Nestlé trekt reclamecampagne terug na oproep British Society of Dental Hygiene and Therapy

Snoep

De bekende voedsel en drank producent Nestlé, heeft zijn Britse reclamecampagne: The Smile Factory teruggetrokken nadat de British Society of Dental Hygiene and Therapy (BSDHT) zijn zorgen hierover uitte.

Rowntree Campagne
Begin deze zomer werd de campagne: The Smile Factory gelanceerd in Engeland. Het was een campagne voor de snoepjes van Rowntree, een merk van Nestlé. In de reclame was te zien hoe in elk snoepje een kleine fabriek zat waar hard werd gewerkt om het snoepje zo lekker mogelijk te maken, aan het einde zie je een vrouw met een brede glimlach het snoepje op eten.

Misleidende inhoud
De BSDHT sprak zijn zorgen uit in verband met de misleidende inhoud van de reclame. “Het eten van zoetwaren wordt door Nestlé geassocieerd met blijdschap en lachen. Dit is onverantwoord omdat het een onrealistisch beeld weergeeft. Met name kinderen worden beïnvloed door deze beelden, het is daarom belangrijk dat Nestlé deze verantwoordelijkheid erkent.” Na de oproep van de BSDHT heeft Nestlé de reclame dan ook onmiddellijk ingetrokken. Ondanks het feit dat de reclame niet direct op de kinderen was gericht, was het door het gebruik van de kleurrijke beelden toch onvermijdelijk. Nestlé erkent zijn verantwoordelijkheid voor het adverteren naar kinderen en de mogelijke effecten hiervan.

Belang gebitsonderhoud kinderen
Michaela Oneill, president van de BSDHT, benadrukt het belang van het inzien van de implicaties van voedsel en drank campagnes. Ze bedankt Nestlé dat zij een goede stap in deze richting hebben gezet door actie te ondernemen en hopen dat dit voorbeeld gevolgd wordt door andere producenten. Vorig jaar zijn ruim 33.000 kinderen in Groot-Brittannië behandeld aan tandaandoeningen. “Met behulp van producenten kan er iets aan gedaan geworden om dit getal te verminderen en de staat van het gebit van kinderen te verbeteren.”

Bron: Dentistry.co.uk

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z