Beleid en protocollen
In Dental Management Toolkit voorbeeld beleid en protocollen voor onder andere dossiervoering, preventie, mondhygiene advies, verwijzingen, taakdelegatie, pmo checklist, parodontologie, informatie en toestemmen, calamiteitenkaart.
Video – Voorbeeld Protocol preventie (update)
In deze uitlegvideo wordt een aanpak beschreven hoe het Voorbeeld protocol preventie te implementeren binnen je team.
Voorbeeld Protocol preventie
Voorbeeld Protocol voor preventie waarin de werkwijze stap voor stap wordt beschreven.
Voorbeeld beleid taakdelegatie
Voorbeeld beleid taakdelegatie met beschrijving van het team, zorgaanbod, voorbehouden en niet-voorbehouden handelingen en de voorwaarden voor taakdelegatie.
Voorbeeld beleid Dossiervoering
De interne afspraken rondom dossiervoering zijn vastgelegd in dit voorbeeld. Met het opstellen en vastleggen van het interne beleid heeft de praktijk een duidelijke basis gericht op een uniforme werkwijze. Update jun 2019: met bijlage “onderdelen van het patiëntendossier” aan het einde van dit document met alle verplichte onderdelen die u moet vastleggen in het dossier.
Video: Patiëntendossier – Wet- en regelgeving
Wat zijn de voordelen van een uitgebreide dossiervoering? Er is zeker niet alleen de verplichting om de dossiervoering uit te breiden, maar vooral ook veel voordelen. In deze video worden deze voordelen benoemd en worden tevens tips gegeven hoe dit op te pakken.
Voorbeeld Protocol paro / preventie route in de praktijk
Voorbeeld Protocol voor paro / preventie waarin de route in de praktijk stap voor stap wordt beschreven.
Voorbeeld Mondhygiëne advies
Voorbeeld Mondhygiëne advies waarin beschreven wordt welke adviezen de praktijk als standaard aan patiënten geeft.
Voorbeeld beleid Verwijzingen
Voorbeeld beleid verwijzingen met beschrijving van afspraken, rapportage en onderlinge afstemming.
Voorbeelden PMO checklijst
In dit document treft u diverse voorbeelden aan van checklijsten die worden gebruikt tijdens het Periodiek Mond Onderzoek.
Voorbeeld beleid Parodontologie
De werkwijze is afgeleid vanuit het ‘Paroprotocol NVVP 2012’.
Voorbeeld beleid Informatie en toestemming
Informatie en toestemming bepalen daarnaast in belangrijke mate de kwaliteit van de tandarts-patiëntrelatie. De doeltreffendheid van de behandeling is ervan afhankelijk. Bovendien zijn informatie en toestemming de basiselementen van patiëntgerichtheid en patiëntvriendelijkheid. Tenslotte is toestemming voor de tandarts het groene licht om de behandeling te starten. Uitgangspunten voor verstrekken van informatie en verkrijgen van toestemming van de patiënt.
Voorbeeld Calamiteitenkaart
Voorbeeldkaart voor melding van calamiteiten, belangrijke telefoonnummers (huisartsenpost, politie e.d.) en instructie voor ontruiming.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement