nazorg pardontologie

Nazorg: de sleutel tot parodontaal succes

Nadat de actieve parodontale behandeling is afgerond en er een gezonde situatie is bereikt volgt de nazorgfase. Waarom is nazorg zo belangrijk? Wat houdt goede nazorg in en hoe vaak laat je de patiënt terugkomen?

Parodontale nazorg
Waarom is nazorg zo belangrijk? Wat houdt goede nazorg in en hoe vaak laat je de patiënt terugkomen? Het doel van nazorg is het handhaven van het resultaat dat met actieve parodontale behandeling bereikt wordt. Idealiter is de parodontale therapie geslaagd wanneer de volgende scores worden bereikt:

  • Plaque score < 15%
  • Bloedingscore <10%
  • Rest pocket < 5 mm
  • Beperkte furcatieproblematiek

Nazorg op de lange termijn
Wat is het effect van nazorg op de lange termijn? Een goed behandelresultaat na de actieve parodontale behandeling biedt zonder nazorg geen garantie voor de toekomst.

Verschillende studies over parodontale nazorg laten zien dat nazorg belangrijk is. Rosling et al. (1976) en Nyman et al. (1977) lieten het effect zien na 2 jaar nazorg. Axelsson et al. (1981) deed onderzoek naar een nazorgperiode van zes jaar. Hij concludeerde dat de patiënten die ingedeeld waren in de ‘recall-nazorg-groep’ na zes jaar een zeer goede mondhygiëne hadden, daarnaast was er geen sprake van aanhechtingsverlies. Patiënten die geen begeleiding meer kregen, hadden hoge plaque-scores, een slechte mondhygiëne, hoge bloedingsscores, meerdere pockets en aanhechtingsverlies. Een strikt en kwalitatief nazorgprogramma draagt bij aan het eindresultaat van de parodontale behandeling.

Axelsson et al. (2004) onderzocht een periode van 30 jaar nazorg. Hij concludeerde dat een strikt nazorgprogramma niet alleen bijdraagt aan de parodontale conditie maar ook de incidentie van cariës en het verlies van gebitselementen laag houdt. De totale behandelbehoefte wordt dus gereduceerd door goede parodontale nazorg.

Structuur nazorg
Welke structuur moet je aanhouden om goede nazorg te bewerkstelligen?
Bij het uitvoeren van de volgende stappen voldoe je aan een goede nazorg:

  • Informatie gesprek
  • Update medische anamnese
  • Plaque kleuring: Het is bewezen dat dit de beste manier is om te laten zien waar plaque zit
  • Mondhygiëne her-instructie
  • Intra-oraal onderzoek – inclusief slijmvliezen
  • Parodontaal onderzoek
    Dit houdt in: het beoordelen van bloeding na sonderen, pocketdiepte, aanhechtingsniveau, recessies, furcaties, mobiliteit en indien nodig naar aanleiding van de klinische bevindingen het maken van röntgenfoto’s.
  • Subgingivale gebitsreiniging
    Toelichting: stabiele plaatsen hoeven niet subgingivaal gereinigd worden. Er hoeft alleen selectief gereinigd te worden: pockets met bloeding, pockets dieper dan 5 mm, furcatie problemen. Daarnaast hoeven instrumenten in de nazorgfase niet heel scherp te zijn. Door (te) scherpe instrumenten te gebruiken ontstaat er een hogere kans op schade aan de wortel. Bij gebruik van ultrasoon instrumentarium is het aan te raden om ronde tipjes te gebruiken omdat deze weefselvriendelijker zijn.
  • Polijsten
    Polijsten zorgt ervoor dat aanslag en plaque verwijderd wordt, het tandoppervlakte gladder wordt en daarnaast worden de tanden blootgesteld aan fluoride. Eventueel kan de airflow gebruikt worden. Indien er sprake is van hoge cariësactiviteit dan is het aan te bevelen om nog apart fluoride aan te brengen.
  • Bepalen van frequentie nazorg op basis van een risico analyse
    De volgende factoren worden meegenomen: bloeding na sonderen, aantal verdiepte pockets (>5mm), botverlies versus leeftijd, roken, medische anamnese.
    Stelregel: Laag risico = 6 maand-interval, Gemiddeld risico = 4 maand-interval, Hoog risico = 3 maand-interval

Frequentie nazorg
Rosen et al. (1999) concludeerde dat de nazorg frequentie om een stabiele parodontale situatie te kunnen handhaven tussen de 3 en 6 maanden moet liggen. Voor de niet-parodontitis-risico groep geldt dat in sommige gevallen een recall van een keer per jaar voldoende is.

Furcaties
De aanwezigheid van furcaties worden niet meegenomen in de bovengenoemde risico analyse maar dit is wel een belangrijke factor. Hirschfield en Wasserman (1978) onderzocht een groep van 600 patiënten met een gemiddelde nazorgfase van 22 jaar. De resultaten lieten zien dat 31% van molaren met furcatie problemen verloren gaat in de nazorgfase. Hoe meer de gebitselementen naar distaal gelegen zijn, hoe groter de kans op verlies. Derde molaren hebben vaak nauwere furcaties en lopen daardoor een hoger risico op verlies, dit kan een reden zijn om te beslissen om deze molaren te extraheren.

Peri-implantitis
Nazorg is ook belangrijk om een stabiele conditie te handhaven rondom implantaten. Het gebruik van de airpolisher (airflow) met glycine-poeder is het meest effectief tijdens de nazorg. Indien dit apparaat niet beschikbaar is dan kunnen er ultrasone niet-metalen tips gebruikt worden in combinatie met chemotherapeutica (bijvoorbeeld waterstofperoxide of citroenzuur).

Motivatie
Wat is de goede manier om de patiënt te motiveren? Om hier achter te komen moet er uitgezocht worden of er sprake is van interne motivatie (patiënt wil het zelf) of externe motivatie (patiënt denkt dat het van de tandarts moet). Om de patiënt te helpen, moeten de juiste hulpmiddelen aangeraden worden en daarnaast moet er een techniek aangeleerd worden die het gedrag van de patiënt kunnen veranderen. Rageren wordt bijvoorbeeld beter geaccepteerd door patiënten dan flossen. Ook het aanraden van elektrisch poetsen kan een patiënt motiveren: het is makkelijker, resulteert in een beter resultaat en het wordt als eenvoudiger ervaren.

Samenvatting
Het bewerkstelligen van goede nazorg is het moeilijkste van het hele parodontale behandelproces. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er telkens opnieuw ingeschat moet worden waar de patiënt behoefte aan heeft.

Afsluitend: Overtreatment versus undertreatment
Er is sprake van overtreatment wanneer er een parodontale behandeling uitgevoerd wordt bij patiënten die niet in staat zijn om een goede mondhygiëne te handhaven en/of weigeren deel te nemen aan de nazorg fase.
Er is sprake van undertreatment wanneer men een patiënt niet laat deelnemen aan nazorgfase óf wanneer er te vroeg gestart wordt met de nazorg (de parodontitis is nog niet onder controle).

Anna Louropoulou studeerde als tandarts af in 2002 aan de ‘Dental School of Aristotle University’ te Thessaloniki, Griekenland. In 2007 behaalde zij haar Post Academisch diploma in de Parodontologie aan ACTA. Sindsdien werkt zij als parodontoloog-implantoloog in Rotterdam en Amsterdam. Naast haar klinische werkzaamheden werkt zij als onderzoeker en universitair docent bij de sectie Parodontologie aan ACTA. Haar promotieonderzoek betreft de reiniging/decontaminatie van implantaatoppervlakken.

Verslag door Marieke Filius, onderzoekster afdeling kaakchirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van Anna Louropoulou tijdens het congres PARO van Bureau Kalker.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Parodontologie, Thema A-Z
Bacteriën

Bacteriën in de mond verhogen risico op alvleesklierkanker

Veranderingen in de bacteriën in de mond van een persoon zouden mogelijk het risico op alvleesklierkanker verhogen. Dit blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek gepresenteerd op een bijeenkomst van de American Association for Cancer Research (AACR).

Onderzoek
De onderzoekers vergeleken de microbiota in de mond van 361 Amerikaanse mannen en vrouwen met alvleesklierkanker met monsters van 371 mensen die deze ziekte niet hebben. De deelnemers zijn tien jaar gevolgd.

Bacteriën
Uit de resultaten blijkt dat de bacteriën P. gingivalis en A. actinomycetemcomitans in verband staan met alvleesklierkanker. Patiënten met P. gingivalis hebben 59% meer risico op alvleesklierkanker dan patiënten zonder deze bacterie. Hetzelfde geldt voor patiënten met A. actinomycetemcomitans die minstens 50% verhoogde kans hebben op alvleesklierkanker. In eerder onderzoek is aangetoond dat beide typen bacteriën in verband staan met parodontitis .

Conclusie
Volgens de onderzoekers is dit het eerste bewijs dat specifieke veranderingen in de microbiota in de mond een mogelijk risicofactor is voor alvleesklierkanker. Zij hopen dat verder onderzoek meer inzicht kan bieden in risicofactoren en mogelijke behandelingen van dit kankersoort

Bron: NYO School of Medicine 

 

Lees meer over: Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Onderzoek, Thema A-Z
Coachman training DSD day

DSD Day met Dr. Christian Coachman – 22 september 2016, Boom Chicago in Amsterdam

Na 7 jaar DSD World Tour, reizend over 5 werelddelen, 54 landen, 181 steden met 58.000 deelnemers komt Dr. Christian Coachman, de ontwerper van het Digital Smile Design concept, naar Amsterdam om live diverse updates te tonen van de digitale en emotionele tandheelkunde en de praktische uitvoering hiervan.

Kom op 22 september naar Boom Chicago in Amsterdam en leer waarom dit revolutionaire concept wordt gebruikt door duizenden succesvolle professionals in de moderne klinieken! Bekijk het volledige programma op onze website.

Digital Smile Design
Digital Smile Design is het onderwerp van de exclusieve training gegeven door Dr. Christian Coachman. De deelnemers worden alle aspecten van DSD bijgebracht. Het doel van DSD is het ontwikkelen van een glimlach bij patiënten die voldoet aan de functionele, esthetische en emotionele wensen van de patient.

Technieken en verwachting patiënt
Moderne technieken en materialen zijn zinloos als de verwachting van de patiënt niet wordt waargemaakt. Deze training op 22 september 2016 heeft als doel om beide aspecten optimaal te integreren waardoor de case acceptatie van de behandelaar wordt vergroot.

Doelgroep
De training is zeer geschikt voor alle tandheelkundige professionals die een eerste stap zetten naar Digital Smile Design:

  • Algemeen tandartsen
  • Specialisten
  • Tandtechniekers
  • Tandartsassistenten
  • Praktijk Managers
  • PR & Marketing

KRT-punten
Tandartsen ontvangen 6 KRT-punten bij deelname.

 

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
expositie

Tandheelkundige expositie in Duitsland

In een historisch museum in Colditz, bij Leipzig, zijn op dit moment vele tandheelkundige voorwerpen te bezichtigen. Van pelikanen en tanden gemaakt van koe bot, tot de tandenborstels van het Koninklijk Huis.

Andreas Haesler
De expositie is samengesteld door tandtechnicus Andreas Haesler. Er zijn werken uit meer dan 170 verschillende archieven te vinden, zowel uit Duitsland als uit andere landen. De tentoonstelling is de eerste dentale tentoonstelling in Duitsland die meer dan 250 m2 beslaat, met een oppervlakte van 300 vierkante meter. In Colditz zijn daarnaast ook 3000 vierkante meters wetenschappelijke bibliotheek te vinden, waarin zich ook oude tandheelkundige geschriften bevinden.

Collectie
Te zien zijn onder andere een tongreiniger, pincet en spatel uit de Romeinse periode en tandenborstels van het Spaanse koninklijkhuis. Ook wordt er een documentaire getoond over tandheelkundige afwijkingen.

Filmindustrie
Haesler’s expositie heeft inmiddels ook de filmindustrie bereikt. Er werd inmiddels door maar liefst 46 film en televisie producties een aanvraag gedaan voor gebruik van de materialen. Van de inkomsten gaat een deel naar het museum.

Dental Museum
Park 9b
04680 Colditz OT Zschadrab
I www.dentalmuseum.eu

Open van woensdag tot en met zondag, van 10.00 tot 17.00

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Plastic fles heeft invloed op gebitsontwikkeling

Niet alleen de inhoud maar ook een plastic fles of verpakking zelf blijkt slecht voor het gebit. Dit komt door de chemische stoffen Bisfenol A (die gebruikt wordt bij de productie van plastic) en vinclozolin (een schimmelbestrijdingsmiddel). Uit recent onderzoek blijkt dat deze chemische stoffen samen de ontwikkeling van het gebit bij kinderen beïnvloeden.

BPA en hypomineralisatie
Bisphenol A (BPA) zit in sommige soorten plastic flessen en soms ook aan de binnenkant van blikjes of gecoate kartonnen verpakkingen. BPA kan vanuit plastic voedselverpakkingen in het voedsel komen. Het is al langer bekend dat BPA schadelijk is voor het tandglazuur en hypomineralisatie veroorzaakt. Hypomineralisatie leidt tot een grotere kans op gaatjes en een grotere gevoeligheid van het gebit. Deze aandoening treft ongeveer 18% van de 6- tot 8-jarigen.

Onderzoek
Voor het huidig onderzoek hebben de onderzoekers van het Franse Nationale Instituut voor Gezondheid en Medisch Onderzoek ratten een dagelijkse dosis BPA gegeven in combinatie met vinclozolin (schimmelbestrijdingsmiddel). Deze dosis komt overeen met de hoeveelheid waar de mens dagelijks mee in contact komt. Uit het onderzoek blijkt dat de combinatie van BPA en vinclozin zorgt voor verandering in de genexpressie die invloed heeft op de mineralisatie van het tandglazuur.

Verbod
Het gebruik van BPA wordt door de Europese wetgeving streng gereguleerd. In Europa geldt al een verbod op de import en verkoop van babyflesjes die BPA bevatten.

Bron:
sciencedaily.com

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
dental game

Online game: Dental Surgery

In de nieuwe online game Dental surgery staat de speler eens naast de tandartsstoel, in plaats van er zelf in te liggen.

Concentratie
Dental Surgery is een online game uit de serie Operate Now, waarbij de speler zelf plaats kan nemen in de schoenen van een tandarts. Taak is om een afgebroken tand van een patiënt te vervangen door een implantaat. Hierbij is het belangrijk dat de speler goed alle verschillende stappen in de gaten houdt, gezien het feit dat het onthouden van deze stappen de enige manier is om het hoogste level te bereiken.

Hierbij is het uiteraard van groot belang om goed op te letten hoe dit nou precies moet, want om op  het hoogste niveau te komen moeten alle stappen uit het hoofd worden geleerd!

Speel de game

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Behandel een uitgeslagen tand als hartattack

Martin Tope: ‘’Behandel een uitgeslagen tand als een hartattack’’

In vergelijking met een hartattack, hebben mensen helaas nog te weinig kennis over wat te doen bij een uitgeslagen tand. Als juist gehandeld wordt, zijn de kansen voor de uitgeslagen tand aanzienlijk gunstiger. Onmiddellijke replantatie is bij de uitgeslagen tand de aangewezen therapie voor blijvende gebitselementen.

Consequenties
Consequenties na avulsie:

  • Beschadiging parodontaal ligament (PDL). Het PDL is het bindweefsel dat de parodontale ruimte overbrugt, ze overspant de periradiculaire ruimte van alveolair bot naar wortelcement.
  • Infectie pulpa, 100% pulpanecrose

Het wortelcement dient als een belangrijke beschermlaag voor de tand. Als deze ‘protective layer’ volledig weg is, kan de pulpa ‘communiceren’ met het PDL.

Schade aan het wortelcement
Bij schade aan het wortelcement is er een grote kans op:

  • Intrusion (hoogste waarschijnlijkheid)
  • Avulsion
  • Laterale luxatie
  • Extrusie luxatie
  • Subluxatie
  • Concussie (Laagste waarschijnlijkheid)

Hoe kunt u de kans op resorptie verkleinen?
Complicaties liggen op de loer na het terugplaatsen van een uitgeslagen tand: ontstekings- en vervangingsresorptie. Door het element snel te replanteren en te kiezen voor een juist bewaarmedium kan de prognose van de tand gunstig worden beïnvloed.

Dode periodontale cellen zijn een indicatie voor een ontsteking. Indien er sprake is van een lokale beschadiging, zal het cement zichzelf moeten herstellen. Take-home message van Martin Trope: “Als er radiolucentie op de röntgenfoto te zien is, dan is het foute boel”.

Er is vaak sprake van interne resorptie of externe resoptie, maar niet van beide. Kleurt een tand roze, dan is sprake van externe resoptie. Externe resorptie wordt vaak misdiagnosticeerd als interne resorptie. Bij externe resoptie is de pulpa er niet bij betrokken. Odontoblasten zetten weer een beschermlaag af bij de pulpa, waardoor er geen sprake is van penetratie.

Het repositioneren van een uitgeslagen tand kan ook zorgen voor vervangingsresoptie: ankylose. Het wortelcement wordt dan vervangen voor bot. Een gevolg kan dan zijn de tand achterblijft in de groei.

Management avulsie
Aan oppervlakte beschadiging kun je niks veranderen, je moet het limiteren. Dat houdt in dat u zo snel mogelijk moet replanteren. Het best is om dit binnen de eerste 5 minuten te doen. In de eerste 5 minuten verlies je bijna geen cellen. Een gevolg van later replanteren is dat het PDL dood gaat.

Na 30 minuten is 40% van de cellen verloren. Gelukkig hebben vitale cellen de capaciteit om dode beschadigde cellen van het PDL te herstellen en te compenseren. Na 120 uur is het PDL volledig dood.

To do
Houd de tand vast bij de kroon; onder de kraan (niet langer dan 10 seconden) om vuil eraf te halen.  Eventueel kan ook melk gebruikt worden. Het wordt afgeraden om hiervoor instrumenten te gebruiken of het worteloppervlak aan te raken.

Een geschikt medium om een uitgeslagen element in te bewaren:

  • Zout water
  • Melk (meest gebruikt en beschikbaar)
  • In de mond: beste voor het PDL

Het is beter om geen water, alcohol of huisgemaakte zoutoplossing te gebruiken.

De patiënt moet dan zo spoedig mogelijk  naar de tandartsenpraktijk. Minimaliseer de tijd van de tand buiten de mond.

Plaats vervolgens een semi-rigide spalk voor twee weken. Belangrijk is dat deze schoon te houden is. Indien de spalk enkele weken langer geplaatst wordt, is dat geen probleem. Dit wordt soms zelfs aanbevolen omdat er ook sprake kan zijn van een (gemiste) alveole fractuur.

Verder moet de patiënt twee weken zacht voedsel eten om de uitgeslagen tand te ontzien. Daarnaast is het advies om te spoelen met chloorhexidine gedurende 2 weken. Indien het element gecontamineerd is geweest, is een tetanusinjectie geïndiceerd. Geadviseerd wordt hierbij de huisarts in te schakelen. Het voorschrijven van antibioctica profylaxe is zelden noodzakelijk.

Element langer dan 60 minuten buiten mond
Indien een element langer dan 60 minuten buiten de mond is geweest, is er een zeer kleine kans op slagen. Het advies van Martin Trope is dan om met fosforzuur het PDL weg te etsen. Extra-oraal kan dan ook al de endodontische behandeling worden uitgevoerd. Emdogain kan dan gebruikt worden om het element terug te plaatsen en daarna te spalken.

Als het element lange tijd buiten de mond is geweest en daardoor slechte prognose heeft door het necrotische PDL, kan ook worden besloten om het element niet te replanteren.

Follow-up

  • Endontische behandeling 7-10 dagen na replanteren van de uitgeslagen tand.
  • Verwijderen van de splint na 2 weken en het maken van een röntgenfoto.
  • Klinische en röntgenologische controle na 4 weken, 3, 6 en 12 maanden. Daarna jaarlijks.

 

Dr. Martin Trope is geboren in Johannesburg. Hij studeerde daar af in 1976. Na enkele jaren algemene praktijkvoering verhuisde hij in 1980 naar Philadelphia, USA om zich in de endodontologie te specialiseren aan de Universiteit van Philadelphia. Naast zijn eigen praktijk voor endodontologie en trauma is hij als universitair docent verbonden aan de School of Dental Medicine bij Penn University. Hij heeft zeer veel universitair onderwijs gegeven, 180 publicaties op zijn naam staan en wordt wereldwijd gezien als een van de meest vooraanstaande specialisten op het gebied van traumata.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Martin Trope tijdens het congres Tandletsel van Bureau Kalker.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Restaureren, Thema A-Z
restauratiematerialen mondzorg

Nieuwe restauratiematerialen: minimaal invasief en levenslange coaching

In de tandartspraktijk komen steeds nieuwe restauratiematerialen en technieken beschikbaar. Dit geeft de tandarts veel mogelijkheden, maar maakt keuzes ook moeilijker. Lees het verslag over minimaal invasieve composiet restauraties als onderdeel van een levenslang tandheelkundig coaching concept.

Verslag van de lezing van prof. dr. Ivo Kreici tijdens het NVGPT-jaarcongres.

Micro-invasieve esthetische tandheelkunde draait om VOORKOMEN
Als je de tandheelkunde wilt veranderen, moet je beginnen bij kinderen. De mondhygiënist speelt hierin een heel belangrijke rol volgens prof. dr. Ivo Krejci. Hoofdredenen van tandverlies zijn cariës en parodontitis. Waarom zouden we om cariës en parodontitis geven? Het is niet dodelijk. Ook al ga je er niet van dood, het zorgt wel voor verlies van levenskwaliteit. Soms wordt gedacht dat er altijd nog een implantaat geplaatst kan worden. Hierbij dient gerealiseerd te worden dat implantaten tandheelkundige problemen niet oplossen. Implantaten zijn de consequentie van falende preventie, falende conserverende tandheelkunde en falende endodontologische behandelingen.

Primaire preventie vs. secundaire preventie
Preventie is een medische of een publieke gezondheidsprocedure die erop gericht is een ziekte of medische probleem te voorkomen, in plaats van behandelen of genezen. Bij profylactische maatregelen wordt een onderscheid gemaakt tussen:

  • primaire preventie: het voorkomen van een ontwikkeling van een ziekte
  • secundaire preventie: er is al sprake van ziekte, waarbij de patiënt beschermt moet worden voor verslechtering van het proces

Een vulling maken: symptomen behandelen
Cariës en parodontitis zijn chronische ziekten. Eenmaal geïnfecteerd, altijd geïnfecteerd. Cariëslaesies zijn de symptomen van deze ziekte en moeten daarom op een minimaal invasieve manier behandeld worden, passend bij de filosofie van secundaire preventie met een levenslang coaching project.

Globaal genomen zijn tanden ontwikkeld voor een periode van 30 jaar. Dat was vroeger de levensverwachting van de mens. Tegenwoordig moeten tanden veel langer meegaan. Het is de uitdaging om te strijden tegen demineralisatie van tanden door zuren.

Cariës: bacterie gerelateerde zuren
Erosie: niet-bacterie gerelateerde zuren.

Het gaat niet over esthetiek, maar om een gezond gebit. De patiënt moet er zelf voor zorgen dat hij zijn tanden zijn hele leven kan houden. Dental fitness, zoals prof. Ivo Krejci het noemt. Het ligt dus niet bij de tandarts maar bij de patiënt. Preventie, daar draait het om.

Geen volledige kronen, maar composiet
Cariës neemt niet af, maar continueert de gehele levensduur. Direct en indirect composiet materiaal voor restauraties is volgens prof. Ivo Krejci de beste keuze, omdat het adapteert aan de tand. Het is micro-invasief, heeft een goede kwaliteit en adhesieve eigenschappen. Verder is het gemakkelijk te repareren en modificeren, door het oppervlak voor te behandelen met zandstralen. Voor indirect composiet materiaal kan gekozen worden voor een CAD/CAM blok.

Een volledige kroonomslijping voor herstel van functie en esthetiek was jaren dé behandeling van eerste keus. De hoeveelheid tandmateriaal die hierbij verwijderd moest worden voor de dikte van het indirecte restauratiemateriaal, past niet bij de conserverende manier van denken om te streven naar zoveel mogelijk glazuurbehoud. Bij volledige omslijpingen wordt te veel gezond tandweefsel verwijderd, wat ongunstige effecten heeft op de pulpa en het parodontium. Als je een restauratie plaatst moet je al denken: Wat is de volgende stap? Volgens prof. Ivo Krejci wordt met een volledige kroonpreparatie de tand vernietigd. Niet alles in de tandheelkunde draait om evidence based dentistry, maar om ‘don’t do any harm’ met conserverende tandheelkunde. Elke restauratie is tijdelijk, het is een vervanging. Er is nog geen nieuw materiaal ontwikkeld waarvan de structuren en fysiologische functies zoveel mogelijk overeenkomen met de originele, biologische situatie.

KISS: Keep IT Simple Smart
Moderne tandheelkunde moet kosteneffectief zijn. Het KISS-principe – Keep It Simple Smart – is de manier om complexe, tijdrovende en dure oplossingen te voorkomen. Een techniek die daarbij past is micro-abrasie. Deze minimaal-invasieve techniek is een chemisch/mechanische behandeling waarbij oppervlakkige defecten verwijderd kunnen worden. Kleine beginnende cariëslaesies, ook tussen tanden en kiezen (klasse II), zouden op deze manier behandeld kunnen worden, bijvoorbeeld met ICON (Fabrikant DMG).

Ook een tunnelpreparatie bij standaard klasse-II cariëslaesies tussen tanden past bij de conservatieve filosofie. Hierbij wordt de randlijst intact gehouden en verwijder je alleen cariës met bijvoorbeeld een longneck-boor. Zo ontstaat een extreem kleine caviteitspreparatie. Fluorescerende lichttechnieken kan worden gebruikt om cariës zichtbare te maken. Het is een zeer betrouwbare techniek, eventueel kan een filter op de microscoop geïnstalleerd worden.

Verder moeten tandartsen zich afvragen of ze nog stiften in endodontische behandelde gebitselementen willen plaatsen nu gewerkt wordt met adhesieve technieken. Er bestaat een grotere kans op een wortelfractuur door het toepassen van stiften.

Prof. dr. Ivo Krejci graduated in 1983 from the University of Basel, Switzerland, and received his Dr.med.dent. degree in 1986 and his Privatdozent (Switzerland) in 1993 from the University of Zurich, Switzerland. He is fellow of the Academy of Dental Materials and has a postgraduate specialisation diploma of the Swiss Society of Preventive and Restorative Dentistry. He is president of the Swiss Society of Preventive and Restorative Dentistry, past president of the Academy of Operative Dentistry European Section, past member of the editorial board of the Journal of Dental Research and member of several associations. Prof. Krejci has published over 250 articles and book chapters on restorative concepts, esthetics, posterior composites, tooth colored adhesive inlays, onlays and adhesive slot bridges, light curing, adhesion, glass ionomers, base materials, finishing techniques, compomers and lasers and he is author of three textbooks. Prof. Krejci has supervised more than 50 doctoral theses and has lectured on numerous international scientific meetings and continuing education courses. He is currently Ordinary Professor and Chairman of the Division of Cariology and Endodontology and President of the School of Dental Medicine at the University of Geneva, Switzerland.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van prof. dr. Ivo Kreici tijdens het NVGPT-jaarcongres

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Restaureren, Thema A-Z
Dentallect erkend MBO-4 opleiding tandartsassistent

Dentallect erkend voor opleiding MBO-4 Tandartsassistent

Dentallect is door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap officieel erkend om de mbo-4 opleiding Tandartsassistent aan te bieden. Ze mag hiermee diploma’s verstrekken onder de Wet Erkend Beroepsonderwijs (WEB). Het diploma biedt civiele erkenning en de mogelijkheid door te stromen naar het hbo. Dentallect heeft de erkenning verkregen voor 2 opleidingsvarianten, namelijk de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en de 3e leerweg. De opleiding is opgebouwd uit een unieke mix van klassikaal onderwijs, video e-learning en webinars en kent belangrijke deelcertificaten.

Achtergrond
Dentallect is sinds 2012 actief binnen het onderwijswezen en is ontstaan vanuit de Delftse tandartspraktijk De Tandartsengroep. In de afgelopen jaren heeft Dentallect meer dan 50 specifieke modulen ontwikkeld die alle aspecten van het beroep tandartsassistent omvatten. Momenteel maken in totaal zo’n 2000 cursisten, verdeeld over ruim 100 Nederlandse praktijken, gebruik van deze modulen.

De behoefte aan gediplomeerde medewerkers is groot. Dit heeft te maken de met toenemende eisen binnen tandartspraktijken. Ook hebben de beroepsorganisaties KNMT en ANT een duidelijk standpunt ingenomen met betrekking tot de borging van de kwaliteit van tandartsassistenten, hun opleidingsniveau en taakdelegatie. Om dit nog beter te faciliteren, heeft Dentallect de stap gezet om als erkende opleider diploma’s te mogen verstrekken.

Mix
Het studieprogramma bestaat uit een unieke mix van klassikaal onderwijs, video e-learning en webinars. De video’s zijn doelgericht en zeer beeldend. Het onderwijsprogramma is al geruime tijd in gebruik en geëvalueerd door de ruim 2000 cursisten en daarmee sterk doorontwikkeld. Door deze mix kan de tandartsassistent in spe veelal studeren op tijden die uitkomen en is reistijd sterk beperkt en kunnen de lessen zo vaak herhaald worden als nodig.

Deelcertificaten
Dentallect kent zes deelcertificaten, waaronder infectiepreventie en radiologie, die gekoppeld zijn aan examens. Deze deelcertificaten sluiten aan bij de hedendaagse tandartspraktijk en komen volledig overeen met de mbo-4-vereisten. De deelcertificaten blijven 5 jaar geldig, zodat de assistent binnen dat tijdsbestek de mbo-opleiding Tandartsassistent met een officieel erkend diploma kan afronden.

2 varianten: BBL en 3e leerweg
Bij de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) moet de cursist naast de opleiding ook in een praktijk werkzaam zijn om vaardigheden op te doen en kennis te kunnen toepassen. Deze omleiding duurt 2 jaar en kent urenverplichtingen.

Naast de BBL-opleiding biedt Dentallect ook de 3e leerweg aan. Dit is een nieuwe wettelijke mogelijkheid om een erkend diploma te halen in minder contacturen en leerjaren dan in de beroepsbegeleidende leerweg. Tijdens een intake wordt bepaald of deze opleidingsvorm daadwerkelijk past.

Waar en wanneer?
Na de intake en inschrijving kan de deelnemer direct beginnen met het volgen van de lesvideo’s zonder te hoeft te wachten totdat de klassikale lessen beginnen. De klassikale lessen zullen in januari en september op verschillende locaties starten, waarbij de deelnemer kan aansluiten.

Aanvullende informatie

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Dhin jaarverslag

Jaarverslag DHIN

Dental Healthcare International Nederland (DHIN) zorgt voor het bevorderen van de mondgezondheid van achtergestelde groepen, zowel in binnen- als buitenland. Zij doen dit door zowel materialen als kennis aan te bieden aan deze groepen. Onlangs presenteerden zij hun jaarverslag van 2015.

Verhuizing
Een grote verandering voor DHIN het afgelopen jaar was de verhuizing nar hun nieuwe pand in Houten, op de Peppelkade 11b. Afgelopen jaar heeft de hulporganisatie gemerkt dat de inhaalslag in lage lonen landen groot is geweest, ook op tandheelkundig gebied. Een brede spreiding van medische hulp blijft echter achterwege, aangezien overheden vaak ofwel niet in staat zijn of de noodzaak niet inzien van goede tandheelkundige hulp. Met het nieuwe pand heeft DHIN betere omstandigheden gecreëerd om zowel betere materialen als kennis te kunnen faciliteren.

Bestuursaangelegenheden
Afgelopen jaar heeft de hulporganisatie met droefheid afscheid moeten nemen van Arnold van Leeuwen en Wim Gundlach. Van Leeuwen was de laatste acht jaar van zijn leven werkzaam bij DHIN en was expert op het gebied van kleingoed en installaties. Gundlach was ook meerder jaren werkzaam als adviseur van het bestuur en als magazijnchef. Hiernaast heeft Hette van der Meer besloten zijn werkzaamheden te stoppen bij DHIN en heeft Wim van Palenstein Heldermand besloten zijn bestuursfunctie neer te willen leggen. Hij zal wel op de achtergrond aanwezig blijven als adviseur. Hiermee neemt hij de plaats over van Jaap de Jonge, die zijn adviseurschap beëindigt. Een nieuwe aanwinst voor DHIN is Klaas Wegter, die hiervoor actief was als monteur bij Dental Union.

Verleende subsidies
DHIN heeft afgelopen jaar subsidie kunnen verlenen aan verschillende projecten van fADA en Fit for Learning in Malawi. Dit werd mogelijk gemaakt door donaties van KNMT, ANT, Henry Schein en het Ivoren Kruis.
Ook heeft de hulporganisatie Kruispost-tandartsen Amsterdam, die medische en psychosociale zorg biedt aan onverzekerden, daklozen en asielzokers, geholpen een thermodesinfector in bezit te krijgen. Hiermee hoeft het instrumentarium niet langer handmatig gereinigd te worden.

Financiën
Wat betreft de financiën is er afgelopen jaar €43.467 uitgegeven aan het nieuwe pand in Houten, naast de huurkosten voor een half jaar voor de voormalige loods in Linschoten, wat €4.486 heeft gekost. Hier tegenover is er €42.536 aan donaties ontvangen, €14.168 aan de levering van diverse projecten en €1.813 aan rente. Verder verschilt het uitgave patroon weinig van dat van 2014. DHIN kan hiermee spreken over een financieel gezond 2015.

Bron: jaarverslag 2015

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tanden

Ontdek de mond met Mouthy

Mouthy is een nieuwe tentoonstelling die de verborgen wereld in ieders mond ontdekt. De tentoonstelling is vanaf nu te zien in Londen.

Projecten
Bij de tentoonstelling zijn verschillende projecten te bekijken, die zijn gecreëerd in samenwerking met tandheelkundige onderzoekers van King’s College London. Zij plaatsten eerder al een oproep naar kunstenaars voor de tentoonstelling. Een aantal van de grootste projecten zijn:

  • Spit Crystal – Inés Cámara Leret vraagt bezoekers om hun speeksel en creëert hiermee een collectief speeksel kristal
  • Terminal Sulcus – Beatrice Haines heeft afgietsels van tongen verzamelt en hiermee een enorme tong gemaakt. Bezoekers kunnen hier ook een afgietsel van hun eigen tong laten maken.
  • Saliva Moon – Briony Clarke tovert het speeksel van bezoekers om tot maanlandschappen
  • Kiss Culture – een selectie van foto’s van platen die door mensen werden gekust.

Meer aandacht voor de mond
De tentoonstelling brengt de mond onder de aandacht – iets wat zo simpel, maar zo belangrijk is, aldus Jen Wong, hoofd van de programmering van Science Gallery London, de host van de tentoonstelling. Met deze tentoonstelling worden wetenschappers en kunstenaars bij elkaar gebracht om de bezoeker zo een vernieuwend perspectief op de mond te brengen.

Pop-up locaties
De tentoonstelling werd geopend in een treintunnel in de London Bridge afgelopen week, en zal op meerdere pop-uplocaties verschijnen. Dit zal gebeuren van juli tot en met november. In juli ligt de focus op speeksel.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

Professionals gezocht voor Kidsfabriek

Op 20 augustus vindt in Ulft binnen en buiten de SSP-hal een gratis evenement plaats voor kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar.  Kidsfabriek is opgezet door vrijwilligers en heeft een non-commercieel karakter. Voor de derde keer zal de Mondhoek kinderen op speelse wijze in contact brengen met mondzorg.

Er worden meer dan 1000 kinderen verwacht op dit evenement en bij de eerste keer werd al duidelijk dat 2 mondhygiënisten veel te weinig zijn om al die enthousiaste kinderen op te vangen. Ook 4 mondhygiënisten bleken te weinig.

Workshops.
Dit jaar hebben zich al 8 mondhygiënisten zich vrijwillig opgegeven om kinderen tandenpoetsen te leren, een workshop pH meten te laten doen en zich in te zetten aan het verbonden wetenschappelijk onderzoek. Dit jaar zal ook voorgelezen worden aan de allerkleinsten en ook de ouders krijgen hun eigen informatiehoekje.

Steentje bijdragen.
Coördinator Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna zou het heel leuk vinden als dit jaar het gehele mondzorgteam zich zou presenteren. Dat betekent dat ze opzoek is naar tandartsen en assistenten die hun steentje willen bijdragen aan dit imago-verhogende evenement. Kinderen worden namelijk op camera om hun reactie gevraagd. Diverse journalisten lieten al weten interesse te hebben om eens een kijkje te komen nemen.

Aanmelden.
Dus als jij ook kinderen een lach op hun gezicht toveren? Mail dan naar Lieneke@tandarts.nl om het draaiboek te ontvangen. Ze wacht op jou!

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
NZa onderzoekt keten tandartspraktijken

Consumentenbond start onderzoek mondzorg

De Consumentenbond roept mensen op een vragenlijst in te vullen over ervaringen met behandelingen en prijzen in de tandheelkunde.

Onderzoek Consumentenbond 2015
In 2015 openden de Consumentenbond en het onderzoeksprogramma De Monitor een meldpunt. Hierbij konden consumenten aangeven of zij vóór een behandeling werden geïnformeerd over de behandelmogelijkheden en -kosten. Volgens de Consumentenbond gaven de 600 reacties “reden tot zorg”. Met de nieuwe vragenlijst wil de bond bekijken of deze situatie is veranderd. De resultaten van het onderzoek werden voorgelegd aan de beroepsverenigingen van tandartsen waarbij de bond leden vroeg om de informatieverstrekking over behandeling te verbeteren.

NPCF onderzoek: patiënt geeft eigen tandarts en mondhygiënist ruim een 8
Een grootschalig onderzoek onder ruim 9.000 leden van de NPCF gaf onlangs aan dat patiënten over het algemeen erg tevreden zijn met hun tandarts en mondhygiënist. Ze gaven hun tandarts en mondzorgpraktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Hun mondhygiënist scoorde met een 8,1 ook erg hoog.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
antibiotische profylaxe

Overeenkomst orthopeden en tandartsen over richtlijn antibiotica

Na jaren van discussie hebben orthopeden en tandartsen nu samen een richtlijn opgesteld wat betreft het toedienen van antibiotica bij patiënten met een gewrichtsprothese. De belangrijkste boodschap die hieruit voorkomt is dat patiënten met gewrichtsprothese en een tandheelkundige ingreep ondergaan geen antibiotische profylaxe toegediend hoeven te krijgen om een infectie aan de prothese te voorkomen.

Onenigheid
Vele onenigheid bestond al jaren over het wel of niet toedienen van antibiotica. Dat de bestaande adviezen verschillende richtingen op wezen hielp hier niet bij. Om die reden drong Geert Walenkamp, hoogleraar orthopedie, aan bij de Nederlandse Orthopaedische Vereniging aan op een nieuwe richtlijn, die gefocust zou moeten zijn op antibioticaprofylaxe bij tandheelkundige ingrepen voor mensen met een gewrichtsprothese. Die richtlijn is nu inderdaad opgesteld, met de duidelijke boodschap dat de antibiotica beter niet kan worden toegediend.

Onderzoek
Deze conclusie werd niet zomaar genomen. Uit enkele observationele studies bleek dat antibiotica wel degelijk positieve effecten teweeg brengt in een aantal gevallen. Dit was echter niet het enige wat meetelt, aangezien dit weinig uitsluitsel gaf over dat antibiotica niet juist zinloos zou kunnen zijn. Zo is het onwaarschijnlijk dat er zo’n groot aantal bacteriën in de bloedbaan komt dat dit een infectie zou kunnen gaan vormen.

Verlaagde weerstand
Ook bij patiënten met een verlaagde weerstand is antibiotica niet per se noodzakelijk. De relatie tussen een lage immuniteit en het ontstaan van infecties is namelijk heel onduidelijk. Daarom geldt ook hier dat maar beter niet toegediend kan worden.

Gezondheid gebit zeer belangrijk
Of een tandheelkundige ingreep te doen voor het plaatsen van een prothese slim is, is een andere vraag. Dat er een verband is tussen gebit en de gezondheid in zijn algemeenheid is zeker, maar hoe dit verband precies in elkaar zit is niet zeker. Het is in elk geval belangrijk om mensen te blijven wijzen op het belang van een goede mondhygiëne en regelmatige controles.

Bron:
Medisch Contact  &
Richtlijn

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
doktersgesprek

1 op de 3 patiënten blokkeert bij doktersgesprek

Bij 1 op de 3 patiënten komt veel belangrijke informatie van een gesprek met een arts niet goed aan. Het gesprek gaat langs hun heen, wordt niet goed opgeslagen of er wordt niet alles gevraagd wat was gewild.

Lastig te begrijpen
Minister Schippers liet het al weten aan de Kamer: het is zeer belangrijk dat arts en patiënt samen tot een overeenkomst komen over vervolgstappen in het zorgtraject, wat begint bij goed en duidelijk wederzijds begrip. Dit bleek echter problematisch uit een onderzoek van TNS NIPO. Hieruit kwam voort dat 25% van de patiënten het lastig vindt een arts goed te begrijpen. 34% gaf zelfs aan de inhoud van het gesprek alweer vergeten te zijn zodra de spreekkamer werd verlaten.

Negatieve emoties
Verschillende redenen zouden dit kunnen verklaren. Zo zouden negatieve emoties invloed kunnen hebben op behandelkeuze. Ook gaven velen die volgens zichzelf met heftige emoties kampten aan zich minder of niet goed voor te bereiden op een doktersbezoek.

Iemand meenemen
Wat hierbij zou kunnen helpen, is het meenemen van iemand naar het gesprek. Dit kan helpen met het opvangen van emoties, het maken van juiste keuzes en het überhaupt onthouden van dat wat behandeld is. 96% van de deelnemers gaf aan nooit iemand mee te nemen naar een doktersgesprek terwijl 37% dit wel zou willen. Hiernaast helpt het ook om zo goed mogelijk voor te bereiden op een gesprek.

Bron:
Zilveren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tv

Haagse tandarts op TV

Tandarts Lachmansingh van Tandartspraktijk Tandbewust uit Den Haag is 24 juli te zien bij televisieprogramma LifestyleXperience op RTL4.

LifestyleXperience
LifestyleXperience is een programma waarin allerlei ‘spannende, innovatieve, luxueuze en trendy topics’ voorbij komen, aldus RTL4. Meerdere presentatoren bespreken wekelijks van alles en nog wat, variërend van de nieuwste gadgets tot de leukste hotspots en bijzondere evenementen. Lachmansingh zal in de uitzending vooral dieper ingaan op het bleken van tanden.

Bron:
Dichtbij

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
antibiotische profylaxe

Richtlijn antibioticaprofylaxe bij gewrichtsprothese

Na jaren van discussie hebben orthopeden en tandartsen nu samen een richtlijn opgesteld. Hieruit komt voort dat patiënten met een gewrichtsprothese die een tandheelkundige ingreep ondergaan geen antibiotische profylaxe toegediend hoeven te krijgen.

 

Richtlijn antibioticaprofylaxe bij gewrichtsprothese

Lees meer over: Kennis, Richtlijnen
compliment

Tandartsen en mondhygiënisten over hun ervaringen met visitatie

Visitatie is een kwaliteitsinstrument waarbij collega’s bij elkaar in de praktijk komen en feedback geven. U laten visiteren kan op verschillende manieren via de KNMT, ANT en NVM. Bij elke visitatie komt er een hoofdvisiteur en een assistentvisiteur bij uw praktijk over de vloer. dental INFO interviewde twee tandartsen en twee mondhygiënisten over hun ervaringen met visitatie: waarmee deden zij mee en wat hebben ze van de visitatie geleerd?

Wie visiteert?
De hoofdvisiteur is een collega, een tandarts of mondhygiënist, die door de beroepsvereniging is opgeleid tot hoofdvisiteur. De assistentvisiteur is een tandarts of mondhygiënist die zelf gevisiteerd is of wordt. Als de tandarts de praktijkeigenaar is, zal de hoofdvisiteur een tandarts zijn. Heeft u geen mondhygiënist in dienst, dan is ook de assistentvisiteur een tandarts. Als u als tandarts een mondhygiënist in dienst heeft, is de assistentvisiteur een mondhygiënist en zo wordt uw mondhygiënist dus ook gevisiteerd door een collega. Als u zelf mondhygiënist bent met een vrije vestiging, dan is de hoofdvisiteur tevens mondhygiënist. Ook de ZZP-tandarts en de ZZP-mondhygiënist kunnen gevisiteerd worden.

dental INFO interviewde een aantal gevisiteerden:

  • Peter Paul van Bennekom, de tandarts die zich liet visiteren en aan de wieg stond van visitatie.
  • Sascha van Hummel, de mondhygiënist die al lang zelf visiteur is en tevens ZZP’er is.
  • Johan Oost, tandarts die zijn praktijk liet visiteren via de KNMT.
  • Ruth Sederel, mondhygiënist in loondienst en lid van de Commissie Visitatie.

Wat waren de redenen van de tandarts om met de visitatie mee te doen?
Oost antwoordt: “Samen met mijn compagnon hebben we de praktijk (Tandheelkundig Centrum Beuningen) een kleine 5 jaar geleden overgenomen. Ondanks dat de praktijk destijds al redelijk op orde was, hebben we flink wat veranderingen doorgevoerd en protocollen strakker opgezet. Maar er is in de laatste jaren behoorlijk wat wet- en regelgeving bijgekomen en we wilden daarom weten waar we precies staan met de praktijk. We denken dat we de praktijk aardig op orde hebben maar toch wilden we dat er kritisch gekeken zou worden naar waar we ons nog in kunnen verbeteren.“

Van Bennekom: “Visitatie is voor elke medische beroepsbeoefenaar de beste mogelijkheid om een frisse onafhankelijke blik van een collega op je werk te krijgen. Dat is anders dan een ISO-certificering. Wij zagen duidelijk het verschil tussen certificeren en visiteren doordat de laatste visitatie kort na een certificeringssessie kwam. De meerwaarde van visiteren is dat het veel meer gericht is op het klinisch functioneren.

Oost en van Bennekom kozen beiden niet voor de Iqual-visitatie. Oost: “We hebben gekozen voor de normale visitatie. In onze Iqual-groep zitten diverse goede kennissen en  ons gevoel zegt dat er daardoor wellicht minder kritisch gekeken zou kunnen worden. Daarnaast bestaat onze Iqual groep ook uit niet-praktijkhouders, die doorgaans minder ervaring hebben met bijvoorbeeld een KEW-dossier. Tevens wilden we simpelweg een frisse blik van onbekende collega’s. “ Van Bennekom vult aan:  “Ik vond het een voordeel dat ik zo zelf een vergelijkbare praktijk in het land kon bezoeken als assistentvisiteur. “

Hoe beviel het visitatie-traject?
Oost: “Het is ons zeer goed bevallen, erg leerzaam als er kritisch naar je praktijk wordt gekeken. Van tevoren natuurlijk best spannend, want je geeft je eigenlijk helemaal bloot. Al gauw bleek dat zowel de hoofdvisiteur als de assistentvisiteurs een prettige manier van communiceren hadden en je het gevoel gaven dat gezamenlijk de puntjes op de i  worden gezet.

Van Bennekom: “Toen ik zelf als voorzitter van het KRT betrokken was bij de voorbereidingen van visitatie als kwaliteitsinstrument, lag de inhoudelijke invulling nog helemaal open. De uiteindelijke invulling vraagt wel wat voorbereiding, maar geeft veel inzicht in de praktijkvoering en is niet zo vrijblijvend. De vragenlijsten die men van te voren moet invullen, geven een goed beeld van de richting van de visitatie. Het invullen van de vragenlijsten gaf onze praktijk al een aardig zetje om met name op het gebied van dossiervorming nog een extra stapje te maken. De visitatie vond ik natuurlijk net als Oost ergens wel spannend, want als praktijkhouder heb ik natuurlijk het gevoel dat alles klopt en volgens regels en richtlijnen gaat, maar niets is minder waar. Veel dingen regelen we in de praktijk namelijk op gevoel. De collegiale toets is dan echt wel relevant. De spanning maakt dat het wel een beetje mag schuren. Als ik dat als zorgverlener voel, weet ik dat er wat aan te pakken is.  De gesprekken met de hoofdvisiteur en de assistentvisiteur waren wel heel open en niet oordelend.”

Oost vult aan over de voorbereidingen: “Vooraf dachten we dat we veel tijd kwijt zouden zijn aan het hele traject maar dat bleek erg mee te vallen. De vragenlijsten en het dossieronderzoek heeft ons hooguit drie uur gekost en dus een middagje visitatie waarbij er overigens gewoon door werd gewerkt in de praktijk.”

Zou u visitatie nu aanraden aan collega’s?
Oost: “Absoluut! Ik denk dat het belangrijk is dat je je praktijk af en toe eens langs de meetlat legt: Zijn de protocollen op orde, klopt de dossiervorming en zijn de hygiënemaatregelen voldoende? Tevens is het ook erg leerzaam om eens als assistentvisiteur in een andere praktijk te mogen kijken.

Van Bennekom: “Inderdaad zeker een aanrader, sterker nog: Een collega, die zich niet door een collega in de keuken wil laten kijken, heeft wat uit te leggen. Niet alleen naar zijn collega’s, maar vooral naar zijn patiënten. Eigenlijk zou je een lijst moeten openbaar maken van niet-gevisiteerden…”

Wat was de reden van de mondhygiënisten om hoofdvisiteur te worden?
Sederel en van Hummel wilden hoofdvisiteur worden. Van Hummel: “Visitatie is een mooi instrument om kwaliteit te waarborgen. Je kunt op een gelijkwaardige manier bij elkaar in de keuken kijken en iedereen leert hiervan. Iedereen heeft toch een blinde vlek, hoe fijn is het als een collega deze wel ziet en je tips kan geven.”

Sederel: “In 2013 werd de Commissie Visitatie van de NVM nieuw leven in geblazen. Als net-afgestudeerde wilde ik graag actief lid worden bij de NVM en een functie binnen de Commissie Visitatie leek mij een mooie kans om me in te zetten voor de kwaliteit van onze branche. De training tot hoofdvisiteur volgen was een logische stap als commissielid. Daarbij is het leuk om het traject waaraan ik met de commissie heb gewerkt in de afgelopen 2,5 jaar ook zelf in praktijk te brengen. “

Van Hummel was al langer visiteur en maakte het proces mee naar de nieuwe visitatievariant:
“ De vorige variant was intensief doordat er nog niets gedigitaliseerd was. Ik was uren aan het voorbereiden en aan het afstemmen met mijn mede-visiteurs. We gingen in die tijd ook met z’n drieën, een hele delegatie dus en dat kwam nog wel eens bedreigend over voor de gevisiteerde. Nu gaan we in duo’s en de communicatie is enorm verbeterd met een digitale vragenlijst en een document waarin iedereen werkt.

Training
Beide mondhygiënisten volgden een 4-daagse training waarbij naast wet- en regelgeving en het leren omgaan met de software (het ADAS-systeem) communicatie centraal stond. Het dusdanig opstellen zodat de gevisiteerde zich veilig voelt op zo’n spannend moment stond centraal. De hoofdvisiteur leerde de juiste vragen te stellen op een zo laagdrempelig mogelijke manier. Van Hummel: “ De opleiding vond ik zeer leerzaam, het werken met het ADAS systeem, alle mogelijkheden ervan onderzoeken. We zijn ook bij elkaar gaan visiteren om ervaring op te doen. Dit is volgens mij de enige manier om het echt te leren. Het is best moeilijk om de juiste vragen te stellen en tegelijk ook op te letten hoe de praktijk eruit ziet en wat je opvalt. De rol als gevisiteerde vond ik ook een hele belevenis.“

Sederel: ”Ik heb het visitatietraject ervaren als een beetje spannend, maar vooral heel leuk en leerzaam. Hoe bewust ik me er ook van ben dat de visitatie niet gezien moet worden als een middag waarop twee collega’s eens even komen kijken wat jij allemaal wel of niet fout doet in je praktijk, toch wil je het graag goed doen. Bij het invullen van de vragenlijsten ga je al nadenken over je handelen, dat maakt het meteen al functioneel. Het geeft je ook een beeld van de punten waarover het visitatieteam vragen kan gaan stellen en daarmee handvaten voor het voorbereiden van de visitatie. D-Day was voor mij niet bepaald een relaxte aangelegenheid. Gezonde spanning is de juiste diagnose, denk ik. Ik had zelfs voor wat versnaperingen gezorgd om op die manier nog wat punten te scoren bij de ‘jury’, haha! Gelukkig vielen bij aanvang de zenuwen weg en gedurende de middag hing er zelfs een open sfeer en de visiteurs stelden zich belangstellend en niet-oordelend op. Hierdoor kon ik vol enthousiasme mijn werkplek laten zien en was het achteraf gezien een plezierige middag.”

Hoe gaan de mondhygiënisten verder na de visitatie?
Van Hummel: “Na de visitatie kan ik weer geïnspireerd verder met nieuwe kennis over praktische zaken, maar zeker ook met heel veel ervaringen die ik meeneem in mijn dagelijkse leven.”

Sederel: Het doel van een visitatie is om van elkaar te leren en daarmee de kwaliteit van onze praktijkvoering te optimaliseren. In mijn situatie kwamen er zowel eyeopeners als bevestigingen van reeds bekende punten van ontwikkeling naar voren. Waar ook aandacht aan wordt besteed bij een goede visitatie zijn de positieve punten die het visitatieteam ziet. Soms heb je als professional helemaal niet in de gaten dat jij je op bepaalde punten op een hele positieve manier onderscheidt van anderen. De combinatie van zowel tips als tops maakt een visitatie voor mij zó 2016! Ik werk met een groot, maar ook zeker fijn team van tandartsen, mondhygiënisten en assistenten, waarin dingen bespreekbaar gemaakt kunnen worden. Dat komt de mogelijkheid tot ontwikkeling op het gebied van kwaliteit ongetwijfeld ten goede.“

Dus…een aanrader?
Van Hummel: “ Ik kan het zeker aanraden aan collega’s. Als je een open blik hebt, kan je zoveel leren van een visitatie. Het is fijn om met vakgenoten van gedachten te wisselen en altijd met als hoogste doel jouw kwaliteit te verhogen. Het is een instrument precies op maat voor de mondhygiënist, wat bloot legt waar het goed gaat en waar je nog kan groeien.

“Sederel: Ik zou iedere professional willen adviseren om zich te laten visiteren, omdat het een leuke en eenvoudige manier is om de kwaliteit van je praktijkvoering op een hoger niveau te krijgen. Door je te laten visiteren laat je zien aan de buitenwereld dat je kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan. Daarnaast krijg je letterlijk op een blaadje aangereikt waar de sterke kanten en mogelijke verbeterpunten van je werk liggen en het is aan jou of je ook wat met de adviezen doet.”

En…is het echt nou zo eng?
Sederel: “Waar ik voorafgaand aan de visitatie bang was om ‘af te gaan’, ben ik achteraf gezien een zeer waardevolle en positieve ervaring rijker. Ik zeg DOEN!”

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
desinfecteren

Voorkom kruisbesmetting door desinfecteren van praktijkruimtes

Waar moet de praktijkindeling idealiter aan voldoen om de verspreiding van pathogene micro-organismen zoveel mogelijk te voorkomen? Welke middelen zijn er beschikbaar voor reinigen en desinfecteren?

Verslag van de lezing van dr. Alexa Laheij tijdens het ANT-congres Dental Studie Update.

Mensen dragen 1-3 kg micro-organismen bij zich. Als deze uit balans zijn, kan dit leiden tot ziekte. Sommige micro-organismen leiden tot infectieziektes (MRSA, VRE, ESBL; deze micro-organismen zijn antibiotica resistent.) De resistentie van bacteriën tegen antibiotica komt steeds vaker voor. Ook gaat de verspreiding van deze bacteriën steeds sneller. Dit komt omdat de mens steeds reislustiger is, maar ook doordat er weinig nieuwe antibiotica ontwikkeld wordt. Het is voor de industrie niet interessant om nieuwe antibiotica te ontwikkelen. Het is erg lastig en antibiotica wordt door de meeste mensen maar kort gebruikt. Hierdoor levert het niet genoeg winst op. Een MRSA-besmette behandelaar mag niet behandelen, deze moet eerst van de bacterie zien af te komen.

Trend
Als de trend van de hoeveelheid mensen die doodt gaat aan een infectie met een resistente bacterie zich doorzet, zijn er in 2050 net zoveel personen die dood gaan aan een infectie met een resistente bacterie, als dat er nu personen dood gaan aan kanker. Een besmetting met een bacterie is niet ernstig, maar een infectie kan wel ernstige gevolgen hebben. U kunt dus best een resistente bacterie bij u dragen, zonder dat dit meteen ernstige gevolgen heeft. Omdat we veel bacteriële infecties in de toekomst niet goed meer kunnen behandelen met antibiotica, lijkt het zaak om de verspreiding van de multi-resistente bacteriën te verminderen of te voorkomen.

Wat kunnen we doen om de verspreiding van deze bacteriën te voorkomen?
De bacteriën worden overgedragen door contact met bloed of slijmvliezen. De tandarts kan kruisbesmetting proberen te voorkomen. Dit kan door de praktijk in te delen in kritische en niet-kritische ruimtes. Kritische ruimtes zijn over het algemeen alleen de behandelkamers en de sterilisatieruimte. Dit zijn ruimtes waarin werkkleding en persoonlijke bescherming moet worden gedragen. Dit zijn handschoenen, bril en neusmondmasker.

Niet-kritische ruimtes zijn de wachtkamer, gang, toilet, eetruimte, kantoor, etc. In deze ruimtes is het niet verplicht werkkleding te dragen. Persoonlijke bescherming mag in deze ruimtes niet gedragen worden.

Ontstaan van besmetting
Besmetting kan ontstaan door smeercontaminatie. Hierbij raakt u bijvoorbeeld met uw handen eerst het ene besmette object aan, waarna u de bacteriën overdraagt naar een ander nog schoon object.

Een andere vorm van besmetting is besmetting door aerosolen. Hierin is de tandheelkunde binnen de gezondheidszorg uniek. Aerosolen zijn deeltjes in de lucht, welke zo klein zijn dat je ze niet kunt zien. Deze deeltjes verspreiden zich door de ruimte en komen daarna in ongeveer 30 minuten naar beneden en besmetten zo alle oppervlakken.

Het verdient de aanbeveling om dan ook alle kasten afsluitbaar te maken en zo veel mogelijk dicht te houden. De vloeren moeten glad en naadloos zijn. Er mogen geen stoffen gordijnen aanwezig zijn. Planten mogen niet in de kritische ruimtes geplaatst worden. Een airconditioning is (voorlopig) toegestaan, omdat er niet bewezen is dat dit de besmetting vergroot.

Schoon en vuil gedeelte in de praktijk
Ruimtes en werkbladen moeten worden in gedeeld in een schoon en vuil gedeelte. Vuil mag niet in aanraking komen met schoon. Alles wat wel vies is geworden moet worden gereinigd en gedesinfecteerd, het is dus makkelijk om zo weinig mogelijk op het werkblad te hebben staan.

Telefoon, computer, toetsenbord en muis
Een telefoon in de behandelkamer is toegestaan, maar moet buiten de spatzone staan. Deze mag bijvoorbeeld niet naast de computer staan. Dit omdat de computer eigenlijk altijd in de spatzone staat. Het toetsenbord en de muis moeten dus ook afneembaar zijn of beschermd worden met een vervangbare hoes. Deze hoes moet dan na elke patiënt worden vervangen.

De reiniging, desinfectie en sterilisatieruimte moet ook zichtbaar gescheiden worden in een schoon en een vuil gedeelte.

Thermodesinfector en autoclaaf
Al het semi-kritische instrumentarium (alles wat in aanraking komt met de patiënt) moet in de thermodesinfector worden gereinigd en gedesinfecteerd. De thermodesinfector reinigt eerst en desinfecteert daarna. Reinigen moet altijd eerst plaats vinden, voordat goed gedesinfecteerd kan worden. Een thermodesinfector geeft een heel schoon eindresultaat, een autoclaaf verwijdert alleen nog de sporevormers. Deze worden dus als enige niet door een thermodesinfector verwijderd.

Alle producten die niet thermisch gedesinfecteerd kunnen worden, moeten chemisch gedesinfecteerd worden.

Chemische reiniging kan met:

  • Alcohol (30s inwerktijd)
  • Chloor (5m inwerktijd, een afdruk moet dus minimaal 5 minuten in het bad liggen)
  • Peroxide (corrosief)
  • Quaternair ammoniumverbinding (dit desinfecteert niet volledig, sommige bacteriën blijven toch nog leven)
  • Glucoprotamine (inwerktijd van 15-60 minuten, dit kan gebruikt worden als tijdelijk bewaarbad voor vies instrumentarium)
  • Chloorhexidine (desinfectie van slijmvliezen voor een chirurgische ingreep, doodt alleen bacteriën, maar niet de virussen en schimmels)

Autoclaaf niet te vol pakken en uitdampen
Kritisch instrumentarium wordt gebruikt bij chirurgische ingrepen. Deze dienen gesteriliseerd te worden in een autoclaaf. Bij het gebruik van een autoclaaf moet er op gelet worden dat deze niet te vol gepakt wordt, aangezien de zakjes moeten kunnen opbollen. Ook moeten de zakjes aan het einde van het sterilisatieproces helemaal opdrogen. Ze mogen niet vochtig opgeborgen worden! Bij het vochtig opbergen, is het niet meer steriel.

Hoekstukken: extern en intern reinigen
Hoekstukken moeten behalve extern ook intern gereinigd worden. Dit kunt u doen met speciale hulpstukken voor in de thermodesinfector. Een nadeel is dat de cyclus van de thermodesinfector erg lang is. Een ander, sneller alternatief is de DAC. De DAC reinigt, oliet en desinfecteert de hoekstukken in 12 minuten.

Laheij is tandarts, heeft een praktijk in Voorschoten en is onderzoeker op ACTA.

Verslag door Carina Boven, tandarts en onderzoeker UMCG, voor dental INFO van het ANT-congres Dental Studie Update.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Praktijkhygiëne, Thema A-Z
prevention

Prevention is the key: we can make a difference

Mondhygiënist Dyonne Leerdam startte in Suriname haar eigen mondzorgpraktijk. Tijdens haar werk kwam ze veel slechte gebitten tegen en begon een stichting om preventie op een hoger niveau te krijgen. Prevention is the Key, is haar grootste project.

Verslag van de lezing van Dyonne Leerdam tijdens het NVM-congres.

Op het podium stond een vrouw met een duidelijke missie. Haar presentatie maakte duidelijk indruk en Dyonne Leerdam ontving na haar afsluiting een zeldzaam lang applaus. Prevention is the Key, We Can Make A Difference, luidde haar presentatie titel. Dyonne werkt in een gebied waar mondzorg (en voornamelijk de preventieve tak) achtergesteld is en waar een totaal andere sfeer heerst. Ze werkt namelijk in Suriname. Zij liep haar stage in Suriname en werd kort na haar vertrek weer teruggevraagd door haar stagepraktijk. Vijf jaar geleden startte Dyonne er haar eigen praktijk.

Onderzoek
Tijdens haar werk kwam ze veel slechte gebitten tegen. Ze vroeg zich af hoe dat nou kwam. Was dit soms normaal in deze regio? Om aandacht te vragen voor dit probleem en om met cijfers te komen, startte ze in 2012 een onderzoeksproject “Hoe gezond is uw mond” met de hulp van Nederlandse stagiaires. Bij 289 participanten scoorden ze de DPSI waarbij slechts 8 personen op de lage DPSI 2 uitkwamen. De overige participanten scoorden voornamelijk DPSI 4. Sinds dien vindt dit jaarlijks plaats onder de naam “de week van de mondhygienist”

Projecten
“Hoe kan dit? Wat kan ik doen? Ik ben maar in mijn uppie?”, vroeg Dyonne zich af. Ze zette een stichting ter bevordering van de mondgezondheid op waardoor diverse projecten en evenementen worden geinitieerd. Enkele daarvan lopen min of meer synchroon met die van de NVM in Nederland. Zo hield ze de Week van de Mondhygiënist en de Diabetesmaand. Want: “Je kunt niet achterlopen, ook al ben je in je eentje!”

In laatste Week van de Mondhygiënist stonden mensen in rijen voor de deur. Dit keer bepaalde ze niet alleen de DPSI maar – samen met een verpleegkundige, en een personal trainer – ook de BMI, de bloedsuikerwaarde en de bloeddruk. In totaal heeft ze 144 mensen in de stoel kunnen helpen. De resultaten moet ze nog uitwerken: “Dat lezen jullie vast nog wel ergens. In elk geval kan ik zeggen dat er slechts 3 patiënten de DPSI 2 hadden. Waarvan een de eerste participant was: Een 70-jarige Nederlander, die al jaren trouw haar mondhygienist bezocht.”

Prevention is the Key
Voor haar grootste project Prevention is the Key bezoekt ze het binnenland. “In Botopasi geven de kinderen aan drie jaar met kiespijn te lopen!” Er wordt daar normaal gesproken enkel curatief gehandeld: een paar gezondheidswerkers hebben namelijk geleerd te extraheren. Verder zijn er geen gekwalificeerde tandheelkundigen in het binnenland van Suriname. “Het is ongelooflijk, daar zitten standaard 10 mensen in de wachtkamer en er zijn in de hele dokterspost maar 3 mondspiegels te vinden! Die worden alleen schoongemaakt met alcohol…”

Preventieprogramma
Dyonne is zeer ambitieus en wil in de vraag voorzien. De mensen daar hebben namelijk wel een enorme informatiehonger. Ze wil een constructief preventie programma creëren voor het binnenland van Suriname. Ze wil minder pijnklachten en een mindshift bij de jeugd bewerkstelligen.

“Dyonne bezocht de school in Botopasi. Deze school heeft 175 kinderen. Veel van deze kinderen hadden een 100% plak/bloedingsscore. Ze gaf met haar stagiaire poetslessen boven het open riool… Een andere plek was er nou eenmaal niet. De tandenborstels blijven op school en de juffen werken goed mee. Ze merkt duidelijk verandering: 16% minder plaque is het resultaat van het eerste kwartaal. Ook zijn er minder pijnklachten en hebben minder kinderen last van mondgeur. Deze mondgeur werd als eerst gesignaleerd door de docenten. De docenten zijn dus blij met haar/ het initiatief van de stichting!

Dyonne zou dit project graag willen kunnen blijven voortzetten en uitiendelijk opzetten in andere dorpen, maar de financiën zijn een groot probleem.

Tip
Als laatste gaf Dyonne de mondhygiënisten een portie power in de vorm van een speech: “Hol niet steeds naar de NVM, zet zelf je schouders er onder. Wij zijn als mondhygiënisten belangrijk! Vraag jezelf af, wat kan IK doen en doe het op je eigen manier.”

Dyonne Leerdam is NVM-mondhygiënist en oprichter van de eerste mondhygiënistenpraktijk in Suriname. Voor meer informatie bezoek de website of de facebook pagina

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing van Dyonne Leerdam Clerx tijdens het NVM-voorjaarscongres.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z