Kaakmodel

Kaakmodel effectiever voor poetsinstructie dan video

Recentelijk onderzoek toont aan dat een kaakmodel een effectiever model is om kinderen te leren poetsen dan een instructievideo.

 Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door een groep onderzoekers in Saudi-Arabië. Ondanks het belang van kinderen goed aanleren hoe je moet poetsen is er tot nu toe nog weinig onderzoek gedaan naar welke technieken het beste werken. Fouad Saad Al-dinhaky Salama, leider van het onderzoek, zei er het volgende over:

“Er is behoefte aan studies die kijken naar de effectiviteit van tools voor het aanleren van tandenpoetsen in relatie tot tandplak.”

In dit onderzoek werd er gekeken naar het verschil in effect tussen het gebruik van een instructievideo op een Ipad en een traditionele instructie met behulp van een kaakmodel, op de mate van tandplaque bij de kinderen. In totaal deden 100 kinderen mee aan het onderzoek welke onderverdeeld werden in twee groepen. De mate van tandplak werd zowel voor als na de instructie gemeten om de effectiviteit te bepalen.

Resultaten
De onderzoekers vonden een significant verschil tussen de twee groepen. De groep die de traditionele instructie had gekregen had gemiddeld een ruim 6% grotere afname van tandplaque dan de groep die de instructie via de tablet had gekregen.

Conclusie
De traditionele instructie met behulp van een kaak model werkt effectiever tegen het tegengaan van tandplaque bij kinderen. Echter is er nog ruimte voor verder onderzoek waarbij ook gekeken wordt naar effecten over een langere periode.

Bron:
European Journal of Paediatric Dentistry: 2016, 17 (4): 327-331

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Studiereis Ibiza voor mondhygiënisten

Studiereis Ibiza voor mondhygiënisten

Dit event is voorbij

Saskia den Hartog en Lisette van der Harst zijn de oprichters van smiles.world. Zij organiseren twee keer per jaar een studiereis speciaal voor mondhygiënisten op een geweldige locatie. De eerste cursus, Gezond begint in de mond, staat gepland op 10 – 14 oktober 2017 op Ibiza.

Aspecten van preventieve, minimaal invasieve en curatieve mondzorg
Als mondhygiënist weet je als geen ander dat de mond de poort tot gezondheid is. Cariës is echter nog steeds de belangrijkste mondziekte in onze westerse wereld. De beschikbare materialen zoals kunststof sealants en composieten komen steeds meer in opspraak vanwege hun risico voor de gezondheid van zowel patiënt als behandelaar. In deze cursus komen vele aspecten van preventieve, minimaal invasieve en curatieve mondzorg aan bod. Speciale aandacht is er voor de toepassing van glas, een biocompatibel materiaal dat ook uitermate geschikt is voor de behandeling van kwetsbare doelgroepen zoals kinderen, ouderen en gehandicapten.

Wetenschappelijk en hands-on deel
De cursus bestaat uit een wetenschappelijk en een hands-on gedeelte waarbij praktische vaardigheden zoals het aanbrengen van sealants, halsvullingen (paro-patiënten!) en de ART-techniek met biocompatibele materialen geoefend kunnen worden. De gebruikte methodes en materialen zijn evidence-based en worden ondersteund door literatuur. Na afloop van de cursus kan de cursist direct aan de slag.

Unieke kans
Kortom, een unieke kans om een interessante cursus op een geweldige locatie te volgen en andere collega’s te ontmoeten!

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Nederlands-Arabisch

Nieuwe Nederlands-Arabische website over gezondheidszorg

Sinds 1 april 2017 is er speciaal voor Arabisch sprekenden een tweetalige website online over gezondheidszorg in Nederland: Gezondinnederland.info. Allerhande informatie over gezondheid en (mond)zorg in Nederland is hierop te vinden.

Initiatief van GGD en Pharos
De website is een initiatief van GGD regio Utrecht en Pharos. Samen met de Facebookpagina Syriërs Gezond heeft de website als doel Syriërs wegwijs te maken in zorgland Nederland. Op de Facebookpagina wordt door een team van Syrische zorgprofessionals samen met Nederlandse professionals algemene informatie gegeven over gezondheid en zorg in Nederland in de vorm van korte filmpjes, infographics, animaties en ander voorlichtingsmateriaal.

Op de website is alle informatie van de Facebookpagina op onderwerp gerangschikt. Alle berichten zijn zowel in het Arabisch als in het Nederlands weergegeven.

Inhoud
De website gaat over de gezondheidszorg in Nederland en besteedt ook enkele pagina’s aan mondzorg bij volwassenen en kinderen. Het geeft algemene, beknopte informatie over een aantal onderwerpen, zoals tandartsbezoek, gebruik van fluoride, angst voor de tandarts en bleken van tanden. Ook staan er verschillende video’s op de website, waaronder een over ‘bij de tandarts’.

Arabisch sprekende patiënten
Gezondinnederland.info is een goede manier voor Arabisch sprekende asielzoekers om meer te weten te komen over de (mond)zorg in Nederland. Dus heeft u Arabisch sprekende patiënten in uw praktijk, verwijs ze dan naar deze nieuwe, tweetalige website!

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kimo

Kimo heeft nieuwe website

Het Kennisinstituut Mondzorg (Kimo) heeft een nieuwe website. Deze jonge vereniging wil de kwaliteit van de mondzorg verhogen en praktijkrichtlijnen ontwikkelen. Het uiteindelijke doel van Kimo is bundeling van de expertise van alle professionals in de mondzorg.

Oprichting Kimo
Kimo werd in september 2016 opgericht door drie belangenorganisaties: de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), de Federatie Tandheelkundig Wetenschappelijke Verenigingen (FTWV) en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). In Kimo werken alle beroepsgroepen in de mondzorg samen: tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici, MKA-chirurgen en orthodontisten.

Klinische praktijkrichtlijnen
Kimo wil de komende jaren professionals ondersteunen bij het verder verhogen van de kwaliteit van de mondzorg en het verder professionaliseren hiervan. In eerste instantie zal dit gebeuren door het ontwikkelen en implementeren van klinische praktijkrichtlijnen. Deze richtlijnen moeten zowel wetenschappelijk onderbouwd zijn als voldoen aan de praktische mogelijkheden van de dagelijkse beroepspraktijk.

Behalve met mondzorgdeskundigen wordt bij het opstellen van de richtlijnen samengewerkt met Kennisinstituut Federatie Medisch Specialisten (KIMS), het Nederlands Huisartsengenootschap (NHG)en de Patiëntenfederatie Nederland.

Programma 2017-2020

De speerpunten voor de komende jaren zijn vastgelegd in een meerjarenprogramma. Deze speerpunten zijn vastgesteld na een peiling onder mondzorgprofessionals.

Voor de periode tot 2020 worden de volgende richtlijnen ontwikkeld:

  • Peri-implantaire infecties (2017);
  • Antistolling in de mondzorg (2019);
  • Implantaat gedragen prothese, modules bovenkaak en onderkaak (2017);
  • Mondzorg voor jeugdigen, modules (eerste module 2018);
  • Mondzorg voor kwetsbare ouderen (2019);
  • Klachtenvrije derde molaar (2018);
  • Polyfarmacie ouderen (2019);
  • Periodiek mondonderzoek (2020).

Nieuwe website
Met het ‘online’ gaan van de nieuwe website van Kimo is een eerste stap gezet in het informeren van de mondzorgverleners over het doel van Kimo en de te ontwikkelen richtlijnen. Er is onder andere te vinden hoe de richtlijnen opgesteld gaan worden, aan welke voorwaarden een richtlijn moet voldoen en wie hieraan mee werken. Ook bevat de website een archief met relevante documenten.

Bron:
www.hetkimo.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
e-learning

Universiteit in Otago probeert e-learning tandheelkunde uit

De Universiteit van Otago ‘School of Dentistry’ in Nieuw Zeeland probeert een nieuw programma uit waarmee studenten tandheelkunde opgeleid worden door middel van e-learning.

E-learning in Nederland
Buiten Engeland om is de Universiteit van Otago de eerste die een e-learning programma implementeert in het studieprogramma. In Nederland wordt er door universiteiten dan ook nog zelden gebruik gemaakt van dergelijke programma’s, zo blijkt uit ervaring van tandheelkunde studenten. Een recentelijk afgestudeerde tandheelkunde gaf aan dat zij in haar opleiding maar één keer de mogelijkheid had tot het volgen van een e-learning, dit onderdeel was toen nog niet eens verplicht. Deze module is tegenwoordig wel verplicht gemaakt maar dat is dan ook de enige.

Toevoeging aan lesmateriaal
Het programma wat volgend jaar bij de Universiteit van Otago getest zal worden, bestaat uit 12 modules. Elke module bevat verschillende onderwerpen die door middel van illustraties, video’s en animaties tot leven gebracht worden. Door middel van een klik op de knop zullen de studenten toegang tot deze onderwerpen hebben.

De voorzitter van de ‘School of Dentistry’ in Otago, Hoogleraar Brunton, zei het volgende over de online modules: “Toen ik mijn colleges in Engeland gaf vroeg ik altijd de studenten eerst naar e-learnings te kijken. Hierdoor kunnen ze goed de theorie aan de praktijk relateren.” Dit is volgens de hoogleraar erg waardevol en belangrijk om de stof goed te kunnen begrijpen.

Het is de bedoeling dat de e-learnings een toevoeging worden op de persoonlijke manier van lesgeven en niet dat het persoonlijke deel totaal weg valt. Zijn keuze om het programma te implementeren in Nieuw-Zeeland werd gesteund door de studenten zelf. Voordat Hoogleraar Brunton bij de Universiteit van Otago begon had hij veel leerlingen geïnformeerd over het programma en zij waren hier erg enthousiast over.

De kosten van het zelf ontwikkelen van een e-learning programma’s liggen erg hoog en daarnaast kost het veel tijd. Dit is mogelijk een reden dat E-learnings nog erg achter blijven op universiteiten.

Bron:
Otago Daily Times

Lees meer over: Kennis, Scholing
Privacy van patiëntgegevens: bestaande en toekomstige regels

Privacy van patiëntgegevens: bestaande en toekomstige regels

Als u werkzaam bent binnen de tandheelkunde krijgt u te maken met bijzondere persoonsgegevens. U moet deze registreren en verwerken en onder meer bijhouden in het dossier van de patiënt. De gezondheidsgegevens van de patiënt zijn bijzondere persoonsgegevens waarmee extra zorgvuldig om moet worden gaan. Welke verplichtingen gelden er?

Zaken waarbij u stil moet staan als u persoonsgegevens verwerkt.
In de samenleving is er op dit moment veel aandacht voor de omgang met gezondheidsgegevens en privacy en wat er allemaal mis kan gaan en gaat op dit gebied. Zoals u weet zijn er al veel regels over de omgang met gezondheidsgegevens maar worden deze in de nabije toekomst aangescherpt. Het is belangrijk dat u op de hoogte bent van de bestaande en toekomstige regels, want op de overtreding van deze regels kunnen zeer hoge boetes staan.

Datalek en melden
Weet u bijvoorbeeld dat u per 1 januari 2016 een ernstig datalek in uw organisatie binnen 72 uur na ontdekking moet melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens en soms ook bij de betrokken persoon zelf? En wist u dat als er bij een datalek gezondheidsgegevens zijn betrokken u deze in principe altijd moet melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens? U hoeft niet elk datalek te melden. Daarvoor is vereist dat er sprake is van een aanzienlijke kans op ernstige nadelige gevolgen. Als de patiënt ook ongunstige gevolgen kan ondervinden, moet u deze ook op de hoogte brengen.

Aanvullende verplichtingen (op termijn)
Ook van belang is dat op 1 juli 2017 de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg inwerking gaat treden. Op grond van deze wet krijgen zorgaanbieders meer verplichtingen en krijgen patiënten meer rechten. Zo moet de patiënt digitale inzage in zijn dossier krijgen, moet de zorgaanbieder aan de NEN-normen voldoen, moet er geregistreerd gaan worden of een patiënt toestemming heeft verleend en vanaf wanneer deze toestemming geldt en moeten er ‘loggegevens’ worden bijgehouden. Sommige verplichtingen gelden direct en voor andere verplichtingen, zoals digitale inzage in het patiëntendossier, krijgt u nog even (3 jaar) de tijd.

Verordening: nog meer wijzigingen per mei 2018
Daarnaast is het ook van groot belang dat u rekening houdt met de komst van de Europese Verordening op het gebied van privacy, namelijk de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Vanaf 25 mei 2018 moet aan aanvullende vereisten van deze Verordening zijn voldaan. Vanaf dat moment moet er in sommige gevallen ook een Functionaris Gegevensbescherming (FG) zijn en een Privacy Impact Assessment (PIA) zijn gedaan. Voor kleinere praktijken zal dit niet snel gelden. Uiteraard zullen wij hier begin 2018 nogmaals aandacht aan besteden.

Materiële controles en machtigingen
Tot slot nog een punt van aandacht waar wij veel vragen over krijgen. Moet je altijd meewerken aan een controle van een verzekeraar en maakt het daarbij uit of je wel of niet gecontracteerd bent? En hoe zit het met machtigingen? Over de eerste twee vragen schreven wij al op dental INFO het artikel Verruiming controles zorgverzekeraars vereist aanpassing bestaande problematiek.

Moet ik altijd meewerken?
De Wet Bescherming Persoonsgegevens verbiedt het een zorgaanbieder gegevens te verstrekken aan een derde, ook een zorgverzekeraar. Dit is alleen anders als er sprake is van een wettelijke uitzondering. De materiële controle van een zorgverzekeraar valt daaronder, maar alleen indien en voor zover de zorgverzekeraar zich aan de regels heeft gehouden. Het is aan de zorgaanbieder om vast te stellen of dat zo is. Is het onduidelijk en verstrek je toch gegevens, dan ligt het risico volledig bij de zorgaanbieder. De zorgverzekeraar mag deze gegevens gewoon gebruiken terwijl de zorgaanbieder het risico loopt door de patiënt te worden aangesproken dat ten onrechte gegevens verstrekt zijn.

Maakt het uit of ik gecontracteerd ben?
Ja, dat maakt zeker uit. Want als je geen contract hebt, dan gaat de huidige wet er vanuit dat je in beginsel alleen de gegevens aan de patiënt mag verstrekken. Er is wel een wetswijziging aangenomen in de Tweede Kamer op grond waarvan een ongecontracteerde zorgaanbieder ook gegevens moet verstrekken aan de verzekeraar, maar deze wet is nog niet aangenomen in de Eerste Kamer en het is niet zeker dat dit zal gebeuren.

Machtigingen
Tot slot vragen wij nog in het bijzonder aandacht voor machtigingen. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft in december 2016 hierover beleidsregels gepubliceerd. De kern is: zorgverzekeraars mogen alleen die gegevens opvragen die noodzakelijk zijn en moeten motiveren waarom deze gegevens noodzakelijk zijn. Zorgaanbieders die gegevens aan de verzekeraar verstrekken in het kader van een machtiging mogen dat alleen nadat zij daarvoor expliciete toestemming van de patiënt hebben gekregen. Dit gaat in de praktijk nog wel eens mis. Wij raden aan om de verkregen toestemming om gegevens in het kader van een machtiging te verstrekken goed vast te leggen.

Wilt u meer weten over privacy en wat u allemaal te wachten staat? Vraag dan kosteloos onze ‘handreiking privacy in de zorg’ aan via post@eldermans-geerts.nl of via 030-2332218.

Door:
Eldermans|Geerts – advocaten, juristen en zorgmakelaars 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Patiëntendossier, Wet- en regelgeving
digitale communicatie - telefoon

Digitale communicatie naar uw patiënt

De komst van nieuwe media heeft ervoor gezorgd dat we op een andere manier met elkaar communiceren. Ze bieden u als tandheelkundig professional nieuwe mogelijkheden voor communicatie met uw patiënt. Welke vormen van digitale communicatie kunt u gebruiken en hoe zet u dit effectief in?

digitale communicatie patient

  • Digitieners
    De digitieners zijn trendsetters op het gebied van sociale media. Ze zijn veelal op WhatsApp maar vaak ook wel te verleiden met een Wifi hotspot. De Kok opperde als idee dat u patiënten een Wifi hotspot aanbiedt in uw wachtkamer waarbij de gebruiker uw Facebookpagina eerst moet liken om toegang tot de hotspot te krijgen.
  • Millenials
    Millenials, ook wel generatie Y genoemd, zijn tussen de 15 en 35 jaar.
    Millenials gebruiken voornamelijk WhatsApp en Spotify.
    U kunt hen bijvoorbeeld informatie geven over welke tandenborstel zij het beste kunnen kiezen.
  • Generatie X
    Dit is de generatie die geboren is tussen 1961 en 1980, dus na de babyboomers.
    Generatie X gebruikt veelal Youtube. Om deze groep goed te bereiken zou u bijvoorbeeld een instructievideo kunnen plaatsen op Youtube of een vragenuurtje organiseren op Facebook.
  • Babyboomers
    Met deze veelgehoorde term wordt de geboortegolf aangeduid in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Onder de babyboomers kunnen we grofweg de mensen scharen die geboren zijn in de jaren 1945-1955. Aangezien deze doelgroep vooral actief is op Facebook zou u een vragenuurtje kunnen houden via Facebook of u plaatst een Ipad op de balie van uw praktijk en vraagt patiënten of ze tijd hebben om feedback te geven. Deze doelgroep heeft tenslotte meer vrije tijd en zal sneller de moeite nemen om deze feedback te even.

Misvattingen
Een veel gehoorde misvatting is dat social media aanwezigheid te veel tijd en/of geld kost. De meeste kanalen zijn echter kosteloos toegankelijk en volgens De Kok kun je met gemiddeld twee uur per week al veel bereiken op social media.

Een andere misvatting is dat sommige praktijken aangeven dat zij al voldoende patiënten hebben. Dit is echter geen bezwaar. Bij aanwezigheid op social media gaat het niet alleen om werving van nieuwe klanten maar ook om de tevredenheid van je huidige klanten.

Mondzorgprofessionals denken ook vaak dat niemand zit te wachten op een bericht van de tandarts. Daarop zegt Bas: “NIVEA”. Oftewel: Niet Invullen Voor Een Ander. Waarom zou een bericht van je eigen tandartspraktijk – bijvoorbeeld over een nieuwe medewerker of over een verbouwing van de praktijk – niet interessant zijn?

Tenslotte denken sommigen dat je iedere dag via social media moet communiceren. Dat hoeft zeker niet, zolang het maar wel consequent gebeurt gedurende het jaar. Bijvoorbeeld wekelijks een bericht plaatsen.

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie over expertise op Facebook: tips van een praktijk voor de patiënt

 

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie over bereikbaarheid op Facebook

 

digitale communicatie patient

Voorbeeld – Communicatie persoonlijk op Facebook

Tips voor social media

De Kok gaf enkele tips voor aanwezigheid op social media.

  •  Het is belangrijk om relevant te blijven op social media
  • Boodschappen kort en bondig te houden
  • Regelmatig – dus eens per week – gedurende het gehele jaar door te communiceren
  • Vooral professioneel te blijven
  • Niet in één richting te communiceren
  • Geen commerciële of zakelijke berichten te plaatsen
  • Geen privé foto’s te plaatsen
  • Zeker geen inactiviteit laten zien
  • Creatief te zijn

digitale communicatie patient

Bas de Kok is Digital Consultant bij mediabureau Universal Media en werkt al 10 jaar in de online media industrie. Binnen UM geeft Bas strategisch online advies aan klanten als Dr. Oetker, Praxis, ESSO en Coca Cola. Daarvoor was hij werkzaam als digital consultant bij Ster en KPN. Voor de Educa club van Excent heeft Bas gedurende 3 jaar lezingen gegeven over de toepasbaarheid van social media binnen de tandheelkunde. Tijdens dit congres laat Bas zien hoe je digitale communicatie toepast binnen de tandartspraktijk.

 Verslag door tandarts Daniel Joffe, voor dental INFO van de lezing van Bas de Kok tijdens het congres Digitaal in de tandartspraktijk van Bureau Kalker

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Beroepsgeheim bij fraude vanaf nu gewaarborgd door KNMT en ANT

Beroepsgeheim bij fraude vanaf nu gewaarborgd door KNMT en ANT

De KNMT en ANT hebben een convenant ondertekend waarmee het beroepsgeheim van tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen wordt gewaarborgd in het geval van strafrechtelijk onderzoek naar mogelijke financiële fraude in de zorg.

Tussenpersoon bij fraude onderzoek
In het ‘Convenant inzet onafhankelijk deskundige arts bij signalen en verdenkingen van fraude in de zorg’ zijn afspraken vastgelegd tussen VWS, Inspectie, het Openbaar Ministerie, FIOD en de artsenorganisatie KNMG. Deze afspraken gaan over onafhankelijke artsen die bij onderzoek naar fraude als tussenpersoon dienen, en houden in dat de artsen in kwestie medische gegevens kunnen schiften en anonimiseren voordat de officier van justitie deze gegevens in kan zien.

Ondertekening
Na de ondertekening van het convenant op 1 januari sluiten nu ook de KNMT en de ANT aan op deze afspraken. De KNGF ondertekende het convenant ook.

Bron:
KNMT

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Patiëntendossier, Wet- en regelgeving
reizen

Tandglazuur nagebootst om te dienen als beschermlaag vliegtuigen

Onderzoekers aan de Universiteit van Michigan bootsen tandglazuur na om als beschermlaag voor duurzamere vliegtuigen en andere apparaten te kunnen dienen.

Unieke eigenschappen
Het glazuur op de tanden is een uniek product van de natuur. Het is bestand tegen constante druk en trillingen en is in staat om zichzelf te herstellen waardoor het tientallen jaren meegaat. Deze unieke eigenschappen maakte het dat onderzoekers aan de universiteit van Michigan eenzelfde soort materiaal hebben geprobeerd na te maken.

Voor hun onderzoek waren ze op zoek naar een materiaal wat hoge trillingen aan kan. Ze onderzochten eerst verschillende structuren en kwamen erachter dat tandglazuur in de evolutie nooit is aangepast. De structuur van het glazuur van een Tyrannosaurus was vergelijkbaar met die van een hedendaagse walrus. De onderzoekers vonden dit opmerkelijk aangezien er door het proces van de evolutie vaak grote veranderingen door de jaren heen voorkomen.

Bij zware trillingen
Veel materialen die harde trillingen kunnen weerstaan zonder scheuren zijn te zacht om te gebruiken bij apparaten maar de samenstelling van tandglazuur maakt het een goede oplossing. De onderzoekers hebben succesvol in het laboratorium de structuur van tandglazuur nagebootst en hopen dat dit product kan dienen als beschermlaag voor bijvoorbeeld vliegtuigen en andere apparaten die zware trillingen doorstaan.

Ingewikkeld
De onderzoekers gaan door met de ontwikkeling van het product maar een uitdaging zal zijn om het product in grote hoeveelheden te produceren omdat het een ingewikkeld proces is.

Bron:
Sciencedaily

 

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Eklund-Foundation

Eklund Foundation stelt opnieuw geld beschikbaar voor tandheelkundig onderzoek

De Eklund Foundation for Odontological Research and Education zal in 2017 opnieuw ongeveer 160 000 euro onder verscheidene geselecteerde onderzoeksprojecten verdelen.

Aanvragen voor tandheelkundig onderzoek
Aanvragen via het online portal van de eklundfoundation.org kunnen worden ingezonden gedurende de periode 1-31 mei 2017. De Eklund Foundation staat open voor aanvragers uit alle werkgebieden binnen de tandheelkunde. Er wordt met name prioriteit gegeven aan projecten die kunnen worden gerelateerd aan parodontologie, implantologie en cariologie. Zowel experimentele als klinische studies zijn welkom.

De geselecteerde kandidaten zullen in het najaar 2017 worden aangekondigd. De Eklund Foundation verdeeld voor het eerst 160 000 EUR onder vier odontologische onderzoeksprojecten.

Eklund Foundation
De Eklund Foundation komt voort uit een donatie van 50 MSEK door de Eklund-familie, de oprichters van het Zweedse mondhygiëne bedrijf TePe Munhygienprodukter AB. De Stichting werd opgericht in 2015 met als doel internationaal onderzoek en educatie binnen de tandheelkundige veld mogelijk te maken.

Lees meer over: Kennis, Scholing
Verlies van tanden gelinkt aan levensverwachting

Verlies van tanden gelinkt aan levensverwachting

Het aantal tanden wat een mens verliest, kan een belangrijke indicator zijn voor de levensverwachting, blijkt uit recent onderzoek gepubliceerd op Periodontology 2000.

Uitkomsten onderzoek
Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat tandverlies nauw verbonden is aan stresslevels van een mens. Dit omvat de sociale, emotionele en economische status van de mens en andere gezondheidsproblemen.

Het onderzoek vond bijvoorbeeld dat mensen die 5 of meer tanden verloren hadden op hun vijfenzestigste levensjaar een grotere kans hadden op andere serieuze gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziektes en diabetes. Veel van deze ziektes zijn eerder ook gelinkt aan levenskwaliteit en socio-economische status.

Dr. Nigel Carter, CEO van de Britse Health Foundation, sprak over de uitkomsten van dit onderzoek. “Dit onderzoek toont aan dat verlies van tanden vaak een aanduiding kan zijn van een lage kwaliteit van andere delen van een mens’ levensstijl en daarmee ook een hogere waarschijnlijkheid dat een mens hierdoor gezondheidsproblemen krijgt.”
Het is daarom van groot belang dat mensen op hun mondgezondheid letten. “Het is vrij duidelijk dat wat er in onze monden gebeurt een bruikbaar middel is om onze algehele gezondheid te begrijpen.” Hij verwelkomt meer onderzoek naar dit onderwerp omdat dit een manier is om ziektes die gelinkt zijn aan tandverlies te voorkomen en te herkennen.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
behandelplan

Hoe verkoopt u een behandelplan? Zeven tips

Om een behandelplan te verkopen, is het belangrijk dat de patiënt waarde hecht aan het plan. Of het financieel haalbaar is voor de patiënt is een ander verhaal. Belangrijk is vooral dat de patiënt de behandeling gaat overwegen.

De Amerikaanse Tandheelkundig adviseur Kevin Tighe geeft enkele tips om ervoor te zorgen dat de patiënt uiteindelijk voor een optimale oplossing kiest.

Zeven tips

  1. Wees oprecht geïnteresseerd in uw patiënten. Mensen stellen het op prijs als je oprecht belangstelling voor hen toont. Denk steeds terug aan de kern van uw vak: met tandheelkundige zorg wilt u mensen helpen.
  2. Als u het behandelplan wilt bespreken, is het belangrijk dat u eerst uitlegt wat de behandeling precies inhoudt en waarvoor het nodig is voordat u over de kosten begint.
  3. Ga er niet van uit dat uw patiënt voldoende kennis heeft over algemene mondgezondheid. Gebruik daarom niet teveel medische termen wanneer u het behandelplan overlegt.
  4. Maak met een intra-orale camera foto’s van een tand of kies, gebruik modellen en maak tekeningen om de patiënt zo goed mogelijk uit te leggen waarom een behandeling nodig is.
  5. Vermijd vragen die beantwoord kunnen worden met “ja” of “nee”, zoals “Begrijp je?”. Patiënten zijn geneigd dan “ja” te zeggen, ook als ze het niet (volledig) begrijpen. Probeer via open vragen er achter te komen of de patiënt het belang van een behandeling inziet.
  6. Probeer goed naar uw patiënt te luisteren. Hoe meer de patiënt de gelegenheid krijgt om te praten, hoe groter de kans is dat het behandelplan geaccepteerd wordt.
  7. Maak vergelijkingen tijdens uw uitleg. Zo kunt u bijvoorbeeld gebitsonderhoud vergelijken met het onderhouden van een auto of huis. Of de behandeling van parodontitis met een wond: een pleister is niet genoeg.
  8. Zorg ervoor dat uw patiënt begrijpt wat de consequenties zijn als hij of zij ervoor kiest om geen behandeling te ondergaan.

Bron:
DentistryIQ.com

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
TolkentelefoonApp

Makkelijker communiceren door TolkentelefoonApp voor de zorg

Onlangs heeft het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN) de TolkentelefoonApp gelanceerd voor de zorgsector. Het doel van deze app is om communicatie tussen zorgverlener en patiënt vele malen makkelijker te maken.

Het inschakelen van een tolk
Uit een onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) is gebleken dat zorgverleners het bij 16% van hun klanten als noodzakelijk zien om een tolk in te schakelen. Dit gebeurt echter slechts in 5% van de gevallen. Om die reden bedacht TVcN de TolkentelefoonApp.

Het belang van goede communicatie
Guido Vroman, Manager Business Development & Sales bij TVcN: ‘In de zorgverlening is een goede communicatie tussen patiënt en zorgverlener één van de basisvoorwaarden voor het leveren van de juiste zorg en in sommige gevallen zelfs van zeer groot belang.’

Juiste diagnose en zorgvraag
In veel gevallen is een professionele tolk noodzakelijk om de juiste diagnostiek en hulp te kunnen geven bij anderstalige patiënten. Vroman: ‘Enerzijds moet de zorgverlener de juiste diagnose en zorgvraag kunnen vaststellen, en anderzijds moet de patiënt kunnen begrijpen hoe de behandeling eruit ziet.’ Daarnaast kan het extra zorgverbruik met zich meenemen op het moment dat er geen tolk wordt ingeschakeld, terwijl dit eigenlijk wel nodig zou zijn.

De juiste tolk binnen 60 seconden
Via de TolkentelefoonApp kan er binnen 60 seconden de juiste tolk, voor welke taal dan ook, aan de lijn worden gekregen, 24 uur per dag en 7 dagen in de week. De app is gratis en beschikbaar voor Android, iOS en Windows. TVcN hoopt het inschakelen van een tolk op deze manier een stuk laagdrempeliger te maken.

Bron:
TVcN

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
parodontitis

Promotie: relatie parodontitis, diabetes en hart- en vaatziekten

Bij parodontitis lopen het kaakbot en de bindweefselvezels veel schade op. Daarnaast zou de ziekte nog wel eens een effect kunnen hebben op diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Voor zijn promotieonderzoek onderzocht Wijnand Teeuw de relatie tussen parodontitis, diabetes mellitus en hart- en vaatziekten.

Vroege aanwijzing diabetes
In zijn onderzoek kwam Teeuw tot de conclusie dat ernstige parodontitis een vroege aanwijzing kan zijn van diabetes, gezien er in deze groep bijna twee keer zoveel nieuwe diabetespatiënten werden gevonden als in de groep met geen of milde parodontitis.

Verminderde conditie van vaatstelsel
Ook bestaat er een relatie tussen deze ernstige tandvleesontsteking, een verminderde conditie van het vaatstelsel en een verhoogde totale ontstekingsgraad in het lichaam. Ook werd met het onderzoek aangetoond dat een parodontale behandeling meestal zorgt voor een betere bloedsuikerregulatie bij diabetespatiënten, een verbetering van de conditie van het vaatstelsel en een verlaging van de totale ontstekingsgraad.

De promotie zal plaatsvinden op 10 maart 2017 om 11 uur. Wijnand Teeuw zal spreken. Daarnaast zullen Prof. Dr. Bruno Loos en Dr. V. E. A. Gerdes aanwezig zijn als promotoren.

Bron:
UvA

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Parodontologie, Thema A-Z
openhuisdagen

Openhuisdagen Henry Schein: 7 en 8 april

Met gepaste trots nodigen wij u op 7 en 8 april aanstaande uit voor de Henry Schein Openhuisdagen 2017! Volledig in het teken van kennis, kunde en interactie vormen deze twee dagen  een uniek evenement waarbij u meer te weten komt over nieuwe producten, actuele praktijkthema’s en uiteraard  IDS-noviteiten.

Lezingen en workshops
Daarnaast is een belangrijk onderdeel het programma lezingen en workshops. Diverse onderwerpen als praktijkhygiëne, esthetiek en samenwerking komen aan bod. Voor ieder lid van het tandheelkundig team worden gespecialiseerde lezingen en workshops aangeboden die inspelen op actuele behandelontwikkelingen en praktijksituaties. Ook onder de vlag van Henry Schein Dental Business Solutions is een interessant programma lezingen samengesteld.

Meer informatie en aanmelden lezingen en workshops

Lees meer over: Kennis, Scholing
Acta

ACTA op achtste plaats, KU Leuven op negende plaats wereldlijst tandheelkunde opleidingen

ACTA staat op de achtste plaats in de lijst van vijftig beste tandheelkunde opleidingen in de wereld. Het is de eerste keer dat de tandheelkunde opleiding uit Amsterdam in de lijst is vermeld. KU Leuven staat vermeld op de negende plaats.

De lijst van beste universiteiten wereldwijd wordt jaarlijkse opgesteld door QS World University Rankings op basis van
impact van onderzoek en reputatie op academisch gebied en als werkgever.

De top 10 van tandheelkunde opleidingen 

  1. The University of Hong Kong
  2. University of Michigan
  3. Tokyo Medical an Dental University
  4. King’s College London
  5. Harvard University
  6. UCL (University College London)
  7. Karolinska Institutet
  8. ACTA
  9. KU Leuven
  10. University of Gothenburg
Lees meer over: Kennis, Scholing
Toothcamp

Toothcamp vindt dit jaar plaats op 23 en 28 maart

Toothcamp is een jaarlijks evenement wat in het teken staat van het informeren en stimuleren van mondgezondheid bij kinderen. Dit jaar vindt het evenement plaats op 23 en 28 maart.

Promotie mondgezondheid
Het evenement is met name gericht op kinderen uit groep 8 en is gratis dus alle scholen kunnen hier langskomen met de groep 8-ers. Dit jaar vindt het evenement plaats op twee plekken in het land: op 23 maart in de RAI in Amsterdam en op 28 maart in de Brabanthallen Den Bosch. Het programma is gevuld met allerlei activiteiten waaronder scheikunde proefjes, spelletjes en theater. Initiatiefneemster Ira van Eelen wil door middel van beeld, muziek en humor het belang van mondgezondheid op een leuke manier onder de aandacht brengen. Ook heeft ze in samenwerking met de World Oral Health Day op 20 maart een maskeractie opgezet.

Bijdrage leveren
Er is een flyer beschikbaar die gebruikt kan worden als promotiemateriaal in de praktijk. Ook zijn er via de website voldoende mogelijkheden te vinden hoe je op andere manieren kunt bijdragen aan dit bijzondere initiatief, er zijn bijvoorbeeld tandartsen nodig maar ook creatieve ideeën zijn welkom.

Bron:
Toothcamp.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
Video-dossiervoering-mondzorg

Video: de voordelen van uitgebreide dossiervoering

Wat zijn de voordelen van een uitgebreide dossiervoering? Er is zeker niet alleen de verplichting om de dossiervoering uit te breiden, maar vooral ook veel voordelen.

In deze video worden deze voordelen benoemd en worden tevens tips gegeven hoe dit op te pakken. De video behandelt de volgende documenten uit de Dental Management Toolkit:

– Checklijst beoordeling dossiervoering
– Voorbeeld beleid Dossiervoering
– Voorbeelden standaard omschrijvingen bij dossiervoering
– Voorbeeld Invoeren zorgplan

Lees meer over Dental Managent Toolkit

Door: Sjoerd Kuiken – initiatiefnemer van de Dental Management Toolkit, samen met dental INFO, en mede eigenaar van www.mondzorgdudokplein.nl. De Dental Management Toolkit helpt bij het management van uw praktijk, met protocollen, video’s en tips. Onderdeel van de toolkit zijn onder andere voorbeeld documenten omtrent dossiervoering om ‘IGZ proof’ te worden.

 

 

Lees meer over: Kennis, Patiëntendossier, Video
mondzorg-UvA

Onderzoekszwaartepunten mondzorg van de UvA

HoofdZaken is een filmserie over de onderzoekszwaartepunten van de UvA.

Een gezonde mond is buitengewoon belangrijk voor een gezond lichaam. Dit orgaan wordt immers gebruikt voor praten, proeven, eten, ademen et cetera. De mond zit complex in elkaar en is daarom in feite een ecosysteem.

Verbinding
De mond staat niet op zichzelf als orgaan. Deze staat direct in verbinding met andere delen van ons lichaam en is daarom niet alleen bepalend voor wat voor voedsel we binnen krijgen, maar ook welke bacteriën zich een weg zullen proberen te banen naar andere organen. Het is daarom ook niet verrassend dat de mond in verband wordt gebracht met orale infecties, hart- en vaatziekten en diabetes.

Bron:
YouTube, UvA

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Thema A-Z, Video
dossiervoering

Vijf tips voor uitgebreidere dossiervoering

De KNMT-richtlijn Patiëntendossier vraagt van tandartsen veelal hun dossiervoering uit te breiden, wat direct tot een spanningsveld leidt met de zoektocht naar een efficiëntere werkwijze aan de stoel. In dit artikel worden tips gegeven voor het op efficiënte wijze uitbreiden van dossiervoering.

De voordelen van dossiervoering
Steeds vaker is dossiervoering een punt van aandacht onder andere doordat de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) hier actief op toetst. Daardoor ligt bij dossiervoering meestal de nadruk op de verplichte onderdelen die vanuit de richtlijn moeten worden vastgelegd. Wat vaak onderbelicht blijft is, dat uitgebreide dossiervoering ook een toegevoegde waarde heeft voor de praktijk en de kwaliteit van zorgverlening.

Uitgebreide dossiervoering levert heel veel voordelen op die tegenwoordig nog maar beperkt worden onderkend en benut. En doordat de zorgverlening meer en meer een teamprestatie wordt, zullen deze voordelen in de toekomst alleen maar groter worden. De voordelen van dossiervoering op een rijtje:

  • Zorgverlening is geen momentopname maar een proces
    Zonder een goed bijgehouden dossier bestaat de zorgverlening uit losse momentopnamen na elkaar. Echter, mondzorg is een continu proces waarbij de patiënt frequent wordt gezien.
  • Kwaliteit van zorg neemt toe door de kans op fouten te reduceren
    In plaats van te vertrouwen op de informatie die we in ons hoofd opslaan, maakt het delen en beschikbaar hebben van informatie de kans op fouten kleiner.
  • Regie van zorgverlening ligt bij de tandarts
    De zorg wordt tegenwoordig door steeds meer zorgverleners geleverd. Zowel binnen één praktijk als via horizontale en verticale verwijzing. De tandarts kan met behulp van het patiëntendossier de regie over de zorgverlening hebben en behouden.
  • Effectiviteit van geleverde zorg wordt zichtbaar
    Door gegevens vast te leggen stelt een tandarts zichzelf in staat ook de effectiviteit van de geleverde zorg te beoordelen. Nogmaals, mondzorg is een proces van zorgverlening en geen momentopname.

Tips voor efficiënte dossiervoering
Praktijken zijn steeds meer op zoek naar efficiëntere manieren van werken. Het uitbreiden van de dossiervoering draagt hier in eerste instantie niet in bij. Om toch te voldoen aan de eisen rondom dossiervoering en om bovengenoemde voordelen te benutten, is het voor praktijken wenselijk het proces van dossiervoering efficiënt in te richten. Hieronder enkele tips hiervoor:

Tip 1. Delegeren aan assistenten
De dossiervoering kan vaak voor een groot gedeelte door de assistenten worden uitgevoerd. Voorwaarde is uiteraard wel dat zij duidelijk worden geïnstrueerd door de tandarts. En dat deze afspraken desgewenst aanvullend worden vastgelegd in een protocol, dat bijdraagt aan de kennisoverdracht naar de assistenten. Andere voorwaarde is uiteraard dat de assistente zo veel mogelijk in de behandelkamer aanwezig is.

Tip 2. Gebruiken van standaard documenten
Veel recepten, verwijsbrieven, behandelinstructies en nazorg brieven bevatten een standaard inhoud, waarbij alleen de aanhef wijzigt. Door het aanmaken van standaard brieven in het patiëntensysteem scheelt dit tijd en wordt de kans op fouten verkleind.

Tip 3. Standaardiseren van begrotingen
Ervaren assistenten zullen voor veel behandelingen de begroting kunnen opstellen als zij in de behandelkamer blijven en de diagnose van de tandarts horen. Wanneer de tandarts namelijk een periodieke controle uitvoert, kan de begroting zelfs gedicteerd worden. De assistente zit achter de PC, voert de bevindingen direct in en stelt de begroting op. Veel patiëntensoftware stelt de praktijk in staat om standaard begrotingen aan te maken.

Tip 4. Gebruiken van ‘snel teksten’
Veel notities in het dossier komen regelmatig terug. Denk aan notities als:

  1. ‘Plan mondeling besproken en begroting meegegeven’,
  2. ‘Röntgen: controle genezing t.b.v. endo’ of
  3. ‘Poetsinstructie gegeven hand tandenborstel BBB methode’.Door snel teksten aan te maken, kunnen deze standaard notities efficiënt worden ingevoerd.

Tip 5. Communiceren met patiënten via de patiëntenkaart
Een ‘papier vrije’-praktijk is niet alleen goedkoper en duurzaam, maar kan ook veel tijd schelen. Met enkele muisklikken kunnen begrotingen, verwijsbrieven of afspraak herinneringen worden gemaild aan patiënten. Ook hier is vaak nog winst te behalen.

Samenvatting
In hoofdlijnen komen al deze tips neer op de twee volgende punten:

1. Maak optimaal gebruik van de functionaliteiten in het patiënten softwarepakket.
2. Benut het team maximaal, waarbij het opstellen van een protocol dossiervoering zorgt voor duidelijkheid binnen het team.

Bekijk ook de video

Door: Sjoerd Kuiken – initiatiefnemer van de Dental Management Toolkit, samen met dental INFO, en mede eigenaar van www.mondzorgdudokplein.nl. De Dental Management Toolkit helpt bij het management van uw praktijk, met protocollen, video’s en tips. Onderdeel van de toolkit zijn onder andere voorbeeld documenten omtrent dossiervoering om ‘IGZ proof’ te worden.

Lees meer over: Kennis, Patiëntendossier