Blog: Zo word je als mondzorg- of tandheelkundestudent future proof

student

Ik heb regelmatig het genoegen studenten te mogen begeleiden bij hun onderzoek of stage. Hier mijn tips voor een optimale voorbereiding op stage en eerste baan.

Voor de studenten, maar ook leuk voor de praktijkbegeleiders, docenten en de instituten waaraan zij lesgeven. Een slimme jongen of meid, is op de toekomst voorbereid.

Wat zijn de waarden achter jouw motivatie?
Onthoud dat iedereen die voor de opleiding mondzorgkunde of tandheelkunde heeft gekozen initieel gemotiveerd is om deze af te maken. Motivatie is de wil om je doel te bereiken. Achter het behalen van dit doel kunnen verschillende waarden verscholen zijn.

Enkele waarden:

  • Erkenning krijgen
  • Status verkrijgen
  • Paps en mams gelukkig maken
  • Kennis vergaren over het onderwerp
  • Een leuke studententijd meemaken
  • Graag willen werken als tandarts of mondhygiënist

Vraag jezelf af: Waarom ben jij aan de opleiding begonnen?

Waar droom je van?
Maak een toekomst visie. Hoe ziet jouw afgestudeerde leven er straks uit?

Waar ben je goed in? Wat spreekt je aan in het werk? Wat hoort er bij het werk maar maakt je niet gelukkig en waar droom je van? Als het je lukt dit in kaart te brengen kan je toewerken naar een stageplaats en afstudeerstage die je helpt deze positie in de toekomst te bereiken.

Wat voel je?
Wetenschappelijk geschoolde mensen zijn meestal rationeel ingesteld. Tijdens de opleiding – vooral het wetenschappelijk onderwijs – wordt dit aspect zeer goed onderwezen. Maar in de praktijk kan je niets met alleen je ratio. Je moet ook weten wat je voelt. Zo moet een student kunnen voelen: Wat voel ik nu ik kritiek krijg op mijn handelen? Maakt het me blij, verdrietig, boos of bang? Je zult merken dat veel mensen – ook patiënten – niet weten wat ze voelen en dat terwijl ons handelen grotendeels wordt ingegeven door wat we voelen.

Overwin faalangst
Een tip voor opleidingen: laat de studenten testen op (sub-)assertiviteit en faalangst. Sub-assertieve en faalangstige studenten zullen meer moeite hebben door hun stage periode heen te komen, terwijl hier gewoon iets aan gedaan kan worden. Studenten kunnen ook zelf iets doen. Weet je dat je moeite hebt om voor jezelf op te komen of ben je bang om fouten te maken? Deze boekjes kunnen je waarschijnlijk op weg helpen:

Ik kan denken/voelen wat ik wil- Rene Diekstra

Denk je sterk- Sjoerd Swaen en Fred Sterk

Vergelijk jezelf niet met anderen
Zet docenten, praktijkbegeleiders en mede-studenten niet op een voetstuk. Respecteer ze om wat ze kunnen en weten, maar vergelijk je niet met hen. Als je jezelf met anderen vergelijkt, kan je je minderwaardig voelen Observeer goed wat je van die ander zou willen leren: Wat vind je dat die ander goed kan en wil je jezelf ook eigen maken?

Blijf zelfstandig nadenken
Er is niet één waarheid. Het is maar van welke kant je iets bekijkt en met welk doel. Vraag je praktijkbegeleiders waarom ze doen wat ze doen en waarom. Maar wees ook kritisch ten opzichte van de aangeboden lesstof op de opleiding. Wetenschap geeft niet overal antwoord op. Soms moeten we aannames maken en onze behandelstrategie opzetten met kennis die we hebben vanuit beperkt wetenschappelijk onderzoek, de fysiologie en praktijk.

Zorg voor een open houding
Blijf geïnteresseerd in de opinie van mensen die niet jouw gelijkgestemden zijn. Ook zij vertellen een verhaal. Probeer er achter te komen wat zij daadwerkelijk willen zeggen. Luister ook naar vakgenoten die in de eerste instantie niet jouw mening delen. Onderzoek hun argumentatie en schiet niet in de weerstand. Er zijn tal van voorbeelden uit het verleden waarbij theorieën, gedachten ervaringen van professionals zijn weggehoond en achteraf toch een waarheid bleken te bezitten. Zo vertelde professor Abbas mij tijdens een interview dat in 1986 de gedachte bestond dat voeding geen rol bij parodontitis speelde. De aandacht van de wetenschap lag vooral bij bacteriën in de tandplaque en het afweermechanisme. Nu bijna 30 jaar later laat het geen twijfel dat voeding een rol speelt bij parodontitis.

Door: Louise Witteman, diëtist. Zij ontwikkelde het boek de Voedingspiramide en is eigenaar van Robinhealthgames in het Verenigd Koninkrijk.

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *