Mogelijk verbod op junkfood-reclames in Engeland

De British Heart Foundation roept het Britse parlement op om junkfood-reclames na 21.00 uur te verbieden, om kinderen te beschermen tegen het maken van ongezonde keuzes.



Reclames van grote invloed
Volgens een recente enquête zijn bij zo’n 70% van de kinderen tussen de 4 en 16 jaar junk food-reclames van zekere invloed bij de keuze van hun ouders van het kopen van deze producten. 43% van deze ouders gaf aan door hun kinderen te worden aangemoedigd tot de aankoop.

Gebrek aan restricties
Mike Hobday, directeur van de British Heart Foundation, vindt de restricties voor de reclamewereld in het Verenigd Koninkrijk simpelweg zwak. Door het gebrek van regels voor zendtijden van onder andere reclames voor junk food worden dagelijks miljoenen kinderen blootgesteld aan slim uitgedokterde marketing technieken, om hen zo te verleiden tot slechte eetgewoontes. Hobday: “Deze enquête bewijst dat junkfood-reclames een schadelijke invloed hebben op het gedrag van kinderen en de pogingen van ouders om hun kinderen gezond te laten eten.”

Minder kans op hartfalen
Hobday is overtuigd dat het de taak is van de overheid om er alles aan te doen om de vrijheid van bedrijven om kinderen op deze manier ‘uit te buiten’ te verkleinen, en om zo te zorgen dat de huidige jeugd later zo min mogelijk risico heeft op onder andere hartfalen.

Kritiek
Commentaar hierop luidt echter dat ten eerste het onduidelijk wat nou precies wel en niet onder junk food valt. Ten tweede argumenteren verschillende groepen dat een reclameverbod kinderen niet direct dunner maakt en dat dit verbod vele neveneffecten met zich meebrengt.

Petitie
Al met al is het debat dus nog volop gaande. Op de website van de British Heart Foundation is op dit moment nog een junk food petitie te vinden, die getekend kan worden voor het reclameverbod.

Bron:
The Drum

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *