7 tips voor een geweldige patiëntervaring

tips

De patiëntervaring wordt steeds belangrijker bij het werven en behouden van patiënten. De volgende tips kunnen handig zijn voor werving van nieuwe patiënten.

  1. Zorg voor een goede eerste indruk

De meest effectieve marketing speelt zich af binnen in de praktijk. Een schone ruimte, een gezellige wachtkamer en een goede ontvangst kan alles schelen bij de indruk van een nieuwe klant van de praktijk, en dat is uiteindelijk wat telt.

  1. Wees op tijd

Niemand houdt van wachten, dus probeer vooral zo veel mogelijk op tijd te zijn. Uiteraard kan het soms gebeuren dat een afspraak uitloopt, dat snapt iedereen. Mocht dit gebeuren, zeker bij een nieuwe klant, probeer dit dan op een andere manier te compenseren – en biedt vooral ook meteen excuses aan. Dit kan veel schelen in hoe een klant de vertraging, en het volledige bezoek in zijn algemeenheid, ervaart.

  1. Leg de behandeling uit

Het is algemeen bekend dat de meeste patiënten niet zo’n fan zijn van hun tandartsbezoekjes. Daarom is het voor elke tandarts extra belangrijk om te zorgen dat de klant zich op zijn gemak voelt, in combinatie met een uitmuntende behandeling. Neem wat extra tijd om te zorgen dat patiënten doorhebben wat er precies bij hen gebeurt, hou hen tijdens de behandeling op de hoogte, haast niet en beantwoord welke vraag dan ook.

  1. Lach

De mensen in de praktijk zijn voor een patiënt minstens net zo belangrijk als de rest dat bij hun bezoek komt kijken. Zorg daarom dat iedereen van het team representatief is en dezelfde visie deelt, wat ook inhoudt dat zij willend zijn om elke klant zo tevreden mogelijk te houden. Zorg ook dat het volledige team wordt getraind in het beantwoorden van vragen van klanten.

  1. Waardeer uw klanten

Kies momenten uit om wat extra waardering te laten blijken naar de klanten toe. Dit kan van alles zijn. Verjaardagen, feestdagen, het einde van een lange behandeling.  Zorg dat de patiënten zich af en toe even extra bijzonder voelen, met als resultaat dat ze u zullen herinneren en mond-op-mondreclame hun werk zullen laten doen.

  1. Communiceer

Ook voordat klanten een behandeling ondergaan willen zij graag weten waar ze aan toe zijn. Bel hun vantevoren eens op en vraag naar eventuele vragen en vertel ze alvast wat ze precies kunnen verwachten. Ook is het goed om na de behandeling nog een keer te bellen om te vragen hoe het met ze gaat. Dit zal meer dan gewaardeerd worden.

  1. Blijf constant in contact

Zoals in de vorige punten ook al naar voren is gekomen gaat het bij een goede klantervaring om het totaalplaatje. Constant in contact blijven draagt hier ook aan bij. Denk hierbij aan emails, social media en overige manieren waaruit blijkt dat de tevredenheid van de patiënt het hoofddoel is van de praktijk.

 

Bron:
Dr Bicuspid

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis