Praktijkmanagement
Praktijkmanagement in de mondzorg, voor tandarts en mondhygienist.
Video: Praktijkmanagement is niet mijn ding
Elke praktijk is op een andere manier georganiseerd. Er zijn praktijken die goed zijn georganiseerd maar er zijn er ook waar de praktijkhouder vaak het idee heeft achter de feiten aan te lopen in plaats van regie te hebben over verbetering en professionalisering in de eigen praktijk. Deze training is erop gericht om praktijkhouders op weg te helpen bij de praktijkorganisatie.
Opdracht: Management werkzaamheden
De bedoeling is om voor jezelf in kaart te brengen welke management werkzaamheden je zelfstandig uitvoert. Daarvoor is het de bedoeling gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld gedurende twee weken) onderstaande tabel voor jezelf in te vullen.
Voorbeeld praktijkplan
Stilstand is achteruitgang. Advies is dan ook jaarlijks nieuwe doelen te stellen. Bij voorkeur komen deze voort uit de missie en visie van de praktijk en worden deze vertaald naar concrete acties. Dit voorbeeld praktijkplan kan als leidraad gelden voor praktijkhouders hier zelf actief mee aan de slag te gaan.
Video: Kwalitatieve zorg is een teamprestatie
Een ding is duidelijk: kwalitatieve zorg is tegenwoordig een teamprestatie. De mondzorg wordt al lang niet meer geleverd door één tandarts en één assistente. We hebben nu te maken met een heel team. Kun je als praktijkhouder het management wel alleen doen? Is het management ook niet een teamprestatie aan het worden? Dat is de vraag die je je als praktijkhouder kunt stellen.
Vragenlijst jaargesprek medewerker
Lijst met voorbeeldvragen voor een jaargesprek met een medewerker.
Voorbeeld vragenlijst Patiëntenenquête
Door de druk van de alledaagse werkzaamheden ‘zien’ we vaak niet meer onze eigen verbeterpunten. Er zijn blinde vlekken gecreëerd. Door wat afstand te nemen en de praktijk met een kritische blik te bekijken, kun je toch tot goede verbeter ideeën komen. Ook het bevragen van je patiënten naar hun ervaringen kan hier goed bij helpen.
Kernwaarden
De missie en visie van een praktijk kan ook worden vertaald in de kernwaarden en ambitie. Dit document geeft een voorbeeld van hoe deze kernwaarden intern kunnen worden gecommuniceerd.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement