Juweeltjes maken van composiet

Juweeltjes maken van composiet

Tijdens Switch – een event op de Dutch Design week 2017 – konden kinderen juweeltjes maken van composiet. De kinderen hardden de composieten uit met licht.

De workshop is een initiatief van Toothcamp en wordt ondersteund door de KNMT.

 

 

 

 

Bekijk de video

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video

Verhalen positieve invloed op poetsgedrag kinderen

Om tandbederf te voorkomen is het goed poetsen van de tanden van enorm belang. Traditionele poetsinstructies, zowel afkomstig van afbeeldingen als adviezen van ouders of een tandarts, blijken echter lang niet altijd effectief te zijn. Marnix Hoppener en Enny Das gaan daarom nu onderzoeken of verhalen een effectieve manier om poetsgedrag bij kinderen te verbeteren zouden zijn.

Effecten positieve gezondheidsvoorlichting

De hoofdvraag van het onderzoek van Hoppener en Das gaat er over of een speelsere, minder directieve benadering kan bijdragen aan een betere mondhygiëne bij kinderen. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van gezondheidsvoorlichting. Waar eerdere onderzoeken met name uitgingen van bangmakerij als effectief middel, kijkt dit onderzoek juist naar het brengen van dezelfde boodschap op een positieve, entertainende manier. Dit wordt gedaan door middel van een verhaal over het aapje Johnny Joker.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met het Centrum voor Tandzorg in Rosmalen en kindertandarts Gert Stel en wordt mede mogelijk gemaakt door het CZ Fonds. Er wordt verwacht dat de eerste resultaten in de zomer van 2018 zullen verschijnen.

Bron:
Radboud Universiteit

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
endodontische instrumenten

Patiënten moeten weten dat endodontische instrumenten soms kunnen breken

Jarenlang werd de mogelijkheid op breuk van endodontische instrumenten beschouwd als een geaccepteerd risico van een behandeling en niet als persoonlijke nalatigheid. Tijden veranderen en in veel rechtsgebieden vereist de wet tegenwoordig dat de arts de patiënt informeert over ieder materieel risico van de behandeling die waarschijnlijk wordt geacht.

Ondanks de verhoogde flexibiliteit van de nieuwe generatie roterende endodontische instrumenten en een ‘single-use’ protocol, ontvangt Dental Protection (Ierse organisatie die zich richt op tandheelkundig risicomanagement red.) regelmatig verzoeken tot assistentie bij klachten over gebroken of kapotte endodontische instrumenten. Jarenlang werd de mogelijkheid op breuk beschouwd als een geaccepteerd risico van een endodontische behandeling en niet als persoonlijke nalatigheid. Tijden veranderen en in veel rechtsgebieden vereist de wet tegenwoordig dat de arts de patiënt informeert over ieder materieel risico van de behandeling die waarschijnlijk wordt geacht.

Informatie behandelopties en risico’s

Deze benadering is in overeenstemming met het inzicht van de Ierse Dental Council, die dit opgenomen heeft in de richtlijn ‘Code of Professional Behaviour and Ethical Conduct’, waarin staat:

“U bent verplicht aan de patiënt uit te leggen wat de verschillende mogelijke behandelopties zijn en wat de risico’s bij iedere optie zijn. U moet patiënten genoeg informatie geven, in een taal die zij begrijpen, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen maken over hun zorg.” Dit geldt ook in Nederland, blijkt uit tuchtrecht.

Met dit in gedachten zou breuk van instrumenten moeten worden beschouwd als een van de risico’s die een patiënt zou moeten begrijpen voordat zij kunnen instemmen met een endodontische behandeling. Ook zouden zij zich bewust moeten zijn van de mogelijkheid op perforatie van de wortel of falen van de behandeling door een persisterende infectie. Soms kan het moeilijk zijn om in te schatten hoeveel informatie u aan een patiënt moet aanbieden. Het oude gezegde ‘vertel hen wat zij moeten weten, maar vind ook uit wat zij willen weten’ geldt nog steeds.

Toestemming en uitleggen van het risico

Er is niet één vaste uitleg te geven aan een arts die zich ervan wil verzekeren dat hij/zij geldige toestemming van de patiënt heeft gekregen op het moment van starten van een endodontische behandeling. Uiteraard zullen alle preoperatieve overwegingen die bediscussieerd zijn, beschreven moeten worden in het dossier van de patiënt. Dit dossier moet ook de klinische en radiologische beoordeling van het element bevatten, de graad van wortelkromming en de doorgankelijkheid of sclerose van de kanalen, wat de kans op breuk van instrumenten kan vergroten.

Als u mogelijke breuk van instrumenten verwacht, dan zal ook een uitleg over hoe met die situatie zal worden omgegaan vooraf aan de patiënt gegeven moeten worden en genoteerd moeten worden in het dossier. Het informeren van patiënten op een manier die hun vertrouwen behoudt, is van het grootste belang. Zoals met ieder risicomanagement is communicatie de sleutel. Moeilijk is om uit te leggen hoe waarschijnlijk het is dat een risico zich voordoet. Men zou kunnen beweren dat de incidentie van breuk van instrumenten in handen van een endodontoloog mogelijk kleiner is dan in de handen van een tandarts die een nieuw endodontisch systeem gebruikt met minder hands-on ervaring. Maar ongeacht de specialistische ervaring, kan de incidentie van breuk van endodontische vijlen geminimaliseerd worden door zorgvuldige preoperatieve beoordeling van het element.

Zou u alle endodontische behandelingen naar een specialist moeten verwijzen?

Idealiter zou bij patiënten in de volgende situaties verwijzing naar een meer ervaren collega met aanvullende vaardigheden en apparatuur overwogen moeten worden:

  • Een patiënt met minimale mondopening
  • Een element waarvan de kroon geen oorspronkelijke anatomische kenmerken meer vertoont
  • Een wortel met een kromming groter dan 30 graden of een S-vormig kanaal

Bescherm uzelf

Een klacht of claim kan alleen worden verdedigd als er aangetoond kan worden dat de informatie aan de patiënt gegeven is en, belangrijker nog, dat de patiënt deze informatie begrepen heeft. Een gedetailleerde mondelinge discussie waarin de patiënt vragen kan stellen, volgt tot geldige toestemming (informed consent) van de patiënt. Het maken van  zorgvuldige, gedetailleerde aantekeningen in het dossier zal bewijs hiervoor zijn.

Minimaliseer de waarschijnlijkheid

  • Vergroot uw klinische vaardigheden en begrijp de beperkingen van nieuwe endodontische systemen
  • Gebruik een vergroting, zorg voor een spanningsvrije opening en adequate kanaalsmering
  • Beperk gebruik van vijlen – volg de handleiding

Handelingen bij een gebroken vijl

  • Vertel de patiënt en noteer het in het dossier.
  • Bediscussieer de behandelopties, deze kunnen zijn: het afgebroken gedeelte van de vijl verwijderen, by-passing of het fragment in situ laten, vullen van het kanaal tot het coronale gedeelte van het fragment, of chirurgische interventie.
  • Beoordeel het risico van de klinische situatie zoals, bijvoorbeeld, de aanwezigheid van een apicale laesie, welke de prognose kan verminderen bij een afgebroken vijl.
  • Noteer de fase van de behandeling waarin de vijl afgebroken is, vooral wanneer het kanaal geïnfecteerd was, en schat in hoeveel ontsmetting er is geweest.
  • In afwezigheid van een apicale laesie of symptomen zal het in situ laten van de vijl de prognose niet verminderen.
  • Verwijzing naar een specialist moet overwogen worden omdat het gebruik van een vergroting en het hebben van kennis aanbevolen wordt.
  • Het besluitvormingsproces voor het omgaan met deze situatie zal bediscussieerd moeten worden met de patiënt op een eerlijke en sympathieke manier. Laat u niet onder druk zetten het fragment te verwijderen zonder adequate kennis en apparatuur, omdat de gevolgen hiervan mogelijk zelfs meer schadelijk zijn voor het resultaat en kan leiden tot, bijvoorbeeld, perforatie van de wortel.

Samenvatting

Beoordeel, bespreek en documenteer de kans op breuk van vijlen voorafgaand aan iedere behandeling zorgvuldig. Informatie die voorafgaand aan een behandeling gegeven wordt, vormt een verwittiging bij het verkrijgen van informed consent van de patiënt, terwijl dezelfde uitleg nadat een vijl is afgebroken waarschijnlijk door de patiënt zal worden uitgelegd als een excuus voor slechte techniek en zou kunnen leiden tot een klacht of een claim.

Vertaling van ‘Breakage of endodontic instruments’, geschreven door Dr. Shreeti Patel

Bron:
Journal of the Irish Dental Association, August/September 2016: Vol 62(4), p. 204

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

De Tandenpoes app met poetstimer helpt kinderen van 2 t/m 6 jaar en hun ouders bij het tandenpoetsen. De app is ontwikkeld door de GroeiGids en de GGD.

Timer met tandenpoetslied

De app heeft een timer met een tandenpoetslied en vier filmpjes. De filmpjes laten zien hoe je je tanden moet poetsen en geven tips voor het voorkomen van cariës. Ook wordt verteld wat de tandarts bij een controle doet.

5% Amsterdamse kinderen niet naar tandarts

Onderzoek van de GGD laat zien dat circa 5% van de kinderen en jongeren in Amsterdam niet jaarlijks de tandarts bezoekt. Van deze groep  heeft maar liefst 56% van de 5-jarigen tandbederf en zelfs 72% van de 9-jarigen. Ook bleek dat maar 38% van de ouders van 5-jarigen twee keer per dag de tanden van hun kind poetst.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Er is een nieuwe gespecialiseerde tandheelkundige behandeling ontwikkeld voor blaasmusikanten met slijtage aan de voortanden. Tandarts Peter Vlot van De Fijne Tandartsen uit Barneveld kwam met de oplossing: kronen plaatsen. Hij behaalde daarmee de regionale krant.

Blaasmuzikanten

Met name blaasmuzikanten kunnen last krijgen van slijtage van de voortanden. Iedere blazer weet echter dat de stand en uitvoering van de voortanden een grote invloed hebben op de blaastechniek. Een bezoek aan de tandarts vormde daarom altijd een risico.

Peter Vlot zag dit als een uitdaging en heeft samen met het tandtechnisch laboratorium een nieuwe aanpak voor dit fenomeen ontwikkeld. Om niet direct in de voortanden hoeven te boren, werkt hij met tijdelijke kronen voor de voortanden. Met deze techniek kan de muzikant testen of het spelen verandert zonder dat er al geboord wordt.

Het proces

Aan de hand van foto’s wordt er met de computer een reconstructie gemaakt van de voortanden. Het tandtechnisch laboratorium heeft hiervoor de tijdelijke kronen ontwikkeld met behulp van een gipsafdruk. Nadat de patiënt de kronen heeft getest en tevreden is, kan in goed overleg het  vervolgbehandelingsproces worden besproken en uitgevoerd.

Bron:
Barneveldsekrant

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Tandarts fotoshopt zichzelf en wortelkanaalbehandelingen in Star Wars

Tandarts photoshopt zichzelf en wortelkanaalbehandelingen in Star Wars

Het proces achter wortelkanaalbehandelingen interessant maken voor patiënten lijkt een onmogelijke zaak. Tandarts J.S. Abernathy Dental uit het Amerikaanse Jonesboro, Arkansas, dacht echter dat dit anders moest kunnen en photoshopte zichzelf in de laatste scènes van de eerste Star Wars film.

In het op een indrukwekkende manier bewerkte fragment is te zien hoe de tandarts samen met de Star Wars karakters naar een presentatie kijkt over hoe een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd moet worden. Waar iedereen denkt dat dit proces onmogelijk is gaat de tandarts de uitdaging aan en baant hij zijn weg door alle uitdagingen die op zijn pad komen. “Prepare your PIPS. May the force be with you.”

Bron:
YouTube

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video
app opsporen parodontitis

App met zelftest parodontitis

Er is in Duitsland een nieuw instrument in de strijd tegen parodontitis ontwikkeld. Met een app kunnen patiënten zelf testen hoe groot het risico is om parodontitis te ontwikkelen.

Parodontitis

Parodontitis is een van de meest voorkomende chronische ziekten op de wereld. Alleen al in Duitsland lijden ongeveer 11,5 miljoen mensen aan een zware vorm van deze ziekte.

“Als parodontitis niet behandeld wordt, kan dit leiden tot tandverlies en ook effect hebben op de algemene gezondheid en het algemene welbevinden. Net zoals bij een ijsberg, verloopt de ziekte grotendeels onder de zichtbare oppervlakte. Doordat er meestal geen pijn gevoeld wordt, wordt de ziekte vaak pas in een laat stadium ontdekt,” verklaarde Prof. Dr. Thomas Kocher. “Het is dus belangrijk om de waarschuwingssignalen voor mogelijke parodontitis te kennen en bij de eerste aanwijzingen de tandarts te bezoeken. Door vroegtijdige herkenning en een juiste behandeling kan het ziekteproces tot stilstand gebracht worden.”

Vroege opsporing parodontitis door app

Vroege opsporing van de ziekte is dus belangrijk. Reden voor de Deutsche Gesellschaft für Parodontologie om een app te laten ontwikkelen waarmee patiënten zelf kunnen onderzoeken welk risico ze lopen om parodontitis te ontwikkelen. Voor deze app is gebruik gemaakt van data die verzameld zijn bij de lopende gezondheidsstudie SHIP (Study of Health of Pomerania). Met de gratis app kan iedereen eenvoudig zijn risicofactoren inschatten.

Bron:
DGParo.de

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Parodontologie, Thema A-Z
Hypnose in de tandartsstoel

Hypnose in de tandartsstoel

Door het populaire televisieprogramma Mindf*ck, waarin Victor Mids goocheltrucs doet waarbij hij hypnose en andere vormen van zinsbegoocheling gebruikt, staat hypnose ineens volop in de belangstelling. Hoe werkt hypnose eigenlijk? En kun je het in de tandartsstoel gebruiken om angst en pijn weg te nemen?

Wat is hypnose?

Bij hypnose vindt een interactie tussen twee personen plaats. De een zet de ander er toe aan zijn aandacht te richten op innerlijke processen, zoals gedachten, gevoelens en fantasie en niet bezig te zijn met de realiteit en eventuele zorgen. Hypnose is allesbehalve een slaaptoestand, het is eerder een vorm van verhoogde concentratie. De aandacht richt zich op één gegeven of op een onderdeel van de werkelijkheid. Al de rest verdwijnt in het niets. De hersenen gaan zich heel intens concentreren op de doelwitinformatie.

Hypnose door de tandarts

Hypnose zou door een tandarts toegepast kunnen worden om bij de patiënt angst en pijn te voorkomen. Met behulp van verbale en non-verbale communicatie laat de tandarts de patiënt zich dan situaties voorstellen, die leiden tot een andere manier van denken en voelen. Het lichaam kan daarbij moeilijk onderscheid maken tussen de realiteit en de verbeelding.

Voor een patiënt met angst is zowel de tandarts als zijn apparatuur bedreigend. Sommige mondverzorgers hebben een natuurlijk talent om een goede sfeer te scheppen en humor in te brengen tegen angst. Anderen zouden een patiënt door hypnose naar een comfortabele toestand kunnen begeleiden. Hypnose is een vaardigheid die kan worden aangeleerd.

Therapeutische mogelijkheden

Hypnose zou onder andere gebruikt kunnen worden voor:

  • ontspanning;
  • pijn- en angstreductie;
  • behandeling van bepaalde fobische klachten;
  • volledige analgesie van de mond;
  • zelfcontroletechniek bij bruxisme en kokhalsreflex;
  • vergroting van de therapietrouw van de patiënt, bijvoorbeeld voor het innemen van medicijnen of het opvolgen van nazorg-aanwijzingen, oefeninstructies of houdings- of voedingsadviezen.

Trance

Een patiënt kan leren zich te concentreren op een positieve ervaring in een ander lichaamsdeel, zodat de pijnbeleving in de mond vermindert en draaglijk wordt. Business coach en therapeut “Het is mogelijk in een toestand van diepe trance een gevoelloosheid te bereiken.” In trance reageren we volgens Koeck ook beter op suggestie. Deze kan zowel psychische als lichamelijke functies beïnvloeden. Door suggestie kan onze bloeddruk, hartslag en zelfs de stollingstijd van het bloed worden beïnvloed.

Suggestie

Tandarts en gz-psycholoog prof. dr. Ad de Jongh vindt het belangrijk dat de werking van hypnose wetenschappelijk is vastgesteld. Het gaat niet om mysterieuze hocus pocus, maar om het op hun gemak stellen van patiënten door hypnose-oefeningen tijdens tandbehandelingen. “Hypnose klinkt sommigen vaag in de oren, maar het is niets meer dan ontspanning en suggestie”, zegt De Jongh. “Die suggestie werkt zowel geestelijk als lichamelijk. Je kunt bijvoorbeeld een illusie oproepen in je hoofd, zodat je met je gedachten ver van de tandartsstoel bent. Maar met hypnose kun je ook je lijf voor de gek houden door bepaalde lichaamsdelen gedeeltelijk gevoelloos te maken. Een pijnlijke kies, bijvoorbeeld.”

Niet bij iedereen

Tijdens de volledige hypnosesessie houdt de patiënt de touwtjes in handen en kan hij de behandeling op ieder moment zélf verbreken. “Iedere hypnose is in feite zelfhypnose: de patiënt brengt zichzelf in ‘ruststand’. Dat lukt niet bij iedereen even goed. Bij tien procent van de bevolking lukt het zelfs nooit”, zegt De Jongh. “De andere negentig procent is wel hypnotiseerbaar. Bij ongeveer één op de tien mensen lukt het zelfs bijzonder vlot. Dat zijn de mensen die de vaardigheid hebben om zich helemaal af te sluiten voor de buitenwereld. Als je bijvoorbeeld volledig kunt opgaan in een boek en niets meer om je heen hoort, zul je ook goed in staat zijn tot zelfhypnose. En dus ook om een stuk kalmer te worden bij de tandarts.”

Volgens dokter Erwin de Bisscop van het Korzybski Instituut in Brugge – één van de plaatsen waar hypnose gedoceerd wordt – is gezonde argwaan geen belemmering voor een goede medewerking bij hypnose. “Wanneer een patiënt weerstand biedt, kan je dat juist gebruiken tijdens de hypnosesessie. Het maakt dat de patiënt nog sneller dan anderen in trance raakt zonder het zelf te merken.”

Bronnen:
Vlaamse Wetenschappelijke HypnoseVereniging
www.coachteam.com
www.hypnosis.nl
Prof. dr. Ad de Jongh

Door: Lieneke Severink-Jorna, mondhygiënist

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Gouden Boekje Wiwi Wit geïntroduceerd

Gouden boekje Wiwi Wit – het leven van een kindertand – geïntroduceerd

In Amsterdam is begin september het kinderboek ‘Wiwi wit – het leven van een kindertand’ gepresenteerd. Dit Gouden Boekje is speciaal bedoeld voor kinderen van 4-8 jaar. Ze raken via het boekje op een leuke manier vertrouwd met de tandarts en mondhygiënist. Ouders krijgen vooral het belang van napoetsen mee. Het boekje is geschreven en geïllustreerd door Marion Bloem.

 

Verkrijgbaar

Het boekje Wiwi Wit – Het leven van een kindertand – is online verkrijgbaar voor consumenten.
Alle NVM-leden krijgen een exemplaar van het boekje Wiwi Wit toegestuurd. ANT-leden kunnen tot 1 oktober een gratis een exemplaar aanvragen. KNMT-leden hebben een e-mail ontvangen met link voor het gratis aanvragen van een exemplaar.

Gouden Boekje Wiwi Wit geïntroduceerd

Gouden Boekje Wiwi Wit geïntroduceerd

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Hallo Dokter maakt Online Video Consult mogelijk

Hallo Dokter maakt Online Video Consult mogelijk

Afgelopen week is de dienst ‘Hallo Dokter’ live gegaan. Via dit platform kunnen patiënten videoconsulten met de huisarts voeren. Deze gebruiksvriendelijke website werkt in combinatie met de Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO).

Hallo Dokter

Zorgconsumenten sluiten via Hallo Dokter een lidmaatschap af het met bedrijf. Via een unieke Medi-ID nummer kunnen ze vanaf een laptop, telefoon of tablet inloggen om videoconsulten met de huisarts te voeren. Via deze beveiligde web-omgeving kunnen ze ook hun medische gegevens bijwerken in het PGO.

Vergoeding basisverzekering

Het videoconsult heeft een tarief van de Nederlandse Zorgautoriteit ontvangen en valt daarmee officieel onder de basisverzekering. Deelnemende huisartsen krijgen ook een jaarlijkse vergoeding van de online videodienst.

Digitale gezondheidszorg

Hallo Dokter draagt bij aan de digitale gezondheidszorg in Nederland. De Coöperatie van Innoverende Huisartsen in E-Health (C.I.H.E.) werkt daarom ook mee aan deze dienst. Zij zorgen ervoor dat Hallo Dokter voldoet aan alle wetten en regels die er zijn.

Lidmaatschap

Lidmaatschapskosten liggen op 25 euro per jaar voor het eerste volwassen familielid dat meedoet. De volgende thuiswonende familieleden betalen 20 euro en kinderen tot achttien kunnen gratis lid worden indien een van de ouders lid is.

“Een vernieuwing zoals deze moet vanuit de consumenten zelf komen”, aldus Guido Maas, founder van Hallo Dokter. Met het opzetten van deze dienst was hij van plan het onderdeel van de basiszorg in Nederland te maken. Uiteindelijk is er voor gekozen om deze dienst te starten op basis van de gebruiker.

Hallo Dokter maakt gebruik van de bestaande infrastructuur, wat betekent dat geen enkele partij iets hoeft te downloaden om gebruik te maken van de dienst.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
behandelvoorstel

Gesprek met patiënt beïnvloedt acceptatie behandelvoorstel

Tandartsen nemen altijd samen met de patiënt uitvoerig het behandelingsplan door. Welke vragen stelt u uw patiënt om de kans op acceptatie van het behandelplan te vergroten? Stelt u open of gesloten vragen? Hoe komt u met uw patiënt in gesprek over het behandelvoorstel?

Tandartsen nemen altijd samen met de patiënt uitvoerig het behandelingsplan door. Meestal worden hierbij termen gebruikt die de patiënt niet direct begrijpt.  Op de vraag: “Heeft u nog vragen?” antwoordt de patiënt desondanks meestal “nee” en vraagt meteen door naar de kosten. Voor de patiënt geeft het financiële plaatje namelijk vaak de doorslag om de behandeling wel of niet uit te laten voeren.

Kevin Tighe, managing partner van Cambridge Dental Consultants, geeft tips voor bespreking van het behandelplan met uw patiënt.

Gesloten vragen
Meestal lukt het de tandarts niet om ervoor te zorgen de patiënt begrijpt wat er gedaan moet worden en waarom het nodig is. De meeste tandartsen zijn echter geneigd om vervolgens gesloten vragen aan de patiënt te stellen zoals: “Heeft u nog vragen? ” of “Begrijpt u dat?” waardoor er minder ruimte is voor tandarts-patiënt interactie.

Wat u uw patiënten wél kan vragen
Vaak helpt het om de patiënt een afbeelding of tekening te laten zien om aan te tonen wat er mis is met de tand, de gevolgen als hier niets aan gedaan wordt en de bijhorende kosten. Daarbij kunt u ook een gesprek beginnen met de patiënt door de volgende vragen stellen:

  • Wat denkt u dat er zal gebeuren als u er niets aan laat doen?
  • Welke van deze drie behandelingen heeft uw voorkeur?
  • U weet dat u 24/7 met deze infectie rondloopt. Hoe denkt u dat deze infectie uw immuunsysteem beïnvloedt?
  • Kunt u op deze afbeelding aanwijzen in welk stadia uw gebit komt als u er niets aan laat doen?

Door meer open vragen te stellen, zal de patiënt vanzelf meer gaan praten. En dat is precies wat u wilt. In het algemeen geldt dan ook het volgende:

  • Als de tandarts meer aan het woord is, wordt de kans kleiner dat de patiënt het behandelvoorstel accepteert
  • Als de patiënt meer aan het woord is, wordt de kans verhoogd dat de patiënt het behandelvoorstel accepteert

Bron:
Kevin Tighe, dr Bicuspid

Lees ook: Stappenplan voor betere acceptatie van behandelplannen

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

300 kindergebitten gepoetst tijdens Kidsfabriek

Op 19 augustus vond voor de vijfde keer Kidsfabriek plaats in de SSP-hal te Ulft. Een team van 10 mondhygiënisten en studenten ontvingen 300 kinderen en hun ouders bij de workshops tandenpoetsen, zuurgraad meten en de quiz. Zij deden dit voor de vierde keer waarbij steeds bleek dat hun team moest uitbreiden vanwege hun populariteit.

De laagdrempeligheid en de communicatieve vaardigheden van het team zorgden ervoor dat de kinderen daadwerkelijk hun gedrag rondom hun mondgezondheid willen aanpassen. Het concept van de Mond

hoek bij Kidsfabriek is een voorbeeld voor een speel- en leerevenement voor kinderen en hun ouders/verzorgers binnen de mondzorg.

 

Gezondheidsitem
In het eerste jaar (2014) van deelname werd de Silvoldse Lieneke Steverink-Jorna gevraagd door de organisatie van Kidsfabriek om mee te doen aan het gratis evenement voor kinderen van 4-12 jaar waarbij regionale verenigingen zich presenteren. Zij wilden hier een gezondheidsitem aan toevoegen en kwamen zodoende bij mondhygiënist Steverink terecht. Samen met Yvonne Buunk-Werkhoven besloot zij om er aan mee te doen en maar eens te zien wat er op hen afkwam.

“Wij verwachtten niks, want welk kind stapt er spontaan op een mondhygiënist af? Maar het meten van de pH van drankjes bleek een ware hit en ook het krijgen van roze tanden na gebruik van de plakverklikker vonden ze enorm grappig. We kwamen echt handen tekort.”

Het jaar erop nam Steverink drie collega’s mee. Maar ook dit bleek te weinig en zelfs de aanwezigheid van zeven mondhygiënisten tijdens de editie in 2016 was nog te krap. Het succes werd opgemerkt door commerciële partijen waardoor naast de handtandenborstel ook het gebruik van de elektrische borstel kon worden voorgedaan en een tas vol verrassingen kon worden meegegeven.

Wetenschappelijk onderzoek
Na observatie en ervaringen werd in 2015 wetenschappelijk onderzoek gestart en dat werd in 2016 doorgezet. Ouders en kinderen werden aan een vragenlijst onderworpen die momenteel worden uitgewerkt ter publicatie.  Inmiddels zijn er in diverse landen posterpresentaties geweest op internationale conferenties waaruit blijkt dat de meeste kinderen het niet enkel ‘erg leuk’ vinden, maar ook waarderen om de poetsworkshop van de mondhygiënisten te ontvangen. Bovendien blijkt dat zij na de poetsles van de mondhygiënist op Kidsfabriek welwillend staan tegenover het veranderen van hun poets- en eetgedrag.

preventie

Voorbeeld
Kidsfabriek is inmiddels een begrip in de (inter)nationale mondzorg en het wordt als een goed voorbeeld gezien hoe mondhygiënisten zich buiten de praktijkmuren kunnen inzetten. Zodoende kunnen zij zich vooraan in de zorg  positioneren zodat zij op tijd de corebusiness van het vak kunnen uitoefenen. Promotie van goede zelfzorg en preventie van mondziekten is immers een must voor het behouden van een goede algehele gezondheid en sociaal welbevinden. Daarom hielpen dit jaar ook mondzorgstudenten mee om ervan te leren. Dit jaar zal Steverink een college geven aan een opleiding tot Mondhygiënist over de Mondhoek van Kidsfabriek.

Vervolg
Kinderen waarvan bleek dat ze meer preventie aangeboden moeten krijgen, ontvingen een ‘poetsdiploma A’ en een aanbeveling voor een vervolgbezoek aan een eigen mondhygiënist.

Deelnemende mondhygiënisten
De volgende mondhygiënisten en studenten namen deel aan Kidsfabriek:

Lieneke Steverink-Jorna (Mondhygiënist, Silvolde)

Christianne Ketelaar-Westerman (Mondhygiënist, Lichtenvoorde)

Nevin Kenger (Mondhygiënist, Nijmegen)

Kristina Takrovskaja (Mondhygiënist, Amsterdam)

Suzanna Aleksanjan (Mondhygiënist, Doetinchem en Dinxperlo)

Marigeth Eimers-Deira (Mondhygiënist, Zutphen)

Roos van Sambeek (Mondhygiënist, Lent)

Anna Christina Nassif (Student Tandheelkunde, Purmerend)

Safaa Soultana (Student Mondzorgkunde, Nijmegen)

Liza van Loo (Student Mondzorgkunde, Nijmegen)

kindergebittenteamkidsfabriek

 

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
glansje

Nieuwe app: Het Glansje preventieconcept voor kinderen

Ruim een jaar geleden schreef Raoul Trentelman, algemeen directeur bij JTV Mondzorg voor kids, vijf sprookjes over prinses Glansje met een link naar verantwoord poetsgedrag.

Inmiddels is er veel gebeurd: Glansje is volwassen geworden. Er is namelijk een compleet preventieconcept ontwikkeld.

Het Glansje preventieconcept
Het Glansje preventieconcept is een compleet kidsconcept met als doel kinderen van 4-9 jaar en hun omgeving (ouders, grootouders, scholen, consultatiebureau, etc.) spelenderwijs bewust te maken van goed mondzorggedrag.

App
Het concept biedt een creatieve aanpak voor de preventieve mondzorg. Het is innovatief, onder meer door de app met 360 mini-games waarmee kinderen continue aandacht voor mondzorg en voeding krijgen. Voor de deelnemende tandarts / Mondhygiënist biedt de app een dashboard. Met deze dashboard kan het cariës – risico (NOCTP) worden gescoord én kunnen er afspraken met het kind (de ouders ) worden gemaakt. Met het succesvol dooHet Glansje preventieconcept rlopen van de mini-games scoort het kind punten, die in een thermometer worden geregistreerd en zicht geeft op een surprise-pakket. De app is rond half september kosteloos in de app-store te downloaden (exclusief dashboard). In de doorontwikkeling kunnen vanuit de app ook pushberichten worden gestuurd.

In het concept wordt de app ondersteund met de (inmiddels 6) Glansje mondzorgsprookjes, een preventiekit, poetsinstructie en – diploma, kleurplaten, een spreekbeurt pakket en meer.  Voor basisscholen en de kinderopvang is er een Glansje digi-les beschikbaar. Via www.glansje.nl ontsluiten we een kenniscentrum / platform voor ouders die informatie over mondzorg voor kinderen willen.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Wiwi Wit

Nieuw: Gouden Boekje over mondverzorging van jongs af aan

Er is een nieuw ‘Gouden Boekje’ op komst dat een goede mondverzorging van jongs af aan stimuleert. De laatste editie over mondverzorging ‘We gaan naar de tandarts’ dateert uit 1971 en kon wel een moderne opvolger gebruiken, zo vonden mondhygiënisten Yvonne Buunk-Werkhoven en Dagmar Else Slot.

Nieuwe versie
Door de tand des tijds, met alle veranderingen van dien, was de inhoud en vormgeving ingehaald. Ruim een jaar geleden namen de twee mondzorgprofessionals daarom contact op met de uitgever, en werd een auteur benaderd. Vervolgens bespraken ze het plan met de beroepsverenigingen in de mondzorg en uit deze samenwerking is de nieuwe versie van het Gouden Boekje geboren.

Wiwi Wit – het leven van een kindertand
In ‘Wiwi Wit – het leven van een kindertand’ raken kinderen van 4-8 jaar, de doelgroep waarin een optimale mondverzorging van jongs af aan dient te worden gestimuleerd, op een leuke manier vertrouwd met tandarts en mondhygiënist en wordt vooral het belang van napoetsen benadrukt.

Gepresenteerd
Het nieuwe boekje wordt op 8 september vanaf 16.00 uur gepresenteerd in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam. Het boekje is geschreven en geïllustreerd door Marion Bloem.

Een Gouden Boekje is voor velen een ‘oude bekende’. Het eerste Nederlandse Gouden Boekje, Pietepaf, het circushondje, verscheen in 1953 bij uitgeverij De Bezige Bij. Momenteel geeft uitgeverij Rubinstein de boekjes uit. De stevige, gekartonneerde boekjes met een gouden rug en de verhaaltjes zijn voor kleuters en peuters heel makkelijk te hanteren.

Ondersteunen
De beroepsverenigingen in de mondzorg, NVM-mondhygiënisten, Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT), ondersteunen het mooie initiatief. Het boekje is vanaf september 2017 via de (online) boekhandel verkrijgbaar.

Een impressie uit Wiwi Wit – Het leven van een kindertand
Tweemaal per dag poetst Marliesjes moeder
ons elektrisch.
Die grote schoonmaak verloopt soms
moeizaam en hectisch.
Om Didi van wie ik veel heb gehouden
en die opeens losging tijdens het kauwen
heb ik weken moeten rouwen.
Marlies is inmiddels al heel groot.
Op elke selfie lacht ze haar witte
volwassen tanden prachtig bloot.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
orthodontist - Beugel

3.000 euro boete inspectie bij verkeerd titelgebruik orthodontist

Nieuwsuur besteedde op 22 juni aandacht aan verkeerd gebruik van de titel orthodontist door tandartsen. “Bij de eerste overtreding geven wij gelijk een boete van rond de 3.000 euro”, zegt IGZ hoofdinspecteur Hans Schoo in een video op de website van Nieuwsuur.

Boete van rond 3.000 euro
De website het programma toont een video waarin Schroo zegt: “De verschillende tandartsengroeperingen hebben afgesproken dat ze niet meer de titels gaan gebruiken. Dat hebben ze op 31 januari besloten. We hebben ze tot 1 juli de tijd gegeven om dat ook daadwerkelijk op hun website aan te passen. Als we daarna meldingen krijgen van patiënten dat dat niet aangepast is, dan gaan wij kijken. En bij de eerste overtreding geven wij gelijk een boete van rond de 3.000 euro.” En als ze volhouden? “Dan krijgen ze nog een keer een boete en dan een dubbel bedrag, dus ruim 6.000 euro. En als ze echt volhouden dan gaan we aangifte doen bij het openbaar ministerie.”

Bekijk de uitzending van Nieuwsuur
Fragment begint bij 26:67 uur

Tandarts voor orthodontie
Eind januari besloten de beroepsverenigingen ANT, KMT, de Nederlandse Vereniging van Orthodontisten en de Orthodontische Vereniging van Algemeen Practici dat tandartsen die zich hebben verdiept in beugelbehandelingen zich voortaan ‘tandarts voor orthodontie’ mogen noemen. Hierbij zullen titels als beugelspecialist, tandarts-orthodontist en orthodontoloog in het verleden worden gelaten.

Steekproef consumentenbond
De consumentenbond maakte in maart van dit jaar de resultaten van een steekproef bekend. Hieruit bleek dat het aantal praktijken dat de naam van orthodontist onterecht draagt ruim 50 bedroeg.  Volgens Nieuwsuur zou nieuw onderzoek van de Consumentenbond aangeven dat 64 tandartsen zich nog steeds orthodontist noemen.

Video
Peter Lamark, voorzitter van de OVAP (Orthodontistische Vereniging van Algemeen Practici), wilde geen toelichting geven aan Nieuwsuur. “De gevoeligheid en nuances over dit onderwerp kunnen ons inziens niet in een kort interview of nieuwsitem voor het publiek duidelijk worden gemaakt”, liet hij aan het nieuwsprogramma weten. “Wij laten binnenkort zelf een film maken.” Op de OVAP-website kunnen consumenten een uitleg vinden over het verschil tussen een tandarts en orthodontist.

Bron:
Nieuwsuur

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Orthodontie voorlichtingstour

Orthodontie-voorlichtingstour in Den Haag

Vandaag startte de ‘De Krocky Tour’, een orthodontie-voorlichtingstour op internationale basisscholen in Den Haag.
De tour is een initiatief van orthodontistenpraktijk Smile Designer Den Haag.

Krocky Tour
De basisschoolleerlingen van de Internationale School in Kijkduin luisterde aandachtig naar alle do’s en don’ts rondom hun gebit. Ook was er ruimte voor vragen en kregen alle leerlingen na afloop een gebitsonderhoudpakket. Het uiteindelijke doel is de kinderen handvatten te bieden om te voorkomen dat ze later een beugel nodig hebben. De naam ‘Krocky Tour’ is afkomstig van de Duitse cartoon ‘Krocky de krokodil’, die in Duitsland het boegbeeld is van gebitsonderhoud-voorlichting op de basisschool. Smile Designer Den Haag brengt de Krocky-bus van Duitsland naar hier en toert daarmee van 26 t/m 30 juni langs langs vijf internationale basisscholen in Den Haag.

Het belang van orthodontie-voorlichting
Dr. Christina von Massow, initiatiefnemer en eigenaar orthodontistenpraktijk Smile Designer Den Haag, onderstreept het belang van de voorlichtingstour: “De voorlichtingstour is in het leven geroepen door Duitse Professor Hinz. Hij ondervond dat de meeste kinderen, die een beugel nodig hebben, tot op latere leeftijd duimen. Dit bracht de Duitse orthodontisten vereniging op het idee om kinderen te informeren over hoe je kan voorkomen dat je een beugel nodig hebt. In mijn praktijk in Den Haag merkte ik dat jonge kinderen vaak niet goed weten hoe zij zelf hun gebit goed moeten onderhouden, vandaar het idee om deze tour naar Nederland te halen en kinderen op een speelse wijze te informeren!” aldus Christina von Massow.

Programma ‘Krocky Tour’

  • Maandag 26 juni: 10:00 – 14:00 bij de Internationale School
    Adres: Wijndaelerduin, Kijkduin
  • Dinsdag 27 juni: 09:00 – 12:30 bij de British School
    Adres: Diamanthors 16, Den Haag
  • Woensdag 28 juni: 09:00 – 12:30 bij de British School
    Adres: Vlaskamp 19, Den Haag
  • Donderdag 29 juni: 08:00 – 12.30 bij de Duitse School
    Adres: Van Bleiswijkstraat 125, Den Haag
  • Vrijdag 30 juni: 09:00 – 14.30 bij de British School
    Adres: Vrouw Avenweg 640, Den Haag

orthodontie voorlichtings tour

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tandartspraktijken op instagram

Mooie tandartspraktijken op Instagram

Social media zijn bij uitstek middelen die gebruikt kunnen worden om eens wat extra aandacht te brengen aan onderbelichte onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de inrichting van een tandartspraktijk.

Samenwerkende Tandartsen maakte hier bijvoorbeeld al gebruik van en plaatste onder andere foto’s van een van hun praktijken in Nijmegen en in Dalfsen. Zo kunnen potentiële patiënten alvast een kijkje nemen in de praktijk en krijgt de mooie inrichting de verdiende aandacht!
tandartspraktijken op instagramtandartspraktijken op instagram

tandartspraktijken op instagram
Bron:
Instagram
Instagram

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Praktijkinrichting
mondzorg

Bijzonder in het kwadraat: mondzorg bij patiënten met afwijkingen

Liesbeth Clerx sprak over haar werk met bijzondere patiënten. Zij is mondhygiënist in een Centrum Bijzondere Tandheelkunde (CBT). “Wees niet terughoudend in de behandeling van patiënten met aangeboren en verworven afwijkingen. Zij hebben ook recht op zorg van hoge kwaliteit.”

Taken
Clerx werkt met veel collega’s samen, waaronder ook psychologen. CBT-patiënten krijgen als eerste een intake, waaronder bij volwassenen een psychologische screening. Bij angstige kinderen en volwassenen volgt een gewenningstraject. Clerx liet een filmpje zien waarbij ze uitlegde dat je niet zomaar een mondhygiënist bent als je in een CBT werkt. In het filmpje kreeg ze een hele dikke knuffel van haar verstandelijk beperkte patiënt. “Je moet veel luisteren, braaksel opruimen, epileren van een intra-oraal huidtransplantaat ….”, vertelde Clerx aan een zaal die zich verbaasde over de foto’s.

Tot haar taken behoren verder het participeren bij de intake – soms samen met de psycholoog –, het geven van naaldexposure bij een fobie, sealen, kleine restauraties en afdrukken maken, mondfoto’s maken, diagnosticeren en het – in overleg – bepalen van het behandelplan.

Divers
Haar patiënten zijn ook divers: patiënten met schisis, oncologische patiënten, patiënten met oligodontie, patiënten met een verhoogd kokhalsreflex, patiënten die last hebben van mondbranden en nog veel meer.

Tips bij kokhalsreflex
Over het kokhalsreflex vertelde ze meer, want veel mondhygiënisten wilden hier tips over. Het kokhalzen kan al voorkomen bij het zien van een tandenborstel of witte kleding. Anatomisch is er niks aan de hand bij de patiënten.

Mondhygiënisten kunnen deze mensen helpen door ze in een gewenningstraject te begeleiden bij de  buikademhaling. Soms gaat de behandeling beter door wat zout (zoute tandpasta) op de tong aan te brengen. In de stoel zou de behandelaar de patiënt kunnen vragen om spieren aan te spannen en dan weer los te laten.

Terughoudend
Als take-home-message gaf Clerx mee: “Wees niet terughoudend in de behandeling van patiënten met aangeboren en verworven afwijkingen. Zij hebben ook recht op een hoge kwaliteit van zorg. Maar let in het algemeen ook op je onderbuikgevoel bij het behandelen van patiënten.” Zo zou je mensen met psychiatrische problematiek kunnen tegenkomen in je praktijk. “Ontwikkel je onderbuikgevoel en wees dan juist wel terughoudend met invasieve behandelingen.”

Liesbeth Clerx is NVM-mondhygiënist, lid vakgroep Intramurale Zorgverlening en werkzaam op de afdeling Centrum Bijzondere Tandheelkunde Radboudumc Nijmegen.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing van Liesbeth Clerx tijdens het NVM-voorjaarscongres. www.mondhygienisten.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Producten
Omgaan met weerstand bij de patiënt

Omgaan met weerstand bij de patiënt

Weerstand: iedereen maakt dit weleens mee. Zo kent iedereen wel die stagiaire die geen sprankje enthousiasme toont. Of de patiënt die kenbaar maakt echt geen tandenstokers te willen gebruiken. Hoe gaat u om met de verschillende soorten weerstand?

Soorten
Er zijn twee verschillende soorten weerstand, namelijk actieve en passieve weerstand. Bij actieve weerstand komt er iemand naar u toe met een vraag of met boosheid. Dit is eenvoudig te tackelen omdat u dan niet eruit hoeft te ‘trekken’ waar iemand precies mee zit. Passieve weerstand is als iemand niet mee doet, zich afsluit. Deze persoon kan heel luchtig doen. Dit kan irriterend werken. Waarom doet zo iemand dat? Het kan zelfprotectie zijn: Want als het dan niet lukt, dan is het logisch en is het geen gebrek aan slimmigheid of iets dergelijks. Het kan dus onzekerheid zijn als iemand niet gemotiveerd lijkt.

Actieve weerstand
Als iemand actief weerstand biedt, geeft dit vaak een emotionele reactie bij de ontvanger van de weerstand. Dit kan variëren van schrikken, tot zich onzeker gaan voelen, tot het minder leuk gaan vinden. Het grijpt u naar de keel. Er gebeurt vaak lichamelijk veel met u. Bijvoorbeeld dat uw handen gaan trillen of dat u rood wordt.

Een tip hierbij is, dat u beter vanuit uw rol kunt reageren dan vanuit uw eigen persoon. Want dan raakt het u een stuk minder: het voelt niet als een persoonlijke aanval. Dus zorg dat u in uw rol blijft. Mocht u toch een lichamelijke reactie of emotie voelen, wendt u zich dan heel even af. Probeer rustig te worden. U mag best eventjes stil zijn. Pak bijvoorbeeld even een glas water om u zich te herpakken en een passende reactie te bedenken. U kunt ook vragen aan de ander stellen zodat u bedenktijd krijgt.

Omarm actieve weerstand, want dan behoudt u uw professionele rol. Mocht u angst voelen, probeer dan niet te vluchten maar toon juist lef. Dit doet u door stevig op de grond te gaan staan en goed vanuit uw buik adem te halen. Laat uw gevoel los en neem uw rol weer aan.

Passieve weerstand
Als de weerstand passief is, probeer hem/haar er dan actief bij te betrekken. Ook dit kunt u door vragen te stellen doen. Staat u voor een groep, dan kunt u op een later tijdstip diegene die passieve weerstand vertoont even apart te nemen voor een gesprekje.

Een valkuil is om meteen een oplossing aan te dragen. Bijvoorbeeld: Uw patiënt zegt: “Dat gefriemel is niks voor mij, ik ga niet flossen.” Zeg dan niet: “Dan kunt u een waterflosser gebruiken.” Beter is om uw eigen oplossing even los te laten en eerst goed contact te leggen. Laat merken dat het oké is dat diegene die weerstand biedt dit zegt. Laat merken dat u luistert door de zin te herhalen en door te vragen wat in de lijn ligt van deze stelling. Bijvoorbeeld: “Dat gefriemel is niks voor u, u gaat niet flossen. Wat is precies het probleem? Denkt u dat het u niet gaat lukken?” Dus u vraagt door in andermans spoor, niet in uw eigen straatje. Laat de ander maar even van zich af klagen. Ga er even in mee en zeg daarna pas wat u ervan vindt, wat u belangrijk vindt.

Hierna spreekt u af wat het plan wordt. Bijvoorbeeld: “Ik vind het wel belangrijk dat u tussen uw tanden schoonmaakt om de ontsteking te bestrijden. Zonder deze reiniging gaat de ontsteking onmogelijk weg. Ik stel voor dat ik u een flosstechniek laat zien die vrij eenvoudig is. Mocht dit echt niet lukken, dan kan ik samen met u bekijken wat er voor u wel werkt. Lijkt u dat wat?” Zo kunt u op een nette manier samenkomen zonder dat de patiënt zich gepasseerd voelt.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO van de training Omgaan met weerstand, door Willeke van Essen voor Edin Dental Academy.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Samenwerken, Thema A-Z
online reputatie

Het belang en het beschermen van uw online reputatie

Uw online reputatie is vandaag de dag van groots belang. De praktijken met de meeste klachten krijgen deze niet vanwege hun slechte behandelingen, maar simpelweg vanwege slechte communicatie.

Klachten zijn altijd vervelend, en soms is het lastig om hier direct juist op te reageren – vooral als het om negatieve online berichten gaat. Deze berichten zijn meestal openbaar zichtbaar, wat de situatie gelijk ingewikkelder maakt. Een goede oplossing is om te zorgen dat de verdere conversatie zoveel mogelijk privé plaats vindt.

Een antwoord als: ‘Het spijt ons zeer dat u deze negatieve ervaring heeft met ons service. Kunnen we u bellen om dit verder te bespreken en kijken hoe we dit op kunnen lossen?’ kan hierbij goed van pas komen. Hierdoor zien ook buitenstaanders dat de klacht serieus wordt genomen.

Succesfactoren voor online klachten
Uit een enquête van TNS NIPO blijkt dat op slechts 38% van de online klanten wordt gereageerd. Ook hebben zij drie succesfactoren gevonden die komen kijken bij het reageren op online klachten, namelijk:

  • De snelheid van een reactie
  • De kwaliteit van de oplossing
  • Op welke manier het antwoord wordt gegeven

Reputatie behouden
Door zowel snel te reageren, het liefst in een privé gesprek, en een goede oplossing te geven wordt voorkomen dat de indiener van de klacht mogelijk slechte verhalen kan verspreiden en dat de goede reputatie kan worden behouden. Elke praktijk krijgt te maken met klachten, en dit is niet per sé wat slechts – zolang de reactie maar goed is.

Bron:
Dentistry.co.uk

Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis