dmtoolkit
Archive description
Studieovereenkomst – Toelichting
Video: toelichting urenregistratie en werkrooster
In deze video wordt het invullen van de documenten ‘Voorbeeld urenregistratie’ en ‘Voorbeeld werkrooster’ toegelicht. Bekijk deze video eerst alvorens beide documenten zelfstandig te gaan toepassen.
Vaststellingsovereenkomst
Voorbeeld urenregistratie
Een praktisch document voor een eenvoudige registratie van de vakantiedagen en overuren per medewerker.
Voorbeeld Inhoudsopgave onderhoudsmap
Binnen deze map worden diverse onderwerpen gedocumenteerd m.b.t. ‘onderhoud’. Deze inhoudsopgave is een leidraad, die iedere praktijk kan aanpassen of uitbreiden.
Voorbeeld Gedragscode bejegening patiënt
Voorbeeld voor beschrijving van bejegening van de patiënt door tandarts en medewerkers. Met voorbeeldrichtlijnen.
IGJ bevindingen per richtlijn
Dit document bevat een samenvatting van veel voorkomende bevindingen zoals door IGJ gerapporteerd naar aanleiding van door hen uitgevoerde inspecties.
Algemene bewaartermijnen
In dit document zijn de wettelijke bewaartermijnen opgesomd van de verschillende soorten documenten, die binnen een praktijk aanwezig (kunnen) zijn.
Voorbeeld werkrooster
Een praktisch document om het wekelijkse rooster in te vullen en zo vooruit te plannen. Het rooster is opgezet voor het hele jaar.
Vaststellingsovereenkomst – Toelichting
Voorbeeld Gedragsprotocol
Wanneer er meerdere mensen samenwerken is het prettig dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt over gewenst gedrag. Gewenst gedrag klinkt misschien erg officieel, toch het is goed om te weten wat wel en wat niet geaccepteerd wordt. Zo kunnen er geen misverstanden over bestaan.
Vragenlijst zelfevaluatie (voorbereiding voor visitatie)
Deze vragenlijst is bedoeld als zelfevaluatie instrument m.b.t. het leveren van verantwoorde zorg.
Door de druk van de alledaagse werkzaamheden ‘zien’ we vaak niet meer onze eigen verbeterpunten. Er zijn blinde vlekken gecreëerd. Door wat afstand te nemen en de praktijk met een kritische blik te bekijken, kun je toch tot goede verbeter ideeën komen. Ook het bevragen van je patiënten naar hun ervaringen kan hier uiteraard goed bij helpen.
Voorbeeld Inhoudsopgave protocollenmap
Binnen deze map worden de verschillende soorten protocollen onderscheiden. Deze inhoudsopgave is een leidraad, die iedere praktijk kan aanpassen of uitbreiden.
Video: Structuur in de praktijk
De training gaat over het aanbrengen van structuur in de praktijk, iets wat een veelgehoord gemis is binnen veel praktijken. Misschien wel 90-95% van alle werkzaamheden in de praktijk heeft namelijk een herhalend patroon, is bekend en kan dus vooraf worden gedefinieerd. Het maken van duidelijke afspraken en het creëren van de juiste voorwaarden zorgt voor een goede basis voor duidelijkheid en structuur.
Organisatiestructuur en taakverdeling
Om als praktijk goed ‘te draaien’ wordt de structuur van de praktijkorganisatie steeds belangrijker. Dit document geeft een voorbeeld van hoe de structuur plus de onderlinge taakverdeling duidelijk en overzichtelijk kan worden vastgelegd.
Vragenlijst ‘agendaplanning’
De eerste stap in een verandering is om je bewust te worden van de mogelijke verbeteringen.
Het draait dus om inzicht. Via deze vragenlijst ga je je huidige werkwijze zelf beoordelen.
Video: Kan de agendaplanning efficiënter?
In de video wordt ingegaan op enkele veel voorkomende ervaringen vanuit praktijken welke tot een inefficiënte planning kunnen leiden. Gevolgd door adviezen hoe daarin te verbeteren. Naast de video is een algemene vragenlijst toegevoegd (zie hieronder), welke tot meer inzicht kan leiden in de eigen manier van agendaplanning en welke mogelijke verbeterpunten hierin te treffen. Tot slot kan de sheet ‘Berekening blokplanning’ (zie hieronder) worden ingevuld voor het berekenen van de lengte van controle- en spoedblokken in de praktijk. Dit indien men overweegt over te stappen op een vorm van blokplanning.
Sheet berekening blokplanning
Sheet voor berekening van een evenredige verdeling over een geheel kalenderjaar van controle- en spoedblokken.
Video: Opzetten kwaliteitssysteem
Wat is eigenlijk een kwaliteitssysteem? Die vraag wordt allereerst beantwoord in deze training. En vervolgens krijg je verdere uitleg hoe zo’n systeem op te zetten. Want hiervoor hoeft een praktijk helemaal geen aparte software aan te schaffen of een externe partij voor in te huren. Met het volgen van deze training kun je gemakkelijk een eerste start maken met het zelfstandig opzetten van een eigen kwaliteitssysteem.
Video: regie over de agenda
Voor mondzorgpraktijken die zich richten op een efficiëntere agenda is de uitdaging meer regie te krijgen over de agendaplanning. Balie medewerkers en andere medewerkers die zich bezighouden met het plannen van afspraken ervaren dit echter vaak als lastig, aangezien zij ook aan de wensen van patiënten willen voldoen. Kortom, de ervaring is veelal dat meer regie over de agendaplanning ten koste gaat van de patiënttevredenheid. Deze training laat je inzien dat beiden wel kunnen samengaan. Het laat je tevens zien waardoor de patiënttevredenheid wordt bepaald en hoe je meer regie krijgt in het contact met de patiënt.
Bekijk alle documenten en video’s van de Dental Management Toolkit
- Agendaplanning en balie
- Hygiëne en infectiepreventie
- IGJ en richtlijnen
- Management en organisatie
- Online cursussen
- Personeelsmanagement