‘De Lieve Tandarts’, een nieuw concept

‘De Lieve Tandarts’, een nieuw concept

Sinds kort is er een nieuw concept in de mondzorg: ‘De Lieve Tandarts’. Wat is ‘De lieve tandarts’ en hoe is dit initiatief ontstaan? dental INFO sprak met één van de eerste ‘lieve tandartsen’ van Nederland Amée Swart van Tandarts De Viaanse Molen in Alkmaar.

Wat is ‘De Lieve Tandarts’?

“’De Lieve Tandarts’ is een bemiddelingsplatform tussen patiënten en erg klantvriendelijke en geduldige tandartsen. Een tandarts kan het keurmerk ‘lieve tandarts’ krijgen door onder andere de patiënt op een vriendelijke manier te ontvangen, het behandelplan door te spreken en tijd te nemen voor uitleg tijdens de behandeling. Het platform richt zich vooral op angstige patiënten en mensen die al lang niet meer bij een tandarts geweest zijn.”

Wat was de aanleiding voor dit initiatief?

“Het idee ontstond vier jaar geleden bij de initiatiefnemer, Jan Henk Nawijn, doordat zijn dochter een opmerking maakte na een behandeling bij haar tandarts. Die gebruikte een speciaal ergonomisch kussentje tijdens de behandeling en dit stelde haar op haar gemak. Op de terugweg in de auto zei ze: “Dat is nou een lieve tandarts!” Die term is bij hem blijven hangen en dit heeft zich tot het huidige concept ontwikkeld in de jaren erna.
Er zijn 800.000 mensen in Nederland die momenteel helemaal niet naar de tandarts gaan, vanwege angst. Daarnaast gaan nog miljoenen mensen niet met regelmaat en slaan dus controles over. Het motto is ‘iedereen naar de tandarts’.”

Hoe ben jij in aanraking gekomen met ‘De Lieve Tandarts’?

“Leuk dat je daarnaar vraagt, want het was één van onze eigen patiënten, die ons heeft aangemeld. Zo mochten wij als één van de eerste praktijken van Nederland ons ‘De Lieve Tandarts’ noemen. Een groter compliment kan je niet krijgen. Je kan immers van jezelf niet zeggen dat je lief bent, je moet dat eerst bewijzen. Als iemand anders dit over je zegt, komt het al dichter bij de waarheid.”

Blijkt er veel behoefte aan te zijn?

“De pilot is onder andere in onze praktijk gestart om te bekijken of er behoefte aan was bij patiënten. Het initiatief had echter nog niet zoveel bekendheid, maar de patiënten die via via bij ons belandden waren opgelucht en blij dat ze de eerste stap naar de tandarts hadden gezet. Ondertussen is er achter de schermen enorm veel werk verzet om ‘De Lieve Tandarts’ tot een succes te gaan maken. Facebook en de website hebben er aan bijgedragen om de naamsbekendheid te vergroten. Zo zijn er al twintig praktijken aangesloten bij dit initiatief en het netwerk blijft zich uitbreiden. Bij de tandartsen is er dus veel animo voor en sinds de landelijke pers ons ook gevonden heeft, stromen de aanmeldingen van patiënten binnen.”

Zijn er voldoende tandartsen te vinden die zich hierbij willen aansluiten?

“De tamtam in tandartsenland gaat snel, dus zodra collega’s hier lucht van kregen, wilden een aantal al direct meedoen. Het is een goed concept, met een nobel doel. Welke tandarts wil daar nou niet bij horen…?! De meeste tandartsen zijn al lief zonder dat ze dit doorhebben, dit keurmerk geeft hier waarde aan.”

Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Bereik je zo patiënten die je anders niet zou bereiken?

“Ik ben laaiend enthousiast. Toen ik de term voor de eerste keer hoorde moest ik grinniken. Het heeft zo’n leuke klank en dat is juist zo het tegenovergestelde van hetgeen de gemiddelde Nederlander met de tandarts associeert, dat het mij intrigeerde. Er ligt een heel terrein open, want het zijn tenminste 800.000 mensen die dit lieve zetje nodig hebben. Dit zijn de mensen die al jaren niet meer naar de tandarts gaan en het is dan ook erg bijzonder te mogen meemaken dat deze patiënten ons nu wel bezoeken. Het geeft ontzettend veel voldoening, als deze mensen hun schild laten zakken en toelaten dat wij hun tandarts mogen zijn.
De pilot startte in juli dit jaar en vanaf augustus mochten wij ons al officieel ‘De Lieve Tandarts’ noemen. We hebben ondertussen al meerdere ‘lieve patiënten’ gezien en behandeld. We krijgen gemiddeld een 9.2 van hen.
Ik ben erg dankbaar dat wij ons ‘De Lieve Tandarts’ mogen noemen en streven er elke dag naar dit waar te maken. Het is een eer en ik dank onze patiënt Maresa Jacobse, dat zij ons al haar ‘lieve tandarts’ vond en Jan Henk Nawijn dat hij hier een naam aan heeft gegeven.”

Amée Swart is tandarts en eigenaar van Tandarts De Viaanse Molen

 

Lees meer over: Markttrends, Thema A-Z