Google Analytics voor beginners

Google Analytics

Meten is weten – een algemeen bekende uitdrukking die ook zeer van toepassing is op websites. Met Google Analytics kan het websiteverkeer precies in kaart worden gebracht, waar veel nuttige informatie uit voort kan komen.

Activeren

Om Google Analytics te activeren moet er een kleine code in de website worden geïntegreerd, waarna allerlei data direct kan worden ingezien.

Verkeer

Via Google Analytics kan onder andere worden gezien om welke redenen mensen op de website terecht kwamen, van via een zoekopdracht in Google of een link op een andere website, tot via een (social media) advertentie of door middel van het direct intypen van de link.

Nieuw of terugkerend

Daarnaast kan in een oogopslag worden gezien hoelang mensen op de website blijven, op welke pagina’s ze het meest kijken en wat redenen zijn voor bezoekers om door te klikken of juist om de website te verlaten. Ook kan bijvoorbeeld worden bekeken welke bezoeker nieuw of terugkerend was, en of zij de website via een computer of een mobiel apparaat bezochten.

Meest bezochte onderdelen

Bij de meeste websites zal de homepagina bovenaan staan in de meest bezochte onderdelen van de website. Bij een goed lopende tandartswebsite zal ook de contactpagina hoog in dit lijstje staan. Is dit niet het geval, dan wordt het tijd om eens te kijken of verandering noodzakelijk is.

Kleine veranderingen, groot verschil

Al met al kan het gebruik van Google Analytics veel nuttige informatie geven over het websitegebruik. Deze kunnen gebruikt worden om kleine veranderingen aan te brengen die een groot verschil zullen maken.

Meer informatie  over Google Analytics

Lees meer over: E-health, Thema A-Z/