Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen

Tandheelkundige hulp in Zuid-Afrika

De Stichting Nieuwe Steen is weer afgereisd naar Zuid-Afrika om daar de bevolking te voorzien van gratis tandheelkundige hulp.

In de periode 12 tot en met 19 juni 2015 zijn in totaal 743 patiënten in Zuid-Afrika door Stichting Nieuwe Steen geholpen. Het aantal patiënten was kleiner dan het voorgaande jaar, door het winterse weer in het land. Er zijn wel meer tanden en kiezen getrokken in vergelijking met 2014 – maar liefst 4180. Tevens zijn 141 mensen met een abces behandeld, is er 30 keer mondhygiëne gedaan en zijn er 8 vullingen geplaatst. Iedereen die langskwam voor gratis tandheelkundige hulp, kreeg een pakketje mee naar huis met vijf tandenborstels, 20 tandpastatubes en informatiefolders over mondhygiëne. Daarnaast kregen zij ook brood en soep mee voor het koude weer. Wegens succes, zal de stichting vanaf nu jaarlijks terugkeren naar Zuid-Afrika.


Een poster is opgehangen ter aankondiging van de gratis tandheelkundige zorg.


Patiënten in de wachtkamer.


Een paar foto’s van de verschillende gegeven behandelingen.


Gedeelte van het vrijwilligersteam.


Het uitdelen van het ‘mondzorg-pakketje’. Ook op scholen.

Volgend project in september/oktober 2016
De Stichting Nieuwe Steen zal van 26 september tot 5 oktober opnieuw gratis tandheelkundige zorg geven aan de kansarmen in de gemeenschap van Saldanhabaai en omringende streken in Zuid-Afrika.

Om dit mogelijk te maken vraagt de stichting hulp van sponsors. Onderstaande donaties zijn van harte welkom:

  • Financiële donaties, daarmee kunnen de noodzakelijke tandheelkundige voorzieningen worden gekocht, zoals verdovingsmiddelen, handschoenen, maskers, fluoride, composiet vulmateriaal, tandheelkundige spiegels, sondes, extractietangen en gaasjes en medicatie zoals antibiotica en pijnstillers.
  • Banners en posters om het programma te promoten.
  • Maaltijden en voedselpakketten voor onze vrijwilligers.
  • Voedselpakketten voor patiënten.
  • Mondhygiëneproducten voor de patiënten na behandeling, zoals tandpasta, tandenborstels en mondwater
  • Verzending van onze goederen uit Nederland.

Voor een financiële bijdrage heeft de Stichting Nieuwe Steen een bankrekening geopend: rekeningnr. NL 25 RABO 019 12 78 270 (Rabobank), t.n.v. TPN, Project Zuid-Afrika.

Voor meer meer informatie kunt u een e-mail sturen naar Stichting Nieuwe Steen

Door: Stichting Nieuwe Steen

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Werken met plezier
de-vries

Dr. Nico de Vries benoemd tot hoogleraar Tandheelkundige slaapgeneeskunde

Dr. Nico de Vries is onlangs benoemd tot hoogleraar Tandheelkundige slaapgeneeskunde aan het ACTA. Zijn taken zullen komen te liggen op het gebied van onderwijs, onderzoek en patiëntenzorg voor tandheelkundige slaapgeneeskunde. Zijn onderzoek zal focussen op een mogelijk verband tussen OSAS en bruxisme en ook op de voorspellende waarde van slaap-endoscopie.

De Vries is werkzaam als KNO-arts bij het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam. Ook is hij gasthoogleraar aan de Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit Antwerpen en publiceerde hij ruim 170 artikelen in nationale en internationale vakbladen.

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Opleiding tandheelkunde UMCG gered door geldinjectie

De opleiding tandheelkunde van het UMCG zit flink in de geldproblemen. Met een eenmalige bijdrage van een half miljoen euro kan het UMCG-bestuur de opleiding redden, maar bezuinigingen moeten er zeker komen.

Geldproblemen
Een niet al te positief rapport over een te strenge onderwijscultuur, een wederkerende legionella besmetting en problemen met twee hoogleraren zorgden ervoor dat de opleiding tandheelkunde afgelopen jaar opeens te kampen kreeg met fikse geldproblemen. Ook bleek dat in 2012 al flink bezuinigd had moeten worden, maar dat dit echter niet is gebeurd. Hiernaast bleek ook vorig jaar een tekort van €900.000 te zijn ontstaan. Dit is te voelen binnen de studie, waar zowel studenten als medewerkers regelmatig klagen over problemen binnen de studie en een heersende angstcultuur.

Bezuinigingen
De opleiding moet daarom fors gaan bezuinigen – bezuinigingen van acht ton op een jaarlijks budget van 9,5 miljoen is vereist. Een vacaturestop is inmiddels ingezet, maar de rest van het bezuinigingsplan wordt pas in mei bekend. De bezuinigingen moeten worden gebruikt voor zowel de structurele tekorten (5 ton) en om te sparen voor investeringen (3 ton).

Bijdrage UMCG
Het UMCG-bestuur doet nu een eenmalige bijdrage van 5,5 ton, wat een geweldig gebaar is, aldus Linda van der Ploeg, interim-hoofd van opleiding tandheelkunde in Groningen. Dit geld zal onder andere worden gebruikt om een aantal onbezette banen weer invulling te geven. Ook zal er geld in een zogenaamde ‘virtual reality’ worden gestoken. Deze kan worden gebruikt om studenten meer vaardigheden te geven door middel van het oefenen met computeranimaties.

Minder patiënten
Een van de redenen van de tekorten, is dat het aantal patiënten terugliep. Zij gingen weg omdat behandelingen te lang duurden, ze vaak moesten terugkomen en vanwege de wachtlijst die er was ondanks het tekort aan patiënten. Om deze reden gaat de opleiding proberen weer meer klanttevredenheid te creëren en nieuwe patiënten te werven.

Bron:
Oog

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Jaarlijks 10.000 Ierse kinderen naar ziekenhuis voor mondproblemen

De Irish Dental Association (IDA) heeft bekend gemaakt dat in Ierland jaarlijks zo’n 10.000 kinderen onder de 15 in het ziekenhuis worden opgenomen, voor aandoeningen in de mond, waarvoor zij onder verdoving moeten worden gebracht.

Bezuinigingen op mondzorg
Dr. Twomney, die het jaarlijkse seminar van de IDA opende, reageert geschokt op de grafieken. Volgens haar had minstens 95 procent van de gevallen voorkomen kunnen worden, als deze op tijd gedetecteerd en behandeld zouden zijn geweest. Dit is echter niet gebeurt, aangezien de Ierse overheid in 2010 bezuinigd heeft op tandheelkundige hulp voor families. Daarnaast gelooft Tomney dat in Ierse gezinnen veel te veel suiker wordt genuttigd.

Wachtlijsten
Daarnaast, aldus Twomney, is het problematisch dat in veel gevallen kinderen die een operatie nodig hebben vaak op een maandenlange wachtlijst terecht komen. Ook op dit moment wachten er zo’n 3.000 kinderen totdat zij hun behandeling kunnen krijgen. Dit heeft mede te maken met dat mondzorg niet op het prioriteitenlijstje van de meeste ziekenhuizen staat.

Prioriteitenlijstje
“Als een kind langer dan zes maanden op een oor-, neus- of keeloperatie moet wachten krijgt een ziekenhuis het er totaal van langs, maar dit gebeurt niet bij operaties wat betreft de mond.” Aldus Twomney. Ze hoopt dat dit na de seminar van de IDA verandert, en dat tandheelkunde ook bij de prioriteiten wordt genomen, en dat er voldoende medewerkers op deze afdeling zullen worden gezet.

Bron: Dentist.ie

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
henry-schein

Henry Schein opent nieuw logistiek centrum

Op 29 januari opent Henry Schein zijn nieuwe logistieke centrum in het industriegebied Tiergartenstraße in Heppenheim (Duitsland). Het nieuwe logistieke centrum is een strategisch magazijn voor Centraal-Europa. Vanuit Heppenheim wordt aan Duitsland, de Benelux, Oostenrijk en Tsjechië geleverd. Er zijn op de locatie Heppenheim ca. 100 medewerkers werkzaam voor Henry Schein.

70.000 verschillende artikelen
Het perceel van 3,1 ha biedt ruimte voor een magazijn van 18.000 m² met een hoogte van 10,5 m. Het nieuwe magazijn biedt ruimte aan 70.000 verschillende artikelen, hetgeen ver boven het Europees gemiddelde ligt. Er is 2,1 kilometer transportband ingebouwd om de goederen te verplaatsen. De medewerkers van de huidige locatie in Weinheim verhuizen mee naar de nieuwe locatie.

Geschikte locatie
“We hebben lang gezocht naar een geschikt terrein in deze omgeving, om ons nieuwe logistieke centrum overeenkomstig ons productassortiment en de toegenomen eisen op werkgebied op moderne wijze uit te bouwen. Wij beschikken al over een uiterst modern logistiek centrum op de locatie Gallin en zijn hier nu eveneens goed voorbereid”, zegt Axel Pfitzenreiter, Vice President Global Supply Chain Europe. “Wij zijn onze medewerkers veel dank verschuldigd, zij hebben in de afgelopen maanden alles op alles gezet om de moeilijke overgang van de oude naar de nieuwe vestiging mogelijk te maken, zonder daarbij het belang van onze klanten uit het oog te verliezen”, aldus Pfitzenreiter. “De gemeente Heppenheim, met burgermeester Rainer Burelbach voorop, heeft ons zeer goed begeleid in aanloop naar onze nieuwe vestiging.” 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z

Cees Kleverlaan benoemd tot hoogleraar Biomaterialen ACTA

Dr. C.J. Kleverlaan is onlangs benoemd tot hoogleraar Biomaterialen aan ACTA. Hij onderzoekt de kwaliteit en eigenschappen van tandheelkundige en geneeskundige materialen. Zijn interesse gaat uit naar de ontwikkeling van nieuwe materialen en het bekijken van de voorspelbaarheid van falen van biomaterialen, meldt ACTA. Hij richt zich op het bestuderen van ongewenste interacties van materialen op het lichaam. 

Naast zijn onderzoekswerkzaamheden geeft hij onderwijs over materialen aan ACTA. Hij publiceert in diverse wetenschappelijke tijdschriften.

Foto: UvA, Dirk Gillissen

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Chinese wetenschapsprijs voor Jo Frencken, onderzoeker Mondgezondheid Radboudumc

Jo Frencken, hoofdonderzoeker Internationale Mondgezondheid van het Radboudumc, ontving op 8 januari de Chinese International Science and Technology Cooperation Award: de hoogste prijs voor techniek en wetenschap in China voor internationale onderzoekers. Hij ontving deze award van de Chinese president Xi Jinping.

Atraumatic Restorative Treatment concept
Frencken heeft de Atraumatic Restorative Treatment concept (ART) ontwikkeld waarmee cariës gevuld kan worden met handgereedschap en zelfklevend cement. Dit cement kan ook worden aangebracht op de kauwvlakken om gaatjes te voorkomen. Het concept is zeer geschikt voor ontwikkelingslanden. De onderzoeker ontwikkelde het ART-concept dertig jaar geleden samen met een universiteit in Tanzani.

ART-concept bij kinderen
In Westerse landen wordt de techniek echter nog niet veel toegepast omdat het cement niet sterk genoeg is voor grotere gaatjes. Bij kinderen is het concept uitgebreid onderzocht en blijken er voordelen te zijn ten opzichte van de reguliere mondzorg. Kinderen hebben bij toepassing van het ART-concept minder angst voor de tandarts en zijn er voordelen op het gebied van het onderdrukken van pijn.

Eerdere prijzen
Dit is niet de eerste prijs voor Frencken. In 2015 ontving hij een eredoctoraat aan de Universiteit van Cuyo in Argentinië. Ook werd hij eerder onderscheidde met de titel Honorair Professor door een universiteit in Buenos Aires voor zijn werk voor verbetering van de mondgezondheid.

Bron: Radboudumc

Lees meer over: Actueel, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Opleiding Tandheelkunde UMCG heeft geldtekort

Opleiding Tandheelkunde UMCG heeft geldtekort

De opleiding Tandheelkunde van het UMCG heeft een geldtekort en organisatieproblemen. Dit meldt het Dagblad van het Noorden. Het verbeterplan na een rapport over de angstcultuur binnen de organisatie zou zijn uitgesteld.

Onderzoek
In 2014 onderzocht een commissie de organisatie naar aanleiding van een brandbrief van studenten over de kwaliteit van de opleiding. De commissie concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerste onder veel medewerkers en studenten. Naar aanleiding van het onderzoek stapte Frank Abbas, hoofd van het CTM, op en werden verbetermaatregelen voorgesteld.

Reorganisatie
De opleiding blijkt ook al jaren een geldtekort te hebben, dat vorig jaar opliep tot negen ton, volgens het Dagblad van het Noorden. Hierdoor moet nu gereorganiseerd worden en wordt het verbeterplan op de lange baan geschoven. Tien banen worden geschrapt en enkele vacatures worden niet ingevuld. ProDent, de belangenorganisatie van de studenten, maakt zich zorgen over de situatie. Het UMCG bestuur neemt binnenkort een beslissing over de afdeling.

Bron: Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z
Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Met ingang van 1 januari 2016 zijn JDS Automatisering en Software of Excellence Nederland een samenwerking aangegaan om de krachten te bundelen in het aanbieden van praktijkmanagementsoftware in Nederland.

Software of Excellence is onderdeel van Henry Schein Practice Management Solutions, wereldmarktleider in grensverleggende praktijkmanagement oplossingen. De software ontwikkeld door Henry Schein is in gebruik bij ruim 90.000 praktijken. Sinds 2009 is Software of Excellence ook in Nederland actief.

JDS Automatisering is sinds 1983 een van de eerste aanbieders van software voor tandartspraktijken en heeft in de afgelopen 22 jaar met stabiele, betrouwbare software een tevreden klantenkring opgebouwd.

Software voor patiëntenzorg en bedrijfsvoering
De moderne tandartspraktijk heeft software nodig die hen in staat stelt superieure patiëntzorg te bieden en tegelijkertijd de praktijk optimaal in de bedrijfsvoering ondersteunt. Ontwikkelingen in IT volgen elkaar in razendsnel tempo op, resulterend in nieuwe eisen en nieuwe technieken, waardoor grote, internationale ontwikkelcentra nodig zijn die dat tempo kunnen volgen en nieuwe mogelijkheden naar innoverende producten kunnen vertalen. Met ontwikkelcentra in Nieuw Zeeland, Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten en Canada, heeft Henry Schein de expertise en middelen om aan de toenemende vraag aan complexe IT oplossingen te kunnen voldoen.

EVOLUTION
EVOLUTION, de softwaresuite van Software of Excellence, is in gebruik bij duizenden praktijken wereldwijd en volledig geschikt voor de Nederlandse markt. De software, die routinewerkzaamheden volledig automatiseert, stelt de tandartspraktijk in staat zich volledig op patiëntenzorg te concentreren en de praktijkmiddelen optimaal te benutten, waardoor efficiëntie en bedrijfsresultaat toeneemt. “Versterkt door het samengaan met JDS Automatisering is Software of Excellence nog meer dan voorheen in staat om in Nederland de middelen en de service te bieden die de moderne tandartspraktijk nodig heeft,” aldus Dick Scholten, General Manager, Software of Excellence Nederland.

Lees meer over: Actueel, Samenwerken, Thema A-Z

Negatief beoordeelde tandarts dient aanklacht in

Een Duitse tandarts die via internetplatform Jameda negatief werd beoordeeld heeft een aanklacht ingediend en wil dat deze reactie van het internet wordt verwijderd.

Gebruiker geen cliënt?
Een schijnbaar ontevreden, anonieme patiënt beoordeelde de tandarts slecht op de punten behandeling, verlichting en vertrouwen, en gaf hem een 4,8 gemiddeld. De tandarts gelooft niet dat deze persoon ook daadwerkelijk bij hem is geweest en wil daarom dat de reactie wordt verwijderd van het internet, aangezien dit een negatief beeld van hem schetst. Anders wil de arts op zijn minst bewijs dat de persoon wel degelijk klant is. Deze zaak ligt nu bij de Duitse rechter.

Negatieve invloed op professioneel succes
Florian Witte, van Jameda, is het er mee eens dat gebruikers zouden moeten kunnen bewijzen klant te zijn (geweest) bij een bepaalde arts, bijvoorbeeld door middel van het indienen van facturen, recepten of andere bewijzen, om te verzekeren dat gebruikers de waarheid spreken. Maandelijks kijken er zo’n 5 miljoen mensen op Jameda, wat betekent dat een negatieve recensie van groot belang kan zijn bij het professionele succes van een tandarts. Daarom zou een arts juridisch in staat moeten zijn om zich te verdedigen tegen dergelijke slechte beoordelingen.

Bron: Krankenkassen.de

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
Suiker belasting voor Engeland

Suiker belasting voor Engeland

Eerder schreef Dental Info al over het debat over de suiker belasting in het Verenigd Koninkrijk, met Jamie Oliver als woordvoerder. Waar in oktober werd geweigerd dit in het parlement te bespreken, leidde doorgaande petities dat op 30 november de suiker belasting wel ter sprake kwam.

Positieve gevolgen op Britse samenleving
Het heffen van belasting over suikerrijke producten zou grote positieve gevolgen kunnen hebben op de Britse samenleving, zoals dalingen in aantallen met obesitas en tandbederf. Chefkok Jamie Oliver en Sustain pleitten al een tijdje voor het invoeren van deze belasting, maar kregen deze nog niet eerder door naar het parlement. In november lukte dit wel.

Rapport gezondheidscomité
Op 30 november verscheen een rapport van het Britse gezondheidscomité: ‘Wij steunen de aanbeveling van Public Health England om belasting te heffen op suikerrijke frisdrank, en bevelen aan om een belasting van 20% te heffen om zo maximale invloed op het kopen van frisdrank uit te oefenen, om zo gedragspatronen te verbreken.’

Resultaten binnen Europa
Dat zo’n belasting daadwerkelijk positieve resultaten met zich mee kan brengen blijkt bij het kijken bij continentgenoten. In Frankrijk daalden de verkoopcijfers van frisdrank in 2012 voor het eerst in jaren, na invoering van belasting van €0.07 per liter op frisdrank en €0.50 op energiedrankjes.
Ook in Hongarije werden frisdranken, energiedrankjes en verscheidene zoete snacks duurder, wat leidde tot een zichtbare vermindering van 20% in de verkoop van deze producten in het eerste half jaar na invoer van de belasting.

Resultaten buiten Europa
Ook buiten Europa werd op verschillende plekken de suiker belasting ingevoerd, en met succes. Neem bijvoorbeeld Mexico. Dit land staat op nummer 9 in de lijst met het hoogste percentage obesitas cliënten en cola wordt met liefde genuttigd. In januari 2014 werd ook hier een suiker belasting ingevoerd op suikerrijke frisdrank, waarna de consumptie hiervan met 6% daalde, en zelfs de verkoop van frisdranken met weinig of zonder suiker met 7% verminderde, ondanks dat hier geen belasting over werd geheven.

Potentieel succes
Deze resultaten tonen het succes van suiker belasting als manier om obesitas, diabetes en tandbederf te bestrijden, en tonen dat dit ook zeker goede uitkomsten kan gaan leveren in het Verenigd Koninkrijk.

Bron: Dentistry

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
medentex

medentex en Blue Clinics starten samenwerking

Twee bedrijven op het gebied van tandheelkundige ondersteuning gaan met elkaar in zee. medentex – verwerker van tandheelkundig afval – en Blue Clinics, die de waterkwaliteit in de praktijk verzorgt, gaan gezamenlijk hun diensten aanbieden. Het complete totaalpakket wat zo ontstaat, combineert een milieupakket en watercontrole.

Tandartspraktijken ontzorgen
Hoewel de diensten van medentex en Blue Clinics zeer divers van aard zijn, vonden de twee partijen elkaar in hun missie om klanten te ontzorgen, zo vertelt Bassir Ihity van medentex. “Het is voor tandartspraktijken praktisch en voordelig om de diensten van medentex en Blue Clinics samen af te nemen. Zowel tandheelkundig afval ophalen als het testen van water wordt periodiek uitgevoerd, dus het is logisch en efficiënt om ze te combineren.”

Tandheelkundig afval ophalen en watercontrole
medentex, onderdeel van de Rentokil-Initial groep, haalt minstens een keer per jaar het tandheelkundig afval op bij praktijken, inclusief amalgaam en regelt daarbij alle milieuadministratie. Blue Clinics zorgt voor optimale waterkwaliteit in de praktijk en neemt twee keer per jaar watermonsters. Nicole Klaassen van Blue Clinics: “Wij gaan in onze aanpak en advies uit van de regelgeving in de nieuw omschreven WIP-richtlijn. Deze beschrijft dat de kwaliteit van het spoelwater hetzelfde zou moeten zijn als drinkwater.” Blue Clinics beschikt over een gecertificeerd laboratorium voor tests en advies aan praktijken over waterkwaliteit.

 

Lees meer over: Actueel, Samenwerken, Thema A-Z

Voorzitter KNMT legt functie neer

Aad van der Helm treedt per direct terug als voorzitter van het hoofdbestuur van de KNMT. Na afloop van de Algemene Vergadering van 11 december 2015 heeft Van der Helm geconcludeerd dat er voor hem geen rol meer is weggelegd in het hoofdbestuur van de KNMT.

Huidige vicevoorzitter neem voorzitterschap op zich
Om de continuïteit te waarborgen blijven de andere leden van het hoofdbestuur van de KNMT in functie tot de Algemene Vergadering (AV) van 23 juni 2016. Dan worden voorstellen tot modernisering van de verenigingsstructuur aan de leden voorgelegd en stellen ook deze bestuursleden hun functie ter beschikking. Tot de eerstvolgende AV neemt de huidige vice-voorzitter van de KNMT Hendrike van Drie het voorzitterschap op zich.

Adviseurs
Daarnaast heeft het hoofdbestuur twee adviseurs benoemd – prof.dr. J.R. Bausch en dr. G.J. Dicker –  om het vernieuwingsproces kracht bij te zetten.

Lees meer over: Actueel, Carrière, Thema A-Z

Tandheelkunde opleiding wordt een learning community

De opleiding tandheelkunde in Groningen neemt drastische maatregelen om de heersende angstcultuur aan te pakken. De opleiding wordt vanaf 2017 een learning community. Dat staat in de eerste plannen voor het nieuwe studieprogramma.

Aanleiding
In het voorjaar stuurden masterstudenten een brandbrief naar het UMCG-bestuur over de kwaliteit van de opleiding. Een commissie deed vervolgens onderzoek en concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerst onder veel medewerkers en studenten.

Aanpak
Een projectgroep heeft het onderwijs bij tandheelkunde nader onderzocht. Zij kwamen tot de conclusie dat het complete studieprogramma moet worden aangepakt: de opleiding moet een learning community worden. Dit houdt in dat de studenten in kleine groepen werken, en ook buiten de universiteit een gemeenschap vormen.

Programma
De projectgroep wilt ook dat de stof meer verspreid wordt, minder toetsen tegelijkertijd plaatsvinden en er meer ruimte komt voor zelfstudie en internationalisering. Daarnaast zal het flipping the classroom-model worden toegepast: studenten bereiden thuis online de stof voor, en gaan op de universiteit in groepsvorm opdrachten maken. Ook moeten de studenten vakken gaan volgen bij geneeskunde voor de noodzakelijke medische basiskennis.

Bezuinigen
Door het nieuwe onderwijsprogramma en de bezuinigingen moet er worden gereorganiseerd. Hoe dit eruit gaat zien is nog onduidelijk.

Bron:
U krant

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

VAR verdwijnt per 1 april: Neem het serieus

Schijnzelfstandigheid, maar ook gebrek aan verantwoordelijkheid voor de opdrachtgever zijn voor de politiek redenen om de Verklaring Arbeidsrelaties (VAR) af te schaffen. Per 1 april 2016 is het idee. Het alternatief gaat uit van een ‘goedgekeurde’ voorbeeldovereenkomst in plaats van een VAR-beschikking. Een papieren exercitie? Nee, het is wel degelijk een serieuze verandering, die overeenkomstige aandacht verdient. Voor zzp’ers, maar zeker ook voor praktijkhouders.

Van VAR naar voorbeeldovereenkomst
Op 1 april 2016 treedt de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties in werking. Inmiddels beter bekend als ‘de DBA’. Daarmee verdwijnt de VAR, de beschikking die praktijkhouders duidelijkheid geeft als er een zzp-collega in de praktijk komt werken. Daarvoor in de plaats moeten straks voorbeeldovereenkomsten vooraf zekerheid geven over het ontbreken van inhoudingsplicht voor loonheffingen, inclusief sociale premies. De Belastingdienst publiceert hiervoor goedgekeurde overeenkomsten, online, herkenbaar per branche.

Eerste Kamer aan zet
Verandering op komst dus. Althans, als de Eerste Kamer ermee instemt. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde. Op 26 januari staat de stemming uiteindelijk op de rol. Het is vooralsnog reëel uit te gaan van daadwerkelijke inwerkingtreding per 1 april 2016.

Nieuw: voorbeeldovereenkomsten
Opdrachtgever (praktijkhouder) en opdrachtnemer (de zzp’er) kunnen straks een overeenkomst van opdracht sluiten op basis van zo’n gepubliceerd voorbeeld. De Belastingdienst stelt dat er dan geen dienstbetrekking bestaat. Inhoudingen zijn dan niet aan de orde.

Pas op: passend?
Partijen moeten in de praktijk wel daadwerkelijk werken volgens wat in de overeenkomst is bepaald. Het risico of dit naar de mening van de belastinginspecteur ook het geval is, ligt straks vooral bij de opdrachtgever. Van een vrijwarende werking, zoals bij de VAR, is in de nieuwe situatie immers geen sprake meer. Om de kans op naheffingen te beperken is serieuze aandacht en actie, met name bij de praktijkhouder, van groot belang.
Dus: bedenk goed of een overeenkomst (nog) wel passend is bij de gewenste samenwerking. Wellicht zijn andere oplossingen per saldo beter, verstandiger. Ook voor ‘bestaande gevallen’. Het kan immers zijn dat door de vrijwarende werking van de VAR situaties zijn ontstaan die feitelijk een dienstbetrekking zijn.

Zzp’er niet meteen ondernemer
Werken met een voorbeeldovereenkomst zegt overigens alleen iets over de loonheffingen. De vraag of de Belastingdienst de zzp’er voor de inkomstenbelasting, na afloop van het belastingjaar, als ondernemer ziet, is in het DBA-tijdperk een andere. Daar biedt de DBA geen zekerheid voor. Het inkomen van de zzp’er wordt door de Belastingdienst dus niet per definitie als winst uit onderneming aangemerkt.

Goedgekeurde overeenkomst tandartsen
Samen met KNMT en ANT diende VvAA overeenkomsten voor praktijkwaarneming en -medewerking in. Deze zijn inmiddels goedgekeurd en als voorbeeldovereenkomst gepubliceerd op de website van de Belastingdienst. Partijen bekijken momenteel samen met NVM de mogelijkheden voor een voorbeeldovereenkomst tandarts-mondhygiënist.

VvAA en DBA
VvAA werkt met verscheidene beroepsorganisaties aan voorbeeldovereenkomsten. Via de Landelijke klankbordgroep (met sociale partijen en grote koepels) en via de Projectgroep implementatie heeft VvAA directe contacten om invoeringsproblematiek met de Belastingdienst te bespreken.

Wat en wanneer?
De agenda

1. Voorbereidingsfase (tot 1 april 2016): VAR nog van kracht

 

  • De Belastingdienst start met beoordelen en publiceren van aangeboden overeenkomsten.
  • Gepubliceerde voorbeeldovereenkomsten desgewenst al te gebruiken voor nieuwe overeenkomsten.
  • In dat geval vooraf nog geldige VAR-WUO tonen.

2. Implementatiefase (van 1 april 2016 t/m 31 december 2016): DBA van kracht, beperkte handhaving

  • De VAR is vervallen, de DBA van kracht.
  • De Belastingdienst is terughoudend met handhavingsmaatregelen.
  • Wel ‘repressief’ optreden bij bijvoorbeeld fraude of geen zichtbare inspanning.
  • Gebruik van nieuwe, goedgekeurde overeenkomst is in het algemeen sterk aan te bevelen.

3. Vervolgfase (vanaf 1 januari 2017): DBA van kracht en volledige handhaving

  • DBA van kracht; implementatiefase is over.
  • Correcties worden opgelegd als er sprake blijkt van een dienstbetrekking. Dat kan flink oplopen.
  • Bij reguliere controles geeft de Belastingdienst extra aandacht aan het al dan niet bestaan van een dienstbetrekking.

Door: Erik van Dam, senior consultant kennismanagement en netwerken en Ferdy de Wijs, belastingadviseur, bij VvAA
Voor vragen over de eigen situatie is adviesteam Tandheelkundige beroepen beschikbaar via 030 247 4315.

        

Erik van Dam              Ferdy de Wijs

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Management, Ondernemen, Thema A-Z, ZZP-er

Huisartsenvereniging wint beroep tegen de Tariefbeschikking van NZa

De Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) heeft bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven beroep (CBb) een beroep aangespannen tegen de Tariefbeschikking van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) voor de huisartsenzorg en multidisciplinaire zorg voor het jaar 2015. Het beroep van de huisartsenvereniging is door de CBb gegrond verklaard.

Beroep
De NZa verbiedt huisartsen om behandelingen in rekening te brengen waarvoor zij geen contract hebben gesloten met een zorgverzekeraar. De VPH is het hier niet mee eens. Daarnaast heeft de VPH gesteld dat bij de berekening van de tarieven geen rekening is gehouden met het aantal uren per week dat de huisartsen werken.

Artikel 13
De NZa stelde dat huisartsen die voor een bepaalde prestatie geen contract met een verzekeraar hebben, in elk geval het algemene bedrag voor een consult of een visite in rekening zouden kunnen brengen. Maar het CBb merkt op dat een huisarts volgens de Wet marktordening gezondheidszorg niet mag declareren voor een andere prestatie dan hij verricht heeft. Dit is dan ook in strijd met artikel 13 van de Zorgverzekeringswet. Op dit punt heeft het CBb het beroep daarom gegrond verklaard.

Vrije huisartsenkeuze
Daarnaast stelt de CBb dat iedereen een arts moet kunnen kiezen die hij vertrouwt. Als een gekozen arts bepaalde behandelingen niet in rekening mag brengen, zal hij niet alle gevraagde zorg kunnen bieden. De vrije huisartsenkeuze wordt hierdoor belemmerd.

Aangepaste tariefbeschikking
De NZa moet binnen drie maanden met een aangepaste tariefbeschikking komen. Tot die tijd blijft de huidige tariefbeschikking in werking

Bron:
Rechtspraak

 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

Kaakchirurg Mooren op één na meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015

Kaakchirurg Mooren van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem heeft de tweede plaats behaald in de verkiezing van de Meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015, georganiseerd door Zorgkaart Nederland. Tandarts Polet van de Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde in Arnhem eindigde op de 6e plaats. Cardioloog Hofstra van het Cardiologie Centrum in Utrecht kwam op de eerste plaats en kreeg de titel Meest patiëntvriendelijke zorgverlener 2015.

Andere categorieën
Winnaars in de andere categorieën waren:

– Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis – Deventer Ziekenhuis (Deventer)
– Meest patiëntvriendelijke kliniek – Sint Maartsenkliniek (Nijmegen)
– Meest cliëntvriendelijke verpleeghuis – Opella (Ede)

De winnaars behaalden op de website van Zorgkaart Nederland de beste patiëntbeoordelingen. Hierin werden als factoren meegenomen het gemiddelde van de waardering, het percentage aanbevelingen van een zorgverlener, ziekenhuis, verpleeg/verzorgingshuis of kliniek en het aantal geplaatste waarderingen.

De onderdelen ‘luisteren’ en ‘informatie’ van de waardering op ZorgkaartNederland wogen zwaarder mee bij het bepalen van de patiëntvriendelijkheid.

Hoge waardering zorgverlener
Factoren voor het krijgen van een hoge waardering zijn volgens de website:
– Goede zorgverleners hebben ook behulpzame werknemers.
– Patiënten zijn hun zorgverlener dankbaar als zij geen pijn hebben na een behandeling.
– Een goede zorgverlener stelt z’n patiënt op het gemak door goed te luisteren. Vertellen wat er gaat gebeuren helpt hierbij.
– Snelheid: korte wachttijden en een efficiënte behandeling, maar ook voldoende tijd voor de patiënt.

Lees het complete rappport



Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z
kies-digitaal

MASC-techniek bootst structuur tand na

Materiaalonderzoekers hebben een procedure ontwikkeld waarmee de ingewikkelde fijne structuur van biologische composietmaterialen, zoals tanden of schelpen, kan worden nagebootst. Zo kunnen synthetische materialen worden gecreëerd die net zo hard zijn als hun natuurlijke tegenhangers. De procedure en het resulterend materiaal kunnen worden toegepast in de tandheelkunde.

MASC
De onderzoekers waren in staat om sterk materiaal te produceren op basis van het constructieprincipe van tanden of zeeschelpen. De procedure wordt magnetically assisted slip casting (MASC) genoemd. De techniek is vergelijkbaar met 3D printen. Met behulp van onder andere een magnetisch veld en gemagnetiseerde keramische plaatjes, zoals aluminiumoxide bloedplaatjes, worden meervoudige lagen van micro-plaatjes gecreëerd.

Kunstmatige tand
Om het potentieel van de MASC-techniek aan te tonen, hebben de onderzoekers een kunstmatige tand geproduceerd die dezelfde microstructuur heeft als een echte tand. Het oppervlak van de kunstmatige tand is net zo hard en heeft dezelfde structurele complexiteit als echt tandglazuur. De buitenkant van het materiaal moet nog wel worden verbeterd, voordat deze kan worden gebruikt voor tandprothesen.

Bron:
ETH Zürich

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Tanden rechtzetten voor meer zelfvertrouwen

85% van de volwassenen laat hun tanden recht zetten vanwege psychosociale problemen. Met behulp van een gebitscorrectie hopen zij weer meer zelfvertrouwen te krijgen. Zowel in de privésfeer als op de werkvloer.

Zelfvertrouwen
Orthodontisten hebben data vrijgegeven waaruit blijkt dat meer dan 85% van de patiënten een beugel wil vanwege psychosociale problemen. Van deze groep patiënten wil 42% meer zelfvertrouwen krijgen. Bijna 50% wil weer kunnen lachen op foto’s en 3% wil een beugel omdat zij gepest wordt vanwege hun gebit.

Carrière
Het creëren van carrièremogelijkheden was ook een van de redenen om te kiezen voor een orthodontische behandeling. Zo wil bijvoorbeeld 41% serieuzer worden genomen op werk, en een vijfde hoopt dat een gecorrigeerd gebit hen helpt om een nieuwe baan te krijgen.

Behandelplan
Door de angsten, beweegredenen en wensen van de patiënt in kaart te brengen kan de orthodontist een behandelplan opstellen dat het beste bij de persoon past. Hij kan bijvoorbeeld de keuze voorleggen tussen een doorzichtige kunststof beugel of een linguale beugel.

Bron: Dentistry 

Lees meer over: Actueel, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z

Onno Hofman nieuwe voorzitter Ivoren Kruis

Onno Hofman, tandarts, is benoemd tot voorzitter van het Ivoren Kruis. Hij volgt Teun Rietmeijer op die de vereniging negen jaar lang heeft geleid.

Foto: links: Onno Hofman, rechts: Teun Rietmeijer

Maatschappelijk draagvlak
Rietmeijer werd door de kersverse voorzitter tot erelid benoemd en kreeg daarvoor het gouden logo van de vereniging opgespeld. Rietmeijer werd geprezen voor zijn verbindende en daadkrachtige inzet voor de vereniging. Hij heeft zich met name onderscheiden met zijn stimulerende liberale aanpak voor de vernieuwing van het voorlichtingsbeleid van de vereniging, waarbij hij ruimte gaf voor het bevorderen van de geïndividualiseerde preventieve mondzorg. Ook creëerde hij mogelijkheden voor de inzet van vrijwilligers. Daarmee is het maatschappelijk draagvlak van de vereniging vergroot en het imago van de mondzorg versterkt.

Penningmeester Ivoren Kruis
Tijdens de Algemene Ledenvergadering werd verder mevrouw Anda Geerdink gekozen als nieuwe penningmeester. Naast haar algemene gezondheidskennis, kent zij de wegen van de zorgverzekeraar. Anda Geerdink werkte tot begin 2015 bij Menzis als adviserend tandarts en tot 2014 als contractmanager mondzorg bij de verzekeraar.

Dr. Carl Witthaus Medaille voor Ronald Bos
Ronald Bos werd voor zijn onschatbare waarde als secretaris en als bestuursadviseur van het Ivoren Kruis in de Algemene Ledenvergadering gedecoreerd met de dr. Carl Witthaus Medaille. Hij onderscheidde zich met name door zijn creativiteit, verbindingskracht, zakelijk inzicht en inzet. Onder andere daardoor zijn vele succesvolle projecten gestart en partners in preventie duurzaam aan het Ivoren Kruis verbonden. Tevens heeft hij op uitstekende wijze leidinggegeven aan het bureau. Mede door zijn inzet is het Ivoren Kruis uitgegroeid tot een toonaangevende organisatie in mondgezondheid en preventie. Uit handen van oud-voorzitter Teun Rietmeijer kreeg Ronald Bos de dr. Carl Witthaus Medaille en versierselen in zilver opgespeld.

Congres Succesvolle communicatie met uw patiënt
Na de Algemene Ledenvergadering was het tijd voor het congres ‘Succesvolle communicatie met uw patiënt’.

Een volle zaal tandartsen, mondhygiënisten, (preventie)assistenten, docenten en studenten volgenden een boeiend programma over de rol van mondzorgverleners in de aanpak van tabaksverslaving, de rol van het gezin in cariëspreventie bij kinderen uit sociaaleconomische en etnische risicogroepen en kregen antwoord op de vraag waarom doet de patiënt niet wat ik zeg. Dat motivational interviewing kan helpen ongewenst (rook)gedrag bespreekbaar te maken, werd door de longartsen Pauline Dekker en Wanda de Kanter op een ludieke manier gebracht.

Denise Duijster gaf in haar betoog onder andere het belang van het aanbrengen van structuur en routine in het gezin aan, het belang van de positieve benadering en de waarde van de investering in de relatie. Tips als eet en drink alleen aan tafel en haal eten en drinken weg na 10 minuten en benoem het gewenste in plaats van het ongewenste gedrag waren verhelderend.

Het belang van minder praten, meer vragen stellen en luisteren werd met de zaal geoefend tijdens de voordracht van huisarts Chris Rietmeijer. Wat heb je vandaag voor nieuws gehoord over stimuleren tot betere mondzorg? Hoe belangrijk vind je het om daarmee in de praktijk te gaan experimenteren? Hoe groot is je vertrouwen dat ook echt gaat doen? Daarover maakte het publiek een afspraak met zichzelf. De afspraak schreef de congresbezoeker in een brief aan zichzelf die hij over 4 weken thuisgestuurd krijgt.

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z