor ouders

In de uitzending van Medical Travel van zaterdag 21 juni gaven ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes en kindertandarts Arie Riem tips aan ouders om het gebit van hun kinderen gezond te houden. Bekijk de uitzending bij RTL4. Het fragment start op 4.10 min.

Medical Travel is een gezondheidsprogramma van RTL4 over gezondheid.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis