londense-tentoonstelling

Inzending Yvonne Buunk-Werkhoven voor Mouthy: Londense tentoonstelling over de mond

Vanaf juli tot november 2016 is er in Londen een bijzonder evenement te vinden, genaamd ‘Mouthy’. De Science Gallery London host dan een ruimte om alles in en rondom te mond te ontdekken.

Kunstenaars en wetenschappers van over de hele wereld werden uitgenodigd om voorstellen te doen voor de tentoonstelling. Yvonne Buunk-Werkhoven http://www.spoh-arts.com/, onderzoeker, mondhygiënist, psycholoog en NVM-bestuurslid stuurde haar inzending in: “The unique mouth”. Over hoe onze monden en hun inhoud ons fysiek, sociaal en cultureel kenmerken en daarmee een vorm van zelf-expressie zijn.

Buunk-Werkhoven: “Voor de link tussen kunst en wetenschap is fotograaf Erwin Olaf http://www.erwinolaf.com/ voor mij een inspirator. In 2014 en 2015 heb ik daarnaast de collage workshop Beeldproeverij gevolgd, een initiatief van kunstenaar Harald Vlugt http://www.haraldvlugt.com/. Tijdens deze workshops heb ik drie collages (leporello’s) gemaakt:

  • “Creativity is a result of how I think, feel and laugh…” leporello III (2015), met nadruk op het lachen
  • “Creativity is a result of how I think and feel…” leporello II (2014), met nadruk op lachen en naaktheid
  • “Creativity is a result of how I think…” leporello I (2014), met focus op de mond/lach in de kunst







Thema’s en onderwerpen
De Science Gallery hoopt tijdens het evenement verschillende thema’s en onderwerpen te kunnen dekken, waaronder:

  • Kwijlende monden – de essentiële rol van speeksel
  • Gezonde en ongezonde monden – de impact van bacteriën in onze monden
  • Emotionele monden – alles wat kan omgaan in een mond, van pijn tot plezier
  • Veranderende monden – hoe monden door de jaren heen zijn ontwikkeld, en hoe dit communicatie beïnvloedt
  • Unieke monden – hoe monden en hun inhoud mensen fysiek, sociaal en cultureel gezien van elkaar onderscheiden, en een platform voor het uiten van jezelf bieden
  • Monden van de toekomst – hoe zullen monden er in de toekomst uitzien?
  • Dieren monden

Meer informatie

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Mogelijk verbod op junkfood-reclames in Engeland

De British Heart Foundation roept het Britse parlement op om junkfood-reclames na 21.00 uur te verbieden, om kinderen te beschermen tegen het maken van ongezonde keuzes.

Reclames van grote invloed
Volgens een recente enquête zijn bij zo’n 70% van de kinderen tussen de 4 en 16 jaar junk food-reclames van zekere invloed bij de keuze van hun ouders van het kopen van deze producten. 43% van deze ouders gaf aan door hun kinderen te worden aangemoedigd tot de aankoop.

Gebrek aan restricties
Mike Hobday, directeur van de British Heart Foundation, vindt de restricties voor de reclamewereld in het Verenigd Koninkrijk simpelweg zwak. Door het gebrek van regels voor zendtijden van onder andere reclames voor junk food worden dagelijks miljoenen kinderen blootgesteld aan slim uitgedokterde marketing technieken, om hen zo te verleiden tot slechte eetgewoontes. Hobday: “Deze enquête bewijst dat junkfood-reclames een schadelijke invloed hebben op het gedrag van kinderen en de pogingen van ouders om hun kinderen gezond te laten eten.”

Minder kans op hartfalen
Hobday is overtuigd dat het de taak is van de overheid om er alles aan te doen om de vrijheid van bedrijven om kinderen op deze manier ‘uit te buiten’ te verkleinen, en om zo te zorgen dat de huidige jeugd later zo min mogelijk risico heeft op onder andere hartfalen.

Kritiek
Commentaar hierop luidt echter dat ten eerste het onduidelijk wat nou precies wel en niet onder junk food valt. Ten tweede argumenteren verschillende groepen dat een reclameverbod kinderen niet direct dunner maakt en dat dit verbod vele neveneffecten met zich meebrengt.

Petitie
Al met al is het debat dus nog volop gaande. Op de website van de British Heart Foundation is op dit moment nog een junk food petitie te vinden, die getekend kan worden voor het reclameverbod.

Bron:
The Drum

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z
tanden

Marketingtip: Praktijk gaat op zoek naar de Mooiste lach

Een regelmatig bezoek aan de tandarts of mondhygiënist is van belang om gebitsproblemen op tijd te ontdekken en te behandelen. Maar ook om gebitsproblemen te voorkomen. Met de volgende marketingtip kunt u ervoor zorgen dat de mensen gemotiveerd en geïnteresseerd raken om naar uw praktijk te komen.

Voorbeeld
Om het belang van een gezonde mond extra aandacht te geven, is de tandartspraktijk Vallei Tandartsen in Veenendaal op zoek gegaan naar de Mooiste Lach. Uiteindelijk zijn er drie winnaars gekozen die hier een mooi certificaat voor kregen. De uitslag van deze wedstrijd is ook gepubliceerd in de Veenendaalse krant, inclusief informatie over de tandartspraktijk.

Preventie
Op deze manier heeft de tandartspraktijk extra aandacht kunnen besteden aan de specialismen die zij aanbieden en hebben zij hun visie ‘voorkomen is beter dan genezen’ duidelijk naar voren kunnen brengen. Wellicht dat nu ook meer patiënten een bezoek aan deze praktijk brengen om de volgende winnaar te worden.

Bron: Veenendaalse krant

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Zin en onzin van certificering

Steeds meer praktijken tonen interesse in het certificeren van de praktijk. Echter, veelal weet de praktijkhouder niet wat certificering en het hebben van een kwaliteitsmanagementsysteem inhoudt. Wat zijn de voordelen van certificering? En wat vraagt dit van de praktijk? In dit artikel wordt de zin en onzin van certificering toegelicht.

Onzin van certificering
Te vaak nog is de primaire keuze voor een praktijkcertificering gericht op het verbeteren van de uitstraling van de praktijk naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), verzekeraars en patiënten, terwijl de praktijkhouder totaal onbekend is met het hebben van een kwaliteitsmanagementsysteem. Uit een grote internationale studie komt naar voren, dat de toepassing van kwaliteitsmanagement en -strategieën geen aantoonbaar effect heeft op de door de patiënten ervaren uitkomsten van zorg. Ook is er vaak geen verband gevonden in het onderzoek tussen het voeren van een kwaliteitskeurmerk en de door de patiënt ervaren kwaliteit. Het kwaliteitsbeleid is namelijk te vaak een abstracte façade.

De onbekendheid met certificering kan bij de praktijkhouder naderhand resulteren in grote ergernis over “alle verplichte registraties” en “het uitgebreide handboek”. In dergelijke gevallen heeft de praktijkhouder (achteraf) ten onrechte gekozen voor een kwaliteitsmanagementsysteem. Certificering is dan een enorme kostenpost en heeft geen toegevoegde waarde.

Wat is certificering?
De meest bekende certificering binnen tandartspraktijken is ISO 9001. Dit is een internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Vanuit de ISO 9001 norm wordt beoordeeld of een praktijk in staat is om te voldoen aan:

  1. de eisen van klanten
  2. de op het product van toepassing zijnde wet- en regelgeving
  3. de eisen van de organisatie zelf

Met een ISO kwaliteitsmanagementsysteem wordt dus ingegaan op de van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Maar het gaat veel verder, wat al direct blijkt uit de naam: ‘management’ systeem. Een ISO certificering is een krachtig instrument om een praktijk te optimaliseren en te verbeteren op management gebied.

Het invoeren van een kwaliteitsmanagementsysteem alleen levert een praktijk nog geen ISO certificaat op. Certificatie (oftewel het behalen van een officieel ISO certificaat) houdt in dat een externe, onafhankelijke partij vaststelt of het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan alle normeisen. Om dit vast te stellen voert een certificatie instelling een externe audit uit.

Toegevoegde waarde van certificering
Wanneer heeft certificering toegevoegde waarde voor een tandartspraktijk? Een kwaliteitsmanagementsysteem is dus lang niet altijd een garantie voor succes. Het is altijd aan de praktijk zelf om het kwaliteitsmanagementsysteem tot een succes te maken. Voorwaarde is dat de praktijkhouder bewust en weloverwogen zijn praktijkmanagement wil optimaliseren en verbeteren. De toegevoegde waarde van certificering ligt dan ook vooral op de interne praktijkorganisatie:

  • De praktijk is gericht op continue verbetering en ontwikkeling door haar eigen kwaliteitsniveau te monitoren en actief doelen te stellen.
  • Duidelijkheid voor medewerkers door een gestructureerde praktijkorganisatie en afspraken.
  • De praktijk is ‘in orde’ met betrekking tot geldende wet- en regelgeving.

Conclusie en tips
Op basis van bovenstaande toelichting kunnen de volgende conclusies worden getrokken aangevuld met praktische tips:

  1. Ambitie van de praktijkhouder bepaalt de keuze voor certificering
    De keuze om te certificeren moet weloverwogen worden genomen en zicht richten op het optimaliseren en verbeteren van de praktijk op management gebied. Praktijken die een kwaliteitshandboek ‘kopen’ zullen geen toegevoegde waarde ervaren, maar vooral frustratie en ergernis. Certificering is ook niet bedoeld als façade om erkenning, patiënten en status te verkrijgen.
  2. Certificering verhoogt niet de kwaliteit van zorg zoals door de patiënt ervaren
    Een kwaliteitsmanagementsysteem heeft geen aantoonbaar effect op de door de patiënten ervaren uitkomsten van zorg.
  3. Certificering is meer dan ‘praktijk in orde’
    Een ISO kwaliteitsmanagementsysteem gaat verder dan alleen de praktijk ‘in orde’ brengen met betrekking tot geldende wet- en regelgeving. Een ISO certificering is ook gericht op het optimaliseren en verbeteren van de praktijk op management gebied.
  4. Geen ‘slager keurt zijn eigen vlees’-verhaal
    Een officieel ISO certificaat houdt in dat een externe, onafhankelijke partij vaststelt of het kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan alle normeisen.

Door: Sjoerd Kuiken – Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit. Zijn visie is gebaseerd op het ontwikkelde Praktijk Management Model. 



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Het belang van social media voor kleine bedrijven

Vandaag de dag is social media een van de meest bereikbare en effectieve middelen voor marketing. Vooral kleine bedrijven en praktijken kunnen via hier makkelijk hun doelgroep bereiken en meer mensen aantrekken.

Persoonlijk contact
Het hebben van een kleine praktijk betekent vaak ook een klein budget, een klein team en weinig tijd. Social media is daarom een hele makkelijke manier om klanten te bereiken, en ook voor klanten om de praktijk te bereiken. Op vragen of klachten kan snel worden gereageerd, wat de klant het gevoel geeft dat er naar hem of haar wordt geluisterd. Daarnaast is het gebruik van social media voor het merendeel gratis, en kan er op een hele simpele manier een gezicht worden gegeven aan het bedrijf en een persoonlijke band worden opgebouwd met de klant.

Advertenties
Naast het persoonlijk contact met klanten, kan via social media ook worden geadverteerd. Deze kunnen worden gericht op specifieke doelgroepen. Vanwege de mogelijkheid om interactieve reclames aan te bieden, is het aannemelijk dat potentiële klanten hier beter op zullen reageren en inspelen. Bijkomend voordeel is dat als iemand ergens op reageert of op ‘vind ik leuk’ drukt, dit ook weer zichtbaar is voor de vrienden van die persoon.

Starten met social media
Inzien dat social media een goede hulp kan zijn is belangrijk, maar dit ook daadwerkelijk voor een bedrijf laten werken is weer wat anders. Een aantal tips die opgevolgd zouden kunnen worden zijn als volgt:

  • Zorg voor een strategie met duidelijke doelen en tactieken om deze doelen te bereiken
  • Vergelijk bedrijven en praktijken met soortgelijke doelen op social media en kijk hoe zij te werk gaan
  • Creëer daadwerkelijk een account en, heel belangrijk, houd deze ook goed bij
  • Maak gebruik van verschillende platforms en promoot het ene medium via het andere medium enzovoort

Bron: Dentistry

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

VAR verdwijnt per 1 april: Neem het serieus

Schijnzelfstandigheid, maar ook gebrek aan verantwoordelijkheid voor de opdrachtgever zijn voor de politiek redenen om de Verklaring Arbeidsrelaties (VAR) af te schaffen. Per 1 april 2016 is het idee. Het alternatief gaat uit van een ‘goedgekeurde’ voorbeeldovereenkomst in plaats van een VAR-beschikking. Een papieren exercitie? Nee, het is wel degelijk een serieuze verandering, die overeenkomstige aandacht verdient. Voor zzp’ers, maar zeker ook voor praktijkhouders.

Van VAR naar voorbeeldovereenkomst
Op 1 april 2016 treedt de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties in werking. Inmiddels beter bekend als ‘de DBA’. Daarmee verdwijnt de VAR, de beschikking die praktijkhouders duidelijkheid geeft als er een zzp-collega in de praktijk komt werken. Daarvoor in de plaats moeten straks voorbeeldovereenkomsten vooraf zekerheid geven over het ontbreken van inhoudingsplicht voor loonheffingen, inclusief sociale premies. De Belastingdienst publiceert hiervoor goedgekeurde overeenkomsten, online, herkenbaar per branche.

Eerste Kamer aan zet
Verandering op komst dus. Althans, als de Eerste Kamer ermee instemt. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Op 26 januari staat de stemming uiteindelijk op de rol. Het is vooralsnog reëel uit te gaan van daadwerkelijke inwerkingtreding per 1 april 2016.

Nieuw: voorbeeldovereenkomsten
Opdrachtgever (praktijkhouder) en opdrachtnemer (de zzp’er) kunnen straks een overeenkomst van opdracht sluiten op basis van zo’n gepubliceerd voorbeeld. De Belastingdienst stelt dat er dan geen dienstbetrekking bestaat. Inhoudingen zijn dan niet aan de orde.

Pas op: passend?
Partijen moeten in de praktijk wel daadwerkelijk werken volgens wat in de overeenkomst is bepaald. Het risico of dit naar de mening van de belastinginspecteur ook het geval is, ligt straks vooral bij de opdrachtgever. Van een vrijwarende werking, zoals bij de VAR, is in de nieuwe situatie immers geen sprake meer. Om de kans op naheffingen te beperken is serieuze aandacht en actie, met name bij de praktijkhouder, van groot belang.
Dus: bedenk goed of een overeenkomst (nog) wel passend is bij de gewenste samenwerking. Wellicht zijn andere oplossingen per saldo beter, verstandiger. Ook voor ‘bestaande gevallen’. Het kan immers zijn dat door de vrijwarende werking van de VAR situaties zijn ontstaan die feitelijk een dienstbetrekking zijn.

Zzp’er niet meteen ondernemer
Werken met een voorbeeldovereenkomst zegt overigens alleen iets over de loonheffingen. De vraag of de Belastingdienst de zzp’er voor de inkomstenbelasting, na afloop van het belastingjaar, als ondernemer ziet, is in het DBA-tijdperk een andere. Daar biedt de DBA geen zekerheid voor. Het inkomen van de zzp’er wordt door de Belastingdienst dus niet per definitie als winst uit onderneming aangemerkt.

Goedgekeurde overeenkomst tandartsen
Samen met KNMT en ANT diende VvAA overeenkomsten voor praktijkwaarneming en -medewerking in. Deze zijn inmiddels goedgekeurd en als voorbeeldovereenkomst gepubliceerd op de website van de Belastingdienst. Partijen bekijken momenteel samen met NVM de mogelijkheden voor een voorbeeldovereenkomst tandarts-mondhygiënist.

VvAA en DBA
VvAA werkt met verscheidene beroepsorganisaties aan voorbeeldovereenkomsten. Via de Landelijke klankbordgroep (met sociale partijen en grote koepels) en via de Projectgroep implementatie heeft VvAA directe contacten om invoeringsproblematiek met de Belastingdienst te bespreken.

Wat en wanneer?
De agenda

1. Voorbereidingsfase (tot 1 april 2016): VAR nog van kracht

 

  • De Belastingdienst start met beoordelen en publiceren van aangeboden overeenkomsten.
  • Gepubliceerde voorbeeldovereenkomsten desgewenst al te gebruiken voor nieuwe overeenkomsten.
  • In dat geval vooraf nog geldige VAR-WUO tonen.

2. Implementatiefase (van 1 april 2016 t/m 31 december 2016): DBA van kracht, beperkte handhaving

  • De VAR is vervallen, de DBA van kracht.
  • De Belastingdienst is terughoudend met handhavingsmaatregelen.
  • Wel ‘repressief’ optreden bij bijvoorbeeld fraude of geen zichtbare inspanning.
  • Gebruik van nieuwe, goedgekeurde overeenkomst is in het algemeen sterk aan te bevelen.

3. Vervolgfase (vanaf 1 januari 2017): DBA van kracht en volledige handhaving

  • DBA van kracht; implementatiefase is over.
  • Correcties worden opgelegd als er sprake blijkt van een dienstbetrekking. Dat kan flink oplopen.
  • Bij reguliere controles geeft de Belastingdienst extra aandacht aan het al dan niet bestaan van een dienstbetrekking.

Door: Erik van Dam, senior consultant kennismanagement en netwerken en Ferdy de Wijs, belastingadviseur, bij VvAA
Voor vragen over de eigen situatie is adviesteam Tandheelkundige beroepen beschikbaar via 030 247 4315.

        

Erik van Dam              Ferdy de Wijs

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Management, Ondernemen, Thema A-Z, ZZP-er

Tips om uw patiënt centraal te plaatsen

Patiëntgerichtheid. Het is één van de thema’s van het nieuwe kwaliteitsbeleid van de KNMT. U kunt dit onder andere tot uiting brengen door veilig te werken, te zorgen voor een up-to-date en volledig patiëntendossier en het verstrekken van duidelijke behandelinformatie. Dit zijn eigenlijk zaken die u gewoon op orde moet hebben in uw praktijk: dit mag een patiënt verwachten van zijn tandarts. Het is aan u om de patiënt net wat meer aandacht te geven dan op deze ‘standaard’ wijze, zo kunt u zich onderscheiden van uw collega-tandartsen die niet dat stapje verder gaan.

Manieren om uw patiënten te benaderen
U kunt dat op diverse manieren doen. U kunt zich als praktijk goed profileren, door die manieren te kiezen die congruent zijn met de waarden en normen van uw praktijk. Eigenlijk moet u zich afvragen hoe u zelf benaderd zou willen worden. Met dit in uw achterhoofd, wordt het ook meer vanzelfsprekend en makkelijker. Zo kunt u denken aan de volgende wijzen waarop u uw patiënten kan benaderen:

1. Gastvrijheid
U krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Juist bij het eerste bezoek van die nieuwe patiënt zet u de toon van uw benadering. Door een ontvangst met aandacht, voelt de patiënt zich een welkome gast. Een hand bij binnenkomst en oogcontact beschouwt u misschien als futiliteiten, maar kunnen het verschil maken tussen een gespannen en ontspannen patiënt.

2. Informatie
U geeft al informatie in de vorm van huisregels en voor de behandeling(en) die de patiënt ondergaat. Wees u ervan bewust dat het toch spannend is voor een patiënt en dat zorgt er soms voor dat niet alle informatie doordringt en begrepen wordt. Geef voordat de behandeling daadwerkelijk plaatsvindt, de informatie op schrift mee of zorg ervoor dat het op uw website toegankelijk is.

Als de patiënt op de betreffende afspraak verschijnt, kunt u het ‘tell-tell-tell’ principe hanteren. Voor het uitvoeren van de behandeling vertelt u wat u gaat doen. Vervolgens vertelt u tijdens de behandeling wat u doet en daarna vertelt wat u gedaan heeft en geeft u, indien nodig, informatie over de nazorg die de patiënt zelf moet uitvoeren of waar hij op moet letten.

3. Luisteren
Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het valt soms niet mee. Met luisteren geeft u de patiënt ook aandacht en zo komt u er ook achter wat zijn wensen zijn. Zo is het belangrijk dat u na de behandeling vraagt of alles duidelijk is en of er nog vragen leven. Deze vragen hebben natuurlijk alleen zin indien u echt luistert.

4. Interesse
Indien u echt interesse toont in de mens achter de patiënt, heeft dat ook een positieve invloed op hoe de patiënt zich voelt. Indien de patiënt bijvoorbeeld grieperig is of een andere lichamelijke kwaal heeft, kan hij gevoeliger zijn voor pijn en u kunt daar dan op inspelen door ervoor te zorgen dat de behandeling zo pijnloos mogelijk verloopt. Het tonen van interesse heeft ook het gevolg dat de patiënt zich serieus genomen voelt en zo bouwt u een vertrouwensband op.

5. Reminder
Een kleine moeite (u kunt dit automatiseren), maar een groot effect….stuur de patiënt een paar dagen voor de afspraak een reminder. Zo vergroot u de kans dat de patiënt ook daadwerkelijk komt op het afgesproken tijdstip. Het verlaagt het aantal no-shows en zorgt ervoor dat er minder beroep gedaan wordt op de flexibiliteit van uw planning.

6. Telefoontje
U kunt de patiënt bellen na een uitgebreide en eventuele risicovolle behandeling zoals een extractie. U kunt zo er achter komen of het gewenste effect bereikt is, of de patiënt de juiste nazorg uitvoert en of de patiënt tevreden is. U bent er ook op tijd bij indien het niet goed gaat, als bijvoorbeeld de bloeding na lange tijd nog niet gestopt is.

Bovenstaande acties en benadering vragen vaak extra tijd en focus, maar de investering is het meer dan waard. U zult merken dat de patiënt zijn tevredenheid over uw ‘service’ gaat uitdragen naar buiten toe en dit kan zorgen voor stijging van het aantal patiënten. De beste gratis reclame is nog steeds de mond-tot-mondreclame.

Klachten
U zult ook ervaren dat u minder klachten krijgt, zo werkt het ook preventief. U houdt de ‘vinger aan de pols’ door een grotere betrokkenheid en toetsing of de patiënt tevreden is. U kunt er op tijd op inspelen als de patiënt vindt dat u op bepaald vlak tekort schiet. Ga in gesprek en probeer er samen uit te komen. Het is een feit dat de patiënt steeds mondiger en kritischer wordt en daarvoor ook een platform krijgt in de vorm van de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). U kunt de klacht dus beter voor zijn.

Als u dan toch die klacht krijgt, is het belangrijk dat u daarvoor een interne klachtenregeling heeft opgesteld. Alle medewerkers binnen de praktijk weten zo hoe te handelen. De manier van communiceren is dan extra belangrijk, de ‘LSD’-methode (Luisteren, Samenvatten en Doorvragen) is hiervoor prima geschikt. Zie het als een handreiking om uw praktijkvoering en zorgverlener op een hoger niveau te tillen. Er is bewezen dat indien een klacht naar tevredenheid is opgelost, deze patiënt nog meer tevreden is dan voor deze klacht. Een patiënt kan ook beter deze klacht uiten zodat u er iets aan kan doen en ervoor zorgen dat een andere patiënt niet nogmaals dezelfde klacht uit.

Marketing
Marketing is nog steeds een taboe binnen de tandheelkundige sector, maar eigenlijk zijn bovenstaande adviezen een vorm van marketing. U laat een kans liggen als u de adviezen niet ter harte neemt. In commerciële termen wordt gesproken over ‘customer experience’ en ‘customer journey’, maar het gaat er uiteindelijk om dat uw patiënt (meer dan) tevreden is en daar hebben alle partijen baat bij. Wie weet, uit de patiënt zijn beleving via de social media en dan hebt u een niveau bereikt om trots op te zijn!

Door: Petra van der Zwan

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Patiëntendossier

Tips voor het afstemmen van uw praktijk op Generatie Y

Generatie Y (GenY) omvat de groep mensen die geboren zijn in de periode 1982 – 2001. Zij zijn de eerste generatie die is opgegroeid met het internet. In Nederland zijn er ruim 3 miljoen mensen van deze generatie. Het is bevorderlijk als u uw praktijk beter kunt afstemmen op de veeleisende ‘GenY-consument’. Drie tips om deze grote digitale generatie te bereiken.

1. Raak bekend met de technologie
GenY’ers gebruiken smartphones, tablets, laptops, en social media om te communiceren. Zij verwachten snel, efficiënt en moeiteloos informatie te kunnen vinden. Daarom moet uw website, social media-platform en blog de benodigde informatie bevatten. Zoals uw diensten, de locatie van uw praktijk, en antwoorden op veel gestelde vragen over de algemene mondgezondheid. Zorg er voor dat uw website en blog gebruiks- en mobiel-vriendelijk zijn. Houd deze ook up to date. Daarnaast moet u actief gebruik maken van sociale media. GenY’ers besteden het grootste deel van hun tijd op deze platforms.


2. Zorg ervoor dat uw patiënten praktijkervaringen online delen
GenY’ers vertrouwen geen bedrijven, maar wel hun leeftijdsgenoten. Zij willen weten hoe anderen een tandartsbezoek en praktijk hebben ervaren. Zorg daarom voor uitstekende behandelingen en klantenservice. Moedig vervolgens uw patiënten aan om hun mening over uw praktijk online te delen. U kunt deze gebruikservaringen ook gebruiken op uw website.


3. Stuur SMS-berichten en e-mails

GenY’erst hebben hun smartphones 24/7 bij zich. Onderzoek heeft aangetoond dat zij het liefst communiceren via SMS-berichten of e-mails. Geef daarom uw patiënt de mogelijkheid om afspraakherinneringen te ontvangen via SMS of e-mail.


Bron: drBicuspid

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Patiënten werven met cadeaus

Hoe breid je je patiëntenbestand uit? De vier tandartsen, mondhygiëniste en assistentes van Tandartspraktijk Tandbewust uit de vruchtenbuurt in Den Haag besloten het over een geheel nieuwe boeg te gooien. Nieuwe patiënten die zich aanmelden bij deze praktijk voor tandheelkunde, orthodontie, mondhygiëne, bleken en protheses krijgen een elektrische tandenborstel (Oral B Professional Care 3000) of een tasje met inhoud.

Brainstorm

“Mijn collega’s kwamen op het idee patiënten te werven met een cadeau tijdens een brainstorm”, vertelt praktijkmanager Toos Nicolaas van praktijk Tandbewust. “Maar dat is niet genoeg. We maken als tandartsenpraktijk reclame voor onze actie in het gezondheidscentrum in de buurt en in kranten, waaronder het Algemeen Dagblad. We willen zo veel mogelijk mensen in onze buurt bereiken.” Of een cadeau helpt bij de werving van patiënten weet Nicolaas niet: “We zijn pas begonnen. Onze actie duurt tot het eind van het jaar en daarna gaan we pas evalueren.”

Voorwaarden

De praktijk zal bij een grote toeloop van patiënten niet voor onverwachte uitgaven komen te staan. De actie duurt namelijk tot het einde van het jaar of zolang de voorraad strekt. Het cadeau wordt bij de tweede afspraak, dus na de intake overhandigd. En er is een cadeau voor één patiënt per gezin of adres. Kinderen krijgen na elk bezoek een cadeautje.

Bronnen: Dichtbij, Tandbewust

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
internet

Hoe houd je je online reputatie goed?

Social media en online sites met beoordelingen van diensten kunnen een zegen en een vloek zijn. “Het geeft een startende tandarts bijvoorbeeld de kans zich snel als een gekwalificeerde tandarts te presenteren en daarmee klanten te werven”, zegt Andy Beal, directeur van de review-website Trackur.com. Hij schreef een boek met tips om je online reputatie goed te houden.

Gebrekkige communicatie

De meeste klachten hebben volgens Beal te maken met een gebrekkige communicatie. Patiënten klagen als ze zich misleid voelen. Ze kregen niet de behandeling die ze verwachtten en voelen dat de tandarts daar niets om geeft, dus zoeken ze de social media op. Andere veelvoorkomende oorzaken zijn: een verkeerde diagnose, lange wachttijden, foute rekeningen. Zorg dat de patiënt het behandelplan begrijpt, de kosten op zich kan nemen en weet hoe claims worden behandeld. Zorg dat een probleem is oplost voordat de patiënt de praktijk verlaat.

Facebook, LinkedIn en Youtube

Het is belangrijk dat zoekmachines je goed kunnen vinden, bijvoorbeeld door je praktijkwebsite ook te voorzien van een pagina per tandarts, inclusief zijn of haar naam. Daarnaast is het noodzakelijk een sterk profiel te hebben op sociale netwerksites zoals Facebook (zakelijke pagina), LinkedIn, Google Plus, Twitter en Youtube. Social media zorgen ervoor dat je in contact blijft met je patiënten en geven je een forum voor het delen van positieve patiënten reviews.

Hoe houd je een goede reputatie op internet?

– Als je een klacht krijgt, verifieer deze. Komt de klacht van een patiënt? Past hun kant van het verhaal bij de feitelijke gebeurtenis? Ken de details voordat je reageert.
– Als je een fout hebt gemaakt, verontschuldig je direct. Geef toe dat je niet geleverd hebt hetgeen de patiënt had kunnen verwachten en zeg letterlijk: sorry. Volgens Beal lost dit de meeste klachten al op. Een patiënt wil het gevoel hebben dat je om de patiënt geeft.
– Volg jezelf online, bijvoorbeeld door een Google Alert in te stellen voor iedere keer dat je online genoemd wordt. Je kunt ook regelmatig je naam en bedrijfsnaam intypen bij een zoekmachine.
– Als je een negatieve review hebt, schrijf geen weerwoord op deze site. Dat vraagt juist meer aandacht voor de negatieve review. Als je de persoon kent, neem dan direct contact met hem of haar op. Wanneer een klacht op Facebook verschijnt, stuur een privémail. Discussieer nooit in het openbaar.
– Als je er wel voor kiest publiek aandacht te besteden aan een klacht, geef dan aan dat de situatie niet normaal is en dat jij en je collega’s de hoogste standaard hanteren. Herhaal dat je trots bent op je service en wanneer een patiënt een probleem heeft, dat jij het oplost. Haal na korte tijd je bericht van internet.
– Voel niet verplicht om iedere klacht te behandelen. Als jij en je team goed werk leveren, is de feedback meestal positief. Ga uit van je eigen oordeel.
– Raak niet in paniek van een negatief bericht. Weet dat de meeste tevreden patiënten niets zeggen. Toekomstige patiënten vind je meestal via mond-tot-mondreclame. Zorg ervoor dat patiënten altijd met een goede ervaring de praktijk verlaten.

Bronnen: The new dentist Andy Beal

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

10 Valkuilen bij het bespreken van behandelplannen

De teneur in praktijken is vaak dat uitgebreide behandelingen uitblijven. Vervolgens worden externe factoren genoemd als oorzaak. Echter, de communicatie van de tandarts met de patiënt is vooral bepalend over het wel of niet accepteren van een behandelplan. In dit artikel worden 10 veelvoorkomende valkuilen besproken.

Communicatie is ‘key’

De gezondheid van de patiënt staat voorop. Met dit uitgangspunt hebben tandartsen soms de meest uitgebreide behandelplannen voor patiënten in hun hoofd. Deze worden echter lang niet altijd besproken met de patiënt, laat staan dat de patiënt hiermee instemt. De vorm waarin het behandelplan wordt besproken is van grote invloed op het wel of niet accepteren ervan. De hoogte van het bedrag blijkt minder van invloed te zijn.

10 Valkuilen

De volgende valkuilen komen voort uit eigen ervaringen in praktijken. Met het voorkomen van deze valkuilen, zullen patiënten uw behandelplannen eerder accepteren.

  1. Praten voordat de diagnose is gesteld
    Te vaak worden mogelijke oplossingen opgeworpen, zonder dat een duidelijke diagnose is gesteld. Een voorbeeld opmerking: “We zouden een kroon kunnen overwegen.” Dit leidt tot onduidelijkheid over de behandelopties. Te veel en onduidelijke keuzemogelijkheden, leidt tot keuzestress bij de patiënt. En vervolgens tot het uitstellen van keuzes. Kortom, stel eerst de diagnose en draag daar vervolgens behandelopties voor aan.
  2. Geen of slechte voorbereiding van het gesprek
    Het bespreken van het behandelplan wordt vaak even snel tussen behandelingen door gedaan zonder een goede voorbereiding vooraf. De voorbereiding hoeft niet lang te duren en is erop gericht dat de tandarts de lijn van zijn verhaal helder heeft. Globaal komt deze lijn neer op het doorlopen van de volgende stappen:
    A. Diagnose
    B. Mogelijke oplossingen
    C. Uw advies aan de patiënt
  3. Te veel tandheelkundige praat
    De patiënt is niet tandheelkundig geschoold en zit hier ook niet op te wachten. De stappen onder punt 2 dienen helder en in patiënten taal te worden gecommuniceerd. Dat is waar de patiënt behoefte aan heeft.
  4. Doen van veronderstellingen
    Te vaak worden behandelingen te laag gediagnosticeerd vanuit de veronderstelling: “Dat kan de patiënt niet betalen”. Dit is een drempel die tandartsen zichzelf maar al te vaak opwerpen. Taak van de tandarts is om de patiënt volledig te informeren over de mondgezondheid en de best mogelijke behandelopties die daaraan bijdragen. Vervolgens is het aan de patiënt hierin een keuze te maken.
  5. Focus op de prijs
    Bij het bespreken van de verschillende behandelopties wordt te vaak door de tandarts de koppeling gemaakt met de prijs (“Het is wel duur”) zonder dat de behandelopties met bijbehorende voordelen duidelijk worden gecommuniceerd. Het is aan de patiënt een keuze te maken tussen de behandelopties, waarbij de prijs in zijn keuze wordt meegewogen. De keuze van de patiënt is gebaseerd op de afweging tussen hetgeen hij krijgt – bijvoorbeeld een stralend nieuw gebit en extra zelfvertrouwen – tegenover de prijs.
  6. Gebruik van het woord ‘kosten’
    De betekenis van ‘kosten’ is: “wat je moet betalen voor iets”. Dit benadrukt alleen het te betalen bedrag. Bij gebruik van het woord ‘investeringi daarentegen komt de nadruk te liggen op het voordeel dat de patiënt ermee behaalt. De betekenis van ‘investering’ is: “aanschaf van iets ter verkrijging van een meeropbrengst”. In lijn met punt 5 impliceert dit wederom dat de tandarts goed duidelijk moet maken aan de patiënt wat hij daadwerkelijk gaat ontvangen en wat de meeropbrengst is.
  7. Nadruk op het product
    Te vaak wordt alleen de ‘kroon’ of het ‘implantaat’ als behandeloptie aangeboden aan de patiënt. Uiteraard krijgt de patiënt dan ook een kroon of implantaat, maar de patiënt is veel meer geïnteresseerd in de voordelen die de kroon of het implantaat hem of haar gaat opleveren. Door vooral deze voordelen te benoemen, wordt de patiënt ook veel beter in staat gesteld een goede afweging te maken tussen de meeropbrengst en de prijs.
  8. Presentatie zonder enthousiasme
    De manier van presenteren heeft invloed op het effect van de boodschap. Behandelplannen die met enthousiasme worden besproken, zullen beter overkomen en meer vertrouwen opwekken bij de patiënt. Met als resultaat dat de patiënt het behandelplan eerder zal accepteren.
  9. De entourage is verkeerd
    Bij grote behandelplannen kan het zijn dat patiënten toestemming geven voor een investering van duizenden euro’s. De entourage bepaalt mede het vertrouwen van de patiënt en dus de keuze. De entourage moet overeenstemmen met de omvang van het behandelplan. Dus indien uitgebreide behandelopties worden aangeboden, dient het vertrouwen van de patiënt te worden versterkt door de goede uitstraling van de praktijk en het team. En uitgebreide plannen worden dus bij voorkeur besproken aan een spreektafel met een kop koffie erbij.
  10. Geen afsluiting
    Zonder afsluiting geen toestemming. Als de afsluiting van het gesprek ontbreekt, komt er nog steeds geen behandelingsovereenkomst tot stand. Belangrijk daarin is om de patiënt aan het einde te vragen naar zijn of haar mening. “Wat vindt u ervan?” is een prima vraag om aan te sturen op de afronding van het gesprek. Een positieve respons van de patiënt op deze vraag is de opening voor het sluiten van de behandelingsovereenkomst.

Door: Sjoerd Kuiken – Kuiken praktijkmanagement. Sjoerd begeleidt tandartsen in het opzetten van een succesvolle praktijk: financieel gezond, kwalitatieve zorg, prettige werksfeer en professionele mentaliteit.

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Altijd een patiënt in uw behandelstoel

Binnen het dentale vakgebied zijn termen als marketing en verkoop vaak een brug te ver. Wat meestal wordt vergeten is dat de tandarts altijd al hieraan heeft gedaan maar dan onder andere termen als “oproepen voor periodieke controle” en “zorgplicht”. Hoe zorgt u ervoor dat uw behandelstoelen altijd bezet zijn?

De dentale zorg in Nederland staat onder druk. Enerzijds vermindert patiëntmotivatie en anderzijds worden de tarieven verlaagd. De mondgezondheid die door positief overheidsbeleid in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw spectaculair is toegenomen, dreigt af te nemen. Tandartspraktijken hebben in de afgelopen jaren veel moeten investeren in onder meer hygiëne en voorbereiding op het vrije tarieven experiment, dat op onjuiste argumenten vroegtijdig is stopgezet. Als consequentie verkeren veel praktijken nu financieel in zwaar weer. Tandartsen verkopen hun praktijk aan grotere ketens of gaan op in kleinere samenwerkingsverbanden om het hoofd boven water te houden.

De dentale zorg, ooit opgestuwd door strenge ziekenfondsregelgeving, beweegt zich van de gezondheidszorg af in de richting van een consumentenproduct. Niet alleen zijn zorgverzekeraars daar debet aan, ook de tweeslachtige signalen vanuit de overheid plaatst de tandheelkundige professional met de rug tegen de muur.

Niet meer zonder marketing en management
Wanneer de praktijk moet concurreren met de kapper of de wintersportvakantie, zal het zich ook op een andere manier moeten gaan presenteren. De patiënt komt niet meer vanzelf, behalve als hij pijn heeft. Een praktijk zal zich veel meer dan voorheen bewust moeten worden dat het een onderneming is, waarvan gezinnen geheel of deels financieel van afhankelijk zijn. Kortom: de praktijk kan niet meer zonder marketing en serieus management.

Andere termen
Binnen het dentale vakgebied is het zien van de praktijk als onderneming vaak een brug te ver en zijn termen als marketing en verkoop negatief beladen woorden. Wat de tandarts vaak vergeet, is dat hij altijd al aan marketing en verkoop heeft gedaan. Binnen het vakgebied geeft men marketing en verkoop slechts andere termen, bijvoorbeeld: “oproepen voor periodieke controle”, “patiëntvoorlichting” en “zorgplicht”.

Hoe gaat u om met deze problematiek? Enkele aanbevelingen.

3 oorzaken als er geen patiënt in de stoel zit
Als er “gaten” in de dag vallen, dus als er geen patiënt in de stoel zit, heeft dat maar drie mogelijk oorzaken:

  1. De patiënt is niet komen opdagen (No Show)
  2. De patiënt heeft kort daarvoor de afspraak geannuleerd
  3. De tijd is nooit geboekt

Als er maar drie mogelijke oorzaken zijn, kunnen we voor iedere oorzaak apart maatregelen nemen om de schade te beperken.

1. Reduceren No Shows
Het sturen van een SMS herinnering leidt bewezen tot 50% reductie van het aantal no-shows. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse tandarts gemiddeld 5% vermindering van stoelbezetting heeft door no-shows, een gemiddelde van al gauw € 5000 omzet. De attentiewaarde van een SMS is 20% hoger dan een e-mail; het verdient verreweg de voorkeur om SMS te gebruiken. Deze herinnering mag natuurlijk geen mogelijkheid geven tot annulering van de afspraak.

2. Reductie korte termijn annuleringen
Ook de patiënt heeft een druk leven. Afspraken worden vaak lang van te voren gemaakt en er kan iets tussenkomen dat voor de patiënt belangrijker is dan tandartsbezoek. Annuleringen zullen altijd voorkomen, het gaat erom zoveel mogelijk tijd te creëren om de vrijgevallen tijd op te vullen. Die tijd creëert u door een week voorafgaand aan de afspraak een SMS herinnering te sturen met mogelijkheid tot annulering. Samenvattend: u stuurt twee SMS herinneringen, één een week vooraf en één 24 uur vooraf. De kosten vallen in het niet bij de opbrengst. Een SMS kost tussen de 7,5 en 9,5 cent. Met twee SMS herinneringen reduceert u korte termijn annulering én no shows met 50%, een totaal van zo’n 5% van uw omzet. Op een omzet van €200.000 euro is dat €10.000 tegen ongeveer €750 aan kosten. Op iedere euro kosten verdient u dus 13 euro terug.

3. Nooit geboekte tijd
De receptietaken in Nederlandse praktijken worden vaak slecht ingevuld en van planning beleid is over het algemeen geen sprake. Zo zijn er praktijken die voor de volgende 6 weken compleet zijn volgeboekt tegenover praktijken die alleen de eerst volgende week redelijk gevuld hebben. Beide hebben een negatieve invloed op de omzet. Een tandarts heeft voldoende ruimte in de planning nodig om restauraties en pijnklachten binnen redelijke tijd te kunnen behandelen. Als de planning voor de volgende 6 weken vol zit, maak dan ruimte door de interval voor periodieke controles te vergroten en uitbreiding te overwegen (mondhygiënist, preventie-assistente of tandarts). Heeft de praktijk moeite om het afsprakenboek vol te plannen, dan kan dat veroorzaakt worden door een tekort aan patiënten of het recall beleid. Patiëntacquisitie valt buiten het kader van dit artikel. Over recall beleid dadelijk meer.

NB: een bordje “Wij nemen geen nieuwe patiënten aan” is een garantie voor omzetvermindering.

Hanteer een Korte termijnlijst
Patiëntafspraken die geannuleerd zijn of als de patiënt niet is komen opdagen, worden vaak vergeten. Plaats deze afspraken op een lijst en gebruik de lijst om vrijgevallen tijd te vullen. Dit kan met slimme methodes, zoals het versturen van een SMS met een automatische boekfunctie, maar de patiënt kan ook gebeld worden. Ook kan deze lijst gebruikt worden om hoogwaardige behandelingen eerder uit te voeren als de patiënt dat wil.

Recalls
Er zijn tien aanbevelingen die uw recalleffectiviteit verhogen. Binnen dit kader noem ik er vijf.

1. Maak altijd afspraken als de patiënt in de praktijk is
Veel praktijken doen dat al, maar uit onderzoek blijkt dat met gemiddeld 25% van de patiënten – door omstandigheden – toch geen afspraak wordt gemaakt in de praktijk. Een gemaakte afspraak voor de volgende periodieke controle is feitelijk een geslaagde recall en deze patiëntafspraak moet ook worden meegenomen in de recallanalyse. Met andere woorden: de patiënt krijgt geen uitnodiging, maar wordt wel meegeteld in de recall en bij uitval of annulering, draait de patiënt weer in de recalls mee.

2. Ga niet uit van een recallmaand, maar van een recalldatum
Dit geeft u de mogelijkheid om per dag uw recalls te versturen, waardoor piekbelasting op de receptie wordt vermeden.

3. Gebruik alle communicatiemiddelen die u ter beschikking staan
Gebruik SMS, e-mail, telefoon en post en sluit deze verschillende communicatiemiddelen in een vaste structuur.

4. Vergroot uw bereikbaarheid
Geef uw patiënt ook de mogelijkheid om via een online agenda de afspraak te maken. Wanneer patiënten deze mogelijkheid hebben, maakt na verloop van tijd 47% er gebruik van, wat tot verdere reductie van de receptie werkdruk leidt.

5. Geef patiënten nooit op, maar blijf recalls sturen
Herhaal de recall als de patiënt niet heeft gereageerd en blijf daarmee doorgaan. Wat vaak vergeten wordt, is dat het moeilijk is voor een patiënt om naar de praktijk te komen als afspraken vergeten zijn of uitnodigingen niet zijn gehonoreerd. Het succesvol uitvoeren van recalls en herinneringen, vergt veel discipline van het praktijkteam. Het verdient aanbeveling het herinnerings- en recall proces volledig te automatiseren.

Door: Dick Scholten van Software of Excellence, een Henry Schein onderneming. Software of Excellence geeft regelmatig Masterclasses waarin uiteengezet wordt hoe tandartspraktijken zich kunnen aanpassen aan de snel veranderende wereld. Bekijk de whitepapers, data van masterclassen en webinars op de website.

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen

De marketing mix van nu

In deze tijd gaat eigenlijk alles sneller. Patiënten hebben minder tijd en u zult een goede strategie moeten hebben om de aandacht van uw patiënt te krijgen en te behouden om zodat uw patiënt blijft komen in uw praktijk. Enkele marketingtips.

Enkele marketingtips van Joanne Mellor, marketing director van een Schots dental marketing bureau.

Personeelstraining
Mondzorg omvat, buiten de behandeling zelf, vooral een menselijke kant. Zo hoort de mondzorgprofessional te voorzien in het aandragen van oplossingen voor het gebit. Daarbij is communicatie van groot belang. Een communicatietraining voor het hele team geeft uw praktijk een voorsprong. En vergeet uw receptiemedewerkers niet, zij zijn een belangrijke schakel in uw ‘verkoop-team’.

Communicatiemedia
Een aantal hulpmiddelen die de communicatie in de mondzorg bevorderen zijn:

  • Volledige en up-to-date website
  • Contact tussen mondzorgprofessional en patiënt via e-mail
  • Sociale media voor mond-tot-mondreclame
  • Inzet van videokanalen zoals YouTube.

Traditionele media als directe e-mail, nieuwsbrieven, informatiefolders of persoonlijke telefoontjes worden nog steeds zeer gewaardeerd. Deze waardering wordt aangeduid met de wow-factor.

Tips voor creëren Wow-factor

  1. Toon uw betrokkenheid en stuur uw patiënt direct een welkomst e-mail na het maken van een afspraak.
  2. Bedank uw patiënt na de behandeling voor zijn komst via een e-mail.
  3. Geef nieuwe patiënten extra persoonlijke aandacht tijdens het eerste bezoek. U wilt hen tenslotte als vaste patiënt uw bestand opnemen.
  4. Tot slot is het ontvangen van feedback van de patiënt – via een enquête / patiënttevredenheidsonderzoek – een handig middel voor de mondzorgprofessional om bestaande minpunten in de behandeling te verbeteren of juist voort te bouwen op sterke punten.

Het belang van technologie
Technische mogelijkheden staan vandaag de dag hoog in het vaandel. Van hoogwaardige technologische behandelmethoden tot entertainende hulpmiddelen, het draait allemaal om de optimale service voor de patiënt.

Bron:
Scottish Dental Magazine



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Welke vergadertypes komt u tegen?

De praktijkvergadering zorgt voor de noodzakelijke teambuilding, duidelijkheid over lopende zaken en dient vele andere doelen. Het gebeurt echter maar al te vaak dat er situaties ontstaan die zorgen voor tijdverspilling doordat bepaalde medewerkers het overleg verstoren. Welke 10 ‘stoorzenders’ zijn er?

 

1. De tijdnazi kijkt meer op de klok en naar de planning dan dat hij let op de inhoud van het overleg. Als na een lange inleiding de essentie aan bod komt, is het belangrijk om dan niet plots het onderwerp af te breken omdat het volgende onderwerp op de agenda staat.
2. De brug-stond-open-medewerker komt altijd te laat en vaak met een smoes. Zo zorgt dit voor een irritante onderbreking en moet een samenvatting van de reeds besproken onderwerpen de revue passeren voordat het overleg weer hervat kan worden.
3. De sloper die altijd goede ideeën van andere teamleden afschiet.
4. De lange-tener kan er niet tegen dat hij ergens op aangesproken wordt.
5. De verstrooide professor die hopeloze plannen oppert.
6. De ratelaar die maar oneindig door blijft praten totdat iemand hem onderbreekt.
7. De dictator luistert slecht, tenzij het zijn ingebrachte onderwerp betreft want dan eist hij alle aandacht.
8. De zitzak die totaal geen bijdrage levert en met andere zaken bezig is.
9. De horror-notulist die steeds de vergadering afbreekt omdat dit type het niet kan bijbenen met notuleren.
10. De lijder die eigenlijk de leiding van het overleg heeft maar niet over deze vaardigheid beschikt.

Dus…wees waakzaam voor deze types, laat ze niet de overhand krijgen en haal het onderste uit de vergaderkan tijdens de kostbare werkuren.

Door: Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Patiënten binden? Promoot uw praktijk op Instagram

Na Facebook en Twitter kunnen mondzorgpraktijken nu ook het sociale netwerk Instagram gebruiken voor promotie. Wat is Instagram? En hoe gebruikt u het? Mysocialpractice geeft tips voor mondzorgprofessionals.

Instagram in het kort

Op Instagram posten en delen gebruikers foto’s. Dit sociale netwerk verbindt gebruikers met vrienden en bedrijven, net zoals Facebook en Twitter. Alles draait om deze connecties.

Marketingtrends op Instagram

Als mondzorgprofessional kunt u inspelen op de volgende trends:

  • Een fotowedstrijd: nodig uw patiënten uit om foto’s te delen met een hashtag: een herkenningslabel dat u zelf verzint, bijvoorbeeld #mooistelachtandartsBeek. Zo worden foto’s gesorteerd per onderwerp. Beloon één van de gedeelde foto’s met een leuke prijs.
  • Achter de schermen: deel foto’s van zaken die patiënten normaal niet te zien krijgen.
  • Betrek uw patiënten: vraag patiënten toestemming om een foto van hen te posten. Zet er een complimentje erbij en tag de patiënt. Dat wil zeggen: aangeven welke Instagramgebruiker op uw foto staat. Dat doet u door de gebruikersnaam van uw patiënt te verwerken in de beschrijving van de foto.

Tips voor praktijken op Instagram

  1. Maak reclame voor evenementen, zoals een open dag. Post foto’s gedurende het event.
  2. Patiënten zien niet wat er in de kamer naast de behandelruimte gebeurt. Post bijvoorbeeld een foto van het reinigen van instrumenten.
  3. Zet een paar Instagramfoto’s ook neer in uw praktijk. Uw patiënten weten daardoor dat u Instagram gebruikt.
  4. Zet een collega uit de praktijk in het zonnetje. Deel een foto van uw collega met een leuk weetje.
  5. Reageer als iemand u tagged in een foto. Daarmee trekt u de aandacht.
  6. Doe onderzoek naar een goede hashtag. Zorg ervoor dat u een bestaande hashtag voor het juiste onderwerp gebruikt.
  7. Houd wedstrijden. Gebruik een unieke hashtag en verzin een origineel wedstrijdthema.
  8. Beantwoord commentaar altijd. Zo laat u zien dat u naar uw patiënten luistert.
  9. Plaats foto’s van uzelf met patiënten. Zo zien anderen dat u geeft om uw patiënten. Vergeet niet om de patiënt te taggen, want daar krijgt de patiënt een bericht van.

Misstappen

U kunt u af en toe uw diensten promoten, maar dat moet niet uw hoofddoel zijn. Investeer vooral in goede relaties. Voorkom dat u:

  1. Te vaak post. Enkele foto’s per dag is het maximum.
  2. Foto’s met woorden post. Instagram is bedoeld voor echte foto’s.
  3. Te veel experimenteert met filters voor uw foto’s. Wat er op uw foto’s staat is belangrijker dan het filter dat u eroverheen plaatst.
  4. Foto’s van patiënten maakt zonder toestemming. Houd een kort toestemmingsformulier bij de hand.
  5. Te veel hashtags gebruikt. U wilt niemand irriteren met een overvloed aan meldingen.
  6. Te vaak uw diensten promoot. Te veel reclame wekt alleen maar irritatie.

Bron:
Mysocialpractice http://mysocialpractice.com/2013/05/essential-instagram-marketing-for-dentists-dos-and-donts/
Foto: Instagram


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Social media voor mondzorgprofessionals

Social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Inmiddels brengen we met zijn allen al meer tijd door op social media dan dat we surfen op internet. Het is dus goed om op social media aanwezig te zijn: daar waar mensen hun aandacht hebben.

Onze maatschappij digitaliseert steeds verder en social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Als mensen tegenwoordig iets nodig hebben, zoeken ze dit op in Google. Dat doen ze dus ook als ze op zoek zijn naar een mondzorgprofessional. Ze willen niet alleen weten welke praktijken er in de buurt zijn of wat de werkwijze is, maar vooral ook hoe anderen cliënten de dienst ervaren. Als je op zoek bent naar een hotel, bekijk je waarschijnlijk ook de beoordelingen van anderen. Dus waarom zouden mensen dat niet doen als ze op zoek zijn naar een mondzorgprofessional?

Als je online niet vindbaar bent dan besta je voor veel cliënten niet eens. Inmiddels
brengen we met zijn allen al meer tijd door op social media dan dat we surfen op internet. Het is dus goed om daar online aanwezig te zijn waar mensen hun aandacht hebben, en dat is op social media. Als je iets opzoekt in Google krijg je tienduizenden zoekresultaten. Dat maakt het zoeken naar een goed antwoord tijdrovend. Via social media kun je je vraag heel gericht stellen en krijg je snel een antwoord.

Voordelen van social media
Veel mondzorgprofessionals die nog niet aanwezig zijn op social media voelen de noodzaak om ‘iets’ te doen met deze ontwikkelingen. Maar als je ze beschouwt als een verplichting, als iets wat je moet doen om niet achter te blijven, dan doe je de social media tekort. Beschouw ze liever als een mooie mogelijkheid om jezelf op de kaart te zetten, je aanbod anders in te richten en slimmer te werken. Social media bieden nieuwe mogelijkheden om slimmer te communiceren met cliënten, collega’s of andere zorgverleners.

Slimmer communiceren
Je kunt online gemakkelijk casussen of politieke kwesties voorleggen aan collega’s, bijvoorbeeld via een besloten Facebook- of LinkedIngroep. Vragen die cliënten in de praktijk stellen, kun je behandelen op Facebook en Twitter. Veel mensen zitten met dezelfde vragen, maar vergeten deze te stellen. En hoe prettig is het voor cliënten als ze je via Twitter of Facebook nog even snel een vraag kunnen stellen die ze later pas te binnen schiet? Anderen kunnen meelezen en wellicht dat daarmee hun vraag ook meteen beantwoord is. Zo kun je bijvoorbeeld in een filmpje uitleggen hoe je goed tandenpoetst. Je hoeft dit dan niet meer aan iedereen persoonlijk uit te leggen, maar ze kunnen gewoon het filmpje bekijken. Dat bespaart een hoop tijd.

Boek social media in zorg en welzijn
Het boek ‘social media in zorg en welzijn’ van Maaike Gulden en Juliette van der Wurff (link naar boek: ‪http://bit.ly/1CuoKW6 ‬‬) geeft zorgprofessionals praktische handvatten en tips hoe je social media effectief inzet. Hierdoor kun je je werkzaamheden effectiever organiseren. je zorgaanbod anders inrichten en je beter online profileren. Daarnaast bevat dit boek ook veel praktijkcases. Zoals een interview met mondhygiëniste Lieneke Steverink-Jorna.

‘Zakelijk en privégebruik loopt bij mij door elkaar, maar daardoor durven cliënten zich ook open te stellen, wat mij helpt bij het stellen van een goede diagnose. Ik werk en woon in een dorp en iedereen kent elkaar. Ik hoef niet geheimzinnig te doen. Het maakt mij laagdrempeliger. Mensen vinden het gezellig bij mij, maar weten ook dat ik heel serieus met mijn vak bezig ben. Als ik wat over mijzelf durf te vertellen, dan durven ze ook meer over zichzelf aan mij te vertellen. Dat helpt me in het stellen van een goede diagnose en verbetert de vertrouwensband. Natuurlijk moet je wel zorgen dat je privédingen op de juiste plek vertelt. Dus niet op LinkedIn wat een puur zakelijk karakter heeft. Ook mijn bedrijfspagina is niet bedoeld om te vertellen hoe het mijn dochter gaat. Maar op Twitter en mijn persoonlijke pagina op Facebook vertel ik dat wel.’



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
communicatie

Stappenplan voor betere acceptatie van behandelplannen

De manier van communiceren met de patiënt is van grote invloed op de acceptatie van behandelplannen. De patiënt bepaalt uiteraard zelf, maar goede communicatie draagt sterk bij aan de acceptatie van behandelplannen. Onderstaand stappenplan zorgt voor heldere, efficiënte en vooral effectieve communicatie met uw patiënt.

Stappenplan
De tandarts of mondhygiënist adviseert de patiënt over de behandeling en de patiënt neemt zelf de beslissing. Uw advies is gebaseerd op uw ideeën en geldende richtlijnen. De keuze van de patiënt is gebaseerd op zijn of haar wensen en behoeften, waar de financiële ruimte ook onderdeel van is. Het is aan de tandarts om bij het bespreken van behandelplannen advies te koppelen aan de wensen en behoeften van de patiënt.

De stappen

1. Wensen vastleggen
Regelmatig zijn de wensen van de patiënt niet bekend bij de behandelaar. Doordat er niet actief naar wordt gevraagd of doordat behandelaars de geuite wensen niet oppakken. Vraag actief naar de wensen van de patiënt en leg deze goed vast in het patiëntendossier. Een algemene wens, die voor veel patiënten zal gelden, is het behoud van het gebit.

2. Trend mondgezondheid monitoren
Door van elk periodiek mondonderzoek goede dossiervoering te doen, krijgt de tandarts en mondhygiënist een goed beeld van de ontwikkeling van de mondgezondheid van de patiënt.

3. Patiënt gericht adviseren
Het effectief geven van advies aan de patiënt bestaat uit het doorlopen van de volgende stappen:

a. Diagnose stellen
Met een goede dossiervoering kunnen ontwikkelingen (tijdig) worden ontdekt en kunt u de patiënt gericht adviseren.

b. Oplossingen aandragen
Voordat u uw oplossing aandraagt, wilt u weten in welke richting de patiënt denkt. Een vraag die u hierin kan ondersteunen is: Heeft u zelf een idee wat u zou willen? Uw advies is uiteindelijk gerelateerd aan enerzijds de gesignaleerde ontwikkeling en anderzijds de wensen van de patiënt. Vervolgens presenteert u de beste oplossing aan de patiënt. Geef niet te veel oplossingsmogelijkheden, want dit geeft keuzestress. “U heeft eerder aangegeven graag uw tanden en kiezen te willen behouden. Om dat te realiseren zou u … kunnen doen.”

c. Advies geven
U geeft aan welke oplossing u adviseert. De patiënt wil namelijk graag geholpen worden bij het nemen van een beslissing. Bij dit advies herhaalt u weer de eerder geuite wens van de patiënt, want daarop is uw advies gebaseerd. In uw situatie en met uw wens voor behoud van uw gebit, adviseer ik u te kiezen voor ….

4. Behandelplan afsluiten
Wat wilt u? Of zullen we hiervoor de afspraken gaan inplannen? Met één van deze vragen sluit u het advies af en stopt uw communicatie. Het is nu aan de patiënt om te reageren op het gegeven advies en wees zelf daarom stil. Ga op dit moment dus vooral niet verder uitweiden over de opties of het tarief verantwoorden, want het is de beurt aan de patiënt. U wilt namelijk weten wat hij of zij ervan vindt. Uiteraard kunt u de patiënt van verdere informatie voorzien waar nodig, maar alleen op verzoek van de patiënt. Maar zorg er vooral voor dat u het advies afsluit en met de patiënt tot een afsluiting komt

Met het volgen van dit stappenplan speelt u beter in op de wensen van de patiënt en zal de acceptatie van uw behandelplannen toenemen.

Door:
Sjoerd Kuiken en Verry van Rossum van het PDI Business Model (www.pdi-nl.nl). Het Business Model van PDI levert tandartspraktijken een succesvolle werkwijze en efficiënte meerkamerplanning.

Sjoerd Kuiken Kuiken Praktijkmanagement adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, ISO / HKZ kwaliteitmanagementsystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Praktijkinrichting
factoren tevreden patienten

De 10 belangrijkste factoren voor tevreden patiënten

Loyale patiënten kiezen uw praktijk niet op basis van uw medische kwaliteit, maar op grond van de manier waarop ze als persoon behandeld zijn. De 10 belangrijkste factoren voor het creëren en houden van tevreden en loyale patiënten.

De resultaten van tandheelkundige behandelingen worden gemeten en vergeleken om de medische kwaliteit en ‘best practices’ te bepalen. Voor een financieel gezonde praktijk is het hebben van loyale patiënten cruciaal. Echter, loyale patiënten kiezen uw praktijk niet op basis van uw medische kwaliteit, maar op grond van de manier waarop ze als persoon behandeld zijn. In dit artikel treft u de 10 belangrijkste factoren voor het creëren en houden van loyale patiënten.

Ideeën over behandeling
Patiënten houden er uitgesproken ideeën op na over hoe ze behandeld willen worden, en deze ideeën zijn de meetlat waarlangs uw praktijk en uw zorgverlening wordt gemeten. Alle ervaringen die patiënten hebben in hun dagelijkse leven zijn een bron voor hun ideeën over hoe zij in uw praktijk behandeld willen worden. Oftewel, als men bij de kapper niet hoeft te wachten voor een afspraak, dan is dit ook de meetlat voor de afspraak bij de tandarts. De meetlat van ervaringen van uw patiënten bestaat dus ook uit ervaringen van buiten de tandartspraktijk.

Patiënten beoordelen hun ervaring op grond van de manier waarop ze als persoon zijn behandeld, en niet waarop hun pijn is behandeld of hoe de behandeling (medisch) is uitgevoerd. Voor het verkrijgen en houden van loyale patiënten moet de praktijk zich richten op de volgende 10 belangrijkste factoren voor patiënttevredenheid, die uit een eerder onderzoek naar voren zijn gekomen:

  1. Samenwerking in het team om voor de patiënt te zorgen
  2. Prettige, opgewekte sfeer in de praktijk
  3. Respons op de ongerustheid of klachten van de patiënt
  4. Hoeveel aandacht er is voor de persoonlijke en specifieke behoefte van de patiënt
  5. Begrip vanuit het team voor het ongemak van een tandheelkundige behandeling
  6. Hoe goed het team de patiënt op de hoogte stelt van de behandeling en de vervolgstappen
  7. De mate waarin de patiënt wordt betrokken bij het nemen van beslissingen over de behandeling
  8. Houding van het team ten opzichte van verzoeken van de patiënt
  9. Kundigheid van het team
  10. Vriendelijkheid van het team

Om loyale patiënten te verkrijgen en te houden is het dus belangrijk voor uw praktijk het accent in uw zorgverlening te verleggen naar de beleving van de patiënt.

Bron
Boek: Als Disney de baas was in uw ziekenhuis. 9½ dingen die u anders zou doen.”, Fred Lee. Reed Business. Met daarin beschreven het door Press Ganey Associates uitgevoerde onderzoek.

Lees ook Boekbespreking: Tips voor het krijgen van loyale patiënten

Door:
Sjoerd Kuiken Kuiken Praktijkmanagement adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, ISO / HKZ kwaliteitmanagementsystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Risicoanalyse

Risicoanalyse voor tevreden patiënten

Patiënten hebben soms het idee dat tandartsen alleen maar geld willen verdienen. Dit beeld kan ontstaan als ze geen idee hebben van wat er aan de hand is. Door toepassing van een risicoanalyse maakt u de reden van uw behandeling goed inzichtelijk. Lezing dr. John C. Kois.

There is no joy in mediocre dentistry
J.C.Kois

There is no better dentistry than no dentistry
J.C. Kois

Het vijfentwintigjarig bestaan van de Paro Praktijk Utrecht en Praktijk voor Parodontologie en Implantologie in Nijmegen werd gevierd met een serie van vier lezingen van dr. John C. Kois op het lustrumcongres in Ermelo. Kois is een tandarts en een gerenommeerd internationale spreker. Hij is een inspirator op het gebied van parodontale en restauratieve tandheelkunde. Deze Amerikaan wordt daarom gezien als een grootheid in de tandheelkunde. Jaren geleden was hij al in Nederland. Dat hij nu weer naar Nederland kwam voor het lustrumcongres is uniek. Het was dan ook een congres dat je niet had willen missen.

Hit Man versus Healer
Door aan patiënten uit te leggen wat de problemen zijn, kunnen tandartsen gezien worden als Hit Man. Vaak heerst bij patiënten het idee dat tandartsen alleen maar geld aan ze willen verdienen. Dit beeld ontstaat doordat patiënten vaak geen idee hebben van wat er precies aan de hand is. Als tandarts moet je zorgen dat patiënten je in een andere rol zien. Door toepassing van een risicoanalyse maak je goed inzichtelijk voor de patiënt wat er aan de hand is. De gegevens zelf – zoals onder andere lichtfoto’s, modellen, vragenlijsten – moeten dan de Hit Man worden terwijl de tandarts dan de Healer wordt, omdat hij een oplossing moet bedenken. Door gebruik te maken van moderne technologieën, zoals bijvoorbeeld een intra-orale scanner, is het mogelijk om slijtage aan te tonen. Hierdoor wordt het probleem inzichtelijk voor de patiënt. En zo ben je de Healer die een oplossing moet bedenken in plaats van de Hit Man.

Risicoanalyse
Een lange termijn visie bij de behandelplanning is erg belangrijk. Door een individuele risicoanalyse is het mogelijk de meest geschikte behandeling te bepalen. Tevens ontstaat daardoor de mogelijkheid om patiëntproblemen te evalueren, met als doel het afnemen van het risicoprofiel voor elke patiënt. De klinische besluitvorming is daardoor objectief en zal niet worden beïnvloed door emoties. Door een risicoanalyse uit te voeren bij de behandelplanning, zal er volgens Kois een verplaatsing komen van het restauratieve denken van de tandarts, naar een wellnessmodel. Door gebruik te maken van een checklist wordt efficiëntie, continuïteit en voorspelbaarheid gecreëerd.

Kois legt de risicoanalyse uit die is gebaseerd op vier verschillende diagnostische categorieën. Het gebruiken van deze analyse laat patiënten zien dat behandelingen voortkomen uit vier verschillende soorten risico’s:

1.Parodontaal
2. Biomechanisch
3. Functie
4. Dentofaciaal

Doordat patiënten zo eerder inzien wat hun probleem is, kunnen zij de Hit Man zijn.

Risicoprofielen
Bij de risicoanalyse wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende risicoprofielen.

Bij de risicoanalyse vult de patiënt een vragenlijst in. Tandartsen komen hierdoor meer te weten en worden niet verrast door iets wat de patiënt weet en dat gemist is tijdens de controle.

Advies van dr. John Kois: creëer een focus voor de risicogroepen 1 t/m 4 en ontwikkel ‘the why’. Streef ernaar om van hoog risicoprofiel rood naar laag risicoprofiel groen te gaan. Door de diagnostische categorieën gelijktijdig te analyseren, waarbij het risico is verkleind of de prognose wordt verbeterd, kan interdisciplinaire behandeling succesvol worden toegepast met veelbelovende kansen.

Barbecue concept
Kois maakt voor mondzorgbehandelingen de vergelijking met het zogenoemde ‘barbecue concept’. Er zijn verschillende soorten barbecues op de markt te krijgen, waarvan de kosten erg variëren. Door de hoge kosten van tandheelkundige behandelingen, kunnen veel mensen zich geen (uitgebreide) behandelingen veroorloven, volgens Kois.

Het idee: bied meer mensen een instap tandheelkundige behandeling aan – zoals het instapmodel barbecue – met de mogelijkheid om later over te stappen naar effectievere behandelingen. Zo blijft het gebit stabiel. Een voorbeeld dat Kois noemde is om eerst de stabiliteit in het front te herstellen en daarna de behandeling van zijdelingse delen in kwadranten over de jaren te spreiden.

Skills
‘Producten geven je niet de skills’ zei Kois. Volgens Kois zijn tandartsen geneigd alle mogelijke materialen te kopen, maar weten ze vaak niet bij welke patiënt ze deze materialen het beste kunnen gebruiken. Door te begrijpen hoe een verandering in de mondgezondheid ontstaat (‘Build the why’), weet de tandarts wat hij doet. Door te denken hoe een verstoring ontstaat, zal de manier van zorg veranderen en leiden tot meer betaalbare behandelopties.

Risico’s

  • Parodontaal

Doordat er tegenwoordig in de parodontologie goede protocollen zijn, is parodontitis geen grote veroorzaker van tandverlies meer. Een groter risico voor tandverlies is de biomechanische oorzaak. De parodontale risicoanalyse is gebaseerd op de hoeveelheid botverlies. Om botverlies te bepalen is het belangrijk om het aanhechtingsverlies te meten. Bloeding na het meten van pockets is minder voorspelbaar voor botverlies. Bij de parodontale analyse wordt gekeken naar patiëntspecifieke risico’s (zoals genetica, roken en diabetes) en tandspecifieke risico’s (botdefecten). Een furcatie is een voorbeeld van een tandspecifiek risico dat resulteert in een hoger risicoprofiel.

  • Biomechanisch

Bij de biomechanische risicoanalyse wordt gekeken naar de oorzaken van verlies van tandstructuren, waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen cariës en erosie. Bij xerostomie is het cariësrisico toegenomen. Een simpele manier om te kijken of er sprake is van xerostomie is, door te kijken of een houten stoker blijft plakken op het wangslijmvlies.

Erosie is lastig te scoren, het is de taak van de tandarts om te achterhalen hoe erosie is ontstaan. Een voorbeeld van Hitman: laat uw patiënt lichtfoto’s van de erosie zien en zeg niet alleen maar dat het tandglazuur aan het oplossen is.

Cola heeft een zeer lage pH waarde (2,48). Yoghurt heeft ook een lage pH waarde maar veroorzaakt geen erosie. De kans op erosie is namelijk afhankelijk van het soort zuur. Citroenzuur geeft het meeste erosie.

Niet carieuze cervical laesies
Uit onderzoek blijkt dat de RDA-waarde van tandpasta invloed heeft op cervicale slijtage. Advies is om een tandpasta te gebruiken met een RDA-waarde die niet hoger is dan 70.

  • Functie

Functie: Hoe je bijt en kauwt. Bij de diagnostiek wordt gekeken naar de stabiliteit van het kauwstelsel, TDM, occlusaal trauma (mobiliteit) en attritie. Parafuncties en neurologische afwijkingen worden door de hersenen gestuurd en hebben een hoog risico. Een beperkte kauwbeweging of disfunctie wordt veroorzaakt door de tanden, hierbij hoort een gemiddeld risicoprofiel.

Over occlusie zijn vele theorieën beschikbaar. Kois gebruikt een protocol gebaseerd op drie P’s:
P 1– Positie: Positie van de manidibula, condyles in stabiele situatie
Het doel is een reproduceerbare positie van de condyles vast te leggen. Hiervoor gebruikt Kois ‘the Kois Deprogrammer’.

P2- Place: Occlusie zijdelingse delen in maximale occlusie en esthetiek
Kois noemt dit de home positie van de posterior dentitie. Dit betekent een stabiele occlusie in de zijdelingse delen.

P3- Pathway vs. Guidance: Pathway wordt bepaald door de hersenen en guidance door de tanden
Hiervoor gebruikt Kois de zogenoemde ‘envelope of function’. Dit zijn de bewegingen van de mandibula gecreëerd door de vorm van de tanden. Belangrijk bij P3 is dat de bewegingen van de voortanden binnen de ‘envelope of function’ vallen.

  • Dentofaciaal

Bij de dentofaciale analyse wordt gekeken naar de lach. Is er sprake van veel of weinig zichtbare tanden? Hierbij wordt dan ook gekeken naar de bewegelijkheid van de lip. Een lipbeweging van 8 mm is normaal, bij 10 mm is er sprake van hypermobiliteit. Ook spelen de kleur van de tanden, de positie van de tanden en de gingiva een rol. Daarnaast is belangrijk is om te weten of de patiënt zijn oude lach weer wil herstellen of een de lach wil die nooit heeft bestaan.

Conclusie
Maak een systematische behandelplanning met behulp van de vier diagnostische categorieën en gebruik hiervoor protocollen. Door gebruik te maken van een risicoanalyse worden mislukkingen tot een minimum beperkt en de kans op succes vergroot.

Dr. John Kois is oprichter van het Kois Center, een trainingscentrum voor implantologie, esthetische en restauratieve tandheelkunde.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van het lezing van dr. John C. Kois, tijdens het Lustrumcongres van de Paro Praktijk Utrecht & Praktijk voor Parodontologie en Implantologie in Nijmegen.

Interessante links
Biologische zone
Crest hoogte
Treatment planning deel 1
Treatment planning deel 2
Succesvolle behandeling
Introductie occlusaal onderzoek (oude video)
Parodontale behandeling

Lees meer over: Communicatie, Congresverslagen, Kennis, Ondernemen

Op een dag… doet iedereen wat u wilt

‘Door de juiste ingrediënten aan de ‘toverkookpot’ toe te voegen kunt u leren om patiënten en collega’s te laten doen wat u wilt’. Zo begon coach Charlotte van den Wall Bake haar presentatie over het aansturen van de werkomgeving.

Tijdens de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding: kan ik het ook op een andere manier?’ van Quality Practice sprak coach Charlotte van den Wall Bake over het aansturen van de werkomgeving. Ze kwam op met een grote toverstaf en was van plan om de zaal om te goochelen in Harry Potter. ‘Door de juiste ingrediënten aan de toverkookpot toe te voegen kunt u leren om patiënten en collega’s te laten doen wat u wilt’, begon Van den Wall Bake.

Effect op uw omgeving
‘De ingrediënten zijn niet kant-en-klaar. Ze zijn zelfs niet voor iedereen hetzelfde. Ze liggen ook niet voor het oprapen maar er moet actief naar worden gezocht. Allereerst zal u het effect wat uzelf heeft op uw omgeving en vice versa moeten gaan ontdekken.’

Niet gelijkwaardig
Voorafgaand aan de cursus hadden de cursisten een invullijst gekregen. Dit was de Platina Regel Communicatiestijlen. Op deze lijst konden zij aangeven welke eigenschappen het meest bij hen hoorde. ‘Ik ben er geen voorstander van om iedereen hetzelfde te behandelen’, liet Charlotte weten en kreeg daardoor een verbaasde blik vanuit de zaal terug. ‘Het is belangrijk om te weten met wie u communiceert, wat zijn ‘gebruiksaanwijzing’ is en daar uw stijl van communiceren op aan te passen’, lichtte Charlotte toe. ‘We zijn niet allemaal hetzelfde, door uw communicatie aan te passen aan de ander zonder u zelf daarbij te verloochenen, zult u meer bereiken’.

DISC-model
Door u bewust te worden van uw plek in het DISC-model en die van uw patiënt of collega kunt u er als het ware mee gaan ‘spelen’. Het DISC-model is opgebouwd uit twee assen: Taak gericht versus Mens gericht en Introvert versus Extravert en kent daardoor vier kwadranten.

Een persoon kan dus Mens gericht zijn en Extravert of ook Taak gericht en Introvert, maar ook Taak gericht en Extravert en ga zo maar door. Het gaat er niet om in welk hokje u zit en of dat wel snor zit. Aan elk hokje zitten namelijk positieve en negatieve eigenschappen. Het gaat erom wat u doet met wie u bent. En het helpt u bij een effectieve communicatie met welke gesprekspartner dan ook.

Communicatiestijl herkennen
Na het invullen van de vragenlijst wisten de cursisten welke communicatiestijl ze zelf hadden. Maar hoe herkent u de communicatiestijl van de ander?

Taakgericht en introvert

  • Passief
  • Terughoudend
  • Denken
  • Gesloten
  • Precies

Taakgericht en extravert

  • Actief
  • Zelfverzekerd
  • Gedreven
  • Neemt de leiding
  • Resultaat gericht

Mensgericht en introvert

  • Passief
  • Terughoudend
  • Betrokken
  • Vriendelijk
  • Conflict vermijdend

Mensgericht en extravert

  • Actief
  • Zelfverzekerd
  • Enthousiast
  • Impulsief
  • Conflict mijdend

Zo heeft iemand die Taakgericht is en Extravert een stevige handdruk en spreekt met gecontroleerde gebaren. Maar iemand die Mens gericht is en Introvert leunt eerder achterover en maakt vriendelijk oogcontact. En iemand die Mens gericht is en Extravert heeft juist expressieve gebaren en gebruikt humor.

Effectieve communicatie
Als u samenwerkt met iemand die Taak gericht is en Introvert dan doet u er goed aan om informatie in geschreven vorm aan te leveren en hierbij het ‘waarom’ en ‘hoe’ aan te geven. Zo’n persoon heeft even de tijd nodig om terug te kunnen reageren en tot actie over te gaan.

Bij een persoon die ook Taak gericht is maar Extravert kunt u beter kort en krachtig zijn en aantonen hoe hij wint. Wilt u wat gedaan krijgen bij een Extravert persoon die Mens gericht is, toon dan dat u hem of haar bewondert en geef hulp om orde op zaken te krijgen. Bij iemand die Introvert en Mens Gericht is, zult u alles persoonlijk moeten doornemen waarbij u heel duidelijk en gedetailleerd bent.

Inspiratie
Charlotte sprak zo bevlogen dat ik het helaas niet allemaal kwijt kan in een artikel. Uiteraard kunt een toverstaf bij haarzelf gaan ophalen. Alle cursusbezoekers waren geïnspireerd en dit kreeg letterlijk de ruimte. Zij mochten een hun eigen gouden tip uitdelen door dit op een papieren vliegtuigje te noteren en door de ruimte naar een collega te laten vliegen.

Verslag van de lezing van Charlotte van den Wall Bake door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, tijdens de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding: kan ik het ook op een andere manier?’ van Quality Practice.

Lees meer over: Communicatie, Congresverslagen, Kennis, Ondernemen