Jaarlijks 10.000 Ierse kinderen naar ziekenhuis voor mondproblemen

De Irish Dental Association (IDA) heeft bekend gemaakt dat in Ierland jaarlijks zo’n 10.000 kinderen onder de 15 in het ziekenhuis worden opgenomen, voor aandoeningen in de mond, waarvoor zij onder verdoving moeten worden gebracht.

Bezuinigingen op mondzorg
Dr. Twomney, die het jaarlijkse seminar van de IDA opende, reageert geschokt op de grafieken. Volgens haar had minstens 95 procent van de gevallen voorkomen kunnen worden, als deze op tijd gedetecteerd en behandeld zouden zijn geweest. Dit is echter niet gebeurt, aangezien de Ierse overheid in 2010 bezuinigd heeft op tandheelkundige hulp voor families. Daarnaast gelooft Tomney dat in Ierse gezinnen veel te veel suiker wordt genuttigd.

Wachtlijsten
Daarnaast, aldus Twomney, is het problematisch dat in veel gevallen kinderen die een operatie nodig hebben vaak op een maandenlange wachtlijst terecht komen. Ook op dit moment wachten er zo’n 3.000 kinderen totdat zij hun behandeling kunnen krijgen. Dit heeft mede te maken met dat mondzorg niet op het prioriteitenlijstje van de meeste ziekenhuizen staat.

Prioriteitenlijstje
“Als een kind langer dan zes maanden op een oor-, neus- of keeloperatie moet wachten krijgt een ziekenhuis het er totaal van langs, maar dit gebeurt niet bij operaties wat betreft de mond.” Aldus Twomney. Ze hoopt dat dit na de seminar van de IDA verandert, en dat tandheelkunde ook bij de prioriteiten wordt genomen, en dat er voldoende medewerkers op deze afdeling zullen worden gezet.

Bron: Dentist.ie

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Nieuwe zorgverzekeraar Zorgeloos Care wil verandering in de zorg

Jos de Blok, oprichter Buurtzorg Nederland, begint een nieuwe zorgverzekering waarmee hij grote verandering wil brengen in de zorg. Zorgeloos Care zal in 2017 starten.

Zeggenschap voor verzekerden
Het komend jaar hoopt Zorgeloos Care 10.000 mensen aan zich te binden, die actief mee willen helpen om de nieuwe verzekeraar een succes te maken, en willend zijn om hiernaar over te stappen. Doel van de verzekeraar is dat verzekerden veel te zeggen hebben. ‘Het zou mooi zijn als er straks nog maar één polis is. Mensen betalen hetzelfde, maar ze kunnen kiezen voor de best passende oplossing. Zo hebben verzekerden echt een stem’, aldus De Blok.

Geen focus op geld, maar op de zorg
De nieuwe zorgverzekering gaat zich richten op mensen die zorg nodig hebben. Volgens De Blok is dit anders dan huidige verzekeraars, aangezien deze zich steeds meer lijken te focussen op geld in plaats van daadwerkelijke zorg. Met Zorgeloos Care hoopt De Blok de zorg totaal te veranderen, door de mens weer centraal te zetten en zo de macht van regerende zorgverzekeraars te breken.

Lage premie
Hoe hoog de premie wordt is nog niet bekend, maar er wordt gestreefd naar een lagere premie dan andere verzekeraars. Rotmans, een van de mede-initiatiefnemers, geeft aan niet uit te zijn op winst, maar voornamelijk op het aanbieden van een eenvoudige en goedkope verzekering met veel keuzevrijheid.

Bron: NOS, Skipr, Zorgvisie

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
tandarts aan het werk

IGZ werkplan 2016: belang van patiënt op voorgrond en werken met lekeninspecteurs

Minister Schippers van VWS bood onlangs het Werkplan 2016 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) aan aan de Tweede Kamer. Het werkplan omvat de geplande activiteiten van de IGZ en de risicothema’s waaraan de IGZ aandacht geeft.

De inspectie vindt continue verbetering en actief leren van incidenten belangrijk. De IGZ grijpt in als de kwaliteit en de veiligheid van de zorg niet gewaarborgd zijn en dit niet verbeterd wordt door de zorgverlener. De inspectie wil de balans tussen stimuleren van zorgverleners voor verbeteren van de zorg en het nemen van maatregelen goed in de gaten houden. Per situatie wordt de meest effectieve maatregel toegepast.

Belang van de patiënt op voorgrond
De inspectie plaatst het belang van de patiënt en zijn naasten op de voorgrond. De communicatie tussen zorgverlener en patiënt is een belangrijk punt in de toezicht van de inspectie. Ook kijkt de inspectie naar de samenwerking en overdracht tussen de betrokken zorgverleners.

De patiënt krijgt in 2016 een grotere rol in het toezicht. De inspectie zal patiënt, familie en mantelzorgers als ervaringsdeskundigen inzetten bij inspectiebezoeken. De ervaringen van een patiënt zijn belangrijk bij het oordeel van de IGZ. Ook zal de IGZ (sociale) media volgen om een beeld te krijgen over de ervaringen en verwachtingen van burgers voor kwaliteit en veiligheid van de zorg.

Lekeninspecteurs
De inspectie meldde op 28 januari dat zij samen met de patiëntenfederatie NPCF lekeninspecteurs gaat opleiden om mee te oordelen over de zorg. Het plan is om de lekeninspecteurs in de verpleeghuiszorg te laten beginnen. De exacte invulling van de plannen wordt nog overlegd tussen IGZ en NPCF en zal naar verwachting in de zomer bekendgemaakt worden.

Prioriteiten 2016
In 2016 richt de IGZ zich in haar toezicht op effecten van de veranderingen in de zorg, bestuurlijke verantwoordelijkheid (governance), medicatieveiligheid, verpleegzorg en disfunctionerende beroepsbeoefenaren.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Test uw kennis over voeding in relatie tot problemen in de mond

Test uw kennis over voeding in relatie tot aften, parodontitis, tanderosie, cariës en andere mondproblemen.

Uit literatuur blijkt dat tegenstrijdige adviezen door verschillende (para)medici zorgen voor vermindering van de therapietrouw. Studenten van de opleiding Voeding en Diëtetiek van de Haagse Hogeschool onderzoeken, in samenwerking met diëtist Louise Witteman, wat het kennisniveau is over dit onderwerp onder mondzorgprofessionals en diëtisten. Wat weten de verschillende groepen over dit onderwerp en welke concrete adviezen brengen ze als gevolg hiervan uit?
Het invullen van de test kost ongeveer 5 minuten. Vul hier de test in

De testresultaten zullen over enige tijd op dental INFO worden geplaatst.

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid

Tanden kiezen Lactona Intersticks

Bloedend tandvlees? Lactona Intersticks zorgen voor een optimale interdentale plaquereductie.

Deze tandenstokers zijn dun en speciaal ontworpen voor mensen met kleine tot zeer kleine interdentale ruimtes. Ze kunnen worden geadviseerd bij bloedend tandvlees, maar ook om gezond tandvlees gezond te houden!

Dagelijkse massage van het tandvlees met de platte kant van de driehoekige tandenstoker in combinatie met de juiste techniek, zorgt voor verwijdering van plaque en dus voor een gezonde gingiva. De Intersticks zijn gemaakt van zacht berkenhout voor een optimale plaqueverwijdering. Ze zijn dubbelzijdig te gebruiken en hebben een mintsmaak voor een optimale frisheid.
De tandenstokers zijn per 100 stuks verpakt in een handige dispenser. Uw dental depot levert per dozijn.

Ter ondersteuning van uw instructie tandenstoken kunt u onze mondverzorgingsbrochure aanvragen via info@lactona.nl (per 50 stuks). Deze brochure bevat niet alleen informatie over de techniek van het tandenstoken, maar ook poets- flos- en ragertechnieken worden uitgelegd.

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Producten
henry-schein

Henry Schein opent nieuw logistiek centrum

Op 29 januari opent Henry Schein zijn nieuwe logistieke centrum in het industriegebied Tiergartenstraße in Heppenheim (Duitsland). Het nieuwe logistieke centrum is een strategisch magazijn voor Centraal-Europa. Vanuit Heppenheim wordt aan Duitsland, de Benelux, Oostenrijk en Tsjechië geleverd. Er zijn op de locatie Heppenheim ca. 100 medewerkers werkzaam voor Henry Schein.

70.000 verschillende artikelen
Het perceel van 3,1 ha biedt ruimte voor een magazijn van 18.000 m² met een hoogte van 10,5 m. Het nieuwe magazijn biedt ruimte aan 70.000 verschillende artikelen, hetgeen ver boven het Europees gemiddelde ligt. Er is 2,1 kilometer transportband ingebouwd om de goederen te verplaatsen. De medewerkers van de huidige locatie in Weinheim verhuizen mee naar de nieuwe locatie.

Geschikte locatie
“We hebben lang gezocht naar een geschikt terrein in deze omgeving, om ons nieuwe logistieke centrum overeenkomstig ons productassortiment en de toegenomen eisen op werkgebied op moderne wijze uit te bouwen. Wij beschikken al over een uiterst modern logistiek centrum op de locatie Gallin en zijn hier nu eveneens goed voorbereid”, zegt Axel Pfitzenreiter, Vice President Global Supply Chain Europe. “Wij zijn onze medewerkers veel dank verschuldigd, zij hebben in de afgelopen maanden alles op alles gezet om de moeilijke overgang van de oude naar de nieuwe vestiging mogelijk te maken, zonder daarbij het belang van onze klanten uit het oog te verliezen”, aldus Pfitzenreiter. “De gemeente Heppenheim, met burgermeester Rainer Burelbach voorop, heeft ons zeer goed begeleid in aanloop naar onze nieuwe vestiging.” 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z

Digitale tandheelkunde in opkomst

Op dit moment neemt digitale tandheelkunde slechts een klein deel van de markt in, maar dit staat op het punt om te veranderen, aldus Rich Mott, CEO van CadBlu, een Amerikaanse leverancier van CAD/CAM, scanning technieken en software. Hij legt uit waarom deze trend steeds bepalender zal gaan worden binnen de tandartswereld.

Volgens Motto kunnen verschillende digitale technologieën, die al zo’n 30 jaar bestaan en maar slechts door 4% van de tandartsen worden gebruikt, veel efficiënter worden ingezet, om zo de volledige tandheelkundige wereld te verbeteren. Dit zou bijvoorbeeld kunnen zorgen voor een grotere voorspelbaarheid, een betere prijs-kwaliteit verhouding, meer precisie en verbeterde effectiviteit.

Op dit moment is een grote trend gaande, en is wereldwijd zo’n 80% van de tandartsen de volledige of gedeeltelijke overstap aan het maken naar hulp van digitale CAD/CAM technieken. Maar wat is het precies dat deze verandering manifesteert?

1. De industrie stelt zich meer open
De tandheelkundige industrie stelt zich steeds vaker open voor invloeden van buitenaf, zo ook voor deze technieken.

2. Ontwikkeling van nieuwe materialen
Technologie ontwikkelt snel, en zo ook op het gebied van tandheelkunde. Onder andere 3D-printers bieden een immense variëteit aan mogelijkheden die eerder voor onmogelijk werden gehouden.

3. Alles wordt aangepast op de patiënt
Door middel van technieken zoals CAD/CAM wordt het steeds meer mogelijk om behandelingen en toepassingen volledig aan te passen aan de wensen van de patiënt. Op het moment dat meer klinieken deze persoonlijke behandelingen zullen gaan aanbieden, zullen deze klanten van andere tandartsen weg trekken, wat verhoogde concurrentie oplevert en zal zorgen dat steeds meer tandartsen aan deze technieken zullen willen wagen.

4. Tandartsen kunnen steeds meer doen
Door vernieuwde technologieën kunnen algemene tandartsen nu behandelingen uitvoeren die eerst alleen toegankelijk waren voor specialisten. Dit is vooral zichtbaar bij implantaten, aangezien nieuwe technieken hier relatief goedkope oplossingen voor kunnen bieden. In de toekomst zullen deze behandelingen steeds vaker door algemene tandartsen kunnen worden uitgevoerd.

5. Tandartsen maken steeds meer gebruik van scanners
Tandartsen maken steeds meer gebruik van scanners, zowel voor binnen als buiten de mond. Scans kunnen namelijk fungeren als hulplijnen bij operaties of als voorbeeld voor bijvoorbeeld het creëren van een kunstgebit.

6. Groei in organisaties die ondersteunende diensten aan mondzorgpraktijken aanbieden
Waar op dit moment de organisaties die ondersteunende diensten aan mondzorgpraktijken aanbieden (Dental Service Organizations, oftewel DSO’s) 7% van de volledige markt in beslag nemen in Amerika, is een groei naar 20% verwacht. Dit is van belang, aangezien zij de mogelijkheid hebben om te investeren in nieuwe technologieën.

Bron:
Dr Bicuspid

Lees meer over: Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z

Biochip geeft risico’s op mondkanker weer

Op dit moment is de overlevingskans bij mondkanker enorm laag, gezien de over het algemeen late diagnostisering. Een wetenschapper aan de North Carolina University heeft een chip ontwikkeld die het risico op mondkanker al in vroeg stadium kan detecteren.

Analyse op basis van HPV markers
Deze chip is gebaseerd op een test die het HPV DNA herkent en een analyse maakt van bepaalde biomoleculen, zoals nucleïnezuren en peptiden, en is uiterst eenvoudig in gebruik. Door te gorgelen of spoelen met een speciale oplossing, kan een arts een monster trekken die niet groter is dan de gemiddelde smartphone. Een chip kan het monster analyseren op de specifieke HPV markers. Op deze manier kan binnen een uur worden bepaald of een patiënt kans heeft op mondkanker, veroorzaakt door HPV.

Snelle diagnose
Ontwikkelaar Dr. Jennifer Webster-Cyriaque ziet de test als een goedkope en snelle test die bij zou kunnen dragen aan zowel verduidelijking en diagnostisering van mondkanker. De test wordt geproduceerd in samenwerking met bedrijf InSilixa, waarvan de halfgeleider technologie ook wordt gebruikt voor de chip.

Bron: Dentistry Today

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Hoge kans op gezichtsbreuken door fietsen in steden

Nederland mag dan een van de veiligste landen ter wereld zijn om in te fietsen, in grote steden is dit echter alsnog niet geheel ongevaarlijk. Bij ongevallen is er grote kans op breuk in het gelaat, waarbij vooral de kaakkopjes risico lijken te lopen. Bart van den Bergh onderzocht deze zaak gedurende tien jaar en hoopt eind deze maand hierop te promoveren aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam.

Aangezichtsbreuken
Veelvoorkomende breuken in het gezicht zijn die in de onder- en bovenkaak, jukbeen en/of oogkassen. Deze worden het vaakst veroorzaakt door verkeersongevallen, opgevolgd door soortgelijke breuken ontstaan in gevechten. In vergelijking met andere landen blijkt het aantal van deze breuken, veroorzaakt door ongelukken op de fiets, in Amsterdam opmerkelijk hoog. De kans is groot dat dit te maken heeft met het extreem hoge aantal fietsers in Amsterdam, in combinatie met gevaren die de vele tramrails kunnen opleveren.

Behandeling: spalken versus schroeven
Mochten de kaakkopjes breken, dan kan dit het beste behandeld worden door een kaakchirurg, die in de meeste gevallen de onderkaak en bovenkaak aan elkaar vast zal maken. Waar dit voorheen voornamelijk werd gedaan door deze te spalken, wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van schroeven, aangezien dit net zo goed blijkt te werken en veel voordelen heeft voor zowel de cliënt als de chirurg. De schroeven kunnen in de onderkaak en bovenkaak worden geplaatst om vervolgens met elkaar verbonden te worden, om zo de juiste positie te bereiken. Dit proces is een stuk sneller, veiliger en minder pijnlijk dan het spalken voor de cliënt. Daarnaast is de kans op aantasting van de levenskwaliteit van de cliënt aanzienlijk kleiner en scheelt het ook nog eens enorm in de kosten. Door gebruik te maken van schroeven in plaats van te spalken kan er zo’n €300.000 per jaar worden bespaard.

Promotie 28 januari 2016, Bart van den Bergh

Bron: ACTA

Lees meer over: Restaureren, Thema A-Z
Tooth

Voorkomen en behandelen van iatrogene incidenten bij endodontie

Tijdens het chemisch-mechanisch prepareren van wortelkanalen kunnen meerdere iatrogene incidenten optreden. Ook tijdens de desinfectie van het wortelkanaalstelsel kunnen incidenten optreden. Welke incidenten kunt u tegenkomen en hoe gaat u hiermee om?

Tijdens het chemisch-mechanisch prepareren van wortelkanalen kunnen meerdere iatrogene incidenten optreden: afgebroken instrumenten, apicale blokkades, ledges en perforaties. Ook tijdens de desinfectie van het wortelkanaalstelsel kunnen incidenten optreden: doorpersen van irrigatievloeistof en dientengevolge het ontstaan van een emphyseem. Deze incidenten maken de behandeling complexer en kunnen het eindresultaat nadelig beïnvloeden.

Verslag van de lezing van prof. dr. Michael Hulsmann over het voorkomen en de behandeling van endodontische complicaties.

Instrumentenbreuk
Redenen voor het fracturen van vijlen is de mate van de kromming van het wortelkanaal. Ook blijkt dat grotere NiTi instrumenten een snellere achteruitgang van kwaliteit tonen dan kleinere vijlen en daardoor eerder factureren. Het steriliseren van instrumenten heeft geen invloed op instrumentbreuk.

Voorkomen
Instrumentbreuk kan voorkomen worden door het gebruik van een torque-controlled motor, een inschatting van de kanaalkromming, een constante snelheid, passief gebruik van instrumenten en geen instrumenten te gebruiken in een droog kanaal. Bij roterend instrumentarium is het advies: niet meer dan 300 rotaties per minuut.

Wat doen?
Wat te doen als een instrument is afgebroken? Raak niet in paniek, stop met de behandeling, informeer de patiënt en maak een röntgenfoto voor aanvullende informatie.

Afhankelijk van de positie van de afgebroken vijl in het wortelkanaal wordt gekeken of het mogelijk is om de vijl te verwijderen. Over het algemeen geldt dat alleen bij rechtlijnige toegang en zichtbaarheid van het coronale gedeelte van de afgebroken vijl het mogelijk is om het instrument te verwijderen. Het doel is daarbij nooit het verwijderen van het instrument, maar toegang verkrijgen tot het apicale foramen voor optimale desinfectie.

Er zijn verschillende technieken om gefactureerde instrumenten te verwijderen uit het wortelkanaal. Met een zogenoemd ‘staging platform’ wordt vanaf coronaal tot de afgebroken vijl geprepareerd, daarna is het mogelijk om de vijl met een ultrasone tip los te trillen. Bij ovale kanalen kan bypass-techniek een optie zijn om instrument te verwijderen. Langere instrumenten zijn vaak eenvoudiger te verwijderen dan kleine instrumenten. De anatomie van een gebitselement bijvoorbeeld isthmus kan soms handig zijn om een vijl te verwijderen.

Tijd
Uit onderzoeken blijkt des te langer je bezig bent een instrument te verwijderen, hoe kleiner de kans dat het gaat lukken. Ook is de kans groter op secundaire risico’s tijdens behandeling: onder andere het verlies van dentine en het ontstaan van een perforatie. Het advies van dr. Michael Hulsmann is om niet langer dan 45-60 minuten de tijd nemen om een instrument te verwijderen.

Er is geen universele techniek voor het verwijderen van instrumenten. Het is mogelijk verschillende technieken en hulpmiddelen te combineren. Bij het gebruik van ultrasone tips in combinatie met het werken met microscoop, is de kans het grootst om een instrument te verwijderen.

Irrigatie
Natriumhypochloriet lost organisch weefsel op en heeft een sterke desinfecterende werking. Buiten het wortelkanaal heeft het een oxiderende werking op de aanwezige eiwitten. Er kan hierbij schade optreden aan het endotheel van de bloedvaten. Hierdoor verandert de doorlaatbaarheid van de bloedvaten waardoor er bloedingen kunnen ontstaan en er ontstekingsmediatoren vrijkomen. Een hevige ontstekingsreactie treedt op met necrose en ulceratie tot gevolg (van Hooft & van Es 2008). Om de kans op een natriumhypochlorietaccident zo laag mogelijk te houden kunnen de volgende voorzorgsmaatregelen genomen worden:

  • Zo laag mogelijke concentratie NaOCl wat redelijkerwijs mogelijk is
  • Laterale opening van spoelnaald om minder apicale druk te krijgen
  • Juiste werklengtebepaling
  • Niet vastklemmen van spoelnaald in wortelkanaal
  • Lichte druk uitvloeien spoelvloeistof

Natriumhypochlorietaccident
Wanneer er een natriumhypochlorietaccident optreedt is er sprake van zeer hevige pijn bij de patiënt met zwelling, hematoomvorming en vaak ook bloeding uit het wortelkanaal. Het is belangrijk om goede uitleg te geven aan de patiënt over wat er gebeurd is en wat de patiënt nog kan verwachten.

De patiënt moet de eerste 24 uur koude compressen aanbrengen met een interval van 15 minuten. Als pijnstilling wordt een NSAID afgeraden om verdere bloeding te voorkomen (Hales et al. 2001). Na 24 uur kunnen er warme compressen aangebracht worden om ecchymose te voorkomen. Daarnaast kan er gespoeld worden met warm water of warme spoelmiddelen om de bloedcirculatie te stimuleren. Antibioticum is niet noodzakelijk, maar kan voorgeschreven worden in het geval van risico op secundaire infectie. Over het wel of niet voorschrijven van corticosteroïden is geen eenduidigheid. Over het algemeen geneest het letsel zonder verdere complicaties, maar zenuwletsel en littekenvorming worden wel beschreven.

Emfyseem
Naast het doorpersen van vloeistoffen kan er ook emfyseem in het gezicht optreden bij een endodontische behandeling. Het kan optreden wanneer het wortelkanaal gedroogd wordt. De verspreiding van lucht in het periradiculaire gebied gaat heel snel en uitgebreid met zwelling van het gelaat tot gevolg. Over het algemeen is de pijn kortdurend. Kenmerkend is crepitus bij palpatie. De zwelling gaat binnen een paar dagen weg en over het algemeen zijn er geen pijnklachten nadien. Profylactitisch wordt er een breed-spectrum antibioticum voorgeschreven.

Allergische reacties
Allergische reacties op endodontische materialen komen zelden voor.
Spoelvloeistof in ogen
Als er spoelvloeistof in de ogen van de patiënt komt moet men meerdere minuten spoelen met water. Preventief is het daarom aan te raden de patiënt een bril te laten dragen en de ogen dicht te houden gedurende de behandeling. Ook alert zijn op het voorkomen van beschadiging van kleding.

Doorpersen
Het cement AH26 wordt veel gebruikt, daarom zijn er veel case reports beschikbaar waarbij doorpersen hiervan beschreven wordt. In een uitzonderlijke situaties gaat dit gepaard met beschadiging van de nervus. Bij tweede molaren en spongieus bot is de kans hierop groter. Ook als er op de röntgenopname een apicale laesie zichtbaar is die tot de nervus loopt. Bij een overmaat aan vulmateriaal kan besloten worden een CBCT te maken voor diagnostiek en eventueel de overmaat chirurgisch te verwijderen.

Het doorpersen van calciumhydroxide is erg pijnlijk, aangezien het weefsel oplost. Opiaten kunnen eventueel worden voorgeschreven als pijnstilling.

Since 1982 prof. dr. Michael Hülsmann is member of the Department of Operative Dentistry, University of Göttingen, Germany. Since 1999: Professor for Operative Dentistry. 2009 – 2013: Head of Department of Preventive Dentistry, Periodontology and Cariology.Chief-Editor of the German journal ‘Endodontie’, and associate editor of the ‘International Endodontic Journal’. Board member of Journal of Endodontics and ENDO – Endodontic Practice Today. Author of textbook: Problems in Endodontics: Etiology, Diagnosis, Treatment (Quintessence Publ.), 2007. Awarded with the Hans-Genet-Award by the European Society of Endodontology (ese) and the NVvE.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts en tandarts-endodontoog Maikel Vogels van het congres De endodontische misser van de NVvE

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z

Cees Kleverlaan benoemd tot hoogleraar Biomaterialen ACTA

Dr. C.J. Kleverlaan is onlangs benoemd tot hoogleraar Biomaterialen aan ACTA. Hij onderzoekt de kwaliteit en eigenschappen van tandheelkundige en geneeskundige materialen. Zijn interesse gaat uit naar de ontwikkeling van nieuwe materialen en het bekijken van de voorspelbaarheid van falen van biomaterialen, meldt ACTA. Hij richt zich op het bestuderen van ongewenste interacties van materialen op het lichaam. 

Naast zijn onderzoekswerkzaamheden geeft hij onderwijs over materialen aan ACTA. Hij publiceert in diverse wetenschappelijke tijdschriften.

Foto: UvA, Dirk Gillissen

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z

Nanodiamanten bestrijden infecties na wortelkanaalbehandeling

Nanodiamanten in combinatie met het vulmateriaal guttapercha en antibiotica, kunnen bacteriële infecties na een wortelkanaalbehandeling voorkomen. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in ACS Nano

Infecties
Bij een wortelkanaalbehandeling wordt het ontstoken weefsel verwijderd met als doel het verlies van tanden te voorkomen. De ontstane lege ruimte wordt vervolgens gevuld met het polymeer guttapercha. Een van de nadelen van guttapercha is dat het niet veel infecties kan afweren. Door eventueel resterende infecties in het wortelkanaal kan dit alsnog leiden tot ongewenst tandverlies.

Nanodiamanten
Om deze reden heeft het team van de University of California School, Los Angeles (UCLA) School of Dentistry twee varianten op guttapercha ontwikkeld met gebruik van nanodiamanten. De nanodiamanten zijn een bijproduct van de diamantindustrie en duizendmaal kleiner dan de breedte van een menselijke haar. Nanodiamanten zijn door hun vorm zeer efficiënt in het afleveren van proteïnen.

Varianten
De eerste variant betreft het vulmateriaal en nanodiamanten. Na een röntgenfoto bleek dat deze variant net zo effectief was als de ‘normale’ guttapercha. Vervolgens hebben de onderzoekers een tweede variant getest die naast nanodiamanten, het breedspectrumantibioticum amoxicilline bevatte. Deze variant was wel effectiever in de bestrijding van bacteriële infecties dan de ongewijzigde guttapercha.

Vervolg
In de komende twee jaar zal het team de combinatie van nanodiamanten met guttapercha optimaliseren en beginnen met de klinische tests aan de UCLA.

Bron: ACS Nano 

Lees meer over: Endodontie, Thema A-Z
Opleiding Tandheelkunde UMCG heeft geldtekort

Opleiding Tandheelkunde UMCG heeft geldtekort

De opleiding Tandheelkunde van het UMCG heeft een geldtekort en organisatieproblemen. Dit meldt het Dagblad van het Noorden. Het verbeterplan na een rapport over de angstcultuur binnen de organisatie zou zijn uitgesteld.

Onderzoek
In 2014 onderzocht een commissie de organisatie naar aanleiding van een brandbrief van studenten over de kwaliteit van de opleiding. De commissie concludeerde dat er een gevoel van onveiligheid heerste onder veel medewerkers en studenten. Naar aanleiding van het onderzoek stapte Frank Abbas, hoofd van het CTM, op en werden verbetermaatregelen voorgesteld.

Reorganisatie
De opleiding blijkt ook al jaren een geldtekort te hebben, dat vorig jaar opliep tot negen ton, volgens het Dagblad van het Noorden. Hierdoor moet nu gereorganiseerd worden en wordt het verbeterplan op de lange baan geschoven. Tien banen worden geschrapt en enkele vacatures worden niet ingevuld. ProDent, de belangenorganisatie van de studenten, maakt zich zorgen over de situatie. Het UMCG bestuur neemt binnenkort een beslissing over de afdeling.

Bron: Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Actueel, Kennis, Scholing, Thema A-Z
Kwaliteitsverbetering

Kwaliteitsverbetering mondzorg in verpleeghuizen

Goede mondzorg is een belangrijk onderdeel van de dagelijkse verzorging van ouderen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft echter in 2014 geconstateerd dat de kwaliteit van de mondzorg in verpleeghuizen onvoldoende was. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en negen zorgaanbieders hebben daarom samen de Alliantie Mondzorg opgericht. In een korte tijd hebben de zorgaanbieders effectieve interventies ingezet waardoor de kwaliteit van mondzorg aantoonbaar is verbeterd.

Meetinstrument
De deelnemende zorgaanbieders spraken af om uiterlijk 1 januari 2016 de mondzorg voor hun cliënten op orde te hebben. Om dit doel te bereiken is er een meetinstrument ontwikkeld op basis van het toetsingskader van de IGZ. Dit instrument is in maart (nulmeting) en september (tussenmeting) 2015 ingevuld. Beide metingen zijn met elkaar vergeleken om de vorderingen van de individuele organisaties in kaart te brengen.

Thema’s
De meting richt zich op drie thema’s:

  • De organisatie van mondzorg (zoals de beschikbaarheid van een tandarts voor de cliënten)
  • Het zorgproces (zoals de relevantie informatie over de mondzorg opnemen in het cliëntdossier)
  • De deskundigheid en inzet van personeel (zoals medewerkers scholen via e-learning en training on-the-job)

Resultaten
Uit de resultaten blijkt dat bij de meeste zorgaanbieders op alle thema’s een positieve ontwikkeling heeft plaatsgevonden waardoor dus de kwaliteit van de mondzorg is verbeterd. Inmiddels zijn een tiental andere zorgaanbieders toegetreden tot de Alliantie om een vergelijkbaar traject te doorlopen.

Bron:
Rapport ‘Alliantie mondzorg: het werkt’

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Verbeterpunt: verwisseling protheses van patiënten

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Verbeterpunt: verwisseling prothese met die van andere patiënt.

Situatieschets
De prothese van een patiënt is beschadigd en moet opgestuurd worden naar het tandtechnisch laboratorium. De prothese wordt succesvol gerepareerd en retour gestuurd naar de tandartspraktijk. Indien de prothese binnen is, belt de balieassistente de patiënt om te melden dat de prothese bij de praktijk kan worden opgehaald. De patiënt doet thuis direct de prothese in, maar deze blijkt niet te passen. Nadat de patiënt de assistente geïnformeerd heeft, belt zij direct het laboratorium om dit te melden. Het laboratorium gaat op onderzoek uit en blijkt de betreffende prothese te hebben verwisseld met de prothese van een andere patiënt.

Maatregel
Het voorval wordt in de volgende praktijkvergadering besproken en alle medewerkers worden gewezen op het risico dat protheses verwisseld kunnen worden op het lab. Er wordt afgesproken dat voordat de patiënt zijn prothese meeneemt, deze altijd gepast moet worden. Een niet passende prothese is voor de patiënt natuurlijk zeer irritant en dat moet natuurlijk voorkomen worden in de toekomst.

Door: Petra van der Zwan 

Lees meer over: Tandprothese | techniek, Thema A-Z

Negatief beoordeelde tandarts dient aanklacht in

Een Duitse tandarts die via internetplatform Jameda negatief werd beoordeeld heeft een aanklacht ingediend en wil dat deze reactie van het internet wordt verwijderd.

Gebruiker geen cliënt?
Een schijnbaar ontevreden, anonieme patiënt beoordeelde de tandarts slecht op de punten behandeling, verlichting en vertrouwen, en gaf hem een 4,8 gemiddeld. De tandarts gelooft niet dat deze persoon ook daadwerkelijk bij hem is geweest en wil daarom dat de reactie wordt verwijderd van het internet, aangezien dit een negatief beeld van hem schetst. Anders wil de arts op zijn minst bewijs dat de persoon wel degelijk klant is. Deze zaak ligt nu bij de Duitse rechter.

Negatieve invloed op professioneel succes
Florian Witte, van Jameda, is het er mee eens dat gebruikers zouden moeten kunnen bewijzen klant te zijn (geweest) bij een bepaalde arts, bijvoorbeeld door middel van het indienen van facturen, recepten of andere bewijzen, om te verzekeren dat gebruikers de waarheid spreken. Maandelijks kijken er zo’n 5 miljoen mensen op Jameda, wat betekent dat een negatieve recensie van groot belang kan zijn bij het professionele succes van een tandarts. Daarom zou een arts juridisch in staat moeten zijn om zich te verdedigen tegen dergelijke slechte beoordelingen.

Bron: Krankenkassen.de

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Met ingang van 1 januari 2016 zijn JDS Automatisering en Software of Excellence Nederland een samenwerking aangegaan om de krachten te bundelen in het aanbieden van praktijkmanagementsoftware in Nederland.

Software of Excellence is onderdeel van Henry Schein Practice Management Solutions, wereldmarktleider in grensverleggende praktijkmanagement oplossingen. De software ontwikkeld door Henry Schein is in gebruik bij ruim 90.000 praktijken. Sinds 2009 is Software of Excellence ook in Nederland actief.

JDS Automatisering is sinds 1983 een van de eerste aanbieders van software voor tandartspraktijken en heeft in de afgelopen 22 jaar met stabiele, betrouwbare software een tevreden klantenkring opgebouwd.

Software voor patiëntenzorg en bedrijfsvoering
De moderne tandartspraktijk heeft software nodig die hen in staat stelt superieure patiëntzorg te bieden en tegelijkertijd de praktijk optimaal in de bedrijfsvoering ondersteunt. Ontwikkelingen in IT volgen elkaar in razendsnel tempo op, resulterend in nieuwe eisen en nieuwe technieken, waardoor grote, internationale ontwikkelcentra nodig zijn die dat tempo kunnen volgen en nieuwe mogelijkheden naar innoverende producten kunnen vertalen. Met ontwikkelcentra in Nieuw Zeeland, Spanje, Frankrijk, de Verenigde Staten en Canada, heeft Henry Schein de expertise en middelen om aan de toenemende vraag aan complexe IT oplossingen te kunnen voldoen.

EVOLUTION
EVOLUTION, de softwaresuite van Software of Excellence, is in gebruik bij duizenden praktijken wereldwijd en volledig geschikt voor de Nederlandse markt. De software, die routinewerkzaamheden volledig automatiseert, stelt de tandartspraktijk in staat zich volledig op patiëntenzorg te concentreren en de praktijkmiddelen optimaal te benutten, waardoor efficiëntie en bedrijfsresultaat toeneemt. “Versterkt door het samengaan met JDS Automatisering is Software of Excellence nog meer dan voorheen in staat om in Nederland de middelen en de service te bieden die de moderne tandartspraktijk nodig heeft,” aldus Dick Scholten, General Manager, Software of Excellence Nederland.

Lees meer over: Actueel, Samenwerken, Thema A-Z
Suiker belasting voor Engeland

Suiker belasting voor Engeland

Eerder schreef Dental Info al over het debat over de suiker belasting in het Verenigd Koninkrijk, met Jamie Oliver als woordvoerder. Waar in oktober werd geweigerd dit in het parlement te bespreken, leidde doorgaande petities dat op 30 november de suiker belasting wel ter sprake kwam.

Positieve gevolgen op Britse samenleving
Het heffen van belasting over suikerrijke producten zou grote positieve gevolgen kunnen hebben op de Britse samenleving, zoals dalingen in aantallen met obesitas en tandbederf. Chefkok Jamie Oliver en Sustain pleitten al een tijdje voor het invoeren van deze belasting, maar kregen deze nog niet eerder door naar het parlement. In november lukte dit wel.

Rapport gezondheidscomité
Op 30 november verscheen een rapport van het Britse gezondheidscomité: ‘Wij steunen de aanbeveling van Public Health England om belasting te heffen op suikerrijke frisdrank, en bevelen aan om een belasting van 20% te heffen om zo maximale invloed op het kopen van frisdrank uit te oefenen, om zo gedragspatronen te verbreken.’

Resultaten binnen Europa
Dat zo’n belasting daadwerkelijk positieve resultaten met zich mee kan brengen blijkt bij het kijken bij continentgenoten. In Frankrijk daalden de verkoopcijfers van frisdrank in 2012 voor het eerst in jaren, na invoering van belasting van €0.07 per liter op frisdrank en €0.50 op energiedrankjes.
Ook in Hongarije werden frisdranken, energiedrankjes en verscheidene zoete snacks duurder, wat leidde tot een zichtbare vermindering van 20% in de verkoop van deze producten in het eerste half jaar na invoer van de belasting.

Resultaten buiten Europa
Ook buiten Europa werd op verschillende plekken de suiker belasting ingevoerd, en met succes. Neem bijvoorbeeld Mexico. Dit land staat op nummer 9 in de lijst met het hoogste percentage obesitas cliënten en cola wordt met liefde genuttigd. In januari 2014 werd ook hier een suiker belasting ingevoerd op suikerrijke frisdrank, waarna de consumptie hiervan met 6% daalde, en zelfs de verkoop van frisdranken met weinig of zonder suiker met 7% verminderde, ondanks dat hier geen belasting over werd geheven.

Potentieel succes
Deze resultaten tonen het succes van suiker belasting als manier om obesitas, diabetes en tandbederf te bestrijden, en tonen dat dit ook zeker goede uitkomsten kan gaan leveren in het Verenigd Koninkrijk.

Bron: Dentistry

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving

Gebitscrisis in het Verenigd Koninkrijk

Het lijkt erop alsof Engeland in een ware crisis is beland wat betreft mondzorg. Meer dan 400 tandartsen claimen dat het niveau van de Engelse mondzorg akelig dicht bij het niveau van de derde wereld landen lijkt te komen. Ter illustratie: zo’n 46.400 kinderen zijn doorverwezen naar het ziekenhuis vanwege tandbederf.

Brief aan The Telegraph
Ruim 400 tandartsen hebben een coalitie gevormd en schrijven The Telegraph dat het huidige tandartssysteem bij verre na zijn doel niet behaald, aangezien miljoenen mensen jaren doorbrengen zonder ook maar een tandarts te zien, in combinatie met het compleet negeren van mondhygiëne. De tandartsen beschuldigen de overheid ervan het probleem weg te stoppen en er niks aan te doen.

Gebitsproblemen bij kinderen
Om hun punt te versterken verwijzen zij naar statistieken die aangeven dat grote aantallen basisschoolkinderen in behandeling (moeten) zijn voor tandbederf en andere gebitsproblemen, terwijl veel hiervan makkelijk had kunnen worden voorkomen. Daarnaast blijkt dat een op de zeven Britse kinderen op 8-jarige leeftijd nog nooit een tandarts heeft gezien.

Ontwikkelingshulp voor Engeland
Ook benadrukken ze de oprichting van een nieuwe noodbehandeling service voor arme en kwetsbare mensen in een deel van het land. Deze is opgericht door DentAid, een goed doel dat zich normaal gesproken specialiseert in mondzorg in ontwikkelingslanden. Het zou niet moeten kunnen dat deze organisatie zich moeten inzetten in een welvarend land als Engeland, aldus de tandartsen.

NHS ontkent crisis
Ondanks alles blijft de National Health Service (NHS) ontkennen dat er sprake is van een crisis, waarbij zij verwijzen naar onderzoek dat aangeeft dat negen van de tien mensen zegt de afgelopen twee jaar de tandarts te hebben gezien. Echter, andere cijfers laten zijn dat 48% van de volwassenen en 31% van de kinderen in Engeland dit niet heeft gedaan. Hieruit valt op te merken dat er daadwerkelijk een probleem speelt.

Crisis wordt genegeerd en weggestopt
“NHS blijkt totaal ongeschikt te zijn voor het doel dat zij zouden moeten hebben,” aldus tandartsen in de brief naar The Telegraph. De problemen in de mondzorg worden simpelweg genegeerd. Een woordvoerder van NHS beweert echter dat 93% van de personen die aangaf gebruik te willen maken van mondzorg, ook daadwerkelijk een afspraak maakte. Het lijkt erop dat een oplossing dus nog niet nabij is.

Bron: The Telegraph



Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Ergonomie en de mondzorgpraktijk

Ergonomie en de mondzorgpraktijk

Tandheelkundige ergonomie gaat over wat moet worden gedaan om de behandeling van patiënten effectief en efficiënt te laten verlopen. Wat zijn de onderdelen van de tandheelkundige ergonomie en wat is het belang hiervan voor het functioneren van een tandartspraktijk?

Inhoud en betekenis ergonomie
Omdat er veel onduidelijkheid bestaat over de inhoud van het begrip tandheelkundige ergonomie is het van belang je af te vragen waar het betrekking op heeft. En tevens wat de betekenis ervan is voor het functioneren van de tandartspraktijk.
Tandheelkundige ergonomie heeft betrekking op alles wat moet worden gedaan om de behandeling van patiënten effectief en efficiënt te laten verlopen. En tevens zodanig dat het op een gezonde wijze voor behandelteam en patiënt plaats vindt. Dit kennisgebied wordt verdeeld in drie domeinen:

  • de fysieke ergonomie
  • de cognitieve of mentale ergonomie
  • de sociaal-organisatorische ergonomie

De kennis ervan vormt de basis voor een goed functioneren van de tandartspraktijk, met als kern de werkplek(ken) voor patiëntbehandeling. Fysiek, mentaal en sociaal moet(en) deze een gezonde werkomgeving vormen voor medewerkers en patiënten.

Onderdelen van de tandheelkundige ergonomie

1. Fysieke ergonomie

Grondslag voor de patiëntenbehandeling vormt het aanleren van een goede werktechniek (Skovsgaard,2013), uitgaande van:

  • Benodigde kennis voor het verrichten van behandelingen;
  • Het in staat zijn handelingen die je uit moet voeren te visualiseren, zodat beelden ervan in de hersenen worden opgeslagen;
  • Een mentaal beeld van de werkwijze, dus een overzicht van hoe alles achter elkaar uitgevoerd moet worden (mentale animatie);
  • Het aanvoelen van het juiste bewegingsverloop (motoriek) bij het hanteren van instrumenten.

Gezonde werkwijze fysiek
In samenhang met het uitvoeren van de werktechniek is fysiek een gezonde werkwijze nodig met:

  • De handen die handelingen met instrumenten verrichten;
  • De kinematische keten die bestaat uit handen, armen, schouders, nek en hoofd voor het bewegingsverloop van de uit te voeren handelingen en de ogen voor de waarneming ervan. In samenhang zijn deze nodig voor de zogenaamde oog-hand coördinatie, waardoor het mogelijk is handelingen te verrichten met instrumenten e.d., geleid door middel van visuele waarneming;
  • Nauw samenhangend hiermee, een werkhouding symmetrisch rechtop, òf zittend met een verhoogde zit (110-125°) óf staand. Met het werkveld symmetrisch voor het bovenlichaam en in beide gevallen de armen naast het bovenlichaam.
    De werkzaamheid van de kinematische keten met het hanteren van instrumenten hangt functioneel samen met de ingenomen werkhouding.
  • Het inbouwen van veel bewegingen met boven- en onderlichaam voor een evenwichtige verdeling van de werkbelasting over het lichaam en ontspanning van de spieren zodat een goede doorbloeding met zuurstofvoorziening in de spieren wordt bevorderd.

Doel
Doel is het verkrijgen van een comfortabele werkwijze en het voorkomen van de veel voorkomende Musculoskeletal Diseases (MSD’s) die ten koste gaan van het nauwgezet uitvoeren van handelingen en de productiviteit. En die tevens leiden tot werkuitval.

Behandelunit aangepast aan lichaamsafmetingen en functioneren lichaam
Voorwaarde voor het tot stand brengen van een gezonde werkwijze is een behandelunit waarvan het functioneren kan worden aangepast aan de lichaamsafmetingen en waarvan het gebruik is afgestemd op een fysiologische wijze van functioneren van het lichaam met kinematische keten. Om zo het afdwingen van een ongezonde werkwijze te vermijden. Er moet dus sprake zijn van een op de tandheelkundige behandelaar aansluitend mens-machine systeem, met het doel waarnemingstijd, besluitvormingstijd en manipulatietijd te minimaliseren en inspanningen te beperken. Maar tegelijkertijd de mogelijkheden voor beweging te optimaliseren. Dus het vermijden van een werkwijze waarbij de mens zich moet aanpassen aan de machine.

Dit behoort tot het gebied van de fysieke ergonomie, die betrekking heeft op: de fysieke en visuele aspecten van werkzaamheden en de hierbij optredende gezondheidsproblemen. Onderdelen ervan zijn o.a. de werkhouding, het hanteren van instrumenten, het bewegingsverloop van handelingen, de visus en het hanteren van juiste kijklijnen, het gebruik van optische hulpmiddelen, verder de lay out van de werkplek en tenslotte een veilige en gezonde werkwijze.

2. Cognitieve of mentale ergonomie

Gezonde werkwijze mentaal
Voor een adequate patiëntenbehandeling moet voortdurend worden nagedacht over aanpassing van werkmethodes en in te voeren nieuwe ontwikkelingen met daarvoor benodigde nascholing. Bestaande en nieuw vereiste ervaringen moeten met elkaar worden verbonden. Ook kwaliteitsmanagement, door steeds na te gaan wat beter kan gebeuren, vormt hiervan een onderdeel. Dit vergt doordachte besluitvorming over concrete realisaties met een minimale mentale belasting. En werkwijze zonder mentale overbelasting c.q. stress is van belang voor een gezonde werksituatie, waarbij de tandheelkundig behandelaar ruimte heeft voor een eigen werkwijze en betrokkenheid voelt bij wat in de praktijk gebeurt, zonder grote druk te ervaren.

Dit behoort tot het gebied van de cognitieve c.q. de mentale ergonomie die betrekking heeft op:
mentale processen, zoals informatieverwerking, perceptie, gebruik van het geheugen, het beredeneren van behandelingsstappen, het aansturen van psychomotorische handelingen en het hanteren van een aanvaardbare werkbelasting. Onderdelen ervan zijn o.a. het tegengaan van stress en burnout, die voorkomen in samenhang met een te hoge fysieke werkbelasting, het opbouwen van een goede werksfeer, het beschikken over rust en aandacht tijdens de patiëntenbehandeling, de manier waarop beslissingen worden genomen, het uitvoeren van evaluaties, de aanpak van nieuwe werk- en behandelwijzen, de interactie met het team en het opbouwen van zelfvertrouwen.

3. Sociaal-organisatorische ergonomie

Gezonde werkwijze door organisatie en samenwerking
De behandelunit behoort een onderdeel te vormen van een doordacht georganiseerde werkplek (work space lay out) samen met de hierbij behorende onderdelen, zodat de gewenste werkwijze van tandarts en assistente mogelijk is en een optimale workflow/efficiëncy ontstaat.
Deze werkplek vormt een onderdeel van de praktijkorganisatie opgebouwd uit de activiteiten voor de patiëntenbehandeling, de wijze van samenwerken en communiceren in het team en het betrekken van allen bij een optimaal functioneren van de praktijk. De praktijkorganisatie omvat verder ook de regeling van de benodigde, ondersteunende activiteiten, zoals inkoop, personeelsbeheer, veiligheidsrisico’s zoals sterilisatie, infectiepreventie en stralingshygiëne, gezondheidsrisico’s zoals houdingsproblemen en stress, beschrijvingen van de werkprocessen c.q. werkafspraken in de praktijk en patiënttevredenheid. Voor het besturen en de leiding hiervan is management van de praktijk nodig, afgestemd op wet- en regelgeving, het hanteren van richtlijnen en werkafspraken c.q. protocollen. Met daarbij voldoende aandacht voor het fysieke, psychische en sociale welzijn van team en patiënten. De management functie is zo langzamerhand zo uitgebreid geworden dat vaak een aparte persoon wordt ingeschakeld voor de uitvoering, hoewel de leiding en verantwoordelijkheid hiervoor berust bij de praktijkeigenaar c.q. -eigenaren.

Doel
Doel van de praktijkorganisatie is te zorgen voor het verlenen van goede mondzorg, het ontwikkelen van voldoende productiviteit en het bevorderen van gezondheid en welzijn van het praktijkteam.

Dit is het gebied van de sociaal-organisatorische ergonomie die gericht is op optimalisatie van het functioneren van de praktijk, met o.a. management, organisatie, communicatie en overleg, het hanteren van een managementinformatiesysteem, personeelsbeleid etc.

Enkele concrete tips voor een gezonde werkwijze
Concrete tips voor het fysieke, mentale en sociale welzijn:

  1. Het uitvoeren van oefeningen aan het begin van de dag, in de pauze en aan het eind van de dag, voor relaxatie van de als maar gespannen spieren.
  2. Het zorgen voor een duidelijke praktijkfilosofie met goede afspraken en een open sfeer.
  3. Het werken in een rustige behandelkamer zonder storingen.
  4. Het maken van afspraken hoe teamleden elkaars werkhouding kunnen corrigeren voor het innemen van een gezonde werkhouding.
  5. Het zorg dragen voor een cultuur waarin het mogelijk is elkaar aan te spreken.
  6. De patiënt horizontaal plaatsen en de mond van de patiënt zo naar het blikveld van de behandelaar draaien dat hij rechtop kan zitten.
  7. Veel bewegingen maken; en de zitpositie naast de stoel en de hoofdpositie van de patiënt wisselen in plaats van met eigen bovenlichaam en hoofd over de patiënt heen te buigen.

Weinig aandacht voor ergonomie
in dit overzicht zijn de verschillende onderdelen beschreven van de tandheelkundige ergonomie die in onderlinge samenhang, vanuit een totaalaanpak, moeten leiden tot een effectieve, efficiënte en gezonde wijze van functioneren van de teampraktijk. Hierbij gaat het tevens om een zodanig arrangeren van de werkprocessen dat de kwalitatief gewenst uitkomsten worden bereikt.
Helaas is de in Europa gebruikte term tandheelkundige ergonomie een uitdrukking die onvoldoende duidelijk de feitelijke inhoud ervan weerspiegelt. In de USA spreekt men van dental practice management dat concreet het totale gebied van de tandheelkundige ergonomie omvat en dit meer sprekend aanduidt. In Nederland wordt met de aanduiding praktijkorganisatie vooral de organisatiekant aangeduid en met ergonomie vooral de houdingsergonomie, terwijl stress te veel apart beschouwd wordt. Maar in welk systeem van praktijkverbetering bestaat systematisch aandacht voor de verschillende aspecten van ergonomie?
Houdingsafwijkingen hebben een ongunstige invloed op gezondheid en functioneren van tandarts en mondhygiëniste. Het is daarom opvallend dat ondanks het hoge percentage houdingsafwijkingen – in de literatuur verlopend van 60-70 % tot zelfs veel hoger – hieraan zo weinig aandacht wordt besteed.
D.w.z. in activiteiten die moeten leiden tot een verbeterd functioneren van de tandartspraktijk.

Door: Oene Hokwerda, prof. emeritus tandheelkundige ergonomie, Rijksuniversiteit Groningen.

Lees meer over: Ergonomie, Thema A-Z