Parodontitis behandeling? Nee, bedankt

Parodontitis behandeling

Weigeraars de deur wijzen en de parodontitis behandelingsovereenkomst beëindigen kent voor de tandarts vele juridische risico’s. Hoogste tijd voor een non-compliance protocol? Wat te doen met weigeraars van parotherapie?

Patiënt is opdrachtgever
De tandarts is opdrachtnemer. Een patiënt is niet verplicht een behandeling te ondergaan, zelfs als deze medisch gezien noodzakelijk is. Alleen met toestemming zal de behandeling worden uitgevoerd. De behandelaar moet er wel van overtuigd zijn dat de patiënt de gevolgen van de beslissing overziet om af te wijken van het behandeladvies. De patiënt is zelf verantwoordelijk voor de beslissing en kan de behandelaar niet op de mogelijk negatieve gevolgen aanspreken. Dat kan alleen als de behandelaar geen goede informatie heeft gegeven.

Informed consent
De hulpverlener licht de patiënt op duidelijke wijze, en desgevraagd schriftelijk in over het voorgenomen onderzoek en de voorgestelde behandeling en over de ontwikkelingen omtrent het onderzoek, de behandeling en de gezondheidstoestand van de patiënt.

Vertel alternatieven, bespreek complicaties en de gevolgen van niet behandelen. En noteer dit ook in het dossier. Met enkel een verbaal informed consent gaat u te kort door de bocht.

Niet opgeschreven is niet gezegd
Leg vast in het dossier wat er is besproken. Als de tandarts parodontitis niet behandelt en niets noteert in de behandelkaart wordt dat supervised neglect genoemd. Controleer of de patiënt het heeft begrepen. Stuur een samenvatting van het besproken behandelplan en begroting van de behandeling met als tekst: ‘’Als u akkoord bent, kunt u de volgende afspraken maken’’. “Als u iets niet begrepen hebt, laat het ons weten, we leggen het graag nog eens uit (C28)”. Zo kan een patiënt toestemming voor de behandeling geven.

Exit module
Wanneer een tandarts eenzijdig de behandelrelatie wil beëindigen, kan dit alleen wanneer hiervoor gewichtige redenen aangevoerd kunnen worden. Wat door tuchtcolleges als gewichtige reden wordt geaccepteerd, hangt af van de omstandigheden van het geval. Belangrijk is een dossier op te bouwen. Waarschuw eerst, geef feedback, informeer de patiënt over maatregelen en geef kansen om het gedrag te veranderen. En last but not least: blijf beschikbaar voor noodsituaties.

Patiënt is verantwoordelijk voor eigen gebit
‘’Een schone frisse mond, is niet te koop en niet te krijgen. Het is ieders verantwoordelijkheid’’

Bart Admiraal eindigde de presentatie met een pakkend voorbeeld van direct marketing. Een niet al te frisse foto van het gebit van de patiënt – dat nog maar nauwelijks te herkennen was onder de paars gekleurde plaque – werd naar de patiënt gestuurd met de vraag: ‘’en al gepoetst vandaag?’’. Je moet er wat voor over hebben om je patiënten te motiveren! Passie blijkt het beste paropreventicum en zelfmotivatie is essentieel.

Mr. Bart Admiraal is tandarts sinds 1974. Het krantenbericht in dat jaar ‘Patiënt moet meer rechten krijgen’ was geen reden om de kop in het zand te steken, maar de trigger voor een rechtenstudie. Van 1976-2003 was hij Universitair medewerker Utrecht en gastdocent gezondheidsrecht aan ACTA. Gevestigd als tandarts te Hilversum, afgewisseld met ‘JURISPREVENTIE’, een dentaal juridische adviespraktijk met vele tientallen cursussen en voordrachten, praktische adviezen op het raakvlak tandarts/gezondheidsrecht en letselschade- en klachtzaken.

Verslag door Joanne de Roos, tandarts, voor dental INFO van de lezing van mr. Bart Admiraal tijdens het congres PARO van Bureau Kalker.

Lees meer over: Parodontologie, Thema A-Z