Henry Schein voltooit spin-off van bedrijfsonderdeel Animal Health: Focus op dentale en medische markt

Henry Schein voltooit spin-ff van bedrijfsonderdeel Animal Health: Focus op dentale en medische markt

Henry Schein, Inc. kondigde aan dat de spin-off van het bedrijfsonderdeel diergezondheid is voltooid, waarbij de onderneming de nadruk wil leggen op het stimuleren van de groei in de bestaande dentale en medische markten en op het realiseren van nieuwe investeringskansen.

Henry Schein ontving in het kader van de spin-off ca. $ 1,1 miljard, naar verwachting in de vorm van belastingvrije opbrengst die wordt gebruikt om schulden af te lossen. Door de schulden af te bouwen ontstaat extra leningopnemingscapaciteit voor Henry Schein, die kan worden gebruikt voor algemene ondernemingsdoeleinden zoals de aanschaf van eigen aandelen en fusies en overnames.

Ondersteunen van professionals in de gezondheidszorg bij een efficiëntere praktijkvoering

Henry Schein streeft er ook in de toekomst naar zijn langdurige doel te bereiken: het ondersteunen van professionals in de gezondheidszorg bij een efficiëntere praktijkvoering door nieuwe oplossingen en technologieën te bieden ten gunste van de patiënten. Het aanbod van de onderneming bestaat uit meer dan 300 oplossingen in de volgende segmenten: business solutions die klanten helpen hun eigen bedrijf succesvol te beheren en te laten groeien; clinical solutions die de klanten ondersteunen toonaangevend te zijn op het gebied van zorg voor de patiënt; technology solutions die klanten helpen innovaties te implementeren waarvan de klinische omgeving en patiënten profiteren; en supply chain solutions die klanten voorzien van het uitgebreidste productassortiment van de sector en omvangrijke voorraden, waarbij de juiste producten op het juiste tijdstip worden geleverd.

‘Via ons betrouwbare netwerk van beproefde adviseurs voorzien wij klanten van waardevolle informatie, scholing en advies’, aldus Stanley M. Bergman, Chairman of the Board en Chief Executive Officer van Henry Schein. ‘Klanten vertrouwen op ons vanwege ons netwerk van gewaardeerde leveranciers en deskundigen uit het bedrijfsleven; ons uitgebreide aanbod aan technologie en diensten; onze excellente toeleveringsketen; onze sterke industriële en professionele relaties; en de getalenteerde Team Schein Members, die onze doelgroepen iedere dag ondersteunen.’

Omzet en aantal medewerkers Henry Schein

Na de spin-off van Animal Health heeft Henry Schein meer dan 18.000 Team Members in 31 landen, die zich inzetten voor meer dan 1 miljoen klanten. Gebaseerd op de pro-formaverkoop van ca. $ 9,0 miljard in 2017 (excl. bijdrage van 3,6 miljard van diergezondheid) bedraagt de omzetverdeling van de onderneming bij tandheelkunde $ 6,1 miljard, oftewel 68%; op medisch gebied $ 2,5 miljard, oftewel 28%; bij technologie en diensten voor toegevoegde waarde $ 338 miljoen, oftewel 4%.

Een op oplossingen gebaseerde aanpak

Hoewel Henry Schein van oudsher bekendstaat om de verkoop van producten voor de gezondheidszorg, zal het bedrijf in de toekomst de nadruk leggen op vier cruciale oplossingen die deel uitmaken van de uitstekende full-service waardepropositie: business solutions, waaronder financieringsmogelijkheden van apparatuur, praktijkanalyse, tussenhandel voor praktijken, rekruteringsdiensten, inkomstencyclusbeheer, advies over leasing, compliance-ondersteuning en meer; clinical solutions, zoals een uitgebreid assortiment aan implantaten, orthodontische apparatuur, materiaal voor botregeneratie, telegeneeskunde en adviesdiensten voor klinische besluitvorming; technology solutions, beheerd door Henry Schein One, de jointventure achter de bekroonde software voor praktijkmanagement Dentrix, een uitgebreid aanbod van digitale apparatuur, technische diensten en ondersteuning op locatie; en supply chain solutions, waaronder een toonaangevend fulfillmentsysteem voor productlevering en een systeem voor voorraadbeheer en individuele oplossingen voor de toeleveringsketen voor geïntegreerde levernetwerken en grootschalige praktijken.

‘Henry Schein is zoveel meer dan een leverancier van producten’, aldus de heer Bergman. ‘Wij bieden de oplossingen waarop professionals in de gezondheidszorg vertrouwen om efficiënter te opereren en patiënten te voorzien van de allerbeste zorg. Ons doel is het te groeien op tandheelkundig en medisch gebied door verder te investeren in de producten, technologieën, diensten en ondersteuning die tezamen onze unieke oplossingen voor de gezondheidzorg vormen. Wij hebben bijna negen decennia ervaring met het opnieuw uitvinden van oplossingen, inclusief 23 jaar als beursgenoteerd bedrijf, en leveren consistente resultaten terwijl markten veranderen. Wij zijn van plan de komende jaren op dit succes voort te bouwen.’

Lees meer over: Kennis, Markttrends, Praktijkinrichting, Producten, Thema A-Z