taakherschikking

Taakherschikking gestimuleerd door interprofessionele groepsvorming

Door interprofessionele groepsvorming binnen tandartspraktijken kan de taakherschikking van tandartsen naar mondhygiënisten worden verbeterd. Dit zou vervolgens de kwaliteit van de zorg aanzienlijk verbeteren, aangezien bepaalde taken niet zouden worden uit moeten worden gevoerd door lager opgeleide assistenten, aldus psycholoog Jan Jaap Reinders.

Reinders is docent professionele communicatie en interprofessioneel onderwijs bij de opleidingen Mondzorgkunde en Fysiotherapie op de Hanzehogeschool en Tandheelkunde bij de RUG. Daarnaast is hij als promovendus verbonden aan het lectoraat Healthy Ageing, Allied Health Care and Nursing en het UMCG-CTM.

Slagingskansen
Reinders heeft de taakherschikking bekeken vanuit een ander perspectief dan de meeste tandartsen hebben gedaan, en heeft daaruit verondersteld dat de sociaal-psychologische factor een grote rol speelt bij de slagingskansen van taakherschikking.

Interprofessionele samenwerking
Naar aanleiding van een experiment met zijn studenten kwam hij tot de conclusie dat interprofessionele groepsvorming, en dus het bevorderen van identificatie met verschillende beroepsgroepen, een positieve bijdrage kan uitoefenen op taakherschikking.

“Studenten vereenzelvigen zich in eerste instantie met hun eigen beroepsgroep en dat staat zo’n proces van taakherschikking in de weg. Door ze in een gezamenlijke setting kennis met elkaar te laten maken kun je stereotype denkbeelden opheffen of verkleinen.”

Uitkomsten experiment
Tijdens het experiment bleek dat de groepen zich konden vergelijken met de andere groepen waardoor de taakverdeling steeds meer veranderde. Dit dient als een indirect bewijs dat sociale identificatie heeft plaatsgevonden. Ook in een ander experiment bleek dat studenten zich gelijkwaardiger gingen gedragen naar mate meer interprofessionele groepsvorming plaatsvond. In beide experimenten bleek dat het vooral de tandheelkundestudenten waren waarbij een verschuiving gebeurde – velen gaven een deel van hun taken aan de mondzorgkundestudenten.

Aanpassing van sociale identiteit
Het belang van interprofessionele samenwerking wordt steeds algemener bekend, ondanks dat momenteel nog vooral gebruik wordt gemaakt van een multiprofessionele samenwerking. Reinders:

“Mensen hebben snel de neiging taken te gaan coördineren. Zo van: dat is jouw probleem, en dit is mijn probleem. Er wordt geen echte verbinding gemaakt. Als we interprofessionele samenwerking willen versterken moeten we onze sociale identiteit als professional aanpassen.”

Loslaten van de hiërarchie
Hier voegt hij aan toe dat het in de natuur van een tandarts zit om te functioneren binnen een bepaalde hiërarchie. Het is echter in de laag hiërarchische teams waar de mensen zich het meest verbonden voelen met elkaar en met hun werk, en waar de beste prestaties worden geleverd. Het zou dus voor veel praktijken goed zijn om deze hiërarchie eens proberen te laten gaan en te focussen op interprofessionele samenwerking.

Bron: Science Guide

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Nieuwe patiënten voor uw praktijk

Meer nieuwe patiënten voor uw praktijk met deze gesprekstips

Wilt u meer nieuwe patiënten voor uw praktijk? Dat begint met de juiste communicatie tussen u en uw patiënten. Lees de tips voor een slim communicatieplan.

– Gebruik uw lichaamstaal
Zorg ervoor dat u en uw team achter uw behandelingen en producten staan. Dit beïnvloedt namelijk uw lichaamstaal en de toon van uw stem. Deze elementen maken meer dan 70% uit van uw communicatie. Een goed gesprek bestaat dus uit meer dan de juiste woorden.

– Wees voorbereid
Als uw patiënt vragen of twijfels heeft, is het belangrijk dat u daar op in kunt spelen. Maak daarom met uw team een lijst met:

  • Vragen die patiënten kunnen stellen
  • Bezwaren die patiënten zouden kunnen hebben
  • Vijf voordelen van uw praktijk
  • Vijf redenen waarom patiënten zich zouden moeten inschrijven bij uw praktijk

Gebruik deze lijst als geheugensteuntje.

– Stel de juiste vragen
Gebruik vragen, zoals:

  • Wat vindt u van de praktijk?
  • Als u tevreden bent, kunnen we u dan inschrijven bij onze praktijk?

Zeg niet: ‘Wilt u zich misschien inschrijven bij onze praktijk?’. De kans is groot dat de patiënt dan nee zegt. Zeg ook nooit: ‘U kunt er gerust even over nadenken’. Daarmee bedoelt u namelijk: schrijf u vandaag niet in.

– Oefen
Oefen het gesprek over inschrijven een paar keer, zo krijgt u er handigheid in.

– Andere communicatiemiddelen
Naast het gesprek in uw praktijk, kunt u ook andere communicatiemiddelen overwegen, zoals:

  • Website voor uw praktijk
  • Social media, zoals Twitter en Facebook
  • Folders over uw praktijk
  • Leesmateriaal in uw wachtkamer over uw praktijk
  • Posters in uw wachtkamer

Bron:
Irelands Dentalmagazine

 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
kunst

Inspiratie voor kunst in uw praktijk

Een bijzonder initiatief bij een tandartspraktijk in Barendrecht: hier exposeert slechtziende kunstenaar Iris-Spruit Bleijenberg enkele schilderijen.

Toen Iris 7 jaar geleden na blind te raken aan haar linkeroog, ook goed zicht aan haar rechteroog verloor door een ziekte moest ze noodgedwongen stoppen met haar toenmalige baan. Toch heeft ze haar passie voor creativiteit niet opgegeven. Bij Stichting Visio leerde ze om te ‘kijken’ met haar handen en oren en begon ze met schilderen. Omdat ze zelf een versnipperd zicht heeft, maakt ze tijdens het schilderproces foto’s zodat ze beter het hele beeld kan zien. Dit proces kan soms wel 3 maanden duren maar levert wel mooie schilderijen op met bijzondere vlakken. Op verzoek van haar tandarts heeft ze haar werk geëxposeerd in de praktijk. Een leuke samenwerking die het wachten in de kamer ook een stuk minder saai maakt voor patiënten.

Bron:
Het Zuiden Barendrecht

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Praktijkmanagement

Praktijkmanagement: Hoe verandert u mee in roerige tijden?

Het is belangrijk dat u voldoende snelheid houdt in een wereld die heel snel verandert. “U zult uzelf steeds opnieuw moeten uitvinden om vooruit te komen.” Rob Idink sprak over samenwerking, motiveren van personeel én het denken vanuit de patiënt.

“De kracht van nieuwsgierigheid heeft mij altijd uitgedaagd om nieuwe ideeën te genereren”, begon Rob Idink, Managing Director HP Nederland, tijdens zijn lezing.

Nederland ligt wereldwijd voorop en is een voorbeeldland, qua infrastructuur, voor informatietechnologie. De ontwikkelingen gaan razend snel. Het is belangrijk dat u voldoende snelheid houdt in een wereld die heel snel verandert. U wordt continu uitgedaagd om mee te veranderen met uw omgeving. U zult uzelf steeds opnieuw moeten uitvinden om vooruit te komen.

Over schotten heen
U moet bij vooruitgang niet enkel aan technologie denken, maar ook richting nieuwe bussinessmodellen. Een absolute aanrader is om nieuwe partnerships aan te gaan wanneer u met de tijd mee wilt gaan. ‘Crossover’ is het nieuwe samenwerken. Dit vinden we in de mondzorg terug als de ketens. Dit zijn de winnaars van morgen. Als praktijkeigenaar alleen bent u straks niemand. Morgen moet u heel anders gaan denken.

“Kom eens met mensen bij elkaar die niet uit uw branche komen om nieuwe ideeën op te doen.”

Gemotiveerd personeel
Denk na over uw personeel. Hoe kunt u met gemotiveerde mensen impact krijgen bij klanten? Met positieve emotie en met heldere doelstellingen. Denk na over hoe zij kunnen bijdragen aan innovatie. Iedereen in een organisatie wil sociaal geaccepteerd worden, dus ook uw personeel. Zorg daarom voor een positieve vibe. Motiveren van mensen heeft alles te maken met het niet demotiveren van mensen. Voor een keer demotiveren, moet u vijf keer een schouderklopje geven.

Binding
Het creëert veel binding om hen mee te laten denken met uw plannen als praktijkhouder. Laat uw mensen meedoen met de keuzes van het bedrijf. Het geeft meer betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van het personeel groeit. Hoe meer u die verantwoordelijkheid daar legt, hoe meer mensen hun best zullen doen om er echt meer van te maken. Uw visie en missie kunt u kwijt op een ‘founderswall’ en laat personeel beschrijven hoe zij willen werken. Maak voor hen een plaats waar ze inspirerende teksten of foto’s kunnen achterlaten over waar ze voor staan.

Fouten delen
Het succes van een organisatie gaat bottom-up. Uw voorbeeldfunctie blijft hierbij wel van belang. Zo is het belangrijk dat u deelt welke fouten u zelf heeft gemaakt en hoe het beter had gekund. Medewerkers hebben een veilige haven nodig om fouten te kunnen maken. Bespreek fouten en gebruik kwetsbaarheid als kracht. Geef mensen de gelegenheid om te leren van fouten. Die van elkaar en die van collega’s. Vertel uw persoonlijke fout en deel dit als leermoment met uw organisatie.

Zet mensen in actie
Mensen in beweging zetten doet u door plannen heel concreet te maken. Dus gebruik geen containerbegrippen. Maak het ‘actionable’. Het eindproduct hoeft daarbij niet per se een compleet plaatje te zijn. Laat hen beginnen met de reis er naar toe en Learn as you go. U hoeft niet meteen het perfecte plaatje te bereiken. Sla niet met de vuist op tafel, maar wees wel duidelijk. Waar gaan we naar toe, wat moet ik doen en door wie word ik ondersteund? Learning zit in doen.

“Geef ze projecten en daag ze uit. Daar bereikt u meer mee dan met het laten volgen van een mooie cursus.”

Denk vanuit de patiënt
Denk vanuit de patiënt: intern met medewerkers en extern met klanten.

Denk veel meer vanuit een markt-eco-systeem; wat hebben we nodig om de klant mee te nemen? Waarom geen enquête houden over hoe uw patiënt over de inrichting van uw praktijk denkt? Het is makkelijk om alles vanuit eigen referentie te zien maar het is heel belangrijk om de mensen zelf mee te nemen in de ontwikkeling van uw bedrijf.

Beleving met technologie
De patiënt zal een tandartsbezoek moeten gaan zien als een ware beleving. Misschien kunt u personalised mass productions gaan maken door 3D-printen. Straks kunt u elk klein stukje van een ontwerp speciale eigenschappen geven. De onderdelen begrijpen elkaar. Voor uw patiënt zou u gepersonaliseerde tandenborstels kunnen maken.

Denk ook aan wat ze Internet of Things noemen; apparaten die elkaar kunnen vinden. De tandenborstel kan connecten met de computer en data er naar toe versturen. Deze data moeten beveiligd worden, daar moet je goed over na denken. Virtuele technologie is sterk in opkomst. Dadelijk kunt u via een computeranimatie een projectie in de lucht zien, dus de patiënt kan zijn eigen gebit virtueel voor zich zien en dit kan roteren. Zo creëer je een nieuwe beleving met patiënten waar nog niet over nagedacht is.

 

Rob Idink is Managing Director HP Nederland. In deze rol heeft hij het bedrijf door grote verandering geleid in een roerige markt. Eerst een splitsing van de organisatie, daarop volgend een fusie. Grote uitdagingen met enorme impact op het personeel. Naast zijn functie bij HP is Rob voorzitter van de ICT Environmental Platform (ICT Milieu) en vice-voorzitter van de SMA (Sales Management Association). Hij staat bekend om zijn passie voor de klant en motiverende leiderschapsstijl. 

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO, van het verslag van Rob Idink tijdens het congres Praktijk Anno Nu.

Lees meer over: Management, Ondernemen
Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst

Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst

Het Centraal Tuchtcollege te Amsterdam heeft een waarschuwing gegeven aan een tandarts die een behandelingsovereenkomst niet zorgvuldig heeft beëindigd door geen concrete hulp aan te bieden bij het zoeken naar een alternatieve tandarts.

Klacht
De betreffende patiënt werd behandeld door een student en docent bij een academisch centrum voor tandheelkunde. In 2006 is zij voor het eerst in behandeling genomen, dit was onder behandeling van een student. In 2014 werd de tandarts en docent van deze student ook betrokken bij de behandeling wegens onenigheid tussen de student en patiënt. De praktijk heeft een opleidingsfunctie waarbij studenten behandelingen uitvoeren onder begeleiding van docenten. Behandelingen kunnen hierdoor langer duren of anders verlopen dan bij reguliere praktijken. Wel staat hier een gereduceerd tarief tegenover. De patiënt was hiervan op de hoogte.

Er zijn meerdere conflicten ontstaan tussen patiënt en de behandelaren. Zij was ontevreden over uitgevoerde behandelingen en van mening dat haar klachten niet serieus genomen werden door haar behandelaars. Zo zouden er verkeerde beslissingen zijn gemaakt op basis van een röntgenfoto. Volgens de tandarts meldde de patiënt veelal acute klachten en was zij niet bereid om zich aan vereiste protocollen, zoals het opstellen van een behandelplan, te houden. Vanwege haar handelswijze heeft het centrum besloten haar uit te schrijven. De vrouw was het hier niet mee eens en heeft een klacht ingediend wegens een onprofessionele en ondeskundige houding en het feit dat haar geen hulp is geboden bij het zoeken van een andere tandarts.

Beoordeling
Op verschillende onderdelen waren er meningsverschillen tussen de patiënt en behandelaar.  Om de reden dat de verhalen van beide partijen over de feitelijke gang van zaken uiteenlopen kan niet worden vastgesteld welke partij gelijk had. Op grond hiervan kan de klacht niet gegrond worden bevonden.

Verder was de klacht van de patiënt met name berust op behandelwijze binnen het centrum. Zij was bij inschrijving al gewezen op de gang van zaken binnen het centrum dus had hier rekening mee kunnen houden. Het dossier bood ook geen aanknopingspunten dat haar röntgenfoto verkeerd beoordeeld zou zijn.

Uitspraak
Op basis van de afwegingen heeft het tuchtcollege besloten een waarschuwing te geven aan de betreffende tandarts voor het niet op zorgvuldige wijze beëindigen van de behandelovereenkomst door geen hulp aan te bieden bij het zoeken naar een alternatieve tandarts dan wel voor de patiënt in beeld te blijven voor noodsituaties. Er werden geen verdere maatregelen getroffen door het tuchtcollege.

Bron:
Overheid.nl

Lees meer over: Klachten, Thema A-Z, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving
funktioneringsgesprek

Tien tips voor een effectief functioneringsgesprek

Zorgverlening is mensenwerk en mondzorg is meer en meer een teamprestatie. Door als tandarts / praktijkhouder het team op de eerste plaats te zetten, zal zij zorgen voor (zeer) tevreden patiënten. Het voeren van functioneringsgesprekken vormt hierin een belangrijk onderdeel, wat pas zijn vruchten afwerpt als deze daadwerkelijk effectief worden gevoerd.

In dit artikel 10 tips voor een effectief functioneringsgesprek.

Kenmerken van het functioneringsgesprek
Het functioneringsgesprek is een ‘ontwikkelgesprek’ en een essentieel onderdeel van goed personeelsbeleid. Het gesprek is een open, tweezijdig gesprek, dat onder andere gericht is op het verbeteren van het functioneren van betrokkenen, op het verbeteren van de samenwerking en op openheid en duidelijkheid.

Samengevat zijn dit de essentiële kenmerken van het functioneringsgesprek:

  • Tweezijdig
  • Gelijkwaardig
  • Toekomstgericht
  • Constructief en motiverend
  • Gericht op verbetering
  • Open en informele sfeer
  • Wederzijdse afspraken

Tien tips
Op basis van vele ervaringen uit het bijwonen van functioneringsgesprekken zijn de volgende tips tot stand gekomen.

  1. Voorkom algemeenheden
    Het gesprek is gericht op die ene medewerker en de onderlinge samenwerking tussen de medewerker en de leidinggevende (veelal de tandarts / praktijkhouder). Echter, vaak worden tijdens het gesprek door de leidinggevende algemene opmerking geplaatst, zoals “Ik mis betrokkenheid vanuit het team”. Zolang een opmerking niet concreet en op de medewerker gericht is, zal het geen of zelfs een averechts effect hebben.
  2. Bereid goed voor
    Om wel tot concrete voorbeeld te komen (in plaats van algemeenheden) is het belangrijk dat de tandarts / praktijkhouder het gesprek goed voorbereid. Een goede voorbereiding begint niet op de avond voorafgaand aan het gesprek. Advies is om gedurende de gehele periode waarop het functioneringsgesprek betrekking heeft al die voorbeelden te noteren, bijvoorbeeld in het personeelsdossier, die tijdens het gesprek kunnen worden gebruikt.
  3. Bepaal het gewenste resultaat
    De volgende tip is om voorafgaand aan het functioneringsgesprek het gewenste resultaat -voortkomend uit dit gesprek – te bepalen. Resultaten kunnen bijvoorbeeld zijn: het instrueren van de medewerker over dossiervoering of wekelijks tijd reserveren om het maken van afdrukken te evalueren. Met een goede voorbereiding én een duidelijk doel, zal het gesprek eerder resulteren in de gewenste effecten.
  4. Zorg voor een goede ruimte en voldoende tijd
    De ruimte kan zowel in positieve als in negatieve zin invloed hebben op de sfeer van het gesprek. Daarom is het goed vooraf na te denken in welke ruimte het gesprek wordt gevoerd. Zo is de behandelkamer niet een prettige ruimte voor het voeren van functioneringsgesprekken.
  5. Laat de ander spreken
    Het gesprek moet tweezijdig worden gevoerd. Dit houdt in dat zowel de medewerker als de tandarts / praktijkhouder de gelegenheid moeten krijgen zich te uiten. Leidraad voor het gesprek is dat beiden ongeveer de helft van de tijd aan het woord zijn.
  6. Formuleer concrete acties
    Het gesprek is gericht op de toekomst, op ontwikkeling en op wederzijdse afspraken. Dit vraagt om concrete acties en afspraken. Een gesprek is dan ook niet klaar zolang er geen concrete acties en afspraken zijn geformuleerd.
  1. Zorg voor voldoende tijd
    De effectiviteit van het functioneringsgesprek wordt voor een groot deel bepaald door de acties en afspraken die hieruit voortkomen, welke veelal aan het einde van het gesprek worden geformuleerd en vastgelegd. Als een gesprek abrupt moet worden beëindigd – bijvoorbeeld omdat de tandarts / praktijkhouder weer met patiëntbehandelingen moet beginnen – en de acties en afspraken niet kunnen worden vastgelegd, gaat het gewenste effect grotendeels verloren. 
  1. Zorg voor opvolging van de acties
    Het functioneringsgesprek is uiteraard één moment, maar moet worden gezien als onderdeel van een proces. Het gesprek eindigt met het formuleren van concrete acties en afspraken, welke het startpunt vormen van het ontwikkelproces dat volgt. Echter, zonder concrete opvolging van deze acties is de kans groot dat er niet of nauwelijks ontwikkeling of verbetering plaatsvindt. Advies is dan ook om enige weken na het functioneringsgesprek een ‘vinger aan de pols’ moment in te plannen, waarbij de opvolging van de besproken acties aan de orde komt. 
  1. Houd vaste onderwerpen
    Een duidelijke structuur van het gesprek zorgt voor een leidraad en voor duidelijkheid. Zodra een gesprek open en zonder structuur wordt ingegaan, hebben de betrokkenen minder grip op de uitkomsten. Advies is dan ook met een vast formulier te werken, waarin de te bespreken onderwerpen zijn opgenomen. Aanvullend voordeel is dat een standaard formulier zorgt voor een uniforme vastlegging tussen medewerkers en in de tijd.
  1. Houd vaste frequentie aan
    Soms leeft binnen de praktijken nogal eens de mening, dat na enkele jaren niets meer te bespreken valt waarna het voeren van het functioneringsgesprek wordt afgeschaft. Zolang er wordt samengewerkt, zal het functioneringsgesprek van toegevoegde waarde zijn. Een open en gestructureerd gesprek dat wordt gevoerd buiten de normale werksituatie geeft nu eenmaal meer diepgang en is zodoende effectiever.

Door: Sjoerd Kuiken – initiatiefnemer van de Dental Management Toolkit, samen met dental INFO, en mede eigenaar van www.mondzorgdudokplein.nl. Deze Toolkit biedt online protocollen, video’s en tips, zodat kennis én praktische oplossingen op een laagdrempelige manier beschikbaar worden gesteld voor praktijken. In de Toolkit zijn o.a. voorbeeld formulieren opgenomen voor het functioneringsgesprek.

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
ziekteverzuim

Ziekteverzuim voorkomen? 3 tips

De kosten van een zieke werknemer worden fors onderschat. 71% van de werkgevers schat de kosten hiervan te laag in, blijkt uit onderzoek van de Baken Adviesgroep.

Zij schatten de kosten van een zieke werknemer gemiddeld op €143,- per dag terwijl deze volgens TNO Arbeid gemiddeld € 230,- per dag bedragen. De kosten van vervangend personeel of verlies van productie zijn hierin niet meegenomen.

Zorgen
Hoewel ziekteverzuim een grote financiële impact heeft op bedrijven, maakt maar slechts 36% van de bedrijven zich zorgen over ziekteverzuim. Opmerkelijk, want 29% van de ondervraagde bedrijven heeft het afgelopen jaar te maken gehad met langdurig ziekteverzuim (langer dan 4 weken).

Vooral kleine bedrijven maken zich veel minder zorgen over ziekteverzuim dan grote bedrijven. Van de ondernemers met maximaal 10 medewerkers ligt slechts 2 procent wakker van ziekteverzuim. Hoe is dat bij u? Bent u zich bewust van de kosten en risico’s?

Tips
Het is goed te begrijpen dat u niet dagelijks met dit onderwerp bezig bent. Niettemin verdient dit onderwerp aandacht. De kosten zijn navenant als u er mee te maken krijgt. Daarom een aantal handvaten die ziekteverzuim beperken en onnodige kosten voorkomen.

  1. Nauw contact
    Ter beperking van de kans op langdurig verzuim is het allereerst van belang dat u nauw contact houdt met uw zieke werknemer. Hoe minder contact, hoe groter de psychologische drempel voor uw medewerker om weer aan de slag te gaan. Toon oprechte interesse en bespreek met de medewerker wat hij of zij nog wél kan. Hoe kleiner de afstand, hoe sneller de terugkeer.
  2. Ziekteverzuimprotocol
    Stel een goed ziekteverzuimprotocol op waarbij wordt uitgegaan van wederzijdse verantwoordelijkheid. In het protocol kunt u aangeven dat werknemers zich bij u ziek melden, en niet bij een collega, per sms, e-mail of via de partner. Verder kunt u opnemen dat het onderhouden van contact ook een verantwoordelijkheid is van uw medewerker. Bespreek het ziekteverzuimprotocol en laat het ondertekenen door uw medewerkers.
  3. Noteren
    Leg zaken simpelweg vast. Noteer de datum en inhoud van gesprekken over ziekteverzuim. Dat hoeft niet uitgebreid. Houd het kort en bondig. Koppel het terug aan uw medewerker en het is mooi meegenomen als u er een handtekening onder laat zetten. Zo voorkomt u misverstanden met uw medewerker en komt u uw verantwoordelijkheden na als werkgever in het kader van de
    Wet Verbetering Poortwachter

Tenslotte: vraag advies en wees niet bang wat geld te investeren. Zorg voor een partij die op de hoogte is van de Wet Verbetering Poortwachter en u op het gebied van verzuimmanagement goed kan adviseren. Goed verzuimmanagement levert u geld op!

Door: Remco Valkman, BackToCore
Remco Valkman

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
belastingtarieven

Wijzigingen belastingtarieven per 1 januari 2017

Op 20 december 2016 is het Belastingplan 2017 aangenomen door de Eerste Kamer. Een overzicht van de wijziging in de belastingtarieven per 1 januari 2017.

Eindejaarsbericht
Het ministerie van Financiën heeft een eindejaarsbericht opgesteld met daarin de belangrijkste (cijfermatige) wijzigingen van de rijksbelastingen ter ingang van het nieuwe jaar. Zo zullen uitgaven voor specifieke zorgkosten slechts in aanmerking komen voor aftrek op het moment dat deze boven een inkomensdrempel van €7.586 komen. Dit is €23 hoger dan afgelopen jaar.

Het complete eindejaarsbericht kan gevonden worden in deze pdf.

Bron: Rijksoverheid

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
daling

Percentage overstappers van zorgverzekering iets gedaald

Dit jaar zijn er 1.04 miljoen verzekerden overgestapt naar een nieuwe zorgverzekeraar. Het percentage overstappers is hiermee voorlopig vastgesteld op 6,1 procent. Dit meldde Vektis, de informatiedatabank van zorgverzekeraars.

Lager opstappercentage
De 6,1 procent van 2017 lijkt lager uit te vallen dan voorgaande jaren. Het definitieve overstappercentage van 2016 was namelijk 6,3 procent en in 2015 was dit 6,8 procent.

Voorlopig percentage
Onlangs maakte voorzitter André Rouvoet van Zorgverzekeraars Nederland deze cijfers bekend tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Het voorlopige percentage is gebaseerd op de momenteel beschikbare en bekende overstapinformatie bij de zorgverzekeraars. In februari volgt het definitieve percentage.

Bron: Vektis

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen
overtuigen

Overtuigen, hoe doe je dat?

Pacelle van Goethem, een autoriteit op het gebied van overtuigen, stem en invloed, sprak tijdens het congres Klantpasta over overtuigingskracht. Hoe je mensen iets kunt laten doen wat jij wilt zonder er verder over na te denken.

Pacelle maakte echt een entree door pontificaal de rode loper te nemen en van achteruit de zaal naar voren te lopen als ware het de koningin. Ze had zelfs een blauwe jurk aan maar dan zonder sleep. We deden zomaar wat ze vroeg. Waarom deden we dat eigenlijk? Pacelle onthulde haar geheim over overtuigingskracht.

Anderen mee krijgen
We hebben allemaal wel eens een goed idee gehad waarvoor je anderen niet mee kreeg. Sommige mensen praten over een idee te abstract of zijn te bescheiden. Ze komen met ideeën die buiten de box liggen. Er zijn ook mensen die uit hun nek kletsen maar bij wie het heel verleidelijk is om toch zomaar met ze in zee te gaan. Wat doen deze mensen om overtuigend te zijn en wat kunnen degenen die hun idee niet aan de man van hen leren? Dat wilde Pacelle ons leren tijdens het congres Klantpasta.

Accent
Allereerst moesten we onze ogen sluiten en zei Pacelle drie keer dezelfde zin. De laatste zin sprak ze op z’n Twents uit. Van je accent kun je handig gebruik maken door hem soms wat zwaarder aan te zetten. Mensen reageren dan anders op je. Mensen denken dezelfde dingen bij een bepaald stemgeluid. “Zo zal een Twents accent betrouwbaar overkomen, een Limburgs accent heel lief terwijl Amsterdams snauwerig klinkt”, zei Pacelle.

Strategieën
Pacelle haalde een man die een 3 weken oude dochter heeft op het podium en vroeg hem of zijn dochter al kan overtuigen. “Ja, door te brullen”, antwoordde de man.  Ze zal al snel leren dat ze verschillende huiltjes kan gaan opzetten om precies haar zin te krijgen.
Pacelle heeft eens aan een 8-jarig meisje gevraagd wat ze doet om een ijsje te krijgen van haar vader. Ze hoefde hier totaal niet over na te denken. “Oh, ik vraag het gewoon een paar keer en dan ga ik heel lief kijken en wapperen met m’n wimpers.” Onze identiteit is niks anders dan een heel set strategieën die ooit hebben gewerkt op onze ouders en later op leeftijdgenoten. Dit gebruiken we ook bij onze patiënten: alles wat we ooit hebben uitgeprobeerd als strategie en bleek te helpen.

Autoriteit
Nederlanders zijn het meest autoriteitkritische volk ter wereld. Voor wij iemand als autoriteit serieus nemen moet hij wel van hele goede huize komen. We denken al snel “dat zullen we nog wel zien of hij er zoveel van afweet”. Maar ook voor Nederlanders geldt: Als wij iemand als autoriteit zien dan worden we volgzaam. Dit geldt ook voor onze patiënten. Allereerst is het belangrijk dat mensen eerst tot rust komen zodat ze openstaan voor wat je zegt als je ze wilt overtuigen.

Stijlen van overtuigen
Een onderzoek waarbij mensen die kunnen overtuigen werden geobserveerd, maakte onderscheid tussen drie stijlen van overtuigen:

  • Autoriteit
  • Vriend
  • Voorbeeld

Bij een autoriteit moet men denken aan de koningin, mondhygiënist,  tandarts en arts. Bij hen nemen mensen zomaar wat ze zeggen als waarheid aan. Het zijn mensen die veel kennis hebben. Bill Clinton heeft de stijl ‘vriend’. Het zijn mensen die we sympathiek vinden.  In de categorie ‘Voorbeeld’ vind je mensen die we cool vinden zoals de heren van Top Gear. Zij kunnen buiten de box denken, bedenken bijvoorbeeld steeds nieuwe manieren om klanten aan te trekken.

Die stijlen kan men op twee manieren verdienen, namelijk bij de eerste indruk en bij de tweede indruk. De eerste indruk zegt wat over je charisma, je uitstraling. Dan ga je puur af op zaken als kleding, op stijl en op stemgeluid. De tweede indruk is hoe je iemand echt kent. Om er achter te komen welke stijl aan jou kleeft, zou je mensen die jou wel en niet kennen eens kunnen vragen welke ze vinden dat bij je past.

Reclames maken handig gebruik van deze stijlen. Zo worden bij tandpastareclames bekende mensen gebruikt als voorbeeld, onderzoekers als autoriteit of een heel gezellig gezin als ‘vriend’. Elke stijl heeft wel zijn voor- en nadelen. Als mensen je zien als autoriteit is het nadeel dat er afstand is tussen jou en de ander. Patiënten zullen je geen vragen durven te stellen. Als je alleen maar gezien wordt als kundig dan ben je inwisselbaar. Het is verstandig om dan meer ‘vriend’ te worden, iets wat je uniek zal maken. Maar mensen die aardig worden gevonden en dus de stijl ‘vriend’ hebben, worden vaak minder serieus genomen. Als voorbeeld word je onthouden, maar het nadeel is dat als je te ver buiten de box ligt, mensen je niet meer kunnen volgen, je uitlachen of jaloers op je zijn. Dat creëert afstand. Je bent maximaal overtuigend als je de drie stijlen hanteert.

Wees als een koning(in): Praat laag, beweeg langzaam en glimlach.
De uitsmijter was deze tip waarmee je anderen op eenvoudige wijze kunt overtuigen en zelfs verleiden. De tip waarvan ooit iemand zei: “Als ik dit 10 jaar eerder wist dan had ik nu het dubbele verdiend.”

Het is gemakkelijker om te praten als koning(in), er is meer contact, je spreekt heldere taal zodat de ander de inhoud goed kan horen. Je wordt dan als autoriteit gezien en het helpt je te ontspannen.

pacalle-van-goethem

Toch is het onder stress zeker niet eenvoudig om stijlen in te zetten: vaak gaat men dan juist knechtengedrag vertonen. Vluchten, vechten en bevriezen zijn knechtengedrag. Als je als tandarts of mondhygiënist je zenuwachtig gaat gedragen dan wordt je niet als autoriteit gezien en wordt de patiënt ook zenuwachtig. Dus doe alsof je je thuis voelt.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist voor dental INFO, tijdens de presentatie van Pacelle van Goethem bij Klantpasta.

Lees meer over: Management, Ondernemen

Tips voor de tandarts en mondhygiënist om fit te blijven

Personal trainer James Tang geeft tips om uw eigen op maat gemaakte workout schema te maken zodat u in vorm blijft.

SMART doelen
James benadrukt het belang van SMART doelen. Dit houd in dat uw doel specifiek, meetbaar, bereikbaar, realistisch en met het oog op een tijdsframe moet zijn. Het is bijvoorbeeld handig om uw BMI-index of gewicht te meten zodat u uw vooruitgang kunt zien.

Opwarmen
Opwarmen is essentieel voor een goede workout sessie. Het helpt met het op gang te krijgen van je hartslag, mobiliseren van je gewrichten en om je psychologisch klaar te maken voor de workout. U kunt in uw opwarming stretchen en de oefeningen uit uw planning alvast met een lager gewicht uitvoeren.

Herhalingen
Voor het bepalen van het aantal herhalingen is het belangrijk dat u kijkt welk gewicht u aan kunt. Als u tien herhalingen wilt uitvoeren moet u het gewicht vinden waarbij u dit succesvol tien keer kunt doen maar dat de elfde keer al te moeilijk wordt. Hoe u dit het beste kunt bepalen, hangt af van wat u wilt bereiken. Een aantal bekende doelen zijn het verbeteren van het uithoudingsvermogen van spieren, spiergrootte en kracht.

resistance exercise continuum

Vergrootte versie van het schema

Als uw doel is om sterker te worden kunt u het beste kiezen voor zware gewichten met weinig herhaling maar als het gaat om uithoudingsvermogen is het weer beter om veel herhalingen te doen met een lager gewicht. Een effectieve training moet uw verwachtingen goed reflecteren. Onderstaande tabel kan ook gebruikt worden  om uw schema te bepalen.

training schema

De intensiteit van de gewichten kunt u bepalen door het percentage van uw 1RM te gebruiken. Waarbij 1RM staat voor het maximale gewicht dat u een keer kan liften en 6RM voor het maximaal te liften gewicht als u dit zes keer doet.

Beginners moeten streven naar het ontwikkelen van spiervermogen en kunnen het beste beginnen met twee sessies per week. Als u wat meer ervaren bent, kunt u specifiekere doelen stellen die ook meer training eisen. Daarvoor is het wel belangrijk dat u eerst een goede basis en techniek beheerst. Elke vier tot acht weken kunt u met uw trainer uw programma aanpassen zodat u progressie blijft maken. Als u dit niet doet gaat uw lichaam eraan wennen en komt u niet verder.

Daarnaast benadrukt James Tang het belang van een goede cool down. Na elke sessie moet u eerst goed afkoelen en stretchen.

Bron:
James Tang, Dentistry.co.uk

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
tuchtrecht

Tuchtrecht: waarschuwing tandarts uitvoering behandeling zonder overleg

Onlangs kreeg een tandarts via tuchtrecht een waarschuwing vanwege het uitvoeren van een behandeling zonder een goede uitleg voorafgaand en daarbij behorende toestemming van de patiënt.

Klacht
De patiënt verwijt de tandarts dat drie gaatjes zijn gevuld zonder cariës weg te halen en zonder te boren. Daarnaast is de blijvende kies met roze glasionomeer gevuld zonder overleg en zonder toestemming van de patiënt.

Beoordeling
Aan de hand van de röntgenfoto’s is door het tuchtcollege vastgesteld dat drie elementen wel geboord zijn alvorens deze gevuld werden. Uit de foto’s blijkt ook dat er geen sprake is van cariës onder de vullingen bij twee van de drie elementen. Echter was bij het derde element wel een lichte schaduw te zien die mogelijk zou kunnen duiden op cariës, maar dit is niet met zekerheid vast te stellen.

In dit laatste geval kan de behandelaar kiezen voor een benadering waarbij schade aan de tandzenuw wordt vermeden. Een mogelijke behandeling kan dan zijn om enig carieus weefsel achter te laten in het element en het restant door middel van een vulling in te kapselen. Uit de foto’s blijkt dat het element behoorlijk beschadigd is geweest, en dat een wortelkanaalbehandeling een andere mogelijkheid zou zijn geweest. Gezien de omstandigheden zoals de leeftijd en de ernstige angst van de patiënt voor de tandarts en het ingrijpende alternatief, is de keuze om te kiezen voor de behandeling waarbij enig carieus weefsel zou achterblijven, verantwoord geweest. Of de cariës in de loop van de tijd ernstiger is geworden, kan niet worden vastgesteld.

De tandarts heeft tevens besloten een kies met roze glasionomeer te vullen omdat er sprake was van een diepe caviteit en glasionomeer fluoride afgeeft en minder agressief is voor de pulpa. Daarmee wilde de tandarts dus zenuwklachten voorkomen bij de patiënt.

Niet besproken
Het is gebleken dat vooraf met de patiënt niet besproken is dat de tandarts roze glasionomeer wilde toepassen bij deze kies en dat de patiënt daarvoor toestemming heeft gegeven. Ook al had de tandarts redenen om glasionomeer toe te passen bij de volwassen kies, was het ook een mogelijkheid om neutrale kleur te kiezen, volgens het Tuchtcollege.

Beslissing
Het Tuchtcollege heeft besloten tot een waarschuwing aan de tandarts en geen verdere maatregelen. Immers, een goede uitleg voorafgaande aan de behandeling en daarbij behorende toestemming zijn kernwaarden die altijd gevolgd dienen te worden.

Bekijk de uitspraak

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving

Wijziging tarieven 2017

De Nederlandse zorgautoriteit (NZa) heeft de maximale tandheelkundige tarieven voor 2017 vastgesteld. De wijzigingen in de nieuwe beleidsregels zijn in overleg met de bracheorganisaties tot aangebracht, dat duidt de NZa aan in de begeleidende brief.

De ANT geeft echter te kennen dat ondanks dat er overleg heeft plaatsgevonden, dit niet betekent dat zij met alle wijzigingen van de NZa akkoord is gegaan. De ANT geeft aan dat niet al hun belangrijke wijzigingsvoorstellen zijn aangenomen, zoals de keuzemogelijkheid voor innovatieve tandheelkunde die duidelijk niet leverbaar is met de huidige op gemiddelden gebaseerde tarieven voor de consument.

Indexaties
De NZa heeft de tarieven van 2016 geïndexeerd voor januari tot en met december 2017. De indexaties voor de algemene mondzorg kwamen neer op 1,77%, voor implantologie op 2,14% en voor orthodontie op 1,83%. De nieuwe tarieven gaan per 1 januari 2017 in.

Bron:

NZa en ANT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
spiegelinformatie

Spiegelinformatie voor tandartsen als pilot

Het Zilveren Kruis heeft 100 tandartsen voorzien met spiegelinformatie, bij wijze van een pilot. Aan de hand van deze spiegelinformatie kunnen tandartsen hun declaratiegedrag vergelijken met dat van andere praktijken.

Gekozen tandartsen
Onder de 100 tandartsen die de spiegelinformatie hebben ontvangen bevinden zich de 50 praktijken die het meest gedeclareerd hebben, en de 50 praktijken die dit het minst hebben gedaan. De ervaringen van deze praktijken zullen gaan worden gebruikt om de spiegelinformatie verder te ontwikkelen.

Verdere ontwikkeling
Al eerder hebben de KNMT en het Zilveren Kruis overlegt over de eventuele mogelijkheden en vervolgstappen binnen de ontwikkeling van spiegelinformatie.

Bron:  ANT & KNMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
verbannen

Het correctiegesprek in 6 stappen

Het correctiegesprek kan u helpen om ongewenst gedrag uit de praktijk te verbannen. Deze 6 stappen helpen u bij het voeren van een dergelijk gesprek.

Video door Anna Berends van Loenen. 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Thema A-Z, Video

Samenwerkingsvormen voor tandartsen

De ANT heeft in samenwerking met advocatenkantoor KBS een overzicht gemaakt van mogelijke samenwerkingsvormen in de mondzorg. De beroepsvereniging wil daarmee de twijfels en vragen onder tandartsen over de wet DBA wegnemen.

Sinds de invoering van de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) stromen de vragen van praktijkhouders en tandartsen zonder praktijk binnen bij de beroepsvereniging. Voor veel leden is het immers niet meer duidelijk wat nu de beste, wettelijke toegestane samenwerkingsvorm is zonder het risico op verlies ondernemerschap, boetes en naheffingen.

Uitstel, geen afstel
Ook in andere branches heeft de wet DBA veel onrust gecreëerd. Genoeg reden voor staatssecretaris Wiebes van Financiën om handhaving van de Wet DBA uit te stellen tot 1 januari 2018. Opschorting betekent echter alleen dat tandartsen en praktijkhouders langer de tijd hebben om hun contractuele relatie in orde te maken. Van afstel is geen sprake; ze zullen alsnog op zoek moeten naar de beste samenwerkingsvorm.

Met de Notitie Samenwerkingsvormen, opgesteld in samenwerking met advocatenkantoor KBS, wil de ANT inzicht geven in de voor- en nadelen van de verschillende samenwerkingsvormen, zoals een maatschap, overeenkomst van opdracht met een zzp’er, een arbeidsovereenkomst en een zzp-maatschap.

Ondernemerscheck
Na een recente gerechtelijke uitspraak zijn er ook veel vragen gekomen over het feit of een tandarts zzp’er met één opdrachtgever wel gezien kan worden als een ondernemer. De belastingdienst heeft voor dit soort vragen een handige checklist ontwikkeld. Uit de checklist volgt dat indien aan alle andere voorwaarden wordt voldaan, een zzp’er met geringe investeringen en één opdrachtgever ook gezien wordt als ondernemer.

Zzp-maatschap
De laatste, de zzp-maatschap, is een slimme, relatief nieuwe samenwerkingsvariant tussen een praktijkhouder met een tandheelkundig bedrijf van tandartsen. Tandartsen zonder eigen praktijk vormen gezamenlijk een maatschap, met als doel het voor gezamenlijk rekening en risico verrichten van tandheelkundige diensten in opdracht van tandartsen. De maatschap wordt door de praktijkhouder gecontracteerd voor het uitvoeren van tandheelkundige behandelingen bij patiënten van de praktijkhouder. De maatschap mag zelf bepalen welke tandarts de behandelingen namens de maatschap verricht. Ook de verantwoordelijkheid voor het juist uitvoeren van de opdracht rust bij de maatschap. De vergoeding die de maatschap ontvangt, is veelal gebaseerd op een percentage van de omzet en de maatschap verdeelt de omzet onderling volgens een afgesproken verdeelsleutel.

Bron:
ANT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Personeel, ZZP-er
wkkgz

Wkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij

Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.

De wet Wkkgz vervangt 2 wetten op dit gebied: Kwaliteitswet zorginstellingen (KWZ) en Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz). De wet wordt gefaseerd ingevoerd en vanaf 1 januari 2016 tot 1 januari 2017 jaar moet u de volgende zaken geregeld hebben:

Per 1 januari 2016

  1. Informatierecht
    De patiënt heeft recht op informatie over prestaties van zorgaanbieders, zodat een goede keuze gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld over hoe vaak een tandarts een bepaalde behandeling heeft uitgevoerd.
  2. Meldingsplicht
    Calamiteiten moeten gemeld worden aan de patiënt en de IGZ en opgenomen worden in het dossier.
  3. Vergewisplicht
    De praktijkhouder moet referenties checken van nieuwe medewerkers en indien u kwetsbare patiëntengroepen behandelt, moet de nieuwe medewerker ook een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) aanvragen.
  4. Ontslag
    Ontslag van een zorgverlener moet, indien het ontslag plaatsvindt wegens disfunctioneren, gemeld worden bij de IGZ.

Per 1 juli 2016

Incidentenmeldingsplicht
Incidenten moeten gemeld worden via het anonieme systeem Veilig Incidenten Melding (VIM) met de functie om ervan te leren.
Lees ook: Veilig incidenten melden

Per 1 januari 2017

Klachten en geschillenregeling
U dient een laagdrempelige klachtenregeling te hebben die aan de volgende voorwaarden voldoet:
• Klachten dienen schriftelijk afgehandeld te worden.
• Klachten moet u transparant en informeel afwikkelen.
• De klager moet bijgestaan worden door een onafhankelijke klachtenfunctionaris.
• U moet binnen 6 weken de klacht behandelen.
• U dient aangesloten te zijn bij een erkende geschillen instantie.

Oorspronkelijk moesten zorgverleners per 1 januari bij samenwerking met andere zorgverleners (bijvoorbeeld met andere ZZP’ers) ook een schriftelijke overeenkomst hebben waarin staat hoe men de kwaliteit van zorg borgt. Echter, nu de handhaving van de Wet DBA uitgesteld is tot 1 januari 2018, betekent dit dat u als tandarts en praktijkhouder langer de tijd hebt om de contractuele relatie in orde te maken. Van afstel is echter geen sprake; u zult alsnog op zoek moeten naar de beste samenwerkingsvorm.

Bekijk ook de video De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Door:
Ing. Petra van der Zwan

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ondernemen, Wet- en regelgeving, Wkkgz
WhatsApp gebruiken voor werk, wel of niet verstandig?

WhatsApp gebruiken voor werk, wel of niet verstandig?

De vraag of het gebruiken van WhatsApp voor werk gerelateerde zaken verstandig is speelt onder veel zorgverleners. Berend de Vries, adviseur in informatiebeveiliging, zocht dit uit.

Versleuteling berichten
De website van WhatsApp claimt dat de berichten die u stuurt volledig versleuteld zijn, ook wel als end-to-end encryptie omschreven. Dat wil zeggen dat alleen u en de zender toegang tot het bericht hebben. In de beveiligingskringen wordt deze encryptie gezien als zeer sterk. Ogenschijnlijk zouden er dus weinig redenen zijn om u zorgen te maken over de verspreiding van gevoelige gegevens, echter is er toch genoeg reden om kritisch te zijn.

Kritiek
Ten eerste is WhatsApp een Amerikaans bedrijf. Gegevens die op de website staan hoeven niet per se te kloppen en kunnen een marketing truc zijn. Verder heeft de Amerikaanse overheid andere ideeën over het begrip privacy dan de Europese overheid.

Ten tweede is het niet mogelijk om te controleren of WhatsApp zelf niet toch een manier heeft om toegang tot je berichten te krijgen. Dit betekent dat u, indien noodzakelijk, niet kunt aantonen dat u er alles aan heeft gedaan om persoonlijke berichten te beschermen. Praktisch noch juridisch heeft u dan geen poot om op te staan. De beroepsverenging van artsen KNMG adviseert hierdoor dan ook om de beveiliging niet te vertrouwen.

Ten slotte deelt WhatsApp uw gegevens met zijn moedermaatschappij Facebook. Dingen als met wie u appt, hoe vaak en locatiegegevens zijn allemaal blootgesteld. Facebook gebruikt uw gegevens onder andere voor marketingdoeleinden maar deze big data kunnen veel gevoelige informatie bevatten. U zou de gegevens delen functie kunnen uitzetten maar of dat werkt blijft de vraag.

Kortom, het risico dat gegevens verspreid kunnen worden is te groot en is de controle die u hierover heeft te laag. Verder kunt u er nooit zeker van zijn of WhatsApp de waarheid vertelt. Om deze redenen kunt u WhatsApp voor werkzaken het beste achterwege laten en een ander berichtenprogramma gebruiken.

Bron:
Berend de Vries, Zorgvisie

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Tand - gaatje - tandarts

Europees parlement wil amalgaam verbod in 2022

In oktober vond de stemming over maatregelen voor een verordening van kwik plaats in de Commissie Milieubeheer en Volksgezondheid (ENVI) van het Europees Parlement. Hier werd een compromis over het toekomstige gebruik van amalgaam aangenomen.

Verbod
Amalgaamvullingen worden in de loop van 2017 verboden voor kinderen en zwangere vrouwen. Vanaf 2022 komt er een verbod op het gebruik van amalgaam bij de tandarts. Na deze datum kan amalgaam enkel in medisch noodzakelijk en uitzonderlijke gevallen gebruikt worden.

Nog niet voltooid
Het wetgevend proces is echter nog niet voltooid. Parallel aan de beraadslagingen van het Europees Parlement, vinden ook beraadslagingen van de Raad van de Europese Commissie plaats. Er is echter nog geen meerderheid voor het langzaam afschaffen van amalgaam. Op verzoek van de ENVI volgt er binnenkort een zogenaamde “trialoog” met de Raad en de Europese Commissie om het wetgevingsproces af te ronden.

Niet overal amalgaam
Er zijn in totaal negen EU-lidstaten waar er geen wettelijke verplichting is voor het gebruik van kwik in amalgaam. Zij zijn dan ook niet blij met de verordening van amalgaamvullingen. De Commissie schat dat momenteel een kwart van alle tandheelkundige praktijken in de EU geen amalgaam gebruikt.
In verschillende Europese landen, waaronder Zweden, Duitsland en Frankrijk, is het gebruik van kwikvullingen door de tandarts al sterk beperkt of zelfs verboden.

Bron: ZWP-online.info en Europees parlementslid Ivo Belet

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
arbeidsovereenkomst

Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd in de mondzorg

Veel tandartspraktijken kiezen ervoor om hun werknemers niet gelijk een vast contract aan te bieden maar kiezen voor een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd.  Wat zijn de mogelijkheden en verplichtingen die bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd spelen?

Veel tandartspraktijken kiezen ervoor om hun werknemers niet gelijk een vast contract aan te bieden. In plaats daarvan wordt veelal een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd overeengekomen, die na verloop van een bepaalde tijdsduur automatisch (van rechtswege) eindigt. Zo kan eerst gedurende een beperkte periode gekeken worden of de werknemer geschikt is voor de functie, alvorens langdurige verplichtingen worden aangegaan. Het is alleen niet mogelijk om onbeperkt arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aan te gaan. Bovendien moet u de betreffende werknemer een maand voor het einde van de overeenkomst laten weten of u de arbeidsovereenkomst voort wilt zetten. In dit artikel bespreken wij de mogelijkheden en verplichtingen die bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd spelen.

Arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd
U mag een werknemer maximaal drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd aanbieden, waarbij de totale duur van het dienstverband niet meer dan twee jaren mag zijn. Indien deze periode of het aantal arbeidsovereenkomsten overschreden wordt, dan verkrijgt de werknemer automatisch een vast contract. Als u bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst van de werknemer voor de derde maal (ongeacht de lengte van het dienstverband) verlengt, of na de eerste arbeidsovereenkomst met een looptijd van anderhalf jaar nogmaals voor een jaar een arbeidsovereenkomst aanbiedt, dan verkrijgt de werknemer op het moment van verlenging van rechtswege een vast contract.

Het is zaak om, indien u een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd overeenkomt, duidelijk in de arbeidsovereenkomst op te nemen wanneer deze van rechtswege eindigt. Ook een bepaling in de arbeidsovereenkomst waarin staat dat de werknemer bij goed functioneren na afloop van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd een vast contract zal verkrijgen, heeft – indien u niet uitdrukkelijk schriftelijk met de werknemer anders overeenkomt – bij verlenging ten gevolge dat de werknemer een vast contract verkrijgt.

Dit was bijvoorbeeld ook het geval bij een uitspraak van het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch van 17 maart 2016. In de arbeidsovereenkomst was opgenomen dat de werknemer bij goed functioneren een vast contract zou verkrijgen na afloop van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Nadat het contract voor bepaalde tijd was afgelopen, bleef de werknemer werken terwijl niets nader was overeengekomen over de voorwaarden waaronder verlengd werd, waardoor het Gerechtshof oordeelde dat de werknemer met deze verlenging een vast contract heeft verkregen. Dat was in dit geval extra vervelend voor de werkgever, omdat de werknemer binnen 11 maanden na het einde van de eerste arbeidsovereenkomst langdurig ziek is geworden. Zoals u weet geldt er voor werkgevers bij ziekte van de werknemer een loondoorbetalingsverplichting van 70% van het salaris gedurende 104 weken. Het is dus zaak de eventuele voorwaarden voor verlenging van de arbeidsovereenkomst schriftelijk en tijdig te vast te leggen.

Aanzegverplichting
Sinds 1 januari 2015 is het verplicht werknemers uiterlijk één maand voor het einde van de arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, schriftelijk aan te zeggen of de arbeidsovereenkomst wordt voortgezet en zo ja, onder welke voorwaarden. Doet u dit niet dan kan de werknemer aanspraak maken op een vergoeding van maximaal één maandsalaris. Doet u de schriftelijke aanzegging te laat, dan wordt de verschuldigde vergoeding evenredig verminderd. Van belang is dat u aan kunt tonen dat het bericht de werknemer bereikt heeft, omdat u dit in een eventuele procedure moet bewijzen. Doet u deze aanzegging dus per aangetekende brief, of e-mail met ontvangstbevestiging.

Nieuwe arbeidsovereenkomst: doorbreking van de keten?
Pas na het verstrijken van zes maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst kunt u de werknemer weer in dienst nemen en een contract voor bepaalde tijd aanbieden. Als u de werknemer voor die tijd weer in dienst neemt krijgt de werknemer, ongeacht wat u in de arbeidsovereenkomst zet, van rechtswege een vast contract – tenzij de periode van twee jaar of het aantal van drie arbeidsovereenkomsten niet overschreden is.

Via uitzendbureau
Het kan ook voorkomen dat u een voorheen via het uitzendbureau werkzame werknemer, zelf in dienst wenst te nemen. Als de werkzaamheden die de werknemer verricht niet wezenlijk gewijzigd zijn ten opzichte van de werkzaamheden die hij verrichtte toen hij nog voor het uitzendbureau werkte, dan kunt u als tandartspraktijk als opvolgend werkgever beschouwd worden. Dit houdt dat u de arbeidsovereenkomst met de werknemer in feite overneemt van het uitzendbureau. Als datum indiensttreding geldt dan dus ook de datum waarop de werknemer in dienst is getreden bij het uitzendbureau, met als gevolg dat u beperkt bent in de mogelijkheden om de werknemer een contract voor bepaalde tijd aan te bieden.

Tot slot
Het aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, kan voor u als werkgever voordelen bieden. De arbeidsovereenkomst eindigt immers na het verstrijken van de tijd, zonder voorafgaande opzegging. Wel is het zaak de afspraken goed vast te leggen in de arbeidsovereenkomst en goed de hierboven genoemde termijnen in de gaten te houden, om ongewenste omzetting in een vast contract te voorkomen.

Door: Eldermans|Geerts – advocaten, juristen en zorgmakelaars 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving