Vernieuwd advies Droge mond

Vernieuwd advies Droge mond

Tijdens haar najaarscongres lanceerde het Ivoren Kruis zijn nieuwe advies Droge mond. Het advies is bedoeld voor tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistenten die te maken krijgen met patiënten met een droge mond.

Het bevat inhoudelijke aspecten van de begeleiding van de patiënt met een droge mond, de voorlichting, preventie, en behandelingen die de zorgverlener(s) alleen met hulp van de patiënt kunnen verrichten. Het advies Droge mond is opgesteld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.

Risico’s verminderde speekselsecretie

Bij een verminderde speekselsecretie treden problemen op bij spreken, kauwen en slikken. Daarnaast neemt de kans op het ontstaan van tandcariës, tandslijtage en infecties van de orale mucosa, bijvoorbeeld candidiasis, sterk toe. Bij ernstige monddroogheid kan een gave dentitie, indien geen adequate preventie wordt toegepast, binnen enkele maanden volledig te gronde gaan.

Speeksel bestaat grotendeels uit water (99,5%), eiwitten (glycoproteïnen en enzymen) mineralen en antimicrobiële stoffen. Het behoedt de lippen, mondhoeken, tong en het slijmvlies van de mond en keel tegen uitdroging en infectie. Speeksel beschermt de gebitselementen tegen demineralisatie en zorgt voor remineralisatie. Speeksel bevordert het spreken, kauwen, slikken en de spijsvertering en is belangrijk bij het proeven. Het speelt een rol bij de bloedstolling en de wondgenezing en houdt een prothese op zijn plaats (Van Amerongen, 2005).

Veel aandoeningen kunnen de oorzaak zijn van onvoldoende speeksel en een chronische droge mond. De voornaamste oorzaken zijn bijwerkingen van medicatie, psychische aandoeningen zoals angst of stress, (systeem)ziekten, zoals het syndroom van Sjögren en beschadiging bij bestraling van hoofd-halstumoren. Speekselsecretie kan hierdoor reversibel, maar ook irreversibel zijn verstoord.

Droge mond tijdig herkennen

Omdat afgenomen speekselsecretie catastrofale gevolgen kan hebben voor het gebit, de monden algemene gezondheid en de ervaren kwaliteit van leven, is het de verantwoordelijkheid van de tandarts en mondhygiënist een droge mond tijdig te herkennen, liefst voordat de mondgezondheid verslechtert. Tijdens het periodiek mondonderzoek (PMO) kan de mondzorgverlener eenvoudig nagegaan of een drogemondonderzoek is geïndiceerd. Bij het PMO actualiseert de mondzorgverlener onder meer de anamnese en het medicatieoverzicht, gevolgd door een extra- en intra-oraalonderzoek (Richtlijn PMO, 2007). ”Hierbij kunt u oorzaken, klachten en symptomen van een droge mond waarnemen.” Bij een patiënt met cariësactiviteit die het Basisadvies Cariëspreventie correct uitvoert (groep 4, rood) is het van belang na te gaan of er sprake is van een chronische droge mond (Advies Cariëspreventie, Ivoren Kruis, 2011). Een drogemondonderzoek bestaat uit onderzoek naar xerostomie, de speekselklierfunctie en voedingsgewoonten.

Bij speekselklierfunctieonderzoek worden secretiesnelheid, zuurgraad en viscositeit van het ongestimuleerde, kauwgestimuleerde en eventueel zuurgestimuleerde totaalspeeksel gemeten. Dit is van belang voor het vaststellen van de ernst en de mogelijke oorzaak van hyposialie. Speekselklieronderzoek is verder van belang voor de begeleiding en behandeling van een patiënt met een droge mond. Doel is met de juiste maatregelen een droge mond te verlichten en de mondgezondheid inclusief de gezondheid van het mondslijmvlies te bevorderen. Het is van belang alle bevindingen en afspraken zorgvuldig vast te leggen.

Bekijk een kosteloos exemplaar van het advies

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
implantaat

Hogere levenskwaliteit na plaatsen implantaat

Een recent onderzoek bestudeerde de fysieke en psychologische factoren die opspelen bij patiënten binnen drie jaar na het plaatsen van een implantaat. Het resultaat toonde aan dat de levenskwaliteit significant hoger was na het plaatsen van een implantaat.

Implantaat therapie als alternatief

Flexibele en vaste kunstgebitten zijn al jaren beschikbaar voor tandeloze patiënten. Sinds kort dient implantaat therapie echter als een goed alternatief, aangezien deze zeer duurzaam zijn en vaak goed complexe problemen kunnen oplossen. Volgens Bader Alzarea, professor in prothetische tandheelkunde aan het Al Jouf University College van tandheelkunde in Sakakah in Saudi Arabië en auteur van de studie, vinden patiënten de psychologische effecten en de kosten van een behandeling echter belangrijker.

Mondgezondheid in relatie tot levenskwaliteit

Waar mondgezondheid gerelateerde levenskwaliteit eerder is onderzocht, is dit weinig gedaan in relatie met implantaattherapie. Om die reden werd dat nu wel gedaan. Het onderzoek werd gedaan onder 79 gezonde, gedeeltelijk tandeloze volwassenen in de leeftijd van 39 tot 81 jaar oud die implantaat therapie zijn ondergaan bij de prothetische afdeling van het Al Jouf University College tussen augustus 2013 en juni 2016.

OHIP vragenlijst

Elke deelnemer kreeg ITI Dental Implant System titanium implantaten, die werden gerestaureerd met losse kronen of gedeeltelijk vaste zettingen. Ook werd elke patiënt gevraagd een OHIP (Oral Health Impact Profile) vragenlijst met 49 vragen over mondgezondheid gerelateerde levenskwaliteit in te vullen voor de behandeling, en een, twee en drie jaar na de behandeling.

Significante verbeteringen

De resultaten van de OHIP toonden significante verbeteringen aan qua functionele gebreken, fysieke pijn, psychologisch discomfort, fysieke handicap, psychologische handicap en sociale handicap. De cijfers bleven dalen gedurende de jaren na de behandeling vorderden.

Er werd geen verschil gevonden in de resultaten tussen mannen en vrouwen. Er werden grotere verbeteringen bevonden na het plaatsen van implantaten bij de mensen ouder dan 60 jaar.

Toekomstig onderzoek

De OHIP vragenlijst werd pas een jaar na de behandeling afgenomen, waardoor deze studie niet direct nuttige resultaten geeft voor op de korte termijn na de behandeling. Daarnaast kan het ook nuttig zijn om een soortgelijke studie over een langere periode dan drie jaar na de behandeling uit te voeren.

Bron:
Researchgate.net

 

Lees meer over: Implantologie, Thema A-Z
Vruchtbaarheid beïnvloed door mondgezondheid

Vruchtbaarheid beïnvloed door mondgezondheid

Al eerder maakte onderzoek bekend dat parodontale bacteriën een negatief effect kunnen hebben op een zwangerschap en de foetus. Uit een Finse studie is nu echter ook gebleken dat deze bacteriën zelfs de oorzaak kunnen zijn van het mislukken van een zwangerschap.

Kinderwens

De studie, die werd gepubliceerd in Journal of Oral Microbiology, werd gedaan onder 256 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 29,2 jaar oud, variërend van 19 tot 42 jaar, die zwanger wilden raken. Gedurende een jaar werd bekeken of die kinderwens uitkwam. Om te beginnen werden de vrouwen getest op parodontale bacteriën. Risicofactoren als leeftijd, roken of andere ziekten werden ook meegenomen als mogelijke oorzaken van eventuele onvruchtbaarheid.

Parodontitis verkleint kans op zwangerschap

De resultaten van het onderzoek lieten zien dat de vrouwen die binnen een jaar niet zwanger waren een hogere concentratie van de bacterie porphyromonas gingivalis hadden in hun speeksel en de antilichamen in het bloed, welke wordt geassocieerd met parodontitis. Dit betekent dat vrouwen met een hoge concentratie van de bacterie wel 3 keer minder kans hebben om zwanger te worden. Als de klinische symptomen van parodontitis hierbij worden opgeteld wordt de kans zelfs 4 keer kleiner.

Goede mondzorg van belang

De onderzoekers benadrukken dat de aanwezigheid van parodontale bacteriën niet de oorzaak is van onvruchtbaarheid, maar wel de kans kan vergroten. Hoe dit precies in zijn werk gaat moet verduidelijkt worden in verdere studies, maar tot nu toe kan in elk geval worden geconcludeerd dat een goede mondzorg ook van belang is voor de vruchtbaarheid.

Bron:
Tandfonline 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Tandbederf hoofdreden van ziekenhuisbezoek kinderen in Wales

Tandbederf hoofdreden van ziekenhuisbezoek kinderen in Wales

In Wales bezoeken de meeste 5-jarige kinderen het ziekenhuis vanwege tandbederf. Dit bleek uit een onderzoek dat werd gedaan naar aanleiding van de ‘Baby teeth do matter’ campagne van de Cwm Taf University Health Board. Bij deze campagne stond het benadrukken van het belang van het aanleren van mondhygiënische gewoontes bij kinderen centraal.

Melktanden zijn ook belangrijk

“Veel mensen denken dat babytanden niet belangrijk zijn, omdat deze tanden toch uit zullen vallen en worden vervangen met nieuwe tanden. Niets is echter minder waar,” aldus een woordvoerder van de Cwm Taf University Health Board.

Gevolgen voor volwassen gebit

Als melktanden niet goed worden verzorgd ontstaat het risico dat deze vervroegd zullen uitvallen, waardoor de volwassen tanden geen plaats hebben in de mond en zich niet goed kunnen ontwikkelen. Daarnaast kan een slechte mondgezondheid het eten, slapen en spreken van kinderen aantasten en kan dit ook tot pijn en ontstekingen leiden.

Designed to Smile

Wales lanceerde in 2009 een ‘Designed to Smile’ campagne, ten waarde van 4 miljoen pond. Volgens BDA Wales wordt dit budget echter te dun en langzaam verspreid. Ze hopen dat de resultaten van dit onderzoek aantonen dat hier zo snel mogelijk verandering in moet komen.

Bron:
Dentitstry.co.uk

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Nu ook zorgverzekeringskaart voor aanvullende mondzorgverzekering

Nu ook zorgverzekeringskaart voor aanvullende mondzorgverzekering

Zorgverzekeraars hebben zorgverzekeringskaarten voor de basis- en aanvullende verzekeringen uitgebracht. Deze zijn voornamelijk digitaal en in tegenstelling tot vorig jaar nu dus ook te gebruiken voor de aanvullende verzekeringen.

Informatief

Met deze zorgverzekeringskaart hopen de zorgverzekeraars makkelijker informatie te verspreiden omtrent de zorgverzekering. Verzekerden kunnen namelijk via deze kaart de belangrijke polisvoorwaarden van de zorgverzekering inzien. Op deze manier zijn verzekerden beter op de hoogte wat te doen in het geval van ziekte, wanneer ze overwegen over te stappen naar een andere zorgverzekering en/of zorgverzekeraar, of wanneer ze simpelweg iets willen regelen met hun zorgverzekeraar.

 

De zorgverzekeringskaarten zijn te vinden op de websites van de zorgverzekeraars en op www.zorgverzekeringskaart.nl.

 

Bron:
Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
ANT: minister moet cosmetische tandheelkunde volledig vrijgeven

ANT: minister moet cosmetische tandheelkunde volledig vrijgeven

De ANT wil dat op korte termijn cosmetische tandheelkunde niet meer gebonden is aan maximumtarieven en wordt vrijgesteld van elke regulering. De huidige spelregels zijn volgens de beroepsvereniging een forse rem op innovatie in de mondzorg en patiënten moeten noodgedwongen naar het buitenland voor een dergelijke behandeling.

“Momenteel worden tandartsen enorm beperkt in hun werk. De NZa heeft in opdracht van de minister van VWS de complete mondzorg gereguleerd en alle behandelingen voorzien van maximumtarieven. Met de huidige regels is het gewoon niet mogelijk innovatieve behandelmethoden kostendekkend aan te bieden. Dit is niet in het belang van consumenten”, stelt ANT-voorzitter Jan Willem Vaartjes. De ANT doet daarom een beroep op de minister van VWS, omdat alleen de minister de bestaande impasse kan doorbreken. De cosmetische tandheelkunde zou, net als de cosmetische plastisch chirurgische zorg, buiten het bereik van de Wet Marktordening Gezondheidszorg moeten worden gebracht.

Cosmetische mondzorg

De ANT is in 2013, direct na het voortijdig beëindigde experiment met vrije tarieven, in gesprek gegaan met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over cosmetische mondzorg. Het gaat dan om diensten of behandelingen, die aantoonbaar niet tegen gemiddelde tarieven te leveren zijn en/of waarvoor geen medische noodzaak bestaat. Jan Willem Vaartjes: “Cosmetische mondzorg moet worden vrijgesteld van regulering. Het gaat om zorg, waarbij de consument de rekening vaak volledig zelf betaalt. Een patiënt die bijvoorbeeld een duurdere maar ook exact natuurgetrouwe vulling wil, mag daar nu niet zelf voor bijbetalen. Hierdoor moeten soms behandelingen gekozen worden waarvoor meer tandweefsel moet worden weggeboord. Patiënt en tandarts zouden in een goed functionerende zorgmarkt zelf over dit soort behandelingen afspraken moeten kunnen maken. Internationaal gezien is dit al lang de gangbare praktijk.”

Het afgelopen jaar heeft de ANT opnieuw intensief overleg gevoerd met de NZa en daarbij ook vertegenwoordigers van patiënten en consumenten uitgenodigd mee te denken over oplossingen die cosmetische vullingen mogelijk gaan maken. In die gesprekken kwam duidelijk naar voren dat er bij consumenten behoefte bestaat aan deze innovatieve vorm van mondzorg en dat zij heel goed in staat zijn zelf een beslissing te nemen over de prijs voor deze dienstverlening. Vaartjes: “Uiteraard geldt daarbij als voorwaarde dat de tandarts vooraf complete en transparante informatie verschaft over de behandeling en waarin deze zich onderscheidt van de meer traditionele behandelingen.”

Begrip NZa

De ANT vindt dat de aanwijzing, waarmee de hele mondzorg wordt gereguleerd niet langer te rechtvaardigen is, ook niet in het licht van Europese regelgeving en voorschriften. De oplossing – en daarvoor toont de NZa begrip – moet dus van de minister komen. Vaartjes: “Wij hebben daarom de minister gevraagd cosmetische tandheelkunde, net als cosmetische plastisch-chirurgische zorg, buiten het bereik van de Wet Marktordening Gezondheidszorg te brengen. Volgens onze juridische adviseurs zijn daarvoor diverse mogelijkheden, die wij inmiddels aan de minister hebben voorgelegd. We zijn blij dat de zorgautoriteit bij monde van de voorzitter heeft toegezegd om mee te denken en desgevraagd aan de minister ook advies uit te brengen.”

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Tarieven, Thema A-Z
De levensduur van een endodontisch behandeld gebitselement

De levensduur van een endodontisch behandeld gebitselement

Patiënten willen lang plezier van hun tand of kies. Maar wat antwoordt u als tandarts wanneer de patiënt vraagt hoe lang het element nog mee kan na de wortelkanaalbehandeling?

Belangrijk is dat we eerst weten wat verstaan we onder een goed resultaat

– geen pijn

– geen fistel

– geen zwelling

– normale functie

– normale periapex

– goede esthetiek

– redelijke levensduur

In 86% van de gevallen lukt het om een ontsteking te laten verdwijnen. Hieruit kan geconcludeerd worden dat tandartsen daar dus best succesvol in zijn.

Wat is een redelijke levensduur?

Uit een groot onderzoek in California blijkt dat 8 jaar na endodontische behandeling 97% van de elementen nog aanwezig is. Een normale periapex blijkt belangrijk voor het welbevinden van de patiënt, echter is dit maar voor een klein deel van invloed op de levensduur van het element.  Daarnaast leidt een endodontische herbehandeling ook tot een goed resultaat. In de wetenschap gelden de systematische review en meta-analyse als state-of-the-art op onderzoeksgebied.

Endodontische behandelde elementen vs implantaten?

Uit de literatuur blijkt dat ze allebei evengoed zijn. Al hadden implantaten vaker onderhoud en nazorg nodig. Of zoals Michiel de Cleen zegt: ‘after sales’.

De reden van extractie is zelden endodontisch van aard. Redenen voor extractie zijn:

  • Restauratief 59,4%
  • Parodontaal 32,0%
  • Endodontisch 8,6%

Fractuurlijnen bij endodontisch behandelde elementen gaan anders lopen, er zijn vaker diepere fracturen. Het dak van de pulpakamer wordt gezien als de structuur die de tand bij elkaar houdt en deze moet voor een endodontische behandeling verwijderd worden.

Ook het aanwezig zijn van buurelementen bij een endodontische elementen blijkt bij te dragen aan een betere prognose. Vaak zie je bij laatste elementen dat er een andere belasting is en ook vaker wordt gedacht: ‘Zover achterin: haal er maar uit’.

Manier van restaureren

De manier van restaureren maakt niet veel uit. Als er maar geen guttapercha op de pulpabodem wordt achtergelaten. De grootste complicatie is een verticale radix fractuur. Röntgenologisch wordt er dan vaak een laterale en periapicale zwarting waargenomen en intra-oraal een diepe pocket en fistel. Uit onderzoek van Michiel de Cleen bleek dat molaren een lichte voorkeur hebben voor een verticale radix fractuur in vergelijking met premolaren.

Risicofactoren levensduur

Risicofactoren voor de levensduur zijn:

  • eindstandige elementen
  • pre-operatieve pocket
  • multiple barsten

Wat is succesvolle endodontie?

Succesvolle endodontie is:

  • goede diagnostiek
  • goede vormgeving
  • goede reiniging
  • goede afsluiting
  • goede restauratie

Alle bovengenoemde punten met zorgvuldige uitvoering.

Michiel de Cleen studeerde tandheelkunde aan de UvA. Na zijn afstuderen in 1988 was hij tot 1995 als (gast)docent verbonden aan de vakgroep Cariologie en Endodontologie van ACTA. Hij voert thans een fulltime endodontische praktijk in Amsterdam. Naast zijn klinische werkzaamheden is hij zeer regelmatig spreker op binnen- en buitenlandse congressen en is hij de cursusdocent op het gebied van endodontologie en tandletsels. Hij publiceert regelmatig in (inter)nationale vakbladen.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Michiel de Cleen tijdens het congres Endodontische complicaties van Bureau Kalker

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z
Hoe werken we in de toekomst in de eerstelijnszorg samen?

Hoe werken we in de toekomst in de eerstelijnszorg samen?

Tijdens het congres MedischOndernemen Live hield Marc Bruijnzeels een lezing over de toekomst van de organisatie en financiering van de eerstelijnszorg. Multidisciplinaire samenwerking is volgens hem van essentieel belang voor de toekomst van de eerstelijnszorg.

Regionale Ondersteuningsstructuren

Marc Bruijnzeels vertelt dat hij veel heeft meegemaakt als directeur van één van de Regionale Ondersteuningsstructuren eerstelijnsgezondheidszorg (ROS). Een ROS is een samenwerkingsverband van zorgaanbieders in de eerste lijn met als doel een samenhangende zorg in de buurt te organiseren. De ROS’en werden opgericht wegens ‘ruzie’ tussen minister Borst en een aantal belangenverenigingen in de eerste lijn. Aan de ene kant gaf minister Borst kwaliteitsgelden aan de beroepsorganisatie en aan de andere kant belangengelden. Dit werd dan vermengd in de beroepsorganisaties. Minister Borst heeft dit uit elkaar gehaald. Dit leidde tot een kaalslag binnen die beroepsorganisaties, maar ze kregen van de minister daar iets voor terug: de ROS. ROS’en ondersteunen de kwaliteit van de multidisciplinaire samenwerking. De ROS wordt gefinancierd op basis van een specifieke beleidsregel vanuit het ministerie van VWS en door de verzekeraars ingekocht in de regio. Dit wordt niet van alle kanten vertrouwd door de (para)medici. “Ik kwam in een mijnenveld terecht. Ik ben daar voor het eerst uitgescholden door een andere directeur, want ik kwam aan zijn belangen.”

Geïntegreerde zorg als oplossing

Het bredere plaatje is dat minister Borst destijds al zag dat er epidemiologisch en demografisch iets op ons af kwam: een ‘grijze gletsjer’. De oplossing hiervoor wordt nationaal en internationaal gezien in een verder samenwerkende geïntegreerde eerstelijnsgezondheidszorg. Mensen moeten zoveel mogelijk uit de intramurale zorg weggehouden worden en met extramurale zorg geholpen worden. Anders is het niet meer te betalen en is het ook niet meer te bemensen, want de mensen zijn er simpelweg niet. Nu staan er nog zeven zorgprofessionals rondom een kwetsbare oudere, maar als we zo door gaan zijn dit er slechts drie. De werkdruk is te hoog op de werkvloer en dat krijgt men niet meer weg georganiseerd. Marc Bruijnzeels liet mensen bij elkaar zetten, bijvoorbeeld door gezondheidscentra te bouwen. Zoals hij het verwoordt:

“Zorgprofessionals hebben elkaar nodig. We zijn nu niet meer bezig met eigen eilandjes, maar met geïntegreerde zorg. De keuze is aan u; de wereld verandert en vraagt andere dingen van u. Uiteindelijk heeft u de keuze om hierin mee te gaan of niet.”

Uit het eigen gilde stappen

De kosten voor de zorg worden opgebracht door iedereen die premie betaalt en daarnaast door de grote ondernemers. De werkgevers krijgen er last van als de zorgkosten stijgen.

Marc Bruijnzeels:

“We hebben alles in blokjes weggeorganiseerd, in uw eigen discipline bent u in uw eigen gilde terechtgekomen. U heeft eigen opleidingen, eigen organisaties, eigen financiering, eigen accreditatie, eigen tijdschriften….Het is een soort verzuiling.”

Er zijn meer dan 2500 beroepen in de gezondheidszorg. Uiteindelijk komt het bij de patiënt allemaal samen, maar iedereen is in zijn eigen systeem blijven hangen. Volgens Marc Bruijnzeels komt dit doordat we eerst ‘single diseases’ wilden oplossen, terwijl inmiddels veel mensen verschillende chronische aandoeningen hebben. Door specialisatie is de zorg gefragmenteerd geraakt. Wie uiteindelijk verantwoordelijk is voor het geheel, is vaak niet duidelijk. “De patiënt is de weg kwijt in de zorg. Vaak gaat het mis bij de overdracht, in de communicatie. Zo zijn ontstaan medische missers. Hier zitten we met z’n allen in vast. We zullen uit onze eigen gilde moeten stappen.”

Andere financiering

Wil je de zorg anders organiseren, dan moet het geld anders georganiseerd worden. Men zal op een andere manier moeten worden betaald. Zo kan momenteel innovatie zorgen voor meer uitgaven in de zorg, want een nieuw apparaat kost veel geld en moet wel uit kunnen. Dus moet er veel gebruik van gemaakt worden. Zo worden behandelingen gedaan die misschien helemaal niet nodig zijn. Preventie wordt vaak nog vergeten, vooral de primaire preventie, terwijl hier de gezondheidswinst pas echt gehaald zou kunnen worden. Nu wordt men per verrichting betaald, eigenlijk zou dit op gezondheidsresultaten uitgekeerd moeten worden.

Populatiegericht werken

Het bij elkaar zetten van verschillende zorgprofessionals zorgt voor een rappe kennisdeling, waardoor er (snel) goede oplossingen kunnen worden aangedragen. Je hebt elkaar nodig om de patiënt in zijn geheel centraal te kunnen zetten. De mens moet in zijn totaliteit worden bekeken en niet per ziekte. Dit heet populatiegericht werken, waarbij gekeken wordt hoeveel en welk risico men loopt. Zorg daarom dat er een centraal aanspreekpunt komt in de regio voor (gezondheids)zorg en welzijn. Hierbij kun je de hulp inschakelen van een ROS om de verbindingen te leggen. Er zou dan onder een verzekeraar een verzamelcontract kunnen worden geregeld. Hierbij botst men echter weer op het wantrouwen.

Zorgkosten en zorguitkomsten

Mensen die vaak en veel ziek zijn, hebben vaker een lage sociale economische status (SES). Hier zitten de echte kosten en problemen. De mensen in de hoge klasse ontvangen vaak de beste zorg. Er ligt een uitdaging in het bereiken van de lage SES-populatie.

Als zorgprofessionals zouden we verantwoordelijkheid moeten nemen voor de zorgkosten en de zorguitkomsten. In het buitenland gebeurt dit al veelvuldig. Nu wordt dit in Nederland door de verzekering opgelost. Dit gebeurt of met de botte bijl of er wordt een gesprek aangegaan. De verzekering wil geïntegreerd inkopen, maar dan moet dit aanbod er wel zijn. Om echt verschil te maken in de zorgkosten zal het op grote schaal moeten worden aangepakt. Pas als het geregeld is voor een grote populatie, dan zal het echt kosten gaan schelen. Zorg er daarom voor dat het regionaal geregeld is.
Marc Bruijnzeels sluit af met een ’take home message’:

“Om dit allemaal te bewerkstelligen zullen zorgprofessionals en verzekeraars hun eigen belangen ondergeschikt moeten maken aan die van het gemeenschappelijk en maatschappelijk belang. Dan kan het in ‘no time’ allemaal geregeld zijn.”

 

Marc Bruijnzeels is associate professor bij Leiden University Medical Center & directeur van het Jan van Es Instituut, kenniscentrum voor de geïntegreerde eerstelijnszorg.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna van de lezing van Marc Bruijnzeels, tijdens het congres MedischOndernemen Live.

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
Kunnen tandenstokers een gezonde leefstijl bevorderen?

Kunnen tandenstokers een gezonde leefstijl bevorderen?

Interdentale reiniging met bijvoorbeeld een tandenstoker heeft een positieve invloed op de mondgezondheid, maar veel mensen doen dit niet dagelijks. Hoe zou je het gebruik van tandenstokers verder kunnen stimuleren? En is er met tandenstokers nog meer gezondheidswinst te boeken? Yvonne Buunk-Werkhoven, gepromoveerd psycholoog, onderzoeker en mondhygiënist, doet hier onderzoek naar, en heeft hiervoor een award ontvangen in Israël.

Promotie van tandenstokers

De afgelopen jaren heeft Yvonne Buunk-Werkhoven verschillende onderzoeken verricht naar de promotie van tandenstokers. De meest voorkomende mondziekten, zoals cariës en parodontale aandoeningen, kunnen voorkomen worden door zelf dagelijks het gebit te verzorgen. Dit betekent dagelijks tandenpoetsen en interdentaal reinigen, bijvoorbeeld met behulp van tandenstokers. Veel mensen voeren wel het tandenpoetsen uit, maar laten de interdentale reiniging achterwege. Hoe zou je deze mensen kunnen stimuleren hun gedrag op dit gebied te veranderen?
Yvonne Buunk-Werkhoven zocht uit of het aanbieden van tandenstokers in de publieke ruimte het gebruik ervan bevordert.

Tandenstokers in de horeca

Als eerste onderzocht ze in 2014 het aanbieden van tandenstokers in de horeca. In drie restaurants in Amsterdam werden professionele, individueel verpakte, houten tandenstokers aangeboden. Kwalitatief goede tandenstokers dus in plaats van de cocktailprikkertjes die nog wel eens in restaurants op tafel staan. De tandenstokers werden zowel actief (door het bedienend personeel) als passief (in bakjes op tafel en bij de toiletten) aangeboden. Bij het restaurant waar de tandenstokers actief én passief werden aangeboden, werden er in één dag tijd 295 door de gasten meegenomen. In de twee restaurants waar de tandenstokers alleen op tafel stonden, werden er respectievelijk 370 in vijf dagen en 150 in vier dagen tijd gepakt.
Conclusie van het onderzoek was dat het aantal meegenomen tandenstokers bewees dat de gasten de professionele tandenstokers op prijs stelden. Het lijkt er op dat het aanbieden van tandenstokers in de horeca interdentale zelfzorg bevordert.

Onderzoek op de markt

In 2015 werd een vergelijkbaar onderzoek gedaan in de Foodhallen: een foodcourt/markthal met een reeks eetkraampjes. Daar kregen 290 bezoekers een doosje tandenstokers met aminofluoride uitgereikt nadat zij een vragenlijst hadden ingevuld. 146 van hen kregen na drie weken per e-mail nogmaals een vragenlijst voorgelegd. Hieruit kwam naar voren dat het percentage mensen dat zei minstens een keer per dag een tandenstoker te gebruiken was toegenomen van 15,2 naar 28,9% nadat zij het doosje tandenstokers hadden gekregen.

Vervolgonderzoek bij sportschool

Een recent vervolgonderzoek (2016/2017) is in samenwerking met de kliniek voor mondhygiëne Oral-Vision opgezet. Daarbij werden in de horecagelegenheid binnen de sportschool Medico Vision in Amsterdam tandenstokers neergezet. Daarnaast kregen de bezoekers een vragenlijst voorgelegd. Veertig bezoekers (voornamelijk middelbaar en hoger opgeleide mannen met een gemiddelde leeftijd van 37,5 jaar met een spreiding van 15,2 jaar en variërend tussen de 15 en 71 jaar) hebben de vragenlijst ingevuld.

Resultaten vragenlijst

Uit de resultaten blijkt dat ruim een kwart, 27,5% van de deelnemers nooit bij een mondhygiënist is geweest. 27,5% gaat een keer per jaar, 40% twee keer en twee deelnemers drie keer of meer. De deelnemers gaven hun mondgezondheid gemiddeld een 8 als cijfer.
Significant meer mannen dan vrouwen gaven aan tandenstokers te gebruiken. Een verklaring zou kunnen zijn dat mannen zich minder ‘schamen’ om met een tandenstoker in de mond rond te lopen of dat ze het juist ‘stoer’ vinden. Tandenstokers worden door 52,5% van de deelnemers ‘niet elke dag’ gebruikt, door 25% een keer per dag en door 12,5% twee keer of meer. 10% van de deelnemers gebruikt nooit tandenstokers.
30% geeft aan nooit andere hulpmiddelen zoals flossdraad, ragers en mondspoelmiddelen te gebruiken. 40% doet dit ‘niet elke dag’, 27% een keer per dag en 2,5% twee of meer keer per dag.

De deelnemers vonden het gebruik van een tandenstoker (na het eten) belangrijk voor hun mondhygiëne en/of een fris gevoel: 60% en 30% waren het hiermee respectievelijk eens tot geheel mee eens. Ook het aanbod van tandenstokers in de horeca werd als ‘belangrijk’ (52,5%) en ‘heel belangrijk’ (15%) bevonden. 25% van de deelnemers vond het onbelangrijk en 7,5% heel onbelangrijk.

Pick a T

TandenstokerMet al deze onderzoeken is een basis gelegd voor de publiekscampagne ‘Pick a T’, waarbij mensen worden aangespoord om dagelijks tandenstokers te gebruiken. Het moet gewoon worden om tandenstokers ook in een andere setting dan thuis en in de mondzorgpraktijk te gebruiken.
In het verre verleden (19e eeuw) was het kauwen op tandenstokers in het openbaar een poosje in de mode in de rijkere kringen. Het kauwen op een tandenstoker was toen een teken van tevredenheid en zorgeloosheid. Nu zou het een positief imago kunnen geven aan het je bewust zijn van een goede mondgezondheid en, net zoals bijvoorbeeld sporten, kunnen bijdragen aan een gezonde leefstijl.

Tandenstoker als vervanger van sigaret

Die gezonde leefstijl zou nog verder bevorderd kunnen worden als de tandenstoker gebruikt zou worden als een soort vervanger van de sigaret. Uit onderzoek van Eline Meijer blijkt dat rokers de meeste kans hebben om blijvend met roken te stoppen als zij zichzelf als ‘niet-roker’ kunnen zien. Mensen gedragen zich namelijk het liefst op een manier die past bij hun identiteit. De roker moet dus een ander zelfbeeld krijgen als niet-roker. Als bij de nieuwe identiteit van de gestopte roker een gezonde leefstijl belangrijk is, kan de tandenstoker ten dele de sigaret vervangen en als subsitutie van het rookgedrag fungeren.

Het advies van een zorgverlener is vaak een belangrijke reden om met roken (proberen) te stoppen. Als dat advies van een mondzorgprofessional komt, kan deze ook gelijk het gebruik van tandenstokers als ‘sigaretvervangers’ aanmoedigen. Het gaat dan vooral om het gedrag in de zin van de beweging van ‘iets naar de mond brengen en van de mond afhalen’

Conclusie

Het publiekelijk aanbieden van tandenstokers kan mensen stimuleren deze ook daadwerkelijk te gebruiken. Als de bewustwording van het belang van interdentale reiniging vergroot wordt, zal dit normaler worden om te doen, ook in een andere setting dan thuis. Het gebruik van tandenstokers kan een betere mondgezondheid bevorderen en zo bijdragen aan een gezondere leefstijl.

Door: Yvette in ’t Veld

Bronnen:
Juniper publishers
Universiteit Leiden

 

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z

Tandartsen laagste rendement van zorgpraktijken

De omzet van zorgpraktijken is de afgelopen 10 jaar met 50 procent gestegen. Alhoewel de totale zorguitgaven stegen is het gemiddelde rendement echter wel gedaald. Tandartsen scoorden gemiddeld het laagste rendement (34%).

Daling rendement zorgpraktijken

De hoogste omzet werd behaald door tandartsen (28% van de totale opbrengst van zorgprestaties), huisartsen (25%), medisch specialisten (25%) en fysiotherapeuten (14%). Met maar liefst meer dan 60 procent werd het hoogste rendement behaald door oefentherapeuten. Tandartsen scoren hier met een rendement van 34 procent het laagst. Over het algemeen was een dalend rendement bij zorgpraktijken te zien.

Stijging omzet en zorguitgaven

Niet alleen de omzet van zorgpraktijken nam zwaar toe tussen 2005 en 2015, maar ook de zorguitgaven. Deze namen toe met 41 procent, waarmee de totale uitgaven stegen tot €94,9 miljard. 7 procent van dit bedrag betreft uitgaven voor tandartsen, huisartsen en fysiotherapeuten.

Bron:
CBS

Lees meer over: Financieel, Markttrends, Ondernemen, Thema A-Z
Stijging - verzekering

Uitgaven mondzorg basisverzekering stijgen 1,5% in 2018

De uitgaven voor tandheelkundige zorg via de basisverzekering stijgen naar verwachting in 2018 met bijna 1,5% naar 764 miljoen euro. Dit bedraagt 13,2% van de totale uitgaven aan eerstelijnszorg. Deze gegevens zijn gepubliceerd in de NZa stand van de zorgmarkten 2017.

Uitgaven eerstelijnszorg

Uitgaven-eerstelijnszorg-2017---2018
(Bedragen x € 1 miljoen)

Totale zorguitgaven

Tussen 2006 en 2012 stegen de zorguitgaven met gemiddeld 6,3% per jaar. Tussen 2012 en 2017 is deze groei teruggebracht tot circa 1,4%. Voor 2018 wordt een groei van de zorguitgaven van circa 5,4% verwacht. Uit de marktscan eerstelijnszorg van de NZa uit mei 2017 blijkt dat ruim 30% van de totale uitgaven aan zorg uit het basispakket aan eerstelijnszorg wordt besteed. De kosten stegen de afgelopen jaren flink: van € 8,8 miljard in 2012 tot € 12,7 miljard in 2015. De invoering van de basis ggz en de overheveling van de wijkverpleging zijn de belangrijkste oorzaken voor de stijging. De NZa verwacht dat deze kostenstijging doorzet.

Vragen en meldingen mondzorg

Het rapport over de stand van de zorgmarkten 2017 geeft verder informatie over het aantal meldingen en vragen dat de NZA ontving. In het eerste t/m derde kwartaal van dit jaar ontving de NZa 1.288 meldingen en 3.758 vragen van consumenten. 8,2% van de meldingen en 11,5% van de vragen gingen over mondzorg. Bij de voorbeeldvragen in het NZa rapport worden met name vragen over de nota genoemd.

Meldingen-en-vragen-NZa

Meldingen NZa, kwartaal 1-3, 2017

Lees meer over: Markttrends, Tarieven, Thema A-Z
Twee innovatieve bedrijven die samen uitmuntende tandheelkundige producten aanbieden: KaVo en Kerr bundelen hun krachten.

KaVo en Kerr bundelen hun krachten

De samenvoeging van KaVo en Kerr in KaVo Kerr biedt oplossingen voor de gehele tandheelkundige sector vanuit één bedrijf: voor infectie-preventie, restauratie, endodontie, prophylaxis, roterend instrumentarium, behandeleenheden, beeldvorming en CAD/CAM.

Tandheelkundige uitmuntendheid vanuit één centraal bedrijf

KaVo en Kerr zijn gericht op de wensen en behoeften van hun klanten. Als toonaangevende leveranciers van tandheelkundige apparatuur en verbruiksartikelen, optimaliseren beide bedrijven hun commerciële en servicesstructuur.

De voordelen voor tandartsen

Met de fusie van KaVo en Kerr wordt het productaanbod en de klinische oplossingen nu afgestemd op de workflow van de tandarts. Plaatselijke KaVo- en Kerr-vertegenwoordigers blijven zich inzetten voor de tandheelkundige sector, en kunnen daarbij profiteren van elkaars ervaring en een breder scala aan compatibele oplossingen aanbieden voor bijna alle processen binnen de tandartspraktijk.

Hogere efficiëntie bij dagelijkse preventieve behandelingen

Het eerste concrete voorbeeld hiervan is het samenbregen van een topselectie aan preventieprodcuten in één handige doos, de Kavo Kerr-preventiedoos.

De belangrijkste onderdelen van deze doos, die binnenkort verkrijgbaar is voor tandartsen, zijn de innovatieve KaVo SMARTmatic-instrumenten gecombineerd met bijbehorende preventive-cups en accessoires, plus de Kerr Cleanic-preventietandpasta van de Duitse marktleider.

“Onze Kavo Kerr-preventiedoos combineert onze topselectie van perfect op elkaar aansluitende KaVo-instrumenten en Kerr-verbruiksartikelen in één verpakking”, zegt Catherine Stahl, Vice President Marketing EMEA bij KaVo Kerr.

“Tandheelkundige experts kunnen nu onze preventie-oplossingen van één aanbieder uitproberen en dit tegen voorwaarden die even overtuigend zijn dan de kwaliteit die de klant verwacht van KaVo Kerr.”

KaVo en Kerr, onze visie

Al meer dan 100 jaar focust KaVo op innovatie en kwaliteit van tandheelkundige producten en services. Het bedrijf heeft een uitmuntende reputatie opgebouwd bij tandartsen, tandtechnici en mondhygiënisten.

Kerr bedient al ruim 125 jaar de tandheelkundige sector ter ondersteuning van de mondzorg. De afzonderlijke Kerr-merken worden opgenomen in de platforms Kerr Restoratives, Kerr Endodontics en Kerr Prevention.

Nu gaan deze toonaangevende bedrijven, met hun uitgebreide expertise en productontwikkeling, hun gemeenschappelijke visie waarmaken als KaVo Kerr: het inspireren van onze klanten, hun patiënten en onze eigen medewerkers en hen helpen om hun potentieel te realiseren.

Meer informatie

KaVo Kerr is een samenhangende organisatie die bestaat uit twee wereldwijd toonaangevende bedrijven die samen aan uitmuntende tandheelkundige zorg werken en die de belangrijkste partner zijn voor de tandheelkundige sector. KaVo Kerr werkt met een algemene visie in het achterhoofd en heeft als doel onze klanten en hun patiënten en onze eigen partners te inspireren en te helpen hun volledige potentieel te benutten.

KaVo Kerr biedt oplossingen voor infectiepreventie, restauratiemiddelen, endodontie, (roterende) instrumenten, behandelingseenheden, beeldvorming en CAD/CAM.

KaVo Dental GmbH is een van ’s werelds toonaangevende leveranciers van producten voor tandartsen en tandtechnici. Het in 1909 opgerichte KaVo is een marktleider op de tandheelkundige markt. Sinds de start van het bedrijf in de vorige eeuw heeft KaVo het verschil gemaakt in de tandheelkunde met talloze belangrijke innovaties en de ontwikkeling van innovatieve technologie. Het bedrijf heeft zich ontwikkeld tot full-service leverancier van complete oplossingen voor tandartspraktijken en tandheelkundige laboratoria.

Al ruim 125 jaar dient Kerr de brede behoeften van de hele tandheelkundige sector, in een streven naar het verbeteren van de gezondheid van de mond. De afzonderlijke merken van Kerr zijn opgenomen in de platforms van Kerr Restoratives, Kerr Endodontics en Kerr Prevention. We zijn ervan overtuigd dat we samen meer kunnen bereiken, door de allerbeste, patiëntgerichte oplossingen te bieden en door samen te werken met degenen die we tot dienst zijn (Together we’re more).

Lees meer over: Infectiepreventie, Markttrends, Praktijkinrichting, Producten, Restauratie, Thema A-Z
Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Vanaf juli 2018 kunnen in Herentals, België, vijftien verschillende tandartsen, twee orthodontisten, drie tandtechnici en een laboratorium zich vestigen in hetzelfde gebouw. Waar soortgelijke tandheelkundige centra in Nederland al langer te vinden zijn is dit nieuw voor België.

Geen plek voor schoenenwinkel

Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, vond een mooi stuk grond naast de ring, maar werd verboden om hier een schoenenwinkel neer te zetten. Hij besloot de plek niet te laten gaan en ging in overleg met tandarts Rik Claes, tandarts, en medebouwheer Lize Tegenbos. Zij besloten samen te gaan werken aan het neerzetten van een groepspraktijk, en zijn er van overtuigd dat dit soort praktijken de toekomst van de tandheelkunde zijn.

Zoektocht naar nieuwe tandartsen

Momenteel zijn er al acht tandartsen gevestigd in de praktijk, en is er nog plaats voor zeven anderen. De zoektocht naar de invulling van de rest van het centrum is niet makkelijk. Rik Claes vertelt dat er op dit moment weinig tandartsen afstuderen. Deels omdat het ingangsexamen te streng is, deels omdat hetzelfde examen ook voor geneeskunde geldt, waardoor velen toch kiezen om geneeskunde te gaan studeren in plaats van tandheelkunde. Daarbij komt dat veel jongeren bang zijn om als alleenstaande tandarts dubbele werkweken te moeten gaan draaien.

Voordelen van groepspraktijk

Het samenbrengen van zowel tandartsen, orthodontisten, een laboratorium en tandtechnici heeft vele voordelen, aldus Rik Claes. Zo biedt dit plaats voor een scanner, 3D-printer en andere apparaten en is er ruimte om protheses te maken en direct te repareren bij eventuele fouten.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Meerdere tandartsen in een gebouw: eerste groepspraktijk België

Vanaf juli 2018 kunnen in Herentals, België, vijftien verschillende tandartsen, twee orthodontisten, drie tandtechnici en een laboratorium zich vestigen in hetzelfde gebouw. Waar soortgelijke tandheelkundige centra in Nederland al langer te vinden zijn is dit nieuw voor België.

Geen plek voor schoenenwinkel

Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, vond een mooi stuk grond naast de ring, maar werd verboden om hier een schoenenwinkel neer te zetten. Hij besloot de plek niet te laten gaan en ging in overleg met tandarts Rik Claes, tandarts, en medebouwheer Lize Tegenbos. Zij besloten samen te gaan werken aan het neerzetten van een groepspraktijk, en zijn er van overtuigd dat dit soort praktijken de toekomst van de tandheelkunde zijn.

Zoektocht naar nieuwe tandartsen

Momenteel zijn er al acht tandartsen gevestigd in de praktijk, en is er nog plaats voor zeven anderen. De zoektocht naar de invulling van de rest van het centrum is niet makkelijk. Rik Claes vertelt dat er op dit moment weinig tandartsen afstuderen. Deels omdat het ingangsexamen te streng is, deels omdat hetzelfde examen ook voor geneeskunde geldt, waardoor velen toch kiezen om geneeskunde te gaan studeren in plaats van tandheelkunde. Daarbij komt dat veel jongeren bang zijn om als alleenstaande tandarts dubbele werkweken te moeten gaan draaien.

Voordelen van groepspraktijk

Het samenbrengen van zowel tandartsen, orthodontisten, een laboratorium en tandtechnici heeft vele voordelen, aldus Rik Claes. Zo biedt dit plaats voor een scanner, 3D-printer en andere apparaten en is er ruimte om protheses te maken en direct te repareren bij eventuele fouten.

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z
Jongen verliest tand in zipline en gaat viraal

Jongen verliest tand in zipline en gaat viraal

Toen Jonny Jacko tijdens zijn vakantie in Hawaii een zipline tochtje maken, had hij niet voorzien dat dit zou resulteren in een ware internethit.

Adembenemend uitzicht

Het landschap van Hawaii is adembenemend en kan niet alleen te voet of vanaf het water worden bewonderd, maar ook vanuit de lucht. Een van de manieren waarop tal van toeristen kiezen om kort maar krachtig het uitzicht te bekijken, is door middel van een zipline rit.

Verloren tand

Jonny Jacko dacht hetzelfde. Ook besloot hij zijn camera mee te nemen om de ervaring vast te leggen. Wat hij niet had verwacht was dat door de hoge snelheid en de vele wind zijn tandprothese opeens uit zijn mond zou vliegen. In de video is te zien hoe Jonny in zijn mond zoekt naar de tand en even schrikt als hij merkt dat deze toch echt in de Hawaiiaanse jungle is verdwenen. Gelukkig kan hij er daarna gelijk om lachen.

Jonny plaatste het filmpje op Facebook en ging gelijk viraal. Inmiddels is het filmpje al bijna 2,5 miljoen keer bekeken.


Bron:
YouTube

Lees meer over: Opmerkelijk, Thema A-Z, Video
Aspirine geneest mogelijk cariës

Aspirine geneest mogelijk cariës

Onderzoekers van de Queen’s University Belfast hebben ontdekt dat aspirine mogelijk de effecten van cariës ongedaan kan maken. Dit zou kunnen leiden tot aanzienlijk minder vullingen. Op het ogenblik worden in Engeland jaarlijks zo’n 7 miljoen gaatjes gevuld.

Cariës

Cariës is het meest voorkomende mondzorgprobleem in de wereld. Het veroorzaakt in Engeland een grote financiële last voor de National Health Service, met name in Noord-Ierland waar cariës het meeste voorkomt.

Regeneratie verloren tandstructuur

Onderzoekers van de Queen’s University Belfast hebben ontdekt dat aspirine een alternatieve oplossing kan zijn om een aangetaste tand te herstellen. De onderzoeksresultaten laten zien dat aspirine de functie van de stamcellen kan verbeteren en dus zelfherstel kan bevorderen door regeneratie van de verloren tandstructuur.

Behandeling van stamcellen uit tanden met een lage dosis aspirine verhoogde de mineralisatie en de expressie van genen die verantwoordelijk zijn voor de vorming van dentine, de harde tandstructuur die meestal wordt aangetast door cariës.

Aspirine als oplossing

Hoofdonderzoeker Dr. El Karim geeft aan dat deze ontdekking wel eens een geheel andere benadering van cariës tot gevolg kan hebben. “Onze eerste onderzoeksresultaten in het laboratorium wijzen er op dat het gebruik van aspirine, een medicijn dat al een licentie heeft voor menselijk gebruik, een oplossing zou kunnen bieden waarmee onze tanden zichzelf kunnen herstellen.“

Als volgende stap moet een geschikt toedieningssysteem ontwikkeld worden om de werkzaamheid van het medicijn in een klinisch onderzoek te testen. Deze nieuwe benadering kan op de lange termijn de levensduur van tanden verlengen en daarnaast enorme besparingen opleveren voor de gezondheidszorg.

Bron:
Queen’s University Belfast

 

 

 

Lees meer over: Cariës, Mondhygiëne, Thema A-Z
Online training dementie in de mondzorgpraktijk gelanceerd

Online training dementie in de mondzorgpraktijk gelanceerd

Er is een gratis online training over omgaan met dementie gelanceerd voor iedereen die werkt in de mondzorg.  Met de training ‘In de mondzorgpraktijk’ kunnen ze dementie eerder
herkennen en betere zorg geven aan patiënten met dementie.

Deelnemers aan de training oefenen met situaties waar ze in de mondzorgpraktijk mee te maken krijgen als ze zorg leveren aan patiënten met dementie. Deze praktijksituaties zijn aangedragen door medewerkers zelf en zijn daardoor herkenbaar. De training is bedoeld voor het hele team, van receptionist tot tandarts.

Een op de vijf mensen krijgt dementie. Dementerenden wonen vaak thuis en willen zo lang mogelijk een gewoon leven leiden en blijven ook hun eigen tandarts bezoeken. De  beroepsorganisatie voor tandartsen KNMT ontwikkelde daarom samen met Samen Dementievriendelijk deze online training. Wolter Brands, voorzitter van de KNMT: ‘Deze training helpt medewerkers in de mondzorgpraktijk dementie te herkennen, en laat op een heel praktische manier zien wat ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat een bezoek aan de praktijk prettig verloopt.‘

Samen Dementievriendelijk is een vijfjarig project dat Nederlanders bewust moet maken van de impact die dementie heeft op de samenleving. Het helpt als mensen dementie herkennen en iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger. Samen dementievriendelijk is een samenwerkingsverband tussen Alzheimer Nederland, pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM en het ministerie van VWS. Samen Dementievriendelijk is onderdeel van het Deltaplan Dementie.

 

Lees meer over: Kennis, Scholing, Thema A-Z, Video
Vlaamse studenten ontwerpen verkleurende tandenborstel voor kinderen

Vlaamse studenten ontwerpen verkleurende tandenborstel voor kinderen

Voor hun eindproject voor de studie Industrieel Productontwerpen aan Hogeschool Howest in West-Vlaanderen, hebben drie studenten een verkleurende tandenborstel voor kinderen ontworpen. Met hun product DROP leren kinderen op een plezierige manier zelfstandig tanden te poetsen.

Eindproject

Lore Dedobbeleer, Jordy van Hoegaerden en Manou Storms moesten voor hun eindproject een product ontwerpen binnen het thema “Tijd”. Aangezien het al een opgave is om tandenpoetsen leuk te maken voor kinderen, laat staan ze de volle twee minuten te laten poetsen, ontwikkelden zij DROP.

 

DROP

DROP is een interactieve en innovatieve tandenborstel die na 2 minuten poetsen van kleur verandert. Deze verkleuring vindt via een sensor in het handvat plaats. Volgens het trio waren zowel de materiaalkeuze als het rekening houden met de gemiddelde temperatuur van een kinderhand belangrijk. Het handvat heeft daarom een speciale vorm om zoveel mogelijk contact met de hand te maken. DROP kan tot tienduizend keer van kleur veranderen.

Duurzaam

Het product won de publieksprijs bij de Ecodesign Awards voor Studenten 2017 in Kortrijk.  Met deze prijs beloont de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij de beste projecten van studenten met het oog op duurzaamheid. De borstels op DROP zijn zo eenvoudig te vervangen en het handvat kan 10 jaar meegaan.

 

Bron:
Nieuwsblad.be
Ecodesignlink.be

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Australische tandarts ontwikkelt Dental Diet

Australische tandarts ontwikkelt Dental Diet

Wie twee keer per dag zijn tanden poetst, een groot deel aan suikerinname onder controle heeft en regelmatig de tandarts bezoekt, zou een gezond gebit moeten hebben. Althans, dat is de veronderstelling. De Australische tandarts en oprichter van Dental Diet, Dr. Steven Lin, gaat hier tegenin.

Voedingsstoffen

Als het aan hem ligt, zijn naast de reinigingsgewoonten, vooral de juiste eetgewoonten de manier om cariës en parodontale aandoeningen te voorkomen. De oorzaak van slechte tanden is volgens hem te wijten aan voedingsstoffen.

Levende organismen

Vier cruciale vitamines voorkomen tandbederf volgens Lin: Vitamine D, K2, A en E. “Tanden zijn levende organismen en hebben daarom een fatsoenlijk dieet nodig om het glazuur en dentine te kunnen regenereren en onderhouden. Zonder goede voeding zouden tanden het moeilijk hebben om gezond te blijven”, zegt Lin in zijn laatste boek ‘Straighter, Stronger, Whiter Teeth’. Vanaf januari 2018 is zijn boek The Dental Diet verkrijgbaar.

Meer onderzoek

Uit voorgaand onderzoek is al wel gebleken dat verkeerde voeding risico biedt voor cariës. Deze stelling van Dr. Lin zal echter spoedig tot specifieker onderzoek leiden.

Facebook Dr. Steven Lin 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
endodontische spoedbehandeling

Endodontische spoedbehandeling: diagnose en behandeling spoedeisende klachten

Het stellen van een diagnose is belangrijk voordat u start met een endodontische behandeling. Bij een pijnlijke pulpitis is de grote vraag: is er sprake van een (pijnlijke) reversibele of  een (pijnlijke) irreversibele pulpitis?

De juiste diagnose stellen kan in sommige gevallen erg lastig zijn. Een sensibiliteitstest geeft bijvoorbeeld niet altijd een eenduidig beeld omdat er sprake kan zijn van restvitaliteit. Ook kan er sprake zijn van insensibiliteit door een storing in de innervatie of geeft de vitaliteitstest een val negatieve uitslag (denk aan: obliteraties, open apex, recent trauma of premedicatie). Het is daarom belangrijk om altijd meerdere elementen te testen.

Sensibiliteitstesten

Er zijn verschillende soorten sensibiliteitstesten:

  • Koude test

  • Warmte test

Met een warme guttaperchastift kan de reactie van de pulpa getest worden. Hierbij is het wel belangrijk dat het element ingesmeerd
wordt met vaseline zodat de warme guttapercha niet blijft kleven.

  • Elektrische test

Bij deze test wordt er gekeken naar de mate van doorbloeding van het element. De doorbloeding zegt echter niet altijd iets over de
histologische toestand van de pulpa.

  • Proefpreparatie

  • Proefblok (anesthesie)

Reversibele versus irreversibele pulpitis

Er zijn verschillende soorten pulpitis. Het verschil tussen een milde en een uitgebreide reversibele pulpitis is afhankelijk van de uitbreiding van het ontstekingsproces.

  1. Reversibele pulpitis

    Verhoogde maar geen verlengde reactie met de koudetest, niet percussiegevoelig en geen spontane pijn.

  2. Pijnlijke reversibele pulpitis

    – Milde reversibele pulpitis: Verhoogde en verlengde reactie op koude, warm en zoet die tot ongeveer 20 seconden kan aanhouden maar dan afneemt. Mogelijk percussiegevoelig en spontane doffe pijn die nog te onderdrukken is met pijnstillers.
    – Uitgebreide reversibele pulpitis: Duidelijke pijnklachten, sterk verhoogde en verlengde reactie met de koudetest die minutenlang kan aanhouden. Mogelijk percussiegevoelig en spontane pijn die nog redelijk te onderdrukken is met pijnstillers.

  1. Pijnlijke irreversibele pulpitis

    Forse pijnklachten, medicatie geeft nauwelijks verlichting, duidelijke pijn bij warmte, scherpe tot doffe pijn, patiënt kan niet meer slapen vanwege de pijn. Element is zeer gevoelig bij aanraken en er is sprake van pijn bij percussie.

Spoedeisende klachten – pijnlijke irreversibele pulpitis

Een goede tijdsplanning is belangrijk om spoedklachten adequaat te behandelen. Omdat de inflammatie bij een pijnlijke pulpitis meestal alleen in de coronale pulpa aanwezig is, volstaat bij een spoedbehandeling hier een coronale pulpotomie om het geïnfecteerde weefsel weg te halen. Niet geïnfecteerd of ontstoken weefsel geeft geen pijn en kan blijven zitten totdat de behandeling vervolgd kan worden. Belangrijk is om met rubberdam te werken en te spoelen met natriumhypochloriet om het element steriel te houden.

Indien blijkt dat het resterende weefsel blijft bloeden dan is dit een indicatie dat er nog ontstoken weefsel aanwezig is en moet er meer weefsel worden verwijderd uit het kanaalstelsel. In de meeste gevallen volstaat hier het verwijdweren van de kroonpulpa en het verwijderen van de ontstoken inhoud van het wijdste kanaal. Bij een volledige ontstoken pulpa is een optimale behandeling een pulpectomie waarbij het zo goed als zeker is dat de patiënt na de behandeling pijnvrij is. Bij alle endodontische behandelingen is het belangrijk dat het pulpadak volledig is verwijderd voor dat men verder gaat met de geplande behandeling voor een goede toegang van het kanaalstelsel. Een onvolledige opening is vaak de oorzaak van complicaties

Pulpotomie

Een pulpotomie wordt uitgevoerd wanneer alleen het coronale deel van de pulpa is geïnfecteerd. Hierbij wordt het coronale deel van de pulpa verwijderd (met een nieuwe snel draaiende boor) totdat de pulpa niet meer bloedt (na spoelen met 1% NaOCl). Indien gewenst kan het element eerst tijdelijk gesloten worden Cavit en een glasionomeerrestauratie. Als u besluit de pulpa met MTA te overkappen, is het goed dit meteen te doen. Napijn na pulpotomie wordt meestal veroorzaakt door het niet volledig verwijderen van geïnfecteerde weefsel.

Pulpectomie

Omdat bij een pijnlijke pulpitis in de meeste gevallen nog geen sprake is van infectie van het gehele kanaalstelsel kan bij een volledige pulpectomie te kort gevijld worden om restvitaliteit te bewaren in het apicale deel van een element. Vijl dan tot 3-4 mm van de apex en gebruik geen elektrische lengtemeter(schat de lengte in aan de hand van de röntgenfoto). Voorwaarde is dat de pulpastomp niet meer bloedt voordat het kanaal wordt gevuld. Noteer de diagnose met bevindingen goed op het behandeljournaal zodat collega’s niet denken dat de kanalen onvolledig behandeld zijn en daarom te kort gevuld zijn.

Nazorg

De patiënt moet van te voren worden ingelicht dat er mogelijk sprake kan zijn van (ernstige) napijn. Probeer altijd telefonisch bereikbaar te zijn voor de patiënt.

William Wolters, tandarts, Centrum voor Mondzorgkunde,  UMCG

Verslag door Marieke Filius, onderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van William Wolters tijdens de cursus Endodontologie van het Wenckebach instituut

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z, Uncategorized