Management en organisatie
De organisatiestructuur is van grote invloed op de praktijk, waarbinnen het praktijkmanagement vaak onvoldoende aandacht krijgt. Deze protocollen en tips kunnen u helpen in het (verder) verbeteren van het praktijkmanagement. Bekijk video's, voorbeelddocumenten en protocollen.
Video: Kwalitatieve zorg is een teamprestatie
Een ding is duidelijk: kwalitatieve zorg is tegenwoordig een teamprestatie. De mondzorg wordt al lang niet meer geleverd door één tandarts en één assistente. We hebben nu te maken met een heel team. Kun je als praktijkhouder het management wel alleen doen? Is het management ook niet een teamprestatie aan het worden? Dat is de vraag die je je als praktijkhouder kunt stellen.
Management informatie (financieel)
Dit document verschaft de praktijk in één oogopslag inzicht in zowel de omzet als de kosten. Het is geen boekhoud overzicht, maar om op hoofdlijnen bij te houden voor het monitoren van de voortgang en als referentie.
Management informatie (praktijk)
Dit bestand is een uiteenzetting van verschillende prestatie indicatoren, die de praktijk maandelijks kan meten. Zodoende kan inzicht worden verkregen in de prestaties van de praktijk.
Vragenlijst jaargesprek medewerker
Lijst met voorbeeldvragen voor een jaargesprek met een medewerker.
Vragenlijst feedback personeel
Dit formulier kun je gebruiken om feedback te vragen vanuit het personeel over de praktijk. De antwoorden kun je gebruiken bij het opstellen van nieuwe praktijkdoelen.
Voorbeeld vragenlijst Patiëntenenquête
Door de druk van de alledaagse werkzaamheden ‘zien’ we vaak niet meer onze eigen verbeterpunten. Er zijn blinde vlekken gecreëerd. Door wat afstand te nemen en de praktijk met een kritische blik te bekijken, kun je toch tot goede verbeter ideeën komen. Ook het bevragen van je patiënten naar hun ervaringen kan hier goed bij helpen.
Video – Doelomzet bepalen
Het stellen van doelen helpt je om grenzen te doorbreken. In deze video wordt hier verder op ingegaan. Daarnaast wordt het document ‘Rekenmodel - doelomzet per jaar’ uitgelegd, zodat je direct voor jouw praktijk een doelomzet kunt bepalen.
Voorbeeld procesindicatoren
Deze procesindicatoren zijn opgesteld als voorbeeld om de praktijk op weg te helpen, welke indicatoren te meten. Elk van deze indicatoren geeft enig inzicht in de prestaties van de praktijk.
Kernwaarden
De missie en visie van een praktijk kan ook worden vertaald in de kernwaarden en ambitie. Dit document geeft een voorbeeld van hoe deze kernwaarden intern kunnen worden gecommuniceerd.
Rekenmodel – Doelomzet per jaar
Met dit rekenmodel kun je op een eenvoudige en snelle manier de doelomzet voor het nieuwe kalenderjaar bepalen.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement