Verbeterpunt: verwisseling protheses van patiënten

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Verbeterpunt: verwisseling prothese met die van andere patiënt.



Situatieschets
De prothese van een patiënt is beschadigd en moet opgestuurd worden naar het tandtechnisch laboratorium. De prothese wordt succesvol gerepareerd en retour gestuurd naar de tandartspraktijk. Indien de prothese binnen is, belt de balieassistente de patiënt om te melden dat de prothese bij de praktijk kan worden opgehaald. De patiënt doet thuis direct de prothese in, maar deze blijkt niet te passen. Nadat de patiënt de assistente geïnformeerd heeft, belt zij direct het laboratorium om dit te melden. Het laboratorium gaat op onderzoek uit en blijkt de betreffende prothese te hebben verwisseld met de prothese van een andere patiënt.

Maatregel
Het voorval wordt in de volgende praktijkvergadering besproken en alle medewerkers worden gewezen op het risico dat protheses verwisseld kunnen worden op het lab. Er wordt afgesproken dat voordat de patiënt zijn prothese meeneemt, deze altijd gepast moet worden. Een niet passende prothese is voor de patiënt natuurlijk zeer irritant en dat moet natuurlijk voorkomen worden in de toekomst.

Door: Petra van der Zwan adviseert tandartspraktijken op het gebied van kwaliteitsmanagement, wet- en regelgeving, praktijkmanagement en Lean oplossingen en is Lead Auditor kwaliteitsmanagementsysteem ISO-9001 en eigenaar van Invert Innovatie Management.

Lees meer over: Tandprothese | techniek, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *