Kinderen zien tandartsen als superhelden (én als schurken)

Kinderen zien tandartsen als superhelden (én als schurken)

Zijn tandartsen helden of vijanden? Dat ligt eraan wie je het vraagt. Ongeveer 50% van de jonge kinderen ziet de tandarts als een soort superheld. Maar 30% ziet de tandarts als een schurk.

Dat blijkt uit onderzoek van de Turkse Sivas Cumhuriyet Universiteit dat onlangs gepubliceerd werd in het European Journal of Oral Sciences. Auteur Dr. Burak Buldur onderzocht middels een enquête hoe kinderen tandartsen ervaren. Met de resultaten wil hij het vertrouwen versterken en de communicatie verbeteren.

“In combinatie met gedragsbeheer kan dit begrip een belangrijk onderdeel zijn van het verbeteren van het tandartsbezoekgedrag en het bevorderen van een positieve houding na het bezoek bij kinderen”, aldus Dr. Burak Buldur.

Metaforen gebruiken om betere relatie op te bouwen

De relatie tussen een tandarts en een patiënt kan de uitkomst van de behandeling beïnvloeden. Daarmee kan ook de perceptie die kinderen van tandartsen hebben van invloed zijn op hoe kinderen voor hun mondgezondheid zorgen en hoe zij zich gedragen tijdens een consult of behandeling.

Het is dus van belang dat deze perceptie onderzocht wordt. Dat heeft Dr. Burak Buldur gedaan door middel van een gecombineerde enquête. Hij legde 1.014 kinderen tussen de 8 en 13 jaar de volgende formulieren voor:

  • Oral health behavior form
  • Metaphor form
  • The Children’s Fear Survey Schedule-Dental Subscale
  • The Dental Trust Scale
  • The Early Childhood Oral Health Impact Scale

De metaforen die gebruikt warden om tandartsen te beschrijven zijn onderverdeeld in de volgende categorieën: 1) Herstellend, 2) Artistiek, 3) Beschermend en verlichtend, 4) Eng, 5) Chaotisch en niet geliefd, 6) Wetenschappelijk, en 7) educatief.

Dat leverde de volgende resultaten op:

Kinderen zien tandartsen als superhelden (én als schurken) tabel

Kinderen zien tandartsen op verschillende manieren, blijkt uit de resultaten. Meer dan de helft van de kinderen beschouwd tandartsen als herstellend, artistiek of beschermend. Soms associeerden ze tandartsen met Batman, pijnstillers of strandwachten.

“Een tandarts is als Batman omdat onze mond als een stad is”, zegt een 11-jarig meisje. “Soms, als er nare dingen in onze mond komen die ons pijn doen, beschermen tandartsen ons tegen hen. Net zoals Batman de stad beschermt.”

Aan de andere kant ervaart ongeveer een derde van de kinderen clinici als niet geliefd of eng, meestal vanwege het gebruik van naalden en angstaanjagende hulpmiddelen. Een 8-jarige jongen zegt dat tandartsen als een monster waren omdat ze “op kinderen neerstorten en hun tanden eruit trekken”, terwijl een 11-jarige jongen zegt dat tandartsen net als de Joker waren.

“De Joker heeft zeer interessante en complexe gereedschappen, zoals tandartsen”, zegt de 11-jarige jongen. “Ik weet niet wat ze zijn en wat ze doen.”

De woorden die het minst met tandartsen worden geassocieerd, zijn wetenschappelijk en educatief, schrijft Buldur. Deze kinderen brengen tandartsen in verband met hun kennis over geneeskunde, menselijke anatomie en mondgezondheid.

“Tandartsen leren ons zoals onze leraren dat doen”, zegt een 8-jarige jongen. “Ze laten ons de weg zien die we bij de behandeling moeten volgen.”

Beperkingen

De studie heeft verschillende beperkingen. Het voorgestelde model sluitte bijvoorbeeld veel ouderlijke en omgevingsfactoren uit. Die factoren moeten worden onderzocht omdat ze het gedrag van kinderen kunnen beïnvloeden, schrijft Buldur.

Desalniettemin werpen de bevindingen enig licht op hoe kinderen tandartsen zien. Het begrijpen van die perceptie kan helpen bij het verlichten van angst, het verbeteren van de relaties met patiënten en het verbeteren van de behandelresultaten.

“Het is essentieel om deze paden te begrijpen om effectieve interactie en communicatie tussen tandarts en kind te bevorderen”, concludeert Buldur.

Bron:
European Journal of Oral Sciences

 

 

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z