dmtoolkit
Archive description
Video: Implementeren van C90 beleid
In deze video wordt ingegaan op de uitdagingen rondom het goed implementeren van een C90 beleid. Waarom is dit belangrijk en hoe kun je dit goed toe passen? Dit laatste is vooral een uitdaging voor balie assistenten in het contact met patiënten.
Voorbeeldscript C90 beleid
Rondom het C90 beleid is het belangrijk altijd direct duidelijk te maken naar de patiënt, wat de consequenties zijn bij het annuleren van een afspraak minder dan 24 uur van tevoren. Bekijk het voorbeeldscript.
Voorbeeldprotocol C90 beleid
Bekijk een voorbeeldprotocol C90 beleid: Als een patiënt te laat komt of niet verschijnt op een afspraak.
Videotraining: Uitleg taakdelegatie
“Wat moet je regelen in de praktijk om aantoonbaar te voldoen aan de eisen rondom taakdelegatie?” Die vraag wordt in deze training beantwoord aan de hand van een praktische uitleg per onderwerp over wat je als praktijk moet kunnen aantonen.
Voorbeeld beleid taakdelegatie
Voorbeeld beleid taakdelegatie met beschrijving van het team, zorgaanbod, voorbehouden en niet-voorbehouden handelingen en de voorwaarden voor taakdelegatie.
Formulier taakdelegatie
Met dit formulier kan de tandarts per medeweker vastleggen welke (voorbehouden) handelingen kunnen worden gedelegeerd en op basis van welke scholing de medewerker daadwerkelijk bevoegd is.
Video – Benchmark mondzorgpraktijk
In drie documenten van de Dental Management Toolkit worden praktijk benchmark gegevens gedeeld. Bekijk allereerst deze video, omdat hierin onder andere wordt ingegaan op het gebruik van de vragenlijst. Met het invullen van de vragenlijst krijg je namelijk enkele praktijkcijfers naar voren. In de video worden vervolgens benchmark gegevens gedeeld, zodat je een beter inzicht verkrijgt in hoe jouw praktijk presteert.
Vragenlijst praktijk benchmark
Met het invullen van deze vragenlijst in Excel krijg je enkele praktijkcijfers naar voren.
Samenvatting praktijk benchmark gegevens
Praktijkgegevens leveren pas informatie op als het in perspectief kan worden gezet. Deze algemene benchmark gegevens zorgen hiervoor.
Online cursus: Werken met doelen
Wil je graag vooruit met je praktijk en verbeteringen doorvoeren? Maar word je geleefd door de waan van de dag? Deze online cursus leert je regie te nemen door te werken met doelen.
Video – Hoe lever je patiëntgerichte zorg
Bij veel praktijken wordt de patiënt centraal gesteld: “De patiënt is koning”. De vraag is echter hoe ver je moet gaan als team. Soms moet je ook ‘nee’ verkopen. In deze video wordt uitgelegd wat ‘patiëntgerichte zorg’ inhoudt en hoe je hier als praktijk op een goede manier invulling aan geeft.
Tips Patiëntgerichte zorg
De uitleg en adviezen uit de video ‘Hoe lever je patiëntgerichte zorg’ worden samengevat in dit document.
Teamopdracht Patiëntgerichte zorg
Patiëntgerichte zorg lever je samen als team. De vraag is echter hoe ver je moet gaan als team om tegemoet te komen aan de wensen van de patiënt. Zeker nu patiënten steeds mondiger worden. In deze teamopdracht zijn meerdere vragen uitgeschreven, welke als leidraad kunnen worden gebruikt in de brainstorm met je team over de onderwerpen ‘Patiëntvriendelijkheid’ en ‘Patiëntgerichtheid’.
Video: Rol praktijkhouder bij verzuimgesprek
Als praktijkhouder of praktijkmanager voel je je soms machteloos als jij en de praktijk wordt geconfronteerd met verzuim. In deze video wordt gereflecteerd op de rol van de praktijkhouder en -manager hierin. Wat is een valkuil? En wat kun je positief beïnvloeden? Deze vragen komen aan bod in deze video.
Leidraad eerste verzuimgesprek (m.m.v. Dental Care Professionals)
Het eerste contact bij de ziekmelding is een belangrijke - soms onderschatte - stap in het verzuimproces van een praktijk. Het is een belangrijk moment waarin zorg en ondersteuning kan worden geboden aan een werknemer die zich heeft ziekgemeld of afwezig is vanwege gezondheidsproblemen. In deze leidraad staan de do’s en don’ts uitgeschreven aangevuld met voorbeeldvragen.
Video regie over de praktijk
Als je als praktijk niet het praktijkbelang voorop stelt, levert dit een inefficiënte organisatie op. De neiging van veel praktijkhouders en -managers is om alles te doen voor het inwilligen van de wensen van medewerkers en patiënten. In deze video legt Sjoerd Kuiken uit wat hiervan echter het nadeel is. Plus zijn adviezen om regie te houden over je praktijk.
Voorbeeldbrief na trauma
Het informeren van patiënten is een belangrijk onderdeel van het gezamenlijk beslissen met de patiënt over de vervolgbehandeling dan wel over hetgeen de patiënt kan verwachten na een behandeling. De te verstrekken informatie is echter veelal generiek. De informatiebrief na trauma kan de informatieverstrekking dan ook vereenvoudigen binnen de praktijk.
Voorbeeldbrief inschrijving nieuwe patiënt
Bij de inschrijving van een nieuwe patiënt is het belangrijk informatie te verschaffen over onder andere de praktijk, de intake afspraak en de huisregels. Deze brief kan als voorbeeld dienen om nieuwe patiënten adequaat te informeren.
Regie over patiënten
Bij de video ‘Regie over de praktijk’ horen deze documenten met tips over het behouden van regie en het bewaken van het praktijkbelang in een tijd waarin je als praktijkhouder en -manager te maken hebt met mondige patiënten en medewerkers.
Regie over medewerkers
Bij de video ‘Regie over de praktijk’ horen deze documenten met tips over het behouden van regie en het bewaken van het praktijkbelang in een tijd waarin je als praktijkhouder en -manager te maken hebt met mondige patiënten en medewerkers.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement