Agendaplanning en balie
De agenda is de sleutel van een efficiënte praktijk, waarbij de balie fungeert als sleutelfiguur in de planning. Met voorbeelden en tips wordt u geïnspireerd om uw praktijk (nog) efficiënter te laten lopen. Bekijk protocollen, video´s en tips voor de mondzorgpraktijk, voor tandarts en mondhygienist.
Voorbeeldbrief na trauma
Het informeren van patiënten is een belangrijk onderdeel van het gezamenlijk beslissen met de patiënt over de vervolgbehandeling dan wel over hetgeen de patiënt kan verwachten na een behandeling. De te verstrekken informatie is echter veelal generiek. De informatiebrief na trauma kan de informatieverstrekking dan ook vereenvoudigen binnen de praktijk.
Voorbeeldbrief inschrijving nieuwe patiënt
Bij de inschrijving van een nieuwe patiënt is het belangrijk informatie te verschaffen over onder andere de praktijk, de intake afspraak en de huisregels. Deze brief kan als voorbeeld dienen om nieuwe patiënten adequaat te informeren.
Vragenlijst ‘agendaplanning’
De eerste stap in een verandering is om je bewust te worden van de mogelijke verbeteringen.
Het draait dus om inzicht. Via deze vragenlijst ga je je huidige werkwijze zelf beoordelen.
Video: Kan de agendaplanning efficiënter?
In de video wordt ingegaan op enkele veel voorkomende ervaringen vanuit praktijken welke tot een inefficiënte planning kunnen leiden. Gevolgd door adviezen hoe daarin te verbeteren. Naast de video is een algemene vragenlijst toegevoegd (zie hieronder), welke tot meer inzicht kan leiden in de eigen manier van agendaplanning en welke mogelijke verbeterpunten hierin te treffen. Tot slot kan de sheet ‘Berekening blokplanning’ (zie hieronder) worden ingevuld voor het berekenen van de lengte van controle- en spoedblokken in de praktijk. Dit indien men overweegt over te stappen op een vorm van blokplanning.
Sheet berekening blokplanning
Sheet voor berekening van een evenredige verdeling over een geheel kalenderjaar van controle- en spoedblokken.
Video: regie over de agenda
Voor mondzorgpraktijken die zich richten op een efficiëntere agenda is de uitdaging meer regie te krijgen over de agendaplanning. Balie medewerkers en andere medewerkers die zich bezighouden met het plannen van afspraken ervaren dit echter vaak als lastig, aangezien zij ook aan de wensen van patiënten willen voldoen. Kortom, de ervaring is veelal dat meer regie over de agendaplanning ten koste gaat van de patiënttevredenheid. Deze training laat je inzien dat beiden wel kunnen samengaan. Het laat je tevens zien waardoor de patiënttevredenheid wordt bepaald en hoe je meer regie krijgt in het contact met de patiënt.
Video: Meer rendement in de praktijk – opstellen blokplanning
In de Dental Management Toolkit vindt u een Excel document waarmee u zelf een blokplanning kunt opstellen. In deze video wordt dit document toegelicht.
In de toolkit vindt u ook enkele voorbeelden van blokplanningen.
Zelf een blokplanning opstellen
Met dit Excel document kunt u zelf een blokplanning opstellen. Bekijk ook de video “Meer rendement in de praktijk: opstellen blokplanning” (hierboven) voor een uitgebreide uitleg over dit document.
Voorbeeld Blokplanning (optie 1)
Een blokplanning helpt praktijken om de agendaplanning in eigen beheer te nemen. Hierbij een voorbeeld.
Voorbeeld Blokplanning (optie 2)
Een blokplanning helpt praktijken om de agendaplanning in eigen beheer te nemen. Hierbij een voorbeeld.
Voorbeeld Blokplanning (optie 3)
Een blokplanning helpt praktijken om de agendaplanning in eigen beheer te nemen. Hierbij een voorbeeld.
Voorbeeldbrief tandletsel
Voorbeeldtekst voor een brief die u aan een patiënt met tandletsel kunt meegeven of e-mailen zodat hij alle gegeven informatie nog eens kan doorlezen.
Voorbeeldbrief nieuwe patiënt
Voorbeeldtekst voor een brief die u aan uw nieuwe patiënt kunt sturen.
Voorbeeldbrief over parodontitis
Het informeren van patiënten is een belangrijk onderdeel van het gezamenlijk beslissen met de patiënt over de vervolgbehandeling dan wel over hetgeen de patiënt kan verwachten na een behandeling. De te verstrekken informatie is echter veelal generiek. De informatiebrief over parodontitis kan de informatieverstrekking dan ook vereenvoudigen binnen de praktijk.
Videotraining: Activeren patiëntenbestand
Bij actieve patiënten kent de zorg een veel meer preventief karakter. Patiënten die regelmatig op controle komen hebben minder pijnklachten. En bovendien: een actief patiëntenbestand draagt bij aan de continuïteit van de praktijkomzet. Genoeg redenen om je patiënten te activeren. Wat kun je als praktijk doen?
Video: Meer rendement uit de mondzorgpraktijk
Training van Dental Management Toolkit over rendement in de mondzorgpraktijk. Veel praktijken hebben vragen als: hoe kunnen we efficiënter werken? Hoe krijgen we een hogere bezetting? Hoe werkt een blokplanning? In deze video krijgt u tips & tricks voor verbetering van uw praktijkrendement. Bekijk ook de video: Meer rendement in de praktijk - opstellen blokplanning (hierboven).
Voorbeeldbrief na trekken tand of kies
Het informeren van patiënten is een belangrijk onderdeel van het gezamenlijk beslissen met de patiënt over de vervolgbehandeling dan wel over hetgeen de patiënt kan verwachten na een behandeling. De te verstrekken informatie is echter veelal generiek. De informatiebrief na trekken tand of kies kan de informatieverstrekking dan ook vereenvoudigen binnen de praktijk.
Voorbeeldbrief over bleken
Het informeren van patiënten is een belangrijk onderdeel van het gezamenlijk beslissen met de patiënt over de vervolgbehandeling dan wel over hetgeen de patiënt kan verwachten na een behandeling. De te verstrekken informatie is echter veelal generiek. De informatiebrief over bleken kan de informatieverstrekking dan ook vereenvoudigen binnen de praktijk.
Voorbeeld protocol Oproepen en herinneringen patiënten (optie 1)
Voorbeeld afspraken uitgeschreven in een protocol rondom het oproepen en herinneren van afspraken. Als ook hoe om te gaan met het terugbellen van patiënten en het inspreken van de voicemail.
Video: Efficiënte agendaplanning in de praktijk
In deze video wordt ingegaan op de methodiek van een blokplanning. Aangevuld met de do’s en don’ts en de veelgehoorde bezwaren binnen een praktijk. Een prima startpunt om weer controle te krijgen over de agenda.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement