Praktijkmanagement
Praktijkmanagement in de mondzorg, voor tandarts en mondhygienist.
Video: Inzicht in geldstromen
Sommige praktijken leven ‘van factuur naar factuur’ en lukt het niet om reserves op te bouwen. Terwijl de praktijk toch voldoende omzet lijkt te maken. In deze video wordt ingegaan op dit probleem en wordt een oplossing geboden hoe je binnen je praktijk meer inzicht krijgt op je geldstromen. Met het uiteindelijke doel om de praktijk financieel gezonder te maken.
Rekenmodel: Inzicht in geldstromen
Sommige praktijken leven ‘van factuur naar factuur’ en lukt het niet om reserves op te bouwen. Terwijl de praktijk toch voldoende omzet lijkt te maken. Met dit rekenmodel krijg je meer inzicht in je geldstromen.
Video regie over de praktijk
Als je als praktijk niet het praktijkbelang voorop stelt, levert dit een inefficiënte organisatie op. De neiging van veel praktijkhouders en -managers is om alles te doen voor het inwilligen van de wensen van medewerkers en patiënten. In deze video legt Sjoerd Kuiken uit wat hiervan echter het nadeel is. Plus zijn adviezen om regie te houden over je praktijk.
Regie over patiënten
Bij de video ‘Regie over de praktijk’ horen deze documenten met tips over het behouden van regie en het bewaken van het praktijkbelang in een tijd waarin je als praktijkhouder en -manager te maken hebt met mondige patiënten en medewerkers.
Regie over medewerkers
Bij de video ‘Regie over de praktijk’ horen deze documenten met tips over het behouden van regie en het bewaken van het praktijkbelang in een tijd waarin je als praktijkhouder en -manager te maken hebt met mondige patiënten en medewerkers.
Video – Toelichting verbetermanagement
In deze video wordt de toegevoegde van verbetermanagement besproken en wordt het ‘Voorbeeld overzicht verbetermanagement‘ toegelicht. Advies is allereerst deze video te bekijken alvorens het Excel document te gaan gebruiken.
Voorbeeld overzicht verbetermanagement
Met behulp van dit overzicht kan de praktijk alle klachten, ideeën en incidenten registreren. Niet alleen voor een overzichtelijke, centrale registratie hiervan, maar tevens om gericht verbetermaatregelen te bepalen en door te voeren. Actief gebruik van een dergelijk overzicht stimuleert continue verbetering binnen de praktijk.
Video: Praktijkmanagement is niet mijn ding
Elke praktijk is op een andere manier georganiseerd. Er zijn praktijken die goed zijn georganiseerd maar er zijn er ook waar de praktijkhouder vaak het idee heeft achter de feiten aan te lopen in plaats van regie te hebben over verbetering en professionalisering in de eigen praktijk. Deze training is erop gericht om praktijkhouders op weg te helpen bij de praktijkorganisatie.
Opdracht: Management werkzaamheden
De bedoeling is om voor jezelf in kaart te brengen welke management werkzaamheden je zelfstandig uitvoert. Daarvoor is het de bedoeling gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld gedurende twee weken) onderstaande tabel voor jezelf in te vullen.
Voorbeeld praktijkplan
Stilstand is achteruitgang. Advies is dan ook jaarlijks nieuwe doelen te stellen. Bij voorkeur komen deze voort uit de missie en visie van de praktijk en worden deze vertaald naar concrete acties. Dit voorbeeld praktijkplan kan als leidraad gelden voor praktijkhouders hier zelf actief mee aan de slag te gaan.
Video: Kwalitatieve zorg is een teamprestatie
Een ding is duidelijk: kwalitatieve zorg is tegenwoordig een teamprestatie. De mondzorg wordt al lang niet meer geleverd door één tandarts en één assistente. We hebben nu te maken met een heel team. Kun je als praktijkhouder het management wel alleen doen? Is het management ook niet een teamprestatie aan het worden? Dat is de vraag die je je als praktijkhouder kunt stellen.
Vragenlijst jaargesprek medewerker
Lijst met voorbeeldvragen voor een jaargesprek met een medewerker.
Voorbeeld vragenlijst Patiëntenenquête
Door de druk van de alledaagse werkzaamheden ‘zien’ we vaak niet meer onze eigen verbeterpunten. Er zijn blinde vlekken gecreëerd. Door wat afstand te nemen en de praktijk met een kritische blik te bekijken, kun je toch tot goede verbeter ideeën komen. Ook het bevragen van je patiënten naar hun ervaringen kan hier goed bij helpen.
Kernwaarden
De missie en visie van een praktijk kan ook worden vertaald in de kernwaarden en ambitie. Dit document geeft een voorbeeld van hoe deze kernwaarden intern kunnen worden gecommuniceerd.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement