Waarschuwingspictogrammen verminderen de aankoop van suikerhoudende dranken voor kinderen

suiker

Ouders zijn mogelijk minder geneigd om suikerhoudende dranken voor hun kinderen te kopen als de verpakking gezondheidswaarschuwingen in de vorm van een afbeelding bevatten. Volgens een onderzoek in PLOS Medicine zou dit dus een effectieve strategie kunnen zijn om kinderen minder suiker te laten consumeren.

Te veel suiker

In de VS drinken kinderen meer dan de aanbevolen hoeveelheid suikerhoudende dranken. Hierdoor lopen ze een hoog risico op een reeks gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, cariës, diabetes type 2 en hartaandoeningen.

Vergelijkbaar met tabakswaarschuwingen

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat tekstwaarschuwingen de inname van dergelijke dranken door kinderen kunnen verminderen. Het was al bekende dat geïllustreerde waarschuwingen op tabaksproducten veelbelovend zijn voor het motiveren van gedragsverandering, maar weinig studies hebben picturale waarschuwingen voor suikerhoudende dranken onderzocht.

Neppe winkel

Wetenschappers uit de VS onderzochten daarom de impact van pictogrammen met waarschuwingen op de aankoop van suikerhoudende dranken door ouders voor hun kinderen in een setting die op een echte winkel leek. In totaal namen 325 ouders van kinderen tussen de 2 en 12 jaar deel aan het onderzoek. Van de 325 ouders identificeerde 25% zich als zwart en 20% als Spaans.

Drankje en snack

De onderzoekers wezen ouders willekeurig toe aan een interventie- of controlegroep. Vervolgens lieten ze de proefpersonen een winkeltaak voltooien waarin ze een drankje en een snack voor hun kind uitkozen in een nepwinkel. In de interventiegroep van het onderzoek vertoonden de suikerhoudende dranken afbeeldingen van gezondheidswaarschuwingen over diabetes type 2 en hartschade, terwijl in de controlegroep de suikerhoudende dranken een barcodelabel hadden.

Minder ongezonde keuzes

De waarschuwingen leidden tot een vermindering van 17 procentpunt in de aankoop van suikerhoudende dranken. Waar 45% van de ouders in de controlegroep een suikerhoudende drank voor hun kind kocht was dit 28% in de interventiegroep. Ook zorgden de afbeeldingen ervoor dat er drankjes met minder calorieën werden gekocht: 82 kcal versus 52 kcal.

Veranderingen in houding

De picturale gezondheidswaarschuwingen leidden ook tot veranderingen in de houding van de ouders. Ouders in de interventiegroep rapporteerden bijvoorbeeld lagere intenties om hun kind suikerhoudende dranken te schenken, meer het gevoel van controle over beslissingen over gezond eten te hebben, en meer na te denken over de schade van suikerhoudende dranken.

Veelbelovende optie

Volgens de auteurs zijn de beeldwaarschuwingen een veelbelovende optie om ouders minder suikerhoudende dranken voor kinderen te laten kopen. Implementatie ervan zou kunnen helpen om negatieve gezondheidsgevolgen van dergelijke dranken te verminderen.
“Toekomstige studies moeten de langetermijneffecten van waarschuwingslabels op de consumptie van suikerhoudende dranken door kinderen en de prevalentie van voedingsgerelateerde chronische ziekten evalueren”, zeggen de onderzoekers.

Bron:
PLOS Medicine

 

 

Lees meer over: Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid