Universiteit in Otago probeert e-learning tandheelkunde uit

e-learning

De Universiteit van Otago ‘School of Dentistry’ in Nieuw Zeeland probeert een nieuw programma uit waarmee studenten tandheelkunde opgeleid worden door middel van e-learning.

E-learning in Nederland
Buiten Engeland om is de Universiteit van Otago de eerste die een e-learning programma implementeert in het studieprogramma. In Nederland wordt er door universiteiten dan ook nog zelden gebruik gemaakt van dergelijke programma’s, zo blijkt uit ervaring van tandheelkunde studenten. Een recentelijk afgestudeerde tandheelkunde gaf aan dat zij in haar opleiding maar één keer de mogelijkheid had tot het volgen van een e-learning, dit onderdeel was toen nog niet eens verplicht. Deze module is tegenwoordig wel verplicht gemaakt maar dat is dan ook de enige.

Toevoeging aan lesmateriaal
Het programma wat volgend jaar bij de Universiteit van Otago getest zal worden, bestaat uit 12 modules. Elke module bevat verschillende onderwerpen die door middel van illustraties, video’s en animaties tot leven gebracht worden. Door middel van een klik op de knop zullen de studenten toegang tot deze onderwerpen hebben.

De voorzitter van de ‘School of Dentistry’ in Otago, Hoogleraar Brunton, zei het volgende over de online modules: “Toen ik mijn colleges in Engeland gaf vroeg ik altijd de studenten eerst naar e-learnings te kijken. Hierdoor kunnen ze goed de theorie aan de praktijk relateren.” Dit is volgens de hoogleraar erg waardevol en belangrijk om de stof goed te kunnen begrijpen.

Het is de bedoeling dat de e-learnings een toevoeging worden op de persoonlijke manier van lesgeven en niet dat het persoonlijke deel totaal weg valt. Zijn keuze om het programma te implementeren in Nieuw-Zeeland werd gesteund door de studenten zelf. Voordat Hoogleraar Brunton bij de Universiteit van Otago begon had hij veel leerlingen geïnformeerd over het programma en zij waren hier erg enthousiast over.

De kosten van het zelf ontwikkelen van een e-learning programma’s liggen erg hoog en daarnaast kost het veel tijd. Dit is mogelijk een reden dat E-learnings nog erg achter blijven op universiteiten.

Bron:
Otago Daily Times

Lees meer over: Kennis, Scholing