Mondhygiene

Waarom een praktijk zich niet op preventie moet richten

Preventie, preventie, preventie. Bijna elke praktijk is zich de afgelopen jaren gaan richten op preventieve zorg, want voorkomen is beter dan genezen. Niets op aan te merken en vanuit het oogpunt van zorgverlening helemaal te onderschrijven. Maar het brengt ook nadelen met zich mee, namelijk rondom de agendaplanning, de motivatie van het team en zelfs op de kwaliteit van de zorgverlening. In dit artikel worden de nadelen besproken met aansluitend mijn tips hoe hiermee om te gaan.

Preventie, preventie, preventie

De preventieve zorgaanpak binnen praktijken houdt veelal in, dat patiënten worden gestimuleerd om tweemaal per jaar voor de halfjaarlijkse controle te komen. En aansluitend aan of in combinatie met deze controles wordt veelal ook tijd ingepland voor reiniging. Op deze manier wordt de patiënt regelmatig gezien en wordt het gebit regelmatig gereinigd, want voorkomen is beter dan genezen.

Naast de zorginhoudelijke kant levert deze aanpak een constante inkomstenstroom op voor de praktijk en waarvan een deel van de behandelingen eenvoudig kan worden gedelegeerd aan preventie-assistenten.

De nadelen

Op het oog levert een preventieve aanpak dus vooral voordelen op. Zowel op zorginhoudelijk vlak voor de patiënt als op financieel vlak voor de praktijk. Echter, steeds vaker hoor ik vanuit praktijken ook nadelen opkomen.

  1. Druk op agenda neemt toe

    Bij praktijken met meer dan voldoende patiënten nemen deze preventieve controles en behandelingen een steeds groter aandeel van de agendaplanning in beslag.

  2. Minder tijd voor curatie

    Regelmatig spreek ik tandartsen, die aangeven dat zij behandelingen 6 maanden vooruitschuiven omdat de ruimte in de agendaplanning een behandeling op korte termijn niet toestaat. Dit brengt het risico van ‘onder behandeling’ met zich mee.

    Zo vertelde een tandarts mij onlangs: “Ik kan de behandeling wel indiceren, maar niet op korte termijn uitvoeren. Dan geef ik aan de patiënt aan, dat we het nog even 6 maanden aankijken.”

  3. Motivatie en uitdaging neemt af

    De agenda’s van de preventie-assistentes puilen uit met afspraken van 30 of 45 minuten voor gebitsreiniging. De werklast is hoog en het werk wordt eentonig. Hierdoor nemen de motivatie en de uitdaging in het werk af bij de preventie-assistenten.

Mijn tips

De belangrijkste tip is: ‘Neem weer de regie’. Binnen praktijken en bij praktijkhouders bestaat veelal ontevredenheid naar aanleiding van bovengenoemde nadelen en tegelijkertijd een soort gevoel van machteloosheid. Met de volgende tips kun je weer regie krijgen.

Ga meer delegeren

De motivatie en uitdaging in het werk van preventie-assistenten wordt positief beïnvloed door zelfstandige behandelingen uit te mogen voeren, maar ook door variatie in het werk. Naast het uitvoeren van gebitsreiniging kun je denken aan het maken van een mondscan, het plaatsen van een noodkroon, het leggen van een eenvoudig vulling, etc. Dergelijke behandelingen kunnen ook in een ‘preventie agenda’ gepland worden, waarmee de variatie in het werk van de preventie-assistente enorm toeneemt.

Stop met combinatie afspraken

Juist de combinatie afspraken maken, dat de tandarts op veel stoelen ‘tegelijkertijd’ kan werken. Ook wordt vaak vanuit praktijken aangegeven, dat de combinatie afspraken zo prettig zijn voordeel de patiënten. Echter, als het nadeel van de praktijk niet meer opweegt tegen het voordeel voor de patiënt, dan wordt het tijd te overwegen om met de combinatie afspraken – gedeeltelijk – te stoppen.

Overweeg om controles op te roepen

Door de halfjaarlijkse controles niet meer standaard vooruit in te plannen, neemt de druk op de agenda af. Dit biedt ruimte in de agenda voor de curatieve behandelingen. Zo weet ik uit ervaring, dat lege plekken in een agenda ook leiden tot gerichte indicatie van behandelingen.

Blijf behandelplannen aanbieden

Probeer je allereerst als tandarts niet te laten leiden door de druk van de agendaplanning, maar vooral door de zorgvraag vanuit de patiënt. Daarnaast merk ik ook, dat het aanbieden van uitgebreidere behandelplannen door sommige tandartsen als lastig of eng wordt ervaren. Niet elke tandarts beschikt namelijk over de capaciteiten om behandelplannen voor uitgebreidere behandelingen op een goede manier aan te bieden aan de patiënt. Hoe beter je dit als tandarts onder de knie hebt, hoe uitgebreidere behandelingen je uitvoert. Daarmee moet dit ‘onder behandeling’ voorkomen en houdt dit het werk voor de tandarts ook gevarieerd en uitdagend.

Conclusie

Wees je ervan bewust, dat je als praktijk of als praktijkhouder altijd de keuze hebt om het anders te doen. Je bent niet overgeleverd aan de druk van je agenda door zelf de regie te houden.

Door: Sjoerd Kuiken is eigenaar van Kuiken Praktijkmanagement Voor objectieve praktijkanalyses, intensieve begeleidingstrajecten en coaching van praktijkhouders.

Ook is hij initiatiefnemer van de Dental Management Toolkit, samen met dentalinfo.nl, een database met 175+ voorbeelddocumenten en video’s voor praktijkmanagement die je naar eigen inzicht kunt downloaden, gebruiken en aanpassen aan jouw situatie.

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Natuurfoto-in-de-praktijk

De mooiste decoraties in mondzorgprakijken

Decoratie in de mondzorgpraktijk: het geeft uw praktijk nét even dat beetje extra sfeer. dental INFO ging op zoek naar de mooiste en meest bijzondere decoraties in mondzorgpraktijken.

Van modern tot klassiek, van strak tot huiselijk, van rustig tot kleurrijk. Er zijn zoveel keuzes mogelijk. Hieronder zie je foto’s ter inspiratie. Heb je ook een bijzondere, mooie of opvallende decoratie in jouw praktijk? Mail dan een foto hiervan naar info@dentalinfo.nl Wij zullen dit dan opnemen in een volgend artikel.

Dental-Clinics-Purmerend

Dental Clinics Purmerend

Custom designed wand behang voor in de behandelzaal van tandheelkunde academie AKMA in Arnhem. Een authentiek ontwerp van 30 meter lang, zie hier het complete resultaat. Cornelissen Praktijkinrichting

DentalClinics-Gieten

DentalClinics Gieten

Puurmondzorg.nl

Puurmondzorg.nl

Tandarts de Korte

 

Tandarts Dubbeling

Tandarts Gervers

Decoratie mondzorgpraktijk

Natuurfoto’s in de praktijk Je kunt op internet veel mooie foto’s bestellen waarvan je fotobehang kunt laten maken. Bijvoorbeeld van deze foto’s van Andy Luberti Photography.

Natuurfoto-in-de-praktijk

Natuurfoto-in-de-praktijk

Tanden en lippen

Tandartspraktijk Puntgaaf

Tandartspraktijk Arratoon

Tandartspraktijk van Everdingen

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Verlichting en reflecties in de tandartspraktijk

Het beroep van tandarts of mondhygiënist zou een stuk makkelijker zijn als alles in de mond zwart/wit was, want dan is voor het oog sprake van het grootst mogelijke contrast en waarnemen een koud kunstje. De werkelijkheid is echter een stuk genuanceerder. Rolf de Ruijter legt uit wat de invloed is van lichtreflecties op het zicht. Wat is een goed verlichtingsplan voor de praktijk?

Het menselijk oog is gevoelig voor lichtreflecties

Het oog is gebouwd om reflecties (uitgedrukt in luminantie) waar te nemen en zodoende kan de omgeving onderscheiden worden. Het zien gebeurt met de ogen, het waarnemen zelf overigens met de hersenen. Beide ogen en het verantwoordelijke deel van de hersenen samen vormen het ‘visueel systeem’. Objecten worden waargenomen doordat de beeltenis ervan op het netvlies wordt geprojecteerd. Dit kan pas plaatsvinden als licht(-sterkte uitgedrukt in lux) op een oppervlak valt, dan reflecteren objecten pas. Dat geldt voor alle oppervlakken. Als mondzorgverlener zie je dus geen tand: je neemt slechts de lichtreflectie van het betreffende oppervlak waar. Het samenstel van alle reflecties wordt door de hersenen geïnterpreteerd als zijnde een tand. De reflectiewaarde van een oppervlak wordt uitgedrukt in de zogenaamde R-waarde die aangeeft hoeveel procent van het licht wordt gereflecteerd.

Afb 1. Wat nodig is om te kunnen zien

Waarnemen in de mond

Het beroep zou een stuk makkelijker zijn als alles in de mond zwart/wit was, want dan is voor het oog sprake van het grootst mogelijke contrast….en dan is waarnemen ongeacht de verlichtingsomstandigheden een koud kunstje. De werkelijkheid is echter een stuk genuanceerder. Tanden zijn gelukkig niet enkel wit en gaatjes niet altijd geheel zwart. ‘Some say, a lot of shades of grey’, maar zeker van de kleur wit, via gelig naar, bruinig en soms daadwerkelijk zwart. Dit alles bij de dentate mond vaak omringd door nog meer soortgenoten en omgeven door roze tot soms felrode gingiva. Is hiermee het werkgebied van de mondzorgverlener goed omschreven? Zeker niet, want door alle obstakels in de mond, is vrijwel altijd sprake van schaduwvorming, donkere plekken welke uitmonden tot zelfs bijna zwarte achter in de mond. Tel daarbij op het, gelukkig meestal rijkelijk, aanwezige speeksel wat voor nog meer reflectie zorgt. Een relatief donker oppervlak kan als gevolg van het dan ineens terugkaatsende licht, tot hinderlijke verblinding van het oog leiden (zgn. ‘discomfort glare’). Dit als gevolg van relatief hoge helderheid van de gebruikte verlichting. Al met al een contrastrijk werkgebiedje dus die mond.

Door het beschreven pallet van reflecties in de mond (variërend van 20 tot 60%), de schaduwvorming (tot nagenoeg 0%) en het optreden van glans (tot 100% oftewel spiegeling) is de waarneemtaak van de mondzorgverlener een uitdagende te noemen, waarbij te grote contrasten juist de taak van het visuele systeem verzwaren. Bij bijvoorbeeld een controle is het visueel-systeem ‘op zoek’ naar zeer kleine nuancen in reflectie: is sprake van een beginnende ontkalking (mat wit)? of van een inmiddels niet langer actief cariësproces (meer glanzend wit, maar mogelijk ook bruin-gelig, tot zwart)? Om dit goed te kunnen waarnemen helpt niet enkel het droogblazen, ook goede verlichting, die juist is opgesteld en goed is ingeregeld, is noodzakelijk.

Goede verlichting

Gelukkig bestaat voor werkzaamheden in de mond, de specifiek op zijn taak toegeruste tandartslamp, welke inmiddels voorzien is van veelal de meest krachtige ledverlichting, met een lichtsterkte variërend van 2.000 tot wel 40.000 lux. Maar is zo’n grote waarde zaligmakend? Ooit wel eens geskied in de volle zon? Verblinding van het menselijk oog ligt dan op de loer. Ditzelfde fenomeen geldt evenzo voor een mond met tanden waar de behandelaar poogt te beoordelen welk gedeelte van het tandoppervlak pluis is en wat niet. Het benodigde onderscheidend vermogen van het visueel systeem van de mondzorgverlener wordt danig op de proef gesteld. Je zou kunnen denken hoe meer licht hoe beter, maar dat is niet juist. De mens kan waarnemen bij weerkaatste lichthoeveelheid (uitgedrukt in Candela per vierkante meter) in het oog van ongeveer 10 cd/m2 tot 1.000 cd/m2. Bij lagere en bij hogere luminanties worden contrastgevoeligheid en detailonderscheiding geringer. De vraag is dan natuurlijk: hoe verhoudt de 1.000 cd/m2, die veelal als optimum wordt aangehouden, zich tot de intensiteit van de tandartslamp? Een goede regel is om de intensiteit, van de meestal instelbare tandartslamp, zo in de stellen dat steeds met een zo ’n laag mogelijke verlichtingssterkte waarbij nog goed en eenvoudig de details kunnen worden waargenomen kan worden. Dat instellen lukt overigens maar matig als net daarvoor al geruime tijd met te veel licht werd gewerkt. Probeer het licht optimaal in te stellen bijvoorbeeld na een korte (middag)pauze. Verder is het van belang om te werken met schaduwarme verlichting.

Hoe wordt in de mond schaduwarme verlichting verkregen?

Afb. 2 lichtbundel parallel met blikrichting

  • De lichtbundel van de tandartslamp verloopt zoveel mogelijk evenwijdig met de blikrichting, waarbij de lamp links of rechts vlak naast en even boven het hoofd van de behandelaar staat; bij gebruik van de mondspiegel iets voor en opzij van het hoofd (de tandartslamp heeft daartoe drie draaiingsassen nodig).
  • Zo zorgt de mondspiegel niet enkel voor indirect zicht maar wordt ook automatisch schaduwarme verlichting op het werkoppervlak in de mond verkregen.
  • Tijdens de werkzaamheden wordt het hoofd van de patiënt gedraaid en de zitpositie samen met de tandartslamp steeds aangepast in samenhang met verandering in positie van het gebruikte instrument.

NB de donkergrijze achtergrond van afbeelding 2 werd virtueel gekozen om het contrast voor deze foto juist te verhogen.

Met het stijgen der jaren…

Daarnaast speelt nog een factor een rol in wat de mondzorgverlener kan waarnemen. Het oog is, naarmate het ouder wordt, onderhevig aan verandering. Het netvlies wordt minder gevoelig en het optisch systeem vertroebelt. Hierdoor bestaat bij oudere mondzorgverleners de wens om te werken met een grotere lichtsterkte. Verder zorgt, als gevolg van eiwitafzettingen op de lens, de zgn. gele waas ervoor dat het enerzijds misschien makkelijker wordt om gele oppervlakken waar te nemen, maar dat de kleurperceptie van blauw, blauw/groene en paarse tinten juist beperkter wordt. Als het oog ouder wordt geldt dat over het algemeen kleuren bleker worden waargenomen. Jongere collegae dienen zich te realiseren dat tandartslampen ontworpen worden voor mondzorgverleners van alle leeftijden en het is dus verstandig de lichtintensiteit, maar soms ook de kleurinstelling, aan te passen aan de eigen leeftijdsbehoeften.

Stoorzenders voor het visueel systeem

Als het visueel systeem van de mondzorgverlener goed geconcentreerd aan het werk gaat zijn er nog tal van factoren die het waarnemen ernstig beïnvloeden. Wat te denken van de lichtreflecties  (discomfort glare) van het nog veelal glimmende instrumentarium. Het is opmerkelijk te noemen dat terwijl de verlichtingssterkte van de tandartslamp afgelopen decennia langzaamaan is opgevoerd (van gloeidraad, halogeen, xenon naar led) de meeste instrumenten nog altijd een glanzend oppervlak hebben. Gematteerd instrumentarium verdient eigenlijk de voorkeur. Het gebruik van diepmatzwarte instrumenten of materialen roept even zo goed vragen op omdat deze zorgen voor een te groot contrast daar het licht dan volledig geabsorbeerd wordt.

Afb. 3 Contrastverschillen van diverse uitvoeringen van hetzelfde model afdruklepel met reflectie (aangelicht met tandartslamp 24.000 lux.)

Microscoopverlichting

Afb. 4 Grote contrasten bij microscoopgebruik

De extreem grote lichtsterktes welke bij microscopen toegepast worden, zou vraagtekens kunnen oproepen, maar bedenk dat veel van het microscooplicht niet het oog van de behandelaar bereikt omdat het geabsorbeerd wordt in de vele lenzen en splitters. Soms is wel een zekere mate van vervlakking in beeld contrast waarneembaar, mogelijk als gevolg van de (te) grote lichtsterkte op het oppervlak.

Besef echter dat het extreem felle microscooplicht voor de assistent weldegelijk een belasting vormt: de kegel die bij het objectief uitstraalt richting de patiënt wordt ook op de huid rondom de mond weerkaatst en zorgt op zijn minst voor een meer dan hinderlijke hoeveelheid gereflecteerd licht.

NB Ook de zwarte details van de microscoop dragen ongunstig bij aan de contrastbeleving door de assistente, danwel de behandelaar die opkijkt van zijn microscoop.

Waarnemen buiten de mond

Het oog van de mondzorgverlener is gelukkig niet enkel gefocust in de mond, maar dat maakt het er niet eenvoudiger op. Buiten de mond krijgt de mondzorgverlener het lichtniveau van de praktijkruimte ‘voor de kiezen’. Het wordt belast met het geheel van luminanties en verlichtingssterkten en mogelijk nog invallend licht van buiten de praktijk die samen de adaptatietoestand van het oog bepalen.

Bedenk dat tijdens het werken in de mond het gezichtsveld van de behandelaar steeds schakelt tussen waarnemen in de mond en buiten de mond, met name de directe werkomgeving rond het hoofd van de patiënt.

Om het visueel systeem niet te veel te vermoeien is het van belang dat, de in de mond noodzakelijke hoeveelheid licht buiten de mond gradueel wordt afgebouwd naar het lichtniveau elders in de praktijk. Het oog krijgt dan de mogelijkheid te adapteren. Deze adaptatie kost nu eenmaal tijd, omdat na een (te) grote verandering in luminanties de visuele prestatie niet onmiddellijk optimaal zal kunnen zijn. Voorkomen moet dus worden, dat bij het verplaatsen van de blik vanuit de zeer helder verlichte mond naar een te snel donkere omgeving buiten de mond zou moeten worden geschakeld, of omgekeerd. Inval van buiten (zon)licht in het directe gezichtsveld van het behandelteam moet daarom dan ook vermeden worden. Het is echter wel aanbevelenswaardig om vanuit de praktijkruimte het verloop van de dag mee te krijgen. Dit kan door daglicht (gefilterd), buiten het directe blikveld, toe te laten.

Nabeelden

Afb. 5 Staar op werkafstand gedurende 5 seconden naar de 4 puntjes midden in deze beeltenis. Sluit daarna de ogen voor enkele seconden. Wat ‘zie je dan’ met je ogen gesloten?

Delen van het netvlies van het oog waarop veel licht valt worden minder gevoelig dan delen waarop weinig licht valt. Hierdoor ontstaan zgn. ‘nabeelden’ die het sterkst opvallen indien achtereenvolgens wordt gekeken naar een vlak met grote contrasten en een vlak met lage contrasten. Deze nabeelden kunnen hinderlijk zijn en de waarneming nadelig beïnvloeden.

Nabeelden treden ook op bij het waarnemen van (contrastrijke) gekleurde vlakken. De complementaire kleur wordt dan ‘gezien’.

Verlichtingsplan voor hele praktijkpand

Een goed verlichtingsplan in de behandelkamer zorgt ervoor dat het verlichtingsniveau rond de mond gradueel afbouwt: van de sterkte in de mond van de tandartslamp die gemiddeld zo’n 24.000 lux. produceert naar de directe omgeving van de patiënt, een factor 10 minder oftewel zo’n 2.400 lux. Nog meer perifeer daarvan weer de helft van deze sterkte zo’n 1.200 lux. Oftewel een verhouding van  10:1:0,5.

Overigens beperkt een goed verlichtingsplan zich niet tot de behandelruimte, maar wordt tevens bewaakt dat de gebruikers, die van de ene behandelkamer naar de andere lopen, niet geconfronteerd worden met een licht’dip’ op bijvoorbeeld de gangen of in de kantine. Ook aan de reinigings- en desinfectieruimte dient wat betreft verlichting aandacht te worden besteed. De taak voor het visueel systeem is daar immers het beoordelen of het instrumentarium goed van zichtbare verontreiniging werd ontdaan alvorens te worden gedesinfecteerd. Daartoe is specifieke werkverlichting noodzakelijk welke past bij die beoordelingstaak.

Reflectiewaarden

De gemiddelde praktijkruimte wordt op eerdergenoemde wijze met een behoorlijk fel verlichtingsniveau verlicht. Bedenk dat dit zo’n twee tot drie keer de normale kantoorverlichting betreft! Het is daarom van belang dat gezorgd wordt voor een neutraal, lees contrastarm, omgevingskleurgebruik. Het gevaar bestaat anders dat het vele licht geabsorbeerd wordt door bijvoorbeeld een donkere wandbekleding of kast. Dat leidt tot de beleving dat het donkerder is in de ruimte dan dat werkelijk verwacht kan worden op grond van de hoeveelheid licht die wordt waargenomen. Donkere (verzadigde)kleuren absorberen het licht nu eenmaal vele malen meer dan lichtere. Ook bestaat bij een te contrastrijk kleurgebruik de kans op het eerder genoemde effect van nabeelden. Zo speelt het ontwerp van de inrichting van de praktijkruimte dus een directe rol bij het werk in de mond en vice versa.

Bij het inrichten van een praktijkpand is het verstandig de reflectiewaarden van de gebruikte kleuren, maar ook die van de gebruikte materialen, hand in hand te laten gaan met het verlichtingsplan. Een baksteen bijvoorbeeld reflecteert het licht nu eenmaal anders dan een gladde wand van dezelfde kleur.

Afb. 6 Verschil in reflectie van baksteen als gevolg van structurering oppervlak

Als vuistregel bij het kiezen van materialen en kleur zou gesteld kunnen worden dat alle reflectiewaarden kleiner dan 70% tot te grote contrastverschillen kunnen leiden. Lichte kleuren absorberen minder licht, dus ook in het kader van de duurzaamheidsgedachte biedt het kiezen van lichte keuren voordelen.

Over reflectie gesproken, de textuur van een oppervlak bepaalt ook de mate van geluidsreflectie. Het hoeft geen verder betoog dat harde geluiden in de mondzorg vermeden moeten worden. Grote gladde oppervlakken, zoals glaswanden, reflecteren nu eenmaal geluid omdat het zonder enige demping weerkaatst wordt.

Afb. 7 Lichtreflectiewaarden van grijstinten

Tabel 1 Lichtreflectiewaarden materialen

Klik hier voor een vergrote versie van de poster

Kleurweergave index CRI lichtbron (uitgedrukt in Ra-waarde)

De kleurweergave of Colour Rendering Index (CRI) geeft aan hoe goed een lichtbron de kleuren werkelijk weergeeft. Het geeft aan in hoeverre kleuren onder de lichtbron afwijken van de werkelijke kleuren bij daglicht. In het geval van de hoogste index (CRI 100) is er geen afwijking.

Ledverlichting

Waar eind vorige eeuw trillingsvrije tl-verlichting met een kleurweergave index (zie kader) van 84 of zelfs 94 werd geadviseerd om in de mondzorg verantwoord te kunnen werken, worden vandaag de dag vaak zondermeer led-panelen massaal toegepast. De ontwikkeling van ledverlichting heeft de afgelopen 15 jaar een ware revolutie doorgemaakt. Niet enkel zorgde dit voor een aanzienlijke reductie van energieverbruik en mede als gevolgd van het ontwerp ook warmtereductie, helaas had de revolutie ook enkele bijwerkingen. De eerste generatie professionele led-armaturen flikkerden net zo hard als de oude tl-buizen. Dit is overigens eenvoudig zelf te controleren, niet met het blote oog, maar door met een digitale camera van bijvoorbeeld een smartphone beeldopnamen proberen te maken, als het licht met een hoge frequentie knippert zie je dat terug in ‘golvende’ beelden. Daarnaast waren sommige led fabrikanten zo sluw om met de lichtsamenstelling te spelen, dat alles vaak binnen de, niet echt meer toereikende, ISO-verlichtingsnorm die nog opgesteld was in het tl/halogeen tijdperk. Door bepaalde energie slurpende frequenties (lees kleuren) uit het led ontwerp te houden werden enorme zuinige energiewaarden gehaald. De kleurbeleving van een dergelijke led ontwerp leverde in de (mondzorg)praktijk echter onacceptabele verlichtingsverhoudingen. Vaak met het oog eerst niet opgemerkt, maar bij metingen wel aangetoond. Bij praktijkverlichting is het van belang dat het licht voldoende helder (wit) van kleur is en het een waarde (kleurtemperatuur) van in ieder geval 4.000 Kelvin heeft. Met het streven naar optimale verlichting voor in de praktijkruimte zou de fout gemaakt kunnen worden om de hoogst mogelijke  kleurweergave index te kiezen. Ervaring heeft echter geleerd dat dan de kleuren in de sterk verlichte praktijkruimte vaak onnatuurlijk en vermoeiend helder overkomen, het witte plastic van bijvoorbeeld een tray wordt echt krijt wit. Je zou kunnen stellen dat het kleurgebruik in de mondzorg het daglicht nog niet kan verdragen… Een CRI van rond de 90 is veelal toereikend.

Zelf verlichtingssterkte verhoudingen meten

Vandaag de dag zijn voor de smartphone de nodige apps beschikbaar die van je telefoon een lux-meter maken. Bedenk dat de lens van je smartphone op zich van goede kwaliteit is, maar daarmee is de app nog niet altijd een gevalideerd meetinstrument. Wel voldoen deze toepassingen aardig om verschillen in verlichtingssterkte te meten (de eerder genoemde 10:1:0,5 verhouding). Zorg daarbij dat de camera loodrecht richting het plafond wordt gericht en meet op ongeveer 1 meter van het vloerniveau, dat is ongeveer de gemiddelde hoogte van werkgebied, de mond van een liggende patiënt. Zorg bij het meten dat het lichaam van degene die meet niet voor een schaduw zorgt want dan wordt onbedoeld licht weggenomen en kan geen goede meting plaats vinden.

Advies voor de juiste aanpak

Zoals eerder gesteld een praktijk verdient een gedegen lichtplan. Veel van de aanbevelingen zijn dan van meet af aan goed door te voeren. Als men echter al in een bestaande ruimte werkt kan het toch verstandig zijn de werkplek eens langs te lopen en te kijken hoe het gesteld is met de  werkomstandigheden, mogelijk kunnen kleine veranderingen al een hoop ongemak voor het visuele systeem wegnemen. Het doorlopen van de branche specifieke RIE is daartoe een geschikte manier. En komt het tot nieuwe investeringen: zorg dan altijd dat leveranciers of fabrikanten vooraf aantonen dat hun product voldoet aan wat vereist is.

Bronnen:

1. NEN-EN norm 12464-1:2021 Licht en verlichting – Werkplekverlichting – Deel 1: Werkplekken binnen
2. NEN-EN norm 3087:2011 Ergonomie – Visuele ergonomie: achtergronden, principes en toepassingen
3. Ergonomische werkwijze bij de patiëntbehandeling, O Hokwerda, R.A.G. de Ruijter, A. Denekamp, KEM https://nwvt.nu/wetenschap/#kem
4. Werkwijze ergonomisch gebruik behandelmicroscoop in de tandheelkunde, R.A.G. de Ruijter, O. Hokwerda, KEM https://nwvt.nu/wetenschap/#kem
5. Zicht op licht, O. Hokwerda, J.A.J. Wouters. Ned Tijdschr Tandheelkd – Jaargang 112 – editie 6 – juni 2005; 225-230
6. https://knmt.nl/praktijkzaken/veilig-werken/risico-inventarisatie-en-evaluatie
7. https://www.arboportaal.nl/RIE

Afb. 2: R. Wouters KEM

Afb. 3: UMCG CTM

Afb. 4: UMCG CTM

Afb. 6: O. van Duivenbode

Door:

Rolf de Ruijter

Rolf de Ruijter studeerde tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (‘84-’91). Sinds 1995 is hij fulltime verbonden aan de opleiding Tandheelkunde Mondhygiëne Groningen als tandarts-docent. Hij organiseerde de patiëntenzorg ter voorbereiding van het onderwijs en was en is betrokken bij de opzet, planning en implementatie van zowel de preklinische als klinische behandelfaciliteiten. Vanaf 2003 is De Ruijter docent tandheelkundige ergonomie van het Centrum voor Tandheelkunde Mondhygiëne (CTM) van het UMCG. Hij is voorzitter van de Commissie Technische Infrastructuur van de KNMT, voorzitter Kennisplatform Ergonomie Mondzorg en vice president van de European Society of Dental Ergonomics.

 

Lees meer over: Ergonomie, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z
Wat is goed werklicht in een behandelkamer

Wat is goed werklicht in een behandelkamer?

Iedereen boven de 30 krijgt ermee te maken: het gezichtsvermogen loopt terug. Veel gehoorde klachten als gevolg van slechte werplekverlichting zijn dan ook branderige ogen, hoofdpijn en vermoeidheid. Toch is verlichting vaak een sluitpost bij de inrichting van een mondzorgpraktijk. Hoe verlicht u uw behandelkamer?

Iedereen boven de 30 krijgt ermee te maken: het gezichtsvermogen loopt terug, we hebben niet meer de zelfde energie als toen we 20 waren. Veel gehoorde klachten als gevolg van slechte werplekverlichting zijn dan ook branderige ogen, hoofdpijn en vermoeidheid. Toch is verlichting vaak een sluitpost bij de inrichting van een mondzorgpraktijk.

Het belang van perfecte werkplekverlichting is enorm. Het is niet voor niets dat veel behandelaars na aanschaf van optimale werkplekverlichting blij zijn met deze investering en het betreuren dit niet tien jaar eerder te hebben gedaan.

inrichting van een mondzorgpraktijk

Verhouding van licht

Tandartsen, mondhygiënisten en tandtechniekers hebben goede werkverlichting nodig om optimaal te kunnen presteren. Voor optimale werkplekverlichting van een mondzorgprofessional kan men de verhouding van 10 : 1 : 0,5 gebruiken.
Dit is de verhouding tussen:

  • de verlichting van de mondholte (bijvoorbeeld 20.000 lux voor de OP/tandartslamp, zoals we veelal zien gebruiken, bij LED operatielampen vaak zelfs 30-50.000 Lux)
  • de directe omgeving van de mond (2.000 lux)
  • de verlichtingssterkte in de rest van de behandelkamer (800 tot 1.000 lux)
    Dus in dit geval: 20.000 : 2000 : 1000.

Voorbeeld verlichtingsschema

Richtwaarden voor een goede verlichting

Om enig inzicht te krijgen in hoe groot de verlichtingssterkte ongeveer dient te zijn, geeft de tabel van de verlichtingsnorm NEN – EN 12464-1 een indicatie welke verlichtingssterkten voor de diverse werkzaamheden en ruimten gelden.

Factoren werkverlichting

Iedere ruimte stelt op basis van gebruik, afmeting en kleurstelling van muren en plafond andere eisen. Deze factoren hebben direct invloed op de hoeveelheid en het wattage daglichtlampen die in het dentale armatuur voorzien moeten worden. Tandartsen, mondhygiënisten en tandtechniekers werken in een relatief kleine werkomgeving en dienen rekening te houden met de volgende factoren die invloed hebben op de juiste keuze voor algemene werkverlichting.

1. Hoeveelheid licht

De lux-waarde geeft aan hoeveel licht op een bepaalde oppervlakte terechtkomt. 1 lux is ongeveer de lichtsterkte van een kaars op een afstand van 1 meter. Het aantal Lumen per m² kan weergegeven worden in lux. 1 lux komt dan overeen met 1 lumen per m² (1 lux = 1 lumen/m²). De luxwaarde dient op de werkplek gemeten te worden. De werkplek is het midden van de hoofdsteun van de behandelstoel in werkstand (liggend).

2. Lichtverdeling

Voor een optimale lichtverdeling kan men in geval van een vast en of hoog plafond kiezen voor armaturen die afgehangen zijn en direct (naar beneden) en indirect (via plafond en wanden) het licht verdeeld. Ook zien we dat er tegenwoordig vaak gekozen wordt voor LED-panelen waarbij de spreidingshoek veel beter is dan die van de vroegere tl-armaturen. Er zijn speciale lichtberekeningsprogramma’s waarmee een lichtplan kan worden opgesteld.

3. Lichtbron

De kleurtemperatuur vertelt ons iets over de lichtkleur die een lamp produceert. Deze wordt meestal uitgedrukt in Kelvin (K). Hoe lager de Kelvin-waarde, hoe roder/ warmer het licht.

Kaarslicht heeft bijvoorbeeld een lichttemperatuur van ongeveer 2000 Kelvin, een halogeenlamp zit meestal rond de 2800 à 3000 Kelvin en daglicht op 4900 tot 6500 Kelvin. Daglichtlampen zijn lampen die daglicht simuleren. De juiste daglichtlampen bevatten alle kleuren die in het spectrum van natuurlijke daglicht voorkomen. Daglichtlampen die al deze kleuren/frequenties hebben waarbij de kleurechtheid van al deze kleuren per kleur boven de 93 zitten geven het juiste daglicht die voor dentale toepassingen ideaal zijn. We noemen dit volspectrumdaglicht. Volspectrumdaglicht is dus vergelijkbaar met het spectrum van werkelijk daglicht en is daardoor ideaal voor kleurbepaling (u loopt in een winkel niet voor niets naar buiten om de kleur van een kledingstuk te kunnen beoordelen) en waarneming. Dit licht is ook veel zachter voor je ogen en geeft in geval van 2000 lux geen verblinding.

Daarnaast zit in een volspectrumdaglicht lamp een lagere blauwwaarde waardoor bij een hoge lichtintensiteit die noodzakelijk is rond het hoofdsteuntje geen negatieve invloed op uitharding van composiet en of lijmsoorten.

De kleurweergave of Ra is een gestandaardiseerde schaal van 0 tot 100. 100 staat hier gelijk met werkelijk daglicht. CRI biedt alleen informatie over de kwaliteit en nauwkeurige weergave van kleuren zodat objecten er ongeveer hetzelfde uitzien als referentie-verlichtingsbronnen zoals daglicht en gloeilampen. CRI biedt echter geen informatie over verzadiging. TM-30-15 gebruikt de Gamut Index (Rg) om verschillen in verzadiging wel te beschrijven. Daarnaast heeft CRI slechts 8 kleurmonsters die de betrouwbaarheid bepalen, terwijl TM-30-15 er 99 heeft. In theorie zou dus specifiek op die 8 kleurmonsters geijkt kunnen worden om zo bepaalde pieken van het spectrum te beïnvloeden om kunstmatig een hoge CRI-waarde te bereiken. Een dergelijke kunstmatig hoge CRI-waarde zou resulteren in een lagere TM-30-15-waarde omdat TM-30-15 99 kleurstalen heeft. Het afstemmen van spectrumpieken op 99 kleurstalen is immers heel moeilijk.

Voorschakeling

We kunnen bij ledverlichting onderscheid maken tussen trillingvrije/ flikkervrij en standaard 50 Hz drivers. Wat is het verschil?

 Standaard 50 HZ

50 Hz drivers sturen de LED’s aan met 50 Hz (50 knipperingen per seconde). Deze knipperingen nemen wij (on)bewust waar, waardoor onze ogen heel hard moeten werken om deze knipperingen te verwerken. Veel mensen ervaren werken onder dit licht dan ook als vermoeiend en krijgen last van branderige ogen en/ of hoofdpijn.

Flikkervrije drivers  

Bij flikkervrije drivers is er sprake van een veel hoger aantal Hertz. Het licht is daardoor zeer constant, onze ogen nemen de knipperingen niet meer waar. Dit ontlast de oogtaak en bespaart enorm veel energie bij tandarts, mondhygiënist of tandtechnieker.

Veel gestelde vragen  

Hoe weet ik nu of ik de juiste verlichting heb in mijn praktijk?

Voor een deel kunt u dit zelf zien. Richt uw telefoon in de fotostand maar eens naar de lampen in uw behandelkamer. Indien u trillingen waarneemt betekent dit dat u niet de optimale voorschakeling/ drivers heeft en uw ogen behoorlijk belast worden. Lichtmeten kan ook met bepaalde apps (luxmeter app) hoewel deze vaak niet nauwkeurig zijn. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in praktijkverlichting die een lichtmeting en advies kunnen uitbrengen die u kunt benaderen.

Ik vind daglicht in mijn behandelkamer zo klinisch en ongezellig, zeker voor angstpatiënten lijkt me dit niet handig. Is het niet beter voor een warme lichtkleur te kiezen?

Warme kleuren licht geven ons begrijpelijker wijs een associatie van gezelligheid en warmte.  Als werkplekverlichting is het echter niet aan te raden, er zijn genoeg andere manieren om die warme sfeer in uw behandelkamer te creëren zonder dat u daar als behandelaar op werkplekverlichtingsgebied niet op in hoeft te leveren. Specialisten in tandartspraktijkverlichting kunnen desgewenst vaak eenvoudige aanpassingen bieden waarmee ondanks de toepassing van daglicht een warme/ gezellige sfeer in uw behandelkamer gecreëerd kan worden.

Hoe zit het met de verlichting in de rest van mijn praktijk? Moet ik die ook aanpassen als ik voor de juiste werkplekverlichting in mijn behandelkamer kies?

Indien het lichtniveau van uw behandelkamers verbeterd/ verhoogd wordt is het goed om ook naar andere ruimtes in de routing van uw praktijk te kijken. Het kan belastend zijn voor uw ogen indien het lichtniveau in de routing van uw praktijk geen natuurlijke overgang in lichtsterkte en/of kleur heeft. Een tunneleffect kan daarvan het gevolg zijn: verblindend effect zoals merkbaar indien u vanuit een daglichtomgeving in een slecht verlichte tunnel rijdt. Houd daarom rekening met een geleidelijke overgang en zelfde kleurtemperatuur in de routing van uw praktijk. Wachtkamers worden wel vaak voorzien van warmere kleurtemperaturen.

Wat is het voordeel van maatwerkarmaturen welke speciaal voor medische/ dentale toepassingen zijn ontworpen?

Standaard armaturen die in grote aantallen geproduceerd worden zijn ontworpen voor “standaard werkplekken”, zoals kantoren en scholen, waarbij de richtlijnen (500 lux lichtsterkte op de werkplek) veel lager zijn dan die van precisiewerkzaamheden in combinatie met operatielampen (2000 lux). Ook worden deze armaturen standaard voorzien van de juiste volspectrumdaglicht LED’s.

Door:
Edo Foudraine van Dental Lighthouse

 

 

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting

Mondzorgpraktijk uitgelicht: De MondzorgPoort

Mondhygiënist Marwa Ahmad opende onlangs haar eigen praktijk: De MondzorgPoort in Almere. Ze heeft haar praktijk nieuw laten bouwen om het zo helemaal naar wens te krijgen. Wij vinden het een zeer fraaie praktijk geworden met een moderne inrichting in warme kleuren. Bekijk de foto’s en oordeel zelf.

Marwa Ahmad is in 2010 afgestudeerd als mondhygiënist aan de Hanzehogeschool in Groningen.

“Toen ik nog studeerde is de droom ontstaan om ooit een eigen praktijk te starten. Deze droom is dit jaar werkelijkheid geworden. Ik ben met nul patiënten begonnen en heb een solo mondhygiënepraktijk.”

Huiselijke uitstraling

Marwa wilde graag een praktijk met een huiselijke uitstraling. “Ik heb gekozen voor warme kleuren, kleuren waar bijvoorbeeld een angstige patiënt niet gelijk een associatie zou maken met een tandheelkundige praktijk, dus weinig klinisch wit. Veel materialen en kleuren heb ik terug laten komen in allerlei dingen om zo een geheel te krijgen. Inspiratie heb ik overal opgedaan, maar vooral Pinterest is een grote inspiratiebron geweest.”

Hoe is Marwa te werk gegaan?

Marwa begon met het schrijven van een heel uitgebreid plan, met uitwerking tot in de details. “Dat scheelde later een hoop gedoe want ik wist, doordat ik alles had opgeschreven, precies wat ik wilde.”
Ze had sterk de wens om een gouden stoel in haar behandelkamer te hebben. “De leverancier van de stoel heeft mij ook geholpen met veel dingen, ik vond het een hele fijne samenwerking. Via hen heb ik contact gekregen met de aannemer die uiteindelijk de praktijk bouwde. De samenwerking met de aannemer heb ik ook als heel prettig ervaren, alles kon en niks was te gek.”

De-Mondzorgpoort

Tips

We vroegen Marwa of zij tips heeft voor anderen die ook hun behandelkamer willen inrichten. “Bedenk eerst zelf hoe je het wilt hebben, zoek naar plaatjes ter inspiratie en maak een moodboard. Schrijf alles heel gedetailleerd uit. En laat vooral niemand je zeggen dat iets niet gaat lukken of niet kan. Doorzettingsvermogen is heel belangrijk en hou de visie die je in je hoofd hebt vast.”

Volg De MondzorgPoort op Instagram

DeMontzorgpoort

Praktijk-De-MondzorgPoort

De-MondzorgPoort

De-Mondzorgpoort-

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
thermodesinfector

Productvergelijking: Thermodesinfector

Op zoek naar een nieuwe thermodesinfector, maar weet u niet waar u moet beginnen? dental INFO vergeleek de relevante specificaties van thermodesinfectoren van verschillende fabrikanten.

Bekijk de productvergelijking thermodesinfectoren

 

Lees meer over: Infectiepreventie, Praktijkinrichting, Producten, Productvergelijking
Meer aandacht voor hartveiligheid: AED’s en burgerhulpverleners gestegen

Meer aandacht voor hartveiligheid: AED’s en burgerhulpverleners gestegen

Er wordt steeds meer rekening gehouden met mensen met hartproblemen. Het aantal automatische externe defibrillators (AED’s) en burgerhulpverleners is gestegen. Dat brengt de Hartstichting naar buiten.

AED’s

Volgens de Hartstichting is het aantal automatische externe defibrillators (AED’s) gestegen tot 18.000. Dit is een stijging van 45 procent. Van deze apparaten is ruim 70 procent dag en nacht te gebruiken.

Burgerhulpverleners

Ook het aantal burgerhulpverleners is gestegen. Dit zijn mensen die kunnen reanimeren en een telefonische aansluiting hebben bij een alarmeringsdienst. Als iemand in hun buurt 112 belt bij een hartstilstand, krijgen zij een oproep op hun mobiel. Zij gaan dan zo snel mogelijk naar het slachtoffer voor reanimatie.

Burgerhulpverleners kunnen gemiddeld 2,5 minuut eerder bij een slachtoffer zijn, wat diens kans op overleven verhoogt. In Nederland zijn er momenteel 225.000 burgerhulpverleners, 32 procent meer dan vorig jaar.

Hartveiliger

Deze stijgingen hebben tevens de algemene overlevingskans bij een hartstilstand doen stijgen, dat stelt Floris Italianer, directeur van de Hartstichting. Volgens Italianer krijgen jaarlijks 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Nu meer mensen hun buurt hartveiliger maken, kan er sneller en beter hulp geboden worden.

Lees meer over reanimatiecursussen op de website van de Hartstichting.

 

Bron:

Hartstichting

 

 

Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
tandartsstoel

Praktijk van de toekomst: de alwetende tandartsstoel

Tandheelkundige instrumenten zijn gesteriliseerd, de boortijd is drie minuten; hartslag van de patiënt is op het moment 130 per minuut. Allemaal gegevens die een tandartsstoel nu automatisch kan opnemen. De tijd van digitale behandelstoelen is aangebroken.

Hightech stoel

Bij het Center for Precision Dental Medicine van Columbia University, Verenigde Staten, is de stoel niet alleen de stoel die de patiënt voorziet van nodige verstelbaarheid van positie. In dit centrum maken de stoelen deel uit van een hightech systeem dat in staat is alle informatie over patiënten en behandelaars te verzamelen.

Elektromagnetische golven

Hier worden RFID-systemen voor gebruikt, dus identificatie met elektromagnetische golven. Niet alleen al de apparatuur, maar ook tandartsen en patiënten zijn uitgerust met transponders door middel van een armband.

Huidig gebruik

De behandelstoelen worden nu al gebruikt om te meten wanneer en hoe lang instrumenten die op een stoel zijn aangesloten, zijn gebruikt of gereinigd. Daarnaast wordt zowel bijgehouden welke patiënt wanneer en waar wordt behandeld als door welke tandarts.

Verbetering behandelingssituatie

In de volgende stap moeten de stoelen in staat zijn de zuurstoftoevoer en de hartslag van de patiënt op te vangen en naar de behandelaar te verzenden. Dit zou de behandelingssituatie voor beide partijen verbeteren. Het RFID-systeem zou tevens moeten bijdragen aan het verminderen van wachttijden. Op lange termijn is het echter ook mogelijk om het stressgedrag van patiënten en gerelateerde risico’s te detecteren of tegen te gaan. Inderdaad, maak plaats voor de alwetende tandartsstoel.

Bron:
theoutline.com

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
De mooiste behandelkamers

De mooiste behandelkamers

Het is weer tijd om een update te geven over de mooiste, strakste en opvallendste behandelkamers aangezien deze het visitekaartje van de praktijk zijn. Door uw behandelkamer op een vriendelijke, open of geruststellende wijze in te richten, kunt u de patiënt vooraf al een goede indruk geven.

Dr. Sabina Ripka und Kollegen, Stuttgart, Duitsland

Dr. Sabina Ripka und Kollegen, Stuttgart, Duitsland

 

Kieferorthopädie Bogen, Bogen

Kieferorthopädie Bogen, Bogen

Kieferorthopädie Bogen, Bogen

Kieferorthopädie Bogen, Bogen

 

ORA Oral Surgery & Implant Studio – Chicago, Illinois, Verenigde Staten

ORA Oral Surgery & Implant Studio – Chicago, Illinois, Verenigde Staten

 

Praktijk Orthopoint – Aalst, België

Praktijk Orthopoint – Aalst, België

 

Tandartspraktijk Jeroen Moortgat – Lebbeke, België

Tandartspraktijk Jeroen Moortgat – Lebbeke, België

 

Tandartspraktijk Swiss Smile – Zurich, Zwitserland

Tandartspraktijk Swiss Smile – Zurich, Zwitserland

 

Naam van praktijk onbekend – Belo Horizonte, Brazilië

Naam van praktijk onbekend – Belo Horizonte, Brazilië

 

Praxis für Zahnheilkunde Dr. Sabine Hessabi, Baden-Baden

Praxis für Zahnheilkunde Dr. Sabine Hessabi, Baden-Baden

 

Tandartsenpraktijk Koning – Koog aan de Zaan, Nederland

Tandartsenpraktijk Koning – Koog aan de Zaan, Nederland

 

High-tech tandartspraktijk Statenkwartier – Den Haag, Nederland

Tandartspraktijk Statenkwartier – Den Haag, Nederland

Stuur ons een foto van uw behandelkamer

Heeft u een mooie, opvallende en/of bijzondere behandelkamer die u graag laat zien aan uw collega’s? Mail ons een foto hiervan.  Wij plaatsen ‘m graag op dental INFO in een vervolgbericht.

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Bij een tandartspraktijk in Groot-Brittannië gaan ze heel ver in het werven van patiënten. Met een uitgekiende marketingstrategie wordt een bedrijf neergezet met de uitstraling van een vliegmaatschappij die alles voor zijn klanten over heeft. Is dit over de top of juist klantgericht?

Praktijk als vliegtuig

De eigenaar van de praktijk met de naam Smileworks, Dr MJ Rowland-Warmann, bedacht het nieuwe concept samen met haar verloofde Ed Challinor tijdens een vliegreis. Ze vergeleken mondzorg met vliegen en vonden dat je bij allebei iets moet doen om van A naar B te komen. De keuze van de maatschappij kan de vlucht een waar genoegen of een complete nachtmerrie maken. Ze droomden ervan om van Smileworks een praktijk te maken waar de patiënten heel graag komen en een indrukwekkende ervaring krijgen. Ze besloten de praktijk als een vliegtuig in te richten, omdat je hoog in de lucht de beste service krijgt.Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

 

 

 

 

Inrichting praktijk

Vervolgens werd een pand betrokken op een dure plek in het centrum van Liverpool. De praktijk werd ingericht in luchtvaartstijl, compleet met incheckbalies en vliegtuigstoelen. Ook de kleding die de medewerkers dragen doet denken aan de uniformen van een luchtvaartmaatschappij. Volgens MJ Rowland-Warmann is dat niet alleen voor de patiënten, maar ook voor haarzelf.

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

 

“Als ondernemer zijn we 80 uur per week in de praktijk aanwezig, daarom moet het ons een fantastisch gevoel geven. We willen ook het beste voor de patiënt: een ervaring en een mondzorgbehandeling die ze nooit eerder gekregen hebben.”

Personeel

Ook op het personeel willen ze indruk maken. Ze willen alleen de meest getalenteerde medewerkers aannemen en deze aanpak helpt daarbij. “Er komen elke week tientallen sollicitaties binnen van tandartsen, therapeuten en ondersteunend personeel. Daardoor kunnen we extreem kieskeurig zijn in wie we aannemen.”

uitgekiende-marketing-mondzorg

Patiënten

Het verblijf van een patiënt in de praktijk is tot in elk detail georkestreerd. De patiënt moet vooral het gevoel krijgen dat hij de allerbeste zorg krijgt. De praktijk richt zich vooral op cosmetische tandheelkunde; er wordt benadrukt dat iedereen een stralende lach verdient. Ook botox-behandelingen behoren tot de mogelijkheden.

Marketing

Ed Challinor houdt zich bezig met de marketing van de praktijk. Hij is inmiddels een specialist in online marketing geworden en heeft hieraan in drie jaar tijd al meer dan £50.000 uitgegeven. Het resultaat is dat er maandelijks 70 nieuwe patiënten bijkomen en dat 25% van de patiënten de praktijk aanbeveelt bij familieleden en vrienden. Ook het verkrijgen van goede reviews is in het praktijkproces opgenomen.

Bron:
Dentistry.co.uk
Smileworksliverpool.co.uk

Lees meer over: Markttrends, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z, Video's
praktijkinrichting

Hulp bij het inrichten van een tandartspraktijk

Het inrichten van een tandartspraktijk kan een uitdaging zijn. Er zijn veel belangrijke aspecten waarmee rekening moet worden gehouden. De Brit Dr. Stuart Clark stelde daarom een overzicht samen van essentiële principes die hierbij kunnen helpen.

Het stellen van doelen
Het is belangrijk om precies te weten wat u uit een project wilt halen, ongeacht de grootte. Wellicht wilt u uitbreiden, of de bestaande ruimtes slechts veranderen – het maakt niet uit wat de reden achter het project is, het is altijd cruciaal dat er zo vroeg mogelijk doelen worden gesteld. Op deze manier kan hier naartoe worden gewerkt en krijgt het gehele project focus en een drijfveer.

Functies
Een tandartspraktijk heeft vele verschillende functies waarop de designs  moeten aansluiten. Zo is een praktijk een plek waar zowel tandheelkundige zorg als zaken plaatsvinden. Ook moeten werknemers hier effectief kunnen werken om gestelde doelen te behalen. Het is daarom belangrijk dat alle delen van uw praktijk qua functie zowel samen als afhankelijk van elkaar werken.

Optimaal gebruik
Iedere tandartspraktijk wordt gelimiteerd door de beschikbare hoeveelheid aan ruimte. Om deze reden moet iedere centimeter in zijn volle potentie benut worden. Zo moet de wachtruimte enerzijds groot genoeg zijn voor patiënten zodat zij zich niet claustrofobisch of opgesloten voelen; anderzijds moet de ruimte ook weer niet te groot zijn. Tevens moet er rekening worden gehouden met de ruimte die het personeel nodig heeft om hun tijd goed te kunnen benutten.

Technologie
Het investeren in technologie van hoge kwaliteit is een vereiste voor een moderne tandartspraktijk. Op deze manier blijft uw praktijk up-to-date en competitief, zal het op de lange termijn geld besparen, de werksfeer verbeteren en de patiëntenzorg verbeteren.

Digitale technologie is een vast onderdeel geworden van de moderne tandheelkunde. Het ontwikkelen van een (nieuwe) praktijk is daarom de ideale tijd om deze technologie op te nemen in uw praktijk, mocht u dit nog niet gedaan hebben. Praktijken met nieuwe technologie zijn uiteindelijk het meest succesvol.

Bron:
dentistry.co.uk

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
4 tips voor het starten van een eigen tandartspraktijk

4 tips voor het starten van een eigen tandartspraktijk

Tijdens een congres sprak ik in de pauze een aantal tandartsmedewerkers die al langer rondliepen met plannen om een eigen praktijk te beginnen. Verder dan plannen maken waren ze nog niet gekomen. Waarom hadden ze de volgende stap nog niet gezet?

Samengevat kwam het neer op een soort van koudwatervrees. Er kwamen zoveel zaken tegelijk op deze praktijkhouders in spé af dat ze door de bomen het bos niet meer zagen en bleven hangen in hun gedachten. Dit is toch zonde. Door de vergrijzing in tandheelkundig Nederland komen er zoveel mooie praktijken op de markt waar jonge tandartsen een eigentijdse invulling aan kunnen gaan geven. Jouw eigen visie op zorg gecombineerd met ondernemerschap in een uitdagend zorglandschap. Met een beetje structuur en wat handvatten is dit prima te realiseren. Hieronder een aantal tips.

Tip 1: Weet wat voor soort ondernemer je bent
Er is geen eensluidende definitie te geven wat een goede en succesvolle ondernemer maakt. Natuurlijk, naast tandheelkundige zaken zal je ook te maken krijgen met andere aspecten van het ondernemerschap. Denk aan het beoordelen van personeel of het onderhandelen over de inkoopprijs van materialen. Wees bewust van de kwaliteiten die je hebt en verbeter je minder goed ontwikkelde punten. Hoe? Maak een Persoonlijke Profiel Analyse test. Deze geeft inzicht in jouw persoonlijkheid. Handig om te weten en komt goed van pas bij jouw verdere persoonlijke ontwikkeling.

Tip 2: Maak een stappenplan
Zoals je weet komt er enorm veel kijken bij de overname of start van jouw eigen praktijk. Bewaar het overzicht en ga systematisch te werk. Maak een stappenplan zodat je fase voor fase kunt afwikkelen. Zo hou je het overzicht in het proces, zie je niets over het hoofd en heb je grip op zaken. Een bijkomend voordeel, dat ik in de praktijk heb ervaren, is dat tandartsen aangeven hierdoor meer inzicht te hebben in de diverse afwegingen die ze moeten maken en dus betere beslissingen kunnen nemen.

Tip 3: Besteed bepaalde werkzaamheden uit
Verreweg de meeste tandartsen die een praktijk overnemen of starten doen dit één keer in hun leven. Tijdens je opleiding wordt hier geen of weinig aandacht aan besteed. Haal het optimale uit jouw praktijkstart en schakel een deskundige in. Iemand die cijfers inzichtelijk voor je maakt, helpt met onderhandelingen en de benodigde contracten kan opstellen. Jij kunt je dan focussen op andere belangrijke zaken zoals de inrichting en vormgeving van de praktijk.

Tip 4: Periodieke controle
Wat vandaag het beste is kan morgen al verouderd zijn. Misschien een open deur maar dit gaat ook op als je eenmaal gestart bent met jouw eigen praktijk. Wet- en regelgeving zijn niet statisch. Is mijn praktijkvoering nog up-to-date? Hoe kan ik het beste gaan samenwerken met een collega tandarts? Hoe verloopt de samenwerking met het personeel? Zijn de financiën op orde? Allemaal zaken die van tijd tot tijd aandacht verdienen. Neem de tijd om deze en andere zaken periodiek op een rijtje te zetten. Blijf de architect van jouw eigen praktijk.

Door: Frank Brusche, Bedrijfskundig adviseur VvAA

Lees ook: Het starten van een eigen mondhygiëne praktijk

Advertorial

Dental Management Toolkit: Protocollen, video’s en tips

Dental Management Toolkit: Online protocollen, video's en tips

Het management van een praktijk vraagt net zo veel passie en gedrevenheid als de uitoefening van uw vak als tandarts of mondhygiënist. Voor veel praktijken is het een uitdaging om het praktijkmanagement – het ‘smeermiddel’ binnen een praktijk – net zo goed uit te voeren als de zorgverlening aan de patiënt. De Dental Management Toolkit helpt u hierbij met protocollen, video’s en tips. Lees meer over Dental Management Toolkit

 

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Praktijkinrichting
tandartspraktijken op instagram

Mooie tandartspraktijken op Instagram

Social media zijn bij uitstek middelen die gebruikt kunnen worden om eens wat extra aandacht te brengen aan onderbelichte onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de inrichting van een tandartspraktijk.

Samenwerkende Tandartsen maakte hier bijvoorbeeld al gebruik van en plaatste onder andere foto’s van een van hun praktijken in Nijmegen en in Dalfsen. Zo kunnen potentiële patiënten alvast een kijkje nemen in de praktijk en krijgt de mooie inrichting de verdiende aandacht!
tandartspraktijken op instagramtandartspraktijken op instagram

tandartspraktijken op instagram
Bron:
Instagram
Instagram

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Praktijkinrichting
Inspiratie

Inspiratie voor een bijzondere inrichting van uw praktijk

In de spotlights staan twee mondhygiënepraktijken die recentelijk een bijzondere verbouwing hebben gedaan. De eigenaren van de praktijken geven toelichting op hun keus voor een nieuw interieur.

1. Praktijk: Tiffany Claus, Uden en Oss.

Tiffany Claus: “Ik heb de praktijk volledig WIP-proof ingericht tot aan drie verschillende kleuren voor publieke ruimten, behandelruimte en sterilisatieruimte. De praktijk is een echte solopraktijk op niet meer dan 28 m2. Ik werk tegenwoordig met de Soprolife cariësdetectie, mensen kunnen op een beeldscherm boven de stoel de beelden mee bekijken. Op deze manier bereik je maximaal effect, daarnaast heb de Oral ID lamp (voor screening mond en keelkanker) en heb een beautiful smile stoel voor het peroxide vrije bleken door de mondhygiënist.”

“Voor de rest heb ik natuurlijk de informed-apps in de praktijk. Aan de balie geven mensen behandeltoestemming. Ze vullen grotendeels als hun anamneses thuis al in én aan de stoel draai ik de informed-app basic aan de stoel voor een pmo registratie.“

2. Mondhygiëne de Bres, Tilburg en Oisterwijk

Marieke de Bres: “Naast de reeds bestaande praktijk voor Mondhygiëne de Bres In het ETZ Elisabeth Ziekenhuis te Tilburg hebben we per 1 november2016 in Oisterwijk een tweede praktijk geopend. Een bijzonder concept. De wachtkamer is ingericht als winkel in woon- lifestyle- en cadeau accessoires. Dit om de patiënt het wachten op een andere wijze te laten beleven

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
behandelkamer

Interieurinspiratie: een bijzondere behandelkamer

Een behandelkamer is het visitekaartje van de praktijk. Het is de ruimte waar alles voor de patiënt gebeurt en waar u werkt: het is de belangrijkste kamer van de praktijk. De inrichting van deze kamer is dus van belang.

Hieronder vindt u ter inspiratie tien bijzondere behandelkamers op een rij.

Yuvaz Tandheelkundig Centrum
1. Yuvaz Tandheelkundig Centrum

Dental Art Tandartspraktijk
2. Dental Art Tandartspraktijk, Laren

Tandartsenpraktijk Catshuys
3. Tandartsenpraktijk Catshuys, Nuenen

Tandartspraktijk Puntgaaf
4. Tandartspraktijk Puntgaaf, Barneveld
Tandartsenpraktijk Koning
5. Tandartsenpraktijk Koning, Zuideinde

 

Joshua M. Wilges, DDS & Associates
6. Joshua M. Wilges, DDS & Associates, General and Cosmetic Dentistry, New York

 

Elleven
7. Elleven, London

 

Tandartsenpraktijk ’t Hooft en Oosterhaven
8. Tandartsenpraktijk ’t Hooft en Oosterhaven, Groningen

Mondhygiëne Praktijk Tilburg
9. Mondhygiëne Praktijk Tilburg

Verstraaten & Hoogeveen Orthodontisten,
10. Verstraaten & Hoogeveen Orthodontisten, Assen

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
kunst

Inspiratie voor kunst in uw praktijk

Een bijzonder initiatief bij een tandartspraktijk in Barendrecht: hier exposeert slechtziende kunstenaar Iris-Spruit Bleijenberg enkele schilderijen.

Toen Iris 7 jaar geleden na blind te raken aan haar linkeroog, ook goed zicht aan haar rechteroog verloor door een ziekte moest ze noodgedwongen stoppen met haar toenmalige baan. Toch heeft ze haar passie voor creativiteit niet opgegeven. Bij Stichting Visio leerde ze om te ‘kijken’ met haar handen en oren en begon ze met schilderen. Omdat ze zelf een versnipperd zicht heeft, maakt ze tijdens het schilderproces foto’s zodat ze beter het hele beeld kan zien. Dit proces kan soms wel 3 maanden duren maar levert wel mooie schilderijen op met bijzondere vlakken. Op verzoek van haar tandarts heeft ze haar werk geëxposeerd in de praktijk. Een leuke samenwerking die het wachten in de kamer ook een stuk minder saai maakt voor patiënten.

Bron:
Het Zuiden Barendrecht

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
nieuwe praktijk

OPROEP – heeft u een nieuwe praktijk of heeft u onlangs verbouwd?

Heeft u een nieuwe praktijk of heeft u deze onlangs verbouwd? Bent u trots op de look van uw praktijk en mag deze door iedereen worden gezien? Dental INFO zal binnenkort foto’s en artikelen plaatsen van nieuwe, bijzondere praktijken. Stuur de foto’s van uw praktijkinrichting naar info@dentalinfo.nl en inspireer uw collega’s!

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Mundwerk Albstadt gekozen tot mooiste tandartspraktijk van Duitsland

Mundwerk Albstadt gekozen tot mooiste tandartspraktijk van Duitsland

Uit meer dan zestig aanmelding en duizenden ideeën is Mundwerk Albstadt naar boven gekomen als winnaar van de ZWP online-prijs voor de mooiste tandartspraktijk van Duitsland.

Dr. Shabana Ilic-Brodam en tandtechnicus Dejan Ilic wonnen deze gewilde prijs met hun praktijk die vertrouwde dingen mixt met stijl en innovatie. De praktijk is volledig ingericht in designerstijl, inclusief koperen lampen, tandvormige tafels en gekleurde details.

mundwerk-albstadt-einblicke-2014113

Meer foto’s kunt u bekijken op de website van Mundwerk Albstadt.

Bron:
ZWP online
Foto’s: Mundwerk Albstadt

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Een nieuwe technologie in uw praktijk? Een checklist vooraf

Een nieuwe technologie in uw praktijk? Een checklist vooraf

Steeds vaker wordt technologie ingezet in de tandartsenpraktijk. Maar voor een succesvolle implementatie van de technologie moeten er eerst een paar stappen worden genomen.

Plan
Voordat u een grote investering gaat doen, moet u eerst nagaan of de technologie daadwerkelijk een grote meerwaarde heeft voor uw patiënten en uw praktijk. Op basis daarvan kunt u een plan schrijven hoe u succesvol de technologie kan implementeren in uw praktijk. Zo heeft uw team mogelijk bijvoorbeeld trainingen nodig om de technologie goed te kunnen gebruiken. Ook moet u een begroting opstellen.

Kosten
Zorg er dus voor dat u weet hoeveel de nieuwe technologie zal kosten en wat de financiële voordelen zijn. Het is daarom belangrijk dat u uw verwachte rendement berekent. Als u investeert in nieuwe apparatuur, software of hardware, komen er vaak ook nog onverwachte kosten bij. Zoals trainingen, service en onderhoud. Probeer deze kosten van te voren in kaart te brengen zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

Juiste wijze
Ga voor uzelf na hoe de technologie de zorg en de productiviteit kan verbeteren. Zorg ervoor dat de toepassing van (de juiste) technologie op de juiste wijze kan worden geïntegreerd.

Vragen
Stel uzelf dus de volgende vragen:

  • Heb ik het echt nodig?
  • Waarvoor wil ik het gaan gebruiken?
  • Hoeveel wil ik investeren?
  • Was is uw rendement op de investering?

Bron:
drbicuspid.com

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
acta-online-veiling

Online veiling inboedel en inventaris ACTA Almere tot 1 september

De vestiging van ACTA in Almere is gesloten en de inboedel en inventaris worden nu verkocht via een online veiling. Bent u op zoek naar tandheelkundige apparatuur, instrumenten, installaties en kantoorinrichting? Bekijk dan de website van Troostwijk Auctions.

De veiling is inmiddels geopend en loopt nog tot 1 september 14.00 uur.

Veilingsdata

  • Startdatum: 16 augustus om 16.00 uur
  • Kijkdag: 30 augustus van 10:00-16:00 uur
  • Sluitingsdatum: 1 september om 14:00 uur
  • Afhalen: 8 september van 09:00-16:00 uur

 Locatie
Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam – locatie Almere
Landdroststraat 4, ­ 1315 RG Almere

Meer informatie
Organisatie door Troostwijk Veilingen
I Troostwijk
info@troostwijkauctions.com
T 020 6666500

 

 

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting