Management en organisatie
De organisatiestructuur is van grote invloed op de praktijk, waarbinnen het praktijkmanagement vaak onvoldoende aandacht krijgt. Deze protocollen en tips kunnen u helpen in het (verder) verbeteren van het praktijkmanagement. Bekijk video's, voorbeelddocumenten en protocollen.
Video: Inzicht in geldstromen
Sommige praktijken leven ‘van factuur naar factuur’ en lukt het niet om reserves op te bouwen. Terwijl de praktijk toch voldoende omzet lijkt te maken. In deze video wordt ingegaan op dit probleem en wordt een oplossing geboden hoe je binnen je praktijk meer inzicht krijgt op je geldstromen. Met het uiteindelijke doel om de praktijk financieel gezonder te maken.
Rekenmodel: Inzicht in geldstromen
Sommige praktijken leven ‘van factuur naar factuur’ en lukt het niet om reserves op te bouwen. Terwijl de praktijk toch voldoende omzet lijkt te maken. Met dit rekenmodel krijg je meer inzicht in je geldstromen.
Video – Benchmark mondzorgpraktijk
In drie documenten van de Dental Management Toolkit worden praktijk benchmark gegevens gedeeld. Bekijk allereerst deze video, omdat hierin onder andere wordt ingegaan op het gebruik van de vragenlijst. Met het invullen van de vragenlijst krijg je namelijk enkele praktijkcijfers naar voren. In de video worden vervolgens benchmark gegevens gedeeld, zodat je een beter inzicht verkrijgt in hoe jouw praktijk presteert.
Vragenlijst praktijk benchmark
Met het invullen van deze vragenlijst in Excel krijg je enkele praktijkcijfers naar voren.
Samenvatting praktijk benchmark gegevens
Praktijkgegevens leveren pas informatie op als het in perspectief kan worden gezet. Deze algemene benchmark gegevens zorgen hiervoor.
Video – Hoe lever je patiëntgerichte zorg
Bij veel praktijken wordt de patiënt centraal gesteld: “De patiënt is koning”. De vraag is echter hoe ver je moet gaan als team. Soms moet je ook ‘nee’ verkopen. In deze video wordt uitgelegd wat ‘patiëntgerichte zorg’ inhoudt en hoe je hier als praktijk op een goede manier invulling aan geeft.
Tips Patiëntgerichte zorg
De uitleg en adviezen uit de video ‘Hoe lever je patiëntgerichte zorg’ worden samengevat in dit document.
Teamopdracht Patiëntgerichte zorg
Patiëntgerichte zorg lever je samen als team. De vraag is echter hoe ver je moet gaan als team om tegemoet te komen aan de wensen van de patiënt. Zeker nu patiënten steeds mondiger worden. In deze teamopdracht zijn meerdere vragen uitgeschreven, welke als leidraad kunnen worden gebruikt in de brainstorm met je team over de onderwerpen ‘Patiëntvriendelijkheid’ en ‘Patiëntgerichtheid’.
Video regie over de praktijk
Als je als praktijk niet het praktijkbelang voorop stelt, levert dit een inefficiënte organisatie op. De neiging van veel praktijkhouders en -managers is om alles te doen voor het inwilligen van de wensen van medewerkers en patiënten. In deze video legt Sjoerd Kuiken uit wat hiervan echter het nadeel is. Plus zijn adviezen om regie te houden over je praktijk.
Regie over patiënten
Bij de video ‘Regie over de praktijk’ horen deze documenten met tips over het behouden van regie en het bewaken van het praktijkbelang in een tijd waarin je als praktijkhouder en -manager te maken hebt met mondige patiënten en medewerkers.
Regie over medewerkers
Bij de video ‘Regie over de praktijk’ horen deze documenten met tips over het behouden van regie en het bewaken van het praktijkbelang in een tijd waarin je als praktijkhouder en -manager te maken hebt met mondige patiënten en medewerkers.
Video – Toelichting verbetermanagement
In deze video wordt de toegevoegde van verbetermanagement besproken en wordt het ‘Voorbeeld overzicht verbetermanagement‘ toegelicht. Advies is allereerst deze video te bekijken alvorens het Excel document te gaan gebruiken.
Voorbeeld overzicht verbetermanagement
Met behulp van dit overzicht kan de praktijk alle klachten, ideeën en incidenten registreren. Niet alleen voor een overzichtelijke, centrale registratie hiervan, maar tevens om gericht verbetermaatregelen te bepalen en door te voeren. Actief gebruik van een dergelijk overzicht stimuleert continue verbetering binnen de praktijk.
Video: Doelen stellen via SWOT-analyse
Het is goed om soms even ‘uit’ de praktijk te stappen om te beoordelen hoe het allemaal loopt. Het model van de SWOT-analyse kan hierbij helpen. In deze video wordt dit model uitgelegd en het document ‘Opdracht SWOT-analyse’ toegelicht.
Opdracht SWOT-analyse
Middels deze opdracht kun je jouw praktijk goed analyseren om dit vervolgens te vertalen naar nieuwe praktijkdoelen. Het gebruik van dit document wordt in de video ‘Doelen stellen via SWOT-analyse’ toegelicht.
Video: Kwaliteitssysteem inleiding
Binnen de Toolkit zijn meerdere video’s over het opzetten van een kwaliteitssysteem, zodat elke praktijk een systeem kan opzetten wat past bij de organisatie. In deze video wordt de samenhang tussen de verschillende video’s uitgelegd.
Video: Kwaliteitssysteem – Repeterende taken
Een kwaliteitssysteem vraagt om ‘onderhoud’ om te voorkomen, dat de kwaliteit inzakt. In deze video wordt ingegaan op de wens om de kwaliteit continu te verbeteren en wat hiervoor nodig.
Video: Structuur in de praktijk
De training gaat over het aanbrengen van structuur in de praktijk, iets wat een veelgehoord gemis is binnen veel praktijken. Misschien wel 90-95% van alle werkzaamheden in de praktijk heeft namelijk een herhalend patroon, is bekend en kan dus vooraf worden gedefinieerd. Het maken van duidelijke afspraken en het creëren van de juiste voorwaarden zorgt voor een goede basis voor duidelijkheid en structuur.
Organisatiestructuur en taakverdeling
Om als praktijk goed ‘te draaien’ wordt de structuur van de praktijkorganisatie steeds belangrijker. Dit document geeft een voorbeeld van hoe de structuur plus de onderlinge taakverdeling duidelijk en overzichtelijk kan worden vastgelegd.
Video: Opzetten kwaliteitssysteem
Wat is eigenlijk een kwaliteitssysteem? Die vraag wordt allereerst beantwoord in deze training. En vervolgens krijg je verdere uitleg hoe zo’n systeem op te zetten. Want hiervoor hoeft een praktijk helemaal geen aparte software aan te schaffen of een externe partij voor in te huren. Met het volgen van deze training kun je gemakkelijk een eerste start maken met het zelfstandig opzetten van een eigen kwaliteitssysteem.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement