Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat selfies gebruikt zouden kunnen worden als middel om de ervaring van patiënten na een behandeling te verbeteren, om tegelijkertijd de arts op eventuele problemen te kunnen wijzen.

Het onderzoek werd gepubliceerd in de Aesthetic Surgery Journal, genaamd ‘Patient satisfaction with an early smartphone-based cosmetic surgery postoperative follow-up’. De focus van de studie lag op patiënten die cosmetische chirurgie ondergingen, maar de resultaten zijn zowel van toepassing op patiënten die een niet-chirurgische behandeling ondergingen.

Smartphone foto’s als follow-up

In het onderzoek verstuurden 57 patiënten die een cosmetische behandeling kregen hun chirurgen foto’s, gemaakt met een smartphone, van het behandelde gebied na 48 tot 72 uur na de behandeling. De chirurgen lieten weten wanneer de patiënten deze foto’s moesten verzenden. Vervolgens bekeken zij hoe de progressie na de behandeling eruit zag, en lieten ze dit weten aan de patiënten.

Verbeterde ervaring

Hierna werd de patiënten gevraagd om hun gedachtes over de ervaring weer te geven door middel van een enquête. Van de 52 patiënten lieten 50 (96,2%) weten dat zij het idee hadden dat het foto protocol hun ervaring na de behandeling had verbeterd. Hiernaast zorgden de selfies ervoor dat de chirurgen direct vroege complicaties bij drie van de patiënten op konden merken.

Vroege diagnosticering

“Het punt van het selfie programma is om vroeger in contact te komen met de patiënten dan het geval zou zijn bij de normale follow-up, die meestal na twee tot drie dagen plaats vindt,” aldus Dr James Zins, auteur van het onderzoek en voorzitter van de cosmetische afdeling van Cleveland Clinic’s Department.

“Op deze manier kunnen angsten van patiënten worden verminderd, waarnaast eventuele problemen direct kunnen worden opgemerkt, nog voordat deze ernstigere schade aan hebben kunnen richten.”

Bron:
Aesthetic Surgery Journal

Lees meer over: E-health, Kennis