Bewuster communiceren

Samenwerking en communicatie zijn bepalend voor het goed functioneren van iedere organisatie en zo ook elke praktijk. Iedere organisatie heeft wel eens te maken met uitdagingen en problemen op de werkvloer. Verschillen tussen mensen, of het nu gaat om patiënten, relaties of collega’s, leiden soms tot onbegrip en wrijving en kunnen een optimale werksfeer en klantgerichtheid in de weg staan. Hoe kunt u hier het beste mee omgaan?



DiSC-methode
Vanuit Ordentall Institute houdt Mariëtte Ham zich bezig met begeleiding van (tandheelkundige) organisaties en hun medewerkers bij hun persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van hun communicatie en klantgerichtheid. Door een samenwerking met een Amerikaanse coach deed Ham ervaring op met het gebruik van DiSC, een beproefde methode om, in korte tijd, een duidelijk beeld te krijgen het eigen gedrags- en persoonlijkheidsprofiel. Vanuit een verhoogd bewustzijn van uw eigen gedrag en gedragsvoorkeuren en door ook de profielen van collega’s inzichtelijk te maken, ontstaat een veel scherper beeld van de eigen organisatie. Vanuit zelfkennis en kennis over elkaar wordt al snel duidelijk waar u bij anderen tegenaan loopt en hoe u door communicatie de samenwerking kunt verbeteren. Het belang van bewuste communicatie.

Als u communiceert maar weinig respons krijgt, neemt u wellicht een houding aan die niet helemaal overeenstemt met wat een ander verwacht of doet. Oorzaak hiervan is dat wij allen verschillende types zijn: iedereen heeft een eigen gedragsstijl. De DiSC-methode geeft inzicht in de manier waarop u communiceert, wat u wilt en verwacht en hoe u met relaties omgaat. De methode verklaart op zekere wijze hoe we denken, beslissingen maken, woorden kiezen en de wereld om ons heen ervaren. Met een DiSC-analyse kunt u uw eigen gedragsstijl benoemen. Vervolgens kunt u ook de gedragsstijlen van anderen herkennen. Wanneer dit bekend is, weet u hoe u op een effectieve manier kunt communiceren, om de beste resultaten te boeken binnen uw organisatie.

Hoe werkt de DiSC-methode?
Er zijn, simpel gezegd, twee factoren die in belangrijke mate bepalend zijn voor uw persoonlijkheidstype:

  1. Bent u extravert of introvert? Doet u snel een stap naar voren of bent u terughoudend
  2. Bent u taakgericht of persoonsgericht? Wilt u eerst uw werk afmaken/komt u meteen to the point, of kan een beleefdheidspraatje altijd?

Op basis van deze twee vragen en bijbehorende eigenschappen, kunnen vier verschillende persoonlijkheidsstijlen onderscheiden worden:

D – Dominantie
Bent u extravert en taakgericht? Dan behoort u tot de D Dominantie, direct en resultaatgericht zijn woorden die passen bij uw persoonlijkheid. Bij deze stijl ligt de nadruk op het vormen van de omgeving door weerstand te overwinnen voor het bereiken van resultaat. De D wil graag beknopt en ter zake communiceren, heeft behoefte aan duidelijkheid over regels en verwachtingen, wil zelf initiatief nemen, vindt bekwaamheid van groot belang. Personen met deze stijl hanteren vaak een botte en veeleisende benadering, hebben gebrek aan empathie en weinig sociaal contact.

I – Invloed
Bent u extravert en persoonsgericht? Dan behoort u tot de I. Invloed. Enthousiasme en contact zijn woorden die passen bij uw persoonlijkheid. Bij deze stijl ligt de nadruk op het vormen van de omgeving door anderen te beïnvloeden of te overtuigen. Personen met deze stijl willen graag dat anderen vriendelijk en emotioneel oprecht zijn en zoeken erkenning van persoonlijke prestaties. Ze hanteren zelf een informele benadering, ze zijn prettig in omgang, enthousiast en ietwat gevoelig voor een vermeende afwijzing.

S – Stabiliteit
Bent u introvert en persoonsgericht? Dan behoort u tot de S. Stabiliteit, kalmte, en inschikkelijk zijn woorden die passen bij uw persoonlijkheid. Bij deze stijl ligt de nadruk op het samenwerken met anderen om de taak uit te voeren. Personen met deze stijl willen graag werken in een voorspelbare en veilige omgeving en zijn altijd op zoek naar structuur en betrokkenheid.

C – Consciëntieus
Bent u introvert en taakgericht? Dan behoort u tot de C. Consciëntieus, methodisch en sceptisch zijn woorden die passen bij uw persoonlijkheid. Bij deze stijl ligt de nadruk op het consciëntieus werken binnen bestaande omstandigheden om kwaliteit en accuratesse te garanderen. Details en nauwkeurigheid, betrouwbaarheid en loyaliteit zijn belangrijk, vaagheid en dubbelzinnigheid worden door mensen met een hoge C niet gewaardeerd.

Verschillende stijlen
In de praktijk bent u nooit enkel een D, I, S of C. Vaak bestaat uw stijl uit een combinatie van verschillende stijlen, met één of meerdere voorkeursstijlen die sterk aanwezig zijn. Door de verschillende eigenschappen, kunnen de verschillende gedragstypes elkaar versterken en bijdragen aan het succes. Voor een gezonde en effectieve organisatie zijn alle gedragstypen nodig. Daarom is het belangrijk te weten welke gedragstypes binnen uw organisatie werkzaam zijn.

Bron: Verslag door Iris Markus voor dental INFO van de lezing van Mariëtte Ham, directeur Ordentall Institute

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *